نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 491208
ژنرال های نفتی؛ از گذشته تا امروز
بخش تعاملی الف - احمد شیرانی تک آبی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۷


تقریبا 4 سال پیش و در چنین ایامی، قبل از تشکیل کابینه دولت یازدهم بیژن نامدار زنگنه در خصوص تغییر مدیران وزارت نفت در دولت جدید گفت: (( باید گروهبان ها جای خود را به ژنرال ها بدهند )) و این چنین تیم مدیریتی که سابقه انعقاد قراردادهای پرابهام و فساد آور توتال، کرسنت و استات اویل در دوره اصلاحات را یدک می کشید خود را مدیرانی "حرفه ای"،" کاربلد"، " دارای توان اجرایی و فهم سیاسی"  توصیف می کنند. اما براستی آیا ژنرال های خودخوانده مسئولیت اقداماتشان را می پذیرند؟ آیا قراردادهای IPC جدیدترین شاهکار ژنرال ها، چهره بزک کرده قرارداد کرسنت است؟ آیا کسی مهر محرمانه را از دست آقایان می گیرد؟ انعقاد قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال جهت حضور در فاز 11  پارس جنوبی حواشی زیادی به همراه داشته است. در این خصوص ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:

1-متهم کردن منتقدین قرارداد مذکور به مخالفت با سرمایه گذاری خارجی بی اخلاقی رسانه ای جریان حامی دولت است. قطعا منتقدین دولت روحانی جذب سرمایه گذاری خارجی را الزامی مهم جهت نیل به رشد اقتصادی مطلوب، اشتغال پایدار و رونق اقتصادی می دانند اما این امر منوط به رعایت منافع ملی، شفافیت فرآیند، بستن منافذ فساد با عبرت گرفتن از قراردادهای پورسانت محور قبلی است.

2-انعقاد قرارداد با ترک تشریفات و عدم برگزاری مناقصه آن هم با این حجم، در خوشبینانه ترین حالت ممکن سوء مدیریت آشکار است. واگذاری پروژه های جذاب نفتی خارج از مسیر مناقصه بین المللی به معنای تداوم حاکمیت پورسانت در ساختار اقتصاد نفتی ایران است.

3-آیا قبل از حاتم بخشی ژنرال های نفتی بهتر نبود تکلیف 60 میلیون دلار رشوه شرکت توتال در دولت اصلاحات مشخص می شد؟ شرکای داخلی توتال در دهه هشتاد چه کسانی بودند؟ این افراد با کدام قدرت سیاسی و اقتصادی توانستند در ازای دریافت پورسانت سنگین امکان حضور توتال در توسعه میدان نفتی سیری و  فاز های 2 و 3 پارس جنوبی را فراهم کنند؟

4-براستی آیا تضمین های لازم از شرکتی که پس از تشدید  تحریم ها با رها کردن کار، تصمیم به خروج از ایران گرفت اخذ شده است؟ با توجه به روابط ویژه دولت فرانسه با قطر از یک سو و حضور توتال به عنوان پیمانکار در دو سوی میدان پارس جنوبی (ایران و قطر) چه تضمینی برای عدم ارائه اطلاعات ایران به قطر وجود دارد؟

5-انعقاد قراداد توتال در چارچوب مدل قراردادهای جدید نفتی (IPC)  نگرانی ها در خصوص عدم انتقال دانش فنی، استفاده نکردن از توان شرکت های داخلی، طولانی بودن مدت قرارداد، فراهم نمودن بستر فساد در مجموعه نفت و ... را افزایش داده است.

6-امیدواریم نهادهای نظارتی به وظیفه قانونی خود آنگونه عمل نمایند که تا چند سال دیگر شورای عالی امنیت ملی کنکاش و اظهار نظر پیرامون ابعاد قرارداد توتال را همچون برخی قراردادهای دیگر ممنوع نکند.
 
کلمات کلیدی : احمد شیرانی تک آبی
 
Romania
۱۳۹۶-۰۴-۲۰ ۱۲:۰۴:۴۷
وقتی شرکتهای دارای تکنولوژی روز انگشت شمارند وقتی خیلی از این شرکتها مایل به سرمایه گذاری در ایران نیستند ووقتی شرکتهای چینی ومالزیایی به تکنولوژی روز دسترسی ندارند وپروژه رو با تاخیر راه اندازی میکنند یا اصلا راه اندازی نمیکنند ا مجبوریم امتیازاتی هم به طرف مقابل بدیم .باور کنید زیانی که بابت تاخیر پروژه های پارس جنوبی تو این ده سال کردیم بالای صد میلیارددلار هست.باور کنید صنعت نفت ایران احتیاج به حضور شرکتهای با تکنولوژی روز داره و بهتره به جای شانتاژ و جناح بازی ملی به موضوع نگاه کنیم. (4468515) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۱ ۰۲:۱۳:۲۰
تا حالا هر چی باج دادیم دیگه بسه...
به قول رهبری هر جا انقلابی عمل کردیم پیشرفت کردیم.
مشکل اینجاست که این حضرات به اندازه اداره کردن یک آشپزخانه هم به جوانان ایرانی اعتماد ندارند. (4499776) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۵-۱۱ ۲۱:۲۴:۰۶
تکنولوژی مال انهااست (4501087) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.