نظر منتشر شده
۳۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 372408
شلیک به قلب " کارت سوخت"/ مجلس هوشیار باشد
محسن دانشمند، 26 تیر 95
زنگنه در حالی با هدف حذف کارت های سوخت ادعا کرده است که از اطلاعات این کارت ها تاکنون هیچ استفاده ای در کشور نشده است که خود وزارت نفت در سال های اخیر طرح های سهمیه بندی بنزین و هدفمندی یارانه ها را با استفاده از اطلاعات کارت های سوخت اجرایی کرده است.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۳
یکی از مهمترین استدلال های مدافعین حفظ کارت سوخت بعد از تک نرخی شدن بنزین در خردادماه ۹۴، ارزش فراوان اطلاعات گسترده تولید شده توسط این زیرساخت اطلاعاتی در حوزه های سوخت و حمل و نقل و کاربرد وسیع این اطلاعات بود. این موضوع یکی از مبانی اصلی اصرار مسئولین ارشد وزارت نفت برای حفظ کارت سوخت تا اواسط بهمن ۹۴ بود. به عنوان مثال، بیژن زنگنه، وزیر نفت در برنامه «اقتصاد ایران» شبکه پنجم سیما در تاریخ ۱۸ خردادماه ۹۴ با تاکید بر این که کارتهای سوخت همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و کارآیی زیادی دارد، گفت: «فایده این کارتها کسب اطلاعات و مدیریت مصرف است و در عین حال جلو بسیاری از فسادها را می گیرد. مثلا سال گذشته متوجه شدیم تمام موتورسیکلتها و خودروهایی که متوقف شده اند سهمیه می گیرند و بعد آنها را قطع کردیم».۱

اما به ناگاه دیدگاه وزیر نفت درباره کارت های سوخت ۱۸۰ درجه تغییر یافت و زنگنه در کنفرانس خبری با رسانه ها در تاریخ ۲۰ بهمن ماه اعلام کرد که موافق تداوم استفاده از این کارت ها در توزیع بنزین نیست! یکی از استدلال های اصلی وزیر نفت در دفاع از دیدگاه جدید خود در آن جلسه این بود: «به اعتقاد من طی هفت تا هشت سال گذشته هیچ استفاده‌ای از اطلاعات مندرج در کارت‌های سوخت نشده است». زنگنه به حدی به این موضوع که کاملا متناقض با اظهارات قبلی خودش درباره کارت سوخت بود، اصرار داشت که زیربار اجرای مصوبه مجلس نهم در زمینه حفظ کارت سوخت نرفت و درخواست حذف این مصوبه مجلس را جزو لایحه اصلاحیه قانون بودجه ۹۵ قرار داد و در مصاحبه تفصیلی با خبرگزاری ایسنا در تاریخ ۷ تیرماه ۹۵ نیز بار دیگر به موضوع عدم استفاده از اطلاعات کارت های سوخت از سال ۸۶ تاکنون اشاره کرد و گفت: «ما طی سال‌ها استفاده از سامانه سوخت میلیون‌ها اطلاعات جمع آوری کردیم اما از کدام یک از آنها تا کنون استفاده‌ای کرده ایم؟». درباره این ادعای وزیر نفت درباره کارت سوخت، نکات زیر مطرح است:

الف- در حالی وزیر نفت به صورت کلی مدعی عدم استفاده از اطلاعات کارت های سوخت در کشور شده است که بسیاری از نهادهای دولتی سالهاست که از این اطلاعات استفاده می کنند. در گزارش شماره ۱۴۷۲۹ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با عنوان «دستاوردهای کارت هوشمند سوخت و راهکارهای حفظ و ارتقای آن» (اسفند ۹۴) درباره این موضوع آمده است: «به اذعان مسئولان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی، از اطلاعات سامانۀ هوشمند سوخت برای برآورد تعداد انواع خودروهای فعال کشور، شناسایی خودروهای فرسوده، کسب اطمینان از عدم قاچاق در جایگاه‌های سوخت، محاسبۀ نرخ کرایۀ حمل‌ونقل عمومی در شهرهای مختلف و همچنین اصلاح اطلاعات ترددشمارهای جاده‌ای برای برآورد تقاضای سفر و پیش‌بینی مصرف سوخت در زمان‌های اوج سفر استفاده می‌شود».

