نظر منتشر شده
۱۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 184128
مقایسه توان رأی آوری احمدی نژاد۸۴ و ۹۲
احمدی نژاد در مقابل احمدی نژاد
مجتبی تهرانی، 27 فروردین 92
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۴۴
چرا در سال ۱۳۸۴، دکتر احمدی نژاد رأی آورد؟
به این سؤال می توان جواب های متنوعی داد. در این نوشته به دنبال تحلیل های پیشرفته نیستیم؛ فقط به سه مسأله ساده میپردازیم.

۱- حمایت رسانه های رسمی
آقای احمدی نژاد و طرفداران ایشان معتقد بودند که جو رسانه های رسمی کشور، علیه ایشان بود. پژوهش هایی وجود دارند که این ادعا را تأیید می کنند. دو نمودار زیر، از نتایج یک پژوهش با روش تحلیل محتوا بر مطبوعات آن دوره، در اردیبهشت ۸۴، به دست آمده است. (منابع:محفوظ)
در نمودار اول، مطلق توجه مطبوعات اندازه گیری شده است و در نمودار دوم، توجه منفی (تخریب) اندازه گیری شده است:




پس، تبلیغات رسمی در رأی آوری ایشان تأثیر مستقیم و تعیین کننده ای نداشت. بنابراین می توان نتیجه گرفت، توان رأی آوری ایشان برای کاندیدای احتمالی مد نظرش در سال ۹۲ هم به قوت و ضعف روزنامه های رنگارنگ وابسته به گروه ایشان، بستگی ندارد.

۲- گروه های مرجع
دو نمودار زیر به اندازه کافی گویا هستند:




۳- حمایت رسانه های غیر رسمی
مهمترین تبلیغات برای یک کاندیدا، تبلیغات غیر رسمی توسط عناصر مردمی است. برای دست یابی به این امکان، باید توده های مردم را درباره مناسب بودن آن کاندیدا، اقناع کرد تا مردم به رسانه های غیر رسمی آن کاندیدا تبدیل شوند. برای ایجاد اقناع، ضروری ترین کار، تطابق شعارهای کاندیدا با خواسته های مردم است؛ همچنین تطابق شعارها با نظرات شخصی که در میان مردم، بیشترین نفوذ و مقبولیت را دارا است.
نمودار زیر، نتایج یک پژوهش با روش پیمایش در اردیبهشت ۸۴، در سطح شهر تهران است:



نمودار زیر، نتایج یک پژوهش با روش تحلیل محتوا بر سخنان حضرت رهبری در دو هفته از اردیبهشت ۸۴ است:



اکنون به مهمترین قسمت این نوشته می رسیم. جدول زیر، فشرده نتایج تحلیل محتوای سخنرانی های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نهم در اردیبهشت ۸۴ است:


نتیجه طبیعی این تطابق شعارها با خواسته های مردم و رهبری، پیروزی آن کاندیدا بود:



سؤال دوم این است که آیا آقای احمدی نژاد اکنون و برای سال ۹۲ نیز چنین تطابقی با خواسته های مردم و رهبری را حفظ کرده است؟
تحلیل محتوای سخنان آقای احمدی نژاد در ۲۲ بهمن ۹۱، موضوعات مورد تأکید ایشان را نشان می دهد:

کل سخنرانی: ۳۲۵۰ ثانیه


فراوانی طبقه «دست‌آوردهای دولت» در سخنرانی رئیس‌جمهور (۲۲ بهمن ۹۱)

کل طبقه «دست‌آوردهای دولت» در سخنرانی: ۱۰۱۶ ثانیه




جمع بندی:
شاید کمتر شاخصی به اندازه هوش و ذکاوت سیاسی درباره محمود احمدی نژاد مورد اجماع آگاهان سیاسی اعم از موافق و منتقد او وجود داشته باشد. همین هوش و ذکاوت بود که در سال 84 با وجود عدم اقبال رسانه های رسمی و در عین حال حجم بالای تخریب، احمدی نژاد را به پدیده تبدیل کرد. او با تطابق هوشمندانه مواضع و سخنان خود با خواسته های عینی و واقعی بدنه جامعه و بیانات مقام معظم رهبری، بر سایر رقبا پیروز شد.

آنچه گفته شد مربوط به سال 84 و شرایط خاص آن ایام بود. اما امروز و در آستانه انتخابات دور بعد ریاست جمهوری آثار چندانی از آن هوش و ذکاوت دکتر باقی نمانده است. به نظر می رسد تمامی شاخص ها و وجوه برتری احمدی نژاد 84 امروز جای خود را به حجابی از توهم و خودمحوربینی داده و دکتر را روز به روز از بدنه جامعه و منویات رهبری دور کرده است.

همین ویژگی هاست که باعث می شود در تحلیل احتمالات انتخابات 24 خرداد، در مقایسه با سال 84 شانس بسیار کمتری برای پیروزی نامزد مورد حمایت احمدی نژاد قایل باشیم.
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۸:۰۷:۵۰
نتیچه همه آن هوش و ذکاوتی را که شماره در این مقاله برای آقای احمدی نژاد توصیف کردید ما در این هشت سال مشاهده کردیم و الان که در همه زمینه ها نیاز خلق حماسه داریم همگی از نتایج سحر دیروز این آقاست.
آقای تهرانی عزیز اگر احمدی نژاد در نزد شما بدین صفت است بر همگان واجب است که نصیب عدل او به تمام خلایق برسانند چرا ما بدین مخصوص باشیم و دیگران از فایده عدل او محروم مانند. (1238813) (alef-13)
 
ابوالحسن-ع
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۹:۳۷:۱۰
دوست عزیز ضمن تشکر ازتحلیل خوب شما
در این مدت 33سال بعد از انقلاب در هر دوره ریاست جمهوری احساس نیاز مردم تعیین کنده بود موفق کسی است این نیاز را خوب درک کرده وبر موج نیازمردم سوار شود.!؟

1-نیازمردم به تغییر حکومت وحفظ کشوربعد از انقلاب (بنی صدر،شهید رجای، آیت الله خامنه ای)
2-نیازمردم به تغییر رفتار اجتماعی ورفاای بعدازجنگ (هاشمی)
3-نیازمردم به تغییر رفتارسیاسی درسطح داخلی و بین الملل (خاتمی)
4-نیازمردم به تغییررفتار عدالت دراثر اجرا ناقص دوتغییر قبل (احمدی نژاد)
5-نیازمردم در انتخابات92 به تغییررفتارداخلی دراقتصاد وخروج از انزوا بین الملل است (...........)؟ (1238940) (alef-13)
 
محمد سادات
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۱:۴۸:۴۷
بنظر بنده در صورتی که احمد نژاد موفق شود فردی چون مشایی را از فیلتر شورای نگهبان عبور دهد و اصلاح طلبان سرشناسی چون محمد خاتمی موفق به شرکت در انتخابات نشوند. گروه احمدی نژاد شانس بالایی برای ماندن در صحنه قدرت خواهند داشت که به زعم بنده دو دلیل عمده برای آن وجود دارد:
اول وعده یارانه 250 هزار تومانی که توانسته جمع زیادی از مردم بخصوص قشر ضعیف جامعه را فریفته خود ساخته و برای تحقق آن به احتمال زیاد رای خود را خرج خواهند کرد این در شرایطی است که مخالفان اجرای فاز دوم هدفمندی علی الخصوص وکلای مجلس آنطور که شایسته است نتوانسته اند تبعات زیانبار اجرای این طرح را برای این گروه از مردم روشن سازند .
دوم تعارض مشایی با قشر اقتدارگرای حکومت و مذهبیون ارتدوکس که ممکن است باعث جذب آرای قسمت دیگری از مردم شود . اگرچه این گروه امید چندانی به مشایی به عنوان ادامه دهنده راه دولت احمدی ندارند اما اگر قرار بر انتخاب بین محافظه کاران و امثال مشایی باشد . برای ابراز مخالفت هم که شده رای خود را به نفع او در صندوق خواهند ریخت (1239157) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۴:۴۸:۵۳
منظورتان از "مذهبیون ارتدوکس" چه کسانی هستند؟ (1239641) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۰:۰۴:۰۹
احتمالا مشایی رئیس جمهور می شود و شورای نگهبان نیز وی را رد صلاحیت نمی کند چون علاقه ای به درگیری با دولت ندارد آن هم در آستانه ی انتخابات!مگر اینکه وی واقعا به قدری انحرافی باشد که حتی یک روز ریاستش هم خطرناک باشد...که آن هم بعید است حداقل ظاهرا...باید دید... (1240472) (alef-10)
 
