نظر منتشر شده
۱۰۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 159946
به مناسبت درگذشت روژه گارودی،فیلسوف فرانسوی:
تاوان آزادی بیان
بخش فرهنگی الف، 27 خرداد 91
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۴
روژه گارودي سياستمدار، فيلسوف و نويسنده مشهور فرانسوي كه اظهاراتش عليه صهیونیسم جهانی بارها موجب مي شد كه در فرانسه مورد حمله قرار گرفته و حتي به  اتهام انكار هولوكاست محاكمه شود، روز چهارشنبه گذشته در 99 سالگي درگذشت.

روژه گارودی را در کنار روبرت فوریسون فرانسوی و  دیوید اروینگ انگلیسی و یورگن گراف سویسی و... را باید از نمادهای آزادی بیان در غرب به شمار آورد. آزادی بیانی که مجوز آن تنها در چهارچوب واهداف لیبرالی امضا شده است. آزادی بیانی که در آن تنها توهین به انبیا و ادیان توحیدی مجاز می باشد ولی پرسش های بنیادی از سیاستهای اروپا و آمریکا با جریمه نقدی و زندان روبرو خواهد شد. محاکمه امثال گارودی وفوریسون و اروینگ و...نشان داد که بر خلاف ساده اندیشی برخی دموکراتهای وطنی آزادی بیان در غرب تنها در چهارچوب درون گفتمانی هژمونی لیبرال دموکراسی قابل پذیرش است و نه فراتر از آن!

گارودی در  دسامبر 1998م. به جُرم انکار هولوکاست در کتاب خود به نام «اسطوره‏های بنیان‌گذاران سیاست اسراییل» در دادگاه تجدید نظر پاریس محکوم شد. گارودی در این کتاب، ثابت کرد که در جنگ جهانی دوم، صهیونیست‏ها با نازی‏ها همکاری داشتند و صهیونیست‏ها برای جلب نظر افکار عمومی به منظور ایجاد کشوری در فلسطین ـ پس از سال 1951 م. ـ کوشیده‏اند با مظلوم‏نمایى خود، جنایات آلمان هیتلری علیه یهودیان را بزرگ نشان دهند. گارودی هم‏چنین در این کتاب، رقم شش میلیون یهودی را که گفته می‏شود توسط آلمان نازی در کوره‌های آدم‌سوزی یا اتاق‌های گاز، قتل و عام شده‏اند، بسیار اغراق‏آمیز خواند؛ چرا که کل جمعیت یهودیان در آن زمان، این مقدار نبوده است. با محکومیت گارودی در این دادگاه که با فشار صهیونیست‏ها بود، آزادی بیان و قلم در فرانسه که ادعا می‏کند مهد آزادی است، مخدوش شد. 
وی اعتقاد داشت «آمریکا با بهره‌برداری از جنایات هیتلر به‌ویژه موضوع «یهود کشی» از آن به‌عنوان ابزاری برای حضور خود در خاورمیانه و سیطره بر مستعمره‌های سابق فرانسه و انگلیس سود می‌برد. این امر البته از طریق راه دیگری صورت گرفت... تأسیس یک‌جانبه رژیمی بیگانه از منطقه که هیچ ارتباطی به غرامت دادن جنایت هیتلر ندارد. این درست نیست .. متأسفانه تحریفی در تاریخ رخ داده است.»
 
روژه گارودي که در خانواده ای پروتستان مذهب متولد شده بود،بعدها به مذهب كاتوليك گرويد.وی مدتی رییس جناح انتلکتوئلهای  کمونیست فرانسه بود اما به علت اعتراض به سیاستهای ظالمانه شوروی در چک اسلواکی از این حزب اخراج شد. وی بعد از آن به مطالعه عمیقتر در ادیان توحیدی روی آورد و بعد از تحقیقات بسیار در سال هاي دهه 80 ميلادي مسلمان شد.
گارودي اگر چه در دو دوره مجمع قانون اساسي  و همچنين نخستين مجمع ملي فرانسه نماينده بود و سه سال نیز در مجلس سنا فرانسه عضويت داشت و حتی در معتبرترين دانشگاه هاي فرانسه كرسي استادي فلسفه  ونيز ادبيات را به عهده داشت اما بعد از آنکه به دین اسلام مشرف شد و از حقوق مردم فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی دفاع کرد.، از صحنه نشر و رسانه‌های وابسته به سرمایه‌داری جهانی کنار زده شد. رسانه‌های عمومی اروپا و آمریکا او را بایکوت کردند و نامی از او برده نشد. از نشر یک جمله از آثار او و از بردن نام او خودداری شد.
 
خود درباره تالیفاتش  درباره اسلام میگوید:
در دو کتابم با عنوان " اسلام در آینده ما زندگی می‌کند " (L’Islam habite notre avenir) و " وعده‌های اسلام (Promesses de l’Islam) با بارقه‌های نخست این نکته‌های اساسی برخورد کردم و بعدها بعد از اینکه به کشورهای اسلامی مسافرت کردم در کتابی با عنوان مساجد آینه اسلام (Mosquées, Miroir de l’Islam) به توضیح این نکته پرداختم که در مساجد میتوان اشارتهایی به وجود خداوند یافت و همچنین در این کتاب بررسی معماری مساجد بزرگ جهان و زیبایی معنوی آنها را تجربه کردم.
وقتی در سوره زلزال میخواندم که در روز قیامت زمین به اعمال نیک و بد انسانها با زلزله خود شهادت خواهد داد، احساس می‌کردم زمین در زیر پایم سر و صدا می‌کند. اما هیچ مسئله‌ای مرا به اندازه " سفر شبانه" (معراج) مرا بیدار نساخت. آن شب پیامبر در رؤیای خود برای تماشای کلیت انسان به نهایت جایی که میتواند عروج نماید، یعنی به نزد پرودگار بلند ساحت، عروج می‌کند و تمامی طبقات آسمان را سیر می‌نماید. روایت شده است که حضرت پیامبر هر شب این سوره را قرائت می‌کرد.

برخی از دیدگاههای او درباره رهبر ایران،فلسطین،رژیم صهیونیستی و آمریکا
«آنچه امروزه در فلسطین می‌گذرد، جنایات تمام عیار اسراییل بر ضد بشریت است که با هماهنگی کامل آمریکا صورت  می‌گیرد.»
«برخی از حاکمان رژیم اسراییل، دارای گذشته ای سیاه از قتل عام مردم فلسطین و جنایت علیه آنان هستند و متأسفانه در جهان متمدن قرن بیست‌ویکم، هم‌چنان مسئولان مستقیم کشتار مردم غیرنظامی، به عنوان رهبران اسراییل قدرت را در دست دارند. در مقابل چنین افرادی نمی‌توان به صلح و آرامش و استقرار عدالت در فلسطین کوچک‌ترین امیدی داشت.»

«در زمان حاضر یکی از مؤثرترین راه‌های مقابله با جنایات اسراییل در سرزمین‌های فلسطینی تحریم همه جانبه‌ی بزرگ‌ترین حامی آن، یعنی آمریکا است.»
«اسراییل به هیچ وجه بدون حمایت آمریکا قادر به ادامه‌ی حیات خود نیست و کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم واشنگتن به تل‌آویو که از زمان تأسیس اسراییل تا کنون به صدها میلیارد دلار رسیده، مهم‌ترین عامل تداوم حیات این رژیم بوده است.»
«سیاست‌های ایران در منطقه همواره نمونه بوده است و من به نوبه خود از آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل طرح پیشنهاد تحریم نفتی آمریکا در اعتراض به حمایت این کشور از اسراییل قدردانی می‌کنم.»
نام «آریل شارون» از هنگامی‌که وی فرماندهی جوخه‌های مرگ «هاگانا» را در فلسطین بر عهده داشت، تا زمان تجاوز نظامی اسراییل به لبنان در سال 1982 م.که با هدایت مستقیم وی صورت گرفت و 20 هزار قربانی بر جای گذاشت، همواره با قتل عام و کشتار همراه بوده است.» 

«در کشورهای غربی کسی دوست ندارد تاریخ استعماری آنها را به آنان یادآوری‌کند؛ همانند این‌که کسی در آمریکا دوست ندارد در مورد کشتار سرخ پوستان این کشور و یا در مورد کشتار مردم افریقا که به نظرم چیزی حدود یک‌صد میلیون آفریقای کشته شدند، سخنی مطرح شود.»
«در مورد هولوکاست و آن رقم مقدس شش میلیون ! که من چیزی در اینباره نمی‌دانم باید گفت که آنها در صدد بهره‌برداری‌های سیاسی هستند. مشکل این‌جاست که این امر در جنگی رخ داده که در آن نقض حقوق تمامی انسان‌ها صورت گرفته است؛ نه فقط یهودیان... من معتقدم اگر هم یک انسانی کشته شده این یک جنایت علیه حقوق بشر به‌طور کل است.»

