نظر منتشر شده
۹۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 218021
اين دو نظرسنجي را چگونه تفسير مي كنيد؟
بخش داخلي الف، 12 اسفند 92
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۰
شب گذشته شبكه يك سيما اقدام به نظرسنجي در مورد سقف درآمدي خانوارهايي كه بايد به آنها يارانه تعلق بگيرد كرد.

در اين نظرسنجي كه از ساعت ۲۳ شب آغاز شد بيش از ۶۰۰ هزار نفر شركت كردند كه نتيجه آن به شرح زير است:


همزمان، نظرسنجي ديگر مختص افراد خاص (نمايندگان، خبرنگاران، اساتيد دانشگاه، مديران خصوصي و دولتي و ...) با همكاري اين رسانه و خبرگزاري نسيم انجام گرفت. در اين نظرسنجي كه از حدود دو هزار و صد نفر انجام گرفت نيز نتايج زير به دست آمد.


اين دو نظرسنجي در راستاي فراخوان جهانگيري، معاون اول دولت و همزمان با حضور نيلي، مشاور اقتصادي رييس جمهور برگزار شد.

اين دو نظرسنجي را چگونه تفسير مي كند؟
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۰۹:۵۹:۵۶
این نهایت بی‌ تدبیری و بی‌ برنمگی دولت است که بعد از ۷ ماه همچنان نمی‌داند چه باید بکند، در کشوری که هیچ ساز و کار مشخصی‌ برای تعیین درآمد و هزینه افراد نیست ، هر گونه تغییر و قطع در عمد برخی‌ عین بی‌ عدالتی است. دولت به جای این کارها باید هزینه خود را از ناحیه حذف خرج‌های اضافی و کاهش نهادها و آقا‌ها و آقا زده‌ها تامین کند نه از جیب ملت مظلوم ایران. (2003761) (alef-13)
 
محمد رسولی
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۴۶:۳۶
به نظر می رسد که در نظرسنجی عمومی، هرکس درآمد خود را ملاک قرار داده و واقعا به این فکر نکرده است که چه کسانی به یارانه نیاز دارند. به عنوان مثال شخصی که درآمد هشتصد هزار تومانی دارد، گزینه یک را انتخاب کرده و اصلا به این فکر نکرده که درآمد یک میلیون و دویست آیا به یارانه نیاز دارد یا خیر. اما در نظرسنجی نخبگان، افراد به جای ملاک قرار دادن خود به این فکر کرده اند که چه درآمدهایی به بارانه نیاز دارند و نتیجه آن هم با توجه به مخارج امروزی آن هم در شهرهای بزرگ کاملا منطقی و مسوولانه تر است. (2003886) (alef-17)
 
م.ساغشکی
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۵:۵۵:۱۲
با توجه خط فقر اعلام شده و نظرسنجی به وضوح معلوم شده خود مردم و کارشناسان بر این واقعیت صحه گذاشتن اکثریت مردم ایران (دو سوم) فقیر هستند! (2004693) (alef-13)
 
يك كارشناس فرهنگي
۱۳۹۲-۱۲-۱۶ ۱۲:۳۰:۲۴
با سلام كاملا با حرف شما موافقم و اين موضوع نشان دهنده درآمد ژايين افراد است.
ضمن اينكه اطلاعات غلطي در اين برنامه توسط مجري برنامه به مردم داده مي شد كه اگر تعدادي از دريافت يارانه حذف شوند رقم يارانه بقيه افزايش مي يابد كه اين موضوع تلويحا توسط آقاي نيلي در برنامه رد شد ولي متاسفانه برنامه به صورت شفاف به موضوع نژرداخت. (2010540) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۴۷:۵۹
احمدی نژاد سنگی رو انداخته که صد تا دولت تدبیر و امید هم نمی تونن در بیان!
روزی که به هممممممه داشت یارانه میداد، هیچ کس از دوستان منتقد امروزی صداش در نیومد! اما تابلو بود که این روند دائمی نخواهد بود و دولت بیچاره بعدی باید این وضعیت رو متوقف میکرد، که اون وقت بدنامی و کینه و کدورت ها میموند واسه اون!!!! (2003889) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۲:۵۵:۵۳
فقط احمدی نژاد خالی؟ یعنی مجلس و دیگران نقشی نداشتن؟ همین مجلس نبود که قانونش رو تصویب کرد و دست و بال احمدی نژاد رو هم باز گذاشت؟ (2004233) (alef-13)
 
حمیدرضا
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۳:۲۸:۱۲
چرا گفتیم این کار غلطه توهم پولی ایجاد میکنه
ولی اون موقع هم مثل حالا کسی به حرفه ما بیسوادهای فوق لیسانس مدیریت گوش نمیکرد (2004338) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۳:۳۴:۱۵
دوست عزيز باز با يك مشكل مواجه شديد و چون راه حلي نداريد به آن بنده خدا انتساب ميدهيد؟! براي روشن شدن شما و امثال شما بايد عرض كنم كه :
1. دهك بندي در دولت دهم براي همين منظور بود كه مجلس محترم با آن مخالفت كرد و يارانه‌ها را حق همه‌ي مردم ميدانست كه صد البته حق همه‌ بوده و هست!
2. با توجه به الزام هدفمندي(ميدانيد كه اگر چنين كاري انجام نميشد فقط در مورد بنزين الآن بايد روزانه 120 ميليون ليتر مصرف ميكرديم كه فاجعه بود) شروع اين كار جرات و شهامت خاصي ميخواست كه فقط از همان دولت به قول شما سنگ انداز بر مي‌آمد و لا غير!!
3. طرحي كه هم اكنون شاهد اجراي آن هستيم قانون مجلس است و خيلي با لايحه دولت تفاوت داشت و اگر خاطر مباركتان باشد آقاي احمدي نژاد از تغييرات اعمال شده بسيار گله داشت!!!
گذشته از همه اين حرفها انصاف داشته باشيد، در دولت قبل ميدانستيم كه چه اتفاقاتي در حال وقوع است و ما هزينه چه چيزي را ميدهيم(چه در مورد سياست داخلي و چه در مورد سياست خارجي). نميخواهم بي انصافي كنم و در مورد اين دولت كه هنوز جايگاه خود را پيدا نكرده نقد غير منصفانه ارائه كنم اما واقعا شما در همين 5 يا 6 ماه از كدام عملكرد اين دولت دفاع ميكنيد يا به طور مشخص كدام عمكرد اين دولت چه در حوزه داخلي(به خصوص اقتصادي) و چه در سياست خارجي(با توجه به محرمانه بودن توافق ژنو) از نظر شما قابل دفاع است؟
انصاف گوهر گرانبهايي است كه متاسفانه در ايران كمياب شده! (2004366) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۸:۱۶:۴۲
آقا بیخیال در دولت گذشته کارت سوخت با آن همه پیچیدگی بین مردم پخش شد وهیچکس را علی رغم محدودیت مصرف ناراحت نکرد منتهی الان صف سبدکالاوقطع یارانه هاو...!!!!!! (2004934) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۱۲:۳۷:۱۲
هیچ کس از منتقدان امروزی صداش در نیومد، ولی همه موافقان امروزی یکصدا شده بودند برای تخریب! اگر اون سیاستها و برنامه ها اشتباه بود، دردولت جدید همچون مسکن مهر متوقف میشدند و ادامه نمیافتند... (2005948) (alef-13)
 
علي پور
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۱۵:۰۴
ديشب برنامه مشاور اقتصادي رييس جمهور را ديدم.و به چشم ديدم كه هيچ طرح و برنامه اقتصادي وجود ندارد. و فقط تز افزايش قيمتها را در سر دارند. متاسفانه نه برنامه اي نه نقشه راهي و از همه مهمتر هيچ طرح و برنامه براي بريز و بپاشهاي موجود در سراسر دولت وجود ندارد.چرا بايد مركز اجرايي مملكت اين همه ساختمان و كارمند بيكار داشته باشد و پول اين ساختمانها و پرسنل بيكار بايد با گران كردن قيمتها از مردم گرفته شود؟ (2003973) (alef-17)
 
