نظر منتشر شده
۵۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 311397
وام ۲۵میلیونی و کیفیت خودروها؛
خودروسازان در هر دولتی خیالشان راحت است!
بخش اقتصادی الف، 29 آبان 94
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۵
اجرای طرح فروش اقساطی خودرو باعث شد تا دولت منابع مالی را بابت اعتمادی که به واسطه پایین بودن کیفیت خودروها و بالا بودن قیمتشان در بین مردم سلب شده بود را به صنعت خودرو تزریق کند و در عین حال، سایر صنایع در چنین حمایت مستقیمی نادیده گرفته شدند.

اعطای وام ۲۵ میلیونی به مردم برای خرید خودروهای در انبار مانده دو شرکت سایپا و ایران خودرو با واکنش‌های متفاوتی میان مردم و رسانه‌ها همراه بود. طرح فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی در قالب «بسته خروج از رکود» توسط دولت ارائه شد. طبق اعلام ایران خودرو و سایپا، تعداد فروش خودرو در قالب بسته خروج از رکود از مرز ۱۲۵ هزار دستگاه گذشت و علاوه بر این، فروش تعدادی خودروی چینی نیز در قالب این بسته صورت گرفته است.

بسته خروج از رکود که دولت آن را اعلام کرده، پنج هدف اصلی شامل «خرید دین واحدهای تولیدی برای تهاتر مطالبات تولیدکنندگان از دولت با بدهی بانکی»، «عرضه خودرو با تسهیلات بانکی»، «عرضه کالاهای با دوام تولید داخل با کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی»، «افزایش سقف اوراق خرید مسکن به ۶۰ میلیون تومان برای تحرک در خرید و فروش واحدهای مسکونی» و «کاهش نرخ سود بانکی برای حرکت سپرده‌های بانکی به سایر بخش‌های اقتصاد» را در بر می‌گرفت.

در حال حاضر با گذشت یک ماه از رونمایی بسته خروج از رکود توسط سه عضو کابینه دولت، به اعتقاد کارشناسان، اجرای طرح فروش اقساطی خودرو به عنوان یکی از ۵ محور اصلی پیش بینی شده در بسته خروج از رکود دولت، تنها با هدف تأمین منافع خودروسازان دنبال شده است نه خروج واقعی ارکان اقتصاد از رکود. هم چنین اجرای این بسته باعث شد تا دولت منابع مالی را بابت اعتمادی که به واسطه پایین بودن کیفیت خودروها و بالا بودن قیمتشان در بین مردم سلب شده بود را به صنعت خودرو تزریق کند و در عین حال، سایر صنایع نیز در چنین حمایت‌های مستقیمی نادیده گرفته شدند.

تنها با اجرای طرح فروش اقساطی خودرو و با فرض فروش صد هزار دستگاه با پرداخت ۲۵ میلیون تومان تسهیلات برای هر خودرو، رقمی در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی تحت پوشش خط اعتباری و به اسم مدیریت منابع بانک‌ها به جامعه تزریق شد. این تزریق، بدون شک ظرف چند ماه آینده آثار تورمی خود را نشان خواهد داد و این، علاوه بر پیامدهای ناگوار ورود بیش از صد هزار دستگاه خودروی بی کیفیت به خیابان‌ها است.

برخلاف بسیاری از تحلیل‌های تک بعدی که تخصیص این تسهیلات برای فروش اقساطی خودرو را حمایت رانت گونه دولت از خودروسازها قلمداد می‌کنند، انتقاد ما به حمایت دولت از صنایع خودروسازی نیست چراکه به شهادت آمارهای رسمی، این صنعت طی دو دهه گذشته سهم غیرقابل انکاری در ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد و اشتغالزایی داشته است و باید از آن حمایت کرد، بحث بر سر شیوه این حمایت و استفاده دولت از روش‌های پوپولیستی و مهم تر از همه عدم شفافیت و صداقت در بیان پیامدهای اجرای این برنامه‌ها است.

