نظر منتشر شده
۸۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 211721
پاسخ ضمنی به آقای روحانی درباره هنرمند و ارزش
محمد شیرمحمدی، 23 دی 92
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۲
یکم: طرح یک سوال
آیا هنرمند، به سبب اهتمام به «هنر به ما هو هنر» محترم است؟ ممکن است این سوال، نامربوط به نظر آید. اما این سوال را کمی بسط و شرح بدهیم ببینیم به کجا می رسیم؟ آیا هر هنرمند، شاعر، صنعتگر، پیشه ور، کشاورز، شیمیدان و... از آن رو که در این عرصه خدمت می کنند، محترم و مکرم هستند یا نه؟

طور دیگر سوال را می پرسم تا ببینیم که نمی توان به این سوال به آسانی پاسخ مثبت داد؛ آیا اگر صنعتگر، فن خویش را برای اخلال در جامعه به کار برد یا مثلا یک شیمیدان دانش خود را برای انهدام نسل بشر به کار برد، یا
یک کشاورز، استعداد خود و مزرعه اش را برای پرورش مواد افیونی به کار برد، بازهم محترم است؟

معلوم است که پاسخ مثبت دادن به این سوال، آسان نیست.

دوم: اندیشه و پیکر
هنرمند، فراتر از پیکر آدمی، با روح و اندیشه او سر و کار دارد. اگر شیمیدان یا صنعت گر یا کشاورز، برای پیکر آدمی محصولی عرضه می کند و محصول خوبش مورد تکریم است، هنرمند برای جان آدمی محصول عرضه می کند و
محصول خوبش مورد تکریم است. اما اگر محصول بدی عرضه کرد و اثرش جان و روح مومنی را خراشید، آیا به سبب هنرمند بودنش حریم فراقانونی و احترام فوق العاده دارد؟ چگونه است که کشاورز بدکشت، به دلیل کشت خشخاش توبیخ می شود اما هنرمند بداثر، همچنان هنرمند است و به صرف هنرمند بودن اثرش واجد ارزش است هرچند اثری ارزش ستیز داشته باشد؟!

آدمی پیکر دارد و روح و اندیشه. مایه اصلی و امتیازبخش آدم از دیگر جانوران جان و اندیشه او است. سعدی می فرماید:
تن آدمی شریف است به جان آدمیت
نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی
چه میان نقش دیوار و میان آدمیت

جامعه، تکثیر آدم است و جان و اندیشه یک جامعه، بر پیکره آن تفوق و برتری دارد. حال قبول داریم این قول مولانا را که:
ای برادر تو همان اندیشه ای
مابقی تو استخوان و ریشه ای
گر گُلست اندیشۀ تو گلشنی
ور بود خاری تو هیمۀ گلخنی

بدیهی است حفظ جان و اندیشه آدمی از پاسداشت تن او مهم تر و معتبر است برای همین است که در اموری مانند حیثیت و شرافت آدمی، حضرت ختمی مرتبت فرموده اند؛ «المومنُ حرامُ کلّه عرضهُ و مالُهُ ودمُهُ ». مومن همه
چيزش، آبروي او مال او و خون او محترم است. و فرموده اند: «المومن اعظم حرمه من الكعبه» احترام مومن از احترام كعبه نيز بالاتر است.

بدیهی است حفظ سلامت پیکر و حیثیت و احترام «جامعه ایمانی» نیز به طریق اولی «محترم» و از حفظ حیثیت و احترام کعبه بالاتر است. و بدیهی تر آنکه هنرمند بداثر، به سبب اینکه حیثیت جامعه ایمانی را آسیب می زند، کارش از صنعتگر و شیمیدان بداثر قبیح تر است.

سوم: برخورد اسلام با هنرمند بداثر
اسلام با هنرمند بداثر و ارزش ستیز، سر سازگار ندارد. امیر مومنان(ع) قصاصون (افسانه پردازان) را از مسجد بیرون راند. پیامبر اعظم(ص) در فتح مکه، سران قریش را که پیشتر با اسلام سر ستیز داشتند، محترم شمرد. اما با شاعرانی که هنر خویش را برای ستیز با اسلام منتشر کرده بودند، سر آشتی نداشت.

مبارزه با هنرمند ارزش ستیز حتی به دوران اقتدار حکومت اسلام، منحصر نبود و در دورانی که حضرت در مدینه دولت نوپا را تأسیس کرده بودند نیز با شاعران و هنرمندان ستیزه جو، سخت مبارزه می کردند. یک نمونه از آنها کعب بن اشرف است که این ایام مصادف با اعدام اوست. اشاره مشروح تر به اقدامات او می تواند برای جامعه اسلامی و دولت آقای روحانی درس آموز باشد. زیرا "کعب بن اشرف يهودي" از شخصيت‌هاي بارز در جنگ رواني يهود عليه اسلام بود.

پس از هجرت پيامبر(ص)، مردم مدينه كه متشكل از طوايف اوس و خزرج بودند با اسلام آوردن و اتحاد با مهاجران، از استعمار يهوديان ثروتمند نجات يافتند. اما گروهی از يهوديان اطراف مدينه كه به آئين اسلام كينه مي‌ورزيدند از ملحق شدن مردم به اسلام عصباني بودند و مي كوشيدند با تشويق كفار قريش به جنگ با پيامبر(ص) سلطه مجدد خود را بر اوس و خزرج برقرار سازند. در چنين شرايطي اشعار زننده "كعب" عليه مسلمانان از ابزارهاي تبليغي يهوديان بود.

وي جوانى بسيار زيبا و با موهاى مجعد بود و با سرودن و خواندن اشعارش با لحني موثر، در ميان مردم، كافران را به شدت تهييج مي‌كرد و عليه اسلام بر مى‏ انگيخت.