Kuwait
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۲:۴۶:۰۵
بخش زیادی از نخبگان اکنون تنها راه نجات قطعی و کامل از مشکلات را ادامه حیات احمدی نژاد می دانند, به این امید که پس از تخریب کامل همه چیز , بتوان از نو و بر اساس اصول انسانی و دموکراتیک کشور را ساخت. بنا براین گروهی که هیچ امیدی به اصلاح کشور ندارند قطعا به تیم "تخریب از پایه " احمدی نژاد رای خواهند داد! (1240789) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۹:۴۱:۱۱
واقعا هنوز می خواهید خودتان را با تحلیل های من درآوردی توجیه کنید، معلوم است که آقای احمدی نژاد را چه کسی بر این منصب نشاند و 2 دوره حمایتش کرد حال که ایشان وظیفه تخریب رقیب و نابودی اخلاق و سرکوب اصلاحات را انجام داده دیگه به درد نمی خوره!! این نمودارهای قلابی هم فقط به درد خودتان می خورد! (1240434) (alef-13)
 
وحید
۱۳۹۲-۰۱-۳۰ ۱۲:۴۴:۲۸
شما این نظر من درآوردی " معلوم است که آقای احمدی نژادرا چه کسی بر این منصب نشاند و دو دوره حمایتش کرد " را از کجا آورده ای ؟ منظورت چه کسی است ؟ وقتی نمی خواهی شفاف صحبت کنی بهتر است سکوت کنی . اینجا جای ایماء و اشاره نیست. اگه ندانسته حرفی زدی پس من حالیت بکنم که ملت احمدی نژاد را آورد و هر گاه با روش و تفکراتش مشکل داشت اونو هم مثل قبلی ها فراموش خواهد کرد. ملت ما راهش را خوب بلده. (1244837) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۰۱ ۱۳:۵۱:۱۰
سركوب اصلاحات!!!!
از كدوم اصلاح حرف ميزني؟ 8 سال از اون اصلاحات گذشته و الآن ميتونيم با دانش كافي در مورد آن دوران صحبت كنيم!!!!
شايد شما در ايران تشريف نداشتي و يا شايد سن شما آنقدر نيست كه مسائل را خوب به ياد بياوري به هر حال در آن دوران هر اتفاقي افتاد به جز اصلاحات!!!!!! (1248825) (alef-13)
 
سيد
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۰:۲۶:۱۹
درود بر شما نظر من هم همين است اگر همهه افراد بر گردن به سال 84 و قبل از ان مي بينن كه دولت خاتمي چه بر سر ملت اورده است از جمله عقب نشييني هسته اي و اختشاش در دانشگاه تهران و ......... (1240506) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۰۹:۰۱:۰۴
لابد حالا که عقب نشینی هسته ای نداریم ولابد در دانشگاه هایمان آزادی بیان است وآرامش حاکم چه وضع ایده آلی داریم . نه عزیز فکر نون باش که خربزه آبه یه سال دیگه به روزی می افتی که فقر وبد بختی امانتو می بره فعلا هنوز داری از کیسه می خوری ! (1241397) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۲-۰۱ ۱۳:۵۴:۱۵
فقر و بدبختي شرف داره به قرارداد ننگين سعد آباد!!!!
هر آنچه كه الآن در مورد قرارداد تركمانچاي ميگوييد و ميشنويد در آينده نيز در مورد سعد آباد خواهي شنيد!!!!
جك استراو: ميوه حمله به افغانستان و عراق را در سعد آباد چيديم!!!! (1248834) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۲-۰۱ ۲۲:۰۹:۲۵
کفن پوش عز یز پس چرا کفنت را تو بقچه گذاشتی و درب صندوق خانه را قفل زدی تا بحال تو این 8 سال چیزی ندیدی که کفنت را بپوشی؟؟ضمنا اغتشاش صحیح است نه اختشاش حتما کارشناسی ارشد هم بهت داده اند؟؟؟؟ (1250014) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۹:۴۴:۰۵
خوب بود این جور کارها را لااقل سال 88 انجام می دادید و حداقل خودتان به احمدی نژاد رای نمی دادید (1238950) (alef-13)
 
j
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۵:۰۲:۳۶
احمدی نژاد دولت نهم و دهم خیلی فرق دارند اگه باور ندارید کابینه نهم و دهم را با هم مقایسه کنید.
ضمنا در سال 88 اگه به احمدی نژاد رای نمی دادیم به کی رای مدادیم؟ به ...؟
من همین الان هم بین اون چهار نفر ترجیح می دم به احمدی نژاد رای بدم. (1239688) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۰۰:۵۹:۱۶
دوست عزیز ایراد شما و خیلی از کسایی که به احمدی نژاد رای دادید این بود که از بین بد و بدتر میخواستید یکی رو انتخاب کنید، خیلی از شما که دم از شرع میزنید اگه فقط و فقط به وظیفه شرعی و قانونی خودتون که انتخاب اصلح بود عمل می کردید وضعمون این نبود، توی اون چهار نفر خداییش تنها کسی که برنامه داشت و از همه بهتر فکر کرده بود محسن رضایی بود که متاسفانه این وسط قربانی شد. (1241064) (alef-6)
 
امید
۱۳۹۲-۰۱-۳۰ ۱۳:۰۲:۰۵
من هیچ آشنایی با هاشمی و خاتمی و هرچه فتنه گر و انحرافی ندارم . من با احمدی نژاد دولت دهم بیگانه ام. اما دلتنگ احمدی نژاد دولت نهم ام . (1244859) (alef-10)
 
میم الف
۱۳۹۲-۰۱-۳۰ ۲۱:۵۲:۳۳
در میان آن 4 کاندیدا
اجمدی نژاد از بقیه واقعا صالح تر بود.
آیا باید به اون آقایی رای میدادیم که دشمن قسم خورده ما ازش حمایت تمام و کمال کردن و حب قدرتش چشماش رو کور کرده بود...؟
یا اون آقا که نظرات اقتصادیش این رو میرسوند که فقط درس تئوری یاد گرفته و نفهمیده نمیشه اقتصاد ایران رو ایالتی کرد؟
یا اون آقایی که...؟ بماند! (1245424) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۲:۱۰:۳۱
با کمی دقت در حرفهای احمدی نژاد از 8 سال قبل تا کنون می توان دریافت که وی بر خلاف ادعای این مقاله ابدا از هوش سرشاری برخوردار نبوده و نیست آنچیزی که هوشمندانه بنظر می رسد سیاستهای احمدی نژاد است که آن هم به عقیده من توسط افراد باهوشی در پشت پرده طرح ریزی می شود . عده ای از منتقدان این گروه پشت پرده را جریان موسوم به انحرافی می دانند که البته بعید است چنین برنامه های دقیقی توسط چند نفر معدود قابل طرح ریزی و اجرا باشد . بلکه عقبه این جریان گسترده تر بوده و فراتر از قوه مجریه است (1239201) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۱:۲۵:۴۰
اگه کسی حرف های عامه پسند واعمال عامه پسند به مردم بزند وعمل کند ،این نشانه ی هوشه ،آخه این چه استدلالیه؟؟انسان هوشمند به نفع نظام ومملکتش عمل میکنه نه به نفع محبوبیت خودش (1240618) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۷:۱۱:۳۲
ان" نیاز به خلق حماسه" را خیلی قشنگ گفتی. (1240117) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۸:۲۴:۰۴
بالاخره یک مقاله زیبا و جالب (1238844) (alef-7)
 
امير حسين سلطان/تهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۳:۰۸:۲۹
آقاي احمدي نژاد فقط شانس آورد و بس .اين همه صغري و كبري نمودن ندارد.تمام نظرسنجي ها اعتبار ندارد. (1239368) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۸:۳۴:۵۲
منبع محفوظ؟ گزارشی که منبع اون محفوظ باشه هیچ ارزشی از نظر علمی نداره. ضمن اینکه نتایج این نظر سنجی هم اصلا تطبیقی با اونچه که در عمل اتفاق افتاد نداره. به عنوان مثال رای دکتر معین و قالیباف در انتخابات تقریبا برابر بود در حالیکه طبق نتایچ این نظرسنجی قالیباف باید خیلی جلوتر از دکتر معین میبود. (1238863) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۸:۳۷:۰۲
این تحلیل بیشتر به یک نمایش با اهداف پشت پرده شبیه بود تا یک تحقیق علمی.