«اما آنان با گزینش مرگ چند یهودی یک اسطوره‌ی ابدی خلق کردند، اسطوره‌ی تجاوزکارانه‌ای که در خدمت به سیاست‌های استعماری بی‌انتهای غرب و اسراییل درمورد تصاحب سرزمین کشوری دیگر است.»
«متأسفانه آن‌چه در جنگ جهانی دوم رخ داد تنها جنایتی که بشریت از آن سراغ داشته باشد نبود؛ چه این‌که حتی اگر بپذیریم هولوکاستی علیه یهودیان انجام شده است آیا یهودیان این حق را دارند که از فلسطینی‌ها انتقام بگیرند.»
«اگر سیاه‌پوستان و سرخ پوستان درخواست غرامت از آمریکا را به سبب کشتار آنان آغاز کنند، آن‌گاه قضیه اسراییل به یک موضوع حاشیه‌ای تبدیل خواهد شد؛ به گونه‌ای که دیگر نمی‌توان از افسانه‌های گذشته برای اهداف سیاسی بهره‌برداری کرد.»

«فلسطینی‌ها تحت استعمارکشوری بودند که بخش وسیعی از فلسطین را برای ایجاد اسراییل در اختیار یهودیان قرار داد. اینجاست که فلسطینی‌ها قربانی استعمار شدند و مشکل نیز اینجاست که از کسانی انتقام گرفته می‌شود که هیچ ارتباطی به یهودکُشی در اروپا ندارند...آلمان در این‌جا گناهکار است و بهای این گناه خود را در وقت مناسب خوب پرداخت خواهدکرد. فلسطینی‌ها در هیچ یک از ماجراها هیچ گناهی ندارند.»

«آمریکا همواره از لغزش دیگران استفاده کرده‌است. اگر کاری صورت نگیرد او به سیطره‌ی خود بر جهان ادامه خواهد داد ... باید قواعد همکاری‌های اقتصادی در جهان تغییر یابد و به این نگاه موروثی شوم استعماری که می‌گوید کشورهای جهان سوم منبع کارگران ارزان قیمت و مواد اولیه ارزان قیمت هستند، باید پایان داد... ما باید از همه‌ی اینها برای توقف سلطه‌ی آمریکا رهایی یابیم ... تاریخ مثال‌های فراوانی را پیش روی ما قرار می‌دهد... امپراطوری روم و غیره در نهایت از هم فروپاشیدند و این چیزی است کـه در مورد آمریکا نیز رخ خواهد داد؛ اما این ـ آمریکا ـ به تنهایی از هم پاشیده نمی‌شود. همه باید از طریق تغییر معادله‌ی اجتماعی موجود از زمان جنگ جهانی دوم با ـ سلطه‌ی ـ آمریکا مقابله کنند... ملت‌های ضعیف می‌خواهند به استقلال کامل برسند؛ اما آمریکا این امر را رد می‌کند... بر این اساس این اقدام آمریکا اولین خطر برای صلح جهانی است.»
 
بهزاداول
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۲:۱۸:۵۹
یک سئوال دارم در خصوص جمله زیر ( پاراگراف دوم سطر چهارم ) :
پرسش های بنیادی از سیاستهای اروپا و آمریکا با جریمه نقدی و زندان روبرو خواهد شد
اگر اونجا آزادی بیان ( هر چند محدود ) وجود ندارد پس چطور تونسته نظراتش رو به جهان اعلام کند ؟
اگر در غرب آزادی بیان نیست پس چگونه است که هالیوود از جنایات سناتورهای مجلس تا پلیس کثیف آمریکا فیلم به جهان ارائه می نماید ؟
لطفاً مثبت و منفی نزنید پاسخ فرمایید(اگر منتشر شد)
با امتنان
آزادی در کشور ما البته به وفور وجود داره که از عملکرد پلیس کسی جرات انتقاد نداره
خداوندا به ما توفیق انصاف را اعطا فرما
اللهم عجل لولیک الفرج / صلوات (839619) (moderator21)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۳:۵۹:۰۸
بسمه تعالی
سلام
برادر عزیز شما که با این نظرت خودت رو نقض کردی عزیزم .
اگر در اینجا آزادی بیان نیست ، چطور شما که یک شهروند عادی هستی ، میتونی به راحتی بیای و بنویسی که آزادی بیان نیست و کسی جرات نداره به پلیس ایراد بگیره ؟!!
طبعا در غرب برای شخصیتی مثل آقای روژه گارودی ، باید فضای بیشتری مهیا باشه چون یک شخصیت معروف در سطح دنیاست و طبعا خیلی قابل سانسور نیست .
منظور از سانسور شخصیتی مثل آقای گارودی اینه که اجازه حضور به ایشون در نشست های اندیشمندان جهان داده نمیشه ، اجازه تدریس در دانشگاه ها داده نمیشه ، مطبوعات حق مصاحبه و نقل قول ایشون رو ندارند و چیزهایی از این قبیل .
اساسا جایی میشه گفت آزادی بیان نیست که هیچکس نتونه بگه آزادی بیان نیست ! (839846) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۰:۵۰:۵۶
اگه جرات داری این ادعای نبود آزادی و کسی جرات نداره به پلیس ایراد بگیره رو تو روزنامه ها ونشریات بنویس ببین چه کارت می کنن ! با اظهار نظر توسایت الف که تازه اونم همیشه نزدیک انتخابات آزاد اندیش میشه ! که نمیشه میزان آزادی در یک جامعه را محک زد ! (840744) (moderator21)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۱۱:۳۲:۱۶
یک کامنت با یک فیلم یا کتاب از زمین تا آسمان فرقه مضاف بر اینکه کشور ایران کشوری است که در آن انقلاب اسلامی واقع شده و آنجا اومانیست و مادی پرست اند ... (841377) (moderator21)
 
Europe
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۲۱:۵۹:۲۲
درود بر هرچی یهودیه که بزرگترین خدمات رو به بشریت کردن. اگه مسلمونا بجای این همه ادعا بتونن اسم بیست تا داتشمند یا شخصیت تاثیر گذار رو ردیف کنن بیان جلو:
فروید مارکس انیشتین آدرنو هورکهایمر لیان لدرمن ادوارد ویتن فلیکس بلاک لفگانگ پاولی آبراهام مزلو ماکس پلانک ورنر کارل هایزنبرگ
اسپیلبرگ رابی ویلیامز جری لوییسژان لوک گدار استنلی کوبریک داستین هافمن ریچارد گر ااویس پریسلی مرلین مونرو کرگ داگلاس یول براینر چارلز برانسون جرج سیکال الیزابت تیلور داگلاس فربنکس ژان کلود ون دام میشل فایفر رابرت ردفورد پل نیومن...

رگ گردن رو باد کردن و سر بریدن تنها کاریه که میتونن بکنن (842772) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۱۴:۴۰:۱۶
فکر کنم دل ناشتا نشستی پای کامپیوتر! یه چیزی می خوردی جناب الزرقاوی! (843965) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۱۴:۵۶:۳۱
وقتی اسم فروید و مارکس را لیست خوانندگان و هنرپیشگان و رقاصان و دانشمندان دیدم، فهمیدم که بقیه هم مثل خودت یهودی هستند! حالت خوشه ببم؟! ساعت خواب! (843983) (moderator102)
 
يك بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۳۰ ۰۹:۱۵:۵۹
فرويد و ماركس جزء دانشمندان محسوب مي شوند. فرويد پدر و بنيان گذار علم روانشناسي است و علي رغم انتقاداتي كه به نظريات او وارد مي شود، همچنان اين نظريات در دانشگاه ها تدرس مي شوند. ماركس نيز يك فيلسوف معروف است و نظريات او (و البته نقد اين نظريات) كماكان در دانشگاه هاي فلسفه تدريس مي شود. اين ها كساني بودند كه در پيشبرد علم تاثير داشتند هرچند نظرياتشان قابل نقد است. (845027) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۳۰ ۲۳:۳۰:۱۵
دوست عزیز! حرف من این بود که این دو اصلاً خداگرا نبودند، چه برسد به اینکه یهودی باشند! (846322) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۳۰ ۰۹:۳۶:۱۴
اگه بخوایم اسم دانشمندان مسلمان را ببریم که تمام عمرتو باید گوش بدی :
خوارزمی/ابن سینا/رازی/ابن خلدون/علامه جعفری/علامه طباطبایی/........ (845074) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۱۶:۱۴:۴۶
شما که پاسخ اين دوستمون رو با اين صلابت گفتار دادی چرا خودت از فیلتر شکن و پراکسی واسه حضور در وب و گذاشتن کامنت استفاده کردی؟ (844110) (moderator102)
 
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۱۸:۴۰:۴۱
سلام
خيلي ساده انگارانه س كه بگيم «جايي ميشه گفت آزادي بيان نيست كه هيچ

كس نتونه بگه آزادي بيان نيست.