به اذعان همه کارشناسان و به استناد تجارب متعدد، هر سیاست و برنامه ای برای ایجاد رونق در اقتصاد و تحریک تقاضا، ناگزیر به تورم دامن خواهد زد و نمی‌توان چنین پیامدی را انکار کرد؛ بنابراین، انتظار از دولتمردان این بود که به جای بازی با کلمات و واژه سازی هایی مانند «خروج غیرتورمی از رکود»، «برنامه تسریع خروج از رکود» و نقض عهد و پیمان خود با مردم درباره انتشار و اعلام آمارهای اقتصادی و... مشکلات را صادقانه با جامعه در میان بگذارند و با تشریح شرایط، به دنبال ایجاد تقویت عزم ملی برای عبور از تنگه رکود باشند.

کارشناسان اقتصادی در روزهای اخیر نقدهای مختلفی به این فروش‌های خودرویی داشته‌اند، در بحث خروج از رکود، یک بحث اساسی این است که با وقوع رکود در اقتصاد، برخی اقشار مردم شغل خود را از دست داده‌اند (کارگران ساده و کارگران برخی کارخانه‌ها و برخی صنوف مرتبط با مسکن و ساختمان) و برخی شاهد کاهش شدید درآمد بودند (که کاسبان و بازرگانان جزو این دسته‌اند) لذا در هر بسته ای که برای خروج از رکود در نظر گرفته می‌شود باید به مخرب‌ترین اثر رکود (از بین رفتن اشتغال عده ای) و آسیب پذیرترین اقشار از رکود (کارگران موقت و کاسبان و صنوف خرد) توجه ویژه شود. توجه به این دو نکته، علاوه بر اصل عدالت، از منظر کارایی و کارآمدی منابع تخصیص داده شده نیز اهمیت دارد.

حال باید دید که این گروه‌ها از ۵/۲ هزار میلیارد تخصیصی به این طرح به چه میزان استفاده خواهند کرد در خوش بینانه ترین حالت ممکن است مقداری از منابع رؤیایی خودروسازان صرف پرداخت بدهی‌هایشان به قطعه سازان شده و به کسب و کارشان رونق ببخشد (البته اگر خودروسازان مثل قبل با قطعه سازان داخلی بازی نکنند و...)؛ اما قطعاً این طرح هیچ اثری از منظر اشتغال زایی نداشته و نخواهد داشت چراکه طرح، فقط انبار خودروسازان را خالی کرده و نمی‌تواند اثر اشتغال زایی داشته باشد. اگر هم اثر حداقلی اشتغال داشته باشد هیچ ارتباطی با اقشار آسیب دیده از رکود نخواهد داشت. لذا سؤال این است که آیا نمی‌شد این میزان نقدینگی از کانال دیگری مثل مسکن وارد بازار شده تا گروه‌های آسیب دیده از رکود به نان و نوایی برسند؟

اگر آسیب شناسی جدی تری از اقتصاد ما به عمل آید مشخص است که بعد از نفت این بخش مسکن است که با بهره گیری از ۵۰۰ محصول می‌تواند پیشران حوزه اقتصادی بوده و رونق دهی به آن، صنایع مختلف را به حرکت درآورده و از سمت رشد منفی به تعادل بکشاند، بنابراین در این حالت مناسب بود به جای توجه به خودرو و لوازم خانگی (که هنوز سازندگان آن حتی حاضر نیستند مسؤولیتی در مقابل تولید خود و خریدار بر عهده بگیرند) منابع اعتباری به سمت مسکن حرکت می‌کرد اما در بسته ای که از آن به عنوان بسته اقتصادی یاد شده، نقش مسکن بسیار کم رنگ است.

بخش مسکن علاوه بر این که به عنوان موتور محرک اقتصاد کشورها شناخته می‌شود، رابطه بسیار بیشتری با اقشار آسیب دیده از رکود دارد. طبق آمار بیش از ۳۰۰ صنف به طور مستقیم با تحرک بخش مسکن به رونق می‌رسند؛ کارگران ساده، تولید کنندگان و فروشندگان سیمان و آهن، کلید و پریز و لوازم الکتریکی و لوازم داخلی خانه، شرکت‌های پیمانکاری مسکن و عمران و بسیاری گروه‌های دیگر می‌توانستند با رونق مسکن از وضعیت نامساعد مالی خارج شوند. تنها استدلال شنیده شده در مورد علت کنارگذاشتن مسکن از بسته اخیر دولت، زمان بر بودن ایجاد رونق در این بخش است! پاسخ این که آیا دولتمردان از مدت‌ها پیش (حداقل زمستان ۹۳ که آمار افزایش موجودی انبار، کاهش قیمت نفت و کاهش واردات واسطه ای، تشدید رکود را نشان داده بود) نمی‌دانستند رکود تشدید خواهد شد چرا اجرای طرح اینقدر به تعویق افتاد که نهایتاً با فشارها (مثل نامه ۴ وزیر) اقدامی عجولانه صورت گرفت و مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد از طرح بیرون گذاشته شد.