هیچ تضمینی برای درستی اعداد و نسبتهای آماری در آن وجود ندارد (1238864) (alef-7)
 
امیرسالار
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۸:۴۲:۳۲
اگرشماها توانستید مثل آدم به خودتان بقبولانید که اشتباه کردید خودش نوبره!!

از همان روز اول که ما کی گفتیم این بابا کارنامه نداره و کشور را با حرفهای پوپولیستی به ویرانه می کشاند شماها ذوق به نامه پراکنی های مردم دردمند کردید که ببین طرف می رود سفر استانی و سالی 9 میلیون نامه می گیرد!!!!!
گفتیم این واردات گسترده پدر تولید را در می آورد و الان تولید مرده متحرک هم نیست!!!!!!!!!!!!!!!!
گفتیم کسی که به بوش و پاپ و مرکل نامه بنویسد و خودش که هیچ، مقام و کشورش را پایین بیاورد به درد دور دوم نمی خورد ولی رییس شورای نگهبان مدعی بود سخنان این آقا را باید در کتابهای درسی وارد کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آمار سازی و ادعاهای پوشالی اش هم که قصه پر غصه است.
حالا بفرمایید تحویل بگیرید.
با حقوق کارمندی 420 تومنی دوره خاتمی، اینجانب ماهی 500 دلار می گرفتم و الان با1/2 میلیون تومن 350 دلار بعلاوه قیمتهای بسیار بالاتر اجاه و بنزین و ....
بفرمایید بگویید ما کجای کار هستیم؟ (1238875) (alef-7)
 
جاوید
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۳۸:۳۸
خیلی ساده و سطحی نگر هستید. (1239033) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۴:۱۴:۲۲
حتماً شما دستت در جیب بابا جونتونه یا تو جیب مشایی و امیر منصور و رحیمی و زنجانی و ....وگرنه می فهمیدی آدم با یک بچه کوچیک نتواند لباس عید برای همسرش بخرد یعنی چه!!!!! برو خجالت بکش . (1239528) (alef-10)
 
جواد
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۵۲:۱۲
احمدی نژاد رو مردم انتخاب کردن چون از سیاستهای هاشمی خسته شده بودند (هاشمی رو نمیخواستن)الان هم همینه احمدی نژاد از هر کسی حمایت کنه ما به او رای میدیم چون باز داریم میبینیم که طرف مقابل احمدی نژاد کسانی هستند که فقط با تخریب پیش میرن.هاشمی، خاتمی ،روحانی ،قالیباف،ولایتی و... هیچ کدام به نفع مردم کار نخواهند کرد.فقط مشایی یا هر کس دیگه ای که دولت ازش حمایت کنه به درد مردم رسیدگی میکنن.مردم عزیز گول تخریبها علیه دولت رو نخورید و مطمئن باشید اگه احمدی نژاد موفق نشه (خدمت به مردم ضعیف جامعه هم از بین میره و سرمایه داری دهه ی هفتاد دوباره روی کار میاد)انحصار طلبها میشن همه کاره و مردم باید جیره خوار سرمایه دارها بشن.توجه داشته باشید که بیشتر مشکلاتی که با اون دست به گریبان هستیم نتیجه توطئه ی سرمایه داران خائن میباشد.چرا همه ی این مشکلات بعد فتنه 88 شروع شد؟فقط به همین سوال عمیق فکر کنید چرا؟چرا؟چرا؟ (1239060) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۶:۱۳:۴۰
بله مشخص هست کی داره تخریب می کنه کی داره دروغ میگه کی داره دزدی میکنه یا اقلا دزدی اطرافیانش رو نادیده می گیره (1239961) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۲:۳۴:۰۹
خب دلیل دارد چرا، شما فرض کنید پدر شما میلیارد در و شما ناخلف اگر بعد از پدرتون تمام ثروتش به شما به ارث برسد حداقل چند سال طول می کشد آب ته دیگ بزنید (1240763) (alef-13)
 
سیدجواد
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۲:۴۲:۰۸
اگر کسی به شخص نگاه می کند نه به برنامه ها وبه افراد فکر می کند نه به افکار وافراد را معیار حق وناتحق می داند نه معیار حقیقت را برای درستی ونادرستی یک مسیر می شناسد دقیقا وکاملا دقیقا بر خلاف فرموده حضرت علی (ع9 عمل می کند که می فرمایند نگاه نکنید که چه کسی می گوید نگاه کنید که جه چیزی می گوید ودر جای دیگری در پاسخ کسی که از حضرت در جریان جنگ جمل سوال می کند که در این جنگ چه کسی حق می گوید شما یا طلحه وزبیر وعایشه همسر پیغمبر که همه از یاران وهمراهان پیامبر بودند وایشان می فرمایند تو مرد را با حق می سنجی یا حق را با مرد؟؟؟؟
جواد آقای عزیز این را گفتم تا در دام نامها نیفتی چهع مثبت وچه منفی .کمی با شناخت علمی واسلامی وتخصصی ودقیق صحبت کنیم (1240781) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۲:۴۹:۱۳
خسته نشدین هشت سال این دروغا رو به مردم و خودتون گفتین. ینی واقعا این وضع تورم بیکاری فقر فساد فحشا هزاران مشکل اجتماعی دیگه مثل دروغگویی عوام فریبی اینکه همه می خوان سر همدیگه رو کلاه بزارن اینکه این دولت بالاترین حجم درامد ارزی از فروش نفت در تمام ادوار دولتهای ایران داشته اینکه قانون گریزترین دولت بعد از انقلاب بوده اینکه تو اینکه تو این تحریم وانزوای بین المللی هستیم رو نمیبینیم (1240798) (alef-6)
 
مجید
United Arab Emirates
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۰۰:۵۲:۵۴
احتمالا این آقا جواد خود احمدی نژاده که با اسم مستعار پیام داده (1241053) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۰۹:۵۳:۰۰
بله راست می گه برا یه عده از فقیرا احمدی نژاد ویارانش خیلی هم خوب بود برا اون دسته که تو دوتا اتاق با ده تا بچه قد ونیم قد زندگی می کردن دوتا لامپ کم مصرف می سوزندن و ماهی یه بار میرن حموم بعضا برا تامین معاش گل میدادن دست بچه ها سر چار راه بفروشن حالا هر کدام ماهیانه 45500 تومان می گیره اما هنوزم تو همون دوتا اتاق با دو لامپ کم مصرف زندگی می کنن و هنوز سر چار راه گل میفروشن ! وگرنه هر کس می دونه با این گرانی های سرسام آور ناشی از سیاست های اقتصادی وخارجی این دولت مردم روز به روز به خط فقر نزدیک ونزدیکتر شدن ومیشن و 45500 تومان نه تنها دردی ازشون دوا نکرد بلکه عامل اصلی درداشونم شد ! (1241511) (alef-6)
 
hra
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۱۵:۲۹:۵۱
واقعا واسه امثال تو متاسفم که فکر میکنی احمدی نژاد برای مردم کار میکنه (1242430) (alef-6)
 
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۳۱ ۱۹:۴۱:۵۴
مگه واقعا احمدی نژاد به نفع مردم کار کرد و اختلاف طبقاتی هاشمی رو رفع کرد؟ اختلاف طبقاتی و نورم هاشمی رو آورد اما با اینکه بیش ترین درآمد نفتی رو داشت مثل هاشمی توسعه ایجاد نکرد. خوبه که خود احمدی نژاد تو مناظره ها از هیچ نوع تهمت و تخریب و پرده دری دریغ نکرد اون وقت میگه خاتمی با تخریب پیش میره؟ تو خودت رو زدی به خواب و با ده تا طبل هم از خواب بیدار نمیشی (1247499) (alef-13)
 
لت وپار
۱۳۹۲-۰۲-۰۱ ۱۵:۰۷:۰۷
شما دوست عزیز یا در این جامعه زندگی نمیکنی وتأثیرات عمیق وفاجعه آمیز اقدامات نابخردانه اقتصادی دولتهای نهم ودهم رانمیبینی ویا متأسفانه در اثر شدت جراحات وارده درد را حس نمیکنی ویا از صدقه سر این دولت دست به تخته ذپاره ای بند شده. کدام یک را خودت قضاوت کن. (1249022) (alef-13)
 