ب- زنگنه در حالی مدعی شده است که تاکنون هیچ استفاده‌ای از اطلاعات بدست آمده از کارت‌های سوخت نشده است که این کارت ها بستر مناسبی برای اجرای طرح های سهمیه بندی بنزین از تیرماه ۸۶ و هدفمندی یارانه ها از آذرماه ۸۹ را فراهم کردند و این موضوعی است که در سال های گذشته و بخصوص یک سال اخیر (بعد از تک نرخی شدن بنزین)، مدیران ارشد وزارت نفت مانند مدیران عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و معاونین آنها، بارها و بارها در مصاحبه با رسانه ها به آن تاکید کرده اند. با اجرای این طرح ها، روند فزایندۀ قاچاق و مصرف بنزین متوقف شد و واردات این فرآورده نفتی نیز کاهش یافت. براساس برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس (گزارش شماره ۱۴۷۲۹)، «منفعت اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از اجرای این طرح در مدت ۸ سال، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است که ۷۵ میلیارد دلار آن به‌طور مستقیم ناشی از کاهش مصرف و واردات بنزین است». آیا می توان باور کرد که وزیر نفت از این قضایا بی اطلاع است؟ به عنوان مثال، آیا می توان باور کرد که آقای زنگنه نمی داند دلیل اصلی کاهش شدید قاچاق بنزین بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین، افزایش چشمگیر شفافیت در توزیع این فرآورده نفتی در سراسر کشور بخاطر استفاده از کارت های سوخت بوده است؟

در گزارش شماره ۱۴۷۲۹ مرکز پژوهش‌های مجلس درباره این موضوع آمده است: «با اجباري شدن عرضه بنزين از طريق کارت هوشمند سوخت، قاچاق اين فرآورده تا حدود زيادي مهار شد زيرا که براي اولين بار، ارقام مجموع بنزين فروخته شده به خودروها و موتورسيكلتها به دست آمد و شبكه هاي قاچاق بنزين که از فاصله پالايشگاهها تا انبارهاي سوخت تا جايگاهها، بنزين يارانه اي را از شبكه توزيع رسمي خارج و به کشورهاي همسايه قاچاق ميکردند، مجبور به توقف کار خود شدند». یا مثلا آیا امکان پذیرش این موضوع وجود دارد که وزیر نفت اطلاعی درباره نقش محوری و کلیدی اطلاعات کارت سوخت در اجرای طرح هدفمندی یارانه ها از سال ۸۹ نداشته است یا فرضا ایشان نمی داند که یکی از عوامل اصلی که مردم بخاطر اجرای طرح سهمیه بندی بنزین محدودیت خاصی احساس نکردند، اصلاح سهمیه های این فرآورده نفتی متناسب با مصرف متوسط و واقعی خود مردم بود که بدلیل استفاده از کارت سوخت بدست مسئولین می رسید؟ سید ناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده نفتی ایران در مصاحبه با خبرگزاری وزارت نفت (شانا) در تاریخ ۱۰ تیرماه ۹۲ درباره این موضوع گفته بود: «اگر کارت سوخت نبود، هدفمندی یارانه‌ها قابل اجرا نبود».۲

استفاده زنگنه از استدلال های ضعیف و غیرمنطقی مانند عدم استفاده از اطلاعات کارت های سوخت در سال های گذشته نشان می دهد که وزیر نفت دولت یازدهم از منطق کافی برای دفاع از دیدگاه غیرکارشناسی خود مبنی بر عدم ضرورت استفاده از این کارت ها در توزیع بنزین برخوردار نیست و صرفا می کوشد از هر ابزاری برای تخریب دستاوردهای این سامانه بزرگ اطلاعاتی استفاده کند تا هدف خود مبنی بر حذف کارت های سوخت را محقق کند. همین موضوع ضرورت هوشیاری مجلس درباره پیشنهاد وزارت نفت در لایحه اصلاحیه قانون بودجه ۹۵ مبنی بر حذف بند الزام دولت به حفظ کارت سوخت و عرضه دو نرخی بنزین را افزایش می دهد و انتظار می رود نمایندگان مردم با این پیشنهاد غیرکارشناسی زنگنه که به معنای حذف کارت سوخت به عنوان مهمترین ابزار جلوگیری از قاچاق بنزین و کنترل مصرف این فرآورده نفتی است، موافقت نکنند.