شهروند قمی
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۳:۳۳:۲۰
من با 20 سال سابقه دولتی، با مدرک دکتری تخصصی، در حکم دو میلیون ولی دریافتی 1700000 هنوز مستاجرم و ماشین هم ندارم و به دلیل کم مصرف بودن در انرژی همیشه در حال پرداخت قبوضی هستم که صاحب خانه آن را مصرف می کرده است ولی همکارم با 6 ماه سابقه و یک میلیون حقوق و فوق دیپلم هم ماشید دارد هم مسکن! حالا اگه این فرد را با من مقایسه کنید متوجه می شوید که حذف یارانه بر اساس حقوق بسیار اسف ناک و مسخره است! (2004362) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۲۰:۰۷:۱۵
کم خرجای بیخودواضافی کن . مشخصه از موبایلهای دست بچه هاتون و تیپ های خانمهاتون وبوی ادکلن هاتون .
اخه من ادم دیدم با حقوق کارگری پونصدتومن خونه هم داره وماشین هم داره ازبس قناعت میکنن .
اونوقت شما با دومیلیون نمیتونی خونه بخری هنوز مستاجری !!!!!!!!!! (2006653) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۳:۵۰:۰۳
تو نمیدونی که عوامانه و سطحی فکر کردی راه حلت چقدر واقعیه! دولت چند راه کار داره که برای همشون باید حسابی بحث و بررسی کنه و بررسی هم کرده الان هم زمان اجراش نیست که بخواد همین امروز تصمیمش رو اعلام کنه اما مزمزه کردن دهن مردم هم یک تاکتیک عاقلانه است و حمایت نسبی رو بدنبال داره. (2004416) (alef-10)
 
نامفهوم
۱۳۹۲-۱۲-۱۵ ۱۲:۵۲:۱۳
سعدی بروزگاران مهری نشسته بر دل بیرون نخواهد آمد الا بروزگاران
عزیز برادر این وضعیت نتیجه 8 سال تفکر و البته اقدامات دولت قبل است انتظار نداشته باش ظرف 7 ماه درست شود .
البته میشد بازهم خلق الساعه تصمیم گیری و اجرا کرد ولی نتیجه میشد بدتر از انچه تاکنون روی داده .
میگویند ژاپنی ها یکسال فکر میکنند و برنامه ریزی میکنند و یکماهه اجرا میکنند ولی اقایان در سفر استانی و تحت جو حاکم در یک ورزشگاه اقدام به تصویب طرح های بزرگ عمرانی در یک سخنرانی میکردند خب نتیجه میشود انچه نباید میشد. (2009129) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۰۳:۰۹
این نشان از ساختگی بودن نظر سنجیها و به خصوص نظر سنجیهای صدا و سیما دارد! (2003771) (alef-13)
 
خیشه
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۴۴:۰۱
یا ادم مریضی هستی و یا سواد خواندن و نوشتن نداری .
این چه ربطی به صدا و سیما دارد.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
راستگگگگگگگگوووووووویان (2003878) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۲:۳۷:۴۵
جناب خیشه اگر دقت کرده باشی حیدری مجری پایش مرتب میگفت اگر سقف حقوق یارانه بگیرها را بالا ببرید و تعدادشان زیاد شود مقدار یارانه ماهانه شما کمتر از مقدار فعلی میشود و برعکس . این دخالت اشکار در نظرسنجی است (2004184) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۰۶:۰۰
این نشان میدهند که حداقل ۶۰ درصد خانواده‌های ایرانی‌ درآمدی پائین تر از ۱.۵ میلیون تومن دارند یعنی‌ به طبقه فقیر کشور تعلق دارند یعنی‌ درصد افراد زیر خط فقر در ایران بالای ۶۰ درصد است. (2003775) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۱۱:۵۱
منم موافقم و دیشب گزینه 1/5 میلیون رو انتخاب کردم. (2003961) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۳:۱۹:۱۱
بعد ادعای مدیریت جهانی هم داریم! واقعا که!
ای کاش فقط ذره ای مسئولین به جای تنش آفرینی با دنیا به فکر این مردم سختی کشیده بودند. (2004307) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۰۶:۰۸
مطمئن باشید مردم اگر بدانند اگر پرداخت یارانه های نقدی قطع شود تورم به اندازه معوقل 15 تا 18درصد درسال میرسه وتو.لید واشتغال رونق میگیره وهزینه خانواده برای سلامت به حداقل کاهش پیدا میکنه ووضع حمل ونقل عمومی از وضع رقت انگیز حال حاضر خیلی بهترمیشه حتی اونایی هم که زیر ماهی یک میلیون تومان حقوق میگیرند هم از گرفتنش صرف نظر میکنند.مشکل از اینجا شروع میشه که دولتها در طی این سالیان برای اینکه خرشان از پل بگذره وعده ووعید زیاد میدهند ولی بعد از اینکه کار تمام شد مردم می مانند ویک دنیا وعده که ناجوانمردانه به آنها عمل نشده.دولت باید اعتماد مردم را جلب کنه. (2003776) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۱۶:۲۴
منم موافقم
به چه حقی باید بعضی ها یارانه بگیرند و بعضی نگیرند؟
به چه حقی کسی که مصرف میکند نباید پول مصرفش را بدهد؟
این کارها قطعا اسلامی نیست
این پول مال همه مردم ایران است نباید به یه عده ای داده شود و به عده ای نداده شود
سوخت نیز مال همه است نباید کسی که مصرف میکند یارانه غیر مستقیم دریافت کند
هرکس کار میکند نباید یارانه بگیرد معلولان،بی سرپرستان، کودکان باید یارانه دریافت کنند (2003984) (alef-17)
 
قزوینی
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۳:۱۶:۲۷
منهم با شما موافقم (2004302) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۳:۴۲:۱۸
دوست عزيز شما چقدر مطمئني كه با قطع پرداخت يارانه نقدي تورم كاهش ميابد؟ باور كنيد كه اين پرداختها تورم زا نبوده و نيست اما صرف اضافه كردن قيمت انرژي حتما با تورم همراه است و اين يارانه كمكي است تا فقرا در زير بار اين تورم له نشوند!؟ در ضمن اين پول اگر به بنده و شما تعلق نگيرد به جيب عده‌اي خاص سرازير ميشود و برخي از اين دولتمردان ثابت كرده‌اند كه چه خوب و راحت ويژه خواري ميكنند؟!! (2004394) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۱۳:۳۸:۴۹
هیچی نمی شه خیالت راحت باشه تا دوزار پول ببینن خودشون هاپولی می کنن بهتره که اقلا یه چیزی دست ملت برسه تا اقایون (2006069) (alef-13)
 
صادق
۱۳۹۲-۱۲-۱۵ ۱۵:۰۳:۴۲
منطقی اظهار نظر کنین....چند درصد از مقدار تورم فعلی مال هدفمندی است؟؟؟؟؟؟چند درصد مال تحریمه؟؟؟؟افزایش قیمت دلار که باعث قسمت اعظمی از این تورم است،چه ربطی با هدفمندی دارد؟؟؟؟؟/ (2009405) (alef-13)
 