Kuwait
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۱:۱۹:۰۳
بسمه تعالي
امثال جنابعالي اصولا مخالف هستيد حال چه سياه باشد چه سفيد
اگر تيرتان در تاريکي به هدف نخورد که هي مي گوييد خورد!!!
اگر به هدف خورد مرتب مي گوييد نگفتم، نگفتم، نگفتم!
فرزند زمان و لحظه ها بودن مهم است
هر لحظه و زمان وظيفه خودش را مي طلبد
پس بصيرت کجا کاربرد دارد؟ (1239102) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۱:۱۹:۲۲
2 میلیون میگیرین و اعتراض؟! موقع اقای خاتمی 450 میگرفتین؟! اقای خاتمی عده ای خاص سرکار اورد بهشون بها داد که کار نکنند پول بگیرن و وقتشون در اینترنت بگذرونند و باعث شد ما مردم ضعیف به احمدی نژاد رای بدیم اطمینان داشته باشید در انتخابات اینده بازهم تکرار خواهد شد (1239103) (alef-13)
 
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۳۱ ۱۹:۴۲:۵۲
الان که مردم ضعیف زیر بار تورم دستاورد احمدی نژاد له شدن (1247503) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۵:۰۲:۳۳
الان مسئله رکود و تورم و رانت و....هزار و یک مشکل اقتصادی و نقص های قانونی است که به نظر نمیاد کسی از این آقایانی که نام بردید اگر هم رییس جمهور بشه بتونه اونو حل کنه. چون آنانی که علم و عملشو دارند قدرت و اختیارش را نخواهند داشت و آنان که قدرت و اختیار دارند علم و عملش را نخواهند داشت. (1239687) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۷:۱۴:۲۵
ما کجای کار هستیم؟ خوب معلومه نزدیک به آخر کار. (1240123) (alef-10)
 
FARHAD
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۸:۴۳:۴۳
اي كاش يك جدول هم از كليد واژه هاي اختصاصي آقاي احمدي نژاد درست مي كرديد. مثل: آب رو بريز اونجا كه مي سوزه- اون ... رو لولو برد- بعضي ها در حد بزغاله هم فكر نمي كنند و .... (1238877) (alef-7)
 
الوند
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۹:۰۸:۰۲
سال 84 مردم به احمدی نژاد رای دادند، بخاطر رای " نه" به کس دیگری. (1238906) (alef-7)
 
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۵:۰۳:۵۷
بله متاسفانه همین طوره
اگه توی اون شرایط اصولگراها روی شخص دیگری اجماع می کردند بهتر بود هرچند که کار سختی بود. (1239695) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۸:۴۸:۵۵
كاملا موافقم (1240335) (alef-10)
 
نقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۹:۰۹:۴۱
من موافق تحلیل شما نیستم. در نمودار حمایت نخبگان و دانشگاهیان از نامزدهای سال 84 آقای معین اول بود ولی شما او را در جایگاه سوم نشانده اید. ضمنا آقای احمدی نژاد اصلا میان نخبگان و دانشگاهیان محبوبیتی نداشت. این آمارها و نمودارها اصلا علمی نیست و جهت دار ساخته شده است. (1238908) (alef-7)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۱۸:۳۵
10 درصد کل ارا دانشگاهیان به قول شما نخبه ها هستند و غیر از احمدی نژاد همه کاندیداها به اون 10 درصد چسبیده بودند ولی این اقا با هوش بود و از حیر اون 10 درصد گدشت و تمام تلاشش رو گداشت برای 90 درصد مردم عادی روستایی شهرستانی و عشایر ...
اما این دفعه از اون 90 درصد واقعا سهم ناچیزی داره و امکان پیروزی نامزدش صفر است (1239004) (alef-13)
 
United States
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۹:۲۹:۴۴
این تحلیل و بخصوص نتیجه گیری ان فاقد نگاه درست به واقعیات عینی جامعه است.
ییروزی احمدی نژاد در سال 84 دو دلیل اصلی داشت.
1- هاشمی زدایی
2- بی تدبیری اصلاحطلبان.
و دومی مهمترین اصل بود .اگر موسوی در سال 84 می امد قطعا ییروز بود.

اما انتخابات 92 :

1 - احمدی نژاد حداقل 30 درصد طرفداران ثابت و یای کار دارد که با هیچ استدلالی دست از او برنمی دارند.
اگر احمدی نژاد بتواند کاندیدای اختصاصی و قدری معرفی کند و مشارکت عمومی یایین باشد قطعا ییروز است .

2 - جامعه روحانیت و مدرسین و یایداری و موتلفه جمیعا بیش از 20 درصد رای نخواهند داشت .برای همین امید به رد صلاحیت رقبای دولتی و اصلاحطبان بسته اند و خودشان می دانند با حضور انها یک درصد هم شانس ندارند لذا دنبال ایجاد رانت به کمک شورای نگهبان هستند و به هیچوجه کوتاه نخواهند امد حتی با هزینه سیاسی اجتماعی و اقتصادی بسیار .اصولگرایان غیر از این چاره هم ندارند.

4- هاشمی و اصلاحطلبان در صورت حضور حداکثری 50 درصد رای خواهند داشت .ولی رای انها مدیریت شده نیست و مشکل انها کشاندن ناراضیان به یای صندوق است .

تغییر و تحولات خاص:

1- اگر افرادی چون ناطق نوری به میدان بیاید بخش قابل توجهی از رای اصلاحطلبان را خواهد برد و رقابت سنگینی ایجاد می گردد. و من بعید نمی دانم با یا در میانی هاشمی یا خاتمی او وارد رقابت شود.

2 - کاندیداتوری لنکرانی به نفع اجمدی نژاد است او بازیگر بزرگی نخواهد شد فقط یایداری را کوچک کرد.

3- نامزد هایی همچون نجفی و عارف اگر توسط خاتمی و هاشمی و نخبگان حمایت روشن و اشکار قرار گیرند می توانند ارای قابل توجهی کسب کنند و به دور دوم بروند.

4- از نامزد های اصولگرا در صورت موفقیت ایجاد رانت توسط شورای نگهبان تنها ولایتی و قالیباف شانس رقابتی در خور دارند مگر اینکه ولایتی هاشمی را وادار به اعلام موضعی به نفع خود کند که احتمال ان هم وجود دارد .در صورت تحقق این موضوع بی تردید برنده اوست. (1238926) (alef-13)
 
فهيم
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۵:۳۵:۵۲
نظرات جالب و با روش منطقي ابراز شده است گرچه شايد بنده با نتيجه گيري شما مخالف باشم ولي همين كه بسيار منطقي و مستدل مطالب خود را بيان كرده ايد جاي تشكر دارد (1239844) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۲-۰۱ ۱۴:۱۶:۵۵
ببخشيد!!! هاشمي 50% آرا را خواهد داشت؟
يادتان باشد حضور هاشمي يا حمايت ايشان از هر كانديدايي مساوي است با برد طرف مقابل!!!!!!! (1248896) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۹:۲۹:۵۶
ولی به نظر من این نمودار ها از جنس نمودار های خود آقای احمدی نژاد است. (1238927) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۹:۳۱:۴۵
امار جالبي است
ولي من به مرجع و صحت كلي ان شك دارم
همين امار ها فك كنم به مسؤولين رده بالا آرائه مي شود؟! (1238932) (alef-13)
 
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۹:۳۴:۴۵
برای نمودار های ارائه شده و ادعاهای نویسنده هیچ منبعی ذکر نشده است. نگاه انویسنده به دلایل موفقیت آقای احمدی نژاد در سال 84 بسیار سطحی است و بسیاری عوامل مختلف را در بر نمی گیرد. یکی از مهمترین عوامل موفقیت آقای احمدی نژاد اقدامات تبلیغاتی است که در طول دوره فعالیت به عنوان شهردار تهران انجام دادند و تمامی آنها توسط کلیه رسانه های همسو (به صورت دانسته یا ندانسته) و از همه مهمتر صدا وسیما به طور کامل تحت پوشش قرار می گرفت.
یکی دیگر از عوامل موفقیت ایشان سوء استفاده از باور هایی بود که در بین مردم به مرور نهادینه شده بود مانند وجود مافیا های بزرگ اقتصادی یا نفتی و یا دست های پشت پرده و مسائلی از این دست. (1238936) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۳:۰۷:۲۹
اقداماتی مثل صرف بودجه شهر تهران برای وام ازدواج بازدیدهای سازماندهی شده از محلات و... (1240847) (alef-6)
 