۱- http://www.shana.ir/fa/newsagency/۲۴۲۴۴۶

۲- http://www.shana.ir/fa/newsagency/۲۰۵۴۴۶
 
کلمات کلیدی : کارت سوخت
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۵ ۱۴:۱۶:۴۳
کارت سوخت باید باشه این دوستان معلوم نیست چه نقشه ای دارند که میخان حذفش کننن مردم هوشیار باشن (3824496) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۳:۱۹:۴۷
کارت سوخت و دو نرخی شدن باعث فساد می شود و کسانی که میزان سهمیه را در جایگاهها خرید وفروش می کنند (3826013) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۳:۵۰:۵۸
فكر كنم منظور شما نبود كارت سوخته كه باعث فساد ميشه؟ (3826085) (alef-11)
 
مجتبی
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۴:۴۵:۱۱
با نوجه به مصرف بی رویه بنزین در ایران دیر یا زود باید روند فعلی که جز آلودگی و ترافیک سودی برای مملکت ندارد اصلان شود و یک راه کم هزینه این اصلاح ، سهمیه بندی بنزین با استفاده از کارت سوخت است (3826172) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۵:۳۶:۳۴
حذفش کنن تا میلیون میلیون قاچاق سوخت داشته باشن فساد نیست؟ فقط نوک دماغتون رو نبینید (3826316) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۵:۴۷:۲۱
عمو بنزین تو عراق خیلی کشورها دیگه الان از ایران ارزون تر ! (3826346) (alef-3)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۵:۳۷:۱۹
قاچاقچیان سوخت از کارتی که مانعاز قاچاق بشه خوششون نمیاد (3826319) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۷:۱۶:۴۱
مگه نمی گید قرار بود کارت حذف بشه زنگنه مخالف بود . پس این نشون میده زنگنه در این پیشنهاد نقشی نداشته وبعد نشسته حساب کتاب کرده دیده حق با اوناس که می گن حذف بشه . حالا ناراحتید برید یقه اون پیشناد دهنده اول رو بگیرید نه یقه زنگنه !!! (3826530) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۳:۳۳:۵۹
نقشه رو شما داری گویا ! فقط وقت مردم رو تلف میکنه ! (3826039) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۳:۳۴:۲۹
هزینه نگهداری کارت سوخت از بودجه بیت المال میره ، باید جمع بشه (3826042) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۳:۳۵:۰۱
اقدامات اشتباه احمدی نژاد محکوم به شکست هستند (3826046) (alef-3)
 
فرناز
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۴:۳۵:۰۴
آقای زنگنه حرف خوبی زد: اگر دیدید کاری را همه دنیا انجام نمی دهند و فقط ما انجام می دهیم قطعا" باید به درستی آن کار شک کرد. حالا هم به نظر شما چند کشور کارت سوخت دارند که ما دومی باشیم؟! (3826150) (alef-11)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۶:۰۱:۳۶
به نظر من هم کارت سوخت نباید باشه و چیزی جز اتلاف وقت برای ما نداره (3826370) (alef-2)
 
Netherlands
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۲۰:۵۲:۰۴
کلا دونرخی یا چند نرخی بودن در اقتصاد یک چیز مضرره چون باعث رانت و فساد میشه و هم امکان حساب و کتاب در اقتصاد و رقابت سالم رو میگیره. البته چند نرخی شدن در شرایط اضطراری ممکنه لازم باشه به خاطر جلوگیری از خطرات و ضررهای بزرگتر. (3826817) (alef-11)
 
