نظر منتشر شده
۱۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 201245
به بهانه ی پنجم اکتبر، روز جهانی معلم
بخش تعاملی الف - مزبان حبیبی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۲
پنجم اکتبر، سیزدهم مهرماه، روز جهانی معلم را به همه ی همکاران فرهنگی و تمام دست اندرکاران امر آموزش تبریک عرض نموده و آرزوی پیروزی برای تمامی آنان دارمف امید است در راه خدمت به آینده سازان مملکت موفق باشید.

در چنین روزی است که نقریبا در تمام جهان،البته به جز ایران، معلمین همایش های متعددی برگزار می کنند و خواسته ها و مشکلات خود را برای پیگیری دولت ها، اعلام میکنند اما سالهاست که در کشور عزیزمان ایران، نامی از این روز نیست و فقط روز ملی معلم است که گرامی داشته می شود آن هم بیشتر اولیاء محترم در این فکرند که چگونه دل معلم مورد نظر را به دست آورند که البته در تبدیل روز گرامی داشت معلم به روز کادو دادن به معلم، همکاران عزیز بنده کم تقصیر ندارند.

از این جهت است که بنده پیشنهاد میکنم روز جهانی معلم را به سبک دیگر کشورها برای گرامیداشت واقعی معلم و شنیدن حرف های او برگزار نماییم نه بهانه ای برای همایش های متعدد که به جز تحمیل هزینه های بیهوده به بودجه عمومی کشور هیچ نتیجه ی دیگری ندارند.

در کشورهای اروپایی در چنین روزی مسولین دولتی فقط گوش می دهند و سعی دارند تا مشکلات و معضلات را به دقت به یاد سپرده و در کنار آن پیشنهادات معلمین را نیز با صبر و حوصله ی فراوان گوش میدهند تا با استفاده از راه کارهای متخصصین راهی بیابند برای رفع نقص ها و استفاده از پیشنهادها در پیشبرد و تعالی سیستم های آموزشی.

فرصت را مغتنم شمرده و چند نکته زیر را برای اطلاع دوستان فرهنگی و غیر فرهنگی دست اندرکار امر آموزش بیان می نمایم:

۱- هیچ تغییری در سیستم های آموزشی در کشورهای پیشرفته اعمال نمی شود مگر اینکه قبل از آن توسط کارشناسان آموزش و معلمین تخصصی مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد که متاسفانه در کشور ما برخی از همکاران تا روز شروع سال تحصیلی هنوز کتاب درسی رشته تخصصی خود را مشاهده ننموده اند که یکی از دلایل آن اهمال خود ایشان و دلیل دیگر آن تغییرات شتابزده ی کتب است.

۲- در صورت امکان اعلام سرفصل های ثابت برای دروس مختلف قبل از شروع سال تحصیلی بر اساس توانمندی های دانش آموزان پایه های مختلف. در برخی کشورها این سرفصل ها توسط دولت مشخص شده و معلمین مجازند براساس توانمندی دانش آموزان کتاب مناسب را انتخاب می کند و معمولا در شروع هر سال یک جلسه بین دبیران هم رشته برگزار شده و پس از اعلام نظر هر یک از آنان در نهایت یک عنوان کتاب برای آن سال انتخاب شده و تدریس خواهد شد.

۳- راه کاری مناسب برای ارتباط دانش آموزان و معلمین با مشاغل مختلف طراحی شود تا تمام پایه های تحصیلی به فراخور نیاز بتوانند در امور مختلف بتوانند با مشاغل مختلف ارتباط داشته باشند.

۴- حذف برنامه های کلیشه ای از سیستم آموزشی جهت چابک نمودن آن، که فقط هدف برخی از این برنامه ها فراموش شده و دراره ای موارد اجرای آنها، فقط برای بودن یک عنوان در بیلان کار آموزش و پرورش است.

۵- ارتباط بیشتر همکاران فرهنگی با اولیا و دانش آموزان در زمان های خارج از زمان آموزش و البته تحت نظر مدیریت آموزشگاه ها.

۶. اولیاء محترم که توانایی ارائه ی خدمات خاصی مانند آموزش، مشاوره، خدمات درمانی و یا خدمات تشخیصی دارند، می توانند با هماهنگی مدیران آموزشگاه ها به ارائه آن خدمات به سایر دانش آموزان اقدام نمایند.
 