اينجا سياست و ايدئولو‍‍ژي ما ميگه كه وقتي يه همچين مسئله اي(در مورد يه

شخصيت مخالف غرب) پيش مياد برجسته ش كنيم ولي خيلي وقتا هم هست

كه خيلي از دانشمندا و محققا و نويسنده ها حرف انتقادي مي زنن و منتشر

ميشه .

اگه كشورهاي غربي توي يه زمينه هايي آزادي بيان ندارن معنيش اين

نمي تونه باشه كه ما آزادي بيان داريم. درسته؛شايد آزادي بيان وجود داشته

باشه ولي بعد از ابراز عقيده معلوم نيست چه اتفاقي براي شخصي كه عقيده

ش رو ابراز مي كنه ميفته. (844266) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۴:۱۱:۱۳
همين برخوردهايي كه با اين فرد شده كاملا نشاندهنده وضعيت آزادي بيان است !!!!!!!!! (839864) (moderator21)
 
یاسر
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۵:۲۲:۵۹
دوست عزیز در پاراگراف دوم سطر پنجم و ششم پاسخ شما داده شده است.لطفا دوباره متن را با دقت بخوانید. (840004) (moderator21)
 
محمود
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۵:۵۸:۲۶
کتاب "اسطوره های بنیان کذاران سیاست اسرائیل"در کجا پاپ ،منتشر و در دسترس همگان قرار گرفته؟آیا جایی جز همان اروپا و فرانسه لیبرال دموکرات؟ اما کتبهای صادق هدایت،احمد کسروی و...(که بنده همه را خوانده ام و بسیاری را قبول هم ندارم)در کجا چاپ میشود؟راستی مشکل منظومه خسرو و شیرین نظامی در توهین به مقدسات بود؟؟؟ (840094) (moderator21)
 
بهزاد
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۹:۲۲:۲۰
عزیزان ایرانی که منکر هولاکاست هستید آیا اگر کسی منکر کشتار ایرانیان توسط عراق باشد، آزاد اندیش است؟
قربانیان هولاکاست یا همه سوزی چه کسانی بودند و چرا انکار آن جرم است:
علاوه بر یهودیان اروپایی (اشکنازی) که قربانیان اصلی هولوکاست بودند، گروه‌های دیگری از جمله اسلاوها، کولی‌ها، معلولین، کمونیست‌ها، سوسیالیست‌ها و همجنس‌گرایان لایق زندگی تشخیص داده نمی‌شدند. روش‌های کشتار آنان گرسنگی دادن، کار اجباری، شکنجه، اعدام با گلوله(که بعداً برداشته شد)یا اتاق گاز(گازهای سمی منوکسید کربن یا سیکلون ب) بود
منابع دست اول پرشماری برای بررسی هالوکاست موجود است که شامل گزارش‌های نزدیک به ۵۰ هزار نفر نجات‌یافته از اردوگاه‌های مرگ، گزارش بازماندگان دیگر یعنی مخفی‌شدگان، شناسایی‌نشدگان و وادارشدگان به کارِ برده‌وار در کارخانه‌ها و مزرعه‌ها، هزاران سندِ مکتوب دولتی که رژیم فرصت از بین بردنشان را نیافت، جسدهای به جا مانده در اردوگاه‌ها، گورهای دسته‌جمعی که بعدها کشف شدند، هزاران آلمانی که شاهد واقعه بودند، خاطرات نگهبانان و کارگزاران اردوگاه‌ها و زندان‌ها، خاطرات مقامات دولت نازی و اعترافات رهبران آلمان در دادگاه‌های متهمان به جنایات جنگی از جمله دادگاه نورنبرگ، می‌شوند.
زیر سؤال بردن نسل‌کشی هولوکاست، در برخی کشورها مانند آلمان، فرانسه و اتریش، جرم محسوب می‌شود. دلیل تصویب چنین قوانینی در این کشورها، انکار واقعیت‌های تاریخی و جلوگیری از یهودستیزی و سواستفاده طرفداران حزب نازی و نژادپرستان اعلام شده‌است.
مدیریت محترم سایت الف: نمی دانم چرا علیرغم اینکه به کسی یا مقامی توهین نمی کنم اکثر نظرات من را منتشر نمی کنید! کاش این یکی را منتشر کنید. موفق باشید (840365) (moderator21)
 
حقانی مقدم بیزه ای
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۳:۰۵:۱۶
با سلام .به همین اندازه که آمار ارائه کردی دلیل و مدرک هست که هولوکاست واقعی نیست .البته اختلاف در تعداد است و نه وقوع آن .دلایل شما وقوع آنرا ثابت می کند نه تعداد را .واقعا تعداد شش میلیون عجیب نیست ؟اصلا کجای اروپا شش میلیون یهودی داشته و کی شمرده وتازه کشوری که با دنیا در حال جنگ بوده چگونه این ریسکرا می کند .در این زمینه کتابهای زیادی از جمله از گارودی و ...وجود دارد در ضمن نظر شما در مورد کشتارششصد هزار نفری درسدن چیه ؟ (840849) (moderator102)
 
بهزاد
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۱۰:۰۱:۲۶
جناب حقانی! عراق بابت استفاده از بمب شیمیایی بر علیه غیر نظامیان و نظامیان هیچ وقت در سازمان ملل محکوم نشد! در مورد مصدومان و شهدا هم آمار دقیقی نیست چون به قول شما کی شمرده!!! چگونه ممکنه صدام هم چنین جنایتی را انجام داده باشه!!! پس مصدومان این جنایت دروغ می گن!!!
دیدید کتمان حقایق چه کار آسونیه!!!

مدیریت محترم سایت الف لطفا" منتشر بفرمایید. موفق باشید (841138) (moderator21)
 
يك بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۳۰ ۰۹:۳۶:۴۰
انكار يك قضيه تاريخي با استناد به برخي دلايل و شواهد هرگز عملي مجرمانه محسوب نمي شود . حداكثر اين است كه محقق مربوطه اشتباه كرده باشد اما اين كه بخواهيم به خاطر اين اشتباه او را محاكمه كنيم برخلاف آزادي انديشه و بيان و برخلاف روح آزاد انديشي علمي مي باشد. در حقيقت بحث اصلي بر سر صحت واقعه هولوكاست يا دروغ بودن آن نيست؛ بلكه بحث بر سر آزادي تحقيق درباره اين واقعه است؛ همان چيزي كه غرب به شدت با آن مخالفت مي كند و بدين ترتيب ادعاهاي خود مبني بر حمايت از آزادي بيان و حقوق بشر را زير سوال مي برد.

پي نوشت: دوستان! منظور من از بيان اين مطالب، توجيه عملكرد خلاف حكومت ايران در جلوگيري از نقد عمكردهاي غلطش و انسداد فضاي سياسي نيست؛ اما ما بايد ياد بگيريم كه همواره هر چيز اشتباهي را در جاي خود، منصفانه نقد كنيم و خطاي يك طرف موجب چشم پوشي از خطاهاي طرف ديگر نشود.

