نظر منتشر شده
۱۴۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 198916
4 نسل چادری ها؛
چادری های فشن
کشکول الف، 25 شهریور 92
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۹
نسل اول چادری ها: روزگاری چادر نماد یک جریان اعتقادی بود. چادر نه یک نوع لباس بلکه خروجی یک فرهنگ و ارزش اخلاقی و دینی تلقی می شد. ارزش چادر نه به رنگ و شکل بلکه به فرهنگ غنی متصل به آن بود. چادر پوشیدن یا نپوشیدن مساله نبود. حجاب کامل داشتن مسله بود.

نسل دوم چادری ها: مدتی بعد چادر حجابی رسمی و متصل به حاکمیت شد. از این دوره به بعد بود که نماد طبقاتی - سیاسی چادر به نماد ارزشی آن چربید. پیروی نسل ها در پوشش چادر، طبقاتی سازی این پوشش را بیشتر کرد. تا اینکه به صدها دلیل گسست اجتماعی و گسست های نسلی شکل گرفت و بچه ها از مادران خود تبعیت نکردند و کم کم چادر خاصیت طبقاتی خود را از دست داد.
تفاوت نسل دوم چادری ها با نسل اول در نحوه چادر سر کردن و رو گرفتن بود.

نسل سوم چادری ها: نسل سوم چادری ها برای دخترانی است که به صداها دلیل نخواستند یا نتوانستند به رسم و سنت مادران خود پشت کنند. اما از سوی دیگر نیز نخواستند از رقابت با مدینگ جا بمانند. این نسل چادر را دستخوش تطور و تحول کرد. چادری های فشن محصول این نسل است.
حاکمیت نیز برای اینکه چادر را همچنان به عنوان حجاب رسمی داشته باشد با این نسل همراهی کرد. انواع و اقسام چادر طراحی شد. چادر برای این نسل یک نوع پوشش بود مثل مانتو و پوشش های دیگر.
تفاوت این نسل از چادری ها با نسل دوم در شکل و رنگ چادر است.

نسل چهارم چادری ها: مدینگ سازی چادر باعث می شود چادر مثل هر مدی تاریخ مصرف پیدا کند. از سوی دیگر گسست های اجتماعی و شکاف نسلی باعث میشود کارکرد طبقاتی چادر از بین برود.
در این میان کسانی که بمانند نسل چهارم هستند. کسانی که نه به دلیل خاصیت حاکمیتی چادر ونه مدینگ بودن و طراحی آن بلکه به دلیل صبغه ارزشی آن و محتوای عمیق فرهنگی آن چادری ماندند. این نسل چادری ها فرا مد و فرا طبقاتی و فرا سیاسی هستند.
از این نسل کارها برآید.

 

 

 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۰۶:۰۸
با توجه به احکام حجاب و آیات سور نور و احزاب و.. و حکم مراجع معظم تقلید چرا رسانه‌ ملی به ترویج بدحجابی و مصاحبه با زنان بدحجاب اقدام می‌نماید. اگر این قبیل امور مجوز شرعی دارد ما را هم توجیه کنند. صدا و سیما باید مروج احکام اسلام باشد. (1646576) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۰۷:۴۲
بد حجابها تنها در زمان انتخابات به بازی گرفته میشوند (1646739) (alef-2)
 
عباس
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۳۰:۴۹
نه خیر اتفاقا بد حجابها در تمام زمانها توسط هوسبازان به بازی گرفته می شوند. (1646929) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۹:۰۴:۱۸
این آقایونی که هی چادر چادر میکنند حاضرند خودشون فقط واسه یه روز چادر سر کنن و دردسرها و سختیاشو بچشند؟ (1647393) (alef-10)
 
شهرام
۱۳۹۲-۱۰-۱۴ ۱۶:۳۰:۵۹
سلام خدا بر شما
چادر رنج و سختی نداره
این دید شما نسبت به چادره
چون فلسفه ی وجودی چادر و پوشش رو نمی دونید و یا لااقل اطلاعاتتون در این زمینه کمه ، از چادر رنج و سختی برداشت می کنی
در حالی که چادر و پوشش کامل ، عین آرامش ، راحتی و آزادیه (1886533) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۰۲:۰۵
یعنی همون استفاده ابزاری غرب دیگه (1647008) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۰۳:۲۷
کجا اینا بد حجابن؟


میخواستی یچیزی بگی همینطوری؟
مجیدجان اون ی بحث دیگس (1647011) (alef-10)
 
سامان
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۱۱:۰۲
فیلمها و سریالهای تلوزیون چطور؟ انها که دیگر زمان انتخابات و غیر انتخابات ندارد، در بیشتر موارد در این فیلمها زنان تحصیل کرده و دارای جایگاه اجتماعی و منشا اثر افرادی بدون چادر هستند اما زنان کم سواد، غیر شهری و کم بضاعت اکثرا چادری هستند. (سینما که دیگر ای ول دارد) (1647029) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۳:۱۵:۴۸
این واقعیت کشور ماست. چشمات رو باز کنی می بینی. (1647808) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۳۴:۳۵
بعضی از خانم‌ها به جای پوشیدن مانتو شلوار یا جوراب و دامن در خیابان ظاهر می‌شوند. خطاب به مسئولین بنویسید با این فسادی که بخشهایی از جامعه را گرفته چه کسی باید آن را جمع کند. (1647116) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۸:۳۸:۵۹
شما چند سالت هست؟ تا دهه هفتاد که اکثرا جوراب و دامن بود و دهه 80 شلوار مد شد و دوباره داره بر می گرده به آن (1647350) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۹:۵۲:۴۶
آره حق با شماست اما اون زمان با چادر بود ولی الان بی چادر (1783693) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۰:۳۱:۲۴
مسئولین فساد 3 هزار و 12 هزار میلیارد تومانی رو جمع کنند واسه هفت پشتشون بسه (1647520) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۱۲:۵۰
به زور هیچ کس را نمی شود حتی به بهشت برد (1646752) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۴۷:۱۹
آقا مطلب داره در مورد چادری های فشن صحبت میکنه چه ربطی به زور داره؟! شما هم منتظر فرصت هستین حرف خودتون رو بزنین ها! مسئله اینه که اگه دوست نداری چادر سر کنی سر نکن دیگه چرا چادر رو به مسخره گرفتی؟! (1646974) (alef-10)
 
دلخسته
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۳:۱۷:۱۱
من دوست ندارم . اما چون همسرم کارمند است از مهر سال گذشته حجاب رو برا همسرانشون اجباری کردند. حالا من چی کار کنم؟ (1647811) (alef-13)
 
محمودي
۱۳۹۲-۰۶-۲۷ ۱۵:۰۶:۵۰
کدوم وزارتخونس , کاملا دوروغه کسي تا حالا براي خونواده کارمندي همجين بخشنامه اي رو صادر نکرده (1651604) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۰۷:۲۵
خداییش چربطی به بهشت وجهنم داره

شما برید هرکشوری آیاقانون اونجارو رعایت میکنید یانه؟
کشور ایران30 خورده ای انقلاب شده و اسمش انقلاب اسلامیه
و قانونش اینه باید حجاب داشت در جامعه
نمیخواید برید جایی که قانونش چیزدیگس
ربطی به بهشت داشت؟؟ (1647022) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۰:۴۷:۱۷
هر چی بنویسم غیر قابل انتشار خواهد شد! اما همین که همینطوری می‌گی برو یه جا دیگه زندگی کن، معلومه چقدر از اوضاع خبر داری!
همه کشورها به زبان فارسی صحبت می‌کنند و آغوش ها را هم باز کرده‌اند می‌گویند بفرمایید! (1647537) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۰:۴۷:۳۸
شما میدونید قانون حجاب دقیقا در کجای قانون اساسی اومده؟ (1647538) (alef-10)
 
