توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 475747
تجلیل از علی دارابی با اهدای ستاره ماندگار روابط عمومی/دارابی: عصر روزنامه‌نگاری شهروندی فرا رسیده است
بخش فرهنگی الف، 4 خرداد 96
علی دارابی معاون امور استان های صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران در چهارمین جشنواره ستارگان روابط عمومی ضمن کسب ستاره ماندگار روابط عمومی، تجلیل شد.
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۲
به گزارش خبرنگار الف، مراسم چهارمین جشنواره ستارگان روابط عمومی ایران و آیین نکوداشت روز روابط عمومی عصر چهارشنبه در سالن قلم مرکز همایش های بین المللی کتابخانه ملی با حضور محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و سخنگوی دولت برگزار شد.

دکتر دارابی با اشاره به سوم خردادماه سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: این روز به نام پیروزی مقاومت و ایثار نامگذاری شده است، بهترین درودها را به شهیدان والامقام عملیات بیت المقدس تقدیم می‌کنیم، عملیاتی که در سال 1361 با آزادسازی خرمشهر، دشمن متجاوز را به مرزهای شناخته شده بین‌المللی عقب نشاند و امروز استقلال، آزادی، عزت، پیشرفت و امنیت خود را مدیون همین شهدا است.

وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان و دست اندرکاران این جشنواره افزود: این موسسه در تولید ادبیات و توسعه کمی و کیفی امر روابط عمومی اهتمام بایسته‌ای در سالیان اخیر داشته است.

علی دارابی معاون امور استان های صدا وسیما پس از دریافت ستاره ماندگار روابط عمومی در سخنانی اظهار داشت: فرصتی نیز در اختیارم قرار گرفت تا پاره ای از مباحثی را که در طول این چهل سال فعالیت اندوخته ام و در کلاس های دانشگاهی و محافل آکادمیک فرا گرفته ام و تدریس کرده ام، ارائه دهم. در ابتدا به چیستی روابط_عمومی پرداختم. و به این موضوع اشاره کردم که روابط عمومی موضوعی پیچیده و چند وجهی است و بر نظریه ها و کنش های مرتبط با حوزه های مختلف و متنوعی مانند مدیریت، رسانه؛ ارتباطات و روان شناسی مبتنی است. روابط عمومی ها در سیطره سلیقه ای بودن و شخص محوری گرفتار هستند.

وی با بیان اینکه هنوز بر سر وظایف و کارکرد روابط عمومی اتفاق نظر نیست، افزود: باید بطور روشن معلوم شود که روابط عمومی چه کارهایی را انجام دهد و چه کارهایی را نباید انجام دهد.  موضوعات قلمرو، مرز، حاکمیت و امثال آن در دنیا دچار دگردیسی شده اند اما موضوع روابط عمومی در جایگاه قبل خود گرفتار مانده است.

دارابی با بیان اینکه در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی او دستوراتی به سازمان برنامه و بودجه برای بهبود وضع روابط عمومی ها داد و در دوران خاتمی هم تغییراتی ایجاد شد، افزود: اما هنوز بر سر هویت و چیستی روابط عمومی تفاهم نیست و به آن توجه کافی نشده است.

معاون امور استان های سازمان صدا وسیما با توجه به قول مساعد معاون رییس جمهوری در همایش امروز مبنی بر ترفیع جایگاه روابط عمومی ها در دولت دوازدهم گفت: به این گفته آقای نوبخت امیدوار هستیم.

دارابی با بیان اینکه روابط عمومی ها باید عرصه‌های جدید را به درستی بشناسند و برای آن برنامه اقدام و عمل داشته باشند گفت: مخاطب پژوهی، درک راهبردهای سازمان متبوع، مدیریت منابع و افراد، تغییر و توسعه سازمانی، تمایز و تفکیک میان روابط عمومی با بازاریابی و تبلیغات تجاری، درک درست از توسعه یافتگی رسانه‌های جدید و فناوری‌های نوین، هنر برقراری ارتباط، افکار سنجی و اثرسنجی، پویش‌ها (کمپین‌ها)، شعارسازی (استفاده از تیترها، تکیه کلام ها، کلیشه‌ها) ، گروههای مرجع و چهره‌های مشهور  و ستاره‌ها و بهانه‌های رسانه‌ای برای برنامه‌سازی، فناوری‌های نوین چون وب سایت‌ها، ویکی‌ها و اینترنت عرصه‌های جدید و تاثیرگذار برای روابط عمومی‌ها به شمار می‌روند.

معاون امور استان‌های رسانه ملی افزود: باید گفت تغییر عمده‌ای که امروزه رخ داده عدم کنترل کارگزاران روابط عمومی بر پیام است یعنی دیگر نه آن‌ها و نه رسانه‌ها نقش دروازه بانان اطلاعات را در حوزه‌های عمومی ایفا نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه عصر روزنامه‌نگاری، شهروندی فرا رسیده است خاطرنشان کرد: این بدان معناست که پیام‌ها دیگر بدون چالش پذی رفته نمی‌شوند و در این بین کارگزاران روابط عمومی باید استفاده از بهترین روش‌ها، تمرکز را بر ایجاد روابطی با مخاطبان قدرتمند شده خود قرار دهند و منافع متقابل را تامین کنند.