و لا يجرمنكم شنان قوم علي ان لا تعدلوا
دشمني با يك گروه، موجب نشود تا از عدالت و انصاف دور شويد. (845075) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۹:۵۱:۳۹
عاشقتم الف . یعنی هرچی مقاله میدی مردم نظرشون برعکس ولی بازم همون آش و همون کاسه
بابا اینها که همیشه میان واسن نظر میدن ادمن
مردم همین مملکتن
یک بارم اعلام کن که ما فلان مقاله دادیم بیرون مثلا در مورد حجاب یا آزادی بیان در غرب و مردم واکنش بدی نشون دادن و نظراشون رو منعکس کن.
همش مقاله میدید . مردم هم مخالفت خودشونو با نظراتی که اکثرا چاپ هم نمیشن اعلام میکنن ولی شما بازم همون راه قبلی رو میرید (840400) (moderator21)
 
مسعود
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۹:۰۰:۵۳
یکی از دلایل نبودن آزادی بیان این است که الف اگر یک مقاله بر خلاف جریان فعلی چاپ کند مورد دلجویی قرار خواهد گرفت
حتی با وجود اینکه خوانندگان سایت‌های خبری قشر خاصی از جامعه هستند و بسیاری از افراد جهان را از دریچه‌ی تنگ صدا و سیما می‌بینند (841031) (moderator102)
 
هم وطن
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۲۱:۴۲:۳۳
با سلام خدمت شما
بر خلاف بسیاری از کشورها سیاستی در غرب در جریان است که به جای اعمال محدودیت در آزادی بیان، محدودیت در دیده شدن و شنیده شدن اعمال میشود. بطور مثال آقای پروفسور چامسکی آنقدر که در ایران و برخی از کشورها شناخته می شود در خود آمریکا وی را نمی شناسند.
مثال دیگر اینکه بحث مهمی در علوم ارتباطات وجود دارد به نام Agenda _Setting، یعنی بنا به سیاست یک دولت یا رسانه خبرها طوری چینش می شوند که مفهوم و سیاست آن دولت یا رسانه به مخاطب دیکته یا القا شود.
آنچه هم که در هالیوود دیده می شود تا آنجا که بنده دیده ام معمولا یک سناتور یا یک پلیس خلافکار است که در آخر داستان خود همان FBI او را شناسایی کرده و زندانی یا می کشد. (840500) (moderator21)
 
يك بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۳۰ ۰۹:۵۵:۱۹
كاش در ايران هم آزادي بيان وجود داشت اگر چه از همين روش هايي كه غرب براي محدوديت استفاده ميكند، استفاده مي شد. در آنجا يك قدرت مانور حداقلي براي انديشمندان غربي باقي مانده است. حتي در ظاهر براي قانون اهميت قائل شدن و حفظ ظاهري آزادي مطبوعات و رسانه ها، حداقلي از امكان را براي مبارزه با فساد، ايجاد مي كند. ضمناً چينش خبرها كار مسئولان رسانه مربوطه است؛ هرچند ممكن است بسياري از رسانه ها از قبل خريده شده باشند اما اگر رسانه اي بخواهد اخبار ديگري كه خوشايند مسئولان حكومت نيست را منتشر كند، دست حكومت در برخورد با وي باز نيست و بايد حتماً يك بهانه قانوني براي اين كار جور كند. به همين دليل است كه هر از گاهي اخباري از كشف فساد دولتي در رسانه هاي غربي منتشر مي شود اما در ايران چنين چيزي را مشاهده نمي كنيم. (845125) (moderator21)
 
Switzerland
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۲۳:۳۱:۳۸
آزادی بیان در غرب و ایران قابل مقایسه نیست چون سیاست غرب دوری از دیکتاتوری و آزادی بیان کانالیزه شده است. (840654) (moderator21)
 
masoud
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۱:۲۳:۴۵
سلام اقا بهزاد عزیز
ما باید به دو مسئله جداگانه برخورد کنیم
ازادی بیان در ایران و کلا بحث ازادی در ایران
و بحث ازادی در دنیای غرب
هر چند دوستانی که در غرب زندگی می کنند می دانند ازادی در غرب هم نسبت کشور به کشور و در ارمریکا حتی ایالت به ایالت متفاوت هست.
ولی چون داریم در مورد غرب حرف می زنیم فقط باید بگم
از بچه مسلومنا بپرس هم فرودگاه چه برخوردی باهاشون میشه
تا حالا چند بار شده از هواپیما جا بمونند
چند بار شده تمام ساکشون رو بیرون بریزند
می تونی از زندان هیوستون بپرسی
و اینکه چقدر خودکشی اونجا زیاده
می تونی از زندانیشماره 691 بپرسی و سرنوشت نا معلومش
واقعا این ازادی که پلیس بر اساس تشخیص فردی افراد رو زندانی کنه؟
من نسبت به اینده ایران بسیارخوشحالم
و این روند رو مثبت می بینم
هر چند هشت سال اخیر درونش وقفه ای انداخت ولی تجربه ای ارزشمند برای مردم ایران به ارمغان اورد. (840775) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۹:۴۷:۳۱
میروی فیلمهای سینمایی می بینی و با ای پی کشور آمریکا هم نظر می دهی که همه حرفت را باور کنند. این کار جواب نمی ده عزیز دل انگیز. (841105) (moderator21)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۲۳:۱۴:۰۴
با سلام به شما
بنده ساکن آمریکا هستم. اصولا بهتر است که اگر نظری دارید صرفا معطوف به محتوای مطالب باشد (842948) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۰۱:۲۵:۳۷
خدا خیرت بدهد که کلی ما را خنداندی برادر ناتنی ساکن امریکا که همین یک قلم یعنی سکونت در امریکا خودش کلی کیا و بیا دارد!
به روی چشم جناب ساکن امریکا (کدوم دهات؟) و کدخدای کل کامنتها! حالا می فرمایید چی بنویسیم قربانت گردم؟! آها.......... ها! این هم نظر بنده که کاملاً مرتبط است! اگر قبول ندارید دستور دهید تا اعاده کنم! (843146) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۱۵:۰۶:۳۳
شما با این طرز تفکر ساکن دهات اطراف ما هستید، نه امریکا. چرا مجبور هستی دروغ بدی مشتی؟! (844001) (moderator102)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۱۵:۱۱:۴۳
آخه مطلبتون محتوا نداره که آدم بخواد روش تمرکز کنه. برو اول سواد یا بگیر تا اصول مذاکره را بفهمی بعد بیا کامنت بذار آقای ساکن آمریکا! (844009) (moderator102)
 
يك بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۳۰ ۰۹:۵۹:۴۳
دوستان من خودم هم به اين نظر منفي دادم اما اين دليل نمي شود كه به جاي نقد مطلب ايشان، آي پي او را نقد كنم! همان طور كه اين دوست عزيز مي گويند بهتر است محتواي مطالب او را نقد كنيم نه حاشيه هاي آن را. (845130) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۱۴:۵۰:۳۱
بابا جان اگر غلط هم تایپ کند، گوگل خودش آن را درست می کند! مهم این است که اینها حتی غلط هم تایپ نمی کنند! (843978) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۲:۳۸:۵۰
برو یه سرچ بزن تو google روژه گارودی(Rozhe Garodi) ببین دو خط مطلب به انگلیسی به زحمت درباره این فرد برمیگردونه بهت. آزادی بیان فقط این نیست که اونا میزارن حرف مخالف مطرح بشه یا نه. مهم اینه که اگر حرف مخالفی هست اصلا اونا امکان شنیده شدن یا دیده شدن بهش نمی دن. این دنیای آزادی بیان فقط اسمش آزاده و کسی تو این دنیا حق حرف زدن داره که زور و قدرت رسانه ای داره... (840838) (moderator102)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۹:۴۵:۲۷
روژه گارودی آدم مشهوری نیست که گوگل سوابق زیادی از وی داشته باشد. ایشان فقط در چند کشور مانند عربستان، مصر و فلسطین مشهور است و لاغیر. حتی در فرانسه هم به زور وی را می شناسند. (841099) (moderator21)
 
مستانه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۲۲:۵۹:۲۷
شما خودت جواب خودت رو دادی. آدم مشهوری نیست چون رسانه های غرب اجازه ندادن شناخته بشه. (842911) (moderator21)
 
Canada
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۲۲:۰۵:۱۹
آره راس میگه ... منم تایپ کردم Abbas Agha هیچ چی‌ از روژه گارودی نداد! ...