حمزه
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۱:۵۸:۰۰
اخه برادر من وقتی هم که میرن یه جای دیگه که میگن چون ایرانی هستید اونجام باید چادر سرت میکردی میگی نه ؟! (1647674) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۲:۰۶:۱۶
خوب عقل کل تا حالا فکر کرده ای توجیه "قانونی"اش چیست. نهایتا به همون مطلب دوستمون میرسی. (1647687) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۲:۰۸:۱۷
من کاری به حجاب ندارم ولی این حرف شما که به یه ایرانی دیگه میگی برو یه جای دیگه زندگی کن خیلی زور داره یعنی چی که برو یه کشور دیگه. همون کسی هم که اععتقاداتش خیلی با من و شما فرق داشته باشه هم اینجا خاکشه وطنشه خانوادش تو این کشورن. همون قدر که شما از این کشور سهم میبری دیگران هم میبرند. (1647691) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۳:۱۶:۰۴
در هر کشوری اگر تعداد قابل توجهی از مردم یک قانون را قبول نداشته باشند یه فکری به حال اون قانون میکنند غیر از ایران (1647810) (alef-10)
 
کویر
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۴۶:۵۰
حجاب حصاری است برای زن و هیچ گاه زورکی نبوده و نیست. (1647136) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۹:۱۳:۴۱
چنان میگی به زور نمیشه کسی رو به بهشت برد که انگار جهنم رفتن مایه افتخاره (1647411) (alef-10)
 
صابر
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۹:۲۴:۳۰
چه ربطی داشت؟
قانون اسلامی و ملی ماست. (1647432) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۲۳:۰۹
سخنان اقای ضرغامی در جمع ائمه جمعه را بخوان به این سوال شما پاسخ داده است (1646779) (alef-2)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۲۵:۲۳
در آیات سوره نور و احزاب هیچ صحبتی از پوشش سر نشده و فقط با توجه به نوع پوشش زنان در عربستان قبل از اسلام که تنها پارچه ای به دور خود میپیچیدند، توصیه به وقار، فروتر گرفتن حجاب و پوشاندن سینه و زیورآلات زنها شده....... اتفاقا از نظر من فلسفه و نوع حجاب با توجه به شرایط کنونی نیاز به بازتعریف جدی دارد..... "و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش (فرو) اندازند" سوره نور آیه 31 (1646784) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۵۹:۱۹
دوست عزیز، اگر به جای کلمه ی رو سری ، کلمه ی پوشش استفاده می کردید بهتر بود. (1647003) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۱۵:۵۷
عجب!!
چطوری این ایه هیچ اشاره ای به سر نکرده در حالی که میگه "روسری خویش را بر سینه خویش (فرو) اندازند؟ (1647045) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۷:۲۷:۰۹
پوشش عرب در آن زمان و هم الان برای زن و مرد سر را می پوشاند که به خاطر دلایل جغرافیایی و آفتاب شدید است (1647221) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۷ ۱۰:۲۴:۳۰
در ان ايه نمي گه روسري.مي گه جيوب يعني يقه لباس.جيوب به عربي مي شه جمع جيب كه همون يقه لباس است. (1650891) (alef-13)
 
یه خانم چادری
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۲۰:۵۱
کاش میفرمودید چه تحصیلاتیداریدکه بر خلاف فقها در مورد حجاب نظر میدید؟ (1647061) (alef-10)
 
یوسف
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۸:۰۰:۱۸
خواهرم حالا کجاشو دیدی ببین بعد از 100 روز دولتت حسن روحانیی دخترا و پسرا چه طوری بیرون میان ...

آن وقته که مردم و بخصوص الفی ها التماس می کنند دکتر احمدی نژاد با گشت ارشاد بیان به دادشون برسن ...یاحق (1647284) (alef-10)
 
حمزه
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۲:۰۶:۵۱
متاسفانه این بحثها بیشتر احساساتیه تا عقلانی . خداوند متعال در کتاب وحی و به رسول ختمی مرتبت ، حتی پذیرش دین را و یا همین حجاب را با اجبار همراه نکردند و نفرمودند به هر نحوی این کار شود . کما اینکه در مورد موضوعاتی بسیار مهمتر دهها و صدهامرتبه به نوعی بیان شده است که خود نشان از اهمیت آنها دارد. مثل زکات . نمازو روزه. احسان. احترام ." صله رحم " دستگیری و انفاق به یتیمان " .حالا اگر عزیزان جائی سراغ دارند که خلاف این هست بفرمایید اعلام کنید. (1647688) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۸:۲۱:۳۸
شما قران رو نگاه نکردی میگی هیچ صحبتی نشده؟!
آیه 59 سوره احزاب رو نگاه کن به صراحت اسم آورده!!! (1647322) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۲۷:۳۴
مساله این است تکلیف نهادهای تصمیم گیرنده نظام با حجاب مشخص نیست، فقط برخورد انفعالی دارد. (1646790) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۳۱:۲۷
جالبه که 10 کامنت اول هیچ ربطی به مطلب ندارد!!
کاش به عنوان مخاطب حرفه ای تر کامنت بگذاریم. (1646800) (alef-2)
 
بیرانوند
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۴۳:۴۴
از سایت الف خواهش میکنم بخش منفی دادن در قسمت نظرات را مجددا فعال کنید که بتوان آزادانه به نظرات اینچنینی رای داد تاوزن افکار این افراد در جامعه برای شان مشخص ششود.از دید این جماعت فقط خودشان مسلمان هستند و اکثریت ملت ایران دین ندارند. (1646830) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۸:۳۲:۴۵
به نظر من هم حذف بخش منفي نوعي اعمال سانسور وجلوگيري ازسنجش وزن افکار در جامعه است.اميدوارم نيت الف اين نبوده باشد. (1647339) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۵۰:۱۰
چرا اسم این چادر هارو فشن گذاشتید؟

حجاب واقعی همینه دیگه نه برجستگی معلومه و نه مو

اتفاقا باید در مراسمات مد این چادرا عرضه بشه تا جهان بفهمن میشه زیبا بودواسلامی بود/
هم زیباس و هم فقط مشکی نیس.
اسلام ما مندرآوردیه یا واقعی؟
تشکر میکنم از طراحان این چادرهای زیبا (1646847) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۴۱:۳۵
برخی موقع ها آدم می گه ای کاش موشون معلوم بود ولی اینقدر مبتذل لباس نمی پوشیدند! (1646957) (alef-6)
 
مهديه
۱۳۹۲-۰۷-۱۷ ۱۶:۴۷:۴۶
دقيقاً كجاش مبتذله؟! (1707239) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۴۶:۱۹
عزیزم چادر حجابی است که قراره زینت ها رو بپوشونه وقتی خودش بخواد جلب توجه کنه با طرح و رنگش که دیگه حجاب نیست (1647134) (alef-6)
 
جواد
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۰:۳۱:۴۳
اصل مطلب اینه که زیبایی نباید جلب توجه کنه. وگرنه زن همین جوری زیبا بود نیاز به حجاب زیبا و این حرفا نبود که. حجاب اومد که وجه جذابیت زن از بین بره و فقط انسان باشه تو جامعه. کمااینکه برا مرد هم حجاب و حفظ حریم هست.
پس این مدل از چادر و حجاب که بعضا فکر میکنن فتح الفتوح کردن که حجاب رو مدرن کردن سرکار گذاشتن دین و ملته. (1647521) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۵۶:۲۵
آیات قران در مورد حجاب شامل پوشاندن زینت و افکندن پارچه روی سر و گردن است.
با این حال خیلی ها را که شما بی حجاب می دانید ، حجابشان مشکلی از نظر قران ندارد ولی متاسفانه ما برداشت خودمان را داریم.

