نظر منتشر شده
۴۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 222530
زیباکلام: روحانی نباید برای اعزام ابوطالبی به امربکا اصرار کند
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۰
صادق زیباکلام در سرمقاله روزنامه شرق نوشت:

ابوطالبی بهانه‌ای شده برای تندروهای ایران و آمریکا تا تلاش کنند مناطقی را که ظرف چند ماه گذشته از دست داده بودند، بازپس بگیرند! ایرانی‌ها می‌گویند ابوطالبی نقشی در جریان تصرف سفارت و گروگانگیری نداشته است. در آن سوی آب هم تندروها فرصت و زمان را از دست نداده‌اند. درست سه روز پس از تصویب طرح «تد کروز» در سنا، شماری از نمایندگان کنگره نیز پنجشنبه طرح مشابهی را به صحن آوردند تا حق ورود به آمریکا از نماینده پیشنهادی ایران سلب شود. حاجت به گفتن نیست هم در «سنا» و هم «کنگره»، صحنه‌گردانان و کسانی که به‌شدت با لابی‌گری، این دو طرح را به تصویب رساندند سناتورها و نمایندگانی بودند که پیش‌تر تلاش‌های زیادی برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران داشتند. بر اساس لایحه‌ای که در کنگره به تصویب رسیده هر فردی که بنا بر ادعای کنگره «در اقدامی تروریستی علیه آمریکا دخالت داشته باشد، حق ورود به آن کشور به نمایندگی یک کشور در سازمان ملل را نخواهد داشت.»

چاره چیست؟ آنچه مسلم است به نظر می‌رسد نه اوباما در واشنگتن نه روحانی در تهران بنای عقب‌نشینی و سپردن فرمان مذاکرات به تندروها را ندارند. در عین حال هم از این واقعیت، ‌گریزی نیست که مخالفان مذاکرات و توافق هسته‌ای بهانه مناسبی پیدا کرده‌اند. اقدام دو طرف باید در گام اول، جلوگیری از تاثیر بحران ابوطالبی بر روند مذاکرات باشد. گام بعدی آن است که روحانی باید اصراری بر اینکه حتما آقای ابوطالبی به نیویورک بروند، نشان ندهد. اوباما هم به نظر نمی‌رسد که عجله‌ای برای تصویب و به اجرا گذاشتن مصوبه کنگره داشته باشد. می‌ماند درک این نکته که صرف‌نظر از آنکه حمید ابوطالی چقدر در اشغال سفارت و گروگانگیری نقش داشته یا نداشته، کل ماجرای سفارت و گروگانگیری همان‌قدر برای آمریکایی‌ها دردناک است که تراژدی کودتای ۲۸مرداد برای ایرانیان.
 
 
حمید
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۸:۴۲:۴۳
در اینکه کار امریکا زورگویی هست شکی نیست....(اونهم از سوی تندرو های امریکا)
اما:اگر ما هم بخوایم بخاطر این حرکت اشتباه حرکتی اشتباه دیگه انجام بدیم این دیگه قوز بالا قوز است....
لجاجت مقاومت نیست....
با حرفهای زیبا کلام موافقم (2075846) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۹:۲۳:۳۳
قبل از اینکه آقای روحانی تصمیم بگیرد در این رابطه چه باید کند، باید به این سوال به خود پاسخ دهد که اصولا چه لزومی بوده که در این مرحله یک شخصی انتخاب بشه که مشخص بود طرف مقابل روی او حساسیت دارد؟ اگر ایشان به این مسله پاسخ دهد حتما میتواند در این مورد که حالا چه کنیم، تصمیم درستی بگیرند. (2075916) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۲:۳۸:۰۹
خود آقای ابوطالبی باید به خاطر منافع ملی و جلوگیری از ایجاد اختلافات بیشتر به یک بهانه منطقی انصراف بده (2076428) (alef-10)
 
