نظر منتشر شده
۳۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 287926
فیروزآبادی: مجلس نباید برجام را تصویب کند
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۰
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: نیروهای مسلح بیشترین دغدغه را درباره احتمال تأثیر قطعنامه و برجام بر پیشرفت‌های بنیه دفاعی دارد و نگران تفسیرهای غلط مقامات آمریکایی درباره تحریم فراهسته‌ای هستند.

به گزارش فارس،  سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام (برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و ۱+۵) اظهار داشت: امروز مسئله مهم و دغدغه اصلی در مسئولین و مردم ما مسئله قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام (برنامه جامعه اقدام مشترک بین ایران و ۱+۵) است.

وی افزود: نیروهای مسلح بیشترین دغدغه را درباره احتمال تأثیر قطعنامه و برجام در پیشرفت‌های بنیه دفاعی دارد و نگران تفسیرهای غلط مقامات آمریکایی درباره تحریم فراهسته‌ای هستند، هرگز در استراتژی دفاعی جمهوری اسلامی ایران استفاده از سلاح‌‌های غیرمتعارف از جمله هسته‌ای نبوده است و نخواهد بود اما مقامات آمریکا با تحریک صهیونیست‌های اشغالگر قدس مسئله تهدید دروغین هسته‌‌ای را بهانه قرار داده و در جهت منافع خود و ابر سرمایه‌داری جوسازی می‌کنند.

فیروزآبادی تاکید کرد: با این وجود قطعنامه و فرجام محاسنی دارد که متأسفانه منتقدین کمتر به آنها می‌پردازند. اینجانب به عنوان یک مطلع که نظرات کارشناسان مختلف را دریافت می‌کنم به نظرم رسید که محاسن را برای اطلاع ملت عزیز تشریح کنم. ارائه محاسن به نوعی قدرشناسی از صداقت مذاکره‌کنندگان هسته‌ای و تلاش مجدانه آنها طی چند سال اخیر است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه برخی محاسن و نقاط قوت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را برای بهره‌برداری ملت و منتقدین مطرح کرده است که در ادامه می خوانید:

۱. نخستین نکته‌ای که در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ حائز اهمیت است اینکه سند مزبور فصل هفتم صادر نشده است. معمولا در جمله پیش از آغاز بندهای اجرایی قطعنامه‌های شورای امنیت به فصل یا ماده مورد نظر منشور ملل متحد اشاره می‌شود.

البته گاهی هیچ اشاره‌ای در این خصوص صورت نمی‌گیرد و لحن و فحوای تصمیم شورا مبین الزامی یا توصیه‌ای بودن آن است. بر اساس صورت قطعنامه ۲۲۳۱، این سند ذیل ماده ۲۵ منشور ملل متحد صادر شده است. ماده مزبور موافقت دولت‌های عضو ملل متحد را به پیروی از تصمیمات شورای امنیت اعلام می‌نماید، باید توجه داشت که بدون ذکر این ماده در تصمیمات شورا نیز تمام تصمیمات این نهاد ذیل ماده ۲۵ قرار دارند.

بر اساس یک نظر، پیروی از تصمیمات شورای امنیت هم شامل تصمیمات الزام‌آور ذیل فصل هفتم منشور می‌شود و هم تصمیمات توصیه‌ای ذیل فصل ششم منشور. با این حال، این نکته در رویه عملی سازمان ملل و دولت‌ها پذیرفته شده است که صرفا آن دسته از تصمیمات شورا از وصف الزام آ‌ور برخوردار است که ذیل فصل هفتم صادر شده باشد یا فحوای تصمیم مزبور چنین موضوعی را به ذهن متبادر کند.

نکته دیگر اینکه اگر چه در قطعنامه ۲۲۳۱ در ده مورد به ماده ۴۱ منشور اشاره شده است اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که به فصل هفتم اشاره‌ای صورت نگرفته و درج ماده ۴۱ صرفا به منظور الزامی بودن رفع یا بازگشت تحریم‌های ناشی از قطعنامه‌‌های پیشین می‌باشد که به جهت هم سنخ بودن ماده ۴۱ در هر دو قطعنامه ۲۲۳۱ جهت لغو یا بازگشت تحریم‌ها و همچنین جهت وضع تحریم‌ها در قطعنامه‌های ۱۹۲۹ و ۱۸۰۳، ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ به کار گرفته شده است. از این جهت، استفاده از ماده ۴۱ در قطعنامه ۲۲۳۱ آن را به سندی شکلی تبدیل کرده است.