میگن ایندفعه تایپ کن roger garaudy شاید یه چیزی نصیبت بشه!!! (842784) (moderator102)
 
علی
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۰۸:۲۷:۳۶
دوست عزیز درست تایپ کن(roger garaudy)بعد شعار بده!
بیشتر قضاوت های دوستان ایدیولوژیک ما همینجوری هست. (843350) (moderator102)
 
يك بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۳۰ ۱۰:۰۳:۵۳
شايد آزادي بيان در غرب كامل نباشد (كه نيست و داراي نواقصي است) اما قطعاً نسبت به ايران از وضع بسيار بهتري برخوردار هستند. همين كه آنها در اغلب موارد مي گذارند نظر مخالف مطرح شود خودش غنيمت بزرگي است كه ما در ايران در بسياري از موارد از آن محروميم. حالا امكان شنيده يا ديده شدن، مرحله بعدي است. (845138) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۲:۳۶:۴۸
آزادی بیان در غرب هم مطلق نیست وواقعا بنظرمن جالب نیست که درغرب میشود درمورد خدا تشکیک کرد ولی درمورد هولوکاست نمی توان اما انصاف بدهید که در بحث آزادی بیان فاصله بسیاری با آنها داریم. (839663) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۳:۴۱:۰۲
علت واقعی مرگش چی بود؟ (839798) (moderator21)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۲۳:۴۷:۵۱
علت مرگ: 99 سال ناقابل زندگی کرد و باقی عمرش را بخشید به من!
از شوخی گذشته خدا رحمتش کنه. عمر با برکتی داشت. از نزدیک ایشان را میشناختم. (840676) (moderator21)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۵:۳۷:۴۳
صد در صد همینطوره اگر آزادی بیان غرب مطلق بود که هیچگاه "پرس تیوی" که اخبار ضد آمریکایی و ضد اسراییلی منتشر میکنه اینقد جریمه نقدی و غیر نقدی نمیشد یا مثلا پخشش در آلمان و انگلیس متوقف نمیشد!..میشد؟!!!...بزنید منفی را که شما منفی زنان همانا طرفداران رژیم جنایتکار اسراییلید!!.. (840041) (moderator21)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۲۱:۴۵:۲۷
جک قشنگی بود! پرس تی وی حکمش واسه ما مثه 20:30 هستش (840505) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۲:۴۲:۲۸
شما سرتو بکن تو برف برو بشین پای VOA که چیزی که به مزاجت خوش بیاد ببینی و بشنوی. (840841) (moderator102)
 
Netherlands
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۲۳:۴۰:۴۴
خوبه می دونی منفی می خوری شدید. (840667) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۲:۴۱:۰۰
حرف حق تلخه. رأی منفی معیار درست و غلط بودن حرف نیست.... (840840) (moderator102)
 
Germany
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۰۲:۱۵:۳۱
تو دیگه دم از حرف حق نزن بابا (843194) (moderator102)
 
حسین
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۱۱:۱۳:۳۹
دقیقا همینطوره دوست عزیز..حرف حق تلخههههه!! (843599) (moderator102)
 
يك بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۳۰ ۱۰:۱۰:۱۵
بلي راي منفي معيار درست و غلط بودن نيست اما اگر همه آزادانه امكان ابراز نظر خود را داشته باشند، احتمال رسيدن به حقيقت بالا مي رود. به عبارت ديگر از نظر آماري احتمال اين كه حرف اكثريت به حقيقت نزديك تر از حرف اقليت باشد، بيشتر است. (845152) (moderator102)
 
مسعود
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۹:۰۸:۳۱
پرس‌تی‌وی به دلیل پخش غیرقانونی اعترافات تلویزیونی جریمه شد
وقتی جریمه رو نداد تعطیلش کردند (841049) (moderator102)
 
ابوالحسن-ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۲:۳۹:۴۷
الف جان سلام
این بنده خدا آقای روژه گارودي که ما او رادر رابطه هولوكاست می شناسیم .
آیا عاقبت بخیر شده یا نشده است لطفا ازآقای(م ا) بپرسیدایشان بهشتی است (839671) (moderator21)
 
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۴:۳۹:۳۱
كل تاوان نظراتش 17 هزار دلار جريمه بود به زندان كه نيانداختنش (839944) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۲۲:۳۳:۵۵
می خوام بدونم اگر در ایران کسی یکی از سیاسیون و یا نفرات اول کشوری را نقد کند شرایطش چه می شود؟! (840569) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۲:۴۰:۳۳
خدايش بيامرزد كاش در ايران بود تا اينهمه تاوان افكارش را نميداد (839673) (moderator21)
 
علی
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۴:۵۸:۵۰
البته خیلی هم تاوان نداد زندانی که نشد ولی 120000 فرانکی هم که جریمه شد بعضی از کشورها ! البته +سود! خودش هم پرداختند. حالا مقایسه کنید با آزادی بیان در بعضی از کشورها! (839973) (moderator21)
 
محمد
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۷:۳۰:۰۹
لا اقل زندانش می کرئنئ یا نهایت حبس خانگی ولی جریمه نقدی نمی شد 17 هزار دلار سود می کرد. (840224) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۲:۴۱:۰۰
خدایش بیامرزد!
در لیبرال دموکراسی همه می توانند حرف بزنند. غرب فهمیده است که به جای مدیریت بیان باید به مدیریت شنیدار بپردازد.یعنی هژمونی غالب اجازه می دهد همه حرف بزنند اما فقط شنیدن برخی صداها را اجازه می دهد. یعنی مردم توسط نظام آموزشی و رسانه ای و فرهنگی و هنری به طوری اجتماعی شده اند که فقط برخی صداها را می شنوند و امثال گارودی و کلا منتقدان به مبانی و روشها و اهداف لیبرال دموکراسی تحویل گرفته نمی شوند.
نقطه قوت نظام سرمایه داری همین انسجام در اجتماعی کردن اتباع خودش است. (839675) (moderator21)
 
یک آدم
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۳:۵۰:۵۸
رسانه‌ها و سیاست‌مداران نقش بسیار بزرگی در شکل دادن به افکار مخاطبان خود دارند.

من برای شما یک مثال می‌زنم: آمار مشهوری که برای هلوکاست ذکر می‌شود. شامل ۱۵ میلیون نفر است که ۸ میلیون اسلاو، ۶ میلیون یهودی و بیش از یک میلیون از گروه‌های دیگر است. علاوه بر این تعداد سربازهای اسیر ارتش سرخ که توسط نازی‌ها کشته شده‌اند در حال حاضر بیش از ۳ میلیون نفر گزارش شده‌اند. این در حالی است که توسط سیاست مداران و رسانه‌ها، هلوکاست همواره به عنوان یک جنایت صرفا ضدیهودی مطرح می‌شود.

حالا هر کسی بخواهد در اعداد گزارش شده در مورد هلوکاست تجدید نظر کند، با این وجود که آمار مشهور این جنایت شامل تخمین است ولی هر کسی در مقایس کشته شدگان هلوکاست تردید وارد کند به «نفی هلوکاست» (Holocaust Denial) متهم می‌شود و به داشتن انگیزه‌های ضدیهودی و همدلی با نازی‌ها متهم می‌شود. (تخمین‌ها به این دلیل انجام شده که مدارکی بر نابودی اسناد توسط نازی‌ها گزارش شده است)

در حالی که به بهانه‌ی عظمت این جنایت، در بسیاری از کشورها همچون کشور آلمان و فرانسه قوانین «

یعنی اگر کسی با تنها هدف بررسی حقایق هلوکاست اقدام به مخالفت با اعداد مشهور بکند. بلافاصله به چنین تمایلاتی متهم می‌شود و در مواردی با استفاده از قوانین نفی هلوکاست مانند روژه گارودی محکوم می‌شود. کشور ژاپن بنا بر گزارش‌های موجود ۸ میلیون چینی را قتل عام کردند و گزارش جنایات ارتش امپراطوری ژاپن در اماکنی مانند نانکینگ واقعا دهشتناک است. ولی سیاست‌مداران راست افراطی نه تنها برای نفی جنایات انجام شده مورد بازخواست بین الملل قرار نمی‌گیرند، بلکه حتی ادعای مدیون بودن کشورهای اشغالی به ژاپن را نیز دارند.

در ضمن هلوکاست همواره مورد توجه خارق العاده اضافه‌ای انجام می‌شود. این در حالی است که آمار کشته‌های قتل‌عام‌ها در صدسال گذشته عدد بسیار هولناکی است که نشان می‌دهد نیاز به عملکرد قوی بر علیه هر گونه نسل‌کشی وجود دارد، نه تشکیل کشور جدا برای یک جمعیت خاص. این در حالی است که بزرگترین آمار کشته‌ها در تاریخ متوجه استالین است. (839817) (moderator21)
 
گيوي
Netherlands
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۵:۳۰:۲۲
دوست عزيز به مطلب جالبي اشاره کرديد ولي اجازه بديد بنده دو موضوع را ياد آوري کنيم.
اول: در دمکراسي غربي کم کم ديگر همه نمي توانند هر حرفي را بزنند چون برايشان پرونده سازي ميکنند - تلفنشان تحت کنترل قرار ميگيرد و حتي ممکن است شغلشان را هم از دست بدهند.
دوم: آنهايي که مديريت شنيدار را کنترل ميکنند در واقع همان صاحبان بزرگ سرمايه هستند که در هر دوره تصميم ميگيرند کدام حزب را به مجلس بفرستند و يا چه کسي را در راس دولت قرار دهند.
همين مسايل باعث شده افکار عمومي ملتهاي ليبرال دمکرات به مرور نسبت به کار ايي اين سيستم نااميد و نسبت به عوامل پشت پرده مشکوک شوند. (840023) (moderator21)
 
يك بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۳۰ ۱۰:۱۳:۱۶
همين آزادي بيان ناقص در غرب هم بهتر از نبود آن است. (845156) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۳:۰۲:۳۵
در ايران خودمان هم وضعيت آزادي بيان خوب نيست. (839727) (moderator21)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۵:۵۳:۳۹
در اسراییل و غرب هم وضع خیلی بهتر از اینجا نیست.فقط کافیست هولوکاست رو منکر بشی بعد ببین مثل روژه گارودی باهات چیکار میکنن..یا اینکه حتی مسلمون باشی ..اصلا میدونستی بزرگترین مشکل اوباما برای پرزیدنت شدن مسلمون بودن جدش بوده؟!!..اینست قدرت لابی صهیونیسم!.."مرگ بر رژیم صهوینیستی." (840080) (moderator21)
 
یک آدم
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۳:۲۶:۱۰
خدایش بیامرزد.