بي سواد
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۵:۰۹:۱۳
تو رو خدا اقايون جواب بدهند ما تا کجا به خاطر زورگويي امريکا بايد کوتاه بياييم؟ (2077039) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۹:۴۴:۵۶
دیدم چظور عزت به پاسپورت ها بازگشت حداقل به این وعدیتان عمل کنید (2075967) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۵:۰۴:۲۲
دقيقا تو اين 10ماه چه انتظارى داشتى ؟ (2077019) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۸:۵۱:۳۴
سلام بر حافظ منافع آمریکا در ایران، چطوری دکتر جان؟؟ (2075855) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۹:۳۳:۵۸
بهتره اول استدلال کنی و بعد به جای اینکه از روی تعصب و پافشاری کنایه بزنی، نظر بدی.

این انتخاب اشتباه و عجیب بود (از این نظر عجیب بود که این انتخاب توسط افرادی صورت گرفت که خود را سیاستمدار می نامند) فقط کاش بخاطر این اشتباه حرکتهای زنجیره ای اشتباه را مرتکب نشویم.

با این اتفاقات آدم یاد یک جمله میفتد که شطرنج بازها سیاستمداران خوبی هستند و حالا می بینیم که داریم بخاطر یک اشتباه و پافشاری روی حرکتمان فرصتهای زیادی رو از دست می دیم و دست دشمن رو برای شکست خود باز می گذاریم.

فکر کنم دیگه آمریکا نگه همه گزینه ها روی میز هست! چون خودمون داریم این گزینه ها رو بهشون تقدیم میکنیم. (2075951) (alef-10)
 
بابک
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۹:۳۸:۱۰
دکترزیباکلام حافظ حقیقت و خِرَد هستند. با طعنه زدن، خودمان را فریب می دهیم. (2075956) (alef-10)
 
م
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۸:۵۲:۴۹
واقعا جالبه آمریکا نماینده ایران را ریجکت کرده
اون وقت ایشون در رابطه با تندروهای داخلی مطلب نوشتند!
حافظ منافع آمریکا در ایران هستند (2075857) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۰:۳۴:۱۱
دوست عزیز یه بار دیگر مطلب را بخونی متوجه می شی که اشاره به کل تندروها هست چه در امریکا (که بیشتر لابی صهیونیست هاست) چه در ایران. حال اینکه شما چرا این را متوجه نشده ای عجیب است (2076077) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۰:۴۲:۲۱
اين همه ديپلمات با سابقه. منا فع ما فقط در انتخاب اقاي ابوطالبي نهفته؟ضمنا جمله اخر شما توهين اميز است از توهين بپرهيزيد!اقاي زيبا كلام حافظ منافع امريكا نيست. برعكس منافع كشور را در شرايط كنوني در اصرار و لجاجت نمي بيند. (2076092) (alef-10)
 