منصور
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۹:۳۹:۱۰
ازنتایج بالا چنین استنباط شده است اما باید دانست که واقعیتها همیشه پنهان است زمانی تحلیلها واقعی است که مغرضانه نباشد برای اینکه بخایی قطاری را
که به راه درست درحرکت است حالا معمولا دو حالت وجود دارد یکی اینکه به نفع
بعضی ها هست که چنین باشد ودر مقابل کسانی هستند که موافق نیستند
بنابر این آنانکه مخالف هستند معمولا بیشتر واز نظر اقتصادی قویتر هستند
درنتیجه به هر طریق که باشد حتی به روشهای شیطانی درصدد توقف قطار بر
میآیندبنا بر این برای توقف وچالش کشیدن قطاربه هر کاری دست میزند حلا ببینید
عوام ویا بهتر بگوییم بی بصیرتان چگونه فکر میکنند حالا برگردیم به سال84اینهمه
چوب لای چرخ احمدی نژاد گذاشتند ودرپایان مسابقه دیدند چگونه پوزه شان
به خاک مالیده شد حالا هم ادامه همین راه است کجا سراغ داریدریس جمهور بدنه دولت را بسیج کندودر سفرهای استانی آنها را در استان مستقر کند تا به خواسته
ها ومشکلات مردم رسیدگی کنندمسلما به زبان امروزی خر پولان هرگز چنین نمیپذیرندزبان رادر دهان نچرخانیدبصیرت پیدا کنید و واقعیت ها را دریابید چون خداوند میفرمایداگر به راه غبر مستقیم برویدچشمها وگوشهایتان را میبندیم تاواقعیت ها
را نبینید (1238942) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۹:۴۶:۲۱
انتخابات هشتاد و چهار هیچ ربطی به هوش و ذکاوت نه چندان خوب ایشان نداشت. فقط اصلاحطلبان به تعدد کاندیدایشان انتخابات را باختند. (1238953) (alef-13)
 
Kuwait
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۲:۲۰:۳۵
بسمه تعالي
مطمئني تنها عامل باخت اصلاح طلبان تععد کانديداهايشان بود؟
خوب بفرماييد سر جمع کانديداهاي اصلاح طلبان چقدر راي آوردن؟
هم مرحله اول هم مرحله دوم؟ (1239227) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۹:۴۷:۱۷
هر چی بشینید نمودار بکشید و تحلیل کنید دیگه فایده نداره و کار از کار گذشته. اگر کمی به نظر مخالفانتان احترام گذاشته بودید کار به اینجا نمیکشید.
همه این حرف و حدیثا رو ما 4 سال پیش هم زدیم، اما احمدی نژاد با 4 تا نمودار من در آوردی شما رو فریب داد. (1238954) (alef-13)
 
دوستدار ایران
United States
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۰۹:۵۸:۵۱
فقط یک دلیل داشت هیچکس هم تا حلا بان اشاره نکرده واون انصراف رضائی در دور اول بود و باعث شد احمدی به دور دوم برود ومن بخاطر ان هیچوقت رضائی را نمی بخشم واو در کل خسارت ها شریک است. (1238968) (alef-13)
 
با سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۲:۱۴:۱۷
=)))))))))))))))))))) خدا شادت کنه که بدجوری منو خندوندی و شاد کردی (1239207) (alef-13)
 
Kuwait
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۲:۱۶:۴۸
بسمه تعالي
معيار نمودار هاي آقاي احمدي نژاد نبود و نيست
معيار چيزهاي مهمتري بود که الان رگبار انتقاد به آقاي احمدي نژاد باريدن گرفته است
خاتمي و جبهه اصلاحات هم به قول بعضي از خودتاتون بدون نمودار فقط با شعار و آرزوهاي دور، سر شما را گول ماليد
لطفا اينقدر خودتان را به آنراه نزنيد
باز صد رحمت به احمدي نژاد (1239216) (alef-13)
 
س
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۵:۰۵:۰۸
بابا مگه رضایی بنده خدا چقدر رای می تونست بیاره؟ (1239702) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۰۰:۲۰
ولی نظر من این است همان رای خاکستری که به میرحسین رای دادند این دفعه به مشایی یا نمایده دولت رای خواهند داد و در انتخابات پیروز خواهند شد مگر اینکه شورای نگهبان تیز هوش تر باشد و نماینده دولتی را کاندیدا نکند... (1238970) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۳:۲۳:۲۶
من به عنوان كسي كه در سال ٨٨ به موسوي راي دادم عرض مي كنم شايد راي خودم را جلوي ( ... ) بيندازم اما به مشايي راي نمي دم (1239401) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۰۴:۴۴
اسم موسوی و خاتمی در آمارها نیست یعنی چه؟ (1238982) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۸:۴۹:۱۴
چون این دو سال 84 نبودند (1240336) (alef-10)
 
مجید
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۹:۰۵:۱۹
این که این امارها چقدر درست است یا غلط و بر مبنای علمی صورت گرفته باشد خودش جای بحث است
اما اینکه چرا احمدی نژاد در سال 84 رای اورد را می توان به عوامل واقعی و ملموس زیر نسبت داد
1- سوار بودن احساسات مردم ایران بر عقلشان - یعنی مردم بیشتر متاثر از ساده زیستی و عدم تجملاتی بودن فرد قضاوت می کنند. این مسئله در فرهنگ ایران ریشه دارد . چون همیشه در قصه ها و داستان های تاریخی ما افراد و شخصیت های ساده زیست از محبوبیت خاصی برخوردار بودند . احمدی نژاد خواسته و نخواسته از این فاکتور خوب بهره برد یعنی سود کرد. انهم از یک کاپشن سفید.

2- رای کثیری از مردم به احمدی نژاد از حب معاویه نبود بلکه از بغض علی بود. هاشمی در 8 سال دوران سازندگی خود با پرداختن به مسائل زیر بنایی به طور طبیعی از خواسته های روزمره مردم دور شد و 8 سال دولت ایشان کافی نبود که بتواند این نقیصه را جبران کند . همین مسئله باعث گردید مردم دچار برخی سختی های معیشتی شوند و ان را نسبت به اشرافی گری هاشمی بدهند و توسعه سیاسی اصلاح طلبان در دوره خاتمی هم به این روند ادامه داد و لذا به هنگام رای دادن به سمت احمدی رفتند.

3- اصلاح طلبان در دوره 8 سال دولت خود یکی از کارهایشان حمله به هاشمی بود و از سوی دیگر اصولگراها هم که به وی حمله می کردند لذا این دو اشتباه راهبردی اصلاح طلبان و اصولگراها باعث گردید ارای هاشمی در انتخابات 84 ضعیف شود.

4- فرزندان هاشمی به حق یا ناحق عاملی تبلیغی منفی علیه هاشمی شدند. اگر این افراد از کارهای اجرایی دوری می جستند و به رسیدگی باغات پسته پدرشان می رسیدند قطعا ارای هاشمی خیلی بیشتر از 11 میلیون در دوره دوم انتخابات می شد. (1240365) (alef-13)
 
شهرزاد
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۱۳:۵۶
واقعا در تعجبم که مردم آن زمان به شخصیتی مثل دکتر معین رای ندادن و دنبال یک سری حرفهای عامه پسند و بی پشتوانه رفتن...افسوس که چطور سالها کشور رو به عقب بر گردوندن (1238998) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۴:۵۸:۲۲
دوست عزیزم یعنی هنوز متفکری چون شما داریم خدا را شکر (1239673) (alef-10)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۱۹:۳۲
خودم کردم که لعنت برخودم باد (1239005) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۲۰:۵۰
فعل وانفعالات ساعتهاي اخر مرحله اول انتخابات سال 88 را توجه كنيد ويك جستجو در اينترنت نشان ميدهد چه عواملي دست اندر كار شدند تا او به دور دوم راه يابد روز نامه كيهان را مطالعه بكنيد تا بدانيد قبل از اينكه نتايج رسمي انتخابات مرحله اول بطور رسمي اعلام شود روزنامه كيهان كه ساعت 12 شب چاپ وتوزيع ميشود اين خبر را منتشر كرد( احمدي نژاد وهاشمي به دور دوم راه يافتند) (1239007) (alef-13)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۲۲:۲۴
1-عوام فریبی تنهاشیوه اقای دکتر در کسب رای هست . انتخابات سال 88 نشان داد که چه تعداد از جمعیت ما عوام بی مطالعه هستن و با چشم بسته رای میدهند.
2- ایشان برای تقویت شیوه عوام فریبی از سبک صحبت کودکانه برای مخاطبین عوام استفاده کردند. مانند کودکی که برای جلب نظر والدین شیرین زبانی میکند. این مملکت عوام کم نداشته و ندارد (1239011) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۲:۲۱:۵۲
این عوام فریبی را در تبلیغات انتخاباتی آقای مشایی خواهید دید ... حتی بهتر و قشنگ تر از دوره احمدی نژاد (1239231) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۲۸:۴۶
دو چیز ان را برنده کرد هاشمی زدایی بود و دیگری شورای نگهبان که کسی که رجال سیاسی نبود را تایید کرد
هوش سرشار ایشان را در این 8 سال دیدیم احتیاج به گفتن ندارد یکی از اثراتش نابود کردن مملکت بود و نابودی 700 و800 میلیارد دلار بازم بگم ................... (1239019) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۲:۳۷:۰۰
هر کس حق کاندید شدن را دارد این رای دهنده ها هستند که باید انتخاب کنند. (1239284) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۵۳:۲۲
سال 84 تا زمانی که احمدی نژاد و هاشمی به دور دوم رفتن مسئله انتخابات زیاد مهم نبود ولی به محض اینکه این اتفاق افتاد احساس تکلیف کردیم و من و خیلی از دوستانم به هاشمی رای دادیم حالا علت چی بود که احمدی نژاد رای آورد .1. خیلی ها از خاتمی زده شده بودند البته نه به خاطر عملکردش بیشتر به خاطر ترسش بود من همیشه میگم ایکاش خاتمی جرات احمدی نژاد رو داشت و حداقل دور کابینه اش خط قرمز میکشید. 2. جوی که علیه هاشمی وجود داشت 3.سخنان عوام فریبانه احمدی نژاد و ... (1239063) (alef-13)
 
