نظر منتشر شده
۷۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 235428
اپراتورها صف‌آرایی کردند؛
شوک جابه‌جایی شماره‌های موبایل
بخش داخلی الف، 1 مرداد 93
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۹
با الزامی شدن امکان جابه‌جایی شماره‌های موبایل مشترکان بین اپراتورها، وضعیت بازار موبایل ایران مترصد تغییرات گسترده‌ای شده است. این موضوع که مشترکان به راحتی بتوانند شماره تلفنشان را به اپراتور دیگری انتقال دهند یا از پوشش شبکه اپراتورهای دیگر استفاده کنند، خبری خوب برای کاربران است؛ اما از نظر اقتصادی و برندینگ به سود همه بازیگران عرصه اپراتوری تلفن همراه نیست. «دنیای اقتصاد» در گزارشی وضعیت اپراتورهای موبایل را در اجرای دو طرح ترابردپذیری (جابه‌جایی شماره موبایل ) و رومینگ ملی بررسی کرده است.

صف‌آرایی اپراتورها در برابر دو طرح جدید
پیش‌لرزه‌های جا به‌جایی شماره‌های موبایل
به گزارش دنیای اقتصاد، این روزها بر کسی پوشیده نیست که اپراتور اول کشور یعنی همراه اول مخالف اجرای طرح «ترابردپذیری» است. الزامی که رگولاتوری (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) آن را در مصوبه ۱۸۶ خود به تفصیل آورده است. اما چرا اپراتور اول کشور مخالف ترابرد پذیری است؟ از این طرح و همچنین طرح رومینگ ملی کدام اپراتور بیشتر منتفع می‌شود؟

بهتر است پیش از آن نگاهی به مفهوم ترابرد پذیری بیندازیم. «ترابرد پذیری» مفهومی است که به تازگی وارد ادبیات مخابراتی ایران شده و معنی آن جابه جایی شماره تلفن بین اپراتورها است. به عنوان مثال یک مشترک همراه اول با پیش شماره ۰۹۱۲ خود و با حفظ شماره کاملش می‌تواند به ایرانسل منتقل شود. به این ترتیب از این پس با همان شماره موبایل او مشترک ایرانسل است و بر اساس تعرفه و مدل پرداختی ایرانسل حساب خود را تسویه می‌کند. در واقع با اجرای این طرح، مشترک موبایل تصمیم می‌گیرد که مشترک کدام اپراتور باشد و درعین حال شماره تلفن خود را که ممکن است سالها آن را در اختیار داشته باشد، حفظ می‌کند. آنچه قانون‌گذار (در اینجا رگولاتوری) از اجرای این طرح مد نظر دارد دادن اختیار به مشترکان برای جابه جایی بین اپراتورها و انتخاب اپراتور بر اساس کیفیت سرویس و قیمت است. موضوعی که به‌زعم رگولاتوری به ایجاد فضای مناسب برای رقابت اپراتورها منجر می‌شود.


آیا اعداد شماره تلفن یک مزیت است؟
اعداد به خودی خود هیچ ارزشی ندارند و به‌خصوص که در گوشی‌ها و ابزارهای همراه امروزی عملا کسی شماره را حفظ نمی‌کند بلکه آن را با نام شخص در گوشی خود ذخیره می‌کند. بسیاری از ما شماره تلفن نزدیکانمان را هم دیگر حفظ نیستیم و صرفا با کلیک روی نامشان یا گفتن اسمشان و بدون فکر کردن به شماره تلفن با آنها تماس می‌گیریم.

بازاری که پیرامون شماره‌ها و کدهای موبایل ایجاد شده ریشه در دورانی دارد که سیم‌کارت موبایل سهمیه‌بندی بود و بازار سیاه و مکاره‌ای دور آن ایجاد شده بود. این بازار بخشی از سرمایه سرگردان بازار را جذب خود می‌کرد. مردم سیم‌کارت را با قیمت دولتی می‌خریدند و در بازار سیاه به دو سه برابر قیمت می‌فروختند. با شکسته شدن انحصار موبایل در ایران ارزش ذاتی و کاذب سیم‌کارت از بین رفت، اما ارزش شماره موبایل بر جای خود باقی ماند. حتی در دوره‌ای این تصور وجود داشت که برخی کدهای تلفن همراه بهتر خط می‌دهد و همین به مرور باعث شد که برخی کدهای موبایل با قیمت بالاتری نسبت به کدهای قبلی فروخته شوند. این بازار سیاه شماره موبایل هنوز هم وجود دارد و نگاهی به صفحات آگهی روزنامه‌ها نشان می‌دهد که برخی از این شماره‌ها (عمدتا رند و با کدهای ۱ و ۲) با قیمت‌های عجیبی به فروش گذاشته شده‌اند، درحالی‌که هم فروشنده و هم خریدار می‌داند که دیگر هیچ تفاوتی با سیم‌کارت‌های کدهای دیگر وجود ندارد. در واقع آنچه باعث این نوع قیمت‌گذاری شده نوعی ایجاد تمایز و تشخص (ولو کاذب) در جامعه است.

در واقع به عقیده رگولاتوری شماره‌ها اعم از رند و غیر‌رند و کد یک و ۲ و... مزیتی ایجاد نمی‌کنند، بلکه کیفیت سرویس‌ها و تعیین قیمت آنها است که مزیت واقعی است. به این ترتیب به نظر می‌رسد هدف سازمان تنظیم مقررات شکستن این فضای کاذب پیرامون شماره تلفن‌ها و کدهای آنها باشد.

احتمالا رگولاتوری هدف‌های دیگری هم از اجرای این طرح دارد از جمله ساماندهی شماره‌های موبایل که بحث ما نیست.