امیر حسین سلطان/تهران
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۱:۲۹:۳۳
بسیار جای تاسف داشته و دارد که در سالی که مزین به نام " فرهنگ " است یک هموطن برای اثبات عقاید خودش ولو هم که گیریم صد در صد درست باشند که البته و ابدا چنین نیز نیست حاضر می شوند در یک رسانه گروهی یک استاد مبرز سیاسی دانشگاه تهران را به عنوان " حافظ منافع آمریکا " معرفی نمایند!!! واقعا جای بسی تاسف است که هنوز ما حاضر نیستیم و یا شاید قادر نیستیم که انتقادات ولو بسیار تند و تیز و گزنده خودمان را بدور از اتهام افکنی و یا به دور از عدم رعایت ادب و نزاکت بر زبانمان جاری سازیم. مطمئنا در سالی که با " فرهنگ " عجین گشته است این چنین زبان گفتاری از سوی هر کسی که باشد و با هر نیت و یا قصد و هدفی هم همراه باشد عقلا و شرعا و عرفا پذیرفتنی نیست. مخالفت با سیاست های زورمدارانه دولت ایالات متحده آمریکا هیچ ملازمتی با اتهام زنی و خدای ناکرده توهین و اسائه ادب در حق فرهیختگان و اشخاص عالم و محبوب هموطنانمان نداشته و ندارد و نخواهد داشت. بهتر است پیش از هر احساس غرور و یا سرافکندگی فرهنگ گفتگو و بیان و اندیشه را در جامعه ترویج دهیم ولاغیر. والله اعلم. (2076216) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۳:۱۲:۲۷
عدم انتخاب ایشان پیامدهای منفی به همراه خواهد داشت ، هم در روند جهانی و هم در روند مذاکرات ، درکش واسه آدمهای معمولی هم دشوار نیست . (2076549) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۸:۵۶:۳۷
حرف حق جواب نداره.ایشون می توانند همانند سال های قبل در یک جای دیگه خدمت کنند و کس دیگه ای نماینده شوند.بهتره در این موقعیت کنونی بهانه دست تندروهای آمریکایی ندهیم تا مسائل را با هم قاطی نکنند (2075862) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۹:۰۲:۲۹
سیاست مدارهای ایران باید یاد بگیرند که باید بعضی موقع ها بر اساس منافع ملی از حرف و ادعای خود کوتاه بیایند و به موقع و قبل از تحمیل خسارتهای سنگین و اتلاف وقت تصمیم درست اتخاذ کنند. حتی رئیس جمهور آمریکا در بحران سوریه حاضر شد جلوی چشم جهانیان و فقط به خاطر منافع کشورش از ادعای حمله به سوریه دست بردارد. (2075873) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۹:۱۱:۰۱
من که خوشحالم حداقل با گرفتن سفارت آمریکا، بعد از خوردن ده ها گل از آمریکاییها، لااقل یک گل بهشان زدیم تابفهمند که زورگویی هم حدی دارد.
کی میرسه که بقیه گلهای خورده را جبران کنیم؟ (2075892) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۵:۰۶:۲۰
مطمئني گل زدي و گل نخوردي؟ (2077028) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۹:۱۳:۲۰
ای کاش بجای عبارت اقدام تروریستی علیه آمریکا، به صورت مطلق میگفتند که هر کسی که اقدام تروریستی مرتکب شده است.
اون وقت اکثر نمایندگان کشورهای غربی به علت حمایت از تروریسم نمیتوانستند در سازمان ملل شرکت کنند.
احتمالا حق وتو هم به بورکینافاسو یا جزایر سیشل داده میشد؟! (2075897) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۹:۲۳:۵۰
جناب زیبا کلام شما بهانه لازم نداری هر وقت خواستی از رانت هایی که واسه همه بده و واسه شما نشانه آزادگی رسانه هاست استفاده کن و غضنفر وار به رقبا بتاژ.ابوطالبی نبود یکی دیگه.غیرت کیلو چنده؟ (2075918) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۹:۲۴:۲۸
زدن ایرباس 300 نفره چقدر براشون دردناکه.
ایجاد القاعده برای کشتار شیعیان چقدر براشون دردناکه.
حمله وحشیانه به سوریه، لبنان، فلسطین، بوسنی چقدر براشون دردناکه.
تحریم دارو چقدر براشون دردناکه.
تمسخر فرهنگی ایرانی و اسلامی چقدر براشون دردناکه.
کشتار یک میلیون نفر در عراق چقدر براشون دردناکه.
گوانتانامو و الغریب چقدر براشون دردناکه.