صهیونیست‌ها انتقام بسیار سختی از هر کسی که بر علیه آن‌ها فعالیت انجام دهد می‌گیرند.

یک نمونه‌ی دیگر کشیش ایب پیر (Abbe Pierre) است که با وجود داشتن نقش موثر در نجات یهودیان از نازی‌ها و حضور در مقاومت ضدنازی، بعد از اینکه از دوست خود روژه گارودی در مقابل هجمه‌ای که علیه او انجام شد دفاع کرد، توسط بسیاری اماکن مورد طرد قرار گرفت.

یک نمونه‌ی دیگر نورمن فینکلشتیان است که یک یهودی زاده‌ی ضد صهیونیست بود و با افرادی که به نظر وی از ماجرای یهودکشی سوءاستفاده کرده‌اند درگیر شد.

یک نمونه‌ی دیگر نشر یک ترجمه‌ی تحریف شده از سخنرانی آقای احمدی‌نژاد بود که‌ آن را به گونه‌ای تفسیر کردند که گویی آقای احمدی‌نژاد خواستار نابودی اسرائیل با بمب اتم است و مدتها بعد برخی خبرگزاری‌ها بزرگ بعد از آن همه هجمه اذعان کردند که این ترجمه دروغ بوده است. (839765) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۱:۳۷:۱۹
چرا اذعان کرده اند که دروغ گفته اند؟ آیا 20:30 میاد بگه دروغاشو؟ (840788) (moderator102)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۱۳:۳۹:۱۸
زبونتو گاز بگیر 20:30 که دروغ نمیگه! (843875) (moderator102)
 
علی
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۳:۳۶:۳۳
ازادی بیان در کشورهای غربی یک واقعیت انکار نشدنی است چه خوشتان چه نیاید (839788) (moderator21)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۴:۱۶:۵۲
من نمی دانم که تو غرب آزادی بیان هست یا نیست . برام مهم هم نیست.
من نمی دانم که تو غرب فساد هست یا نیست. برام مهم هم نیست.
اما نیک می دانم که در ایران هم آزادی بیان نیست هم فساد هست. (839881) (moderator21)
 
یک آدم
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۴:۲۷:۲۵
(ناظران محترم، نظر قبلی ارسال شده هنوز ویرایش نشده به طور اشتباهی ارسال شد، لطفا تایید نکنید)
این نظرات توسط رسانه‌ها و نیز سیاست مداران هدایت می‌شوند.

با فرض تایید کردن آمار مشهور هلوکاست، این آمار شامل ۱۵ میلیون نفر است که ۶ میلیون آن یهودی، ۸ میلیون اسلاو و بقیه شامل گروه‌ها و نژاد‌های دیگر است. ولی این ماجرا همواره به عنوان یک قتل‌عام ضدیهودی در رسانه‌ها و توسط نویسندگان مطرح می‌شود.

با وجود اینکه این آمار منتشره شامل تخمین است (به این دلیل که گزارش‌هایی حاکی از تخریب اسناد توسط نازی‌ها هستند)، هر گونه تردید در اعداد منتشر شده به عنوان «نفی هلوکاست» یا Holocaust Denial مطرح می‌شود و فرد به داشتن انگیزه‌های ضدیهودی و همدلی با نازی‌ها متهم می‌شود. این کار تا جایی جلو رفته که در کشورهایی مانند آلمان و فرانسه قوانینی علیه نفی هلوکاست وجود دارد و حساسیت بین المللی در مورد این مساله بسیار شدید است.

در عین حال، با وجود اینکه آمارهای موجود حاکی از قتل‌عام میلیون‌ها چینی، فیلیپینی و گروه‌های دیگر توسط ارتش امپراطوری ژاپن هستند. این جنایات شامل برخی از تاریک‌ترین نقاط تاریخ بشری مانند قتل‌عام نانکینگ و آزمایشات پزشکی انجام شده روی زندانیان است . برخلاف حساسیت شدید بین المللی در مورد مساله‌ی هلوکاست، گروه‌های راست افراطی ژاپنی به طور علنی جنایات جنگی را نفی می‌کنند و تازه این ادعا را مطرح می‌کنند که کشورهایی مانند کره با پیشرفت خود را مدیون اشغال ژاپن هستند!

در واقع با بزرگ کردن و تمرکز بیش از اندازه بر هلوکاست به عنوان یک جنایت صرفا ضدیهودی، این ادعا مطرح می‌شود که چاره‌ای جز تشکیل اسرائیل وجود نداشته. این در حالی است که مساله‌ی اصلی پشت چنین ماجراهای تلخی نژادپرستی است. چیزی که با گذشت سال‌ها از شروع جنگ جهانی دوم شاهد آن بوده‌ایم. برای مثال قوانین نژاد پرستانه‌ی جیم کرو (Jim crow) تا سال ۱۹۶۸ پابرجا بود و هنوز هم می‌بینیم که در دستگاه قضایی آمریکا سیاه‌پوستان برای جرایم مشابه، به مجازات سخت‌تری از سفیدپوستان محکوم می‌شوند. در حال حاضر هم در رسانه‌ها و در سخنان سیاست‌مداران شاهد نژادپرستی شدید علیه مردم خاورمیانه هستیم.

یک نکته‌ی بسیار تلخ در این ماجرا، دادن مصونیت قضایی به برخی از افراد گرداننده‌ی این آزمایشگاه‌ها به دنبال معامله با آمریکا بوده است.
اینها قوانینی هستند که اجازه می‌دادند فردی بر در مغازه‌ی خود بنویسد «ورود سگ و سیاه ممنوع است». (839910) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۴:۳۲:۱۰
اونوقت در کشور ما وضع آزادی بیان چگونه است ؟ یعنی اگر مخالف عقاید یا سیستم حکومتی حاکم بر ایران باشد به راحتی آن را بیان می کند ؟ (839923) (moderator21)
 
آریا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۵:۲۵:۳۱
خداوند این فیلسوف بزرگ و روشنفکرفرانسوی را بیامرزد.
بزرگترین کسی که با برهان و مدرک "هولوکاست واقعی" را به جهانیان نشان داد نه اغراق شده ی آن را..
درود بر روح و افکار پاکش و مرگ بر رژیم غاصب اسراییل و نتانیاهو. (840008) (moderator21)
 
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۵:۳۴:۲۵
به خداوند قسم برید تاریخ رو بخونید که اگر همین کوروش کبیر نبود و آنها(یهودیان) را از دست بابلی ها نجات نمیداد دیگر نه یهودی بود و نه اصلا اسراییلی تشکیل میشد! حال کل جامعه یهودیت و اسراییل باید مدیون تمامی ایرانیان و آریایی ها و کوروش کبیر باشند!اساسا بدون کمک بزرگ کوروش کبیر هیچ یهودی و هیچ گونه هرتزلی وجود نداشت..
به عقیده من رژیم اسراییل و اسراییلیها نماد عینی "نمک خوردن و نمکدان را شکستن" هستند!..ضمنا در زمان ایران باستان و هخامنشیان کل اراصی فلسطین عزیز در دست ایرانیان و آریایی ها بود.
الف جان لطفا منتشر کن.
یا حق.به امید ظهور امام مهدی (عج) (840035) (moderator21)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۱۱:۳۸:۱۹
خدا بگم اون گذشتگان را که باعث نجات یهودیان نمی شدند آلان ما راحت بودیم چون دشمن نداشتیم (841391) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۱۶:۲۸:۰۲
آره واقعا الان کسی نبود که همه بدبختي]ا و ضعفهامونو بندازیم گردنش. (844126) (moderator102)
 