همراه اول ضرر می‌کند؟
حالا برمی‌گردیم به همراه اول و مخالفت آن با اجرای طرح ترابرد‌پذیری. برکسی پوشیده نیست که شماره‌های موبایل همراه اول (کدهای پایین‌تر) در بازار محبوب‌ترند. به هر حال (درست یا نادرست) این فضای کاذب ایجاد شده در مورد شماره تلفن به نفع اپراتوری شده که از گذشته شماره موبایل واگذار کرده و تعداد سیم‌کارت فعال آن به نسبت رقیب خود ایرانسل نیز به مراتب بیشتر است.

به نوعی فضای ایجاد شده در مورد برتری قیمتی کد سیم‌کارت عمدتا در مورد همراه اول صدق می‌کند و ایرانسل و رایتل در این محدوده قرار نمی‌گیرند. اما حالا با توجه به تغییر تعرفه‌های اپراتورها در صورت اجرای طرح ترابردپذیری به نظر می‌رسد مشترکان همراه اول مورد وسوسه تغییر اپراتور قرار می‌گیرند.

بر‌اساس جدول تعرفه‌ای که اخیرا وزیر ارتباطات منتشر کرده تعرفه همراه اول درون شبکه (سیار به سیار) ۵۷ تومان است درحالی‌که تعرفه درون شبکه ایرانسل و رایتل ۴۹۹ ریال است. همچنین تعرفه برون شبکه (سیار به سیار) همراه اول ۶۷ تومان و ایرانسل و رایتل ۶۲ تومان است. به این ترتیب مشخص می‌شود که مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول با حفظ شماره تلفن خود می‌توانند به شبکه ایرانسل بپیوندند و تعرفه پایین‌تری بپردازند. به نوعی افزایش تعرفه سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول (هر‌چند از طرفی با حذف هزینه جابه‌جایی همراه شده) عملا باعث شده مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول نسبت به مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی ایرانسل مبلغ بیشتری بپردازند. مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول (از جمله خود من) اما به‌رغم این افزایش تعرفه حاضر به ترک این اپراتور نمی‌شوند، چراکه شماره موبایل خود را طی سال‌ها نگه داشته‌اند و نمی‌خواهند آن را از دست بدهند.

حالا و با اجرای طرح ترابرد‌پذیری، اما این امکان وجود دارد که مشترکان همراه اول با مقایسه تعرفه‌ها اپراتور ارزان‌تر را انتخاب کنند. البته در این میان وضعیت پوشش‌دهی و کیفیت مکالمه هم عامل تعیین‌کننده است. همراه اول امروزه از نظر وسعت پوشش هم اپراتور اول است و کیفیت مکالمه آن هم در طی سال‌های اخیر انصافا رشد قابل توجهی داشته است.

به‌رغم اینها قیمت پایین‌تر تعرفه ایرانسل زنگ خطری برای همراه اول است. اجرای طرح ترابرد‌پذیری مشترکان دائمی همراه اول را در معرض وسوسه مهاجرت به اپراتورهای دیگر قرار می‌دهد. در این میان این پرسش مطرح می‌شود که آیا همراه اول نمی‌تواند با کاهش قیمت تعرفه دائمی خود تنها مزیت واضح ایرانسل را از بین ببرد؟ خارج از بحث تعرفه‌ها هم مشخص است که همراه اول تمایلی به تلفیق شماره تلفن‌ها ندارد. از منظر برندینگ این اپراتور روی کدهای خود سرمایه‌گذاری تبلیغی زیادی کرده و به نوعی روی تمایز و تشخص تاکید کرده و حالا حاضر نیست این ارزش ایجاد شده را به سادگی به رقبا واگذار کند. از سوی دیگر، در مورد کدهای ایرانسل (شاید به دلیل ازدیاد مزاحمت‌های موبایلی) تصویر مطلوبی در جامعه وجود ندارد.

رومینگ ملی و پیروزی بزرگ رایتل
شکی نیست خوشحال‌ترین و خوشبخت‌ترین اپراتور در این میان دو تغییر بزرگ یعنی ترابردپذیری و رومینگ ملی رایتل است. رومینگ ملی یعنی همه مشترکان بتوانند از پوشش شبکه اپراتورهای دیگر استفاده کنند. مشخص است اپراتور رایتل که در واگذاری و پیشبرد نسل ۳ موبایل بسیار کند و با تاخیر عمل کرده حالا از این تغییر بسیار استقبال کند و حتی آن را در بسته‌های تبلیغاتی تلویزیونی خود بگنجاند (از خلیج‌فارس تا دریای خزر با پوشش رومینگ ملی رایتل !). مشخص است در بحث رومینگ ملی که آن هم به عنوان یک الزام مطرح شده اپراتور برنده اپراتوری است که کمتر پوشش شبکه دارد و اپراتور بازنده اپراتوری است که پوشش بیشتری دارد.

همراه اول در اینجا هم پوشش بالاتری دارد به‌خصوص که در بحث روستاها و ارتباطات جاده‌ای پوشش آن به وضوح گسترده‌تر است و رایتل که حتی پوشش بسیاری از شهرهای آن هم تکمیل نشده در مکان سوم است.
در بحث رومینگ اما آنچه مهم است تعیین تعرفه است. رگولاتوری از اپراتورها خواسته تعرفه رومینگ را بین خود حل کنند و در صورتی که به نتیجه نرسند رگولاتوری تصمیم می‌گیرد. قطعا هر دو اپراتور ایرانسل و همراه اول مخالف این روش هستند چراکه این کار باعث می‌شود عملا هیچ توافقی بین اپراتورها صورت نگیرد و از طرف دیگر تعیین تعرفه از سوی رگولاتوری هم دخالت مستقیم در بازار است.

