نظر منتشر شده
۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 269593
کارت انرژی جایگزین یارانه نقدی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تاکید بر اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا نشده است، گفت: پایلوت شیوه جدید اجرای قانون هدفمندی با تکنیک جدید کارت انرژی در جزیره قشم اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجو ، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در نشست خبری در وزارت نفت گفت: در سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری درباره اصلاح الگوی مصرف در سال ۸۹ قرار شد شدت مصرف انرژی تا سال ۱۴۰۰ نصف شود؛ اگر مصرف بی‌رویه انرژی با همین روند ادامه داشته باشد ما تا سال ۱۴۰۱ یا ۱۴۰۳ به جای صادر کننده، وارد کننده انرژی خواهیم شد.

نصرت‌الله سیفی با اشاره به نمونه‌های جهانی در این رابطه گفت: در انگلستان در سال ۲۰۰۵ مصرف نفت بر تولید پیشی‌گرفت و انگلستان وارد کننده نفت شد؛ در مورد گاز هم انگلستان در سال ۲۰۰۵ مزیت تولیدی خود را از دست داد و وارد کننده شد و این اتفاق در مورد مکزیک هم در سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاد.

*مصرف داخلی انرژی نسبت به صادرات ارزش افزوده‌ای نداشته است

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه در سال ۸۹ یک بشکه نفت خام در ایران ۱۰۰ هزار تومان GDP تولید کرده است، گفت: اگر قیمت نفت را در آن زمان ۱۰۰ دلار و قیمت دلار را نیز ۱۰۰۰ تومان فرض کنیم این اعداد نشان می‌دهد مصرف هر بشکه معادل نفت خام در ایران هیچ ارزش افزوده‌ای در اقتصاد ملی ایجاد نکرده است.

وی تصریح کرد: بازدهی یک دلار سرمایه‌گذاری در کارایی مصرف انرژی برابر با ۳ دلار سرمایه‌گذاری در بخش تولید انرژی است.

سیفی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۹۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی مصرف انرژی نیاز داریم، گفت: با این کار شدن مصرف انرژی نصف می‌شود، ۷۷۰ میلیارد دلار از محل انرژی صرفه‌جویی شده به کشور باز می‌گردد، ۳ میلیون فرصت شغلی ایجاد می‌شود و ۱۸۰۰ میلیون تن از انتشار کربن کارسته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۲۰۲۰ برای انتشار کربن اضافه جریمه خواهیم شد، اضافه کرد: ما برای شروع تنها به ۶۰ میلیارد دلار نیاز داریم و بقیه منابع مورد نیاز از محل بازگشت سرمایه‌گذاری انجام شده تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تاکید کرد: جریمه صنایعی که بیش از اندازه انرژی مصرف می‌کنند در قانون اصلاح الگوی مصرف به شماره ۱۷۷۰ دیده شده است.

وی در ادامه گفت: براساس بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه ۹۳، حدود ۲۰ میلیارد دلار طرح تصویب کردیم که ۱۲ میلیارد دلار آن از شورای اقتصاد مجوز گرفت؛ براساس این بند همچنین ۴۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بالادست نفت و گاز در پاس جنوبی و غرب کارون تصویب شده است.

*اجرای آزمایشی شیوه جدید هدفمندی یارانه‌ها در جزیره قشم


سیفی با تاکید بر اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی اجرا نشده است، گفت: پایلوت شیوه جدید اجرای قانون هدفمندی با تکنیک جدید کارت انرژی در جزیره قشم اجرا می‌شود.

وی افزود: براساس مطالعاتی که اتاق بازرگانی انجام داده است و با کمک سازمان مناطق ویژه اقتصادی برای جلوگیری از صدمات ناشی از قاچاق و بهبود و ارتقای مصرف انرژی این طرح طراحی شده است که باید در هیئت دولت هم تصویب شود تا به مرحله اجرا برسد و براساس آن قیمت‌ حامل‌های انرژی واقعی شده و کارت انرژی جایگزین یارانه نقدی خواهد شد.

*تولید خودرو در داخل از نظر مصرف انرژی به صرفه نیست


مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه با بیان اینکه استاندارد مصرف بنزین برای خودروهای کلاس C حدود ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، گفت: میانگین ترکیبی مصرف سوخت بنزین در خودروهای وارداتی حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و خودروهای تولید داخل ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

وی تصریح کرد: با این وضعیت شاید از نظر مصرف انرژی صرف نکند که در داخل خودرو تولید کنیم چرا که مصرف سوخت خودروهای داخل بسیار بالا است و هزینه انرژی زیادی به کشور تحمیل می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد: با وزارت راه و شهرداری‌ها درباره اجرای قانون مبحث ۱۹ مشکل جدی داریم چرا که این قانون سال ۷۵ ابلاغ شده اما اجرا نمی‌شود.