شکلی بدین معنا که مقررات ماهوی جدیدی جهت تحریم ایران وضع نشده است و هر آنچه از محدودیت مورد توجه قرار گرفته، صرفا در یک چارچوب زمانی مشخص مطمح نظر است و از جنس همان تحریم‌های مندرج در قطعنامه‌های پیشین می‌باشد.

۲. یکی دیگر از دلایلی که ذیل فصل هفتم نبودن قطعنامه ۲۲۳۱ را تقویت می‌کند این است که در این قطعنامه به موضوع ماده ۳۹ منشور جهت ورود به فصل هفتم استناد نشده است. این ماده به مقولات «تهدید یا نقض صلح و تجاوز»‌ می‌پردازد.

اگرچه در قطعنامه‌های چهارگانه تحریمی پیشین نیز به صراحت بدان اشاره‌ای صورت نگرفته بود اما در قطعنامه ۲۲۲۴ که به بحث تمدید مدت مأموریت هیأت کارشناسان ملحق به کمیته تحریمی ۱۷۳۷ می‌پردازد، به موضوع اشاعه تسلیحات هسته‌ای به عنوان عاملی برای تهدید صلح و امنیت بین‌المللی اشاره می‌کند. در نتیجه، قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد هرگونه اشاره‌ای به محتوای ماده ۳۹ منشور و ورود به فصل هفتم می‌باشد.

۳. در قطعنامه ۲۲۳۱ از همه دولت‌ها،‌ نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی خواسته شده تا در تسهیل اجرای برجام همکاری کنند و مانعی برای اجرای آن ایجاد نکنند. این نکته توجه دولت‌ها را از حالت خصمانه و محدودساز علیه ایران به سوی حل و فصل موضوع جلب می‌کند.

۴. قطعنامه برنامه زمان‌بندی برجام را تأیید کرده و برای اختتام تحریم‌های مرتبط، بازه‌های زمانی معینی را تعیین کرده است که این موضوع در تاریخ ۵۰ ساله تحریم شورای امنیت کم‌نظیر است.

۵. لحن قطعنامه در برخی موارد مندرج در قطعنامه‌های چهارگانه، پیشین از حالتی آمرانه به توصیه و درخواست تنزل پیدا کرده است. این مسئله در مورد تحریم‌های موشکی و بازرسی از هواپیماها و کشتی‌های ایرانی مشهود است.

۶. بر خلاف تصور برخی، در صورت بازگشت احتمالی تحریم‌ها طبق ساز و کار بندهای ۱۲ و ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱، قطعنامه اخیر از حالت اجرایی خارج می‌شود و به قطعنامه‌های پیشین افزوده نمی‌شود.

۷. موضع ایران مبنی بر بازگشت به برنامه هسته‌ای خود در صورت بازگشت احتمالی تحریم‌ها در قطعنامه ۲۲۳۱ ذکر شده است که در نوع خود کم نظیر است. هر چند برخی بحث غیرمؤثر بودن فعل به کار گرفته شده (noting) برای این بخش از اشاره به موضع ایران در قطعنامه توجه دارند و معتقدند که حالت الزامی ندارد، اما باید توجه داشت که تا همین حد هم که موضع ایران به عنوان کشور هدف تحریم در قطعنامه گنجانده شده است اقدام قابل توجهی است و طبیعتا اعضای شورای امنیت نمی‌پذیرفتند که برای موضع ایران از لحنی آمرانه در خصوص بازگشت به فعالیت‌های هسته‌ای سابق استفاده شود. در غیر اینصورت اقتدار شورای امنیت به دست خویش زیر سوال می‌رفت.

۸. قراردادهای منعقده در بازه زمانی مابین تاریخ رفع تحریم تا بازگشت احتمالی آنها معتبر خواهند بود.

۹. شورای امنیت در مورد تصمیمات کمیسیون مشترک ناشی از برجام، صرفا می‌تواند رأی مخالف دهد. در غیر اینصورت، تصمیمات کمیسیون مشترک ظرف ۵ روز کاری از عدم اعتراض شورای امنیت معتبر خواهد بود. در واقع، شورای امنیت با تأیید برجام ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ خود را به این سازوکار مقید ساخته است.