قرآن درباره اين حركت تبليغي فرمود: « لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن
قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ أَذًى كَثِيرًا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ»؛ حتما در مالها و جانهايتان آزموده خواهيد شد و از كسانى كه پيش از شما به آنان كتاب داده شده و [نيز] از كسانى كه به شرك گراييده‏اند [سخنان دل]آزار بسيارى خواهيد شنيد ولى اگر صبر كنيد و پرهيزگارى نماييد اين [ايستادگى] حاكى از عزم استوار [شما] در كارهاست (آل عمران: ۱۸۶)

و نيز فرمود: « وَدَّ كَثِيرٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُم مِّن بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ فَاعْفُواْ وَاصْفَحُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ إِنَّ اللّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»؛ بسيارى از اهل كتاب پس از اينكه حق برايشان آشكار شد از روى حسدى كه در وجودشان بود آرزو مى‏ كردند كه شما را بعد از ايمانتان كافر گردانند پس عفو كنيد و درگذريد تا خدا فرمان خويش را بياورد كه خدا بر هر كارى تواناست. (بقره: ۱۰۹)

پس از آنكه مسلمانان در جنگ بدر پيروز شدند، "کعب" نزد قوم خود گفت: «واى بر شما، به خدا سوگند، امروز زير زمين(در گور رفتن) براى شما بهتر از روى آن است، اينها كه كشته و اسير شدند سران و بزرگان مردم بودند، شما چه فکر مي کنيد؟»
آنها گفتند: «تا زنده‌ايم با محمد دشمنى مى‏‌كنيم.»
کعب گفت: «چه ارزشى داريد؟ او خويشان خود(مشركان قريش) را لگدكوب كرد و از ميان برد، ولى من پيش قريش مى‏روم و آنها را بر مى‏انگيزم و براي كشته‏ شدگانشان مرثيه مى‏گويم و مى‏گريم، شايد آنها راه بيفتند و من هم همراه آنها مى ‏آيم.»

لذا وي به مکه رفت. (سيد الناس، أبو الفتح محمد؛ عيون الأثر فى فنون المغازى و الشمائل و السير، تعليق ابراهيم محمد رمضان، بيروت، دار القلم، چاپ اول، ۱۴۱۴، ج۱ص۳۴۸)

پس کعب براي قريش مرثيه سرود تا آنان را به جنگ دوباره با اسلام تحريك كند. در مقابل "حسان بن ثابت" نيز اشعاري مي‌سرود و مشركان را هجو مي‌كرد. چون قريش اشعار هجوآميز حسان بن ثابت را شنيدند، كعب را ملامت كردند كه اشعارش قوي‌تر از حسان نبود. ناچار كعب به ميان قبايل ديگر مي‌رفت تا آنان را عليه اسلام برانگيزد. پيامبر(ص) نيز به حسان مى‏ فرمودند هر جا او رفت، حسّان نيز برود و اقدامات ضدتبليغي او را خنثي سازد. كعب ناگزير، به مدينه بازگشت تا در شهر پيامبر(ص) به تبليغ عليه اسلام ادامه دهد.

پيامبر (ص) در مورد او فرمودند: «پروردگارا، در ازاى اشعارى كه او سروده و شرّى كه آشكار ساخته است، به هر طريقى كه مى‏خواهى، او را جزا فرماى.» (الصالحى الشامى، محمد بن يوسف؛ سبل الهدى و الرشاد، تحقيق عادل احمد عبد الموجود و على محمد معوض، بيروت، دار الكتب العلمية، چاپ اول، ج۶ص۱۲۵)

سپس فرمودند: چه كسى شر کعب بن اشرف را از من دفع مى‏كند كه مرا آزرده است.
"محمد بن مسلمه" كه برادر رضاعي كعب بن اشرف بود، گفت: من از عهده او بر مى‏آيم اى رسول خدا، و او را خواهم كشت.
حضرت به ايشان اجازه دادند و فرمودند درباره اين اقدام با "سعد بن معاذ" مشورت كند. زيرا در آن شرايط هنوز قبايل يهود در مدينه نفوذ بسياري داشتند.

شب چهاردهم ماه ربيع الاول از بيست و پنجمين ماه هجري، "محمد بن مسلمه" همراه با "ابونائله سلكان بن سلامه" كه او نيز برادر رضاعي كعب بود و "عبّاد بن بشر" و و "حارث بن اوس" و "ابو عبس بن جبر" با بدرقه حضرت از كنار بقيع به "سريه" دفع شر كعب در "شرج العجوز" رفتند و محمد بن مسلمه او را كشت. سپس سرش را بريدند و شتابان و تكبيرگويان به بقيع بازگشتند.

حضرت شب‌هنگام نماز مى گزارد و چون صداى تكبير ايشان را شنيدند، آنان را به مسجد فراخوانده و فرمودند: "سيماى شما شاد باد." آنان نيز گفتند: "و سيماي شما اى رسول خدا" و سر كعب را برابر پيامبر (ص) گذاردند. حضرت، خداوند را براى قتل شكر كردند. (الواقدي، محمد بن عمر؛ كتاب المغازى، تحقيق مارسدن جونس، بيروت، مؤسسة الأعلمى، چاپ سوم، ۱۴۰۹، ج۱ ، ص۱۹۰)

بعد از تحریر
هنرمند محترم است تا هنرش در خدمت تعالی اندیشه جامعه باشد. هنرمندی که خلاف مسیر تعالی جامعه ایمانی حرکت کند، خود به خود به حاشیه می رود. اگر اصحاب قدرت و ثروت بخواهند او را حفظ کنند، حرکت جامعه ایمانی توفنده تر از آن است که خواسته آنان برآورده گردد.

منتظر مبارزه سر سختانه و البته هوشمندانه دولت با هنرمندانی هستیم که با تهدید ارزشهای اسلامی حیثیت جامعه ایمانی را تهدید می کنند.
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۰۲:۵۹
من میخواستم نکته ای را مطرح کنم.قاعدتا اسلام برای اینکه در یک جامعه اجرا شود و در همه شئونات مردم تاثیر گذار باشد آن ملت باید از حق حیات برخوردار باشد.حالا اگر ما با قوانین خودمون تعداد زیادی از جوانان یک کشور به سمت خشونت و روزمرگی و ناامیدی و یاس هدایت کنیم فکر میکنم در دراز مدت جامعه ای نخواهیم داشت و هنرمندی هم نخواهیم داشت که اسلام را در آنجا پیاده کنیم. (1905835) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۰۴:۳۴
البته بایستی به تعاریفی که آقای روحانی در نظر گرفته دقت بشه، هم مطلب شما و هم مطلب آقای روحانی صحیحه، چرا که ایشون گفتن هنر آن چیزی است که به انسان برتری بخشیده و انسان را به انسانیت برساند و در مسیر تعالی باشد، قطعا اگر یک چنین تعریفی از هنر داشته باشیم، هنرمند غیر ارزشی نخواهیم داشت. (1905837) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۴۱:۴۰
اتفاقا اصلا حرف ايشون درست نيست چون مرجعي براي تشخيص هنرمند قابل احترام و لايق اعدام ارائه نمي دهند .
بله اگر رسول خدا حضور داشت شكي در تشخيص نبود اما در حال حاضر تنها مرجع ممكن بايد قاضي باشد كه هر دو طرف مد نظر ايشان يعني هنرمند قابل احترام و لايق اعدام ، عدل اين قاضي را قبول داشته باشند تا بتوان به قضاوت ايشان اعتماد كرد و جان يك انسان را ستاند يا از شغلي كه از آن روزي بدست مي آورد محروم كرد. (1906094) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۲:۳۶:۵۵
تا وقتی آزادی نباشد هنر خوب تولید نمیشه و هنر خوب وقتی معنی پیدا می کند که هنر بد وجود داشته باشد. اصولا جامعه ای رو تجسم کنید که همه خوب باشند دیگه چه معنی دارد نیاز به مذهب و.... در مجموع انسانها حق دارند از دید خود هنری که خوبی نیست رو نقد کنند و یا کمک نکنند ولی حق ندارند ریشه آن را بزنند و سلیقه خود را اعمال کند. خدا آخر عاقبت ما رو به خیر کند با این افکار تک بعدی (1906198) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۲:۴۹:۵۹
دوست من، در تعریف جهانی هنر ظرف است. مثل سینما، موسیقی، شعر، نقاشی ووو آنچه در ظرف ریخته میشود مهم است. اگر در ظرف سم بریزید، شاهین نجفی یا سینمای مستهجن در میآید، اگر خوراکی مفید بریزید، سعدی و حافظ مولوی در میآید.
اگر هم کسی نظرش راجع به هنر غیر از معنی بین المللی آن است، باید مثل احمدی نژاد هر دفعه تعریف خودش را تکرار کند و تلاش کند طرحی نو دراندازد. (1906224) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۲:۵۱:۲۵
تا دیروز آن چیزی که به انسان برتری بخشیده بود، عقل بود و منطق.
حالا چه طوری هنر که شاید یکی از میلیونها جنبه از بروز ظاهری عقل و احساس آدمی است، شده است عامل برتری انسان. (1906228) (alef-10)
 