Norway
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۵۶:۳۳
رای نیاورد (1239068) (alef-13)
 
کامران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۵۸:۳۶
اگر انتخابات عادلانه برگزار شود و اصلاح طلبان با تمام قوا شرکت کنند دیگر به چه کنم چه کنم ها نخواهیم افتاد. اصلاح طلبان توان اداره کشور را با بهره گیری از همه دلسوزان دارند. برای یک بار هم شده بگویید در مورد احمدی نژاد اشتباه کردید و اجازه دهید اصلاح طلبان بیایند تا کشور از رنج و مصیبت نجات یابد یا حداقل آلان مردم کمتر شود. (1239070) (alef-13)
 
حق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۲:۰۱:۵۵
با سلام
شخصا نظرم در مورد انتخابات اين است كه انتخابات بايد از كمي به كيفي برسد
يعني مردم براي انتخاب اصلح اختيار خود را به نماينده و نخبه مورد اعتماد خود قرار دهند. (1239184) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۲:۱۱:۰۹
اعتماد بنفس بیش از اندازه احمدی نژاد ( شما بخوانید پرروئی) باعث شد درانتخابات برنده بشه !!!!!!! مردم ایران هم که دورازجون هالو ! (1239203) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۹:۵۶:۵۲
موافقم (1240454) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۲:۵۸:۳۴
دوستان هم وطنان نظراتون متین هممون از وضع فعلی ناراحتیم خیلی خیلی ناراحتیم ولی نذارید تاریخ تکرار بشه ما الان ب اتحاد نیاز داریم میدونم سخته ولی باید بشه نذارید چهار ساله دیگه رو هم از دست بدیم باور کنید اگه متحد نشیم دودش تو چشم خودمون میره خواهش میکنم ب عنوان یه هم وطن (1239334) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۳:۱۱:۰۹
بر اساس همين نموداري كه خود شما بيان داشتيد در اين دوره احمدي نژاد از هر كسي حمايت كنه قطعا او رئيس جمهور خواهد شد (1239373) (alef-13)
 
محمود
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۳:۲۱:۰۴
لطفا به جدول درصد فراواني مهمترين برنامه ها و سخنرانيهاي كانديداها نگاه كنيد تنها خانه اي كه 0% است مربوط به احمدي نژاد و رابطه با امريكاست امروز احمدي نژاد بيشتر از همه بر رابطه با امريكا اصرار دارد(صرفنظر از درست بودن يا نبودن) و پيشنهاد رابطه با امريكا را چند بار مطرح كرده است احمدي نژاد به همين اندازه به ديگر وعده ها و حرفهايش پايبند بوده است. (1239395) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۴:۲۲:۱۶
قبل وبعداز انتخابات بسیاری اذعان داشتند که بدلیل جلوگیری از پیروزی موسوی ونیز ترس از رای نیاوردن رضایی به احمدی نزاد رای دادند وگرنه رای اصلی شان رضایی بود (1239551) (alef-10)
 
Netherlands
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۵:۰۷:۰۴
میدونم منتشر نمی کنی ولی ...

حرف های شما درسته ، ولی دو مصاحبه ی تلویزیونی ایشون هم بی تاثیر نبود یکی انکه فرمودند دفاتری 500 میلیارد تومانی! در شمال شهر تهران هستند که باید بازگردند به جاهایی که بهش تعلق دارند . و دیگری آنکه گفت "مشکل امزور دولت ما موی جوان ها مونه ! " این دو موضع گیری خیلی به نفع ایشون تمام شد چون با برگشت شرکت ها در شهرستان ها فرصت های شغلی و پیشرفت خوبی برای شهر فراهم میشد و با کم شدن فشار از روی ظاهر جوان ها توهین ها به آن قشر کمتر میشد .
دیگر عامل عدم فراموشی دوره ی آقای هاشمی بود آن زمان مردم هنوز به مرگ گرفته نشده بودند که به تب راضی باشند و دوباره حاضر به تحمل موهای قیچی شده و تورم و فشار بر موسیقی و یک ماه تمام در ماه مبارک رمضان سیاه پوش شدن تلویزیون و ... که در دوره ی ایشون بود نبودنند ، هر چند امروز بعد از 16 سال و این اواخر به تب راضی شده اند ولی آن هنگام اینگونه نبود و بسیاری برای نیامدن کسی به فرد دیگری رای دادند .
در ضمن جالبه که در حافظه ی 8 سال پیش من این مطلب که دکتر معین کاندید مورد نظر خاتمی بوده به روشنی وجود نداره ، چون در شهرستان ها روی این مطلب زیاد مانور داده نشده بود و مصاحبه هایی همچون رئیس جمهور فعلی از او در تلویزیون ندیده بودم .

آزاده باشید . (1239711) (alef-13)
 
حشمت محمودی اهواز
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۵:۰۷:۲۳
راه حل فقط آرا الکترا است!! سوال دارم ازهمه شما؟؟؟؟ چرا باید رای مثلا یک استاد اقتصاد دانشگاه تهران با رای یک چوپان در دارقوز آباد برابر باشد؟؟؟ به نطر من در یک کشور که فاصله بین یک قشر با قشر دیگه از نظر سواد و اطلاعات بسیار بالاست مثل ذآمریکا نیاز به رای الکترا هستش!! راه حل همینه یا نظام پارلمانی بشه.... (1239715) (alef-6)
 
علی
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۵:۲۰:۱۸
مشکل اینکه مردم مردم از همون اول مخاطبشون احمدی نژاد نیوده (1239781) (alef-10)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۵:۲۵:۱۱
سلام

این سایت خیلی زود تخریبا ت انتخاباتی راه انداخته باید به کسی رای بدیم که برای آباد کردن خودش کسی را ویران نمی کند .برخورد کاندیدها با هم مثل دونده هایی است که دائم به هم تنه میزنند پادرازی میکنند که رقیبشان کلا زمین گیر شود.دیگه گول رفتار ظاهری رونمی خورم کاپیشن شهید تن کردن این ادمها ظاهری است پاش بیفته کروات هم میزنند با فاصله یک سانتی هم پیش زنهای هنرپیشه مینشینند(منظور اقای م وخانم ه).یعنی ما غیر از این چند تا چهره اشخاص صلاحیت داری نداریم بهتره به جای گفتن شنیده ها کسانی رو معرفی کنید که کمتر می شناسیم. (1239805) (alef-13)
 
عمو رضا
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۵:۲۸:۲۰
اینکه احمدی نژاد92 با احمدی نژادی که سال 84 رفسنجانی را با اختلاف 7میلیون رای شکست داد فرق داره و احتمالا نامزد پیشنهادیش برای انتخابات 92 نمی تواند رای بیاورد ولی قطعا به دلیل سابقه بدی که هاشمی و خاتمی و اصلاح طلبان بین مردم دارند قطعا گروه سومی که به احتمال زیاد از اصولگرایان هست برنده انتخابات می شود. (1239821) (alef-10)
 