کلمات کلیدی : مزبان حبیبی
 
امیر
۱۳۹۲-۰۷-۱۶ ۱۶:۵۲:۳۰
نکات خوبی را اشاره کرده اند که البته بنظرم آموزش و پرورش با توجه به نگاهی که طی سال های گذشته به آن داشته اند از اولویت های مدیران ارشد و وزرای کشور خارج شده و فرهنگ و آموزش و پرورشی که زیر ساخت همه چیز ماست و انقلاب ما هم به ظاهر فرهنگی بوده است به دست فراموشی سپرده شده است.
آموزش و پرورش و مهمترین سرمایه آن یعنی نیروی انسانی آن اکنون درگیر نیازهای اولیه است تا به هوشمندی و خرد ورزی برسد نسلی عوض خواهد شد خدا عالم است که چه به سر این مام میهن خواهد آمد.
موفق باشید (1705295) (alef-15)
 
A Teacher 4 All Seasons
۱۳۹۲-۰۷-۱۶ ۱۶:۵۹:۲۷
برای من جای سوال است که چرا ما خود را با دیگر کشورها مخصوصا کشورهای پیشرفته مقایسه می کنیم. هر چیزی که ما داریم یک نسخه ایرانی دارد. اموزش و پرورش به سبک ایرانی- مدیریت به سبک ایرانی_ حکومتداری به سبک ایرانی و .... اصلا ایا میشه مثلا آموزش و پرورش فعلی ما را با فرانشه یا اصلا ترکیه مقایسه کرد؟ (1705304) (alef-15)
 
فرزندکهنسال یک معلم
۱۳۹۲-۰۷-۱۶ ۱۷:۱۸:۰۱
پدر بزرگوارم از معلمان مخلص وصادق وفداکاری بود که اگر نامش را بنویسم هزاران نفر از شاگردانش حرفهای مرا تایید خواهند فرمود .غرض از ثبت این مطلب قضاوت شما عزیزان از حاصل زندگی پر مشفت پدرم ونتجه یکعمر زندگی ایشان است .واین مطلب را که شغل معلمی شغل انبیاست را قبول دارم وبان افتخار میکنم ولی !
هم بازی دوران کودکی ایشان شغلش بقالی سرکوچه بود مال وثروتیکه ایشان برای وراث باقی گذاشت به قدری بود که وراث مسجدی بنام ایشان بنا کردند و ما سهم ارث مان فقط پنج ملیون تومان شد .واین نتیجه سی واندی سال خدمت معلمی که چهارده سا ل ان در غربت در یکی از شهرهای تبعید گاهی رژیم پهلوی سپری شده بود .بود .به نظرم همین قدر کافی وگویای حقیقت زندگی معلمی است .ایاسزا وار است ؟؟؟؟؟ (1705330) (alef-15)
 
سلیمی
۱۳۹۲-۰۷-۱۶ ۱۹:۰۷:۰۴
متاسفانه اکثر قسمتهای مدیریت کشور ما بدون کارشناسی عمل می کنند. پایه تصمیم گیری بر عجله و خودنمایی گذاشته شده است. خدا به داد ما معلمان و پایه هفتم برسد. ما باید تصمیمات عجولانه آقای حاج بابایی را عملی کنیم و بچه های هفتم هم با عرض معذرت موش آزمایشگاهی شده اند. در کجای دنیا کتابها را در شش ماه می نویسند و همان سال تدریس می کنند.
کتابهای آموزسی باید به صورت آزمایشی در صدها مدرسه با شرایط مختلف تدریس شوند و محتوای آنها با حضور معلمان و نویسندگان چکش کاری شوند. اما متاسفانه کتابها با محتواهایی که هنوز هیچ تجربه ای را نگذارنده اند تحویل دانش آموزان می شوند. راه برگشتی هم وجود ندارد و وزیر یا سرپرست جدید هم در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته است.
برای نمونه نگاه کنید به کتاب زبان انگلیسی پایه هفتم که واقعا نیاز داشت بیشتر در باره آن اندیشید. کاش نویسندگان کتاب به جای نوشتن اینگونه کتابها یکی از برندهای کتابهای آموزشی موجود در بازار ایران که فراوان هم هستند را انتخاب می کردند و با هماهنگ کردن با فرهنگ ایران برای آموزش در مدارس تجویز می کردند. ااکثر این نوع کتابها دهها سال است که در کشورهای مختلف تدریس شده اند و اشکالات آنها رفع شده و منطبق با رویکردهای جدید و علمی تدریس هستند. (1705448) (alef-6)
 