۱۰. تا پیش از برجام، طبق نظام تحریم‌‌های پیشین، ایران نمی‌توانست به عنوان کشور هدف تحریم در کمیته تحریمی ۱۷۳۷ حضور داشته باشد و در تصمیمات آن ایفای نقش کند. اما در نتیجه تأیید برجام توسط قطعنامه ۲۲۳۱، کمیته تحریمی ۱۷۳۷ با رفع تحریم‌های ناشی از قطعنامه‌های پیشین منحل می‌گردد و ایران نیز در کمیسیون مشترک حضور داشته و حق اظهارنظر خواهد داشت.

۱۱. برخی اقدامات نظیر طراحی مدرن راکتور اراک و فروش سوخت تولید شده بیشتر از ۳۰۰ کیلوگرم در ایران مشمول تحریم‌های پیشین و فعلی شورای امنیت نخواهند بود و محدودیت‌های خاصی بر نحوه تجهیز و خرید و فروش آنها توسط دولت‌ها اعمال خواهد شد.

۱۲. گزارش اجرای محدودیت‌های وضع شده در پیوست دوم قطعنامه از دولت‌ها خواسته نشده است. در حالیکه طبق رژیم فعلی تحریم‌ها، دولت‌ها موظف بودند که در مورد اجرای هر یک از قطعنامه‌های تحریمی چهارگانه، گزارشی را به کمیته تحریمی ۱۷۳۷ ارائه نمایند. بنابراین، میزان نظارت بر اجرای محدودیت‌های وضع شده فعلی کاهش قابل توجهی یافته است.

۱۳. موضع دولت ایران این بوده است که پیوست دوم قطعنامه ۲۲۳۱ را قبول ندارد. این نکته در مقدمه پیوست دوم مبنی بر اراده ۱+۵ در اعمال محدودیت‌های مزبور درج شده است که نامی از ایران در خصوص مشارکت در نگارش این پیوست برده نشده است.

همچنین، این نکته در موضع ایران در بیانیه وزارت امور خارجه متعاقب صدور قطعنامه ذی ربط نیز قابل مشاهده است. بنابراین ایران خود را صرفا به برجام متهد می‌داند و مفاد خلاف صراحت برجام در قطعنامه ۲۲۳۱ از نظر ایران اعتباری ندارد. به طور کلی موضع قابل توجه ایران این است که این کشور همچون گذشته مشروعیتی را برای اعمال تحریم علیه ایران مدنظر قرار نمی‌دهد.

شاید این نکته مطرح شود که با وجود عضویت ایران در سازمان ملل متحد و درج ماده ۲۵ منشور و اشاره‌های متعدد به ماده ۴۱ منشور در قطعنامه ۲۲۳۱ راه اعتراض بر ایران در مورد قانونی بودن و مشروعیت آنها را می‌بندد. اما باید به این نکته توجه داشت که نخست، شورای امنیت باید بر اساس ماده ۲۴ منشور به عنوان دارنده مسئولیت اولیه و نه انحصاری حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بر اساس اصول و اهداف منشور عمل نماید.

ضمن اینکه اعتراض دولت هدف تحریم را اقدام شورای امنیت همواره به عنوان ابزاری برای مقابله با پیامدهای نادرست این تصمیمات از سوی دولت‌های عضو مورد پذیرش قرار گرفته است.

در تاریخ شورای امنیت مواردی بوده است که دولت یا گروهی از دولت‌ها به نشانه اعتراض به تصمیم شورای امنیت از اجرای آن سر باز زده‌اند و این سرپیچی را به طور علنی اعلام کرده‌اند. موضع دولت ایران در طول سالیان تحریم نیز بر همین اساس قابل توجیه است.

ضمن اینکه ممکن است برخی استدلال نمایند ایران در متن برجام پذیرفته است که برخی محدودیت‌ها را خواهند پذیرفت و در این حالت،‌ نباید نسبت به محدودیت‌هایی که خود پیش‌تر پذیرفته اعتراض نموده و آن را رد نماید.

نکته قابل توجه این است که در متن برجام به این نکته توجه شده است که شورای امنیت طی قطعنامه‌ای متعاقب برجام، آن را تأیید کرده و محدودیت‌های خاصی را اعمال می‌کند. نخست اینکه در متن برجام به عنوان نمونه صرفا به بحث محدودیت در انتقال برخی کالاهای حساس اشاعه اشاره شده است در حالیکه پیوست دوم قطعنامه ۲۲۳۱، موارد دیگری را نیز در بر گرفته است که شامل کالاهای حساس اشاعه نمی‌شود.