وطن پرست
۱۳۹۲-۰۱-۳۱ ۱۹:۵۳:۱۲
سابقه بد هاشمى و رفسنجانى؟؟؟!!!! مردم ما نمك ميخورن نمك دون ميشكونن. يكم اگه فك ميكرديم و قدر دان اوضاع قبلمون بوديم الان با اين آقاى دانشمند سر و كله نميزديم!!!! (1247531) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۷:۵۸:۴۸
man movafegh in bahs nistam (1240224) (alef-10)
 
امید
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۰:۱۳:۴۹
مردمفهمیده تر از اونی هستند که فکرش کرد دیگه 250هزارتومان که هیچ 1میلیون هم اثر نداره احمدی نزاد هرکسی ازگروه خودش معرفی کنه درمقابل مردم خریداری نداره. (1240493) (alef-10)
 
خبر عثمانی نماینده بوکان در مجلس
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۹:۲۵:۵۸
عثمانی: جریان انحرافی می خواهد از آب گلالود ماهی بگیرد/ این شعر را در سال گذشته هم در مجلس خواندم/ باید فضا را آرام کرد تا معایب دولت بیشتر نمایان شود/ متاسفم که آقایان ماشین چند میلیونی را با چندصد میلیونی تشخیص نمی دهند/ لازم باشد ماشینم را هم در جهت افشای اهداف جریان انحرافی می فروشم/ انتقاد من از دولت در بخش ناکارآمدی آن در حوزه اقتصادی بود/ آقایانی که روی ماشین من قیمت گذاری کردند؛ بگویند ویلاهای شمال شهر تهرانشان چگونه به دست آوردند؟/ هزینه میتینگ دولت در استادیم آزادی از طریق حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی می باشد/ تا پای جان در جهت حفظ پرچم انقلاب اسلامی در برابر انحرافیون ایستادگی خواهیم کرد

http://www.sirafnews.com/viewnews.aspx?id=20342 (1240405) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۰:۳۰:۰۶
یه سوال ساده: چرا این تحلیل مقایسه ای بین دو سال 84 و 88 انجام نشده؟ این
منطقی تر به نظر میرسید . انطباق شعارهای احمدی نژاد با خواسته های روزمره و غیر سیاسی مردم مدیون هوش بالای او نبود ، بلکه به رصد میدانی دقیق حامیان
و برساختگان اشکار و پنهان او و جریان سازیهایی که از چند سال پیش شروع شده بود ، مربوط می شد . احمدی نژاد محصول این جریان بود نه یک پدیده تصادفی و خلق الساعه . او در شرایطی امد که نخبه گان کشور به انفعال و زمین گیری مزمنی دچار شده بودند . و عملا اصلاحات میرانده شده بود واو ثمره شیرین
این خودزنی ملی بود، همین!! (1240512) (alef-13)
 
عباس
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۰:۳۸:۵۳
اگه نماینده احمدی نژاد بیاید ، تو مناظره ها معلوم میشه از اول انقلاب تا حالا چه کسی کار کرده ، چه کسی حرف زده . همه این حرفهای دوستان صحبتهای قبل مناظرات است . کمی صبر کنید !!!!!! فیلمهای دیگهای هم لازمه که شما ببینید!!!!!!!!!!!!! شیوه بازی کردن در میدان هم مهمه. (1240524) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۰:۴۴:۰۱
انتخابات 16 میلیون رای دهنده اصلاح طلب و 17 میلیون رای دهنده اصول گرا و 12 میلیون بی تفاوت دارد که رای این بی طرف ها بسیار مهم است در سرنوشت انتخابات و احمدی نژاد با کسب رای این عده دو بار رییس جمهور شد (1240533) (alef-6)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۰:۴۹:۱۵
نظر سنجی بهترین روش دادن شعارهای انتخاباتی و جلب نظر مردم است اگر چه اختمال 90 در صد مردم به کاندیداهای معتدل رای خواهند داد (1240543) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۱:۲۳:۰۷
افرادی کی می خواهند بدانند که احمدی نژاد جقدر رای داشته به این نکته توجه کنند که خواهر ایشان در انتخابات مجلس در شهرستان هم نتوانست رای بیاورد. چطور امکان دارد مردم به او رای بدهند و به خواهر او رای ندهند.!؟ (1240611) (alef-6)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۲۲:۱۶:۲۳
به نظر من احمدی نژاد عوام فریب است . همین قضیه 250 هزار تومان دلیلی بر این ادعاست. (1240729) (alef-10)
 
شهاب
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۰۶:۳۴:۳۵
یک جمله حکیمانه وجود دارد (سازنده خودم هستم) : در ایران نظرسنجی وجود ندارد بلکه نظرسازی است.
کلیه نمودارها و نظرسنجی(نظرسازی بخوانید) که ارائه کردید نامعتبر و غیرعلمی است اتفاقا من کامل خاطرم هست که یکی از روزنامه ها آرای کاندیداها را طبق نظرسنجی اعلام کرده بود و براساس آن اقای هاشمی نفر اول و احمدی نژاد جز سه نفر آخر بود در جامعه ایران با توجه به عدم علمی بودن نظرسنجی ها کلیه آنها مخدوش و غیرقابل اتکا و نامعتبر است. بنابراین کل مقاله شما براساس مفروضات غیرضحیح نگاشته و نتیجه گیری شده است. به جای ارائه این گونه اطلاعات غیرواقعی هدف نگارنده ارائه پارگراف انتهایی بود که به نظرم از ابتدا بایستی مقاله تان را در رابطه با این موضوع می نوشتید مباحث نظرسنجی چه در سال 84 چه در سال 88 و چه در سال 92 که توسط سایت ها و خبرگزاری ها و رزونامه ها منتشر می شود به دلیل غیرعلمی بودن و اینکه نمونه آماری (افراد شرکت کننده) نماینده جامعه آماری (مردم ایران) نیستند فاقد اعتبار و غیرقابل اتکا است.
در رابطه با انتخابات تحلیل بنده این است که در سال 76 مردم به گزینه ای رای دادند که در ظاهر نشان میداد ادامه دهنده مسیر هاشمی نبود در سال 84 به کسی رای دادند که مخالف سیاستهای هاشمی و خاتمی و احیاگر ساده زیستی ضد اشرافیگری انقلابیگری و ... بود در سال 92 به نظر شما مطالبه مردم چیست ؟ به نظرم فردی ریس جمهور خواهد شد که علاوه بر ساده زیستی ضد اشرافیگری انقلابیگری و خصوصیات مثبت آقای احمدی نژاد دو ویژگی مهم دیگر نیز داشته باشد یک برنامه اقتصادی مناسب داشته باشد دو رابطه با سایر کشورها را احیا کند به نظر من یک سیاستمدار خبره (فعال در حوزه دیپلماسی) و آشنا به اقتصاد رییس جمهور خواهد شد. گزینه های احتمالی آقایان جلیلی ولایتی و صالحی هستند و البته شاید مدیر اجرایی نظیر نیکزاد و قالیباف. (1241261) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۰۷:۴۳:۲۶
ازاهم مواردميتوان گفت:
1-عملكردهاي دولت آقاي هاشمي و آقاي خاتمي
2-قابليتهاي مفيدومشهود آقاي احمدي نژاددرآن زمان كه عملاتاحدودي دردوره اول رياست جمهوري بروزكرد.
اين هوش نيست كه درعرض چهارسال اينقدركم شود،واگرهوش بالاكارسازبودبه اين شرايط نمي رسيد.بلكه ايشان ظرفيت بيش ازچهارسال را نداشتند. (1241301) (alef-6)
 
س
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۰۷:۵۴:۴۸
در همان دور اول هم حجاب خود محور بینی و توهم وجود داشت ولی انسانی وجود نداشت که در خشت خام چیزهایی رو ببینه که دیگران در جلوی چشمشان نمی توانستند ببینند. همیشه در تاریخ سیاسی ما شعار زدگی خوب جواب داده و در عجبم که بسیاری از افراد درس عبرت نگرفتند و حافظه سیاسی شان را ندیده گرفتند حتی روشن فکران جامعه ما (1241318) (alef-6)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۱۱:۰۰:۵۴
امروزه مردم باید به کسی رای بدهند که دوروغ گو نباشد-بادنیا تعامل داشته باشد-حافظ میراث 3500 سال سابقه فرهنگی وباستانی ایران باشد (1241653) (alef-6)
 
حسینی
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۱۱:۳۳:۵۵
ان الانسان لیطغی ان راه استغنی
احمدی نژاد وغیر او ندارد ان شاءالله خدا همه را از بازیهای شیطانی در امان بدارد (1241714) (alef-6)
 