هر نوع تعرفه‌گذاری مستقیم رگولاتوری می‌تواند تنظیم بازار در این زمینه را به هم بریزد و از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که مثلا اپراتور رایتل عملا دیگر نیازی به توسعه شبکه احساس نکند و با بهره‌ گرفتن از شبکه‌ای که دیگران ساخته‌اند به فکر رقابت باشد.

آیا مجوز نسل ۳ گروکشی بود؟
دو موضوع ترابرد پذیری و رومینگ ملی در گرو دادن مجوز نسل سوم موبایل به دو اپراتور اصلی کشور و شکستن انحصار رایتل بر این بازار در نظر گرفته شده است.

در واقع رگولاتوری پیش‌شرط‌های اجرای این دو طرح را برای اعطای مجوز نسل سوم موبایل در نظر گرفته؛ موضوعاتی که از نظر تکنولوژی هیچ ارتباطی با هم ندارند. هردو اپراتور اول و دوم گفته‌اند در صورتی که مجوز دریافت کنند تا کمتر از یک ماه نسل سوم موبایل را واگذار می‌کنند. فارغ از نیت عمل رگولاتوری به نظر می‌رسد منوط کردن مجوز تکنولوژی به این کاری خارج از تکنولوژی کار مرسوم و مناسبی نیست. توسعه نسل سوم موبایل بخشی از حقی است که به بهانه ایجاد انحصار از کاربران و مشترکان ایرانی سلب شده درحالی‌که جهان و حتی همسایگان هم از نسل چهارم موبایل گذشته‌اند.

در واقع گذاشتن این پیش‌شرط‌ها نشان‌دهنده ضعف رگولاتوری در نظارت مستقیم بر این بازار هم هست در غیر این صورت نیازی نیست تکنولوژی که تا همین‌جا هم توسعه آن با تاخیر زیاد همراه بوده منوط به اجرای دو طرح دیگر شود به‌خصوص که داشتن نسل سوم روی دو اپراتور اصلی کشور به مراتب از ترابردپذیری و رومینگ ملی مهم‌تر است.
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۴:۱۰:۱۱
عالی میشه،اینطور فضای رقابت بین اپراتورها برای دادن خدمات بهتر و بیشتر به مشتریان ایجاد میشه. (2269191) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۲۰:۵۷:۳۱
این اتفاق سالها پیش در اروپا اتفاق افتاد و صدای شرکتهای بزرگ مخابراتی مثل اورنج هم در نیامد شرکتی که فقط سیم کارت شارژی داشت با بزرگترین شرکت تبادل کردند اگر اپراتور اول در ایران واقعا بهتر است و گردن کلفتی نمی کند خوب مردم با کاهش تعرفه شماره ها شون منتقل میکنن به اون. (2271719) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۴:۳۹:۳۰
همراه اول باید به سمت قراردادهای پیش پرداختی بره. یعنی اینکه بسته های 50،70 و 100 هزارتومنی تعریف کنی و هر کسی که این بسته ها را بخره بتونه 25-50% بیشتر از تعرفه درون شبکه ایی صحبت کنه! و اینگونه بسته ها برای سه تا پنج سال تعریف بشه، یعنی مشترک قرار دادی امضا کنه که هر ماه 50 هزارتومن در ابتدای ماه پرداخت میکنه چه کمتر از 50 هزارتومن صحبت کنه چه بیشتر از 50 هزارتومن اگه بیشتر از 50 هزارتومن شد مکالمات داخل شبکه ایش 30 درصد یا بیشتر تخفیف بگیره.
همراه اول قطعا سود میکنه چونکه پول قبض را اولا در هنگام خرید بسته دریافت میکنه ثانیا مشترک برای سه تا پنج سال قطعا درون شبکه همراه اول خواهد ماند زیرا که یک بیعانه ایی در ابتدای خرید بسته پرداخت کرده مثلا بیعانه چهاربرابر هزینه بسته در ابتدای بسته پرداخت میکنه! لذا اولا به دلیل بیعانه ثانیا به دلیل قرارداد سه سال، همراه اول میتونه مشترکش رو حفظ کنه!
از طرفی مشترک هم به چنین قرار دادی تمایل داره، چونکه شخصی چون من که معمولا 60-70 تومن قبض دارم میتونم 4-5 هزارتومن صرفه جویی کنم چرا که قرار داد امضا نکنم؟
چنین قرار دادهایی در کشورهای پیشرفته بسیار مرسوم هستش حتی بعضی از کشورها مثل ژاپن و تایوان و بعضی از اپراتورهای اروپایی گوشی همراه با تخفیف هم به همراه این قرار داد ها عرضه می کنند مثلا گوشی آیفون را برای قرار دادی که ماهانه 140 هزارتومن هستش 35% تخفیف میده! که مشوق بسیار عالی هستش برای مشترک.
یا مثلا طرحی وجود داره که گوشی آیفون 5اس را با تخفیف 40% میده مبلغ ماهیانه قرار داد هم 170 هزارتومن هستش و بیعانه هم در حدود یک میلیون تومن هستش!
در این طرح تمام تماس های درون شبکه رایگان هستش!!!!
مشترک علاقه مند هستش چون دیگه لازم نیست صرفه جویی کنه و یک گوشی رو هم با تخفیف خریده از طرفی شرکت مخابراتی هم سود میکنه چون اولا بیعانه در اختیار داره ثانیا به درصد مشترکانی که قبوض سنگین دارند خودکار اضافه میشه ثالثا برای سه سال مطمئن هستش که مشترکی وجود داره! (2269255) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۷:۵۲:۲۴
مرسی از اینکه برای پول درآوردن یک شرکت انقدر فکر کردی ... (2269562) (alef-10)
 