جوادی
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۱۲:۵۳
این نظر سنجی یک جورایی سطح درامد افراد جامعه رو هم نشون میده . چون هرکسی نسبط به سطح درامدش رای میده (2003792) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۲۰:۳۹
1-در نمودار اول 82درصد ودر نمودار ددوم78درصد معتقدند که درآمدهای بالای دو میلیون نباید یارانه بگیرند(نظر مردم با کارشناسان تقریبا یکی است)
2-حدود 80 درصد مردم درآمد زیر دو میلیون دارند
3- باتوجه به تعداد کم شرکت کنندگان وپراکندگی نظرات به نظر نمیرسد تعداد قابل توجهی داوطلبانه انصراف دهند.
4- ستون سوم نمودار دوم نشان میدهد از نظر کارشناسان حدود خط فقر دو میلیون تومان است
5-در صورتی که دولت بخواهد به نظر اکثر مردم توجه کند تنها 20 درصد از مردم را میتواند از لیست یارانه بگیران حذف کند
6-باتوجه به پراکندگی نظرات واینکه از نظر 20 درصد مردم خط فقر بالای 2.5 میلیون است به نظر میرسد دولت برای جلب رضایت همه بهتر است یارانه کسی را قطع نکند ولی میزان یارانه ها کلا کاهش یابد(مثلا از 45 هزارتومان به 30 هزارتومان کاهش یابد) وفقط درآمد ناشی از فاز دوم را صرف تولید وتامین اجتماعی نماید. تامردم بادیدن اثرات مثبت در بیمه ها و مراکز پزشکی به مرور نسبت به انصراف اختیاری اقدام نمایند.
. با تشکر از دوستان. (2003817) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۴:۰۵:۲۸
به نظر شما 80 درصد مردم شغل دولتی دارند؟ (2004449) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۰۰:۵۹:۳۲
پیشنهاد 6 بسیار حساب شده بود. مرسی (2005505) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۲۱:۲۰
بدون توجه به نظر شخصی خودم ، مسلما شرکت کنندگان در نظرسنجی از توسط تلویزیون انجام شده، غالبا با درآمد زیر 1 میلیون بوده اند فلذا رای اکثریت به گزینه آنان داده شده.

در نظرسنجی دوم، طیف درآمدی غالب قشر مدیران و اساتید و نمایندگان و ... با متوسط درآمد تا 2 میلیون بوده اند که باز سعی شده تا گروه خودشان در لیست یارانه بگیران قرار گیرد.

بواقع جامعه آماری هر دو نظرسنجی، غالبا گروه درآمدی خود را محق تشخیص داده اند. حال آنکه مرکزیتی که شناخت واقعی و درک صحیح از مخارج و نیازمندی طبقات اجتماعی داشته باشد، در این میان جایش خالیست.

اما نظر شخصی خودم = کل موضوع هدفمندی با بار فکری، روحی، هزینه ای و سیاسی که بر کشور وارد می کند، طرح بسیار غیرضروری هست که فوائد آن بسیار کمتر از مضرات آن است.

حذف یارانه دولتی از کالاها، اگر با افزایش متناسب دستمزدها و یا خدمات دولتی صورت می گرفت، هیچ نیازی به این طرح نبود. سال آینده و سالهای بعدی را متصور شوید که سعی شود گروهی از یارانه بگیران حذف شوند و یا سقف درآمدی آنان به 5 میلیون برسد. (2003821) (alef-13)
 
مصطفی
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۲۵:۰۷
چند نکته در مورد این نظر سنجی قابل تامل است :
1.اولا درآمد اظهارشده اکثر افراد خاص یا همان نخبگان معمولا حول و حوش دومیلیون تومان می چرخد.
2. بیش از هشتاد در صد مردم در آمدی زیر دومیلیون تو مان دارند .
3. با ید در این نظر سنجی اشاره ای به تفاوت درآمد خانوار و سرپرست خانوار می شد.
4. تمایز میان هزینه ها در شهرها و روستاها در این نظر سنجی ها در نظر گرفته نشده است .
5. بعد خانوار یعنی تعداد افراد خانواردر این نظر سنجی ها در نظر گرفته نشده است ممکن است دومیلیون تومان برای دویا سه نفر رفاهی نسبی به همراه داشته باشد اما قطعا برای شش نفر کفاف نخواهد داد. (2003829) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۲۷:۴۳
بنظر مي رسد عده اي مي خواهند با سلاح هدفمندي موفقيت داخلي و خارجي دولت تدبير و اميد را هدف قرار دهند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مرحله اول طرح به اذعان كارشناسان بيطرف با شكست مواجه شد چگونه مرحله دوم با اينهمه مشكلات فقر،بيكاري،موادمخدرو...........به نتيجه ميرسد؟؟؟؟؟؟؟
شاعر در اين مورد خوش سروده است:
خشت اول چون نهد معمار كج تا ثريا مي رود ديوار كج
خدا به داد مردم برسد. (2003837) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۰۳:۵۵:۲۴
سوال من از شما اینه که چرا دولت اصرار داره این طرح غلط رو ادامه بده؟ (2005531) (alef-13)
 
رهگذر لطفی
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۳۷:۴۲
باسلام.
نظر سنجی دوم با فضای اقتصادی جامعه و سیستم معیشتی مردم سازگارتر است،و انتخاب معیار درآمد خانوار به این صورت میتواند از تبعات اجتماعی احتمالی تصمیم گیری دولت محترم بکاهد؛ اولا" نباید یارانه به تمام اقشار جامعه پرداخت شود ثانیا" نباید یارانه بخشی از جامعه که مبلغ آن در معیشت آنها نقش اساسی دارد حذف شود؛برای اینکار چند راهکار پیشنهاد میشود:
الف) با افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان دولت اضافه بر افزایش سالانه در سال 93 میتوان برای همیشه خانواده بزرگ کارمندان را از دریافت یارانه نقدی حذف کرد.
ب) افراد با درآمد ماهانه 1/5میلیون تومان از دریافت یارنه حذف شوند.
ج) بسیار خانوارهایی هستند در جامعه که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما بدلیل بیکاری پنهان در حقیقت از درآمد ماهیانه اندکی بهرمند هستند در صورت شناسایی آنها و تمیز خانوارهای با درآمد بالا و پایین میتوان پرداخت یارانه را تا حدود زیادی کارآمدتر کرد. (2003863) (alef-17)
 
کاظم شیبانی
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۴۲:۵۸
با سلام
اگر اصل نظر سنجی در این خصوص را صحیح بدانیم نتایج نشان از خود خواهی بیشتر افراد دارد که فکر می کنم نیازی به توضیح نیست افراد در هر طبقه درامدی که هستند خود را در گروه دریافت کنندگان قرار می دهند.
البته به نظر اینجانب این که گفته می شود افراد نیازمند بایستی یارانه دریافت کنند با عرض پوزش از دولت و مجلس و آقایان و خانمهای محترم از اساس اشتباه است.
یا این افراد دقت نمی کنند یا خود را به بی دقتی زده اند.دلایل این سخن بسیار ساده است اولا" دولت قبل در زمان هدفمندی یارانه ها بارها اعلام کرد برای جهت دهی به یارانه و اینکه مثلا" کسی که 3 دستگاه اتومبیل دارد نباید بنزین 100 تومانی را مصرف کند در صورتی که افرادی حتی یک خودرو ندارند ما قیمت بنزین را افزایش می دهیم و مابه التفاوت آنرا به همه یکسان می پردازیم و همین داستان در خصوص کالاهای دیگر وجود داشت حالا قیمتها را افزایش داده اند و می خواهند مابه التفاوت آنرا هم نپردازند که اصلا" با عدالت همخوانی ندارد نکته دیگر اینکه مرتبا" اعلام می شود افراد متمکن از پرداخت یارانه منصرف شوند و جدیدا" با کمال تاسف قانون اخذ جریمه از گیرندگان یارانه با تمکن بالا را در دستور کار قرار داده اند آیا به نظر آقایان کسی که از تمکن بالایی برخوردار است بایستی از نظر رفاهی همانجایی باشد که افراد با تمکن پایین قرار دارند؟؟؟؟
پس کار و تلاش افراد چه می شود ؟مگر متمکنین از راه نامشروع کسب درامد کرده اند که حالا بایستی بخشی از مزایای دولتی رااز دست بدهند؟؟
به نظر من منطقی ترین راه اینست که به همه یارانه پرداخت شود مگر کسی آنرا به دولت ببخشد شما نگاه کنید به مدرسه سازان -واقفین و... بسیاری از متمکنین آماده کار خیر هستند به شرط اینکه احساس کنند پول و امکاناتشان واقعا" در جای مورد نیاز مصرف می شود.
به نظر بنده این روش دولت ومجلس در خصوص حذف یارانه باعث نارضایتی عده زیادی خواهد شد که مانند بحث سبد کالایی با وجود استحقاق در لیست قرار نگرفتند.
و سخن آخر اینکه اگر دولت منابع کافی ندارد یا این پول را جهت کارهای زیربنایی لازم دارد می تواند درصدی از آنرا برای همه کم کند. (2003875) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۵:۲۲:۱۱
به نظر من بهترین کار این است که یارانه ها قطع شود، برای حامل های انرژی الگوی مصرف استاندارد تعیین شود، به مصرف مطابق الگو یارانه داده شود به نحوی که قیمت آن همانند قبل از آذر سال 89 باشد و مازاد مصرف به قیمت 100 درصد فوب خلیج فارس محاسبه شود و از مصرف کننده دریافت شود. خوب، اینجوری افراد نیازمند که مصرفشون مطابق الگو هست و هزینه ایی بهشون تحمیل نمیشه که از طریق یارانه بخواد جبران بشه، دیگران هم که بیشتر مصرف می کنند نوش جانشان اضافه مصرف را هم به قیمت آزاد بپردازند (2004618) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۲۰:۱۳:۰۴
اونوقت مردمی که فقیرن ومثلا یخچالشون وگازشون وبخاریشون وماشین لباسشوییشون وجاروبرقی وتلویزیونشون وماشینشون یدونه ازاین ایرونیه هاست که مصرفش خیلی زیاده ومثل بعضی ها پولدارنیستن که کالای خارجی بخرن که مصرفش تو گروه A هست یا مصرف بنزینشون کم باشه باید چی کنن ؟ (2006661) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۰۳:۵۹:۰۴
به نظر شما افراد ثروتمند به اندازه حقوق بگیران مالیات می پردازند ؟ (2005532) (alef-13)
 