سهند
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۰۸:۳۷:۳۸
هنر مافوق علم است. (1909531) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۳:۱۲:۴۴
گاهی حب و بغض ها اجازه ی درک حقیقت را از انسان می گیرد!
البته آقای شیر محمدی هم گویی در این زمینه کم دچار بغض نیستند، ایشان برای خود تعریفی می کنند و پیش فرضی را انتخاب می کنند و با تعریف خود هنرمندان را به دو دسته تقسیم می کنند و آنگاه یک مثال از صدر اسلام می زنند، هر چند در تمام آیاتی که در این زمینه آورده اند فقط مردم را به صبر و مقاومت و تقوا و اطمینان دعوت نموده اند و دعوتی برای کشتن کسی نیست، اما در انتها باز هم بغض خود را کاملا عیان و آشکار بیان کرده اند که اگر هنرمندانی که از سوی مردم رانده و حاشیه نشین شده اند توسط اصحاب قدرت حفظ شوند، حرکت جامعه ی ایمانی توفنده تر از آن است...،
باید گفت برای شما متاسفم آقای شیر محمدی! که خود یک پیش فرض می آورید و سپس بر اساس آن اعلام قضاوت و تصمیم گیری و حتی تهدید هم می کنید. این دقیقا نشون میده افکار شما چقدر پریشان است و تا چه حد شما آماده هستید تا در معرض سوء استفاده ی تندروها قرار گیرید. مطمئنا آقای روحانی که یکی از روحانیان انقلابی و حاضر در تمام دوران سخت انقلاب بوده اند، تمام ارزش های جامعه و انقلاب را مد نظر دارند، چه شده که خود را مجبور دیده اید ایشان را تهدید کنید که...حرکت جامعه ی ایمانی توفنده تر از آن است که....؟؟؟؟
واقعا برای امثال شما متاسفم که السابقون انقلاب را عقب تر از خویش می انگارید و خوارج وار دم از اسلامی می زنید که جز خشونت از آن چیزی درک نکرده اید. (1906279) (alef-13)
 
میراقا طلبه جانباز از قم
۱۳۹۲-۱۰-۲۴ ۲۲:۳۶:۳۴
باتشکر ازشماره 30 که انگیزه نویسنده را که وسیله تندروهاقرارگرفته است خوب ارزیابی نموده اند. واما هنر که بمعنای صنعت وفن وکارتجسم یافته را لغویون گفته اند. واما درقرآن هنر غیر ارزشی را هنر معرفی نفرموده اند چون شعرائی که علیه پیامبر-ص- ودین او شعر می سرودند مشرکان وغیرآنها بودند که خداوند آنان را رهبر گمراهان معرفی کرده است:{والشعراء یتبعهم الغاوون}پس بااین بیان شعر که ازجمله هنر است اگرضدارزش باشد هنرمحسوب نمی شود. ودرذیل آیه شریفه استثنائی هست که هنر وهنرمند راترسیم می نماید:{الاالذین آمنوا وعملوا الصالحات...} مگر آنانی که ایمان آوردند وکارشایسته ای انجام دادند. یعنی این کار نیک وشایسته هنراست بعدازایمان بخدا.پس کار غیرشایسته وغیرارزشی هنر نیست .پس جناب روحانی درست فرموده اند بیخود داد وقال نکنید .ایشان عالم برجسته ومحقق وارسته ای هستند. والله ولی التوفیق. (1909079) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۴:۲۴:۳۰
اصلا هم مطلب ايشون صحيح نيست بلكه يك مغلطه تمام عيار است
اولا چه كسي گفته آن فرد به دليل شاعر بودنش اعدام شده
ثانيا احترام از نظر ايشان حتما مجازات نشدن معني مي دهد كه چنين برداشتي دارند مثلا يك نقاش تصادف كند او را نبايد جريمه كنيم؟ (1906461) (alef-13)
 
556
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۰۷:۴۲:۰۲
به خاطر شاعر بودنش اعدام نشد چون شعرش(هنرش)در خدمت جبهه "حق" نبوده اعدام شده

فیلمسازی که حاضر نیست یک لحظه صحنه کوتاه غیراخلاقیو به تصویر بکشه با کسی که تمام فیلمشو برمبنای یک امر غیراخلاقی میچینه اونم به خاطر "سیاهنمایی" جامعه و کسب درآمد بیشتر فرقی ندارن؟

لا یستوون... (1909441) (alef-6)
 
محسن
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۴:۳۷:۵۹
به نظر شما تعریفی که آقای روحانی از هنر ارائه می کنه منطقی هست؟ فکر می کنید دنیا هم تعریف روحانی رو قبول داره؟ جهان غرب هم مثل روحانی فکر می کنه؟ به نظر نمیاد اینجوری باشه! به هر حال خیلی از آثار هنرمندان ما الگو گرفته از ملل دیگست. خیلی ها می خوان آثار جهانی تولید کنن. به نظر شما این هنرمندان تعریف روحانی از هنر رو قبول دارند؟ یعنی حاضرا آثار هنریشون رو طبق این الگو ارائه کنن؟ مطمئنا این اتفاق نمی افته دوست عزیز! و در نهایت باز همون بحث ارزش و غیر ارزش به وسط میاد! (1906489) (alef-13)
 
