توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 386007
نشست واکاوی رسانه های المپیک در فرهنگسرای رسانه
تاریخ انتشار : يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۸
سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی از برگزاری نشست بررسی ابعاد رسانه ای المپیک ریو سه شنبه 9 شهریور ماه ساعت 17 با حضور مسئولان ورزشی، فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران از جمله دکترهاشمی رییس فدراسیون تیراندازی، دکتر فولادی رییس دانشکده رسانه دانشگاه تهران، قاسمی مدیر شبکه رادیویی ورزش، عبداللهی رییس روابط عمومی کمیته ملی المپیک، در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی خبر داد.

بهزاد تیمورپور سرپرست فرهنگسرا با اعلام این خبر افزود: المپیک 2016 ریو به پایان رسید و طبق معمول رویدادهای مشابه، بسیاری از معادلات ورزشی جای خود را به اتفاقات، پدیده‌ها و حاشیه‌های غیرقابل پیش بینی داد.
 
وی اظهارداشت: قهرمانان و نام‌آوران زیادی سقوط و نزول کردند. در مقابل، چهره های جدیدی در عرصه قهرمانی معرفی شدند، که شاید به لحاظ فنی شخصیت قهرمانی نداشتند.
 
سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی گفت: بررسی موشکافانه این رویداد بزرگ چه از نظر روان شناسی و چه از منظر اقتصاد، سیاست و جامعه‌‍شناسی به خوبی نشان دهنده آن است که المپیک به عنوان یک پدیده چندوجهی، به لحاظ هژمونیک سال هاست که یک پدیده ذاتاً رسانه‌ای و یک برنامه بزرگ تلویزیونی و یک سوژه تمام عیار برای بازار شبکه‌های اجتماعی است.
 
تیمورپور تاکید کرد: با این تحلیل، شما در المپیک لزوماً با یک سری ورزش کار روبه رو نیستید، که بر اساس توانایی فنی خود با یکدیگر رقابت کنند. بلکه المپیک چیزی شبیه یک فستیوال سینمایی است، که در آن بازیگران باید بتوانند نمایش بهتری داشته باشند.
 
وی با بیان این که واقعیت رسانه‌ای در المپیک رفته رفته جایگزین واقعیت ورزشی آن می‌شود، گفت: ورزشکاران بخوانید هنروران در آن ازدواج می کنند، تبلیغ حزب و ساختار سیاسی شان را می کنند، دین و اعتقادات شان را ترویج می دهند، به جنبش های جنسیتی یا نژادی ملّی و فرا ملّی پالس می فرستند و در نهایت بر خلاف گذشته که چین به پشتوانه جمعیت و پتانسیل بسیار متنوع آن، با اختلاف بسیار، اول بلامنازع بود ؛ قافیه را تا روز آخر به امپراطوری رسانه ای ایالات متحده باختند.
 
تیمورپور اظهارداشت: رسانه ها، ورزشکار معرفی می کنند. او را تضعیف و گاه تقویت می نمایند و در نهایت انگار این رسانه ها هستند که با قابلیت هایشان می توانند بازنده و برنده را هدایت کنند و حتی معنای برنده و بازنده را پس از توزیع مدال ها تعیین نمایند.این جنبه را به ویژه در موضوع مدال پهلوان وزنه برداری خودمان دیدیم.
 
سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی گفت: البته ورود رسانه به معنا و ذات المپیک سوای اتفاقاتی است که معمولاً به عنوان حاشیه‌های رسانه ای آن بروز می کند و خاطرات و تأثیرات شگرفی را شکل می دهد. از اشتباهات رسانه ای مانند واکنش ناشیانه به شایعه فوت یک مجری مشهور گرفته تا اظهارات موهونی که یکی از ورزشکاران زن دو و میدانی را آزرد.
 
وی یادآور شد: المپیک ریو با ناکامی های بسیار ورزش کشور به پایان رسیده اما پیشاپیش همانطوری که رسانه ها برنز «کیمیا علیزاده» را طلا قیمت نهادند و باخت «بهداد سلیمی» را برد قیمت زدند؛ باید ببینیم که پس از ندیدن توفیق تیم های داوری و مهندسی، احساسات مردمی به سمت همدردی با تیم شکست خورده کشتی فرنگی، جریان رسانه ای کشور از چه سمت و سویی قربانی می گیرد؟
 
تیمورپور تصریح کرد: همین نمایش ها و حاشیه های پر رنگ تر از متن و جنجال برانگیز رسانه ای و این ناکامی ها و اتفاق های  غیرمنتظره بهانه ای شد که فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، نشستی در همین راستا و در جهت بررسی فراز و نشیب های المپیک 2016 ریو برگزار کند.
 
به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، بررسی ابعاد رسانه ای المپیک ریو سه شنبه 9 شهریور ماه ساعت 17 با حضور مسئولان ورزشی، فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران از جمله دکترهاشمی رییس فدراسیون تیراندازی، دکتر فولادی رییس دانشکده رسانه دانشگاه تهران، قاسمی مدیر شبکه رادیویی ورزش، عبداللهی رییس روابط عمومی کمیته ملی المپیک، در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود.
 
علاقمندان جهت حضور در برنامه با شماره 3-22888681 و یا ارسال عدد 1 به سامانه 2000183723 اقدام کنند. به لحاظ محدودیت نشست، اولویت دعوت با زمان ثبت نام علاقمندان تعیین می ‌شود.
 
همچنین علاقمندان می توانند جهت شرکت در برنامه به نشانی ابتدای خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا مراجعه کنند.

منبع : رسانه فرهنگسرا
 
کلمات کلیدی : المپیک
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.