جالب است که چندی پیش بالاخره از مسکن اجتماعی رونمایی شد اما اعلام شد که بانک‌ها تأمین مالی این طرح را بر عهده نگرفته و لذا وزارت راه و وزارت کار تصمیم گرفته‌اند از منابع خود این طرح را تأمین مالی کنند. آیا اگر ۵ /۲ هزار میلیارد به این طرح اختصاص داده می‌شد بهتر نبود؟

بدهی بسیار زیاد دولت یکی از معضلات اقتصاد است که ناتوانی دولت در پرداخت آن بسیاری از صنایع را با مشکل مواجه کرده است. آیا دولت نمی‌توانست این ۵ /۲ هزار میلیارد تومان را صرف پرداخت بدهی‌های خود به صنایع دارای اولویت کند.

حال سؤال این است که اثر این طرح بر صنعت خودرو چه خواهد بود قطعاً اثر کیفی بر وضعیت خودروها نخواهد داشت چراکه در طرح عجولانه فروش خودرو، هیچ معیار کیفی در نظر گرفته نشد. مثلاً این که فقط خودروهای با برگشتی پایین یا بهینه از نظر مصرف بنزین یا ایجاد آلاینده و دود و یا خودروهای امن تر مشمول طرح شوند تا خودروسازان برای بهبود کیفیت خود انگیزه پیدا کنند. از قضا بی کیفیت‌ترین محصولات دو خودروساز بیشتر از همه فروخته شد! از سوی دیگر با خالی شدن انبار خودروسازان، خیال آن‌ها از این که کمپین به کسب و کارشان آسیب بزند راحت شد. نکته آخر هم این که خیالشان راحت شد که همچنان (حتی در دولت اعتدال) می‌توانند به جای تلاش برای کیفیت بالاتر، از مسیر آسان اخذ رانت از دولت به اهداف فروش خود برسند. می‌شد ۵ /۲ هزار میلیارد تومان حداقل به صورت مشروط پرداخت شود!
 
کلمات کلیدی : وام خودرو
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۷:۴۶:۰۳
اتفاقا مردم روشون حساس شدن و از این به بعد مساله فرق میکنه دولت مجددا هم نمیتونه این وام رو به اونها بدهد مطمئن هم باشید 6 ماه دیگه میان باز دولت رو تحت فشار قرار میدن که وام بدهید وضعمون خرابه و...احتمال اومدن رئیس جمهور در تلویزیون و خواهش از مردم برا خرید کالای ایرانی هم هست. که اقا بیایید این خودرو ها رو بخرید و...
ولی زمونه عوض شده ببم جان (3336021) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۰:۰۳:۵۷
چند وقت دیگه که این خریداران جدید جلوی نمایندگی ها برای رفع عیب های پرشمار ماشینشون صف کشیدن ، اونوقت حالشون رو میپرسم (3336194) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۱۴:۰۵:۴۶
آخه دولت از فرقون ساز حمایت نکنه کی بکنه ماشینهای بی کیفیت با قیمتهای فضایی (3337558) (alef-11)
 
آرش
۱۳۹۴-۰۹-۰۱ ۰۸:۳۸:۵۴
خودروساز خیالش راحت
مردم دیگر خردار نیستند
این تعداد هم با وام خریدند
دولت اگر پول دارد برای وام
یارانه ها را قطع نکند
میگوید شب دادن یارانه عزاداریم
اما حدود 2500 میلیارد تومان وام میدهد که معلوم نیست آیا همه چکها هم پاس میشود یا نه ؟؟؟ (3338827) (alef-3)
 