حق
۱۳۹۲-۱۰-۲۴ ۰۰:۳۵:۱۴
دلبندم چرا متوجه نیستی
اصولا روحانی معتقداست که هنر اراده و تلاش فکری و روحی که بشریت را به سوی کمال الی الله سوق دهد هنر است نه اینکه هر فن و استعداد ی که بشریت را به رذایل سوق دهد.
اگر به شما بگویند چه هنری داری و شما بگویی که من مخترع برق هستم یا کاشف الکل یا مخترع هواپیما و از این قبیل که ه انسانیت کمک کرده است و..
یا اینکه بپرسند چه هنری داری بگویی که دزد هستم یا جانی هستم یا ربا خوار هستم یا فیلم سوپر توزیع میکنم و یا بمب اتم میسازم ....
به نظر شما هنر کدام است؟ (1907473) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۵:۲۹:۳۳
اقای شیر محمدی مثل اینکه خیلی بولتن می خوانید (1906595) (alef-13)
 
سارا
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۷:۵۲:۳۶
سلام هنرآن چيزي است كه به انسان برتري بخشيده و انسان را به "انسانيت"" برساند!!!!ميشه بگيد جاي خدا در اين تعريف مزورانه كجاست؟ (1906850) (alef-13)
 
سهند
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۰۸:۴۲:۰۱
خدا جاييست كه انسان به انسانيت خويش رسيده باشد. (1909539) (alef-6)
 
عارف
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۷:۵۵:۲۹
ارزشي با دفاع مقدسي فرق داره مجيدجان!يه كم تحقيق كن. (1906855) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۰۵:۴۶
از بحثهای انتزاعی بیرون بیاییم.در جامعه ی هنری امروز ایران چه درصدی آثار هنری ضرر دار تولید می شوند؟
شما و همفکران اصولگرایتان معتقدید (و این را در عمل نشان داده اید) که کل جامعه ی هنری ایران فاسدند و تنها چند نفریمانند طالبی و شمقدری و دهنمکی آدمهای خوبی هستند اما روحانی معتقد است اکثریت سالمند و حق دارند در تصمیم گیری برای هنر نقش داشته باشند (1905839) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۲:۵۸:۴۱
آنچه که فرمودید را خود هنرمندان با اقداماتشان ( مخصوصا در خارج از کشور! ) نشان دادند. بی‌خود دیگران را متهم نکنید. (1906255) (alef-10)
 
556
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۹:۰۰:۲۱
اکثریت فاسد نیستن اما خیلی از کارگردانهای محترم امروز سینما فضای جامعه رو سیاهنمایی میکنن؟خدا کنه به حق سیاهنمایی بشه (1906952) (alef-13)
 
dovoud
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۱۲:۳۸
آقای شیرمحمدی هنرمند از دیدگاه شما و همفکرانتان باید مجیز گوی قدرت باشد و در محدوده ای که شماها تعیین می کنید فعالیت کند در حالی که ذات هنر این نیست . هنر باید دیدگاه نقادانه داشته باشد و مسائل و مشکلات جامعه را به تصویر بکشد (1905844) (alef-10)
 
محمد مهدی شیر محمدی
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۴۲:۲۲
سلام به «dovoud» گرامی
می شود بفرمایید چگونه به این نتیجه رسیدید که از دیدگاه من «هنرمند باید مجیزگوی قدرت باشد.»
اگر مقصود شما این است که با این «برچسب» راه نقد را بببندید، مقصود خوبی ندارید. و
اگر مطمئن هستید که من «هنرمند را مجیز گوی قدرت» می خواهم طبیعتاً خودم هم باید الان به مجیزگوئی رئیس جمهور محترم که سهمی بزرگی از قدرت را دارد، می پرداختم نه اینکه مطلبی بنویسم که با خواسته ای که به زعم شما دارم؛ متناقض باشد!
لطفا باب نقد را نبدید.
موفق باشید آقای «dovoud» (1906095) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۲:۵۲:۰۵
چه ربطی به مجیزگویی و غیر آن دارد. (1906229) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۲:۵۳:۲۰
همین الان شما برخلاف رئیس جمهور، هنر را به دو دسته تقسیم کردی: الف) مجیزگو و ب) نقاد
و جالب اینکه مجیزگو را تخطئه کردید. رئیس جمهور فرمودند که هنر همه اش ارزشمند است. استغفار کن عزیزم. (1906236) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۴:۲۳:۳۴
نظر هنرمندانه ای بود. (1906458) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۴:۳۲:۲۵
از نظر شما هنری که در مدح قدرت خلق شود ارزشی است (1906480) (alef-10)
 
سلمان شکیبا
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۴:۵۹:۰۵
موافقم اما سیاه نمایی با نقد متفاوت است و اگر کار هنرمند فقط مشکل گویی باشد مردم مأیوس شده و خسته می شوند هنرمند باید در کنار نقد مشکلات از با بیان خوبی ها تشویق هم بکند. (1906534) (alef-10)
 
