نظر منتشر شده
۳۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 398194
قراردادهای خودرویی جدید از تشدید انحصار تا فناوری دست دوم
مهدی حسن زاده،‌ ۱۱ مهر ۹۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۹
سومین قرارداد خودرویی مهم پسابرجام روز جمعه در فرانسه بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت رنو منعقد شد. پیش از این پژو با ایران خودرو و سیتروئن با سایپا، قرارداد همکاری مشترک در زمینه خودرو منعقد کرده بودند که در این بین قرارداد پژو از اهمیت بیشتری برخوردار بود. اکنون با ۳ قرارداد خودرویی مواجه هستیم که اشاره به چند نکته درباره این قراردادها، به ویژه قرارداد اخیر ضروری است:

۱- هر ۳ قرارداد خودرویی پسابرجامی ایران با خودروسازان فرانسوی بسته شده است. این وضعیت ممکن است تبعاتی را در پی داشته باشد. اتکای کامل خودروسازی کشور در روابط خارجی به یک کشور خاص، خلاف منطق و موجب آسیب پذیری این صنعت در صورت بازگشت تحریم هاست. هر چند از جنبه ای دیگر، ممکن است این وضعیت به عنوان امتیازی خاص برای کشوری نظیر فرانسه، موجب شود تا منافع صنعت خودروی این کشور از ارتباط با ایران موجب فاصله گرفتن فرانسوی ها از تحریم شود، اما باید توجه داشت که روی دیگر سکه که روی محتمل تر است، سپردن بخش عمده ای از بازار ایران به صنعت خودروسازی فرانسه و در نتیجه آسیب پذیری از محل این وابستگی است.

۲- قرارداد اخیر با سازمان دولتی گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) منعقد شده است. ایدرو، سازمان مادر تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش صنعت، می باشد و به نمایندگی از این وزارتخانه با مسئولیت سرمایه گذاری در صنایع مختلف و سیاست گذاری برای توسعه این صنایع فعالیت می کند و در ضمن به نمایندگی از دولت سهامدار بخشی از سهام شرکت های بزرگ صنعتی نیز است. هم اکنون ایدرو حدود ۲۰ درصد سهام ایران خودرو و سایپا را در اختیار دارد و البته به دلیل ماهیت دولتی و قدرتمند خود، در روند مدیریتی این دو شرکت و تعیین مدیران اصلی آن سهمی به مراتب بیش از ۲۰ درصد دارد. برخی از این قرارداد به ایجاد قطب سوم خودروسازی تعبیر کرده اند. پیش از این اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد، ایده تشکیل قطب سوم خودروسازی را مطرح کرده بود. اکنون به نظر می رسد که با ورود مستقیم وزارت صنعت به تشکیل قطب سوم خودروسازی، ما در حقیقت با ۳ خودروساز بزرگ که تحت حاکمیت یک سازمان دولتی است، مواجه هستیم و این مسئله به معنای تشدید انحصار در صنعت خودرو است.

۳- اولین دغدغه ای که می توان راجع به هر قرارداد خارجی با خودروسازان داشت، پیرامون سرنوشت دو محور اصلی رشد واقعی این صنعت یعنی طراحی و قطعه سازی است. در این قرارداد اگر چه هنوز جزئیات آن به طور کامل منتشر نشده، اما در آن بر تشکیل یک شرکت مهندسی و خرید جدید برای حمایت از قطعه سازان داخلی تاکید شده است که موضوع مثبتی است. از این منظر می توان بین این قرارداد و قرارداد قبلی رنو با خودروسازان در دهه ۸۰ شباهت هایی را یافت، قراردادی که در آن، حضور قطعه سازان داخلی در زنجیره قطعه سازان جهانی رنو-نیسان یکی از نقاط قوت بود. لذا در صورت محور قرار گرفتن این بخش از توافق و تحت الشعاع قرار نگرفتن تولید خودرو به جای تقویت این بخش ها، می توان به این قرارداد امیدوار بود. ضمن این که رنو در مجموع سابقه نسبتا روشن و قابل دفاع تری به نسبت پژو در انتقال فناوری و کیفیت محصول داشته است.در عین حال تا جزئیات قرارداد روشن نشود، نمی توان درباره این دو محور کلیدی اظهار نظر قطعی کرد.