دکتر جان، آمریکاییهای چیزی به نام درد ندارد، شیطان فقط میخواهد مسلط باشد. شما دلت برای دردهای آمریکا نسوزد. (2075920) (alef-10)
 
هادی
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۹:۲۸:۲۳
اقای زیباکلام روزی اسرائیل رو به رسمیت می شناسه، روز بعد از رضاخان تجلیل می کنه، بعدش می گه اصلا ما هسته ایی می خواهیم چیکار.
من سالهاست که نوشته ها و مناظره های ایشون رو دنبال می کنم، اقای زیباکلام فقط یک منطق داره: " تسلیم"
امروز بهانه هسته ایی است، زیباکلام می گه: ما چرا باید بخاطر هسته ایی این همه هزینه بدیم؟
فردار روز اگه به برنامه ی موشکی ما گیر بدن، زیباکلام همین حرف رو تکرار خواهد کرد، روز بعد حقوق بشر.
چون هیچ مبانی برای زیباکلام وجود نداره.
ایشون یک بار در دانشگاه تهران در یکی از منظره های گفت: تمام سلول های بدن من لیبراله.
شما چه انتظاری از این ادم دارید؟ (2075931) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۹:۳۰:۵۷
جالبه من تا حالا یه بار ندیدم این آقا ضد آمریکا یا اسرائیل حرفی زده باشه، برعکس هرجا کسی می خواد جلوی زروگویی های غرب بایسته خودش رو می ندازه جلو و اونها رو متهم به تندروی می کنه.

آقای زیبا کلام اونها تندرو نیستند حضرتعالی غرب زده هستید. (2075942) (alef-10)
 
کاوه
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۰۹:۵۷:۵۳
دارم فکر می کنم که خیلی جالبه. همه دولتمردان دارند می گویند که اقای ابوطالبی در ماجرای اشغال سفارت و گروگانگیری نقشی نداشته فلذا تلویحا می گویند که اگر نقشی می داشت، ممانعت از ورود ایشان به نیویورک ، منطقی می بود. بنا بر این مقامات ایران ظاهرا خودشان مجاب هستند که اشغال کنندگان و گروگانگیران نباید برای این ماموریت انتخاب شوند!!! و ایشان هم جزو این دسته نبوده است!!
نکته دوم، مطلبی است که آقای صادق زیبا کلام به آن اشاره نموده است و آن این که کودتای بیست و هشت مرداد 32 از دید مردم آمریکا، قابل قیاس با اشغال سفارت و گروگانگیری و چه بسا قبیح تر و غیر دیپلماتیک تر از آن است. ( که این حرف هم صحیح است)
بنا بر این ما که به حمد خدا ، رجال کم نداریم که از پس این مسئولیت بر بیایند و از طرفی وجدانا بنده که تمام روزنامه ها را همه روزه مطالعه می کنم و اخبار را دنبال میکنم، تا حال اسم ایشان را نشنیده بودم و ایشان ، چهره شناخته شده ای برای من نبوده اند بنا بر این بهتر است در گرماگرم این مذاکرات که داریم به نیت اشتی و عادی سازی روابط و برقراری مناسبات عادلانه با غرب انجام میدهیم، بزرگوارانه با اعلام این که هرچند این انتخاب را حق خود میدانیم، ولی برای اثبات حسن نیت خود، از این حق می گذریم و بر آن پای نمی فشریم.
یک راه دیگر هم این است که دعوا را ادامه دهیم و مذاکرات را قطع کنیم و به قول یکی از دوستان از سازمان ملل هم خروج کنیم!!!!!!!!!!!! (2076003) (alef-10)
 
بیگی
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۰:۰۳:۴۶
وقتی از دفن ایران شناسی که خدماتی هم به ما کرده در کنار زاینده رود جلو گیری میشود چگونه انتظار داشته باشیم آنها به شخصی که متهم به اشغال سفارت خانه شان است ویزا بدهند؟ (2076018) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۵:۴۲:۲۸
حرفت حسابه واللا. مگه اينكه بعضي سرشونو مثل كبك... (2077167) (alef-10)
 