ضمن اینکه عدم ذکر نام ایران در پیوست دوم قطعنامه و حتی درج متن پیوست دوم قطعنامه به عنوان بخشی از برجام، نشان دهنده این نکته است که توافق میان ایران و ۱+۵ در مورد درج مصادیق این محدودیت‌ها وجود نداشته است و اقدام شورای امنیت در درج پیوست دوم ارتباطی به توافق برجام ندارد.

۱۴. تحریم‌های پیشین شورای امنیت بر اساس پیوست دوم قطعنامه ۲۲۳۱ تبدیل به نوعی محدودیت زمان‌دار شده است که در عین حال مشروط به تأیید مورد به مورد قبلی توسط شورای امنیت است.

در واقع، بر روی کاغذ، روزی اجرای تحریم‌های مختلف اعمال شده بر ایران پایان خواهند پذیرفت. در حالیکه پایان یافتن رژیم‌های تحریمی وضع شده توسط شورای امنیت عمدتا به وسیله جنگ یا سرنگونی و یا تسلیم رژیم سیاسی یا کشور مورد تحریم بود. در حالیکه ایران حقوق مورد مجادله خود را ۱+۵ را همچنان حفظ کرده است. از جمله حق غنی‌سازی، در حالیکه این حقوق مانند محدودیت‌های تسلیحاتی یا تجهیزاتی مقید به زمان نشده است و پس از یک دوره زمانی مشخص از محدودیت، به شکل عادی خویش بازگشت خواهد کرد.

۱۵. اصل تناظر تعهدات داوطلبانه در تمام برجام رعایت شده است، در واقع هر اقدام از سوی طرفین منوط به اجرای تعهد داوطلبانه طرف دیگر است. در نتیجه، تعهدات به صورت گام به گام اجرا و پایش می‌شوند که در صورت نقض هر یک از طرفین، به مرحله نخست بازگشت کنند. داوطلبانه بودند تعهدات برجام نیز نکته مثبتی است که قابل توجه است.

در واقع، در صورت نقض تعهدات برجام، سازوکاری برای بازخواست یا مطالبه خسارت و غرامت احتمالی وجود نخواهد داشت، بلکه صرفا شورای امنیت تحریم های سابق خود را دوباره اعمال می‌نماید. به همین دلیل است که مجلس شورای اسلامی نباید دست به تصویب برجام بزند تا تبدیل به تعهدی حقوقی برای ایران شود.

طبیعتا گر چه تعهدات مندرج در برجام از ماهیت حقوقی برخوردارند اما طرفین برجام به نحوی عمل کردند که در صورت نقض یکی از طرفین بدون نیاز به طی مراحل قانونی داخلی و بین‌المللی، طرفین هر چه سریعتر به مواضع و وضعیت پیش از برجام بازگشت نمایند.

۱۶. همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی به عنوان پیوست سوم برجام از دیگر مواردی است که کمتر بدان توجه شده است. بر این اساس، دولت‌های ۱+۵ و سایر دولت‌ها، در پروژه‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران و موضوعات مبتلا به آن از جمله امنیت و ایمنی هسته‌ای همکاری خواهند کرد. این موضوع بدان معناست که صنعت هسته‌ای ایران نه تنها برچیده نخواهد شد، بلکه با استفاده از همکاری‌ بین‌المللی و چارچوبی که در این خصوص اندیشیده خواهد شد، صنعت هسته‌ای کشور با کمک جامعه بین‌المللی به مسیر خود ادامه خواهد داد.
 
کلمات کلیدی : فیروزآبادی
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۰۸:۰۳:۱۸
نقاط حسن و قوت برجام از منظر سرلشکر فیروزآبادی (3103089) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۷:۱۰:۴۳
ایشون در جایگاهی نیست که بخواد نظر بده که برجام رو مجلس تصویب بکنه یا نکنه. مملکت قانون داره و مشخصه که هر توافق نامه ای رو مجلس باید تصویب کنه (3104692) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۲۰:۲۷:۳۹
دخالت نظامیان در سیاست ممنوع نبود قبلنا ؟!! (3105284) (alef-13)
 