دارابی در خاتمه به شعار سال روز جهانی ارتباطات یعنی «رسانه، امید و اعتماد» اشاره کرد و گفت: در میان رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و تنوع و تکثر آن‌ها هنوز رادیو و تلویزیون در جامعه ایران مورد اعتماد قرار دارند؛ در جریان انتخابات 29 اردیبهشت که با مشارکت بیش از 70 درصدی مردم برگزار شد، نظرسنجی‌ها حاکی از این بود که صدا و سیما مرجع کسب خبر و اطلاعات بیش از 75 درصد مردم بوده است.

معاون امور استان‌های رسانه ملی اضافه کرد: صدا و سیما با بیش از 145 شبکه رادیویی- تلویزیونی که به بیش از 35 زبان فراملی برنامه تولید و پخش می‌کنند در زمره یکی از بنگاه‌ها و نهادی بزرگ رسانه‌ای دنیا به شمار می‌رود به همین دلیل ضمن آمادگی برای همکاری بایسته با روابط عمومی‌ها برای ایفای وظایف و ماموریت‌های محوله می توانیم دفتر همکاری صدا و سیما و روابط عمومی‌ها را ایجاد کنیم و به همکاری‌های بهتر و بیشتر بیندیشیم.


در ادامه مراسم، کلیپی درباره فعالیت‌های دکتر دارابی در حوزه روابط عمومی پخش شد.



در ادامه دکتر سعیدی رییس فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس گفت: روابط عمومی به عنوان یک عنصر اصلی در موفقيت سازمان ها تاثیر گذار است، هر چند که مشکلات اصلی در این رشته وجود دارد. در مجلس شورای اسلامی بعد از مدت زمان کوتاه فراکسیون روابط عمومی، به دنبال رفع دغدغه‌های روابط عمومی هستیم. 

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل این حوزه جایگاه فراموش شده روابط عمومی است و تمام تلاش ما این است که حوزه روابط عمومی که قلب تپنده سازمان‌ها است را به خوبی نشان دهیم.

در بخش اول برگزیدگان جشنواره ستارگان روابط عمومی از دکترعلی دارابی به عنوان «ستاره ماندگار» روابط عمومی تقدیر شد.

در ادامه مراسم نوبخت معاون رییس جمهور  گفت: در این جمع برای یکی از ابزارهای مهم مردم سالاری حضور دارید. قطعا این جمع به احترام ضرورتی شکل گرفته است که رییس جمهور اسلامی ایران به روابط عمومی دارد. 

وی ادامه داد: این پدیده روابط عمومی یک مبانی نظری قابل دفاعی است و بدون توجه به آن مبانی و بدون اعتنا به ابعاد نظری روابط عمومي، شاید به نظر برسد در حد اطلاع رسانی بنگاهی یا دستگاهی است.

وی عنوان کرد: ما بر این باور هستیم که مردم، حاکم اصلی جامعه هستند و باید به صورت شفاف در جریان امور قرار بگیرند. از طرفی شفافیت بدون در نظر گرفتن روابط عمومی معنی ندارد. بنابراین در یک جامعه توسعه یافته روابط عمومی نه به معنی اطلاع رسانی بلکه به معنای اصلی آن فعاليت داشته باشد.

نوبخت خاطر نشان کرد: در دولت 12 به غایت روابط عمومی منزلت رفیع تری پیدا خواهد کرد. رییس جمهور مصمم است حقوق شهروندی را اجرا کند و برای اجرا نیاز داریم که مردم دقیق در جریان امور قرار بگیرند. امروز برای جهان ثابت شده است که مردم انتخاب می کنند. امروزه کشورهای جهان که همیشه با تردید به مسئله مردم سالاری در کشور ما نگاه می‌کردند دیدند که مردم در داخل و خارج صف‌های گسترده رای می‌دهند.


به گزارش الف، چهارمین جشنواره ستارگان روابط عمومی ایران با حضور جمعی از مسوولان در سالن قلم مرکز همایش های کتابخانه ملی و با معرفی برگزیدگان جشنواره در بخش های «مدیر پیشرو در اجرای حقوق شهروندی»، «ستاره زرین روابط عمومی»، «ستاره علمی»، «ستاره ماندگار روابط عمومی»، «ستاره شایستگی»، «ستاره خدمت»، «ستاره صنعت فرهنگ»، «ستاره صنعت ارتباطات»، «ستاره های استانی»، «ستاره های شهری» و تقدیر از آنان برگزار شد.

همچنین ستاره ارتباط دولت در چهارمین جشنواره ستارگان روابط عمومی به محمدباقر توبخت معاون رییس جمهوری و سخنگوی دولت اهدا شد.

 
 
کلمات کلیدی : علی دارابی، ستاره ماندگار روابط عمومی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
تجلیل از علی دارابی با اهدای ستاره ماندگار روابط عمومی/دارابی: عصر روزنامه‌نگاری شهروندی فرا رسیده است