آیدین
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۵:۴۶:۲۲
هنرمند مجیزگوی اخلاق و حق و دین و منافع مردم باید باشد یا نه؟ چند درصد از هنرمندان ما اینگونه اند؟
ضمنا هنر باید مجیز گوی رفتارهای درست قدرت باشد و اگر نکرد هنر مریض است (1906632) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۱۲:۳۹
قابل توجه قلم فرسایان این روزها...پاسخ دهید شما کجا بودید ان هنگام که؟:قطع نامه دانها پاره,ابها در جای سوزش ریخته ,هاله های نور دیده,خط قرمز ها دور افراد خاص کشیده و...می شد؟؟تا از قلمتان بهره ای کشور را نصیب می شد ؟؟پاسخی نمی خواهیم فقط بفرمایید کجا تشریف داشتید همین. (1905845) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۱۳:۴۹
کسی که این حرف را زده به دنبال به دست اوردن رای چند هنرمند ضد ارزشی و کسب قدرت بوده (1905848) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۲:۰۳:۰۸
منفی (1906125) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۲:۴۸:۳۴
جالبه خود را عین دین و رفتارشان را با پیغبر مقایسه می کنند میشود بگویید کدام هنرمند ما زد دین حرف زده یا عمل کرده که غیر ارزشی شده تعریف شما ارزشی بودن چیست ؟ (1906220) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۵:۴۳:۳۹
اقا همین ضد ارزشی ها جایزه گرفتن وشما باهش پزدادی ! در ضمن اون دختر خانم تو فیلم ده نمکی با تیپ قرمز رنگش که چشم همه رااز حدقه در اورده بود لابد ارزشی بود ه که فیلمش مورد حمایت زمین و زمان اصولگزایان قرارگرفت ! البته مشخصه به متن فیلم و هنر کاری ندارید وفقط کارگردان و تولیذ کننده هنر مد نظر شما ست که از چه طیفی است (1906623) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۱۴:۱۶
نویسنده محترم در کشوری که هر کس خودش و عقایدش را ارزش مطلق بداند و خلاف آن را ضد ارزش یا ضد دین تکلیف چیست؟ (1905849) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۵:۴۶:۵۸
تکلیف مراجعه به نص صریح قران و دین و اخلاق و وجدان است (1906634) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۱۸:۲۶
مهم اين است كه هر كس براي مسير تعالي جامعه نظر و ديدگاهي متفاوت از ديگران دارد. (1905856) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۲۰:۲۱
لابد تشخیص تعالی جامعه هم در انحصار تفکری خاص است که قدرت سیاسی، اقتصادی نظامی و رسانه ای را در دست دارد و به هروسیله ای اندیشه اش را تحمیل می کند. (1905857) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۲۶:۴۵
با سلام
ضمن آنکه معتقدم فرمایش شما کاملا صحیح است و احترام اقشار مختلف، به دلیل ارزشی بودن مثبت حرفه شان در مسیر تکامل انسانی است، به نظرم، منظور جناب آقای روحانی هم همین گروه از هنرمندان بوده است. و الا نقاشی که نقاشی های مستهجن میکشد و و یا فیلمسازی که فیلمهای ضد اخلاق جامعه را می سازد طبیعتا منفور جوامع ارزشی و اخلاق مدار است. (1905869) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۳۲:۱۲
آقاي روحاني:خط قرمز بايد شفاف باشد.نه سليقه اي. (1905879) (alef-10)
 
عوام
۱۳۹۲-۱۰-۲۴ ۱۷:۰۶:۰۶
ارتباط شفاف و سلیقه ای را نفهمیدم! (1908457) (alef-6)
 
صادق
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۳۴:۲۳
خیلی از مسائل در کشور ما دارن خلاف جهت اسلام به مسیرشون ادامه میدن , مثلا یک نمونش بانک داری اسلامی که از خود دولت هم هست که من نمیدونم به چیش میگن اسلامی؟ فقط من نمیدونم چطوری با خودشون مبارزه ی سرسختانه والبته هوشمندانه میکنن!! (1905886) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۳۴:۳۲
منتظر مبارزه سر سختانه و البته هوشمندانه دولت با هنرمندانی هستیم که با تهدید ارزشهای اسلامی حیثیت جامعه ایمانی را تهدید می کنند. (1905888) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۳۷:۰۶
با نظر نویسنده محترم موافق نیستم: در ادبیات دنیا آمده است که خداوند متعال به دو زبان با انسان سخن می گوید: به زبان هنر (که هنرمند و شاعر متولی آنند) و به زبان طبیعت، یعنی این دو جلوه زیبایی و کمال خداوند هستند، این مطلب البته چندان هم بیراه نیست. یک هنرمند یا شاعر قابلیتی دارد که در انسان های دیگر یافت نمی شود (همه می توانند قواعد شعر گفتن را بیاموزند ولی غیر شاعر نمی تواند شعر بگوید)، البته یک مسئله هست و آن اینکه هر به اصطلاح "هنرمندی" صاحب هنر نیست، بلکه تنها نامش هنرمند است و نصیبی از هنر واقعی نبرده است. حال اگر منظور نویسنده محترم این گروه به اصطلاح هنرمند است که در این صورت آدرس اشتباه داده است. (1905894) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۴۲:۲۵
اینکه ترور میشه نه اعدام (1905909) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۴۷:۰۳
احسنت به این جواب مستدل و مستدرک (1905921) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۴۹:۱۶
مطلبتان نه تنها ارزشمند نیست بلکه بدبین کننده نیز هست کشتن و حذف کردن آسانترین راه است با این تفکر نمی توانیم حتی عقیده مومنان خودمان را حفظ کنیم چه برسد بخواهیم جذب هم بکنیم (1905928) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۴۹:۵۲
شما بهتر بود ابتدا به جملات رییس جمهور توجه م یکردید که ابتدا به تعریف هنر و اصل و ذات هنر پرداختند و در نظر رییس جمهور اونی که شما هنر غیر ارزشی می پندارید اصلا هنر نیست چ هبرسه به غیر ارزشی بودن!! (1905929) (alef-10)
 
ساناز
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۵۰:۵۱
ارزش هایی که انسان ها می آفرینند به آنها لقب هنرمند می دهد. (1905932) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۰:۵۶:۱۶
بهترين جواب را يكي از دوستان ديروز در همينسايت داد شما يك جمله ي رييس جمهور را گرفته ايد و تجاهل مي كنيد....... منظور رييس جمهور اين بود كه هنري كه در راستاي تعالي و رشد بشر نباشد اصلا هنر نيست....... يعني يك اثر را وقتي مي توان هنر ناميد كه در راستاي تعالي و رشد انسان باشد (1905944) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۰۴:۲۴
چرا تا ریس جمهور سخنی مبنی بر آزادی، بیان میکند بدون توجه به ماهیت کلام هجوم یکپارچه صورت می گیرد. هنر که از دل برآید بر دل نشیند ،هنری که ارزش نداشته باشد تاریخ مصرف دارد و مردم هنر دوست خود بخود آنرا حذف میکنند اماهنر شایسته در طول تاریخ ماندگار است ا ینقدر چوب دستمان نگیریم و با همه چیز مقابله کنیم (1905969) (alef-10)
 
