نظر منتشر شده
۴۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 243302
رای نمایندگان سه قوه به فیلتر کردن وایبر و تانگو و واتس آپ
تاریخ انتشار : يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه خبر فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی از سوی قوه قضاییه نیاز به اصلاح دارد، گفت: این تصمیم نمایندگان سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه در کمیته رسیدگی به مصادیق مجرمانه رایانه‌ای بوده است که توسط معاون اول قوه قضاییه ابلاغ شده است.

به گزارش میزان؛میرهادی قره سیدرومیانی اعلام ضرب الاجل فیلتر کردن برخی شبکه‌های اجتماعی از سوی معاون اول قوه قضاییه را اقدامی قانونی در جهت برقراری امنیت در فضای مجازی دانست و گفت: شاید در جامعه این طور تصور شده باشد که قوه قضاییه تصمیم به فیلترکردن برخی شبکه‌های اجتماعی همچون وایبر، واتس آپ، تانگو و لاین گرفته است ولی این خبر باید اصلاح گردد چراکه این اقدام قوه قضاییه در راستای اجرای قانون صورت گرفته است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نهم، گفت: تصمیم برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی فوق‌الذکر در کمیته رسیدگی به مصادیق مجرمانه رایانه‌ای متشکل از نمایندگان قوه قضاییه، قوه مقننه و قوه مجریه گرفته شده است و از طریق معاون اول قوه قضاییه ابلاغ شده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، گفت: فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی در جهت ایجاد محرومیت برای ممانعت از آزادی و تسهیل ارتباطات نیست بلکه این تصمیم در جهت اجرای قانون به نحوی که به جوانان و خانواده‌ها آسیبی وارد نشود و آن‌ها از مسیر تعالی منحرف نشوند، گرفته شده است.
 
صادق
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۴:۳۴
نفوذ مخابرات و سهامداران همراه اول بيشتر از اينهاست كه مصالح مالي مردم در نظر گرفته بشه (2395948) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۴۰:۴۱
مچکریم روحانی (2396722) (alef-10)
 
قانون
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۱۰:۰۱
احسنت،فقط همین یه مساله بود قانون در موردش عمل نشده بود که شد،یعنی از فردا مملکت میشه بهشت؟ (2395961) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۱۱:۵۷
این تصمیم زیر پا گذاشتن حقوق مردم است. (2395965) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۲۳:۰۳
چه خوب و و چه به جا (2396000) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۳۸:۵۶
فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی در جهت ایجاد محرومیت برای ممانعت از آزادی و تسهیل ارتباطات هست (2396061) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۰:۴۱
به گوش مسئولان امر برسونید که خود این نرم افزارها ماهیتا هیچی ندارن و صرفا ابزارهی ارتباطی هستن فرضا دسترسی به اینها رو محدود کردید بقیه شبکه های اجتماعی رو که روز به روز داره تعدادشون بیشتر میشه رو چکار می کنید خوبه که کمی مترقیانه مسائل واشکافی و حل بشه (2396067) (alef-10)
 
علي شيرازي
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۵:۲۶
تبريك به مخابرات !!!
باز سود ميلياردي به جيبتون برگشت..
بيچاره مردم ايران (2396081) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۷:۲۰
محروم کردن چند میلیون نفر به خاطر اشتباه چند نفر منطقیه ؟! با کدوم منطق ؟ بعدشم مگه ادعا نمی کیند 1-2-3 افراد خاطی شناسایی می شن ؟ دیگر این فیلترینگ برای چیست ؟
یا خدایی نکرده نکند دروغ گفتید ؟! (2396091) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۳:۱۰
راه حل اصلاح جامعه پاک کردن صورت مسئله نیست .با فیلتر کردن چیزی درست نمیشه ،کسی که به فکر انجام امور نادرست باشه برای فیلتر راهی پیدا میکنه ام کسی دنبال فساد نباشه احتیاجی به فساد هم نداره ما اگر به دنبال جلوگیری مردم از دسترسی به مصادیق زمینه ساز فساد باشیم باید کار و رفاه ایجاد کنیم نه فیلتراسیون (2396114) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۰۵:۴۴
اتفاقا در مملکت ما هرجا توانایی حل مساله رو نداشته باشیم، صورت مساله رو پاک میکنیم اونوقت اصلا مساله ای وجود نداره که بخواد حل بشه! (2396469) (alef-10)
 