چادر حجاب برتر است ، اما اصل حجاب نیست. (1646998) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۷:۱۴:۱۸
صدا و سیما رسانه ملی است.رسانه ای متعلق به ملت به همه آحاد.پس حق بدهید که همه چیز را ببنیم در آن تا از ملیت خود بیشتر آگاه باشیم.تفکر شما یک تفکر افراط مابانه هستش از نظر من (1647191) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۰۶:۳۸
عده‌ای ولگرد با پخش آهنگ‌های مبتذل آن هم با صدای بلند ضبط اتومبیل در داخل کوچه و خیابان علاوه بر سلب آسایش و امنیت از مردم به ارزشها دهن‌کجی می‌کنند. تعجب از نیروی انتظامی است که به وظیفه قانونی خود یعنی رفع مزاحمت از شهروندان نمی‌کند. (1646578) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۱۱:۵۵
الف جان قربون شکلت چرا چند وقته این پیام های بی ربط رو زیر هر خبری تایید می کنید؟
نگذارید ارزش کامنت های الف با فعالیت سازمان یافته یک گروه از بین بره. (1646751) (alef-2)
 
بیرانوند
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۰۷:۰۸
خیلی از اون ولگرد ها به تعبیر شما، بابت کوتاهی امثال جنابعالی وقت ازاد برای چرخیدن در کوچه و خیابان های شهر را دارند. اگر آنها هم کار مناسب را در دست داشتند فرصت چرخیدن با ماشین را نداشتند. تا کی تنها راه آرامش و امنیت جامعه را در امنیتی کردن شهر به وسیله پلیس میبینید. اون جوان ها فرزندان من و شماها هستند از مریخ نیامده اند برادر گرامی در (1646876) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۸:۳۰:۱۳
کار مناسب نداشتن سوار ماشىن هاى انچنانى نمى شدند. (1647335) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۰۷:۰۳
چرا صداوسیما در تبلیغات خود از دختر بچه‌های شبیه اروپائیان با موهای بلند و چشم‌های رنگی استفاده می‌کند. صداو سیما با این کار نژاد ایرانی را تحقیر می‌کند و مبلغ چهره و نژاد اروپایی است و آنها را به عنوان چهره برتر و شاخص معرفی می‌کند. چرا؟! (1646582) (alef-2)
 
milad
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۴۶:۱۰
داداش این حرفا چیه؟؟؟؟ چرا خودن داری بچه های خودتو تحقیر میکنی؟؟؟

مگه این بچه ها که تو تبلیغاتن ایرانی نیسن؟؟؟ پس نژاد اروپایی چیه؟؟؟ اینا ایرانین و نژادشونم ایرانیه ----- عنی بچه های ما حق ندارن مو بلند و چشم رنگی باشن؟؟؟؟حق ندارن خوش منظر باشن؟؟؟؟ (1646835) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۳۱:۰۶
خیلی هم درست میگه - من هم به این نحو تبلیغات به شدت انتقاد دارم، فقط هم در مورد دختربچه ها نیست که همه شخصیت ها و فضای تبلیغ غربیه. مگر چند درصد از مردم او تیپی هستند یا اون تیپی زندگی می کنند؟! (1646931) (alef-10)
 
مریم
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۱۵:۰۷
در راستای اقدامات تناقض برانگیز صدا و سیما نوع پوشش مجریان در شبکه های مثل وردپرس و العالم و شبکه های داخلی است.

اگر حجاب امری قطعی است چرا آرایش تند و لباسهای تنگ در شبکه هایی که تمام کشورها آن را میبینند حلال است ولی در شبکه های داخلی حرام!!!؟؟؟؟

به نظر من پوشش مجریان آن شبکه ها هم باید در چهارچوب قوانین شرعی و عرفی باشد، درست است که این شبکه ها معرف نظام هستند پس با مانتوهایی بهتر و با رنگهای شاد میتوان هم به این رسالت جامه ی عمل پوشاند و هم به اسلام عمل کرد نه اینکه با مانتوهای تنگ و قرمز رنگ و ساپرت این کار را کرد. (1647042) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۰۷:۵۹
مگر رعایت حجاب اسلامی قانون نیست پس چرا دولت و مسئولین اجازه قانون‌شکنی می‌دهند. از همه مهم‌تر علماء چرا ساکت نشسته‌اند و اقدام موثری نمی‌کنند. (1646583) (alef-2)
 
jdhk
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۰۷:۳۴
اینجانب در مورد اجباری بودن حجاب در زمان پیامبر و حضرت علی بسیار تحقیق نموده ام و نظر تعدادی از مراجع تقلید را هم پرسیده ام .هیچ مدرکی که نشان دهد حجاب در آن زمان اجباری بوده است وجود ندارد. (1646877) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۰۸:۳۱
وقتی شنیدم پلیس نسبت به پدیده بدحجابی در برج میلاد عکس‌العمل نشان داده خوشحال شدم. از اینکه قانون عفاف و حجاب را به اجرا گذاشته و حساسیت نشان می‌دهند تشکر می‌کنم. (1646585) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۰۹:۴۳
از سایتهای اصولگرا درخواست می‌شود نسبت به ترویج بدحجابی و گسترش نوع پوشش‌های زننده برخی خانم‌ها (ساپورت) واکنش نشان دهند و مسئولین امر را تحت فشار قرار دهند چرا که به فروپاشی خانواده‌ها منجر می‌شود (1646589) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۴۶:۳۲
یعنی خانواده شما به یک ساپورت زنانه بسته است ؟؟؟؟!!!! (1646970) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۰:۰۹
چرا باید بازیگری که دخترش مرتکب رفتارهای منافی عفت شده حضور خودش وخانواده‌اش در سریال‌های تلویزیونی بیشتر از قبل بشود. در حالی که هنوز این خانواده در برنامه‌های مربوط به فیلم‌های دخترشان شرکت می‌کنند. آیا این رفتار علامت تایید کارهای خلاف عفت عمومی دختر این خانواده و نوعی دهن‌کجی به افراد متشرع جامعه نیست؟ (1646590) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۱۳:۱۸
گنه کرد در بلخ آهنگری ؛ به شوشتر زدند گردن مسگری ! آخه مومن، اگه دخترش اون رفتار رو میکنه ، چرا باید پدرش رو از نون خوردن انداخت؟ اگه اینجوریه که خیلی ها باید به خاطر رفتار فرزندشون و یا والدینشون از نون خوردن بیفتن! لطفا کمی تامل کن ببین مطلبی که گفتی در راستای سیره انبیا و اولیاء خداست یا نه؟! (1646754) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۰۷:۰۰
"در حالی که هنوز این خانواده در برنامه‌های مربوط به فیلم‌های دخترشان شرکت می‌کنند" (1647020) (alef-10)
 
00000000
۱۳۹۲-۰۷-۱۷ ۱۶:۵۳:۲۳
چه ربطي داره اگه منظورت خانواده فراهاني چرا بايد به پاي يكي ديگه بسوزن اگه مشكلي داري شما برنامشون رو نگاه نكن بازيگري آقاي فراهاني و شقايق فوق العاده است چرا نبايد استفاده كرد اين ديگه از اون حرفا بود از اون دسته آدمهايي هستي كه تر و خشك و خوب باهم بسوزوني خدا رو شكر كه كاره اي نشدي (1707258) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۰:۲۳
قبح حضور عروس خانمها در ماشین‌های گل‌زده و خودنمایی در خیابانها بدون رعایت حجاب و شئونات اسلامی ریخته است. از مسئولان انتظامی تقاضا داریم در برخورد با این موارد خیلی جدی عمل کنند (1646592) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۲:۱۳
بعضی از مراکز آموزشی مانند کانون.... که تحت پوشش آموزش و پرورش است به سالن مد و آرایش زنان و دختران جوان و نوجوان تبدیل شده است. چرا هیچ نظارتی بر نیروهای این مرکز دولتی نیست؟ پس وظیفه حکومت چیست؟ (1646594) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۲:۵۵
چادر را نمی توان نماد حجاب بر شمرد زیرا بیشتر موضوعیت سنتی دارد تا اعتقادی. حجاب همان است که در سوره نور آمده است. (1646598) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۳:۲۲
اگرچه تحمل گرانی و فشار زندگی سخت است ولی سخت‌تر از آن مشاهده انواع
ابتذال در پوشش بعضی از خانم‌ها و شبه عریان شدن آنها در معابر سطح شهر است. (1646599) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۳:۴۷
متأسفانه وضعیت بدحجابی درجامعه گاهی به بی‌حجابی تبدیل شده است و این امر در خودروها بسیار دیده می‌شود. تو رو به خدا جلوی این وضعیت نابهنجار را بگیرید. وقتی که ما هم امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم گستاخانه جلوی ما می‌ایستند و می‌گویند به خاطر این قضیه به آقای روحانی رای دادیم (1646602) (alef-2)
 
یه نفر
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۴۰:۲۶
دروغ نگو . یعنی در زمان احمدی نژاد بد حجابی نبود ؟ آنها از روحانی حرف نمیزنند. فقط می گویند به تو چه ؟ چشمهایت را درویش کن هیز چشم سفید . (1646823) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۴:۱۰
به اتفاق خانواده سری به دریاچه خلیج‌فارس در منطقه 22 تهران زدیم. از وضع بسیار بد پوشش بعضی از خانم‌ها بسیار متعجب شدم. در کنار دو جوان پسر نجات غریق که یک دختر خانم با لباس شنا گذاشته بودند که جلب توجه می‌کرد. خطاب به مسئولان بنویسید ما را به کجا می‌برند؟ (1646604) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۲۷:۲۹
چشم هاتو درویش کن و حیا کن ....