حقیقت جو
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۱۱:۱۰
ایراد اصلی در تعریف نوع فیلم است.در حال حاضر فیلم ها را به دو دسته تقسیم میکنند 1-ارزشی 2-غیر ارزشی و مراد از ارزشی انهایی هستند که در موضوع دفاع مقدس و جبهه و بسیج و شهادت و غیره ساخته شده باشند. منظور جناب رییس جمهور نیز همین بود که سازندگان سایر فیلمها با ژانرهای دیگر هم محترم هستند.و بدیهی است منظور ایشان و هیچکس دیگر فیلمهای مستهجن نیست (1905983) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۲۲:۵۲
سلام،
مشکل بزرگ نویسنده این است که جامعه ما رو با جامعه رسول الله ( صلواته علیه) مقایسه میکند. نظامی که بر اساس روایات بخواد قانون تعیین کنه، به دیکتاتوری و افراط و تفریط میرسه. چرا؟
چون برداشت ما از دین با هم فرق داره، و افراد دین رو به نفع خودشون مصادره میکنند، در نتیجه قانون اعتبار خودشو از دست میده. هر چیزی که قانون بگه باید همه انجام بدن. تا اونجا ما میدونیم قانون با رعایت مسائل جامعه، مرزی بین هنرمند ارزشی و غیر ارزشی نمیذاره. معلومه که هنرمند یه سری شرایط اولیه رو باید باید داشته باشه.ولی اینقدر ایده آل نگاه کردن به هنر، میشه مثلا تعریف تمجید و تملق. سئوال اصلی اینجاست، که جایی شما خیلی سخت گیری کردید، هنرمند رو متواری کردید، این از نتایج ایده آل گری ایست. شما این رو تو قرآن نخواندید که " ما انسان را آزاد آفریدیم" . شرع و عرف 2 تا شرطیه که 95% هنرمندای داخل کشور دارند. اوون 5 درصد شامل حرفهای ما نمیشن، حالا شما زیادی اوون 5% رو بزرگ جلوه میدید، که اوون 95% رو کامل محدود و محصور و مهجور و ... میکنید. (1906033) (alef-13)
 
محمد صمدی
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۲۳:۳۸
من یک سوال دارم !
فرض میگیریم اکثریت جامعه به قول شما به آن سویی حرکت کنند که شما میگویید و با شما هم نظر باشند !
چه ایرادی دارد اقلیتی هم حضور داشته باشند که در سایه و به قول شما در حاشیه فعالیت کنند ؟ تجربه نشان داده اگر با هنر بجنگید برنده نمیشوید ، فقط شاید از روی زمین آنها را به زیرزمین بفرستید ...
هر چند باید بگم جامعه در خرداد ماه نشان داد با این نظرات همسو نیست و این نظر شخص شماست . (1906035) (alef-13)
 
هموطن
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۳۰:۱۹
به نظرم وقتی کلمه هنر مند به کسی اطلاق میشود ،این فرد از همه بدیها ،کج اندیشی ، نفاق ، دروغ به دور است . هنرمند نمی تواند بد ،زشت ،وبا دشمنی به موجودات وانسانها نگاه کند. میتواند اشتباه ناخواسته کند چون معصوم نیست. ولیکن هنرمند در راه ارزشهای انسانی و معرفتی تلاش وفعالیت میکند .پس اگر گفتیم هنرمند غیر ارزشی نداریم یعنی کسی که غیر ارزشی میاندیشد اصلا" هنرمند نیست. (1906059) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۳۰:۳۲
اونوقت این پاسخ "ضمنی" بود؟! (1906060) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۳۴:۵۰
آقای رییس جمهور هر آنچه گفت درست بود و به حق (1906074) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۱:۴۷:۳۹
شما اول ارزش و غیر ارزشی تعریف کن بعد در باره هنرمندش حرف میزنیم!!!!
ما اندر خم یه کوچه ایم (1906110) (alef-13)
 
ساناز
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۲:۰۶:۵۰
خط کج گشته هنر
بی هنرها همگی خوب و هنرمند شده اند. (1906130) (alef-13)
 
عماد
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۲:۱۲:۳۴
وقتی به ظواهر ارزشی هنرمند اجری تعلق بگیرد. همه ریا کار میشوند. (1906148) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۲:۲۶:۵۶
مقاله خوبی بود و نکته خوبی اشاره کردید. فقط این دقت لازمه که چه کسی تعیین میکنه که آیا این اثر هنری مصداق هنر خوب است یا هنر بد. مشکل از اینجا ناشی میشه که گروهی دایره هنر خوب را بسیار محدود میکنند و می گویند هر مضمونی که ما میگیم یعنی هنر خوب و بقیه هنر بد و مخرب است (1906175) (alef-13)
 
ارش
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۳:۰۹:۰۴
نویسنده محترم

کاش به جای بازی با کلمات و شعار های قشنگ میگفتی هنر متعالی یعنی چه؟

چه هنری را متعالی میدانی؟ با ذکر چند مصداق

ضمنا چه کسی مسیول تشخیص تعالی هنر هست ؟

اصلا ایا باید هنر و هنرمند را در چارچوب فکری خاصی قرار داد؟

اگر یک اثر هنری که از دیدگاه هنرمندان و مردم شاهکار هست ولی متولی هنر متعالی! انرا ضد ارزشی ! تشخیص داد تکلیف چیست؟ (1906273) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۳:۱۰:۱۸
تحریر آخر که نوشته اید چه ربطی به آقای روحانی یا هنرمندان داره؟ مگر خدای نا کرده کسی به اسلام یا پیامبر توهین کرده تا اینجا که من می دانم همه مسلمانند و دوستدار اسلام و پیامبر خواهشا با این مستندات تاریخی جو را طوری نشان ندهید که هر که بر خلاف سلیقه شماست پس ضد پیامبر و اسلام است . لطفا سلیقه ای برخورد نکنید. (1906276) (alef-13)
 
حميد
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۳:۱۷:۲۱
پولدارترين ، دروغگو ترين و افراطي ترين دولت تاريخ ايران همين دولت است ... !!! (1906289) (alef-10)
 