عليرضا
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۳:۱۲
مانند همه سوء مديريت ها كه به جاي حل مسئله صورت مسئله را پاك مي كنيد
به كجا ميتوان گريخت؟راه نجات چيست؟ (2396115) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۰۲:۲۶
خودت فهميدي چي گفتي؟! (2396149) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۰۳:۴۶
برای اینکه جوانان از مسیر تعالی منحرف نشوند راه های بهتری هم هست. همین که مسئولین فرامین پیامبر اسلام و ائمه را سرلوحه کارشان قرار دهند خودش به تنهایی جلوی فاسد و گناه را می گیرد. (2396158) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۰۴:۴۸
معني تعاليم فهميديم
پول زور (2396163) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۱۴:۲۳
مردم از تردد ماشینها نیز آسیب زیادی می بینند و روزانه خانواده هایی داغدار تصادفات میشوند . آیا کمیته مشابه ای وجود ندارد که ترافیک را ممنوع کرده و مانع آسیب خانواده ها شود ؟ (2396192) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۳۲:۱۴
ما هم از فیلتر شکن استفاده میکنیم
مخابرات و ایرانسلو رایتل لابی قوی دارن (2396236) (alef-10)
 
پیمان
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۳۳:۱۲
متاسفانه شما در خواب خوشی هستید.
تا کمتر از چند ده سال دیگه چنان ارتباطات اینترنتی فراگیر و راحت شود که نیاز به زیرساخت نیست و با یه گوشی معمولی با سرعت بالا به کل شبکه دسترسی خواهیم داشت.
کی می‌خواید از خواب بیدار شید؟ (2396239) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۲۸:۵۳
انشالله (2396684) (alef-10)
 
مرتضی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۳۵:۴۷
خدایی یک بار بیان واقا بگن کل فضای مجازی فیلتر بجز این سایتا و اپلیکیشنا که ما میگیم.... چرا انقد توجیه میکنن (2396250) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۳۷:۱۷
اشتباه محض (2396254) (alef-10)
 
دلسوز خوزستانی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۳۹:۴۸
نظر مردم کشکه ....بابا بی خیال مردم ونظرشون مردم کی هستند که نظر بدهند.(فقط زمان انتخابات نظر مردم شرط میشه وروی آن تاکید میشه ).لطفا نمایش دهید. تشکر (2396260) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۴۰:۴۳
یه برنامه جدید میاد جای اینا تا کی میخواید به این کارا ادامه بدید (2396266) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۴۲:۵۱
مطمئنا بعد از فیلتر رتبه ایران در بکارگیری این برنامه ها بالاتر می رود منتها اینبار از طریق بسترهای غیر قابل کنترل فیلترشکن ها و عملا کنترلی بر محتوا وجود نخواهد بود (2396276) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۵۰:۱۹
يعني ما اينقدر نادان هستيم كه نمي توانيم تشخيص دهيم چه چيزي به نفع خودمان هست يا نه؟!!!
اينها همگي نگران از دست دادن قدرت خود هستند. (2396299) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۵۱:۱۱
شد قصه ویدئو (2396305) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۵۱:۵۱
مسیر انحراف مسوولان را چه کسی فیلتر می‏کند؟ (2396307) (alef-10)
 
جاويد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۵۳:۴۵
حالا من با خانواده ام چطوري تماس بگيرم ؟ واقعا متاسفم يه عده مسئول به فكر من شهروند نيستند ! به الف هم بايد التماس كنم ، خواهش كنم تا نظرم را چاپ كنه ! اي خدا (2396316) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۵۴:۲۰
این تصمیم دقیقا ممانعت مزدم از آزادی و تسهیلات ارتباطی ارزان قیمت است.
چرا مسئله را می پیچانند؟
این خود مردم هستند که باید تصمیم بگیرند از چه تکنولوژی استفاده کنند نه آقایان که توسط مردم هم انتخاب نشده اند! (2396320) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۴:۱۰:۰۲
فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی در جهت ایجاد محرومیت برای ممانعت از آزادی و تسهیل ارتباطات نیست
صد در صد همين است و يك دليل مهم ديگر:
كاهش درآمد مخابرات (2396346) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۴:۱۴:۱۲
اتفاقا دقیقا در جهت ایجاد محرومیت برای ممانعت از آزادی و تسهیل ارتباطات است! (2396354) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۴:۱۸:۵۸
بعد پول تلفن های ما رو شما میدید؟ (2396364) (alef-10)
 