اگه زنی بیافته تو آب ، غریق نجات زن با چادر بره درش بیاره!!! (1646917) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۴:۳۰
چادر دارای رنگ و ظاهری بسیار بد است. با آنکه ما ایرانی هستیم و سال های متمادی آن را دیده ایم و حتی مادرانمان هم چادری بودند اما واقعا قابل تحمل نیست. بهترین حجاب همان پوشش های محلی و منطقه ای هستند. (1646605) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۳۵:۰۳
سلایق افراد متفاوت هستش....سیاهی چادر خود حکایتها دارد اگر ریزبین باشید. (1646809) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۵:۴۱
با اين پيش فرض شروع مي كنم كه اكثريت كاربران سايت مسلمان و شيعه دوازده امامي هستند .
اگر اينگونه باشد همگان تاييد مي فرماييد كه ما شيعيان ياد گرفتيم اصول خود را فارق از جبر و
مهر زمانه حفظ كنيم ، براي يك بچه مسلمان شيعه فرقي ندارد كه در دوره اي حجاب ممنوع باشد
و در دوره اي اجباري ، كاري ندارد حكومت شاهنشاهي باشد يا جمهوري ، حجاب ، نماز ،روزه،
محرم ، عيد غدير و نظاير اينها با عوض شدن حكومت هم قابل تعويض نبودند ، چه برسد به تغيير ذائقه .

پس بياييد يك بار ديگر به اصل خود باز گرديم :
طبق دستور صريح قرآن ، زنان مومن بموظفند دو كار انجام دهند ، اول حجاب و دوم پرهيز ار تبرج ،
در حجاب بايد به جز دست و پا تا مچ و گردي صورت ، بقيه اندامشان را بپوشانند .
اما تبرج معاني مختلفي دارد كه بيشر مربوط به عرف جامعه و روزگار است ، در زمان پيامبر خلخال پاي زنان
تبرج محسوب مي شد .

تبرج را بايد مثل بقيه اصول فقهي در هر زمان تبيين كرد (كه نمي كنند .) عرف را هم بايد دانست .
بايد بپذيريم كه در جامعه امروز نيازي نيست حتما"‌روي چادر پافشاري كرد ، حتما"‌لازم نيست روي رنگ مشكي
(كه اسلام آن را مكروه مي داند )پافشاري كرد .

بيش از اين ادامه دهم بحث به درازا مي كشد ولي مخلص كلام بگويم كاش ما كه همه چيز را از همه تقليد مي كنيم ،
بياييم و حجاب را از دختران مسلمان محجبه مالزي و لبنان ياد بگيريم (1646607) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۴۵:۲۱
فرد مسلمان خيلي كارهاي ديگر هم نبايد بكند اما انجام مي دهد دروغ غيبت و غيره پس چرا فقط حجاب مهم هست؟ (1646833) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۴۶:۴۷
فرد مسلمان نبايد غيبت بكند اما اگر غيبت كرد نيروي انتظامي او را مي گيرد يا از حقوق اجتماعي محروم مي شود؟ (1646839) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۷:۵۸
شلوارهای سنگ پا خورده چراغدار را که اخیرا عده‌ای از خانمها در کشور مد کرده‌اند کاربرد مفیدی هم می تواند داشته باشد. اگر شب هنگام به تن کارگران رفتگر و زحمتکش شهرداری بکنند آنها را از خطر تصادف یا خودروهای عبوری در امان نگه می‌دارد!!!! (1646613) (alef-2)
 
بنده خدا
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۳۰:۵۴
شما اگر چشمهایتان را که به پاهای زن و بچه مردم دوخته اید به سمت کارهای ضروری خود منحرف کنید هم در زندگی پیشرفت می کنید هم مغزتان از جمود خارج می شود هم تخیل شما بی دلیل به کار نمی افتد که فسفر مغزتان را هدر دهد و هم دیگران فکر نمی کنند احیانا هیز تشریف دارید !!!!!!! (1646930) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۲۴:۴۷
چرا ایران چادر سیاه از خارج وارد می کند؟

آیا مسئولان قصد ندارند کشور را در این زمینه به خودکفایی برسانند؟ (1646627) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۵۶:۲۲
كشور ما تكنولوژي توليد نخ مشكي را ندارد و كارخانه هاي ريسنگي هنوز هم با دستگاههايي كار مي كنند كه در دهه 40 و 50 به صورت دست دوم وارد كشور شده بود ! (1646857) (alef-2)
 
شهروند
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۲۶:۴۰
با سلام جاد ر يعني عفاف پوشش در مقابل هوسران نا پاكان سودجويان وقتي معني ان روشن گردد كه نه اجبار بلكه مصونيت را توام مي شود شخصيت والاي زن مسلمان نشانگر غفت و پاكي مي باشد را نمايان مسازد ارامش را به ارمغان مي اورد و تبلور اجرا حكم خدا وشريعت كه نافع ان جامعه مي باشد و فرهنگي سازي مي طلبد مقالات را مي طللبد نه راهكارهاي قهري واني وزود گزار مي طلبد كه به صحننه بيايد زن مسلمان و دفاع منطقي و اصولي كند از اين عفاف زيبا از اين پوشش اسلامي كه جهان غرب اجازه نميدهند زنان پوشش اسلامي كه نشانگر اجراي احكام خداست به تحصيل بپردازدند بايد سوبيسد براي جادر داد بايد مد وابتكار و طراحي كه راحتي و پوشش را مد نظر قرارداد و بايد.......... (1646633) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۲۸:۱۳
عکس دوم، چادر بدون جوراب!
پارادوکس بانمکیه!:)) (1646637) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۵۷:۴۲
پارادوكس نيست برادر من .
طبق قوانين اسلامي زنان مي توانند دست و پا تا مچ و صورت خود را نپوشانند . (1646859) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۱۷:۳۲
اما نه با آرایش
احکام را به نفع خود تفسیر نکنید (1646894) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۳۷:۱۰
پاها تا مچ واسه نماز اشکال نداره که پوشیده نباشه نه جلوی نامحرم (1646947) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۲:۰۳:۲۶
طبق نظر همه مراجع پوشاندن پا واجب است. فقط در هنگام نماز در صورتی که نامحرم نباشه میشه جوراب نپوشید. در ضمن من برادر نیستم خواهرم!:) (1647681) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۲۸:۳۳
یک حجاب داریم یک جلب توجه داریم که هر دو تو قرآن برای زن گفته شده.چادرهای دیده شده شاید بشه گفت دارای حجاب هستن ولی فاقد جلب نگاه دیگران می باشند.یک از علت اینکه خانم ها با حجاب صحیح اسلامی فاصله گرفتن این است نمی دانند چرا باید حجاب داشته باشند. (1646638) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۱۸:۰۵
یعنی تو این مملکت یه مشت بیمار جنسی دلریم که حتی با چادر خانوما هم تحریک میشن (1646896) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۳۵:۲۷
حجاب اجباری جواب نمی دهد. باید فرد چه مرد و جه زن حجاب درونی داشته باشد و اعتقاد قلبی داشته باشد مانند مادرانمان و نسل گذشته که در زمانی که حجاب ازاد بود حجاب خود را رعایت میکردند. (1646648) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۳۸:۲۵
تعداد زنان چادری روز به روز در حال کم شدن است. علت چیست؟ (1646660) (alef-2)
 