بنده خدا
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۳:۱۸:۵۵
واقعا مرجع تشخيص هنر ارزشي و خوب چه كسيه؟ سياسيون و حكومت يا مردم عوام؟ حال كدوم درست ميگن؟ (1906292) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۳:۲۰:۰۸
بهتراست هنرمند وهنرشناس درموردهنرنظربدهندهنرنه ابزار است ونه فرمول ،هنرفرمایشی هنرنیست مزدوری است (1906297) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۳:۴۵:۳۸
پس آزادی بیان کجاس
هنر و فکر با سرکوب از بین نمیره تازه تاثیر گذار تر میشه
اگه تفاوت و یا حتی از نظر شما اشتباه وجود داره جوابش با منطق و تفصیر و تحلیل و ایجاد هنر متقابله
بهتره اینم در نظر بگیریم که پیامبر در چه جامعه ای و چه زمانی این برخورد رو کرد و ما الان کجاییم
کمی بصیرت بد نیست (1906372) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۴:۲۴:۰۶
جناب رییس جمهور بهتر است در انتخاب کلمات دقت بیشتری داشته باشند در عرف و فرهنگ ما هنر غیر ارزشی به هنری گفته میشود که با ارزشهای انسانی و اسلامی مغایرت دارد و این مساله واضح و بدیهی است حال چرا باید رییس جمهور هر چند بعد از کلی صغرا کبرا چیدن به این جمله برسد که تقسیم هنر و هنرمند به ارزشی و غیر ارزشی را قبول ندارد؟؟!!!! (1906459) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۴:۵۶:۰۶
ارزشمداری که از بیت المال برای تبلیغ یک جریان خاص تندرو و افراطی مایه میزاره و در راه تبلیغ این تفکر ضد ارزش حتی کثیف ترین دروغ ها را جعل میکنه این ارزش نیست. (1906528) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۵:۲۲:۴۱
این ارزشی که شما می فرمایید در واقع یعنی هر که با ماست وگرنه هر عاقلی تفاوت هنرنتذ بد و خوب را می فهمد و این سخنان شما حتی برای بچه های مدرسه ای هم روشن است اما شما تلاش دارید که خودتان را معیار قرار دهید و هر کس را مانند شما نیاندیشید، غیر ارزشی بدانید و شایسته کیفر .... هزاران شاعر در سرزمین ما پیدا شده اند اما مگر ما چند نفر را می شناسیم؟ انتخاب اینان بر اساس خواسته مردمان بوده است و خود بخود آنها را که خوب نبوده اند کنار گذاشته اند و گرنه دولت ها و حکومت ها هرگز نمی توانند بد و خوب را تعیین کنند. (1906583) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۵:۴۲:۰۶
کارهای روحانی من رو یاد احمدی نژاد می اندازه:
همه جا درباره همه چیز صحبت می کرد و میکنه.نمیدونم چرا تخصص و علم اینقدر در کشور ما بی ارزشه و رئیس جمهور های ما خودشون رو علامه فرض می کنن.
اگه برای گرفتن دکتری درس خونده بودن و زحمت کشیده بودن وسهمیه ها و امتیازات مختلف نبود شاید اینجوری تخصص رو به چالش نمیکشیدن و در مورد همه چیز حرف نمی زدن. (1906619) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۶:۳۸:۰۱
با احترام به نويسنده محترم بايد عرض كنم اينچنين به جامعه نگريستن اول با دستورات بزرگان معصوم دين مغايرت دارد و دوم نشان فكر بيمار گونه است.
چه كسانى مى گويند غير از ما نا حق هستند (1906729) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۷:۱۵:۲۱
اندک مایه درباره هنر:
اندک مایه درباره هنر:

«هنر»، به کارگیری مهارت‌های عملی و تصورات ذهنی در خلق اشیا یا محیط‌هایی زیباست، که با دیگران می‌توانند به اشتراک گذارده شوند. «زیبایی شناسی» یکی از رشته‌های «فلسفه» است که به عنوان نظریه تأمل در داوریهای زیبایی‌شناختی تعریف می‌شود (ویکی پدیا). کوتاه سخن آنکه هنر و هرچه در آنست، خود ناحیه ای مستقل و خودبنیاد است که نقد و داوری هنر و اخلاق هنر در همان ناحیه معنی می یابد و صورت می پذیرد. روشن است که این نقد و داوری غیر از آن چیزی است که نویسنده «ارزشی/غیر ارزشی» می نامد که بیشتر به معنی معیارهای قشری زاهدانه، یا اجبارهای سیاسی است.

این مسئله درباره معماری، ادبیات، رسانه، و موسیقی و ... نیز صادق است. به عنوان مثال، نیما یوشیچ، صادق هدایت، احمد شاملو، فروغ فرخزاد، جلال الدین همایی، سهراب سپهری همگی اهل ادبیات بوده اند که در بادی نظر «عین ارزش» است (نقد ادبی آثار اینان نیز غیر از «ارزشگذاری قشری» است که مقصود نویسنده است) همین مسئله درباره ابواب مختلف موسیقی نیز صادق است.

اندک مایه درباره دستگاه فکر نویسنده:

جهان او در نوسان است میان اخلاق زاهدانه که «امور ارزشی/معنوی» می نامد و هرآنچه خارج از افق اخلاق زاهدانه اوست «امور ضد ارزش/دنیوی» می نامد (هنر، دانش و خرد در استقلالش در دسته دوم است) از امور مادی گریزی نیست اما می باید که این امور، در خدمت «ارزش ها» درآیند. اگر هنر، «افق های ارزش های» او را برآشوبد جامعه ایمانی (زاهدان خودکامه) باید «قانون» (که عین خودکامگی خودشان است) را به مرحله اجرا درآورند و باب هنر را ببندند. در این لحظه لسان الغیب داد سخن در می دهد که:

اگر از بهر دل «زاهد خودبین» بستند دل قوی دار که از بهر خدا بگشایند (1906787) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۸:۰۲:۲۱
خوب شد پاسخت ضمنی بود اگه صریحا میخواستی پاسخ بدی چی میگفتی؟ (1906864) (alef-10)
 
ناصر
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۸:۳۶:۰۴
جناب شیر محمدی شریعتی گفته ای زیبا دارد به این مضمون که اگر می خواهید چیزی را بکوبید به بدترین شکل از آن دفاع کنید و شما با این دفاعیه، نه تنها فاتحۀ ارزش و ارزشی را خوانده اید، بلکه با روایت قصۀ کعب ابن اشرف که شاید یکی از مجعولات بنی امیه باشد، پیامبر اسلام را نیز در مظان اتهام حذف مخالف قرار داده اید.
اخوی اگر حتی یک لحظه در روایت فوق تامل می کردید برای اثبات مدعای بی پایۀ خود بدان استناد نمی فرمودید، برادر من آیا حذف یک منتقد و مخالف به صرف مخالفت، با مکارم اخلاق سازگار است؟ آیا پذیرش روایت فوق صحه گذاردن بر این نکته نیست که رسول مکرم اسلام انسانی کم ظرفیت بوده است که به حذف فیزکی معاند خود می پرداخته و تازه از این عمل شنیع به وجد نیز می آمده است؟ آیا از نظر حقوقی می توان فردی را صرفا بدلیل بیان مطالب مخالف از صحنۀ هستی حذف نمود؟ این چه نگرشی است که برای به کرسی نشاندن حرف خویش حاضر به هزینۀ همۀ دارایی خود حتی دین و آیین خویشتن می گردید؟!!!
آگاهی تا رهایی (1906905) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۴ ۰۵:۳۰:۴۶
لازم نیست که برای خوشایند شما تاریخ تحریف شود و اسلام مطابق میل شما تفسیر شود. ماجرای کعب بن اشرف مستند به کتب معتبر تاریخی ذکر شده و حال که باب میل شما نیست آن را از مجعولات بنی امیه میدانید؟ لازم است درباره تاریخ اسلام بیشتر مطالعه کنید و قبل از آن تعصب و پیش داوری را کنار بگذارید! (1907559) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۸:۴۴:۴۹
آقای روحانی اگر مطالبی غیر از این در خصوص هنرمند می گفت که برایش کف نمی زدند ؟ (1906920) (alef-10)
 