کوروش
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۲۰:۴۴:۱۸
دوست عزیز بنده که نگفتم تقصیرها رو بندازیم گردن کوروش کبیر!! (شاید تفسیر شما اینطور بوده !!)..فقط گفتم اسراییلیها به خاطر کمک کوروش عزیز مدیون ایرانیان هستند تا آخر الزمان..سندش هم تاریخه.
ضمنا کوروش بزرگ ار روی انسانیت و بزرگی و مرام, یهودیها رو از دست بابلیها نجات داد ولاغیر. (844417) (moderator21)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۵:۵۲:۳۷
خدایش بیامرزاد!
همین رسانه هایِ آزاد کار را به جایی رسانده اند که بسیاری از شهروندانِ غربی نمیدانند ایران کجاست ولی میدانند که ایران کشورِ بدی است
یک راه حل برای آنکه ما هم به نظر دوستان آزادیِ بیان، آنهم از سنخ انکار ناپذیرش را داشته باشیم:
دادنِ آزادی های جنسی
تولیدِ فیلمهایی با درون مایه جنسی
به جای انکه رسانه ها صبح تا شب مخ مردم را با خبرهایِ سیاسی پر کرده و ایشان را از نظر سیاسی حساس کنند به سویه هایِ اصالتا ناسیاسیِ سیاست و دیگر عرصه ها بپردازند برایِ نمونه زندگیِ شخصیِ هنرمندان، به راه انداختنِ دعواهایِ صوری میان فرهنگیان، پر کردن ذهنِ مردم از خبرهایِ جنسی، فناورانه و ...
و خلاصه هر آنچه که بتواند ذهن مردم را از مسئله هایِ اصلی منحرف کرده و به مسئله های روزمره سرگرم کند
یه نکته دیگه: بهبود رابطه با آمریکا و اسرائیل تا روشنفکریِ جیره خوار که از تریبونهایِ غربی برایِ مطرح شدنش بهره میجوید به حاشیه رانده شده و یا اصلا جیره خوار نظام شود
اینگونه اصلا صدایِ بلندِ مخالفی باقی نخواهد ماند که حکومت بخواهد تاوانِ سرکوب آن را بدهد!!! (840077) (moderator21)
 
تشنه آزادی
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۰:۵۷:۳۴
شما خودت توی این کشور اینقدر آزادی نداری که مجبور شدی واسه سر زدن به سایتها (منظورم سایت الف که جزو خودی هاشونه نیست) از vpn استفاده کنی.بعد فلان و چنان هم میکنی. (840748) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۱:۴۷:۱۴
چرا توهین میکنی پدرجان؟ بابا تو راس میگی! تو خوبی! تو غرب اصلا اخبار سیاسی نیست! رسوایی واترگیت هم مثل هولوکاست دروغ بود که رییس جمهور آمریکا مجبور شد استعفا کنه و معاونینش زندانی شدند! خجالت هم خوب چیزیه! این امثال شما هستید که همش ذهنتون دنبال این مسایله! تو کامنتها کی به جز تو راجع به این چیز ها بحث کرده؟ (840796) (moderator102)
 
end آزادی
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۶:۰۰:۲۵
هر چند که آزادی در غرب مطلق نیست ولی انگار این آقای گارودی هم مشکل توجه و شخصیت داشته: اول مذهب پروتستان بعد مذهب عوض میکنه میشه کاتولیک و بعد دوباره دین عوض میکنه میشه مسلمان! هیچوقت هم به جرم ارتداد حکم اعدام بهش ندادن ،خود این آزادی رو نشون میده.ثانیاً بعکس حرف شما خود این آقای گارودی راه به راه با تلویزیون ها و مطبوعات اروپایی (بعلاوه کشورهای خارج از اروپا) مصاحبه میکرده و نظراتش منتشر هم میشده باور نمیکنید یه سرچ تو اینترنت بزنید. (840097) (moderator21)
 
هرچه کامنت گذاشتم سانسور می شود چرا؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۶:۰۳:۳۲
سایت محترم الف شکی نیست چیزی در دنیا مطلق نیست . آزادی بیان و عقیده آزادی و استقلال قوه قضائیه، آزادی و عدالت در دادگاها با حضور هیات منصفه بی طرف و... در غرب با ایران قابل قیاس نیست. متاسفانه تفاله این آزادیها که می شود آزادی در لباس پوشیدن وسیله ای برای حذف تمام آزادی در کشور ماشده .
ما همه چیز که شما یا هر کس دیگه ازش دفاع کنه یا علیه باشه را با پوست و استخوان حس می کنیم .کشور من وشما متاسفانه در آخرهای جدول قرار دارد. (840108) (moderator21)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۶:۵۴:۰۴
برای اینکه وضعیت آزادی بیان در غرب و ایران را مقایسه کنیم ببینید فرانسه چند پناه جو دارد که از ترس دستگیری به ممالک دیگر گریخته باشند و مقایسه کنید که از ایران چند هزار خبرنگار،دگر اندیش و نویسنده در کشور‌های مختلف آواره هستند از ترس زندان و .... (840184) (moderator21)
 
Soltan
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۷:۲۹:۳۵
Age to iran azadie bayan nabod inhame ostad daneshgahe mobaleghe gharbo zede din nabod...Albate enteghadhaye shadide baezi az asatide hoze elmie bemanad... (840221) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۷:۲۹:۵۸
به نظرم شما خبر ندارید که در همین فرانسه و هلند و... که مهد آزادی هستند دختران محجبه حق تحصیل در دانشگاه را ندارند. متاسفانه اینجا برخی کاسه داغتر از آش هستند (840223) (moderator21)
 
Netherlands
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۲۳:۴۳:۲۷
مگه بی حجاب ها این جا اجازه تحصیل دارند؟! (840670) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۱:۰۶:۰۳
داداش خبرها رو از صدا و سیمای ایران میگیری واسه همینه که دچار کج فهمی شدی.تو این کشورهایی که ذکر کردی به علت سکولار بودن دولت و شخصی بودن مذهب ،نمادهای مذهبی در مدارس دولتی ممنوعه و فقط شامل حجاب نمیشه ،نمادهای یهودیت،بهاییت بودا مسیحیت و... هم در محل دولتی مجاز نیست ولی در مدارس خصوصی که هم مسلمونها و هم مسیحیان و دیگران دارند و هم در اماکن عمومی این موارد مجازه. (840754) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۱:۰۸:۲۰
آنچه را می فرمایید، مورد قبول بنده هم نیست، اما به قانون تبدیل شده است. همچنانکه در کشور خودمان نیز یک نفر بدون روسری و حجاب نمی تواند در محل کار و محصل تحصیل ظاهر شود. حتی حضور بدون روسری در خیابان هم در کشور خودمان به قانون تبدیل نشده، ولی به صورت یک قانون عرفی درآمده است که تخطی از آن جرم است. تمام دعواهای مربوط به طرح امنیت اخلاقی را که شاهدش هستیم. (840755) (moderator102)
 
Soltan
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۷:۳۱:۴۳
Age to iran azadie bayan nabod inhame ostad daneshgahe mobaleghe gharbo zede din nabod...Albate enteghadhaye shadide baezi az asatide hoze elmie bemanad... (840227) (moderator21)
 
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۱۹:۴۵:۳۸
یک سوالی دارم. میشه بفرمایید در کدام کشور دنیا آزادی بیان و آزادی پس از بیان وجود داره؟ آیا در ایران آزادی پس از بیان وجو داره؟ (840394) (moderator21)
 
ناصر
Canada
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۲۳:۱۴:۵۸
محدودیت بیان در همه کشور ها وجود دارد. در بعضی کشور ها تحمل شنیدن بالا است و در بعضی کشور پایین. نکته دیگر اینکه این درست است که ژاپن و امریکا جنایات جنگی زیادی انجام دادند. اقای کیسینجر بمب ناپالم در ویتنام ریختند و جایزه صلح نوبل گرفتند ولی آقای گاندی جایزه صلح نوبل نگرفتند ولی جنایات امریکا و ژاپن را با هولوکاست نمی توانید مقایسه کنید. یهودیان آلمانی که قتل عام شدند در جنگ با آلمان نبودند برای همین است که به ان بزرگ ترین نسل کشی تاریخ لقب داده اند. علت اینکه برای تشکیک ان جرم گذاشته اند این است که بهانه تکرار به وجود نیاید. کما اینکه طرفداران نازیسم در آلمان فعال هسند. البته من خودم مسلمان هستم ولی این ها را از طریق شنیدن نظرات یهودیان فرا گرفته ام. (840624) (moderator21)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۲۰:۱۳:۳۲
گاندی برنده جایزه بود ولی به نشانه اعتراض از گرفتنش خودداری کرد. (842601) (moderator19)
 