۴- نکته مهم دیگر در قراردادهای خودرویی پسابرجام، گام های کند قراردادهای مذکور برای خودروساز کردن ایران است. قراردادهایی که اگرچه با یک اقدام نسبتا رو به جلو برای تشکیل شرکت مشترک و سرمایه گذاری طرف مقابل برای انتقال فناوری مواجه است، اما به ویژه با مشخص شدن برخی جزئیات قراردادهای پژو و رنو، این انتقال فناوری بر روی خودروهای قدیمی دو شرکت مذکور صورت خواهد گرفت و این اتفاق در دنیای رو به سرعت فناوری، به معنای تداوم عقب ماندگی ایران از خودروسازی روز دنیاست.
 
کلمات کلیدی : قرارداد خودرویی+رنو فرانسه+ایدرو
 
کارگر خط رنگ سایپا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۱۷:۵۲:۳۶
مهم اینه که این قراردادا برای دولت نون داره
بقیه چیزاشو ولش کن (3959480) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۱۴:۰۷:۰۳
یعنی اینکه یک خودرو ساز خارجی بیاید و خودش خودروهای روز را تولید کرده و باعث افزایش کیفیت شود نونش برای دولت است؟ (3960624) (alef-11)
 
Switzerland
۱۳۹۵-۰۷-۱۴ ۱۲:۵۳:۱۲
از این فرانسه لعنتی هیچ آبی برای مردم ما گرم نمی شود بجز وابستگی پنهان و باجگیری آشکار حال و روز اینها را همه در داستان بینوایان خوانده و دیده اند. (3963677) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۱۷:۵۶:۳۳
تعرفه واردات خودرو رو صفر کنید، تا خودروسازها حالیشون بشه و مردم هم یه نفس راحت بکشن (3959489) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۱۸:۰۱:۱۷
رانت . انحصار . دلالی . خودروی بی کیفیت .
پیدا کنید پرتقال فروش را (3959495) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۱۸:۱۳:۵۸
از وزیری که عضو هییت مدیره۱۴شرکت هست و مردم رو بخاطر نخریدن خودروی بی کیفیت منافق و ضد انقلاب میدونه بیشتر از این انتظار نیست..... (3959511) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۰۳:۱۵:۱۴
١٨ شركت نه ١٤ (3961575) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۱۸:۱۶:۴۱
وقتی قرادادهای نفتی و قراداد با خودرو ساز فرانسوی و lpcوتوافق برجام و....کنارهم میذارم احساس میکنم هیچی از استقلال کشور باقی نمونده.... (3959519) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۱۸:۴۸:۲۹
یادتان است جناب روحانی فرمودند سه گل می زنیم و ممکنه دو گل بخوریم؟
اینها همان دو گل است ( FATF، قرار دادهای نفتی، قراردادهای خودرو،WTO، قرارداد خرید هواپیماو....) اما معلوم نیست سه گل ایران کجاست (3959581) (alef-13)
 
کیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۱۴:۱۱:۲۲
1 ) FATF یعنی مبارزه با پولشی ،کجایش بد است؟
2) تجهیزات تولید نفت فرسوده است و با روش های موجود مثل ونزوئلا عقب گرد خواهیم داشت یعنی باید جذب سرمایه گذاری شود کجایش مشکل دارد؟
3) جذب سرمایه گذاری رنو و تولید خودروهای با کیفیت و ایجاد انگیزه رقابت کجایش مشکل دارد؟
4) یعنی خرید هواپیما و رقابت با هواپیمائی های عربی و خیر رساندن به خود گل است؟ (3960631) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۱۹:۰۵:۵۲
سه قطب خودرو ساز در دنيا بيشتر نيست ، امريكا ، ژاپن ، كره و اروپا
چين رو فاكتور بگيرين چون تكليف اش معلومه.
به دلايل واضح با امريكايي ها نميشه كار كرد.
به همون دلايل با ژاپني ها نميشه چون عمده بازار امريكا دست ژاپني هاست
بالاخص تويوتا. يعني تو اين مقوله ژاپني ها مثل امريكايي ها هستند. به طرز محدود تري كره اي ها هم همينطور .

ميمونه اروپا كه شماره يك اش وولكس واگن هست و شماره دو شون همين رنو.
اينكه چرا با وولكس واگن المان كار نميكنيم رو نميدونم ؟؟

اما با توجه به بازار كشورهاي عرب و منطقه ، كه متمايل به خودروهاي امريكايي، ژاپني بالاخص تويوتا هستند ،، بيشترين ارزش افزوده در صادرات و بازار تضمين شده در خاورميانه در كار كردن با شركتي مثل تويوتا هست.