aa
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۴۹:۰۳
چون هزینه ها گران است لذا درآمد2-3میلیون ملاک غالب می باشد (2003893) (alef-17)
 
فروغ
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۵۷:۰۰
صدا وسیما اگر راست می گوید در باره عملکرد خودش نظر سنجی بگذارد.مگر کسی به حرف مردم گوش می دهد؟ (2003917) (alef-17)
 
حمیدرضا
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۰:۵۹:۳۲
از اول دولت یازدهم فقط حرف شنیدیم و برعکس عمل شد
بعد از دولت نهم و دهم چشممون به دولت یازدهم روشن
انقدر تو سینه حرفها دارم برایه زدن که احساس میکنم گفتنشون کوبیدن آب تو هاون است
کاش یکی پیدا می شد در دل من نه ! درد دل این مردم و از روی عقل گوش کنه!
امیدوارم روزی نیاد که به خاطر کارهای دولتمردانم شرمنده دختر 2 ساله ام بشم که به من بگه کاش توی ایران به دنیا نمی اومدم (2003926) (alef-17)
 
sadra
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۴۵:۵۹
داداش گل گفتی (2004057) (alef-13)
 
سهراب
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۰۳:۲۳
این نشاندهنده اینه که عناد صدا وسیما نسبت به مردم هستش وگرنه کدام ادم عاقل میگه که با یک میلیون میشه زندگی کرد در شهرستانهای دور هم نمیشه با این میزان درامد زندگی کرد چه برسد تهران (2003936) (alef-17)
 
محمد زر
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۰۳:۴۵
اين نظر سنجي ها به هيچ وجه نمي تواند ملاك تصميم گيري شود در اين كشور گروهي با دلالي وبساز بفروشي در آمد هنگفت دارند بايد تمام متغيرهاي اثر گذار با دقت كارشناسي شود اگرنه اين هم مي شود در امتداد كار غير كارشناسي دولت قبل!!!!! (2003940) (alef-17)
 
سید حسین
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۰۴:۰۰
اصرار اشتباه مجلس و تمکین دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در حالی است که نه تنها فاز اول بر اساس قانون نوشته شده اجرا نشده، بلکه نتایج اجرای فاز اول نیز منتشر نشده و از مفید بودن آن نمیتوان دفاع کرد. فقط مجلس و دولت بر روی گران کردن حامل های انرژی متمرکز شده اند و نمیدانند که این راه به کجا میرسد. (2003942) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۰۴:۴۶
نکته مشترک در هر دو نظرسنجی این هست که حدود 80 درصد افراد اعتقاد دارند به حقوق بالای دو میلیون تومان نباید یارانه داد (2003944) (alef-17)
 
ملت
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۰۷:۳۱
دولت تدبیرو امید بخوبی می داند با چه تدبیری مردم را امیدوارکند. (2003949) (alef-17)
 
رضایی
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۱۵:۵۵
ببخشید، اصولا هدفمندی یارانه ها برای چی به اجرا در آمد و هدف اون چه بود؟ تا جایی که ما می دونیم هدف اصلیش این بود که جلوی مصرف سرسام آور انرژی در ایران گرفته شود و پرداخت نقدی هم برای جبران بخشی از افزایش قیمت های حامل انرژی بود. به روش فعلی نه تنها مصرف انرزی کاهش نداشته بلکه بخش های دیگر اقتصاد بیمار ایران نیز همچون یک بدن درگیر سرطان رو به اضمحلال گذاشته است. به نظر می رسد یکی از سناریوهایی که میتواند تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کند این باشد که هدفمندی به روش فعلی متوقف شود و پرداخت نقدی از دستور کار خارچ گردد. سپس دولت برای حامل های انرژی مختلف الگوی مصرف استانداردی را بر حسب تعداد خانوار، فصول مختلف سال و موقعیت جغرافیایی تعیین کند.(البته برای بنزین بایستی سناریوهای دیگری در نظر گرفته شود) به مصارفی که در چارچوب این الگوی مصرف انجام میگیرد یارانه تعلق گیرد، مثل قبل از آذر سال 89 و به مصارف بالاتر از حد الگوی مصرف به هر میزانی که باشد به نرخ تماما آزاد محاسبه شود. برای صنایع نیز میتوان الگوی مصرف پلکانی را در نظر گرفت بدین صورت که مثلا در طی یک دوره پنج ساله الگوی مصرف به سمت مصرف بهینه همانند صنایع در کشورهای پیشرفته حرکت کند و در طول این مدت صنایع فرصت بهسازی زیرساخت های خود را داشته باشند. البته اگر دولت شهامت اجرای این طرح را داشته باشد. به این ترتیب جلوی مصرف بی رویه انرژی به صورت بسیار مطلوب تری گرفته خواهد شد و دولت نیز از زیر بار توزیع پول پرقدرت بدون پشتوانه در کشور رهایی خواهد یافت (2003979) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۲۶:۵۵
این نهایت بی تدبیری و نا امیدی است!
یارانه صدق نیست، حق دولت هم نیست که به هرکس خواست بده. مالیه که به همه مردم ایران تعلق داره و کسی نمیتونه بین غنی و ثروتمند از این لحاظ فرق بذاره. مگر اینکه کسی خودش نخواد.
دولت اگر عرضه داره سیستم مالیاتی رو درست کنه، جلوی رانت خواری و وام های کلان رو برای افراد خاص بگیره، رو بخش تولید سرمایه گذاری کنه، اشتغال زایی کنه و....این جوری دیگه نیازی به یارانه دادن نیست. با صدقه دادن به مردم هیچ مشکلی حل نمیشه! (2004017) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۵:۱۲:۵۹
دوست عزیز،

یارانه بیت المال نیست که بین فقیر و غنی یکسان تقسیم بشه

یارانه پولی است که از جیب من و شما بابت افزایش هزینه حامل های انرژی برداشته میشود و به عنوان مثال من شخصا راضی نیستم این پول از جیب من برداشته شود و به مرفهین و اغنیا داده شود. بنابراین نحوه تقسیم این پول کاملا در اختیار دولت است و حقی را برای سایر افراد ایجاد نمی کند. تازه، صدقه را هم به مستمندین می دهند نه به افراد بی کار، بی عار و مرفه. حتی اگر صدقه هم بود باز شامل حال همه افراد نمی شد (2004596) (alef-10)
 
