نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 374848
خودروسازان خارجی مردم را راضی می کنند
تاریخ انتشار : شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۵
صنعت خودرو در زمره صنایع زیربنایی و توسعه دهنده هر کشوری محسوب می‌شود. سطح توسعه یافتگی هر کشوری بستگی به این دارد که در صنایع مهم زیرساختی به چه میزان پیشرفت کرده است. در کشور ما خودروسازی سابقه‌ای دیرینه دارد و ایران همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان جهانی خودرو مطرح بوده است.

محمدرضا نجفی منش در روزنامه ایران نوشت: صنعت خودرو در زمره صنایع زیربنایی و توسعه دهنده هر کشوری محسوب می‌شود. سطح توسعه یافتگی هر کشوری بستگی به این دارد که در صنایع مهم زیرساختی به چه میزان پیشرفت کرده است. در کشور ما خودروسازی سابقه‌ای دیرینه دارد و ایران همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان جهانی خودرو مطرح بوده است.

با این حال آنچه که طی سالیان پیش رخ داد چالش‌های زیادی بر این صنعت ایجاد کرد. تحریم‌های شدید بین‌المللی و قطع همکاری شرکت‌های بزرگ دنیا با خودروسازان ایرانی که منجر به افول کیفیت تولید خودروی داخلی شد، زمینه را برای کاهش تقاضای کلی مصرف‌کنندگان فراهم کرد. این تحریم‌ها حتی قطعه‌سازی را نیز با چالش‌های جدی مواجه کرد. صنعت ایرانی که روزی با بسیاری از شرکت‌های معتبر خارجی همکاری و تولید مشترک داشت به یکباره وارد دوران بحرانی شد.

با این حال پس از برجام نخستین قراردادهای سرمایه گذاری خارجی در بخش خودرو به امضا رسید. ابتدا قرارداد ایران خودرو با پژو سیتروئن و سپس قرارداد سایپا با این شرکت. این سرمایه گذاری و تولید مشترک چند مزیت مهم برای صنعت خودرو به ارمغان دارد. اول اینکه با قراردادهای امضا شده طرف مقابل متضمن شده است که ۳۰ درصد تولید مشترک را به خارج از کشور صادر نماید. این موضوع مهمی است و هم در بحث ارزآوری و هم در بحث جهانی‌سازی تولید خودروی داخلی تأثیر مهمی دارد. صادرات برای صنعت خودروی ایران به منزله آغاز شکوفایی محسوب می‌شود. این شکوفایی مقارن است با افزایش کیفیت و همچنین اعتبارسازی برند ایرانی.

نکته مهم دیگر در این قراردادها بهبود کیفیت خودروی داخلی و در نتیجه افزایش رضایتمندی مردم است. مردم بویژه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات و تحریم‌های فراروی صنعت خودرو، چندان رضایتی از خودروی ساخت داخل ندارند و طبیعتا با تولید مشترک خودرو در داخل که با ارتقای کیفیت و بهبود خدمات پس از فروش نیز همراه است، رضایتمندی داخلی افزایش پیدا خواهد کرد. نکته مهم دیگر به انتقال فناوری برمی‌گردد. مطابق قراردادهای امضا شده طرف مقابل متعهد شده است که همزمان با تولید مشترک در خطوط تولیدی مشخص شده، فناوری و تکنولوژی ساخت را نیز به داخل ارائه دهد. طبیعتاً با راه‌اندازی خط مشترک تولید، روند انتقال تکنولوژی خود به خود انجام خواهد شد. کنار رفتن برندهای غیرمعتبر وارداتی نیز در زمره تأثیرات این قراردادها محسوب می‌شود.

با ارتقای کیفیت خودروهای ساخت داخل زمینه برای محدود شدن واردات خودروهای چینی و همچنین تغییر سلیقه و گرایش مردم به سمت استفاده از خودروهای ساخت داخل سوق پیدا خواهد کرد. این مسأله از آن رو اهمیت دارد که در سال‌های اخیر تحت تأثیر تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی و عدم تقویت کیفیت خودروی ساخت داخل، گرایش مردم به سمت استفاده از خودروهای چینی و کره‌ای و... زیاد شده بود اما با تقویت خط تولید خودروی داخلی چه به لحاظ کیفیت ساخت و قطعات و چه به لحاظ بهبود خدمات پس از فروش، طبیعتاً مردم به سمت استفاده از خودروی ساخت داخل سوق پیدا خواهند کرد.

همچنین تنوع محصولات خودرویی در سبد ارائه شده توسط خودروسازان یکی از نتایج مهم این قراردادها محسوب می‌شود. یکی از انتقاداتی که همواره در سطح جامعه از خودروسازان داخلی مطرح بوده است، عدم تنوع محصولات و سبدهای ارائه شده توسط این شرکت‌ها بود. با این حال قراردادهای دیگری که خودروسازان با شرکت‌هایی مانند بنز، سوزوکی، رنو و… در حال پیگیری اند نشان از این دارد که در آینده بسیار نزدیک باید منتظر ارائه سبد متنوعی از محصولات توسط خودروسازان کشور باشیم. این موضوع به خودی خود زمینه را برای ایجاد رقابت در بازار هم فراهم خواهد کرد.

به صورت کلی آینده صنعت خودروی ایران با این حجم از سرمایه گذاری بین‌المللی و همکاری با برندهای معتبر دنیا را بسیار مثبت تصور می‌کنم.
 
کلمات کلیدی : بازار خودرو
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۱۰:۰۸:۱۸
اولا اینکه حرفهای خنده دار نزنین. ایران هیچ وقت جزء کشوهای مهم تولید کننده خودرو نبوده و نیست و نخواهد بود. چسباندن چند تا حلبی ساخت خارج و قالب کردن آن به مردم بدبخت ایران به نام خدوری داخلی نشد خودروسازی که. در ضمن من فکر میکنم دیگر دوران سردمداری شرکتهای به اصطلاح خودروسازی داخلی سرآمده و ذائقه ملت عوض شده و دنبال کیفیت بالا و تعادل قیمت و احترام به مشتری ( خدمات پس از فروش ) هستند که این دو شرکت به دلیل دولتی بودن فاقد ان هستند. بنابراین امکان سربالا آوردن این دو شرکت، دیگر بعید است چه با خودروهای جدید چه بدون خودروهای جدید. قبلا حرف و کارهایی که مدیران این دو شرکت زده و انجام داده اند و ملت را تحقیر کرده اند لذا بعید میدونم هرگز از یاد ملت برود و با این دو شرکت آشتی ملی صورت بگیرد. (3839665) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۰۲ ۱۱:۱۳:۲۶
خدا ميدونه چند سالي که ماشين به اصطلاح ايراني سوار ميشم ( به اجبار) چقدر اذيت شدم از خرابي هاي مکرر تا انجام نشدن کار و تحقير شدن در نمايندگيها . فقط هر طور که شده ميخوام ديگه از مشتريهاي اين فرغون سازها نباشم حتي با خريد ماشين چيني که برعکس اينهمه هجمه اي که پشت سرش هست صد برابر کيفيتش از ماشيناي ايراني بهتره
ماها چقدر بدبختيم که بعد از 37 سال هنوز هم به اسم حمايت از توليد داخلي فرغون رو به اسم ماشين بهمون ميندازن با 10 برابر قيمت (3839787) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.