سلیمی
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۱۵:۴۴:۱۹
در متن بالا به بی کیفیت بودن خودروها اشاره و اعتراف شده
و نکته جالب از نوع مدلهای خریداری شده
میشه فهمید که اکثرا برای استفاده کاری و مسافر کشی خریداری کرده اند
و میتوان نتیجه گرفت که بیشتر خریداران جوان هستند که دنبال کار بوده اما نیافته
عاقبت با این روش میخواهند برای خود منبع درآمدی داشته باشند
اما چون جوان هستند
تجربه کافی از این مدل ماشینها ندارند
اما بعد از چند سال اتمام اقساط به اشتباه خود پی میبرند
ما نخریدیم
و نمیخریم
هیچ وقت (3337797) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۲:۱۷:۲۶
در سفر استانی آقای رئیس جمهور برای فرستادن دخترم به خانه بخت درخواست وام برای تهیه جهیزیه کردم. جواب نگرفتم. خداوکیلی حل مشکل ازدواج جوانان از طریق پرداخت وام باید در اولویت باشد یا پرداخت وام خودرو که یک مشکل را برای تولید کنندگان خودرو به ظاهر حل می‌کند ولی در کنار آن مشکلات عدیده‌ای مثل عدم تناسب تعداد خودرو و معابر شهری، افزایش آلودگی هوا و... را به وجود می‌آورد. (3336330) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۲:۱۸:۳۱
وقتی معاون بانک مرکزی به صراحت اعلام می‌کند هدف از پرداخت وام خودرو خالی کردن پارکینگ خودروهای داخلی بود چگونه می‌توان به توانمندی این دولت در توسعه و پیشرفت کشور شک نکرد! (3336331) (alef-11)
 
شایان
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۲۱:۲۵:۴۲
کسی که از وام 25 ملیونی استفاده میکنه و قسط 675 هزار تومانی در ماه را پرداخت میکنه یادش باشه این به منزله حذف یارانه اش است. باور ندارید خواهید دید............... (3338375) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۰۱:۲۳:۰۵
چه دل خوشی دارید شما... مردم توی اون 6 روز گذایی نشون دادند که لیاقتشون در چه حده... (3336469) (alef-11)
 
یوسف
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۰۲:۱۷:۰۳
سلام حالا یارانه ی این بیچاره های که ثبت نام کردند رو قطع نکنن چون اینا دیگه متمکن محسوب میشن با این اقساطی که هر ماه میخوان بدن (3336492) (alef-11)
 
سید
۱۳۹۴-۰۹-۰۱ ۰۳:۰۴:۲۳
رگ خواب مردم بلدن که دوباره چه طرحی بدن ماشیناشون به فروش بره برادر (3338691) (alef-3)
 
شادمهر
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۷:۵۱:۴۰
کدام مردم..؟؟؟!!!!
حالا کاملا میشه فهمید که این همه دامن زدن به پایبندی به کمپین نخریدن خودروها بیجا بود و فقط با تحریک و ...توانستند مردم را به خرید خودرو ترقیب کنند.تا حالا هم مثل همیشه (بسیاری از)مردم جوگیر هستند و منتظر جو غالب هستند تا بسوی آن حرکت کنند.بسیاری از ما(مردم)هنوز به آگاهی و فهم لازم دست پیدا نکردیم که چگونه حق خود را محقق کنیم. (3336028) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۷:۵۵:۴۷
از دولت روحانی به خاطر این کار مایوس شدم.
واقعا برای دولت متاسفم که به خاطر حمایت از دو مونتاژکار ...داخلی پشت به اعتماد مردم کرد.

از مردم هم ناامید شدم. (3336036) (alef-11)
 
احمد
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۰:۴۰:۰۸
مشکل اصلی این خودروسازان و یا وزارت صنایع و دولت فعلی نیست.
تحرک بازار به نفع همه مردم خواهد بود و ایشالله اتفاق میافتد.

مشکل اصلی در انهدام فرهنگ تولید صنعتی و آموزش نیروی کار است که متاسفانه بعد از انقلاب چون خیلی مسائل تخصصی اصولی جلو نرفته و قربانی و قاطی مسائل دیگر سیاسی و دینی و....شده، این مسئله بحرانی شده است.


راه حل این مشکل، قبول برتری فرهنگ مدرن دنیا در کار و مدیریت و.... است و دور ریختن بخش های زیادی از فرهنگ منسوخ فعلی خودمان است. (3336234) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۸:۱۷:۴۹
خودروسازان در هر دولتی خیالشان راحت است!

چون پشتشون گرمه به سهامداران عمده ...