علي
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۲۷:۱۲
از اول قرار بود بارانه پرداختي جبران كنده بخشي از هزينه هاي گران شدن بنزين گاز اب برق و چيزهاي ديگر شود . بنا بر اين حذف يارانه پرداختي به هر دليلي جز بدقولي و كلك زدن به مردم نيست . (2004018) (alef-17)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۵:۱۴:۵۷
خود شما داری میگی قرار بود با یارانه بخشی از هزینه ها جبران شود. این بخش می تواند از صد در صد تا صفر در صد درصد متغیر باشد. الآن احتمالا داریم به سمت صفر در صد حرکت می کنیم!!! (2004600) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۴۸:۳۸
چرا فقط یک ملاک مد نظر است؟ تعداد افراد خانواده - شهر و یا روستایی بودن - کدام شهر - سن اعضای خانواده - مشاغل شفاف از نظر درآمد و غیر شفاف - و دهها پارامتر دیگر باید ملاک باشد به خبر امروز حداقل هزینه زندگی کارگران توجه شود و آخرین مطلب اینکه مس مس نکنید کلا قطع کنید تا همه راحت شوند این گونه کلاه برداری دولت ها طبیعی است (2004063) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۱:۵۶:۰۱
دولت اگه عرضه داره جلو "یارانه چند هزار میلیاردی "رو بگیره که هرساله به قطر می پردازیم. اشاره به برداشت چند برابری قطر از پارس جنوبی! (2004084) (alef-13)
 
احصاگر
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۲:۲۱:۵۱
این اختلاف نشان می دهد که هیچ یک از نظر سنجی ها پایه علمی ندارد و پاسخ ها براساس نوع مخاطب خاص بوده و قابل تعمیم به کل کشور نیست. آن گونه که می دانیم انتخاب جامعه آماری برای نظر سنجی اصول شناخته شده علمی دارد. بنابراین به فرض اگر این نطر سنجی هم زمان با نظر سنجی برنامه نود و در حاشیه همان برنامه برگزار شود یک نتیجه دارد ، اگرنطر سنجی در زیر نویس پخش یک سریال انجام شود، یک نتیجه دیگرو اگر در یک تلویزیون ماهواره ای برگزار شود نتیجه ای دیگر. حتی نتایج یک نظر سنجی یکسان در سایت های مختلف اینترنتی نتایج مختلف خواهد داشت چون مخاطبان متفاوت دارد.. بنابراین نتایج نظر سنجی سایت الف، آفتاب، رجا نیوزو.... در یک موضوع مشخص به احتمال قریب به یقین نتایج مختلفی دارد مضاف بر این که جامعه استفاده کننده از اینتر نت نیز نماینده کل جامعه کشور نیست................ (2004140) (alef-13)
 
مسلمان ایرانی
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۲:۲۲:۵۱
سلام، دولت تدبیر از روز اولی که خزانه خالی را اعلام کرد؛به راحتی وفوریت می توانست کل سیستم یارانه نقدی را قطع کند وهمزمان بافراخوانِ پیامکی و استفاده از سیستم پرداخت حقوق سازمان ها ونهادها، به همه مشمولینِ «بدونِ درآمدو کم درآمد» ،پس ازبررسی دارایی هرخانوار و نوع مسکن وتوانایی کسب وکارشان ؛ فقط به این گروه را یــانه نقدی پرداخت می کرد والبته به طورمستمرتحت پوشش حمایت اجتماعی دولت وپایش اطلاعات قرارمی داد.
دراین صورت بدون سروصداو چه کنم چه کنم وادعای حق طلبیِ بی نیازان ؛نیازمندانِ واقعیِ کشورشتاسایی می شدند! (2004145) (alef-13)
 
منصف
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۲۲:۲۹:۲۵
آقای مسلمان ایرانی مگر نه اینکه از ابتدا دلیل پرداخت یارانه افزایش نرخ حامل های انرژی بود وقرار بود هرکس مدیریت هزینه های خود را داشته باشه واگر بیشتر از سهم خود مصرف نمود هزینه آن را با نرخ آزاد پرداخت نماید پس نفت سرمایه ملی بوده و حق همه مردم میباشد چطور هنگام انتخابات ، تظاهرات و.... ملت ایران 75 تا 80 میلیون نفرند ولی وقت این چیزا جمعیت میشه 20 میلیون . (2005365) (alef-10)
 
مسلمان ایرانی
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۰۱:۰۷:۱۲
سلام، آن کسی که ازابتدا ،به طمع پرداخت نقدی به همه ،(ازافزایش نرخِ هرآن چه درمملکت وجودداشت) مردم رافریب داد؛ حتی نتوانست هزینه های دولتش رامدیریت کند،چه رسدبه مدیریت هزینه های هرخانوار ! (2005507) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۲:۳۷:۵۵
من نمیفهمم نظر سنجی برای چیه این پول سهم همه مردم هر کی هم نخواست میتونه بگیره بده به یه مستحق یا اصلا شخصا انصراف بده ، اونی که تو این مملکت زحت کشیده درس خونده دکتر یا مهندس یا هرچیزی شده که الان نیازی به پول نداره اون به خودش مربوطه چون حقشه از جامعه بهرحال من فکر میکنم فقط باید خود مردم تصمیم بگیرن یا اصلا به هیچ کس ندن و صرف اموری کنن که بازدهیش بتونه این یارانه ها رو جبران کنه مثل کشاورزی ، مثل پتروشیمی
یاعلی (2004185) (alef-13)
 
ولی
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۳:۰۰:۵۳
نظراقای توکلی را هم می گذاشتید تا هر سه را مقایسه کنند. (2004250) (alef-13)
 
نوید
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۳:۰۶:۵۴
دیشب برنامه ی آقای نیلی را که دیدم کمی نا امید شدم از این دولت. برای هیچ سوالی جواب کامل و روشنی نداشت. مشخص شد دولت هیچ طرح و برنامه ی مشخصی ندارد و خودش هم به درستی نمی داند که میخواهد چه کار کند؟ مگر می شود مسئله ای به این اهمیت را به نظر مردم و انصراف داوطلبانه و بحث های خوش بینانه ای مثل کمپین هنرمندان و ورزشکاران برای دعوت مردم به انصراف موکول کرد. دوستان دولتی در جریان باشند که با جان و نان مردم بازی نکنند . این اقدام ملی باید با مطالعه و ابزارهای آماری دقیق صورت بگیرد نه با نظر سنجی های فیس بوکی و پیامکی ! این چه تدبیری است ؟ چرا مشاور اقتصادی رئیس جمهور محترم باید این قدر غیر مسلط و غیر روشن صحبت کنند ؟ این چه نسبتی با تدبیر و امید دارد؟ در ثانی چگونه می خواهند شیب تورم را به سمت منفی نگه دارند در حالی که هم میخواهند یارانه را قطع کنند و هم بنزین را گران کنند؟ روشن است که با گران شدن بنزین تورم سیر صعودی خواهد گرفت و به واسطه ی قطع شدن یارانه ی نقدی موجی از التهابات جامعه را در بر خواهد گرفت. دولت باید یارانه را به همه بدهد و لو این که در همین مبلغ باقی بماند و یا حتی کمتر باشد. این برنامه ی دولت به شدت خوش بینانه و غیر واقعی است. لطفا منتشر کنید. (2004265) (alef-10)
 
خلیل مهاجر
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۳:۱۳:۲۶
تمهیدات دولت یازدهم برای تغییر روش پرداخت یارانه ها میبایستی در نهایت منتج به هدفمندی آن شود. روشن نیست که دولت یازدهم چه مقدار صرفه جویی در پرداخت بی رویه و نامعقول فعلی یارانه را در نظر دارد تا تلاشهای خود را در این زمینه به هدفمندی سازی یارانه ها نزدیک نماید. اما از آنجایی که چنین اطلاعاتی در اختیار ما نیست و نحوه پرداخت یارانه های نقدی و غیر نقدی در کشور ما با دیگر کشورهای جهان از زمین تا آسمان تفاوت دارد که نشان از درکی متفاوت از نقش یارانه در جوامع را دارد، برای باز تعریف صحییح و بازتاب عملی آن باید از نقطه ای آغاز کرد.