محمود
۱۳۹۲-۰۷-۱۶ ۲۳:۰۴:۰۲
محل شما و مقطع تون رو نميدونم،من كه دبيرستانم و در بيرجند و زاهدان كار كردم بعد از 15 سال كسي بهم كادو نداده! (1705748) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۳ ۱۳:۲۳:۵۴
عزیزی که در بجنورد تدریس می کنند
تهران شهر بی در وپیکریست که هویتش همچون مردمانش در میان مهاجران داخلی و خارجی گم شده است
و انسانی که بیم آن نداشته باشد که شناخته شود هر کاری می کند
تازه جدیدا در مملکت ما می بینید که اشخاص شناخته شده هم از کارهایی که کاملا آن هار ا به مردم می شناساند ابایی ندارند .
و درتمام سطوح شما این را لمس می کنید
تاحالا فکر کرده اید این بی فرهنگی از کجا مایه میگیرد؟؟؟؟؟؟؟
از آموزش و پرورشی که نه آموزش را پاس می دارد و نه پرورش را
محصولاتش را هم که در اجتماع می بینید !!!!!!!!!!!! (1719162) (alef-6)
 
محمد دبیرریاضی
۱۳۹۲-۰۷-۱۶ ۲۳:۱۶:۵۵
باسلام وتبریک روزجهانی معلم عزیزان مشکل معلمین شکاف طبقاتی بزرگی است که با دیگر اقشار جامعه دارند که باعث کاهش منزلت اجتماعی آنان شده است ومتاسفانه حکومت هیچ توجهی به آن ندارد (1705785) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۱۶ ۲۳:۴۶:۵۸
بسيار خوب نوشتي و من با شما موافقم و اين را اضافه كن كه امروز 16 مهر بود وما هنوز وزير آموزش و پرورش نداريم
تازه اگه هم داشتيم شب ميخوابيديم و صبح بيدار ميشديم و ميديدم سيستم آموزش و پرورش تغيير كرده و به ما هم هيچ اطلاعي ندادن
برنامه تغيير ترمي شدن دوران متوسطه را كه يادت مياد .... (1705839) (alef-6)
 
هدیه روز معلم
۱۳۹۲-۰۷-۱۸ ۱۲:۴۵:۱۸
در طول دوره معلمی ام به دلیل وظیفه شناسی و اهمیت دادن به علم و زیرمیزی نگرفتن ومعلم خصوصی نشدن توبیخ شدم نه اینکه برگه ای به نام توبیخ جلوی من گذاشتند بلکه از انواع و اقسام امتیازاتی که باعث می شد حقوقم افزایش یابد محروم می شدم یا اینکه تا اول مهر معلوم نبود کدام مدرسه باید تدریس کنم با اینکه تمام تخصص های لازم برای تدریس را آموزش دیده و محتوای الکترونیکی نیز قادر بودم بسازم
و با اینکه از گرفتن هدیه روز معلم که معمولا کاسه بشقاب بود که ربطش را با معلمی نمی دانیستم پرهیز می کردم زیرا از اولیا به زور گرفته می شد و من این هدیه را حرام می دانستم و با پرداخت پول آن به مدیر مدرسه برای اصراری که او داشت خود را از عذاب وجدان رها می کردم
مثلا یکی از هدایا گوشت کوب برقی بود یا کاسه های کوچک بستنی خوری و راستی دوسال هم از ما امضا گرفتند که چیزی نگیریم و دو دستگاه پلی کپی برایمان خریدند

در 30 سال خدمت یک بار جلسه آموزشی ما برای صحبت معلم ها در باره بهبود وضع آموزش نبود و از 2 ساعت 1 ساعتش حرفهای تکراری مدیر و قرآن و سخنرانی مذهبی بود و 1 ساعتش هم ساندیس خوری از پول ؟؟؟؟
نمی دانم