سیفی برنامه‌های امسال شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت را اجرای پروژه‌های بند «ق» تبصره ۲، اجرای حداکثری قانون ۱۷۷۰ و اجرای صحیح قانون هدفمندی اعلام کرد و گفت: سال گذشته دولت تصویب کرد ۳۰۰ میلیارد تومان از محل یارانه‌ها به وزارت نفت و ۲۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو برای بهینه‌سازی صرف انرژی پرداخت شود که هیچ رقمی پرداخت نشد اما نفس تصویب چنین ماده‌ای بسیار مثبت است.

*رتبه هشتم انتشار کربن دنیا برای ایران


وی ادامه داد: امسال فرض کردیم ۲۵۰ میلیون بشکه معادل نفت خام در مصرف انرژی صرفه‌جویی انجام شود اما اگر دستگاه‌ها کمک کنند به میزان بیشتری صرفه جویی قابل تحقق خواهد بود.

وی افزود: سال گذشته فقط با تغییر سوخت از مایع به از نزدیک ۱.۲ میلیارد دلار با فرض نفت ۵۰ دلاری به کشور سود رسیده است و ما فرض را بر این گذاشتیم که از ۵۰ درصد شدت مصرف انرژی در افق چشم‌انداز، امسال ۷ درصد را عملیاتی کنیم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهارداشت: امسال باید سناریوهای کاهش انتشار کربن را به سازمان ملل ارائه دهیم؛ در اجلاس کپنهاگ همه کشورها تعهد دادند سناریوهای کاهش تولید کربن را ارائه دهند و از سال ۲۰۲۰ چریمه خواهند شد.

وی اضافه کرد: ما در سال ۷۵۰ میلیون تن معادل کربن تولید می‌کنیم و رتبه ما در این شاخص ۵ یا ۶ سال پیش ۱۴ بود که الان به ۸ رسیده‌ایم.

*آمار متنتقض از تعداد خودرو در کشور


وی در ادامه با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات بزرگ ما در کشور نداشتن آمار است، گفت: ما درباره تعداد خودرو ۳ آمار مختلف با فاصله زیاد داریم چنانکه پلیس راهور ، وزارت صنعت و سامانه کارت سوخت ۳ رقم مختلف با فاصله ۲۰ درصدی درباره تعداد خودروهای کشور ارائه می‌دهند.

سیفی با بیان اینکه خودروسازان نقشه راه کاهش مصرف سوخت خودروها را طراحی کرده‌اند اما این نقشه راضی کننده نیست، گفت: در پروژه‌های مربوط به بند «ق» برنامه خودروهای هیبریدی را داشتیم اما چون تکنولوژی لازم را به ما نمی‌دادند و خودمان هم این تکنولوژی را نداشتیم، برنامه حذف شد.
 
کلمات کلیدی : کارت انرژی
 
شهروند
۱۳۹۴-۰۲-۱۴ ۱۷:۱۹:۲۹
شما دنبال خالی کردن جیب مردم هستین نا اصلاح الگوی مصرف!

تا زمانی که این آشغال های داخل کشور مصرف بالا دارن مردم چکار کنن؟

از خودرو گرفته تا وسایل الکترونیکی و خانگی. کدوم یکی شون استاندارد جهانی دارن؟

مردم رو با این حرفا وادار به مسخره خودتون نکنید. همه این حرفای دروغ شمارو می فهمن. پس بهتره خودتونو مضحکه عام و خاص نکنین. (2867764) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۲-۱۴ ۱۷:۳۷:۱۹
میانگین ترکیبی مصرف سوخت بنزین در خودروهای وارداتی حدود ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و خودروهای تولید داخل ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. (2867802) (alef-13)
 
یاس
۱۳۹۴-۰۲-۱۴ ۱۸:۰۱:۰۶
به قول خودتون هدف از یارانه، حمایت از قشر ضعیف بود.
اونا که مصرف انرژی زیادی ندارن. (2867844) (alef-13)
 
نسیم شمال
۱۳۹۴-۰۲-۱۴ ۱۹:۱۱:۱۲
ما همه چیزمون از اونا عقب مانده است چطور وضع فعلی ما رو با این کشورهای پیشرفته مقایسه می کنید؟ (2867934) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.