امیر حسین سلطان/تهران
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۰:۰۸:۴۴
اینکه در میان یک جمعیتی بالغ بر 77 میلیون نفر فرد دیگری نتواند عهده دار نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گردد دردناک تر از اصل پذیرش یا عدم پذیرش جناب آقای ابوطالبی در آمریکا است. واقعا کفگیر به ته دیگ خورده است و دیپلماتی در حد و اندازه ها و یا بالاتر از جناب آقای ابوطالبی در دستگاه دیپلماسی کشور وجود ندارد که کار به چک و چانه زدن و یا لج و لجبازی بیفتد. لطفا بهتر است که قدری به این ضعف ها و کمبود های موجود خودمان هم توجه داشته باشیم. این حقیر به عنوان یک ایرانی مسلمان عقیده دارم نه تنها یک آقای ابوطالبی بلکه لااقل دو یا سه دیپلمات جایگزین از ابتدا برای ماموریت های خارجی باید در نظر گرفته شوند که به محض هر عدم توافقی حالا به هر دلیلی که هست آن نمایندگی و یا مرکز حافظ منافع ایران در کشور های خارجی و یا سازمان ملل متحد ولو برای یک ساعت هم با خلا نماینده ایران مواجه نگردد. با معرفی فرد دیگر و آغاز ماموریت ایشان در سازمان ملل متحد این حق برای جمهوری اسلامی میتواند محفوظ نگهداشته شود تا از طریق مراجع ذیصلاح و حتی اقامه دعوی علیه دولت آمریکا حق و حقوق ایران و شهروندان ایرانی بازستانی گردد اما به شکل مقابله یا اصرار بر آنچه هست و جز آن نیست متاسفانه راه به جایی نمی بریم و بیشتر بستر ادعاها و حریم شکنی های دیگران را بر خودمان هموار می سازیم. و من الله التوفیق. (2076028) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۱:۱۴:۵۴
امیر حسین جان مساله داشتن و نداشتن دیپلمات نیست مساله زورکویی امریکا است. آقای ابوطالبی برای عهده داری مسئولیت در سازمان ملل می رود برای کار دیپلماتیک در روابط دوجانبه با امریکا نمی رود. اکر قرار باشد. در چنین مواقعی وا بدهیم طبیعی که آنها پر رو تر خواهند شد.
اکر ابوطالبی برای سفارت در واشنکتن می رفت آنها حق داشتن بدون ارائه هیچ دلیلی ایشان را نپذیرند.
امریکا برای میزبانی سازمان ملل تعهداتی دارد.
بنظر من اکر عکس قضیه هم اتفاق افتاده احتمالا شما همین طور استدلال می کردید مثلا اکر ایران به یک دیپلمات امریکایی که برای حضور در یک اجلاس بین المللی قصد سفر به ایران داشت و ایران به وی ویزا نمی داد و امریکا هم اصرار به کرفتن ویزا داشت همین حرف را می زدید چرا ویزا شادر نشد زشت است ...... (2076176) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۰:۱۸:۰۹
آقای دکتر انتخاب نماینده حق هر کسی است که خود نمی تواند در صحنه حضور داشته باشد این را هر فرد عادی هم می داند شما چطور راضی می شوی که زیر بار تعیین و تکلیف حرف زور بروی (2076043) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۰:۲۸:۲۰
اقاي روحاني با كارتهاي خود در سياست داخلي و خارجي خوب بازي نمي كند.اين همه ديپلمات با سابقه حتما بايد دست روي فردي گذاشته شود كه روي وي حساسيت وجود دارد. (2076067) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۰:۳۴:۳۲
لجبازی ما را به همان جایی می برد که در دوره دولت قبلی برد. به مردم فکر کنید و منافع ملی را دریابید. (2076078) (alef-10)
 
کاوسی
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۰:۳۵:۰۹
با توجه به صدور ویزا برای اقای طالبی درچند سال قبل اقایان روحانی وظریف فکر عدم صدور ویزارانمی کردند .لذا بهترین راه حل انصراف اقای طالبی
از پست پیشنهادی است. (2076080) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۰:۴۵:۰۶
دکتر نگو حافظ منافع امریکا بگو (2076101) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۰:۵۵:۱۹
امیدوارم اوضاع جوری نشه که فقط روحانی کوتاه بیاد ولی اوباما نه (2076122) (alef-10)
 