امير
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۲۵ ۱۴:۱۹:۵۶
زنگنه هيچگاه در مقام وزارت انتقاد پذير نبوده (3824500) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۳:۲۲:۱۹
معلومه شرکته طراحش هنوز سیر نشده و پول مفت میخواد وگرنه الان کی از کارته سوخت استفاده میکنه همه تو پمپ بنزین از کارتای پمپ استفاده میکنن
شماها حالتون خرابه انگار (3826015) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۳:۵۰:۰۷
منظور شما از شركت طراحش دقيقا كدوم شركته؟
بعدشم كي باعث شد كه الان تو پمپ بنزين كسي از كارت سوختش استفاده نكنه؟
اوني كه بندين ٧٠٠ رو كرد ١٠٠٠ تا با سياست بگه بنزين سهميه و آزاد فرقي نداره
در ضمن اگر اينگونه است چرا جناب زنگنه هنگامي كه قرار است مسوول شوند در همه زمينه ها همه را قانع مي كنند ولي هنگامي كه مسوول مي شوند فراموش مي كنند
خود ايشان چقدر راجع به اهميت و كمك كارت سوخت فرمايش داشتند
حال آن مزيت هاي كارت سوخت كجا رفت؟ (3826083) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۵:۱۲:۳۳
کافیه بنزین دو نرخی یا سهمیه بندی بشه که تجربه نشون داده بعید هم نیست. دومرتبه از نو همه کارت تهیه کنند و هزینه بشه . مگه این کارتها الان چه مشکلی ایجاد می کنند.اصرار اقای زنگنه غیر علمی غیر کارشناسی و سوال برانگیز است و بوی ایجاد شرایط غیر شفاف را می دهد. (3826260) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۳:۳۹:۰۱
اجازه دهید شرکت های بزرگ بین المللی مانند شل در ایران پمپ بنزین بزنند و انحصار از بین برود. آن وقت همه چیز رقابتی می شود و نیازی به کارت سوخت نخواهد بود. (3826059) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۳:۴۰:۴۰
کارت سوخت به جز رانت فایده ای ندارد (3826065) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۳:۴۵:۰۸
طرفداران حذف و يا كاهش نقش كارت سوخت با نقشه هاي ناثواب دنبال آن هستند . قاچاق سوخت كمترين آن است. (3826074) (alef-11)
 
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۴:۱۶:۴۶
اولین گام در جهت گران کردن بنزین کارت سوخت هست چون کارت سوخت میگه هر فرد چقدر کار میکنه و میزان قاچاق رو کاهش میده فردا اگر کارت سوخت نباشه وزیر میگه به دلیل افزایش قاچاق ناچاریم قیمت بنزین رو افزایش بدیم راهکاری که دولت مدت زیادی دنبالشه که نرخش رو افزایش بده (3826125) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۴:۳۹:۵۴
بودنش فقط به نفع بانک ملت هست (3826158) (alef-11)
 
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۵:۰۱:۳۵
چیزی که ارزش نداره وقت مردمه چرا باید وقت ما در صف بنزین تلف شود کارت سوخت باعث معطلی مردم میشود آقایآن موافق کارت که خودشان در صف نمی ایستند (3826224) (alef-2)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۵:۳۴:۳۲
کدوم بانک اطلاعات. الان که دیگه بنزین تک نرخیه همه از کارتهای خود جایگاه دارا استفاده میکنن.