وقتی پیشنهاد می کردم که روش برخورد با دانش آموز و روش تدریس مبتنی بر یاد گیری را به بحث بگذاریم یا اینکه با اولیا در باره فرزندانشان روشنتر به تبادل نظر بنشینیم مدیر مدرسه فکر می کرد که می خواهیم سلطنت را از او بگیریم
هفت مدیر در مدرسه ما آمدند ورفتند و یک نفر هم تخصص لازم در مدیریت را نداشت و فقط باید چاپلوسی و دو رویی و پشت سر همکاران بدگویی می کردید تا امتیازی به شما داده می شد
امتحانات ضمن خدمت که دیگر نور علی نور
همه در حال تقلب و دانش آفزایی اندک
معلم بیچاره هم از نظر مادی هم رفتاری که با او می شود در بدترین شرایط قراردارد اینهمه فجایع در جامعه ما ارزش کم به معلمی که خود نیز زمانی شاگرد ومحصول همین قوانین بی احترامانه نسبت به معلک است ناشی شده است
متاسفانه در ایران علا رغم تکذیب همه چیز پول و روابط فیمابین برای پول است و دگر هیچ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1708533) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۱۸ ۲۰:۱۱:۲۱
ممنون که تمام مشکلات فرهنگیان را تیتر کردید. اونم مشکلات اصلی !!!! (1709327) (alef-6)
 
معلم
۱۳۹۲-۰۷-۲۲ ۰۸:۳۲:۵۴
قرار بود مدیران مدارس یک تقویم برنامه ریزی شده از مدرسه برای تمام روزهای سال داشته باشند تا تغییرات دقیقه ای در مدارس اعمال نشود
یکی از مشکلات معلم ها بودجه بندی کتاب برای 15 جلسه در هر ترم برای 2 واحد یک درس بوده است که متاسفانه به دلیل عدم برنامه ریزی سالانه
برنامه های خارج از آموزش را از این 15 جلسه برداشت می کنند و آنوقت معلم می ماند و درسی که 5 جلسه اش در اثر تعطیلات و برنامه های غیر آموزشی رفته است !
و انوقت یادگیری در کجای این قضیه قراردارد ؟
یا باید معلم که وحدانش مخل آسایش اوست از وقت های عده ای که جلسات را زیادی هم می دانند با خواهش و تمنا بگیرد یا با خواهش و التماس کلاس رایگان اضافی بگذارد که بچه ها و بعضی از اولیا دوست ندارند وحق هم دارند چون با برنامه ریزی از این معضلات می توان جلوگیری کرد.
به هر حال یاد گیری و آرامش دانش آموز ومعلم در گرو سنجش صحیح زمان از سوی برنامه ریزان رده بالا و مولفان کتب آمورشی و مدیریت های گوناگون در آموزش و پرورش است .
و این موضوع ربطی به عوض شدن دولتها ندارد زیرا بدنه آموزش و پرورش تکان نمی خورد و آب که یک جا بماند خودتان می دانید چه می شود ! مرداب (1716051) (alef-13)
 
هادی مؤید
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۵:۴۸:۲۰
گرامیداشت روز معلم به سبکی دیگر و خارج کردن آن از کلیشه ها ى کنونی همچنین تشکیل کار گروهی تشکیل شده از خود معلمان در چنین ایامی با حضور مسؤولان شاید بتواندآموزش وپرورش را از رکود وسردرگمی فعلی خارج کند که نگارنده ی محترم ودوست فاضلم جناب حبیبی بدرستی به آن اشاره کرده اند. (1721336) (alef-15)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۵:۰۸:۲۳
باسلام به همه فرهنگیان بخصوص معلمین گرامی .
بدون تعارف تا مشکلات معیشتی معلمین حل نشه همش همین درد دل است وبس
روسای بی سواد وجناحی مدیران کل و مدیران شهرستان ومنطقه ای وحتی بسیاری مدیران مدارس که بله قربان گو هستند و....که اصلا کاری با آموزش و وضع دانش آموزان ومعلمان ندارند فقط صندلی ریاستشان برقرار بمونه (توی پرانتز بزاریم تعداد معدودی روسا ومدیران شرافتمند ودلسوز رو).
با26سال سابقه فوق لیسانس این کشور عزیز که ایام جوانیم تا حال را فقط درس داده ام ودرس دادم.
نه کسی حال ما روپرسید .شما ببینید در این سندتحول آموزش وپرورش چه آینده ای برای وضع معلمین در نظرگرفته اند.
حرف زیاده وگوش شنوا کم.
سخن آخر این که تا معلم آسایش معیشتی نداشته باشه با حفظ حرمت همه خوانندگان هیچ امیدی به بهبود آموزش وپرورش نیست. (1722751) (alef-15)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.