کامران
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۲۵:۱۰
دوست گرامی این مسئله بسیار طبیعی است. چرا که تعریف رایج از حجاب (پوشش) با نیازمندی ها و خواسته های امروزین بشر سازگار نیست و طبیعتا به سوی نابودی و فراموشی پیش می رود. آنچه در دراز مدت باقی خواهد ماند نوعی پوشش متناسب با زمان در عین حفظ ارزش های بنیادین انسانی و حرمت به انسان است. البته این به معنی یکسانی پوشش همه ی مردان و همه ی زنان نخواهد بود. تفاوت سلیقه ها و رفتارهای انسان ها یک امر طبیعی و بدیهی ست. هر ساختار فکری و سیاسی که در برابر نیازهای و باورهای انسان ها ایستادگی نماید، در دراز مدت مجبور به عقب نشینی خواهد بود. (1647076) (alef-10)
 
صابر
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۱:۱۹:۱۷
ماهواره، اینترنت و....
چشم و هم چشمی، ترس از امل خوانده شدن، بی تفاوتی نسبت به دستورات دین، لج کردن، و...
اگر از کودکی به تدریج چادر سر کردن و سایر مسائل دینی را با تشویق آموزش بدهیم مطمئنا تعداد چادری های بیشتر خواهد شد انشالله. (1647597) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۳۹:۳۳
چادر هاشون مشکل خاصی نداره ها؟؟ به نظرم مشکل از فیگوریه که گرفتن! (1646662) (alef-2)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۵۰:۳۴
بنام خدا- خوب است اینفوگرافی پوشش در 5 دهه اخیر را تهیه کنید. البته سال به سال و سانت به سانت ...
بلایی که امروز گریبان ما را گرفته این است که آنهایی که به دلایل مختلف از جمله خود نمایی، جلب توجه و ...نمی خواهند حجاب کامل داشته باشند را وادار کرده اند که حجاب ظاهری داشته باشند.. انگیزه همچنان برجاست و منتج به همین تصاویر می شود ( و حتی بدتر)... صدا و سیما هم که بله.... ( البته بخش سیمایش)..... چه می کنند این مجریان توانمند در آمیختن حجاب و عفاف و صوت و لحن و غیرو... (1646694) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۵۵:۵۰
در جهتی داریم حرکت می کنیم که بد یا خوب بی حجابی در حال عادی شدن است، حتی اگر خانمی که با مقداری زیادی از موهاش معلوم باشه جلوی در مسجد بیاستاد و نمازگزاران در حال خارج شدن از مسجد باشند کسی به وی چیزی تذکری نمی دهد و خرده ای نمی گیرد. (1646713) (alef-2)
 
کامران
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۴۶:۵۹
دخالت در امور شخصی دیگران کرداری ناشایست و خلاف اخلاق و انسانیت است. هیچ کس حق ندارد که از دیگران بخواهد، رفتار و کرداری متناسب با باورهای او داشته باشند. تذکر به دیگران در زمانی معنی دار است که در مسایل اثر گذار در زندگی دیگران باشد. یک شهروند حق دارد به کسی که وظیفه ی خدمت رسانی در حوزه های گوناگون دارد و وظیفه ی خود را انجام نمی دهد، تذکر دهد وحتی از او شکایت نماید. یک شهروند حق ابراز شکایت و پیگیری آن، در برابر تخلفات اقتصادی، سیاسی و ... افراد صاحب نفوذ و دارایی را دارد. مثال هایی از این دست زیاد است.
اما یک شهروند حق ندارد که به دیگران بگوید چه بخورند و بیاشامند، چه بپوشند و چگونه رفتار کنند مگر آنکه رفتار آنها بر زندگی دیگران تأثیر معنی داری بگزارد. البته تأثیر باید معنی دار باشد.
برای مثال کسی بگوید "اگر کسی در خیابان خوراکی بخورد و من در حال گذر باشم ممکن است احساس گرسنگی کنم و در نهایت آزار ببینم پس دیگران نباید در محل گذر هیچ گونه خوراکی بخورند، چون نقض حقوق دیگران محسوب می شود!!!!" واضح است که این سخن نه استدلال که بهانه گیری و زیاده خواهی است. حال در مورد آنچه حجاب زنان نامیده می شود نیز اوضاع به همین منوال است. نمی شود نیمی از جمعیت کشور را مجبور به پوشیدن پوششی که بخش بزرگی از آنها بدان علاقه ندارند کرد، به این بهانه که بخشی از نیم دیگر جامعه در صورت دیدن زنان با پوشش عادی مانند پیراهن و شلوار ممکن است احساسی غیر اخلاقی داشته باشند!!!!
آیا معقول نیست به جای دربند کردن نیمی از جمعیت کشور، به مردان هوس باز و خیابانی، بیاموزانیم که حرمت زنان را نگاه دارند و به آنها توهین آمیز و بدور از اخلاق ننگرند؟ اگر کسی از خانه ای دزدی می کند مقصر دانستن صاحب خانه به دلیل داشتن کالاهای باارزش در خانه، به دور از عقل است. این دزد است که به حریم صاحب خانه تجاوز نموده و باید محاکمه شود. پس چرا صاحب خانه (که در این مثل همان زنان جامعه هستند) را محکوم می نماییم. (1647137) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۵۶:۱۳
بي معني!!! يعني هركي طرح دار مي پوشه به خاطر دلايل غيراعتقادي و اجبار به انتخاب چادر اين كار رو مي كنه؟ (1646716) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۵۶:۲۲
من حیث المجموع نسل اول بهتر بود (1646718) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۳۶:۴۰
نسل چهارم بهتر است. (1646813) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۳:۵۷:۳۱
سال 77 که روزنامه سلام مقاله ای زد که نباید در زمینه حجاب اجبار شود، قیل و قال بلند شد که علیه احکام اسلام مطلب ننویسید،
اما الان به جایی رسیدیم که چند وقت دیگر مجبوریم در مورد آزادی حجاب در معابر عمومی بحث و تصمیم گیری کنیم. (1646720) (alef-2)
 
ایرانی
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۱۸:۱۸
چادری های نسل دوم و سوم طبق مقاله و عکس های شما کسانی هستند که در صورت اختیاری شدن حجاب ترک چادر خواهند کرد.
حجاب - علاوه بر معانی متعدد - یعنی پوششی که توجه مردم را جلب نکند. این ها دقیقا عکس این مسئله است. بیخودی نگفته اند که عامل فساد هر چیز درون خودش است.
دست گل تمام متولیان درد نکند. ان همه سخت گیری - بگیر و ببند - گشت ارشاد - زور و فشار نتیجه اش باید همین باشد.
این همه مملکت مسلمان داریم. نه گشت ارشاد دارند و نه ادعاهای کذایی ما را. از ما بهتر نماز می خوانند - روزه می گیرند و خیرات می کنند. یک صدم ما هم نه دروغ می گویند نه دغل بازند و نه در کار هم تجسس می کنند.
با حجابشان حجاب دارد و بی حجابشان هم بی حجاب است.
با سپاس از الف عزیز. (1646768) (alef-2)
 
ali
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۷:۰۱:۵۲
نه عزیز من شما اشتباه گرفتید.
اتفاقا آیه سوره احزاب می گوید حجاب را رعایت کنید "تا شناخته شوید"- حجاب برای این نیست که زنان دیده نشوند.
حجاب را در جامعه رعایت می کنند تا زیورآلات و محسنات فیزیکی آنها پوشیده شود، و به واسطه شخصیت و خصوصیات انسانی خود "شناخته شوند"، نه به خاطر جذابیت و یا عدم جذابیت فیزیکی! (1647170) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۱۹:۴۷
البته این نحوه توصیف نظر شخصی نویسنده هست . اگه الف مقاله ما رو هم چاپ می کنه بگید تا بفرستیم .چون معمولا کامن هامون چاپ نمی شه. (1646770) (alef-2)
 
فرشاد
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۲۸:۳۱
نظرات اين برادرها چقدر مثبت ميگيرد (1646791) (alef-2)
 