م
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۹:۰۵:۳۱
چه دل خوشی داری خوش بحالت... (2269673) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۰:۰۸:۲۴
چش نخوری شما ؟ (2270236) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۰۸:۰۰:۲۷
آفرین طرحتون عالی و به صرفه برای ما مشتریان بود،مرسی (2271347) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۴:۳۳:۴۳
فکر نمیکنم بتوان به فعل ربطی "هست" ضمیر "ش" اضافه کرد ، که اینقدر نوشته اید "هستش". (2271487) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۴:۴۳:۲۲
کنیا 80 سال پیش فناوری بی سیم رو استفاده می کرده اما حالا ببینید در ایران با اون همه ادعا در اختیار پلیس و تاکسی بی سیم هست و اشخاص نمی تونستند استفاده کنند در حالی که در کشورهای دیگر در اوایل قرن گذشته در آموزش از راه دور استفاده میشد حالا می خواهید ام ام اس و ارتباط تصویری فعال بشه؟! دلت خوشه آقای نویسنده! (2269267) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۲۰:۱۹:۲۳
مطمئنی فکر کنم تلفن همراه رو میگن از سال 1989 تجاری شده و قبلاز اون کلا تحقیقاتی بوده (2269733) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۲۳:۵۱:۰۴
منظورم رادیو بی سیم هست شبیه همین تاکی واکی! (2269921) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۰۰:۰۷:۰۰
دوست عزیز تلفن بیسیم چه ربطی به موبایل داره اخه؟!! (2269946) (alef-14)
 
علی
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۱۴:۴۱
25 سال پیش که سریال اسکیپی (همون کانگروی بازیگوش و باهوش) رو می دیدیم اونجا هم اون زمان از بی سیم استفاده میشد و چون بچه ها در مناطق کوهستانی و با فاصله از هم زندگی می کردند کلاسهای آنها توسط معلمشان و بوسیله دستگاه بی سیم بصورت کنفرانسی برگزار می شد.... دقیقا یادمه که اون زمان خیلی تعجب می کردیم که چنین چیزی مگه امکان داره .... حالا بعد از 25 سال ببینید اونها چه پیشرفتهایی کرده اند و ما چه درجاهایی زده ایم .... (2270365) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۵:۰۵:۳۹
با سلام این مشکل اپراتور همراه اول قابل حل است این اپراتور با این یال و کپال همیشه گران فروشی میکند و کسی هم نمی تواند برخورد کند . چاره کار اینست که قیمت تعرفه هایش را کاهش بدهد و زمینه رقابت را فراهم نماید . (2269308) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۵:۰۷:۰۲
این طرح رگولاتوری باعث میشه که اپراتورها به جای فروش سیم کارت، خدمات جدید بفروشند. بازار از سیم کارت اشباع شده و بهتر است خدمات نوین ارائه بشود. (2269312) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۵:۲۳:۴۴
پولهای کلانی که همراه اولاز مشترکان گرفت چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2269338) (alef-13)
 
حسین عدالت
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۵:۴۵:۲۳
تکلیف ودیعه های جند صد هزار تومانی سیم کارتهای همراه اول که بعد از جندین سال هنوز مبلغ قابل توجهی است و شرکت مخابرات قبل از واگذاری همراه اول دریافت نموده است هنوز مشخص نشده است.
مدتی قبل یکی از مسئولین همراه اول گفت که هر کس متقاضی دریافت ودیعه است شماره خود راپس دهد و ودیعه را بگیرد. حال که ثابت شده اپراتور هیچ حقی برشماره ندارد هرجه سریعتر صدها میلیارد پول مردم را پس دهد. اگر نمی تواند آنها را تبدیل به سهام نموده و با سود این پند سال به مشترکین پس دهدو (2269376) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۷:۲۴:۲۹
دلت خوشه . پولی که گرفتن مگه پس میدن؟؟؟ (2269496) (alef-10)
 
آبی ریزه گیر
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۰۸:۱۹:۳۱
حسین آقا
اب رفته به جوی باز نمی گردد عزیز دل برادر (2270182) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۲۳:۵۳:۵۴
قرار بود به جاش سهام بدن که با کلاه شرعی!!! حلش کردن (2269927) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۶:۰۵:۰۲
همراه اول گران فروش است همه هم می دانند. (2269393) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۷:۰۴:۵۳
همراه آخـــــــــــــــــــــر. (2270782) (alef-14)
 
آشناس
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۶:۰۶:۱۹
همراه اول ، اپراتور برتر، همه جا در دسترس ] همش شعار همین دو سه روز پیش تو جاده رشت - خلخال چند نفری کشتیم خودمون رو نتونستیم یه تماس با ماشین پشت سری مون بگیریم ، آخرش همدیگر گم کردیم وندیدیم. (2269395) (alef-13)
 
علی 12
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۶:۳۰:۵۷
همراه اول چرا باید مخالف باشه؟ مگه پول توسعه شبکه رو از جیب باباشون دادن؟
روی قبض میومد "هزینه توسعه شبکه". مگه یادتون رفته؟
روی قبض میومد "هزینه توسعه مخابرات روستایی". اینم یادتون رفته؟
اون همه پول ودیعه که گرفتن چی شد؟ کجا رفت؟
حالا آقایون شدن ناراضی؟
آیا این توسعه!! از مدیریت عالی ایشون بوده یا از پول بی حساب و کتابی که از مشترکین گرفتن؟ (2269432) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۰۵:۰۹:۵۷
گل گفتی علی آقا. (2270129) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۶:۳۸:۵۲
ای کاش این ابتکار احمدی نژاد در مورد خودرو نیز اجرا میشد (2269449) (alef-10)
 