این افراد قادرند با توجه به رانت اطلاعاتی در بورس، مرغوبترین سهام رو به موقع بخرند و با همین قدرتشان اجازه نمیدن از ارزش سهامشان کاسته بشه (3336056) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۸:۱۹:۳۴
وقتی 25 میلیون وام به خودرو اختصاص پیدا می‌کند و به یک جوان 3 میلیون وام ازدواج می‌دهند مفهومش این است که برای مسئولان کشور ازدواج و تشکیل خانواده مهم نیست. برای آنان مصرف‌گرایی اهمیت دارد. ضمن اینکه خودروسازی متعلق به شرکت‌های دولتی و یا افراد خاص نباید ورشکسته شوند. (3336060) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۸:۲۰:۰۸
بیش از دو میلیون نفر بیکارند و بیش از 60-70 درصد حقوق‌بگیران از حقوق یک میلیون و نیم به پایین دریافتی دارند. این جمعیت بزرگ چگونه قادرند از وام با اقساط 609 هزار تومانی بهره‌مند شوند و یا وام خودرو دریافت کنند؟ واقعا مردم را چه فرض می‌کنند؟ بناست مشکل مردم حل شود یا اینکه بانک‌ها سود بیشتری ببرند و شرکت‌های دولتی چاق‌تر شوند! (3336061) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۰۹:۰۷:۴۹
خوب خودرو می خرند و شروع به مسافرکشی می کنند (3336758) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۱ ۱۹:۲۰:۱۸
مغز متفکر پرداخت وام مشخص شد.... (3340087) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۲۰:۵۷:۵۸
این وام ماهانه پرداخت نمیشه جانم (3338334) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۸:۲۱:۳۵
در حال حاضر مشکل اکثر خانواده‌های ایرانی خرید خودرو نیست که دولت تصمیم گرفته 20 میلیون تومان وام بدهد. در همین قدم اول معیشت زندگی مانده‌ایم با مشکل گرانی و تورم چه‌کار باید بکنیم. چرا دولت و دولتی‌ها آدرس غلط به مردم می‌دهند؟ (3336063) (alef-11)
 
کارشناس
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۸:۳۱:۳۵
تعمیرگاه های مجاز ایران خودرو و سایپا از هم اکنون باید آماده باشند

1- شرایط گارانتی خودرو با توجه به رکود روزافزون صنعت خودرو سخت تر و پیچیده تر خواهد شد و مشتریان قطعا با نمایندگی ها مشکل خواهند داشت.

1- مشتریان طرح وام 25 میلیونی اسیر خودرویی شده اند که از نظر کیفیت بسیار پایین است و دارند برای آن ماهیانه بین 500 هزار تا یک میلیون تومان پرداخت می کنند و بعد از چهار سال سند خودرو آزاد شده و مالک واقعی خواهند بود.

3- نارضایتی مشتریان بسیار افزایش خواهد یافت چون نه خدمات گارانتی مناسب دریافت می کند و نه دیگر پولی در بساط دارند تا با آن بتوانند با هزینه شخصی خود خودرو را تعمیر کنند.

4- مشتری تازه می فهمد که چه ..... خود گذاشته است و نه راه پس دارد و نه راه پیش. بنابراین شکایات از نمایندگی ها و بالطبع از خودروسازان بالا می گیرد.

5- اگر صحبتهای بنده طنزآلود نباشد باید به عرض همه هموطنان برسانم که اگر در یکی دوماه آینده دیدید که خودروی پشت سر یا کنار شما دارد بر روی فرمان و داشپورت می کوبد و به عالم و دنیا دارد فحش می دهد اصلا واکنش نشان ندهید چون تا 99 درصد ممکن است در وام 25 میلیونی شرکت کرده باشد و هم اکنون از یکی از نمایندگی ها بیرون آمده باشد.

5- در آن لحظه به من فکر کنید که به عنوان کارشناس فنی نمایندگی چه بر سرم آمده !!! (3336078) (alef-11)
 