کلیه شهروندان مجردی که دارای شغل تمام وقت و یا نیمه وقت با درآمد بیش از حداقل حقوق ماهانه تعیین شده میباشند مشمول دریافت یارانه نقدی و غیر نقدی نخواهند بود. محل سکونت شهروندان تاثیری در اجرای این سیاست ندارد.

کلیه شهروندان متاهل که صاحب فرزندی نباشند و درآمد ماهیانه خانوادگی آنها از یک و نیم برابر حداقل حقوق ماهانه یک شاغل تجاوز کند یک نفر مشمول دریافت یارانه نقدی و غیر نقدی خواهد بود. محل سکونت شهروندان تاثیری در اجرای این سیاست ندارد.

کلیه شهروندان متاهل صاحب حداکثر سه فرزند تحت حمایت خود که به سن قانونی کار و معاقیت نرسیده و یا به تحصیل اشتغال دارند و درآمد ماهیانه خانوادگی آنها از دو ونیم برابر حداقل حقوق ماهیانه یک شاغل بیشتر شود مشمول دریافت یارانه نمیگردند. دریافت یارانه نقدی برای خانواده هایی با بیش از سه فرزند با شرایط فوق منوط به اخذ درآمد خانوادگی کمتر از سه برابر حداقل حقوق تعیین شده بوده و تعداد فرزندان و محل سکونت تغییری در اجرای این سیاست ایجاد نمینماید. خانوارهایی با حداکثر سه فرزند که مشمول دریافت یارانه میگردند ، یک یارانه نقدی و غیر نقدی و بیش از سه فرزند برابر با دو سهمیه یارانه نقدی و غیر نقدی ماهانه خواهد بود.

یارانه نقدی به ارزش حداقل یک میلیون ریال و غیر نقدی کالاهای غذایی به ارزش پانصد هزار ریال به صورت ماهانه به مشمولان دریافت یارانه پرداخت میگردد. اعضای این خانواده ها از پنجاه درصد تخفیف در استفاده از وسایل نقلیه شهری و حداقل هشتاد درصد تخفیف پزشکی و دارویی برخوردار خواهند شد و از پرداخت مالیات بر درآمد و ارث معاف خواهند بود. دریافت یارانه به صورت موقت بوده و متقاضی در پایان هر سال برای تجدید آن باید به مراجع ذیصلاح مراجعه نماید. مقدار پرداختی یارانه ها نیز هر ساله توسط مراجع ذیصلاح مورد بازبینی قرار گرفته و بر اساس رشد تورم و شرایط اقتصادی تنظیم میگردد و ثابت نخواهد بود. (2004289) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۴:۱۱:۲۱
من خودم به 1.5 میلیون رای دادم که حدودا 60درصد جامعه رو پوشش میدهد اما راستش را بخواهید حاضرم کلا به هیچ فردی یارانه ندهند و این یارانه را به کارخانه ها داده و قیمت برق ،گاز ،اب کارخانه ها بالا نرود تا بدین صورت تورم ثابت بماند.
یکی از مسئولین گفته بود نگران نباشید تنها 5هزار تومان به قبض هر خانوار اضافه میشود.ما نگران 5تومان نیستیم ،نگران قبض آب مثلا میهن یا رب تبرک هستیم که از 10 میلیون بشود 20میلیون،آن وقت بدبختی اش را ما بکشیم.این در رابطه با گاز و برق هم صدق میکند.آقای توکلی و مسئولین رسیدگی کنند.لطفا (2004455) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۴:۱۱:۲۲
بحث اصلی دولت باید این باشد که چگونه مملکت را باید اراده کرد. مثلا" در مورد افزایش قیمت ها هم نظر سنجی بگذارند، در مورد تخصیص بودجه ی هنگفت به حوزه ها و کاهش اعتبارات آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در بودجه هم نظر سنجی بگذارند.... (2004456) (alef-10)
 
رامین توانای فرهی
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۴:۱۲:۲۵
بهترین راه برای توزیع عادلانه یارانه تعریف ضریب برای پارامترهای محل سکونت و سطح درامد شامل کلانشهرها و مراکز استانی شهرستانها شهرها و روستاها و تعداد افراد تحت تکفل و اشتغال یا عدم اشتغال سایر اعضا خانوار مالکیت یا اجاره داشتن ملک و مالکیت یا عدم مالکیت خودرودر قالب فرمولی برای پرداخت وگرنه نظر سنجیهای اینچنینی توجه به این گفته مولوی است که هر کسی از ظن خود شد یار من وفاقد مبنای درست و غیر قابل استناد برای انجام کاری به این مهمی میباشد حتی طرح نظر سنجیهای اینچنینی توسط رسانه ملی یا هر ارگان دست اندر کار دیگر قطعا اشتباه به نوعی عوام فریبی و جای تاسف دارد با تشکر فرهی از مدیران بخش خصوصی صنعت کشور (2004458) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۴:۴۰:۲۰
یکی به اینهایی که به گزینه سه تا 5پنج میلیون رای دادند بگه وقتی 5 میلیون درآمد داری و به جایی نمیرسی 45500 تومان به کجا میخواد برسه؟ (2004522) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۰۹:۵۱:۲۰
حقشه میخواد بگیره (2005690) (alef-13)
 
ف.ف
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۴:۴۴:۰۵
بنظر بنده و با توجه به شاخص تورم در کشور و عدم ثبات قیمت ها و بی برنامه بودن باید به کسانیکه دریافتی 5000000تومن هم درامد دارن یارانه تعلق بگیرد. (2004533) (alef-10)
 
یک هموطن
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۵:۰۵:۵۰
معنی این دو نظرسنجی اینه که دولت برای راضی نگه داشتن کل مردم بهتر است به ترتیب زیر عمل کند:
-یارانه مختص افراد خاص (نمايندگان، خبرنگاران، اساتيد دانشگاه، مديران خصوصي و دولتي و ...) بر مبنای حقوق 2 میلیون تومان
-یارانه سایر افراد بر مبنای درآمد یک میلیون تومان و کمتر (2004587) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۵:۲۰:۴۱
اگر شفافیت اطلاعاتی و اقتصادی جلوی دزدی را بگیرد این مملکت گلستان می شود.آنوقت است که می توان با سیستم و معیارهای علمی درست در مورد مسائل اساسی مملکت نظر داد و عمل کرد. (2004611) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۵:۲۵:۱۰
1- مردم فقیرتر از افراد خاص (مقایسه موقعیت پیک دو نمودار)
2- حریص بودن افراد خاص (عدم گذشت از یارانه برای خود) (2004627) (alef-10)
 
م
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۰۹:۵۰:۰۴
نه خیر خواص دید همه جانبه دارن وعوام فقط جیب خودشونو می بینن اگه رزق بنده دست بنده بود همه تا الان از گشنگی وتشنگی مرده بودن (2005688) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۵:۳۳:۰۳
من الان یک سوال دارم فرض کنید یک بازنشسته ایی که یک میلیون و 100 هزارتومان حقوق میگیرد و یک عالمه بیماری دارد مثل روماتیسم و تمام آمپول ها و مکمل هایی که برایش تجویز میکنند هیچ کدام ایرانیش نیست و حداقل ماهی 400-500 هزار تومان پول دوا دکتر باید بدهد آیا نباید یارانه بگیرد؟؟ (2004645) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۹:۴۶:۴۶
ببخشید، حالا این بازنشسته محترم با 45500 تمام مشکلاتش حل میشه؟ تراز مخارج ماهیانش مثبت می شه؟ (2005070) (alef-10)
 