هواک
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۵۴:۲۷
دوست عزیز، تو یک پیش شرط داری و آنهم این است که تو چقدر و چند دقیقه به تلفن و چت نیاز داری؟ پیش شرط تو 10 الی بیست ساعت در روز است!!!؟؟؟
قدیما که ما بچه بودیم، اگر تلفن را زیاد مشغول نگه میداشتیم پدرم می گفت که بابا جان تلفن مال کار ضروری است. شاید کسی بخواهد خبر مهمی به ما بدهد، شاید کسی مرده باشد، شاید کسی محتاج کمک ما باشد، حرفت را بزن و تلفن را قطع کن. شما شاید بگویی پس چکار کنم؟ حوصله ام سر می رود!!! با ننه بابام که حرفی ندارم و از مصاحبتشان لذت نمی برم؟ اتفاقا حق با تو است اما من برایت راه حلی دارم. تو که به نظر جوان می ایی و خواسته های یک جوان را داری، از خانه بزن بیرون، برو و روی پای خودت بایست. یک اتاق با مشارکت همان دوستانی که از مصاحبتشان بصورت شبانه روزی لذت می بری ، یک اجاره کن . یک کار خرد هم مثل روزنامه فروشی سر چهار راه برای خودت دست و پا کن. با سی هزار تومان سرمایه اقلا ظرف دو ساعت، سی هزار تومان در می آوری. یعنی سرمایه ات ظرف سه ساعت بر می گردد. آن دوستانت هم همینطور. و شما با دوستانت می توانید از ظهر به بعد به آن اتاقی که در جنوبی ترین و محروم ترین نقطه تهران یا حومه آن اجاره کرده اید، بروید و تا صبح با هم حرف بزنید. رو در رو face to face!!!!!! لعنت بر کسی که به شما اعتراض کند. اما مشکل اینجاست که نمی روید و مستقل نمی شوید ولی روش خودتان را در چاردیواری ما به خودمان تحمیل می کنید. این حرف زدن های زیاد و بی ثمر شما را تنبل می کند، فعالیت فیزیکی تان را محدود می کند. نهایتا از این حرف زدن ها ی بی پایان چه چیزی عایدتان می شود؟ آخر چقدر حرف؟ چقدر وایبر؟ چقدر اینستاگرام؟ چقدر تانگو؟ من هنوز نتوانسته ام به فرزندم حالی کنم که تو که تا ساعت سه در مدرسه با دوستانت بوده ای و کلی با آنها گپ زده ای و چت کرده ای، حالا که آمدی منزل، اصلا چه موضوعی باقی مانده که در خصوص آن بتوانی باز هم به حرف زدن هایت با دوست مدرسه ات ادامه دهی.
دختر عزیزم و یا پسر نازنینم. نمی شود همیشه در دوران طفولیت سیر کردو بچه ماند. زندگی مقوله بسیار جدی ای است. البته که خوش گذرانی و تفریح هم جزئ لاینفک زندگی است اما با توجه به تمام مشکلاتی که یک جوان در ایران دارد، برای امدن روی سکوی درست زندگی، تلاش بیشتر از حد انتظار لازم است. ایا تو نباید ازدواج کنی؟ ایا تو نباید صاحب فرزند شوی؟ آیا تو نمی خواهی یک ماشین قلابی پرایدو داشته باشی و یا یک مسکن مهر؟!!!!آخر با این اتلاف وقتها که به این خواسته های حد اقلی ات نمی رسی! (2396755) (alef-10)
 