بهنام
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۱:۲۰:۲۱
ازحساسیت ودلسوزی دکترزیباکلام بینهایت ممنونم منافع ملی رادرنظربگیرند
قحط الرجال نیست بخداازسوتدبیروسومدیریت دولت مردان کاردبه استخوان اسیده است دولت نبایدلج ولجبازی کند.مردم به نان شب محتاج است این همه هزینه ازکیسه خالی مردم روانیست . (2076190) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۱:۲۴:۰۳
این آقای زیبا کلام چه کاره هست که تو همه چیز اظهارنظر مکنند؟ یک دانش جو تو سنقراباد اظهار نظر میکنه میکننش هلف دونی بعد این اقا رو کسی کاری نداره (2076200) (alef-10)
 
منتقد الف
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۱:۴۹:۰۳
مگه این آقا بزعم شما چه کار کرده است؟؟؟!!! کار غلطی را با تداوم بخشیدن به آن نمیتوان که تطهیر کرد. شما هم بخواهید که آن کار غلط هم نقطه پایانی داشته باشد. همین کافیست و نه تعمیم نابخردانه و ناشایسته آن!!! (2076275) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۱:۳۷:۰۸
شما آقای زیباکلام از این حقیقت فرار میکنید که ابوطالبی نماینده ایران در سازمان ملل هست نه آمریکا. و این اوج زورگویی است. (2076241) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۲:۴۲:۱۸
انچه منافع ملی ایجاب کند ایجاد کنید (2076444) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۲:۵۰:۵۹
ما به جنازه یک امریکایی اجازه دفن شدن نمی دهیم حالا چه توقعی است که به افای ابو طالبی اجازه دهند اقای روحانی باید عاقلانه عمل کند (2076468) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۳:۱۱:۲۹
" ابوطالبی بهانه‌ای شده "

اگر ایشون نبود چیز دیگری بهانه میشد، کمی هم به سابقه آمریکا نگاه کنید! (2076545) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۸:۲۴:۰۷
بایستی برای رسیدن به یک هدف مشخص که همانا خروج ازاین بحران اقتصادی ومعیشتی مردم میباشد نسبت به پاره ای ازمسائل خویشتنداری داشته باشیم جواب استکبار دراین میادین نیست درعرصه تولید تلاش وسازندگی است (2077715) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۴:۰۰:۲۰
با تمام اين تفاسير زور و اختيار در اين مورد دست امريكا است، گفته ويزا نميدهم به هر دليل مگر شخص ديگري را معرفي كنيد، سازمان ملل هم گفته به من ربطي ندارد و از طرفي براي سازمان ملل يا امريكا يا حتي ساير كشورهاي عضو و نهادهاي سازمان ملل جداي مسائل اداري و وظايف نماينده كشورها اصلأ مهم نيست كه ايران انجا نماينده رسمي داشته باشد يا نداشته باشد، الان هم يا بايد شخص ديگري معرفي شود يا همين جور الكي در داخل همه تحليل و تفسير و خط ونشان بكشند كه بجاي اينكه معطوف به امريكا يا سازمان ملل باشد معطوف به داخل است! (2076750) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۴:۲۱:۱۳
دیپلماسی راهکار خور را می طلبد. بهتر بود فرد دیگری انتخاب می شد حالا که وضع اینطورشده تلاش ها انجام شود و اگر نتیجه نداد باید فرد دیگری انتخاب شود ولی وزارت خارجه باید در کارهایش جوانب تمام امور را بسنجد سپس اقدام کند تا همیشه موفق باشد (2076824) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۱-۲۴ ۱۴:۲۹:۳۱
با زیبا کلام موافقم. (2076867) (alef-10)