توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 502845
باج ۳ میلیارد دلاری گوگل به اپل
بخش دانش و فناوری الف،26 مرداد96
سالهاست که گوگل پای ثابت موتور جستجوی پیش‌فرض دستگاه های اپل است. اما کمتر کسی می‌داند که این شرکت برای اینکه در گوشی و تبلت‌های اپل باقی بماند، حاضر است مبالغ هنگفتی را پرداخت کند.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۸
کلیک، اپل دقیقا نمی‌گوید که شرکت گوگل چه رقمی را بابت باقی ماندن گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در آیفون و آیپد پرداخت کرده است اما بدون شک گوگل مقدار قابل توجهی از پول و سرمایه خود را برای موتور جستجوی پیش فرض در سری گوشی‌های آیفون و آیپد پرداخت کرده است.

Toni Sacconaghi یکی از تحلیلگران معروف برنشتاین برآورد کرده است که شرکت گوگل مبلغ ۳ میلیارد دلار به اپل بابت همین موضوع پرداخت کرده است.

طبق برآورد‌ها و تجزیه و تحلیل‌های برنشتاین، گوگل امسال ۵ درصد از سود کل شرکت اپل را تامین کرده است ضمن اینکه تا ۲۵ درصد از کل سود عملیاتی اپل را در سال جاری تامین خواهد کرد.

در سال ۲۰۱۴ شرکت گوگل مبلغ ۱ میلیارد دلار به اپل پرداخت کرده بود تا موتور جستجوی پیش‌فرض سری گوشی‌های آیفون و آیپد گوگل باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، گوگل در سال ۲۰۱۴ مبلغ یک میلیارد دلار به اپل داده بود تا جستجوی پیش‌فرض دستگاه‌های iOS را همان موتور جستجوی گوگل نگه دارد. بلومبرگ این اطلاعات را با خواندن شکایت جدیدی علیه گوگل به دست آورده است.

در متن یکی از شکایت‌های اخیر علیه گوگل، به موضوع پرداخت یک میلیارد دلار به اپل اشاره شده است. در این مدارک همچنین آمده است که گوگل قبول کرده ۳۴ درصد تمام درآمدی که از دستگاه‌های iOSای دارد را به اپل بدهد.

هر دو شرکت اپل و گوگل هیچ نظری درباره‌ای این اطلاعات منتشر شده نداده‌اند. با این حال، خبرگزاری بلومبرگ می‌گوید که مدارک قضایی که بر اساس آن‌ها اطلاعات جدید را به دست آورده‌اند، دیگر در وب پیدا نمی‌شود.

اپل به تازگی تمرکز سرمایه گذاران را بر روی آیتم های خدمات خود قرار داده است که این میزان از سرمایه‌ها می تواند به میزان ۱۳٪ کل درآمد اپل در سال جاری باشد.

هنگامی که مدیران اپل در مورد سرویس ها صحبت می کنند، بیشتر بر روی میزان درصدی که از فروش هر نرم‌افزار در فروشگاه AppStore بدست می‌آورندT مانور می‌دهند و یا اینکه بر روی اشتراک‌ سرویس‌هایی مانند Apple Music تمرکز ویژه دارند. اما تجزیه و تحلیل‌های برنشتاین گویای مطلب دیگری است. بر اساس پرونده‌های فاش شده مشخص شد که شرکت گوگل هر ساله با پرداخت‌های میلیاردی خود به اپل دومین و بزرگترین مجموعه سود کل شرکت اپل را شامل می‌شود.

از سال ۲۰۱۴ تا به امروز، شرکت گوگل هر سال نزدیک به یک میلیارد دلار به پرداختی خود بابت باقی ماندن گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در آیفون و آیپد اضافه می‌کند؛ بنابراین می‌توان تخمین زد که گوگل امسال ۳ میلیارد دلار به اپل پرداخت کرده است.

برآورد‌ها و تخمین‌های برنشتاین از ۳ طریق نشان از مطالب مورد اشاره دارد،که در زیر تشریح شده است:

(۱) بر اساس تحقیقات بازار‌های Third Party، از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ درآمد کل بخش تلفن همراه گوگل از ۱۶ دلار به ۵۰ دلار افزایش یافت (یعنی سه برابر شده است). بر همین اساس پرداخت‌های گوگل به اپل نیز احتمالا به همین میزان افزایش یافته است (تا سه میلیارد دلار).

(۲) طی شش ماه گذشته سال جاری، درآمد خدمات اپل در سال جاری به ۲٫۴ میلیارد دلار افزایش یافته است؛دلیل آن هم این است که AppStore دارای یک دیتابیس با ارزش و پرمحتوا است که هر ساله با اضافه شدن لایسنس‌های جدید به این فروشگاه، ارزش رقمی آن افزایش پیدا می‌کند.

طی شش ماهه گذشته حدود یک میلیارد دلار بر ارزش محتوا و لایسنس‌های فروشگاه AppStore اضافه شده است.

(۳) هزینه‌های خرید ترافیک توزیع گوگل برای قرار دادن نوار جستجو گوگل به عنوان نوار پیش‌فرض، ۲٫۲ برابر افزایش پیدا کرده است. اگر اپل از این موضوع سهم داشته باشد پرداخت های گوگل به اپل ممکن است به مبلغ مشابه ۲٫ ۲ میلیارد دلار برسد (یا بیشتر، فرض بر این است که اپل سهم خود را به دست آورد).

گزارش های مطبوعاتی نشان می دهند که سهم درآمد بین اپل و گوگل در یک نقطه ۳۴ درصد قرار دارد که اگر درست باشد، این رقم بسیار بیشتر از پرداخت ۳ میلیارد دلاری گوگل به اپل است.

اساسا تجزیه و تحلیل‌ها با پرداخت یک میلیارد دلار گوگل در سال ۲۰۱۴ شروع شد و سپس در سالهای بعد از آن با توجه به رشد درآمدی گوگل و رشد اپل در آیتم های مربوطه تا به امروز ادامه پیدا کرده است. برنشتاین در ادامه به این موضوع اشاره می کند که هر آنچه گوگل به اپل پرداخت می کند، تماما یک سود کامل برای شرکت اپل محسوب می‌شود؛ یک معامله بسیار عالی برای اپل که نشانه قدرت و اهمیت اهمیت اکوسیستم آیفون است.
 
کلمات کلیدی : دانش و فناوری+گوگل+ اپل
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.