mr
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۸:۳۹:۱۴
باسلام خدمت الف
متاسفانه در دولت تدبیر یک اقتصادان خبره و جسور وجود ندارد اگر چنین نبود این بازه زمانی بهترین زمان برای جراحی این غده ....صنعت خودرو سازی( بود و با کمی تامل و دور اندیشی میشد به درمان آن پرداخت چرا که هر چقدر مدت زمان دیرتری نسبت به اصلاح ساخنار صنعت خودرو سازی و به ویژه ساختار مدیریتی آن دیرتر اقدام شود درد جراحی و زمان بهبود آن به همان اندازه زیاد تر خواهد شد و با این کار دولت به جز تسکین ظاهری درد با مسکن تجویز شده کاری انجام نداده که این خود در اینده ضربه ای مهلک تر بر اقتصاد کشور وارد خواهد کرد برای اصلاح ساختار مدیریتی باید کار ریشه ای انجام پذیرد و لازم است که از وزارت محترم صنعت و مدیران ارشد خودرو سازی و همچنین قطعه سازی کمال تشکر را کرده و ضمن ارزوی موفقیت در دوران باز نشستگی از نیروهای جوان و با استعداد و همچنین اقتصاد دانان جسور استفاده نمود
با تشکر از الف (3336091) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۹:۳۰:۲۴
این خودروسازهای نالایقی که زورشان میآید حتی 10 سال یکبار هم ظاهر خودرو را کمی عوض کنند، اگر گذاشته بودید سالها پیش ورشکسته شده بودند، امروز هزاران نفر از هموطنان ما زنده بودند و زنده ها هم ماشینهای بهتر و ایمنتری سوار میشدند و آنهایی هم که در صنعت خوردو کار میکردند حالا در صنایع دیگری مشغول شده بودند که در آنها ما مزیت نسبی و واقعی داریم و...

این یعنی وضعیت از هم لحاظ بهتر بود. اما با اصرار بر اینکه "میخواهیم خودروساز باشیم" .... (3336148) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۱۹:۳۳:۴۰
50 سال گذشت خداییش کجای دنیا این تعرفه سنگین رو وارداته و این همه دولت به صنایع خودروسازی کمک میکنه؟ این همه تلفات جاده ای این همه تلفات مالی اگر این صنعت توی مغولستان بود با این حمایت عجاب اور قطعا جزو 3 برند برتر جهان شده بود. هر بی مدریتی این خودروسازها می کنند و بی کیفیت میسازند بعد داد و بیداد می کنند که ای وای فروش نداریم و کارگرها بیکار میشن و..اینبرنامه دیگه باید با اولتیماتومی به خودرو سازها پایان پیدا کنه. ورشکستگی یکی از اصول ساده اقتصادی است و این اصل زیبا که باعث از بین رفتن کالای بی کیفیت میشه باید در ایران اجرا بشه (3336154) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۰:۲۴:۴۲
آقایان بفکر مردم نیستند بفکر جیب خودشان هستند بیت المال خرج میشود بعدا بطریقی از جیب بعضی ها سر در می آورد (3336221) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۳:۲۲:۴۱
دولت بی دلیل حمایت نکرده از صنایع به اصلاح خودروسازی
حتما نفعی در کار بوده شک نکنید. (3336387) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۰:۳۹:۳۵
خلاصه کار از روی عقل نبود
هزینه هزاران میلیارد برای خودروساز
شاید باز هم مردم تحریم کردند باز هم دولت این مبلغ وام پرداخت میکنه؟ (3336231) (alef-11)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۱:۱۳:۱۲
عمیقا از این عمل دولت تدبیر وامید متاسفیم.انچه به جایی نرسید فریاد ملت بود (3336265) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۱:۲۸:۴۸
به زودی اثر مسکن تزریق شده توسط دولت از بین می رود(مثل 200میلیارد قبلی)وخودروسازها آه و نالشون بالا میره ملت مغبون هم دست در دست خودردوی قسطی و بی کیفیتشون بین نمایندگی ها پاسکاری خواهند شد.واز سوی دیگر خودرو سازها و بانکی ها به دنبال پاس کردن چک های بی محل این و اون
خلاصه اشتغال زایی برا قوه قضاییه هم بالا میره (3336282) (alef-11)
 
سید
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۱:۳۲:۱۷
حمایت دولت از خودروسازهایی که این چندسال خون مردم رو تو شیشه کردند و پشت کردن به خواسته های بحق مردم،باعث ناامیدی از دولت تدبیر و امید شد. (3336288) (alef-11)
 
هادی
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۱:۳۴:۱۲
جالبه خریداران خودرویی مانند پراید که قیمت 20 میلیون را برای آن زیاد قلمداد می کردند و کمپین نخرید را تشکیل دادند حالا با مبالغ بسیار بیشتر فقط سوار آن می شوند و بعد از چهار سال مالک آن می شوند و دوبار مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می کنند و جالبتر این است که فکر می کنند سود کرده اند در حالی که سبب خندیدن عده ای می شوند (3336291) (alef-11)
 