سید
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۵:۵۰:۵۹
سرپرست خانوار هستم، 2فرزنددارم،به اضافۀ کرایه خانۀ 200 هزار تومانی درماه، 6سال هم هست که بیکارم، چوب سیاستهای دولت قبل را میخورم (سیاستهای مختلفش امثال مرا بیکار کرد)بخدا قسم اوج هنر است که هم اکنون همسرم به خانۀ پدری بازنگشته!!!
با اینحال ازجمله کسانی بودم که "سامانۀ سبد کالا" فرمود! به شماتعلق نگرفته!
سؤالم اینست اگر سبد کالا به من که حتی بیمۀ درمانی و غیر درمانی نیز ندارم تعلق نگیرد،پس یارانه نیز در "طرح جدید" تعلق نخواهد گرفت...! واقعا یارانه نباید صرفا به افراد 100% بیکار تعلق گیرد و بس، میدانم تاسقف یک میلیون نیز بنوعی نیازمند هستند، اما آنان نیز فکر کنند امثال بنده که درماه یک دهم آن 1 میلیون را هم نداریم چه کنیم!
بخدا دین و دنیای امثال من این اواخر بصورت بسیار خطرناکی درخطر است، آیا من که تحت پوشش هیچ سازمانی مانند کمیتۀ امدا،بهزیستی و...نیستیم به چه طریق باید بیکاری و درآمد _0_ ریال درماهمان را ثابت کنیم؟ خدا را گواه میگیرم دیگر از دوست و آشنا و فامیل کسی نمانده که بدهکارش نباشم! ماههاست صلۀ رحم نمیکنم، چرا که رویم نمیشود با انبوه ارحام طلبکار مواجه شوم... بداد امثال من که میلیونها نفر هستند برسید، دسترسی به اینترنت گول زنک است، لطفا امثال ما را به این خاطر (داشتن اینترنت) دروغگو فرض نکنید... (2004681) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۶:۰۶:۰۷
به جای این خبرها نمیدونم چرا سایت الف یه خبر در باره افزایش عجیب قیمت دلار کار نمیکنه و سکوت عجیبتر مسولان دولتی.........همین اقای نوبخت بود که اومد تو تلویزیون و دم ار ثبات قیمت ارز میزد و ناراحت بود از کاهش قیمت دلار ولی الان که در حال صعود به نظر خیلی خوشحال هستند که مصاحبه نمیکنند (2004718) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۷:۲۳:۱۳
اين نشان از تفاوت ديدگاه فاحش بين مسولين و خواص با مردم است, پس بيخيال (2004858) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۷:۲۴:۰۹
به نام خدا
باسلام
به نظر این حقیر یارانه حق همه ایرانیان است و فقیر وغنی بردار نیست و اصولا خلاف شرع است که به خانواده ایی ولو میلیاردر داده نشود مگر انکه خود او نخواهد استفاده کند .
علاوه بر این وضعیت مالی افراد ثابت نیست، یک مغازه دار یا تاجر که درحال حاضر
چزو اغنیاست با یکی دوتا چک برگشتی ممکن است از هستی ساقط شود.
کارمندی شاغل ،الان حق ماموریت واضافه کار و مزایای دیگری ممکن است دریافت کند که دو ماه بعد که بازنشست شد از آنها خبری نخواهد بود.
اینهمه کارگران وکارمندان قراردادی هرلحظه ممکن است از کار اخراج شوند وبه یارانه محتاج.
فردی الان یکی یا چند تا از فرزندانش بیکارند واحتیاج به یارانه دارد ، فردا کاسبی راه می اندازند یا جایی مشغمل کار میشوند وممکن است دیگر به یارانه نیاز نداشته باشند.
درهر صورت باید به همه داده شود ، اگر قرار است داده شود ، ولی بهتر است اصلا ساز وکار دیگری بهجای یارانه طراحی شود تا قشر فقیر از این بیشتر له وتحقیر نشود.
به امید انکه هیجکس دغدغه نان و کار ومسکن نداشته باشد. (2004861) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۹:۳۸:۰۵
آقا رضا، یارانه پول بیت المال نیست که بین همه تقسیم بشه

چرا هیچ کس نمیخواد این رو درک کنه. آقا جان؛ یارانه از جیب مردم برداشته میشه برای پرداخت هزینه افزایش اب و برق و گاز و بنزین. بعد قراره همین پول دوباره بین مردم تقسیم بشه. می بینی که یارانه مثل انفال یا نفت و یا معدن نیست که از زیر زمین درآمده باشه و متعلق به همه باشه. نخیر، یارانه از جیب مردم برداشته می شه و بسیاری از همین مردم شرعا راضی نیستین این پولی که از جیبشون برداشتن بدن به افراد بی نیاز. درک این موضوع بسی ساده است (2005045) (alef-10)
 
ناشناش
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۰۹:۳۶:۲۴
ببخشید خوبه خودتون می گید از جیب همه مردم پس موقع گرفتن از همه بگیرن وموقع پرداخت کردن بدنش به نیازمندها چه طرح جالبی یه چیز دیگه اگه این پول نفت نیست پس پو ل نفت کجا میره میره تو جیب بابک زنجانی وآریا حق ماموریت 4 میلیاردی اختلاس 3هزار میلیاردی و.......دولت نمیتونه جلو دزدیها بگیره تاکم نیاره زورش به مردم می رسه. (2005673) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۹:۴۴:۴۹
ببخشید، من یک سوالی دارم از تمامی مخاطبین محترم

یک خانوار مثلا 5 نفره رو در نظر بگیرید. یارانه تعلق گرفته به این خانواده می شود 227500 تومان. حال نسبت این یارانه به درآمد این خانواده را در نظر بگیرید:
درآمد 1 میلیون تومان: 22.75 درصد

درآمد 2 میلیون تومان: 11.375 درصد

درآمد سه میلیون تومان: 7.59 درصد

و الی آخر

متوجه می شوید که برای درآمد دو میلیون تومان به بالا تاثیر این یارانه حداکثر در حدود 11 درصد هست که پرداخت یا عدم پرداخت اون قطعا تاثیری بر زندگی هیچ خانواری نخواهد داشت. حالا علت اینکه افراد با درآمد 5 میلیونی هم میگن ما یارانه میخوایم واقعا بایستی مورد بررسی قرار بگیره!!!! (2005063) (alef-10)
 
پ
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۰۹:۲۷:۴۱
تو این قضییه هرکسی خودشومی بینه اصلا تو بگو در آمد 10 میلیون آقا حقمون از پول نفته می خوایمش چرا باید جنابعالی یاراته بگیری مانگیریم واقعیت اینه که بیت المال به همه مردم تعلق داره پول دولت نیست که منتی بر سر مردم باشه پول فروش انرژی که در جهان در آون رتبه دومیم قرار نیست هردولتی بیاد گند بزنه به همه چیز اونوقت مردم جبرانش کنند (2005667) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۱۹:۱۹:۳۰
مگه یک میلیون هم پوله تو این دور و زمونه ؟بالای دو میلیون هم باید یارانه بگیره چه برسه به یک میلیون پس نظر سنجی دوم درست تره. (2005023) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۰۰:۳۶:۴۹
۱-اولا بطورسریع خط فقررادرشهروروستابه مردم اعلام نمایید
۲-کسی که یک میلیون میگردکسورات قانونی٫بدهی به بانکها(وام)صندوق های قرض الحسنه اداری ومحلی تعداد فرزندان بیکار ودانشجو محصل درخانواده رادرنظر گرفته شود (2005487) (alef-13)
 