بازار داخلي هم بسيار ميپسنده محصولات تويوتا رو. (3959601) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۲۰:۱۰:۱۸
راه حل بهتری هم دارید؟ یا فقط بلدید انتقاد کنید؟ (3959660) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۱۰:۲۴:۰۱
اگر نظرات را می خواندی نوشته اند انحصار را بردارید رانت را بردارید تعرفه را پایین بیاورید این عرابه های مرگ گران تا کی؟! (3961938) (alef-11)
 
K
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۲۰:۱۸:۴۸
همه دنیا به سمت خودروهای برقی و هیبریدی میروند ما تازه تکنولوژی از رده خارج وارد میکنیم چرا.... (3959671) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۲۱:۱۶:۱۸
این تحلیلها رو کنار بگذارین بابا
باید دید که کی چه نفعی چه پورسانتی چه رشوه کلانی گیرش اومده
والا سابقه درخشان پژو و رنو تو این سالها کاملا عیان و اشکاره
بدبخت ما مردم که قراره به اسم تولید ملی پول پورشه و مازراتی بدیم و فورغون فرانسوی سوار بشیم تا مسولانمون زندگی خوش و اشرافی داشته باشن. (3959751) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۲۲:۲۳:۱۴
با مرآم خودروهای تولیدی مال زمان دقیانوس دیگه (3959852) (alef-13)
 
کاظم
Germany
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۲۲:۵۷:۲۲
با توجه به حمایت آشکار فرانسه طی تجاوز این کشور به ایران ، خود بستن قرارداد ورود پژو پس از جنگ امری مشکوک و غیر قابل توضییح است که امضاء کننده آن که باعث فروش میلیونها پژو و نجات این کارخانه آنموقع ورشکسته شدند ، اگر به خیابانهای ایران توجه کنید باید فهمید که چه خدمت بزرگی به فرانسه شد . (3959903) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۲۳:۴۱:۱۱
اینایی که رفتند با پژو قرارداد بستند تا خودروهای قدیمی 301 و 208 و 2008 رو پژو تولید کنه برند یه سری بزنند به نمایشگاه خودرو پاریس ببینند پژو خودرو 3008 و 5008 رو که تازه معرفی کرده چیه؟؟؟ هر چند همین ها هم مالی نیستند ولی در مقایسه با این سه مدل خودرو مشخصه که مردم شدند مصرف کننده آشغال های پژو این وسط هم یه عده (3959943) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۱۱:۵۳:۰۶
خب نخرن
از ماست که بر ماست (3960408) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۱۳:۴۱:۰۵
پژو 5008 قیمتش 23000 پوند در اروپاس (3960581) (alef-3)
 
علی
New Zealand
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۲۳:۱۶:۵۳
عدد اول سمت چپ پلاتفورم خودرو یا سایز خودور هست ! عدد اول سمت راست نسل خودرو هاست ! البته 301 استثناست (3961429) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۲۳:۴۴:۴۶
یه سوال اینجا مطرح میشه اگه ایران صاحب تکنولوژی روز ماشین سازی بود ایا دستگاهای نظارتی اجازه انتقال این تکنولوژی رو به دیگرکشورها میدادن؟تکنولوژی روز سرمایه یک شرکته برای همین توقع نابجای هست که در قرار داد انتقال تکنولوژی روز گنجانده بشه در ضمن ایران خودرو و سایپا ۳۰ ساله خون ملت رو در شیشه کردن به بهونه حمایت از تولید داخل دولتم حمایتشون میکنه ما تنها مردم در جهانیم که نسبت به درامدمون گرونترین ماشینها رو در جهان سوار میشیم من یکی به شخصه اصلا ناراحت نمیشم این دو خودرو ساز به خاک سیاه بشینن چون همین بلا رو سر ۸۰ میلیون ادم اوردن (3959947) (alef-13)
 
China
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۰۸:۵۰:۱۹
معلوم که مجانی این تکنولوژی انتقال پیدا نمی کنه. ولی چرا اپل آمریکا در چین گوشی هایش را تولید می کند ولی شرکت های خودروسازی خارجی نباید خودروهای روزشان را در ایران تولید کنند؟ (3960177) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۱۰:۵۹:۴۸
سلام دوست عزیز چین به تنهای یعنی 20 کشور مثل ایران (از لحاظ جمعیتی و بازار)معلومه که هر شرکتی تمایل داره در اون کشور تولید کنه(با توجه به سیاست چین )که بازار بزرگ چین رو تصاحب کنه (3960331) (alef-11)
 
تبريزى
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۰۳:۲۴:۰۳
خودروى روز؟!!!!!😏
٤٠٥ خودرى روزه چسبيدين بهش؟!!!
جمع كنيد بابا ديگه خريداري نيست (3961577) (alef-11)
 