آراز
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۳۴:۳۵
اینهمه وقت گذاشتی کامنت نوشتی!!!!!اگه یه چند مدتی توی جوامع مجازی سیر کنی یاد میگیری که خلاصه ومفید بنویسی دادا!!!!!!!!!!کم گوی وگزیده گوی چون در!!!!!!!!!!! (2396863) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۳۴:۳۸
پدر بزرگوار شما سخت در اشتباهی، بنده حقیر دانشجو ارشد روزانه تهران هستم، به جز پایان نامه خودم، براس ابفا پروژه انجام می دهم، با اساتید خارج دانشگاه کتاب ترجمه می کنم، دنبال تجاری سازی پروژه هایاین چند سال اخیرم هستم و... خیلی کار دیگر! دنبال پرایدم نیستم خیلی بیشتر از اینها فکر می کنم، اما وایبر اختلالی در رسیدن من به اهدافم ایجاد نکرده که هیچ بهبود هم بخشیده! چرا؟ چون تمام استادام وایبر دارن! کارشون دارم به راحتی و با کمترین هزینه در دسترس هستند، چرا؟ چون گروه های علمی در وایبر تشکیل دادیم، کلاس های بحث آزاد یا فری دیسکاشن رو به صورت آنلاین با وایبر با دانشجویان دیگه انجام می دیم و خیلی کارهای مثبت دیگر!
چرا فکر می کنید تکنولوژی فقط براس تفریح است؟ این چه دیدگاه پوسیده ایست؟ (2396864) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۴:۱۹:۱۵
من که سالم استفاده می کنم چه گناهی دارم. هر کسی خودش مسئول اعمال خودشه. (2396368) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۴:۳۲:۵۵
جلوی مردمو نمیشه گرفت ، کاری نکنید که پشیمونتون کنن مردم. (2396404) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۱۹:۳۲
یاد داستان شخصی افتادم که چشمش درد میکرد به پزشک مراجعه کرد و بعد از معاینه پزشک به او گفت که فقط به رنگ قرمز میتواند نگاه کند تا کور نشود و این شخص تمام وسایل و در و دیوار خانه خود را قرمز کرد و درد چشمش کمتر شد بعدها دوستی با خرد نزد وی امد و پس از فهمیدن کل جریان به او گفت بهتر نبود تا از یک عینک شیشیای قرمز استفاده میکردی ...... نتیجه اینکه اموزش صحیح در روش های استفاده از تکنولوژی بهتر از حذف ان است (2396504) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۲۴:۲۷
فیلتر شکن می آید. نرم افزار دیگر می آید. زمان را نمی توان به عقب برد. چشمها را باید شست (2396518) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۳۴:۰۲
سلام اگر جاده های کشور درست کنند امنیت مردم کاملا حفظ ميشه واتساپ وسیله ارتباطی سالم و کم هزینه هست دوستان به کمک همدیگر پاسخ سوالاتشان را پیدا می کنند (2396548) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۵۹:۳۴
مشکل مردم با این توضیحات کاملا حل شد. مشکل این نبود که چرا فیلتر شده، فقط ما مردم فهیم و همیشه در صحنه میخواستیم بدونیم چه کسی دستور فیلترینگ را صادر کرده. دست شما بابت شفاف سازی درد نکنه. (2396601) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۰۱:۵۵
این شیوه برخورد با مردم اصلا مناسب نیست. (2396608) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۱۱:۲۲
کاش نظر مردم هم اهمیت داشت. من با فیلترینگ اینها مخالفم. (2396633) (alef-3)
 
mohammad
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۳۴:۱۳
اگر در گوگل سرچ کنید نزدیک به 2000 نرم افزار مانندوایبر و....اومده که اگر قرار بشه همه ی اونارو فیلتر کنند میلیونها دلار ضرر می کنند.نرم افزار هایی مانند تکست می..دینگ تون و هزاران نوع دیگه.بنابراین بهتر هست قبل از هر تصمیمی یه سرچ ناقابل تو اینترنت بکنند.در ضمن وایبر اعلام کرد که قابل فیلتر شدن نیست.حق یارتون (2396700) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۳۴:۴۰
آقا این پنجره هایی که به کوچه باز میشند را هم پلمپ کنید ارتباطات ناجور از طریق همین پنجره ها مشاهده شده
زنگ تعطیلی مدارس را هم ممنوع کنید در زمان تعطیل شدن مدارس هم روابط مشکوک زیاد دیده میشه
راستی شهرداری زنانه و مردانه هم تاسیس کنید چه معنی داره مراجعه کننده مرد به خانم کارمند رجوع کنه و بالعکس و همچنین دیگر ادارات (2396702) (alef-10)
 