مهرداد
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۰۲:۲۲:۵۹
یارانه تنها بایستی به افراد بیکار پرداخت شود. تغیین سقف درآمدی برای پرداخت یارانه نکاتی منفی با خود دارد:
1- برخی از افراد با پرداخت یارانه در آمدشان از سقف غیر قابل پرداخت تجاوز پیدا میکند. مثلا کسی که 1 میلیون نهصد و پنجاه می گیرد با گرفتن یارنه در یک خانواده چهار نفری در آمدش به دو میلیون صد بیست میرسد. حال آنکه فردی که دو میلیون و بیست هزار تومان می گرفته از یارانه محروم شده است که این عین بی عدالتی است.
2-اگر هم به اشتباه اصرار دارید و میخواهید یارانه پرداخت کنید بهترین روش پرداخت یارانه کاهش پلکانی آن با افزایش درآمد است و رساندن آن به صفر وقتی که در آمد دو برابر خط فقر اعلامی بانک مرکزی میشود. شما اگر رقم برای یارانه تعیین کنید هر سال با افزایش تورم باید آن را تغییر دهید که کاری غیر حرفه ای میباشد.
3- بهترین راه افزایش حقوق کارکنان به نحو اساسی و افزایش یک مبلغ ثابت به همه سطوح دستمزد است.
4- کارفرما مسئولیت تامین کارگران و کارکنان را دارد. پرداخت یارانه بزرگترین رانتی است که به کارفرمایان پرداخت میشود تا سطح دستمزد علیرغم تورم بیش از حد و بی ارزش شدن پول همچنان پائین نگه داشته شود. (2005522) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۰۸:۱۵:۲۴
از یارانه من و شما میگیرن و به افزایش تعرفه های پزشکی میدن تا درآمد میلیاردی پزشکان عزیز در حاشیه امن پرداخت بشه.. (2005606) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۰۹:۴۷:۲۸
من نمی فهمم این نگاه خانواده محور از کجا می آید؟ به فرض پدر من ماهی سه میلیون درآمد دارد.من هم دانشجو هستم و بدون درآمد. دولت باید به من یارانه بدهد. نه اینکه به پدرم بدهد و آیا او هم به من پولی بدهد یا ندهد. من شهروند این کشور هستم. (2005684) (alef-13)
 
پیشنهاد
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۱۰:۰۱:۰۵
بهتر است به ازای پارامترهای زیر تصمیم گیری گردد:

A- ضریب هزینه هر شهر در کشور مشخص شود مثلا شهر های بزرگ 2 و شهرهای متوسط 1.5 و سایر شهر ها 1 فرض شود

B-تعداد افراد تحت تکفل لحاظ گردد

C-سهم درآمد مورد نیاز برای هر فرد از اعضای خانواده مشخص شود مثلا 3 میلیون ریال

کسانی که درآمد میانگین ماهانه شان از حاصل ضرب A B C پایین تر است یارانه بگیرند

مثلا برای خانواده 4 نفره در تهران با مفروضات فوق

(2 4 3000000)=24000000ریال معادل 2میلیون و چهارصد هزار تومان

برای خانواده 4 نفره در شهرهای متوسط با مفروضات فوق

(1.5 4 3000000)=18000000ریال معادل 1میلیون و هشتصد هزار تومان

برای خانواده 4 نفره در سایر شهرها با مفروضات فوق

(1 4 3000000)=12000000ریال معادل 1میلیون و دویست هزار تومان

البته می توان روی A ضریب شهرها و پارامتر C فرض های دیگری لحاظ کرد. (2005701) (alef-13)
 
یکی
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۱۰:۱۴:۲۱
من هم یکی از اونام که کمتر از 500000 تومان حقوق میگیرم اما اونی که در آمد بالایی داره یا داره مالیاتش رو می ده یا اگر نمیده ازش بگیرن ولی یارانه مال همه مردمه چه پولدار چه مثل ما بی پول (2005720) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۱۰:۱۸:۳۵
آيا با يك نظر سنجي تلويزيوني مي توان تصميمي به اين بزرگي و تاثير گذار را گرفت! چرا چنين موضوعي به رفراندم گذاشته نمي شود. (2005726) (alef-13)
 
احسان
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۱۳:۵۴:۵۲
جواب سوال خیلی واضح هست. در نظر سنجی دوم ، افرادی که نظرات خودشون رو اعلام کردن ، اکثرا سطح درآمدی نزدیک به دو گزینه ای دارن که رای بیشتری آورده. و چون خودشون رو مستحق دریافت یارانه میبینن ، باید به گزینه ای رای بدن که شامل خودشونم بشه !. ولی در نظر سنجی اول از اونجایی که جامعه آماری با لایی برخوردار هست و تقریبا از اقشار مختلف با سطح درآمدهای مختلف در اون شرکت کردن ، نتیجه نظر سنجی متفاوت شده. (2006106) (alef-13)
 
طاها
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۱۴:۳۰:۵۸
اگر سوخت زیر خاک همین سرزمین است پس حق همه است که سهم خود را از سرزمین مادریشان بگیرند . مثل ارث و میراث خانوادگی فرقی بین وراث بی پول و پولدار نیست . پس چرا بحث رو اینقدر می پیچونید. حالا اگر کسی خودش انصراف داد باز هم حقش است و مس تواند ببخشد. (2006151) (alef-10)
 
سیدعباس رضایت
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۱۷:۳۴:۴۷
3 میلیون تومان درآمد ماهانه - ملاک نیازمندان متقاضی یارانه (2006441) (alef-13)
 
شهروند درجه پنج
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۱۷:۵۱:۲۱
پدر بنده با یارانه جمعا 250 هزارتومان درآمد دارد در هیچ جایی هم بیمه نیست دولتی که بنده به آن رای داده ام چون بانک اطلاعاتی ندارد همچنانکه ایشان را از سبد کالا محروم کرده از یارانه هم محروم خواهد کرد. نکته مهم این که مگر یارانه برای کمک خرج داده شده بود که الان ندهند؟ یارانه برای پرداخت قسمتی از پول آب برق و گاز بود. نمایندگان محترم هم که ماشاالله دردی ندارند که به این چیزها فکر کنند. (2006459) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۱۳ ۲۳:۵۷:۲۵
خدا عاقبت همه ما را ختم بخیر کنه . دارم یک کتاب می خونم بنام جامعه شناسی نخبه کشی در ایران از دوره قا یم مقام تا مصدق که چه بی تدبیری در کشور داشتیم و متاسفانه هنوز هم همو ن بی تدبیری دیده میشه . اینقدر زیر ساختها خرابه که قویترین نرم افزارها و بهترین مدیران برنامه نویس هم نمی تونن این اوضاع را جمع و جور کنن. صدا و سیما هم فقط از کارشناس ها حکم تایید میگیره که باید انرژی گران شود . البته از کارشناسها نمی پرسد که حقوقها هم باید متناسب با آن افزایش یابد فقط برای 5 دقیقه تورو خدا تنها 5 دقیقه فکر باز نشسته ها ، کارگرها ، زنان بی سرپرست و کارمندهای واقعی منطورم تنها کارمندهای تک شغله بیفتیم . آقای نیلی هم اون شب از سر شکم سیری صحبت می کرد . بی خیال ، خونسرد و بی اهمیت ...عیبی ندارد بزرگی گفت این نیز بگذرد . تمام این هزینه ها ی اضافی که از مردم گرفته می شود پون رضایت مردم وجود ندارد صرف سیل و برف و کم ابی و آلودگی هوا و ... می شود . بخدا این راه حل را 12 سال قبل به خبر شبکه دو ارسال کردم و الان هم پیشنهاد می دهم تنها یک راه وجود دارد که از این بن بست خارج شویم مثل هند و مالزی که پیشرفت کردند و انهم یک گروه مدیر از ژاپن بیاوریم به مدت 5 سال تا هم قانون را بنویسند و هم اجرا کنند و بعد که همه چیز خوب جا افتاد مدیریت بدست کار بلدها بیافتد که مسلما قشر جوان و خوش فکر هستن .این بهترین راه ممکنه ما ایرانی ها فقط در شعر قوی هستیم و همه گوش بفرمانیم راه جدید و خلاقیت در مدیریت کلان را نداریم . (2006970) (alef-13)
 
شهروند
۱۳۹۲-۱۲-۱۴ ۱۶:۴۸:۴۴
پرداخت یارانه بر اساس خط فقر صورت گیرد (2008064) (alef-13)
 
جواد
۱۳۹۲-۱۲-۱۴ ۱۸:۲۶:۳۰
بسیاری از مردم اگه مطمئن شوند پولی را که در صورت انصراف داوطلبانه از گرفتن یارانه ها خرج حماس وحزب اله و بشار اسد و . . . نمی شود و برای این مملکت واباد کردن خرابیها وحل مشکلات وبدبختی مردم کشور خودمان خرج میشود ، داوطلبانه انصراف میدهند . لذا بهتر است نظام جهت همراه کردن مردم ثابت کند که اول فکر مردم است نه فکر ...... (2008193) (alef-13)