حکمت
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۰۹:۰۷:۰۹
دکتر درست میگه برجام باید در شورای عالی امنیت ملی تصویب شود که لغو ان هم راحت باشد و متناظر با اقدام کنگره باشد (3103205) (alef-3)
 
ka
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۰:۴۱:۰۸
باسلام
صداقت رسانه ای اقتضا می کرد که در تیتر خبر اشاره به تایید برنامه برجام توسط دکتر فیروز آبادی می کردید . ضمن آنکه عدم تصویب مجلس در کجای خبر آمده است . این درست نیست که به خاطر مخلفت دکتر توکلی با برجام شما خبرهای در تایید راهم طوری تیتر بزنید که از آن مخالفت استنباط شود (3103403) (alef-13)
 
محمد قاسمی
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۴:۳۷:۴۵
. به همین دلیل است که مجلس شورای اسلامی نباید دست به تصویب برجام بزند تا تبدیل به تعهدی حقوقی برای ایران شود. (3104219) (alef-13)
 
ا- م
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۱:۱۷:۱۵
با احترامی که برای دکتر قائلم ولی ایشان موضع گیری صحیحی در این موضوع نداشته اند نمونه تبریک و به به هایی که ایشان قبل از تصویب برجام داشتند و بعد دیدند مقام معظم رهبری به جای تایید و تبریک و به به کردن فقط به تشکر از گروه مذاکره کننده نمودند و و قضاوت موضوع را به گذشت مراحل قانونی در دو کشور گذاشتند ایشان هم بعنوان یک سرباز ولایت بهتر است در تشخیص ماضع ولایتمداری خود را بهتر کنند (3103475) (alef-13)
 
حق
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۹:۱۸:۲۴
جهت اطلاع
رهبری گفتند که قرارنیست که همه افکار مرا داشته باشند
دکتر مثل خیلی از خواص با بصیرت نظرشو داده (3105120) (alef-13)
 
هوشیار
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۱:۵۸:۵۸
اظهار نظر فنی در مورد اینگونه مسائل در شان مقامات ارشد نیست زیرا اولا تخصص لازم را ندارند و ثانیا اظهارات آنها برای دولت ایران به لحاظ حقوق بین الملل تعهدآور است. بنا بر این بهتر است به کلیات بسنده کنند. ایشان نهایتا خواسته است بگوید برجام محاسنی دارد و نیازی هم به تصویب مجلس نیست. بیان همین کلیت کفایت می کند اما تلاش برای اقامه ادله برای این موارد از سوی ایشان ، بنا به دو دلیل فوق الذکر ، ضرورتی ندارد (3103612) (alef-13)
 
ايراني
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۲:۰۰:۵۷
سردار درست گفته ما نبايد كاري كنيم كه بهانه دست دشمن دهيم .اين همان چيزي است كه دشمنان قسم خورده ما مي خواهند . انشاء الله كه قضيه ابومسلم مرادي دوباره تكرار نشود (3103616) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۲:۱۹:۰۷
آقای فیروز ابادی بهتر است در این امور دخالت نکنی - بحث حقوقی و فهم آن تخصص لازم را میخواهد اگر فردا مثل عجله ای که در تبریک گفتن کردید دردی را دوا نمیکند بنظر می رسد شما دچار سیاست بازی شدید لذا پیشنهاد میکنم در این امر دخالت نکنید به نفع نظام است (3103679) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۲:۲۷:۲۹
آقای فیروز آبادی مساله اصلی شما شاید برجام وتاثیرات آن برمنافع آ نی باشد ولی مساله ودغدغه مردم نان شب ومشکل بیکاری است. شما اگر فکرمردم هستید ابتدا باید نان مردم را سرسفره هایشان برگردانید. بنابراین مشکل خود را از زبان مردم بیان نکنید. (3103706) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۵:۲۹:۴۱
دوستان تصور میکنم بر اساس تیتر بسیار غلط الف و نخواندن متن برخی کامنتها را گذاشته اند از متن موافقت سرلشکر با توافق برداشت میشود که متاسفانه الف تیتر بسیار بدی زده است . درواقع منظور این بوده که به مجلس ربطی ندارد که برجام را تصویب کند یا نکند. (3104432) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۷:۳۱:۲۱
بنظر شما ا این دولت اگر تحریم برداشت شود نان سرسفره مردم می اورد .. نه خیر بخدا اینطور نیست این دولت مانند دولت کارگزاران که فقط وفقط فکر سرمایه داران جامعه هستند این نظر یک سال دیگر به شما اثبات خواهد شد (3104751) (alef-13)
 