تارا
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۳۰:۱۴
این چادره با حاشیه قرمز چقدر قشنگه. منم چادری هستم و دوست دارم با مد پیش برم کاش می شد مدلهای مختلفی از چادر طراحی کرد. (1646797) (alef-2)
 
اصغر
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۳۱:۴۸
فکر کنم 20 نظر اول رو یکی نوشته......!!! (1646802) (alef-2)
 
یه بنده خدا
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۳۲:۴۵
یه با دیگه این موضوعی را که دارم می نویسم نوشتم الف چاپ نکرد ولی الف جان سانسور نکن بگذار هر کس نظرشو بگه اگه کسی خواند و مخالف بود دلایل مخالفتش را بنویسه . می گن دیکته ننوشته غلط نداره . بحث مطرح نشده هم مخالف نداره .
شما فقط یه بار میدانهای اصلی شهر را با دقت نگاه کنید . 2 دسته خانم در اقلیت هستند . یه دسته خانم های کاملا بد حجاب و فشن (که یه تعدادی از آنهابه دلیل تقلید از مد این لباس را می پوشند و عده ای هم حال اخلاقیشان خوب نیست )!!!! و یک دسته خانم های چادری کاملا سیاه پوش !! تمام این سرو صداها در خصوص حجاب را هم این دو دسته اقلیت به راه انداخته اند ! اکثریت خانم هایی هستند که مطابق عرف اجتماع با مانتو تیره یا رنگی و شلوار و مقنعه یا شال یا روسری بیرون آمده اند . تمام موهایشان پوشیده نیست ولی جلب توجه نمی کنند . آرایش زشت و زننده هم ندارند . مشکل حجاب از جایی شروع می شود که کسانی که حجاب آن خانم های چادری و سراپا سیاه را می پسندند دلشان می خواهد تمام خانم های مانتویی را در دسته خانم های بد حجاب و فشن دسته بندی کنند و همه را به یک چوب می رانند !! و چون موفق نمی شوند نظر خود را تحمیل کنند به پرخاشگری و دسته کشی روی می آورند . واقعیت این است که سلیقه آنها مورد پذیرش اکثریت نیست . باور ندارید بروید در مراکز پر تردد شهر دوربین بگذارید و آمار دقیق بگیرید . بروید در دانشگاهها آمار بگیرید (دانشگاه نه حوزه علمیه خواهران !!) (1646807) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۴۵:۰۱
برخی از فقها ما نیز دچار نوعی ساده انگاری هستند؛ وقتی در جامعه دروغ و غیبت رواج پیدا می کنه، و پارتی بازی در ادارات دولتی را می بینند، گرانی، بی کفایتی مسئولان و... همواره سکوت می کنند.
تنها نسبت به مسائل ظاهری واکنش نشان می دهند.
(1646966) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۲۱:۰۷
"اکثریت خانم هایی هستند که مطابق عرف اجتماع با مانتو تیره یا رنگی و شلوار و مقنعه یا شال یا روسری بیرون آمده اند . تمام موهایشان پوشیده نیست ولی جلب توجه نمی کنند . "
شما میدون اصلی کدوم شهر رو میفرمایید عزیز؟ ایرانی؟ (1647064) (alef-10)
 
هاله
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۳۹:۵۲
بابا ول كنيد اين حرفها را . حجاب نبايد اجباري باشد. برويد دلهايتان را بشوييد. نيتتان را پاك كنيد . والله هرچه اجبار بيشتر وضعيت بدتر ميشود . بگذاريد هركس مسئول خودش باشد . حجاب اجباري مشكلي را حل نمي كند. (1646820) (alef-2)
 
ناهید
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۴۰:۲۱
چند وقت پیش که میخواستم گذرنامه ام راعوض کنم با خانم چادری که بسیار زننده ارایش کرده بود و تند خو هم بود مواجه شدم به او گفتم شما که چادر دارید کمی هم با اخلاق خوش با مردم رفتار کنید برگشت با همان غضب و بد خلقی بلند گفت این حجاب من نیست این حجاب کاره!!!! و من بسیارتاسف خوردم از اینکه اینچنین بر سر دین و اعتقادات ما امده
اگر اعتقاد ندارند برای چه انها را مجبور میکنند که با این وضع زننده چادر را و بطور کلی حجاب را لوث کنند و زیر سوال ببرند و مردم را بدبین به دین کنند؟؟؟؟!!!!!! (1646821) (alef-2)
 
یه نفر
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۴۴:۳۱
الف اگر اینقدر موافق حجاب داریم که تو کامنت آنها را منتشر کردی اینهمه آدم که دارند تو خیابان راه می روند و حجاب مطابق قران ندارند از مریخ آمدند ؟؟ (1646831) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۴۶:۰۱
سلام
مطابق با آنچه اهل فن و معانی عنوان می کنند چادر به معنای سنتی لزوما حجاب مورد نظر در قرآن نیست و اتفاقا آنچه در قرآن توصیف شده جلباب + روسری است که جلباب تا گردن را پوشش می دهد و روسری هم برایگردن و سر و این پوشش شبیه آنچه در لبنان می پوشند هست نه چادر سنتی ما (1646834) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۴۸:۲۶
اگر قران كريم فقط مقدار پوشش را مطرح مي كند پس چرا بايد چادر مشكي باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خداوندجهان را رنگارنگ خلق كرده اما ما مي خواهيم همه را همرنگ و تيره ترين رنگ باشند چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1646844) (alef-2)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۴:۵۵:۱۷
الف نمیدونم نظرم می گذاری یا نه
من خیلی وقته دیگه کاری به دین ندارم. نه برام اهمیت داره و نه نداره .
اولا: فقه شیعه - سنی سلفی همچنین - نمیتونه جوانان را متقاعد کنه و این در همه رفتارهای جوانان مشخصه . اعم از مذهبی ها و غیر مذهبی ها . مد و فشن جز< سبک زندگی هست و به هیچ عنوان نمیشه به حجاب عربستان 1400 سال قبل رجوع کرد.و حتی به 30 سال گذشته
2- فقها در برابر دروغ و رانت و فساد مسئولان - تا این حد که نماینده مجلسی به خودش اجازه میده سند بدزده - کاملا سکوت کرده و سالهاست با گرفتن حق و حقوق خود حق ملت را در ازای حجاب نادیده گرفته اند

3- مردم به وضوح می بینند کسانی که ادعای بهشت بردن مردم ندارند بسیار پاکتر و از کسانی هستند که مردم را کشان کشان با سر و روی زخمی به زور میخواهند به بهشت ببرند!!
4- دستور مستقیم و صریح قران است که هیچ اجباری در دین نیست و همان قران در هنگام استعاما حجاب و شراب کلمه اگر قید می کند که نفی الزام است اما درباره دروغ بارها و بارها وعده عذاب داده است اما اگر این وعده ها و این کلام و عذاب آخرت درست است و علما حقیقتا به وجود ان پی برده اند چرا اغلبشان عمل نکرده و انواع دروغ ها و آلودگی ها و تهمت و افترا به انسانهای دیگر می زنند؟؟
اگر ترس خدا هست فقط برای زنان و حجاب است؟

5- من حجاب را به اندازه ای که عرف می پسندد رعایت می کنمو کما این که هر کشور دیگری هم بروم همین عرف را رعایت میکنم. اما چرا ایران در برابر این که کشور فرانسه حجاب را ممنوع کرده موضع می گیرد اما خودش زنان غیر مسلمان را هم وادار به پوشش اجباری می کند؟ اگر آن اجبار غلط است چه توجیهی برای درستی این اجبار وجود دارد؟
6- مسئولان آخرت خود را ول کره اند و به /اخرت زنان چسبیده اند !!!
و البته اگر کنترل غریزه جنسی برای مران مسلمان این همه مشکل است چرا اساسا کشور را به دو قسمت زنانه و مردانه تقسیم نمی کنند که مردان یکسره به بهشت بروند و زنان هم این همه به دست مردان تحقیر نشوند؟
7- این همه بزرگنمایی کردن غریزه جنسی آیا دلیل خاصی دارد که هر روز رسانه ها به آن می پردازند؟
9- اعمال شرایط جنسیتی البته باعث بروز ناهنجاریهای حنسی مانند همجنس خواهی می شود که البته در حکومتها هم بعد از اسلام مسبوق به سابقه است و توجه کردن به این شواهد تاریخی بسیار مفید است (1646855) (alef-2)
 