حسام بيگ
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۰۴:۰۶:۰۶
ابتكار كي ؟؟؟؟؟؟؟
كاكو احمدي نژاد ابتكارش همون زمين ٢٠٠٠ متري براي هر نفر و انتقال ٥ميليون نفر از تهران بيد اي چه ربطي به تلفن همراه داره (2270105) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۰۴:۲۶:۴۹
8 سال فرصت داشت اجرا کنه (2270110) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۵:۳۷:۳۷
اون اگه ابتکار داشت که این حال و روز مملکت نمیشد ! (2270668) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۵:۴۰:۳۵
همراه اول دیگه باید جمع بشه !! (2270673) (alef-14)
 
جلیل
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۷:۲۴:۵۲
اگه شماره کسی همراه اول باشه بعد با این شیوه که شما می گید تبدیل کنه به ایرانسل آیا باز هم مجددا می تونه به همراه اول تغییر بده؟ یعنی دائما می تونه از همراه اول به ایرانسل و باز از ایرانسل به همراه اول تغییر بده ؟ (2269497) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۸:۵۳:۰۰
نه سالی دو بار (2269661) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۲۱:۵۲:۰۷
اره دیگه اپراتور همیشه از خداشه برگردی تازه رقابت هم میشه برای جذب تو و دیگه منت دار همراه اول نیستی و مجبوره نازتو بکشه چون دیگه اهرم انخصاری شماره از دستش میره دوباره چون پول هستی پول، ادم پول را میذاره روی چشمش (2269830) (alef-10)
 
سالار اباداني
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۱:۳۲:۲۱
با اين كار وديعه شما از بين خواهد رفت ،هر چند كه حالا هم اثري از ان نيست دمادم انتخاباتها يه شعارهايي از اون بالا مياد . (2271024) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۷:۳۹:۲۵
طرح بسیار خوبی هست و امیدوارم اجرا بشه و قطعا هم اعلام می کنم من حتما اپراتورم رو عوض خواهم کرد، چرا که به دلیل خدمات ضعیف تمایلی به ادامه با این اپراتور ندارم اما از سویی برای من هزینه بسیار بالایی داره که شماره تلفن همراهم رو عوض کنم برام می تونه ضربه کاری باشه.
این مساله در همه جای دنیا مرسومه و در رقابت واقعی به نفع مصرف کننده و شرکت های مشتری مدار خواهد بود (2269534) (alef-10)
 
فیتوس
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۷:۴۸:۵۷
با این ترابرد پذیری و جابجایی شماره ها ،در تماس بین مشترکA,و B, مثلاً مشترکA چطور میفهمه مشترک B از چه اپراتوری با چه نرخ مکالمه ای استفاده میکنه که بتونه هزینه هاشو مدیریت کنه ؟ کسی می دونه جواب بده لطفاً. (2269550) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۹:۰۹:۴۰
حرف بسیار منطقیست (2269675) (alef-10)
 
جواب کامل به فبتوس
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۳:۵۹:۰۲
مهم نیست مقصد شما کدام یک از 3اپراتور را انتخاب کند مهم شما(کسی زنگ میزند-پرداخت کننده) هستید که کدام یک از 3اپراتور را براساس تعرفه های قیمتهایشان و پوشش دهی و کیفیت برتر انتخاب کرده اید و ضمنا برای شما که به طرف مقابل زنگ میزنید بصورت پیش فرض طرف مقابل(مقصد) همان شماره اصلیش خواهد بود ولو آنکه در رومینگ ملی باشد زیرا شماره اصلیش تغییر نمیکند.

مثال:یعنی اگر در باب مزیتش از "همراه اول"091 به "همراه اول"091 دوستتان زنگ بزنید ولو آنکه دوست شما به ایرانسل093 یا رایتل092 سوییچ(رومینگ ملی) کرده باشد برای شما هزینه "درون شبکه" خواهد افتاد زیرا شماره دوستتان تغییر نکرده است و همراه اولیست
و اگر دوستتان ایرانسل باشد و شما همراه اولی به ایرانسل سوییچ کنید براساس هزینه درون شبکه "نخواهد" بود زیرا (بازهم به دلیل قبل)شماره ی اصلی شما یا دوستتان تغییر نکرده است و براساس تعرفه بیرون شبکه محاسبه خواهد شد زیرا دوستتان در اصل ایرانسلی است(شماره اش-093)

بازهم برای اطلاعات بیشتر تعرفه ها در رومینگ ملی به سایت اپراتور مورد نظر خود رجوع کنید(قوانینشون فرق داره) زیرا مثلا رایتل قانون گذاشته من که پایین ترین تعرفه ها رو دارم(بخصوص در اینترنت) هراپراتور هم که بخواهید سوییچ کنید بازهم با تعرفه پایین خودم محاسبه میکنم حتی در اقدامی نیکو هرکیلوبایت که در رایتل نیم ریال بود(ایرانسل و همراه اول کیلوبایتی 5 ریال-یعنی هرگیگ 500 هزار تومان ولی رایتل هرگیگابایت 50 هزار تومان-البته همه بدون بسته)بازهم به تعرفه پایین خودم(رایتل) حساب میکنم و اگر به دواپراتور دیگر رفتی "پایینتر" 35 صدم ریال (30درصد کمتر) حساب میگردد!(زیرا به 2جی تنزل کرده و سرعت اینترنت شما از 30 الی 130 کیلوبایت 3جی رایتل به 4الی16 کیلوبایت 2جی همراه اول-ایرانسل تنزل کرده).
با سپاس و درود. (2270512) (alef-10)
 
وحید
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۸:۰۲:۲۸
آقا این همراه اول با اون سهام دارش از روز اول با گرن فروشی تونسته هزینه نصب تجهیزاتشو دربیاره. برا مثال سیم کارتو میفروخت دونه ای 2 میلیون اونم موقعی که با 2 میلیون میشد پراید خرید.حالا هم حقشه من موندم شمای نویسنده چرا از رقابتی شدن ناراحتی؟ ها ها چرا ؟؟؟ _ 0_0 (2269585) (alef-10)
 