امین
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۱۹:۴۶:۳۴
الان دیگه همه شدن کارشناس مسائل هنری و فرهنگی و دارن به روحانی نامه مینویسن. آقایون بدونید که شما اقلیت هستین. اکثریت ملت ایران هستن که نظرات شما رو قبول ندارن و شما دارید از زبون اونا حرف میزنید (1907061) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۲۰:۵۸:۵۲
این پاسخ کجاش ضمنی بود و اگر این ضمنی بود ضمن چه بود و اگر پاسخ مستقیم بخواهید بدهید از چه ادواتی استفاده می کنید. (1907172) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۳ ۲۳:۵۶:۴۸
می گویند هر چه عقل کاملتر باشد سخن کم شود اگر آقای روحانی کمتر صحبت کنند نشان عقل و درایت اوست (1907437) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۴ ۰۷:۵۷:۵۶
مشکل ادمهایی مثل شما می دونید چیه به نظرم شما خودتون رو بردید در جایگاه بالا تر از ان چیزی که هستید که بخواهید بد وخوب یک کار هنری را تشخیص دهید شمای که کار یک شمیدان ویا صنعتگر را با کار فرهنگی و هنری مقایسه میکنید هنوز متوجه فرق و جایگاه این دو مقوله از همدیگر نشده اید هر چیزی وقتی نمایان شود خوبی و بدی چیز دیگری خودش را نشان می دهد خوبی و بدی هر کاری تعاریف خودش را دارد و قرار نیست هر تعریفی که شما دارید ان باشد مگر بقیه انسان نیستند و قدرت و فکر و اندیشه ندارند که شما برایشان تصمیم بگیر ید چه خوب است و چه بد مردم خودشان این قدرت تشخیص را دارند و ان چیزی که به نظرشان بد بیاید را دست رد برسینه اش می زنند و احتیاجی به افرادی مثل شما ندارند که برایشان تعیین تکلیف کنید که چیز خوب است و چه برایشان بد (1907611) (alef-13)
 
بانو
۱۳۹۲-۱۰-۲۴ ۰۹:۵۶:۲۸
الف جان، هرکی هرچی فرستاد منتشر می کنی؟ از این متن بدتر در ایام تولد پیامبر پیدا نکردی انتشار بدی؟ خب اون شاعر که فقط شعر نمی گفته، اقدام عملی می کرده. مثل این که یکی از مجاهدین خلق امروزی بوده باشه که شعر هم بگه. ضمنا، من یادمه که چند سال قبل که رهبری درباره ی "تهاجم فرهنگی" مطالبی تذکر میدادن، استاد الهی قمشه ای گفتن ما تهاجم فرهنگی نداریم، اونچه داریم می بینیم، تهاجم بی فرهنگیه. در واقع این یک جور بیان متفاوت تره اما اصلش یه چیزه. من یادم نمیاد اون موقع کسی به ایشون حمله کرده باشه که چرا این حرف رو زدی در حالی که رهبری چیز دیگه ای گفتن. حالا بنده خدا آقای روحانی یه حرفی زده که صورتش با آنچه معمولا گفته می شه متفاوته اما محتواش یکیه. ببین چه پاسخ های ضمنی و صریحی از این طرف اونطرف می رسه از جانب آقایان مدعی دانستن همه چیزی. (1907694) (alef-13)
 
علیرضا
۱۳۹۲-۱۰-۲۴ ۱۹:۱۸:۱۹
جناب شیر محمدی راستی صلاح و تعالی جامعه را چه کسانی تعریف میکنند مثلا" تعریف نقدی و خاتمی در این زمینه یکیست آیا در این مدت سی ساله آفات را ملاحظه نفرمودید که بنام هنر ارزشی چگونه هنر بفرموده و فرمایشی چگونه رشد کرد و چه راحت با متر نیم متری همه را قدکوتاه کردند چه اساتیدی که گوشه عزلت گزیدند و شاملوها شجریانها وشهرام ناظریها و دیگران غلط و نامربوط شدند و ببینید چه کسانی جایگزین ایشان شدند انصافا" و وجدانا" مقایسه ای کنید کارخانه داران /تجار / نویسندگان / نوازندگان / خوانندگان / شعرا / ادبا /اساتید دانشگاه /ورزشکاران و سیاستمداران اوائل انقلاب را مقایسه فرمایید با امروز متوجه خواهید شد که متر شما چه بلائی سر جامعه آورده و بدتر ازین هم خواهد آورد و حرف اقای روحانی درست است اگر هنرمند هنرمند نبود مردم در میان مدت پس خواهند زد نیازی به قلع و قعم ایشان توسط دولت نیست البته اگر شما هم معتقد باشید که مردم میفهمند و هنرمند وابسته و فرمایشی را از هنرمند آزاده و ناوابسته تشخیص خواهند داد در هیچ سیستمی دولت هنرمند ساز موفقی نبوده فقط برای خود بله قربانگو و مداح تربیت کرده که مردم نپذیرفتند ولی وکتور خاراها/تاج اصفهانیها/ شجریانها در دلشان جاگرفتند. (1908689) (alef-6)
 
میراقا طلبه جانباز از قم
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۲۰:۲۵:۳۹
جناب مدیر سانسورچی سایت -الف- نظرات را گزینشی نشر می کنید ودیدگاه مستدل مستفاد از قرآن را منتشر نمی کنید گویا اینجا درد جناحی دامنگیرتان شده است مثل جاهای دیگر پس جایگاه نظرات را ببندید نویسنده مقاله ازقرآن آیاتی آورده وبرنظر خوش تطبیق داده وهنررا دوقسم ارزشی وغیر ارزشی کرده که هیچ تفسیرشناسی آنرا نمی پذیرد معلوم می شود اسلام شناسی شما درهمه موضوعات ازاین قراراست بیش ازاین پوز اصولگرائی ندهید لطفا .اصول گرای واقعی جناب مطهری است . پس آقای توکلی چگونه پوز تنویر افکاررا ترویج می کند؟؟؟ (1911200) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۷ ۲۲:۵۳:۳۸
اگر یک کاریکاتوریست کاریکاتور توهین امیزی از اقای روحانی و کاریکاتور توهین امیزی دیگری هم از اقای اوباما بکشد . میتوان گفت که هردو کاریکاتور ارزشی هستند؟
یا اینکه سریعاً اولی را ضد ارزشی و دومی را ارزشی مینامید؟؟
پس در همه جا و همه موارد خو و بد یاارزشی و ضد ارزشی وجود دارد . این اظهر من الشمس است .
نخواهید برای بدست اوردن دلهای ناپاک عده ای مفسد و هرزه اصول را زیر پا بگذارید. (1915192) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.