یه بنده خدا
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۱۳:۴۱
آفرین آفرین خییییییییییییلی خوب نوشتید عاااااااااااالی کاش همه اینقدر عاقل بودند . کاش علما این نوشته را که حرف دل اکثریت است است می خواندند (1646883) (alef-6)
 
نیما
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۰۴:۳۵
چادری که کیفیت خوبی داشته باشه و سبک باشه و خانوم ها را به استفاده از اون ترغیب کنه خیلی گرون هست و با پولش میشه چندین مانتو خرید. (1646868) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۰۹:۰۲
سلام از زمانی که دولت نهم در مصاحبه تلویزیونی گفت دولت به حجاب چکار دارد و وظیفه دولت نیست تمام دستگاههای مرتبط عقب کشیدند و نتیجه این شد که الان خانمها روز به روز پا را فراتر گذاشته اول مانتوها کوتاه شد و کمی موها بیرون بعد مانتوها کنار گذاشته شد بجایش یک پارجه سه گوش و شلوارها جایشان را به ساپورتهای نازک و بدنما داده اند و الان بجایی رسیده است که حجاب روی سر فقط به دنباله عقب موها آویزان است و شلوارک ساپورت میپوشند و یک بلوز هم بالای آن خدا بخیر کند (1646880) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۱۸:۳۳
دوستي كه مي فرمايند بياييم حجاب را از مالزي و لبنان ياد بگيريم يعني اينكه سر را كاملا بپوشانيم و بقيه انداممان معلوم باشد؟ (1646897) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۳۵:۴۴
چرا دروغ می گویی ؟ کی توی سوریه و لبنان اندام زنها معلوم است ؟ اول فکر کن بنویس (1646941) (alef-6)
 
علی
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۳۲:۱۰
سلام. اگر کسی هست که با سند و مدرک معتبراز آیاترياقرآن و احادیث بتونه ثابت کنه در زمان حکومت پیامبر صلوات الله علیه و آله و یا مولی علی علیه السلام حجاب اجباری بوده با ذکر منبع اینجا کامنت بذاره. با سپاس (1646932) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۴۳:۲۲
اگر همه بخوان یک شکل پوشش داشته باشند و هیچ تنوعی در مدلها به وجود نیاد پس تکلیف تنوع طلبی و کمال گرایی انسان چی میشه؟ و اگر همه بخوان سیاه بپوشن پس تکلیف روحیه انسان چی میشه؟ آیا دین اسلام می تونه به این سوالها جواب بده؟ (1646964) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۴۸:۱۰
اين موضوع از حد و توانائي هاي نيروي انتظامي بيرونه و به مسئولين بي خيال و لا ابالي بالاتر برميگرده اگر لا ابالي نبودند در برنامه هايشان چيزي در مورد حجاب ديده ميشدكدام يك از اين مسئولين اجرائي و مقننه براي حفظ حجاب و حرمتش برنامه تهيه و تدوين كردند؟ نيروي انتظامي كه بيچاره خودش گرفتار همين بليه بد حجابي خانواده هاي خودشان هستند باور نمي كنيد بيائيد به فروشگا ههاي اتكا سري بزنيد بخصوص در شمال كشور وبعد بپرسيد كه اين خانمهاي خيلي منمدن و مدپوش از كدام خانواده هستند معلومتان ميشه، هرچند افراد خيلي باغيرتي هم در انتظامي داره كه ا زخيلي ناهنجاري ها و ناپاكي ها دورندو مردشان مرد وشير مرد وزنش زن و شير زن هستند (1646977) (alef-6)
 
اکبر
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۵:۵۴:۱۵
به نظر بیست تا کامنت اول رو بچه های حوزه علمیه نوشته اند! (1646995) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۰۶:۵۲
چرا ازاین چادرهای جدید ایراد می گیرین من استاد دانشگاه هستم سرکلاس هم با چادر درس می دهم با چادرهای معمولی واقعا اذیت می شدم اما با این چادرهای دانشجویی خیلی راحت ترم ضمنا کاملا گشاده و جوش هم بسته میشه به نظر من حجابش هم بهتره در عین حال که شوهر خودم از مخالف های جدی این نوع چادره چون که میگه با این چادر ها زن ها توی روشون را نمی گیرن بهش می گم به هر حال من سرکلاس تو روم را نمی گیرم چون هد دستم به ماژیک و تخته پاک کن هست هم اینکه گردی صورت را تمام مراجع گفتن اشکال نداره چرا باید بیش از چیزی که حکم خداست پوشانده شود؟ اشکال نداره (1647019) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۱۲:۳۰
چادر شده دکان تجارت برای تجار.
چادر به عنوان حجابی که در اسلام بوده مطرح نیست بلکه سنتی است که در زمان پادشاهان ایرانی نیز بوده
حجاب واقعی همان پوشاندن سر و گردن و سینه است (1647032) (alef-6)
 
a
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۴۵:۰۰
بابا جان این بحث های الکی رو بذارید کنار
در اسلام اصل بر یک پوشش مناسب است تا حیای زن حفظ شود.
نوع پوشش (چادر، و ...) خیلی ملاک نیست.
خیلی ها چادر می پوشند اما صورت خود را چنان رنگ می کنند که آدم احساس تهوع بهش دست میده ... و نصف موهاشون هم بیرونه
ضمنا حیا فقط حجاب نیست.
علاوه بر حجاب، نوع راه رفتن و برخورد و صحبت کردن با مردان هم باید با متانت و وقار باشد (فلا تخضعن بالقول).
هی نگید از لبنان و مالزی و ... یاد بگیریم! (1647133) (alef-6)
 
نادر اصلی
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۴۹:۴۳
بعضی وقتها بعضی پوششها جذابیت و جلب توجه رو بیشتر میکنه .به قول یکی از اساتید که در یکی از دانشگا های پاکستان ادبیات تدریس می کرد در وصف دختران و خانمهای پاکستانی می گفت : دختران پاکستانی همانند دختران ایران قدیم دارای مو و گیسوان بلندی هستند که اکثرا برای پوشش موهایشان از روسری سفید بلندی استفاده می کنندبطوریکه با این روسری زیبایشان چند برابر می شود و با این پوشش انچنانی را آن چنان تر می کنند. (1647143) (alef-6)
 
کویر
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۵۰:۰۲
حجاب امری ذاتی است و زیاد اکتسابی نیست دوست عزیز (1647145) (alef-6)
 
صبا
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۵۴:۰۳
چرا اینقدر اخبار راجع به حجاب چالشی و اختلافی میشه؟
مگه حجاب اینقدر پیچیده است؟
چرا دوستان به جای استدلال های من در آوردی و تحلیل های کاملا شخصی، از آیات و روایات استفاده نمی کنند؟
آیات و روایات موجود اینقدر ساده و واضح هستند که اصلا نیازی به تفسیر ندارند و خیلی راحت میشه فهمید که منظور چیه.
مثلا این آیات رو ببینید:
فلا تخضعن بالقول فيطمع الذي في قلبه مرض وقلن قولا معروفا (راجع به نحوه صحبت کردن زن با نامحرم)
و قل للمؤمنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن (راجه به نگاه کردن و حفظ پاکدامنی)
و لا يبدين زينتهن الا ما ظهر منها (راجع به آرایش)
ياأيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين وكان الله غفورا رحيما (راجع به فلسفه پوشش)
و تعدادی آیه دیگر که با یک سرچ ساده در اینترنت پیدا می شود.
روایات که هم که تا دلت بخواد هست.
خب پس دیگه این بحث ها بر سر چیه؟ (1647152) (alef-6)
 