پارسا
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۱:۵۳:۴۲
با هيچ معادله اي خريد خودرو با اين شرايط قابل فهم نيست
اگه خريدار نداره چجوري ماهي هفتصد قسط ميده اگه داره چرا با اين شرايط خودرو ميخره
كسي ميتونه اين داستانو حل كنه؟؟ (3336302) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۲:۰۴:۳۸
اين نتيجه خصولتي سازي است ،
دولت به طور كامل بر انها مديريت ندارد اما بايد به طور كامل خرج انها را بدهد ف مانند بسياري از بانكها ، فرودگاهها ، كارخانه جات و سازمانهاي ضررده .

همانطوري كه در وزارت فرهنگ ، بودجه را ديگران مي گيرند و انتقادات را وزارتخانه مي شوند ،
حال خودروسازهايي كه با پول خودشان ، خود را خريده بودند ، بايد هيشه دست به دامن دولت باشند ،
يادمان نرفته كه نيروي انتظامي بارها بحث توقف شماره گذاري را پيش كشيده و هربار خود عقب نشسته است ،
اين چه صنعتي است كه دولت ، بانكها و حتي پليس هم حريفش نيست !

سامان دادن به خودروسازي كشور طوري كه هم مردم خودروي روز دنيا را به قيمت ارزان سوار شوند و از طريق صادرات ، درآمد ارزي داشته باشيم ، آزمون خوبي خواهد بود كه ببينيم آيا كشور توان صنعتي شدن دارد يا نه (3336312) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۲:۵۸:۴۴
خلایق هر چه لایق (3336363) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۲۹ ۲۳:۵۰:۰۴
من موندم واقعا
هم ما میگیم نخریم و بعدش هم میگیم نخریدیم اما رسانه ها نشون میدن که ما(مردم) ریختیم تو نمایندکی ها و دو تا چهار تا ثبت نام میکنیم
و آخر سر هم میایم توشبکه های اجتماعی و سایتها و کلا هر جایی بتونیم میگیم واقغا متاسفیم برای مردم که رفتن و این خودروها رو خریدن من الان یه کم گیج شدم
کسی میتونه بگه این آقا یا خانم "مردم" کیه که داره تمام زحمات کمپین رو خراب میکنه؟؟؟؟
ایرانیه؟؟؟آمریکاییه؟؟؟
به نظرم آمریکایی باش
لطفا کمکم کنید (3336416) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۰۶:۲۶:۲۲
نگران نباش به موقعش چوبش رو هم میخورند و این ماه عسل هم تمام می شود اون موقعه دیگه پشیمانی فایده نداره نه میتونه بفروشه و نه میتونه قسطشو پرداخت کنه (3336533) (alef-11)
 
یوسف
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۰۷:۲۸:۴۹
مشکل اینه که الان همه توی پستوی دنیای مجازی زیست می کنند و فکر می کنند تمام مردم ایران یعنی همه کسانی که توی وایبر و تلگرام و واتس آپ هستند (3336574) (alef-11)
 
ثريا دالغين
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۱۴:۲۱:۲۷
اما اگر اين قشر را، كه اكثريت "آگاه جامعه" اند ناديده بگيريد بي انصافي كرده ايد. (3337612) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۰۱:۴۶:۰۶
من رانا دارم اخیرا صبح ها به سختی روشن میشود برم گارانتی پذیرش نکرد گفت برو قسمت شکایات ، گفتن خیلی از رانا ها 206 این ایراد را اخیرا پیدا کردند و ما باد نیستیم درست کنیم میخوهیم شکتیات را بفرستیم تهران!
این رو قیاس کنید یا فولکس که ابروش رفت به خاطر یک نقص ولی اینجا خود مردم هم به خودشان رحم نمی کنند و به خاطر وام کیفیت را فدا کردند (3336479) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۰۸:۳۹:۱۱
سلام من پژو 405 خشک خریدم بعداز 1500 کیلومتر کرکرد کیر بوکسش خراب شده حدود یک هفته در تعمیر گاه ایران خودرو گیربوکسو باز کرده اند میگن امداد کردیم واقعا امداد یعنی چندروز (3336684) (alef-11)
 