مجید
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۸:۰۴:۲۵
به امید اینکه روزی برسه تا ما این رقابت رو بازار خودرو خودمون هم داشته باشیم تا تولید کننده هامون به فکر افزایش کیفیت و کاهش قیمت باشند (2269587) (alef-10)
 
آرش
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۸:۱۸:۰۱
پوشش وسیع همراه اول مرهون انحصاری است که به سختی شکسته شد و اون سودهای کلانی که از انحصار بدست آورد الان از دست نمیده البته فقط کمی کمتر میشه . استفاده اپراتورهای دیگر از آنتنهای همراه اول بنظر من حق اونهاست چراکه اگر انجصاری در کار نبود شاد همراه اول اول نمی شد و الان جایگاه دیگه ای داشت . (2269609) (alef-10)
 
آشناس
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۰۸:۲۵:۵۸
کی میگه اول ؟ فقط خودشون میگن . ما که نگفتیم .اول در تلکه کردن جیب مشترکین. (2270187) (alef-14)
 
محمودرضا
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۸:۲۲:۱۷
با سلام وقاحت همراه اول حد و اندازه نداره پول گسترش شبکه همراه اول را پیش پیش از مردم گرفتند حالا ادعای مالکیت همه چیز رو دارند بعد از 30 سال خدمات پیشرفته تا حالا فقط صدا رو انتقال دادند (2269614) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۲۱:۳۱:۴۱
حالا مطمئنی صدا رو درست منتقل میکنه؟ (2269813) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۰۵:۴۳:۳۲
1. اونوقت که میرفتید سر صف برای گرفتن موبایل این چیزا رو متوجه نبودید آیا؟ 2. فقط همراه اول از این راه پول در نیاورد بسیاری از دلالان موبایل با این کار به آب و نون رسیدند. 3. این کار به عنوان تنها کاری که بخش قابل توجهی از اون با جذب سرمایه مردم انجام شده ستودنی می باشد. بر خلاف عمده طرحها که مستقیما از بودجه و پول نفت تغذیه می شوند. 4. این اپراتور طبق اصل 44 واگذار و به مالکان کنونی فروخته شده حالا اینکه در مورد قیمت و نحوه معامله حرف و حدیث هست اون جای خودش ولی تا قبل از این واگذاری متعلق به دولت و در امد اون به خزانه دولت می رفته یعنی مال مردم بوده. (2270149) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۱۸:۳۷:۰۲
من که پول ودیعه سیم کارتم رو حلال نمیکنم. سودی که مخابرات میبره حرام اندر حرام است (2269636) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۲:۵۴:۰۲
دقیقا, به پول الان + سودش حساب کنید بیشتر از 7-8 میلیون میشه , واسه 10 هزار تومنم خط قطع میشه , این چه ودیعه ای شد؟ (2270432) (alef-14)
 
مشترک رایتل 3G - معامله پایاپای
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۲۱:۴۸:۳۱
با مقاله ارزشمند بالا جز دو پاراگراف آخر کاملا موافقم..دو پاراگراف آخر بی انصافی به حق اپراتور 3G کشور رایتل است..دلیلش آنکه بالاخره رایتل حق دارد که در یک معامله پایاپای بخواهد تنها مزیت مهمش یعنی "3G بودنش" را به دواپراتور بزرگتر واگذار کند و در عوض مزیتی دریافت کند یعنی بزرگترین مشکلش یعنی "عدم پوشش دهی در سرتاسر کشور" را از طریق رومینگ ملی ارزشمند حل کند.

دیگر همه میدانیم با مشاهده عملکرد 3اپراتور کشور عزیزمان بدترین اپراتور همراه اول است(MCI) و بهترینها بین رایتل و ایرانسل هستند و در سه ماه آینده رایتل 3G و "ایرانسل 3G" شاهد رقابت سختی انشالله بینشان خواهیم بود(مثلا در ارائه بسته های هیجان انگیز چون بسته های i700 ایرانسل یا بسته های بی نهایت رایتل - یا مهمتر از آن ارائه سرعت های بالاتر اینرتنت همراه بین 4 مگ الی 20 مگابیت برثانیه ) و درنهایت این مهم و رقابت سخت بین اپراتورهای برتر و کوشا و هوشمند(رایتل و ایرانسل) به نفع کاربران و مردم است.
با سپاس از وقت ارزشمندتان و احترام. (2269823) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۰۴:۳۰:۲۹
رویایی فکر میکنی !
اینجا ایرانه ! (2270111) (alef-14)
 
مشترک رایتل 3G - خسته از متحجرین بی سواد
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۷:۰۲:۵۴
دقیقا کجاش رویاییه؟!..3جی اساسا حداقل میتونه تا 21 مگابیت برثانیه رو ارائه بده(یعنی فقط 2/5 مگابایت بر ثانیه) که البته برخی از آقایون که حتی فرق بیت و بایت رو هم نمیدونند اجازه همچین کار ساده ایی رو به اپراتورها و مردم شریفمون نمیدن(20 مگ جزو خاطرات ده ها سال پیش مردم کره هست!)...الان دنیا روی گیگابیت برثانیست ما هنوز نه مگابیت بلکه کیلوبیت برثانیه ایی کار میکنیم!!..دیگه بسه..شاتل ضمنا 8مگ ارائه میده چرا نباید اینرتنت همراه بیشتر از 1مگ مجوز بدن چرا؟!!!! (2270779) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۵-۰۱ ۲۳:۴۸:۰۲
همراه اول با پول ماها که سیم کارتهاشون رو با قیمتهایی بالاتر از یک میلیون تومان در سالهای گذشته خریدیم به اینجا رسیده که الان بیشترین پوشش شبکه ای رو داره.بنابر این حقی برای اعتراض نداره.این شبکه متعلق به مردمه و باید خدماتش رو هم به مردم ارایه بده. (2269916) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۰۰:۲۹:۳۱
من 360 تومان ودیعه سیمکارت دادم. همراه اول! این پولها نه قانونی است و نه حلال. حق مردم است و این شرکت "خصوصی" باید به نوعی این پولهارا به صاحبانش برگرداند. نه اینکه بقیه اپراتورها خیلی کیفیت و مشتری مداری بالاتری داشته باشند ولی با هردیدگاهی این پولهای ودیعه باید به مردم برگردد. (2269973) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۰۰:۴۱:۲۵
یعنی از قبض های عجیب غریب همراه اول راحت می شویم؟ من که در ماه 10 تا پیامک نمیزنم در قبض آمده 600 تا پیامک! (2269991) (alef-14)
 