حکمت
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۳:۱۵:۱۷
یر اساس اصل تناظر تعهدات ما نباید برجام را درمجلس خود تصویب کنیم .بهتر است در شورای عالی امنیت ملی بررسی و تصویب شود که لغو آن هم آسانتر است (3103916) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۳:۱۶:۱۸
احسنت بلاخره یک نفره پیدا شد که به دور از سلایق سیاسی نگاهی از سر دلسوزی داشته باشد و تفسیر درستی از برجام داشته باشد که این واقعا جای تحسین به ایشان دارد (3103920) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۳:۱۷:۴۷
نظراتشو واسه خودش نگه داره (3103929) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۳:۴۱:۵۰
با سلام شما طوری سر تیتیر زدین که انگار سر لشگر فیروز ابادی مخالف برجامند این جور تیتر زدنها فقط برای جذب مخاطبه و رسما یه دروغ بزرگه (3104003) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۴:۳۹:۴۵
سر لشکر فیروز ابادی و هر نظامی دیگری باید تابع قانون باشند نه نظر دهنده ایشان حقی ندارند که در مورد هیچ قانونی نظر بدهند (3104227) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۴:۳۹:۵۱
هشدار امام رحمت الله علیه فراموش نشود که فرمودند: مبادا نظامیان وارد بازی های سیاسی شوند! (3104228) (alef-13)
 
محمدرضادیداری
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۵:۴۳:۴۰
نظامیان نباید در امور سیاسی دخالت کنند (3104474) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۶:۱۰:۴۴
خدا روح امام را شاد کند که نظامی ها را از دخالت در سیاست منع کردند (3104538) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۷:۱۳:۴۱
باید نباید مجلس رو شماها مشخص میکنید؟؟!!! (3104702) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۷:۳۹:۰۱
بهتر است مصداق نباید را بگید شاید مورد تایید مردم هم باشد. در حال حاضر فقط به منفعت ملی باید فکر کرد نه گروهی ... (3104774) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۸:۰۷:۵۳
من نفهمیدم
تیر به نظر می آید فیروز آبادی مخالف این توافق است.
اما متن ایشان کلی در مزایای توافق صحبت کرده اند. (3104854) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۸:۱۱:۳۹
احسنت ،بازم سرلشکربدون تعصبات گروهی وجناحی حقایق رابازگوکرده،ولی جای تعجب داره ازسایت الف باتیترزدنش (3104880) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۸:۲۰:۵۳
سلام آخر نگفتند که اولا خطوط قرمز رعایت شده یا خیر ثانیا اگر هر یک از طرفهای مقابل عهد شکنی کردن ما بازنده و دشمنان برنده اند ثالثا پس دستور حضرت آقا مبنی بر طی مسیر قانونی چی میشود رابعا آیا حضرت آقا نظر خود را داده اند خامسا چرا با منتقدین منظره نمی گذارید و برخورد میکنید ولی دشمنان را تشویق سادسا مگر خود شما قبل از روز جمع بندی نفرمودید که هیچونه بازرسی حتی تحت پروتکل را نمی پذیرید. (3104909) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۸:۳۲:۲۵
وزير جنگ رژيم صهيونيستى ديروز دانشمنداى هسته اى رو تهديد به ترور كرده و شما بجاى پاسخ به تهديد اون ..... (3104959) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۹:۰۱:۴۲
«۱۵. اصل تناظر تعهدات داوطلبانه در تمام برجام رعایت شده است، در واقع هر اقدام از سوی طرفین منوط به اجرای تعهد داوطلبانه طرف دیگر است. در نتیجه، تعهدات به صورت گام به گام اجرا و پایش می‌شوند که در صورت نقض هر یک از طرفین، به مرحله نخست بازگشت کنند. داوطلبانه بودند تعهدات برجام نیز نکته مثبتی است که قابل توجه است.»

ظاهرا جناب سرلشکر برای متناظر بودن تعهدات طرفین، تنها به گام به گام بودن آن اکتفا کردند! و دقتی در اندازه ی گامها نکرده اند! چهار ایراد به این مسئله وارد است:

1) طبق برجام، گام اول را باید ایران بردارد! و پس از آن اگر آژانس گام ایران را تأیید کند، طرف مقابل گام اول خود را برمیدارد.