کامران
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۵۶:۴۶
دخالت در امور شخصی دیگران کرداری ناشایست و خلاف اخلاق و انسانیت است. هیچ کس حق ندارد که از دیگران بخواهد، رفتار و کرداری متناسب با باورهای او داشته باشند. تذکر به دیگران در زمانی معنی دار است که در مسایل اثر گذار در زندگی دیگران باشد. یک شهروند حق دارد به کسی که وظیفه ی خدمت رسانی در حوزه های گوناگون دارد و وظیفه ی خود را انجام نمی دهد، تذکر دهد وحتی از او شکایت نماید. یک شهروند حق ابراز شکایت و پیگیری آن، در برابر تخلفات اقتصادی، سیاسی و ... افراد صاحب نفوذ و دارایی را دارد. مثال هایی از این دست زیاد است.
اما یک شهروند حق ندارد که به دیگران بگوید چه بخورند و بیاشامند، چه بپوشند و چگونه رفتار کنند مگر آنکه رفتار آنها بر زندگی دیگران تأثیر معنی داری بگزارد. البته تأثیر باید معنی دار باشد.
برای مثال کسی بگوید: "اگر کسی در خیابان خوراکی بخورد و من در حال گذر باشم ممکن است احساس گرسنگی کنم و در نهایت آزار ببینم پس دیگران نباید در محل گذر هیچ گونه خوراکی بخورند، چون نقض حقوق دیگران محسوب می شود!!!!" واضح است که این سخن نه استدلال که بهانه گیری و زیاده خواهی است. حال در مورد آنچه حجاب زنان نامیده می شود نیز اوضاع به همین منوال است. نمی شود نیمی از جمعیت کشور را مجبور به پوشیدن پوششی که بخش بزرگی از آنها بدان علاقه ندارند کرد، به این بهانه که بخشی از نیم دیگر جامعه در صورت دیدن زنان با پوشش عادی مانند پیراهن و شلوار یا پیراهن و دامن، ممکن است احساسی غیر اخلاقی داشته باشند!!!!
آیا معقول نیست به جای دربند کردن نیمی از جمعیت کشور، به مردان هوس باز و خیابانی، بیاموزانیم که حرمت زنان را نگاه دارند و به آنها توهین آمیز و بدور از اخلاق ننگرند؟ اگر کسی از خانه ای دزدی می کند مقصر دانستن صاحب خانه به دلیل داشتن کالاهای باارزش در خانه، به دور از عقل است. این دزد است که به حریم صاحب خانه تجاوز نموده و باید محاکمه شود. پس چرا صاحب خانه (که در این مثل همان زنان جامعه هستند) را محکوم می نماییم. (1647161) (alef-6)
 
a
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۷:۱۷:۲۱
کامران جان
پس شما امر به معروف و نهی از منکر را هر جوری که شما قبول دارید برای ما تفسیر کنید. (1647202) (alef-10)
 
کویر
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۶:۵۸:۱۴
حجاب زنده باد (1647165) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۷:۰۷:۳۳
جوری حجاب . حجاب می کنید که کسی که تو ایران زندگی نمی کنه فکر می کنه که این ملت همه مریض جنسی و روانی هستند (1647178) (alef-6)
 
منصف
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۷:۳۳:۵۶
راست میگی بعضی ها خیلی پیچیده اش کردند.
حجاب خیلی ساده است و نیاز به اینهمه تحلیل خفن نداره
حجاب یعنی پوشش بدن غیر از صورت و دست ها تا مچ
فلسفه اش رو هم هر فطرت پاکی میدونه؛ حیا و شرافت زنانه (1647230) (alef-10)
 
بهار
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۷:۱۳:۱۷
نون نداریم بخوریم اون وقت شما چسبیدن به این چادرها که چرا این چادر اینجوریه و اون چادر اونجوریه. خواهشا دست بردارید دیگه. (1647189) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۱۷:۱۴:۱۷
به لحاظ پوشش بانوان یا باحجابند یا بی حجاب.کلمه"بدحجاب"به بی معنایی همان "گشت ارشاد " است. (1647190) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۱:۲۵:۱۳
چقد کامنت
جالبه بحث داغه
کاش ی کم فکر میکردیم
مرد زمانه خویش باشیم
یک ساعت تفکر برتر از هفتادسال عبادت است (1647606) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۲:۳۹:۱۱
دوستی که خانم زیبایی بود و سی و هفت هشت سال سن داشت برای کاری که در یکی از سازمان ها داشت، چادر پوشید و تعریف کرد که کلی خودرو جلوی پای او ترمز می کرد،زیرا منتظر تاکسی بود و البته برای رضای خدا و یا مسافر کشی نبود این ترمز کردن آ. منظور ، نجابت، به حجاب نیست، مصونیت هم نیست زیرا اگر مرد آ نجیب نباشند و تقوا نداشته باشند ،چادر هم کار ساز نیست. هر چیز اجباری، توهین به انسان است و ازادی او در گزینش راه زندگیش. بگذارید خود خانم ها تصمیم بگیرند که به بهشت می خواهند بروند یا نه،البته اگر ملاک بهشت رفتن چادر و یا حجاب باشد. زمانی که حجاب اجبا ری نبود هم دختران و زنان نجیب تر بودند هم مردان. (1647753) (alef-13)
 
مهمان
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۲:۴۸:۱۸
من موندم تو کار خدا که چرا از اول زن هارو با حجاب نیافریده که خیال همه راحت بشه! (1647768) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۶-۲۵ ۲۳:۰۲:۱۵
زن بایدطوری لباس بپوشدکه سنگین ومتین باشدجلف پوشیدن حتی اگربااین چادرهای فشن باشدجلب توجه می کند.عفاف اصل اول درحجاب است گاهی خانمی رامی بینی که حجاب کامل ندارداماجلب توجه نمی کندچون رفتارش نجیبانه است.صدتاچادراگربرسرکسی بگذارندامانگاهش عفیفانه نباشدحجابش به هیچ نمی ارزد. (1647787) (alef-10)
 
مهر دخت
۱۳۹۲-۰۶-۲۷ ۱۱:۳۲:۴۹
خداوند همه چیز را زیبا افریدند.
زن هم زیباست...من به عنوان یک زن میگویم.زنی که معمولی است از لحاظ اعتقادی.چند مرحله از زندگی را پشت سر گذاشتم.نوجوانی.اوج جوانی و الان که حدود 30 سالمه.همیشه چادری بودم.اما شیک پوش و مدرن .باز میگم اما حسابی پوشیده.اوایل فوق العاده دوست داشتم زیبایی که خدا بمن داده را بیشتر نمایش دهم. اما الان با وجود علاقه همسرم به ارایش و.... احساس بهتر و عمیق تر و حتی نیاز بیشتری در خودم به پوشیده بودن دارم. چون در ان ارامم. و احساس میکنم فقط زیباییم متعلق به عشق جاودانه ام است. و خود را ارزان در اختیار چشمان هرزه نگذاشتم تا لذت ببرند. عفت زیباترین جلوه خداوندیست . و صدف گوهری همچون زن
ا (1651062) (alef-13)
 
یک نفر
۱۳۹۳-۰۴-۲۱ ۰۰:۲۲:۳۱
من خودم چادری هستم ولی ب نظر من حجاب نباید اجباری شود اینطور بدتر زده میشن اصولا دین و حجاب یکموضوع درونیست ک خود فرد باید ب این نتیجه برسد منم خودم ب این نتیجه رسیدم دین طوری هست ک مردم هر کس ب نحوی تا حدی قبولش داره و در فرد کم کم متجلی میشه (2250036) (alef-10)
 
مینو
۱۳۹۴-۰۶-۱۵ ۰۰:۱۵:۳۵
من 25 سال بدون چادر بودم .الانم سه چهار ساله به خاطر کار همسرم چادری شدم. من بدون چادر هیچ وقت مشکلب نداشتم.اما واقعا قبول دارم که چادر حجاب کاملتریه. ولی چادر با اجبار هیچ ارزشی نداره.هر کسی باید آزاد باشه که خودش انتخاب کنه. اونوقته که میشه سره رو از ناسره تشخیص داد.به هر حال خیلی از مانتو یی ها هستند که حجابشون شرف داره به خیلی چادریا. (3165728) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.