استاد دانشگاه در کامپیوتر و آی تی
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۰۲:۳۱:۰۹
جناب نویسنده با احترام به زحمتتان لازم است به عنوان متخصص و مدرس این حوزه خدمتتان یادآوری کنم:
اولا دفاع شما از همراه اول در بخش هایی از نوشته کاملا بی اساس است. شک دارم هنوز کسی در کشور باشد که نداند هزینه ها، تعرفه ها و سرویس های همراه اول بدترین و غیر منصفانه ترین در نوع خود در کشور ما و شاید حتی در جهان است. اگر فکر می کنید همراه اول حتی یک و فقط یک مزیت دارد بدانید که هیچ تجربه یا تخصصی در موضوع ارتباطات ( علمی و تجاری) ندارید و خیلی زود است که از وسیله ای به نام تلفن همراه استفاده کنید.
دوم استفاده از پوشش سراسری حق کاملا قطعی ایرانسل و رایتل است چرا که آنهمه آنتن و تجهیزات در کشور اصلا متعلق به همراه اول نیست، متعلق به وزارت مخابرات و شرکت مخابرات دولتی بود که با پول های ما آن ها را خرید و نصب کرد بعد به سادگی به شرکت خصوصی مخابرات و همراه اول و ... تغییر نامش دادند
سوم اینکه من هیچ ارتباطی با ایرانسل ندارم اما از بدگویان به ایرانسل هم گله دارم چرا که به لطف این شرکت بود که همه مردم ایران به سادگی و ارزانی دارای تلفن همراه، اینترنت همراه، سرویس های صوتی و تصویری متنوع، صدها نوع طرح و تعرفه جذاب و کم هزینه و ... بسیاری چیزهای دیگر شدند. فقط تصور کنید ایرانسلی در کار نبود...
از سرویس دهی رایتل هم به هیچ عنوان راضی نیستم.
تنها مردم ایرانند که از موبایل و آنهمه تکنولوژی های لذت بخش و مفید حاصل از آن فقط به فکر حفظ چند عدد به نام شماره هستند. پیشکش همه آنهایی که دلشان به شماره های ثابت یا رندشان خوش است. (2270074) (alef-14)
 
مشترک رایتل 3G
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۶:۵۳:۵۰
موافقم...مطمئنم اگر ایرانسل تا 3ماه آینده(انتهای مهر) 3 جی گردد و رایتل هم 4 جی نشود ایرانسل نه تنها از همراه اول حتی از رایتل هم صدها پله بالاتر خواهد بود..صددرصد من و خیلی از امثال من به ایرانسل هجرت خواهیم کرد آن هم با انواع بسته های هیجان انگیز و شگفت انگیزش با قیمت های پایین..البته اگر سرعت اینترنت همراه دست کم 4 مگ را "آقایان" اجازه دهند.
غیر قابل انتشار؟؟ (2270766) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۶:۵۶:۴۳
رتبه بندی اپراتور ها در فعال بودن و مردم مداری:
1- ایرانسل
2- رایتل
3- همراه آخر (2270769) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۰۵:۳۸:۵۲
شرایط تعریف شده از سوی این کارشناس محترم تنها برای مدتی کوتاه پایدار خواهد ماند چرا که این اپراتور هم توانایی کاهش تعرفه مکالمات خود را دارد و هم توانایی ارائه سرویس هایی که توسط اپراتور رایتل ارانه می شود را نیز می تواند داشته باشد که با الزامی که به کاهش تعرفه ها بر اساس قوانین بازار برای اپراتور بزرگتر وجود دارد عملا این سیاست از سوی اپراتورهای کوچکتر دیگر ارزش تبلیغاتی نخواهد داشت. . . . . مسئله بعدی روش انتقال است که مورد بررسی قرار نگرفته است مثلا انتقال شماره تلفن بین دو اپراتور چه میزان هزینه برای اپراتور مبدا دارد و حتی در صورت انتقال در طرح رومینگ اپراتور مقصد با توجه به کوچکتر بودن باید بخش قابل توجهی از درآمد خود را بابت رومینگ به اپراتور بزرگتر بپردازد.. . . . . مسئله دیگر اینکه آیا در طرح رومینگ شماره همه اپراتورها از اولویت یکسانی برای برقراری ارتباط برخوردارند. اگر اپراتور بزرگتر در شرایط حساس سرویس رومینگ خود را قطع کند تنها جریمه ای خواهد پرداخت اما اپراتورهای کوچکتر اعتبار خود را به طور کامل از دست خواهند داد و فکر می کنم این کار از روشهای کنونی تبلیغات ارزانتر هم باشد....... و بسیاری مسایل دیگر که در طولانی مدت اپراتورهای کوچکتر را عملا تنها به بخشی از اپراتور بزرگتر تبدیل می کند. چون سرویس های انها وابسته به این اپراتور می شود به لحاظ سخت افزاری و بخش قابل توجهی از درآمدشان هم طبق طرح رومینگ به این اپراتور می رسد. قبلا مشترک اپراتور کوچک تماس خود را با تاخیر و در زمان قرار گرفتن در منطقه آنتن دهی اپراتور خود انجام می داد اما الان تمامی این تماسها در طرح رومینگ به نفع اپراتور بزرگتر مصادره می شود و درآمد اندکی نصیب اپراتور کوچک می شود. ...... لطفا در تحلیل خود بیشتر دقت نظر داشته باشید. (2270147) (alef-14)
 