2) اندازه گام اول ایران (یا به عبارتی پرش طول) به اندازه ای بزرگ است، که بازگشت به شرایط قبل از آن چند سال زمان میبرد! مذاکره کنندگان محترم تنها میگویند ما میتوانیم در ظرف چند روز غنی سازی 20 درصد را شروع کنیم. اما اشاره نمیکنند که تولید قریب به 10000 کیلو مواد غنی شده، زمان بسیاری نیاز دارد.

3) اندازه گام طرف مقابل که در آن تنها به تعلیق تحریمها اکتفا شده، به اندازه ای است که هر یک از طرفهای مذاکره در یک بازه زمانی حدأکثر 2 ماهه، میتواند همه تحریمها را برگرداند (و این یعنی همه برگهای برنده را دادیم، ولی به نقطه ای برگشتیم که دیگر هیچ برگی برای چانه زنی نداریم).

4) نکته بسیار مهمتر این است که برخی از تعهدات ایران، اصلا برگشت پذیر نیست!! بازرسی از مکانهای حساس مملکت که تا به حال با همه ابزار و نیرنگهای دشمن قابل دسترسی نبوده، سبب میشود اطلاعات حساس به دست دشمن بیفتد! قطعا تأیید میفرمایید که قابلیت بازگشت پذیری برای پس گرفتن اطلاعات وجود نخواهد داشت!
این نگرانی آنجایی تشدید میشود که در برجام برای دادن مجوز بازرسی، با مکانیزم کاملا یک طرفه ای به نام «کمسیون مشترک» مواجه میشویم.

عدم توجه جناب سردار به نقاط ضعف توافق که «نقد» هستند، و در مقابل دل بستن به امیدواری های «نسیه» بسیار تعجب آور است. (3105082) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۹:۲۰:۲۹
بالاخره یکی پیدا شد این برجام را درست کارشناسی کند احسنت به آقای فیروز آبادی (3105123) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۱۹:۲۹:۵۹
ضمن احترام فراوانی که برای سرلشکر فیروزآبادی قائل هستیم، به نظر میرسد ایشان در بخشی از صحبتهای خود دست به دامن استدلال ضعیفی شده اند تا ثابت کنند مجلس نباید توافقنامه را تأیید کند. در اینجا به مباحث قانون اساسی و لزوم یا عدم لزوم تأیید تعهدات بین المللی توسط مجلس وارد نمیشویم. ایشان بیان کردند:

"در واقع، در صورت نقض تعهدات برجام، سازوکاری برای بازخواست یا مطالبه خسارت و غرامت احتمالی وجود نخواهد داشت، بلکه صرفا شورای امنیت تحریم های سابق خود را دوباره اعمال می‌نماید. به همین دلیل است که مجلس شورای اسلامی نباید دست به تصویب برجام بزند تا تبدیل به تعهدی حقوقی برای ایران شود.
طبیعتا گر چه تعهدات مندرج در برجام از ماهیت حقوقی برخوردارند اما طرفین برجام به نحوی عمل کردند که در صورت نقض یکی از طرفین بدون نیاز به طی مراحل قانونی داخلی و بین‌المللی، طرفین هر چه سریعتر به مواضع و وضعیت پیش از برجام بازگشت نمایند."

توجیه آقای سرلشکربرای عدم نیاز به تأیید مجلس «نگرانی از طولانی شدن بازگشت پذیری ایران» و «نگرانی از متعهد شدن بیش از حد ایران» است. (این توجیه شباهت زیادی به نظر شخصی و نه رسمی سخنگوی شورای نگهبان آقای نجات الله دارد و احتمالا آقای سرلشگر از ایشان چنین نظری را دریافت کرده اند. به نظر میرسد ایشان در مقام تشریح یک مصلحت هستند، و نه توضیح محمل قانونی آن)

فرض بفرمایید مجلس در قانون تصویب برجام، پیش بینی کند که در صورت نقض تعهد طرف مقابل، این قانون کأن لم یکن تلقی میشود. آیا در این صورت باز هم نگرانی آقای سرلشکر پابرجا خواهد بود؟ آیا دیگر مصلحت اندیشی ایشان برای توجیه عدم نیاز به تأیید برجام در مجلس، به قوت خود باقی خواهد ماند؟ (3105141) (alef-13)
 
مجید.م
۱۳۹۴-۰۵-۱۸ ۲۱:۲۰:۰۶
سردار گرامی شما اول معیشت نیروهای مسلح را بویژه در استان های محرون حل بفرمایید .که عده ای از نیروها برای امرار معاش به شغل دوم و مسافر کشی نپردازند. (3105382) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.