ناصر
Canada
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۲۰:۳۵:۲۴
ممنون می شوم رفرنس بدهید. تا آنجا که من خوانده ام گاندی هیچ گاه برنده صلح نوبل نبوده است. (842641) (moderator19)
 
۱۳۹۱-۰۳-۲۹ ۲۳:۱۴:۳۶
اشتباه از بنده بود. گاندی فقط نامزد جایزه بود.
الف! ازبین چند نظر بدون تهمت و .. بنده فقط نظر غلط من را چاپ کردی. بازم ایرادی نداره! (844604) (moderator102)
 
۱۳۹۱-۰۳-۳۰ ۱۰:۳۷:۵۹
فدا سرت همه اشتباه میکنیم! باز دمت گرم گیر ندادی حالا که اینجوریه نوبل مال صهیونیست هاست! (845203) (moderator102)
 
Germany
۱۳۹۱-۰۳-۲۷ ۲۳:۵۴:۰۳
الف محترم
لطفن یک تحقیقی بکنید ببینید فریبرز رییس دانا برای چه در زندان هستند؟ جدن مایلم بدانم. هیچ رسانه ای هم نیست که به این مطلب بپردازد. لطفن یک یادداشت ولو کوتاه در این باره برای من و خوانندگانی که مثل من کنجکاوند، بگذارید. (840687) (moderator21)
 
جعفریان
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۱:۰۴:۴۸
برادران الف لطفاً نظر انتقادی بنده را در پاسخ به نویسنده ارجمند درج بفرمایید.
ابتدا عرض کنم: بنده شخصاً با «قانون» جرم بودن انکار هولوکاست مخالفم و آن را متناسب با روح آزادی در جامعه غربی نمی دانم. اما، نویسنده محترم یک نکته بسیار مهم را مغفول گذاشته اند:
ـ آنچه که مرحوم گارودی را محکوم کرد، یک «قانون» بود؛ قانونی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با این مضمون که «انکار هولوکاست جرم است.» وقتی این مسئله (بدون توجه به ماهیت نادلچسب و ناخوشایند آن) جنبه قانونی به خود می گیرد، دیگر نمی توان آن را نابودگر آزادی بیان قلمداد کرد. مرحوم گارودی در بسیاری از مسایل (به غیر از هولوکاست) در فرانسه کتاب و مقاله نوشت و حتی یک نفر نیز متعرض ایشان نشد. وی بارها بر نادرستی همین قانون اعتراض کرد. رعایت این قانون در کشورهای عضو اتحادیه اروپا الزامی است، اما اعتراض به آن منعی ندارد. زیرا اگر یک قانون معترضان زیادی داشته باشد، باید تغییر کند.
ـ نتیجه: آنجا که مرحوم گارودی هولوکاست را منکر می شود، طبق قانونی که در آن کشور زندگی می کند، جرم مرتکب شده است. اما هنگامی که بر عدم لزوم این قانون مقاله می نویسد و می گود باید تغییر کند، از آزادی بیان برخوردار بوده است.
ـ در کشور خودمان نیز بیان، اظهار و انجام برخی رفتارها و گفتارها و اعمال جرم است و تا زمانی که منسوخ نشده، قابل احترام است. در همه جای جهان همینطور است. در برخی کشورها حتی قانون های نانوشته ای وجود دارد که کسی نمی تاوند از آنها تخطی کند.
ـ در هیچ جای این کره خاکی وضع صددرصد ایده آل نیست، اما وضع آزادی بیان در غرب بسی بهتر و بیشتر از کشورهای در حال توسعه است. همین جناب آقای توکلی یک بار در یک نطق یا گقتگو بر آزادی بیان تأکید کرد و گفت از این نظر ضعف داریم. رویکرد سایت الف هم که دریچه خود را بر روی همه نظرات گشوده و از سخن همه استقبال می کند، نشان می دهد که آقای توکلی همین دغدغه جدی را دارد و می خواهد بستر لازم را برای تعمیم این خواسته فراهم سازد. (840753) (moderator21)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۰۹:۵۱:۲۶
آفرین بر جعفریان (خانم یا آقا؟) به این می گویند منطق قوی و استدلال. تمام نظرات یک طرف و این نظر هم یک طرف. واقعاً از این نظر لذت بردم. نویسنده اش شک ندارم که باید در حقوق سرشته ای داشته باشد. (841118) (moderator21)
 
یهودی ساکن امریکا
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۱۰:۱۰:۱۸
یک سوال، اصلاً چه سودی دارد که هی مرتب بگوییم هلوکاست دروغ است؟ وقتی شواهد نشان می دهد این همه آدم (از یهودی بگیر تا...) را هیتلر کشته و نابود ساخته، چرا واقعاً اصرار داریم که بگوییم نه دروغ است؟ آن زمان که صهیونیزم نبوده و فلسطین هم اشغال نبوده است. پس کسانی که کشته شده اند یک عده یهودی بیچاره بوده اند که صرف نظر از دینشان لازم است به عنوان انسانهایی که طعمه یک خوانخوار شدند با آنها همدردی شود.
به خداوندی خدا من درک نمی کنم چرا باید روی این مسئله این همه پافشاری شود. جناب آقای گارودی اگر به جای تلاش بر روی انکار این مسئله، در فرانسه به فکر جمع آوری کمک برای آوارگان فلسطینی بود بیشتر موفق می شد. انکار یا تایید هولوکاست چه چیزی به فلسطینیان مظلوم می افزاید که اقای گارودی تمام ذهن و زندگی خودش را مصروف این مسئله کرده بود؟
دولت آقای احمدی نژاد هم نباید روی این مسئله در اوایل کارش سرمایه گذاری می کرد. زیرا خوراک تبلیغاتی خوبی برای صهیونیستهای آدمکش فراهم کرد و آنها توانستند از همین طریق خیلی مظلوم نمایی کنند. باور شود که خیلی از ما یهودیان با مرام صهیونیستهای اشغالگر مخالفت داریم. به فرض اینکه همه ما یهودیان طرفدار اسرائیل هستیم، ولی آن یهودی چه گناهی کرده که در جنگ دوم جهانی توسط هیتلر از بین رفته است؟
به نام یک یهودی می گویم مسئله هولوکاست اصلاً ربطی به اسرائیلی ها و صهیونیستها ندارد. این یک مسئله و داغ مشترک بین همه ما یهودیان است. (841161) (moderator21)
 
یک آدم
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۲۰:۴۷:۳۰
موضع نظام در مورد مساله‌ی هلوکاست رو آقای ولایتی خیلی خوب نشان دادند. آن هم این بود که کشتار یهودیان حقیقت دارد ولی نباید جلوی تحقیق در مورد مقیاس آن را گرفت.

واقعا اصرار آقای احمدی‌نژاد بر دروغ العلام کردن هلوکاست را درک نمی‌کنم، چون اگر کسی هم بخواهد مقیاس یا ادعاهای مرتبط را نفی کند، باید با اسناد تاریخی این کار را انجام دهد، نه پشت تریبون. این موضع بسیار هزینه‌بر و کم فایده بوده است و برای اسرائیل فرصتی برای مظلوم نمایی فراهم کرد. (842659) (moderator21)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۱۳:۲۱:۴۴
ممنوعیت انکار هلوکاست فقط در چند کشور اروپایی است که در آن جنایات دست داشتند مثل فرانسه آلمان اتریش لهستان یعنی برخلاف تصور برخیها در آمریکا انگلیس خبری از این ممنوعیت نیست تازه در این کشورها این قانون است کسی به حبس محکوم نمیشود بلکه فقط جریمه مالی دارد بازهم برخلاف تصور برخیها چنین قانون مختص برای یهودیان نیست همان طور که میدانید دولت فرانسه انکار کشتار ارامنه به دلیل احترام به ارامنه ساکن در فرانسه ممنوع کرده (841741) (moderator21)
 
Europe
۱۳۹۱-۰۳-۲۸ ۲۱:۴۵:۴۹
دوستان فرق آزادی بیان و آزادی پس از بیان رو ظاهرا نمیدونن (842741) (moderator21)
 
United States
۱۳۹۱-۰۳-۳۰ ۰۶:۲۳:۱۳
از تاوان شیک پوشی بنویسید (844832) (moderator21)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.