علی
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۰۹:۵۰:۳۷
همراه اول مردم رو بیچاره کرده. همراه اول تو روز روشن دزدی میکنه (2270226) (alef-10)
 
بهزاد
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۰:۳۰:۲۳
نویسنده ابتدا آورده:
اعداد به خودی خود هیچ ارزشی ندارند و به‌خصوص که در گوشی‌ها و ابزارهای همراه امروزی عملا کسی شماره را حفظ نمی‌کند بلکه آن را با نام شخص در گوشی خود ذخیره می‌کند. بسیاری از ما شماره تلفن نزدیکانمان را هم دیگر حفظ نیستیم و صرفا با کلیک روی نامشان یا گفتن اسمشان و بدون فکر کردن به شماره تلفن با آنها تماس می‌گیریم.

پائین تر مینویسه:

... مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول (از جمله خود من) اما به‌رغم این افزایش تعرفه حاضر به ترک این اپراتور نمی‌شوند، چراکه شماره موبایل خود را طی سال‌ها نگه داشته‌اند و نمی‌خواهند آن را از دست بدهند. !!!!!؟؟؟؟؟؟

آیا با همراه اول نسبتی داری؟ کارمندی...مدیری....چیزی ..؟ ها ؟

ضمنا محل کار من جایی (شمال غرب بالای اتوبان خرازی) در تهرانه و فقط رایتل اونجا آنتن میده (2270252) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۷:۰۹:۰۴
نویسنده پارادوکس زیبایی رو به کار بردن!!!... (2270786) (alef-14)
 
علی
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۱:۴۵:۱۷
استفاده از رایتل بیشتر به خاطر اینترنت وسرعت آن میباشد که استفاده از این امکان در رومینگ فعلا مقدور نمیباشد. (2270326) (alef-14)
 
مشترک رایتل 3G
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۷:۰۶:۲۵
دلیلش فک کنم این باشه که فعلا رایتل برای ارائه سرعت 1مگ به 500 هزار کاربر خودش مونده بعدش چجوری بیاد این رو به 50 میلیون کاربر ارائه بده؟!!...ولو بر آنکه هر گیگابایت 50 هزار تومان باشد(یعنی همان کیلوبایتی نیم ریال)! (2270784) (alef-14)
 
مسلم يوسف زاده
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۱:۵۰:۱۶
من قبلا هم يكبار خدمت شما ايميل فرستادم ولي متاسفانه شايد به علت طولاني بودن متنم و يا هر دليل ديگري منتشر نشد پس خلاصه مي نويسم و يكراست به سراغ اصل مطلب مي روم. از سايت الف مي خواهم كه مشكل بنده كه يقين مي دانم مشكل ميليون ها نفر از هموطنانمان هست را مطرح كند تا شايد برطرف گردد و آن چيزي نيست جز پيامك هاي وقت و بي وقت ارسال شده از طرف همراه اول بخدا خسته شديم روزي چندين و چند بار پيامك كه از طرف خودِ همراه اول ارسال مي شود كه فلان عدد رو بفرست 50 تومان هزينه،فلان كلمه را بفرست 100 تومان هزينه و صدها پيامك با عناوين مشابه بخدا كار بجايي رسيده كه با اينكه شماره ام را خيلي از ادارات و دوست و آشنا دارند ولي براي رهايي از اين همه اذيت و آزار مجبورم اپراتورم را عوض كنم مي دانم كه اين مشكل قبلا در سايت شما درج شده ولي خواهش عاجزانه دارم كه دوباره در سايت منعكس كنيد.
با تشكر (2270332) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۳:۲۲:۱۵
وقت آن رسیده است که رگولاتوری، تکلیف ودیعه های مردم را مشخص کند. اینها حق الناس است. (2270470) (alef-14)
 
مجید
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۱۴:۰۳:۰۸
با سلام
ینده خودم سیم کارت همراه اول خود را 370 هزار تومان خریدم و بعد از چند سال به همراه اول عودت دادم ولی مبلغ 250 هزار تومان بعد از 6 ماه دادند که گفتند 70 هزار تومان مالیات برای سیم کارت و 50 هزار تومان توسعه شبکه روستایی از من دریافت کردند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2270519) (alef-14)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۵-۰۲ ۲۰:۰۹:۳۰
طرح بسیار جالبیه شک نمیکنم سیم کارتم به ایرانسل انتقال میدم اینترنت همراه اول اعصاب خورد کنه (2270976) (alef-14)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۲:۰۷:۳۱
هر چی میشه بشه ولی سرعت اینترنت در رایتل وآنتن دهی رایتل درست نمیشه واینترنت رایتل یک اسباب بازی بیش نیست (2271410) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۲:۱۳:۱۱
سهام داران همراه اول چه کسانی هستند؟؟؟ (2271413) (alef-13)
 
lucy
۱۳۹۳-۰۵-۰۳ ۱۶:۱۳:۴۹
این متن رو کارمند همراه اول نوشته؟ (2271527) (alef-14)
 
سید عباس
۱۳۹۳-۰۵-۰۴ ۲۳:۵۶:۴۸
من همیشه از منتقدان همراه اول بودیم ،بعد رفتم سراغ ایرانسل ،وایمکس ، بعدش نسل سوم رایتل ،ولی هیچکدوم انتن بدهی همراه اول را ندارد (2273518) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.