Netherlands
۱۳۹۵-۰۷-۱۱ ۲۳:۴۵:۴۲
کارشناسان محترممدعی در صنعت خود رو
اگر اندک شناختی از این صنعت داشته باشید و شناختی حد اقل از توان صنعت داخلی هیچگاه سخن از خودرو ساز مستقل ایرانی نمیزدید . بله میشود پیکان را یا پراید را با همین که هست صد در صد تولید داخل کرد . این خودرو سازان مطرح ملیاردها دلار خرج طراحی و تحقیق میکنند چون با تولید ملیونی استکه میشود هر ساله مدل های جدید با تحول در نیروی محرکه روانه بازار کرد . (3959949) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۱۰:۲۵:۰۶
خوب جمعش کنید چقدر مرگ و میر در جاده ها و خیابانها چقدر هزینه از جیب مردم؟؟؟؟ (3961943) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۰۷:۵۸:۲۰
عزیزان تمام حرفهایی که میزنید کاملا درسته و فکر نکنید مسئولین مملکت اینارو نمیدونن ، از من و شما بهتر میدونن که با کم کردن تعرفه واردات میتونن خودرو سازهای داخلی رو به بالا بردن کیفیت مجبور کنن ولی رانتی که تو انحصار وجود داره و آقایون نزدیک به چهل ساله که ازش دارن استفاده میکنن و دستشون غیر مستقیم تو جیب مردمه نمیزاره این اتفاق بیفته . خواهشا از بی تدبیری دولتمردان و مسئولین نظام صحبت نکنید اینا برای خودشون بسیار با تدبیر هستند. (3960096) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۰۹:۳۴:۴۲
این "در دنیای رو به سرعت فناوری" دقیقا یعنی چی؟ (3960229) (alef-3)
 
نوری
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۱۱:۳۱:۵۸
جالبه که هر خبری که مردمو خوشحال می کنه، شما رو ناراحت می کنه! مگه ممکنه یه فرد عادی از سرمایه گذاری 3 میلیارد یورویی که یه شرکت خارجی در کشورش می کنه و اگر هزینه ایجاد هر شغل رو 100 میلیون در نظر بگیریم باعث ایجاد حداقل 120 شغل برای جوون کارگر و مهندس ما میشه خوشحال نشه؟ شمایی که باعث شده بودین حتی 4 تا قطعه ساده به خاطر تحریم ها وارد کشور نشه، حالا شاکی هستین که چرا رنو اومده بنز نیومده؟؟؟ واقعا؟ (3960374) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۱۱:۳۹:۳۵
حضور یک شرکت اروپایی با سطح تکنولوژیکی قابل قبول بصورت مستقیم و بدون وابستگی به مونتاژکاران دیرینه در بازار ایران علیرغم تمام کم و کاستی هایی که به این قرارداد وارد است فی نفسه امیدآفرین است.آرزو دارم کمپانی رنو در دوران جدید حضور خود در ایران بتواند موجب ایجاد رقابتی حقیقی در این صنعت گردد که بلاشک سود این رقابت هم به مصرف کننده نهایی یعنی مردم میرسد هم به دولت (3960387) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۱۱:۲۵:۰۱
تا موقعی که خودرو سازی دولتی باشه خودروسازی پیشرفت نداره.تنها راه پیشرفت خودرو سازی خصوصی سازی ورقابتی کردن است. (3962032) (alef-11)
 
ایرانی نسب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۱۱:۳۰:۲۵
برگه برنده آقای روحانی یا هر کاندیدای ریاست جمهوری خودرو با تعرفه گمرکی پایین و در مقابل پیوستن به زنجیره تولید و تا مین قطعات خودروسازان بزرگ
د رمقیاس جهانیساده است.
ولی عمل به این چند جمله با منافع به اصطلاح خودرو سازان داخلی کوته فکر در تضاد می باشد .(جالبه علت خودرو های نا ایمن داخلی هی کوشته ومجروح در جاده ها بدیم) (3962040) (alef-13)
 
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۱۳ ۲۳:۳۷:۱۰
به جای قرارداد بستن با کشورهای خارجی،بهتره از جوانان ایرانی حمایت کنند،کسانی مثل جمشید آرین چه گناهی کردن که نباید خودرو تولید کنند،امیدوارم هرچه زودتر مافیای خودرو ورشکسته بشه (3963074) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۷-۱۴ ۰۲:۵۱:۳۲
بلکه قرار دادی باشد که یک خودرو درست درمون تحویل مردم بدن . با کدام کشور قرار داد ببندند؟ آمریکا که تکلیفش روشنه، آلمان هم که آقای گابریل را زا بد وبیراه روانش کردیم، انگلیس هم که صنعت خود روسازی به درد بخوری نداره کره وژاپن هم ظاهرا کنار کشیدن میمونه چین. (3963187) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.