سهیل
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۱۱:۵۲:۱۵
عوام فریبی و لحن کودکانه ای که دارد باعث شد مردم فریب بخورند.احمدی نژاد در سمنان: دوست دارید شهمیرزاد شهرستان بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جمعیت :بله
احمدی نزاد :خوب صبر کنید یه دهستانی چیزی واسش جور کنیم که بتونیم شهرستان کنیم. این آقا باید برگردد به جغرافیای کلاس چهارم که تقسیمات کشوری نظیر بخش،شهر و... را یاد بگیرد.
احمدی نژاد: ما میگیم یارانه 250 تومنی حق مردمه.حق مردم رو باید داد.میگن:شما کار تبلیغاتی می کنید.میخایم حق مردم رو بدیم تبلیغاتیه!!!
جمعیت هزار نفری که با وعده ناهار و کارت هدیه از شاهرود و دامغان و... اومده بودند: نخیر (1241771) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۱۱:۵۹:۳۹
در نظریه شماره
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۰:۲۲:۲۴توسط اینجانب سال84 صحیح است وبه اشتباه سال88 نوشته شده است ونظر بنده اینست فعل وانفعالات چند ساعت آخرشمارش آراء واثر گذلری اشخاص تاثیر گذاراحمدی نژادرااز نفر سوم به نفر دوم رساند وبعد از این مرحله موفقیت او در دور دوم انتخابات بخاطر تبلیغات شدید به نفع احمدی نزادوتخریب هاشمی بحد ممکن پیروزی اوحتمی بود (1241795) (alef-6)
 
amin
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۱۲:۴۴:۵۳
به نظرتون وضع زندگی مردم از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی امنیت و ... در این چند سال رو به بهبود بوده ؟ به نظرتون آبادانی کشور رو به بهبود بوده آیا تعلیق بحث هسته در سالهای 80 انتخاب درستی نبوده نتیجه مهمه ما نباید در پرتو حرف های تبلیغاتی تصمیم های بدون تفکر بگیریم به خاطر دشمنی با یه نفر به یکی دیگه رای بدیم باید ببینیم که می تونه مشکلات ما رو رفع کنه البته هر طبقه اجتماعی مشکلات مخصوص به خودش رو داره و طبیعتا کاندید مخصوص خودشو ولی متاسفانه جهت نا درست به کاندیدا می دن و واقعیت ها سخت پیدا می شن (1241902) (alef-6)
 
مسرورى
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۱۴:۰۱:۴۷
اقاى مجتبى تهرانى عزيز : از اين امار و اشكال و نقاشيها هم اقاى احمدى نژاد خيلى استفاده كردند يكى از دست اوردهاى مهم ايشان بهم ريختن امار و نبودن امار واقعى است و ايجاد شك و شبهه به اين نقاشيهاى امارى و متاسفانه الان بنده به اين نقاشيهاى شما كاملا و ١٠٠ درصد شك دارم ..... و ضمنا دست اورد بعدى ايشان ايجاد سيستم پرونده سازى و شانتاژ و باج گيرى سياسى و نمونه اش بگم بگم در تلوزيون و اخريش بگم بگم در مجلس ...... دست اورد بعدى ايشان از بين بردن ٧٠ درصد ارزش پول كشور در حاليكه ايشان معتقد بود تحريم ها كاغذ پاره است ......... اقاى تهرانى ايشان با يك مهندسى حساب شده و با افزايش كانديداها و تخريب شديد و شديد و ناپسند و زشت و ناشى از بيتقوايى راى اورد و مطمئن باشيد بيشترين صدمه را همانها از اين اقا خورده اند و خواهند خورد ، شك نكنيد ! چوب خدا بي صدا است ! بهر حال روشهاى ايشان دقيقا روشهاى گوبلزى المان نازى است به روشهاى انان توجه كنيد ! خودى نشان دادن خود و در مرحله اول اعلام وفادارى شديد و بيش از اندازه ! شعار دادن و الگو نمايش دادن و پيروى از شخصيتى محبوب كه در قيد حيات نيست شعار ميدادند ايشان راه شهيد رجايى را ميرود ! اعلام مهرورزى به ملت. ! اعلام بالا بودن و در راس بودن ملت ايران و تحريك احساسات ايرانيگرى و تقريبا نژاد بهتر بودن ،. تا انجا كه گفتند پيامبر ريشتا ايرانى بوده است ! حقير و كوچك دانستن دشمن و قوى و بزرگ دانستن خود. ! تكيه بر قدرتهاو امدادهاى غيبى ناشى از توهمات ذهنى ! تكيه بر خرافات و موهومات ! ايجاد محبوبيتهاى كاذب در ذهن مردم با پرداختهاى پول و انهم بدون پشتوانه و بدون فكر كردن به عواقب وحشتناك تورمى ان ! تخريب ديگران و پرونده سازى ! گفتن حرفهاى گزاف بسيار بزرگ و بقول معروف دروغ بزرگ قابل باورتر است. ! ورود به مجلس و گرفتن كرسيها طى سالها و بعد بتدريج دريافت اكثريت و پيش بردن مقاصد از طريق مجلس. ! بدست اوردن اطلاعات خصوصى و احيانا تخلفات افراد موثر در امور و بهر حال تطميع انان از طريق همان اطلاعات .............. برادر عزيز اقاى مجتبى تهرانى به اين كار ها ميگويند روشهاى نازيست و گوبلزى اينان در دوره بعدى راى اوردند و حتما تلاش خواهند كرد تا فرد مورد نظر خود را كه حتما هم اقاى مشايى نبايد باشد را به قدرت برساند . (1242132) (alef-6)
 
عبدى
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۱۹:۰۴:۱۰
نبايد زياد به امار و ارقامهاى ارايه شده تكيه كرد
توجه به مشكلات موجود خود گوياى اشتباهات ايشان و انتخاب كنندگان است
مردم فريب تبليغات حساب شده ايشان را خوردند
همين الان ايشان ميگويد يارانه هر نفر ٢٥٠/٠٠٠ تومان اين چه معنى ميدهد جزء خريد راى مردم . كارى كه در دوره پيش با اعلام سهام دادن به مردم انجام دادند
ايشان ژست هاى بسيار جالب و مردم پسند دارند اما در عمل اوضاع بدتر از قبل است
ايشان مدعى شدند كه ليست مفسدين در جيبشان است در حاليكه بزرگترين فساد اقتصادى تاريخ اين مملكت در زمان ايشان و توسط عده اى در سيستم ادارى ايشان بوقوع پيوسته
حرفهاى خوب را همه مردم ميپسندند و به اميد رفع مشكلات گرايش پيدا ميكنند اما متاسفانه فقط حرف است و بس .
ارزش پول كشور يك سوم شده است و اين باعث شكاف طبقاتى اجتماعى شده است
وارداتهاى بيرويه و ماشينهاى ميلياردى در زمان ايشان در خيابانها جولان ميدهد
تخريب ديگران در دوره ايشان بصورت يك رويه در امده است
ورود ايشان و صحبتهاى ايشان در امور مذهبى را ديگر خودتان ميدانيد ،
در خوشبينانه ترين حالت ميتوان اين نتيجه را گرفت كه شايد ايشان حرفهايش را از سر خلوص و باورهاى خودش زده است ولى در عين حال ميتوان نتيجه گرفت ، ايشان تجربه كافى و سواد كافى و ديانت كافى براى اداره امور اجرايى كشور را متاسفانه نداشته است .
اميدوارم رييس جمهور بعدى كشور با ديانت و متعهد به تمام قانون اساسى و بفكر مردم و اقتصاد كشور و انجام كارهاى عمرانى و رفاهى و اعتقادى باشد و همينطور ارتباطات خارجى كشور را اصلاح نموده و اعتبار بين المللى كشور افزايش يابد . متشكرم . (1242954) (alef-13)
 
1392
۱۳۹۲-۰۱-۳۰ ۱۳:۵۷:۴۳
بگم بگم هنوز در مردم مشتری داره ولی همیشه اخر بگم بگم پوچه (1244913) (alef-10)
 
کاربر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۰۲ ۰۹:۱۸:۲۷
ای کاش هرگز احمدی نژاد رئیس جمهور نمی شد (1250601) (alef-13)
 
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲-۰۲-۰۳ ۱۱:۰۴:۰۷
این 8 سال بدترین دوران کشور بود چه از لحاظ اقتصادی چه سیاسی که الان منزوی ترین کشور دنیا هستیم (1254249) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.