تو رو خدا این بساط کمیته امدادی کوپن و کارت و ... از زندگی مردم بیرون بکشید. قیمت رو یکی کنید و والسلام (3826309) (alef-11)
 
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۵:۳۶:۵۶
کارت سوخت یعنی رانت فساد (3826317) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۵:۴۱:۲۶
کارت سوخت زمانی ارزش داشت که بنزین دو نرخی باشد وقتی بنزین تک نرخی می باشد صرف هزینه در این مورد بیوده بودده باعث ضایع شدن بیت المال می شود (3826331) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۶:۱۳:۵۱
چه هزینه ای دارد کارت سوخت ؟
هزینه اولیه آنرا هم که مردم داده اند
با کارت معلومه چقدر و کجا مصرف شده (3826410) (alef-2)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۲۰:۵۶:۱۳
ّبه شخصه 2 ساله با کارت خودم بنزین نزدم! بعد این همه ماشین که کارت ندارند کجا حساب می شود ؟! (3826820) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۲۲:۲۹:۲۸
هزینه نگهداری شبکه داره عمو جون ! (3826926) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۷ ۰۰:۱۸:۳۲
دانشمند دستگاه کارت خوان و شبکه اون هزینه نگهداری میلیاردی داره ! (3827032) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۵:۴۸:۳۸
پیشنهاد : سامانه به طور کامل جمع نشه فقط موقت غیر فعال بشه تا در صورت لزوم فعال بشه (3826350) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۷:۱۴:۵۴
جز دردسر و مکافات کارت سوخت چیز دیگه ای ندارد. در خرید و فروش خودرو در استفاده از کارت دیگران و.... (3826523) (alef-3)
 
hamidreza
Romania
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۷:۲۵:۳۸
باسلام ما طرحی ملی رادراختیارداریم وسالهاست می خواهیم درکشور اجایی اش کنیم ولی متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم این طرح نه تنها باعث حفظ کارت سوخت میشود بلکه باعث رشد وشکوفایی کشور ،اشتغالزایی مولو وپایداردرسرتاسرکشور ،کاهش تلفات وهزاران ارزش افزوده دیگر می شود البته اگر مسولین محترم فرصت ملا قات بدهند ودست از نامه نگاری بردارند (3826541) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۱۸:۲۶:۵۰
مگر مردم اين لكسوس سواره وبنز سوار ها هستند كه دائم بنزين رو گرون مي كنيد چرا بي كفايتي دولت دودش تو چندسال بايد تو چشم مردم جامعه بره اين چه دولتيه ديگه البته پايه گذار اقتصاد خراب رو از دوره رفسنجاني بود (3826626) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۲۱:۱۳:۴۴
با فروش بنزین و کاروئیل در مجاورت مرزها با قیمت خلیج فارس عملا قاچاق منتفی است . (3826848) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۲۲:۲۲:۲۶
دوستاني كه فكر ميكنند استفاده از كارت سوخت باعث جلوگيري از قاچاق بنزين شده درجريان باشيد كاهش قاچاق فقط بدليل كاهش قيمت جهاني نفت است ولاغير
ملاك قيمت فوب است ونه فروش درجايگاه ها زيرا بخش عمده قيمت فروش بنزين در پمپ بنزين هاي كشورهاي همسايه ماليات است كه به دولت ميپردازند بنابراين با نرخ هاي كنوني اصلا قاچاق بنزين صرفه اقتصادي ندارد
با قيمت ١٠٠٠ تومان براي هرليتر بنزين و با احتساب هزينه هاي حمل و غيره شما يك ليتر بنزين رادر هيچ مرزي و به هيچ كشور همسايه نمي توانيد بفروشيد
قاچاق بنزين مال زمان نفت بالاي هفتاد دلاره وديدن جابجايي بنزين تو دبه وبشكه مصداق قاچاق نيست بنابراين در حال حاضر استفاده از كارت سوخت در مورد بنزين به جهت جلوگيري از قاچاق توجيه ندارد مگر كاربرد ديگري داشته باشد (3826914) (alef-11)
 
saeeded
United States
۱۳۹۵-۰۴-۲۶ ۲۳:۰۸:۴۹
بیشتر از 6 ماه میشه که از کارت سوخت جایگاه ها استفاده میکنم. سیستمی که اطلاعات غلطی بده بیشتر باعث گمراهی میشه تا مرجعی برای برنامه ریزان. (3826966) (alef-11)
 
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۴-۲۷ ۱۸:۱۵:۲۷
اخه وقتی که قیمت بنزین تو ایران با کشورهای اطراف یکیه قاچاق وکارت سوخت معنی نداره (3828535) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.