محمد ه
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۱۳:۰۱:۱۷
برو خدا رو شکر کن که فقط گیربکسش خراب بود اگه استارت سویچ دنده فلایویل و گیر بکس صفحه کلاج .... خراب بود چه کار می کردی؟من سر به بیابانهای جاجرم گذاشتم و فهمیدم که این ماشین رو باید به یک بدبخت دیگه بفروشم تا سر از تیمارستان در نیاوردم . از مانی که فروختم یه کم حالم بهتره شده .داشتم زخم معده هم می گرفتم الف انعکاس بده جان ما (3337355) (alef-11)
 
کامران
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۱۳:۲۵:۵۲
بحث نکنید صدای ما هیچ وقت به دولت نمیرسه اونا کار خودشون رو میکنن خسته شدیم از بس گفتیم من که کلا بیخیال شدم بزارید هرکاری میکنن بکنن (3337438) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۱۴:۲۶:۳۰
حتی خودرو بنز نتوانسته در 6 روز 110 هزار سفارش خرید داشته باشد که خودرو سازان ایران داشته اند. (3337621) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۱ ۱۷:۴۴:۲۹
بنز که قاتل نمیسازه (3339904) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۱۵:۵۵:۳۳
این حرکت دولت تدبیر و امید را در انتخابات آینده ریاست جمهوری به یاد خواهیم داشت و مطمئنن من و خیلی های دیگه که به ایشون رای دادیم در دور قبل در این دور در تصمیم خود تجدید نظر خواهیم کرد .
به حمدالله مشکل سیلست خارجی حل شده و مسئله تحریم ها رفع گردید و کار این دولت تمام شد اکنون اولویت همه مردم مشکلات اقتصادی است . رئیس جمهور و دولت بعدی کسانی خواهند بود که اقتصاد دان و دلسوز و به فکر جیب مردم باشند . (3337813) (alef-13)
 
سورنا
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۱۶:۱۹:۱۰
امیدوارم این کسایی که رفتن ماشین خریدن بعدا نیان آه و ناله کن که ماشین کیفیت نداره و هزاران مشکل دیگه
که در جواب میگیم خودت رفتی خریدی پس از خریدت لذت ببر (3337850) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۱۷:۳۰:۰۱
بزرگترین مشکل کشور اینه که دولت خودش رو پاسخگو نمی دونه (3337974) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۸-۳۰ ۲۰:۰۶:۵۸
اینهمه پاسخگویی در برابر مجلس چیه ! (3338261) (alef-11)
 
میلاد علی نزاد
۱۳۹۴-۰۹-۰۱ ۱۷:۴۳:۰۳
واقعا ما ایرانیان جرا باید ماشینهای قاتل سوار شیم واقعا با این تاریخ جند هزار ساله ای که داریم (3339900) (alef-13)
 
بهرام
۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۲۰:۱۲:۰۹
خودروهایی تحویلی به هیچ عنوان دارای کیفیت نیستند من پژو پارس مدل 93 گرفته ام تا الان حدود یکسال از تحویل خودرو گذشته که قطعات تعویض شده رو در دوران گارانتی به شرح ذیل به اطلاع شما عزیزان میرسانم 1-داشبورد کامل پژو پارس 2-جعبه فرمان 3- درب سوپاپ 4- صندلی راننده کامل 5- شیشه عقب و زه شیشه عقب کامل 6- سنسور اکسیژن 7- سنسور میل سوپاپ 8- تعویض کلید کولر 9- تعویض باطری 10- تعویض خیلی از قطعات دیگر که مستند پیش من موجود میباشد لطفا هم وطنان عزیز نظر بدهند خودرو در یکسال با 20هزار کیلومتر پیمایش و هزاران عیب شایسته ایرانی میباشد در ضمن از نظر قیمت هم باید این خودروها بازبینی شوند. (3344243) (alef-11)
 
سادات
۱۳۹۴-۰۹-۰۴ ۱۳:۵۲:۳۵
دعا کنید این مملکت سروسامانی پیدا کنه وثابت شود مردم هم حقی دارند (3346206) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۹-۰۶ ۱۳:۱۴:۲۷
توی یک کشور هشتاد میلیونی ۱۲۵هزار نفر هم پیدا می شه سر از حساب وزیان وسود درنیاره (3350390) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.