هواک
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۳۵:۳۸
من که معتقدم اصلا کل اینتر نت را فیلتر کنید. ، به درد ما نمی خورد. وجدانا به دلایل زیر:
همیشه در ادارات و سازمانها و بانکها به این جمله بر می خوریم که " سیستم، قطع است"!!!! باید برویم یک بانک دیگر دو کیلومتر آنطرف تر تا کار بانکی مان را انجام دهیم یا یک مفاصا حساب بگیریم و یا عوارض شهرداری را بدهیم یا ...
بنا بر این خوشا آن روز ها که سیستم یکپارچه نداشتیم و همه کارها را دستی انجام میدادیم/ آخر اگر این سیستم می تواند گاهی اوقات قطع شود، چرا در اروپا و آمریکا چنین اتفاقی هرگز نمی افتد؟!!!
فرزندی دارم 12 ساله که از بد روزگار و با تحریک و تبلیغ این و آن مجبور شدم ( یعنی در وضعیتی قرار گرفتم ) که برایش یک مینی آیپد بخرم که اگر چنین نمی کردم به خست و ناحن خشکی و انجماد فکری و تحجر متهم میشدم. کاش دستم می شکست. باور کنید شش ماه است که فرزندم را روزی بیش از 15 دقیقه نمی بینم!!! آنهم موقع شام- از اتاقش برای من وایبر می زند. شاید جوانها بر من بتازند و خرده بگیرند اما هر چند کار حرفه ای خودم 100% به اینترنت بند است و به قول معروف یک ایمیلر حرفه ای هستم اما به خدا که حاضرم خانه نشین شوم اما روی ماه جگر گوشه ام را بیشتر ببینم . احساس می کنم هوو پیدا کرده ام. به وقتی که فرزندم در اینترنت می گذراند، حسودی می کنم!!!
خودم از اولین آدمهایی بودم که به فیس بوک پیوستم اما حالا ضمن اینکه دیگر حوصله اش را ندارم، اکانتم را هم بسته ام. خسته شدم از عکسهایی که دریافت می کنم و یا کلمات قصاری که برایم ارسال می کنند اما هیچ علاقه ای به دریافت آنها ندارم و اثری هم روی زندگی ام و مشکلاتم ندارند. به قول فرنگی ها its too much !!! رفیقمان رفته به یک عروسی، فردایش سیصد تا عکس می گذارد توی فیسبوک. منو سنه نه؟؟؟؟!!!
ایرانی ( جسارت نباشد- بخدا قصد توهین ندارم) تعادل ندارد، حالت میانه ندارد. یا صفر است و یا یک- اعشار و عدد بین صفر و یک ندارد و هر چیزی را تا ته تهش می رود و یا اصلا نمی رود. من دوست دارم و دوست داشتم فرزندم در اینترنت سیر کند اما آیا اینترنت فقط مشغولیت و بازی و سرگرمی است و چت؟ اگر در خارج و در نزد جوانان اروپایی و آمریکایی هم چنین باشد داستان آنها جداست. در اروپا پدر و مادر بعد از پانزده سالگی در قبال فرزندشان مسئولیتی ندارند . اگر هم بچه تا بیست سالگی ( به فرض محال) میهمان خانه پدرش باشد، نان خور او نیست و مسئولیت کامل زندگی خودش را داراست. دیفالتشان اینگونه است!!!!. اما ما جور دیگری هستیم. تربیت مان، پیشینه مان و تاریخ مان و باور هایمان متفاوت است. ضمن اینکه اگر عده ای از اینتر نت صرفا به عنوان سرگرمی استفاده می کنند، اما عده دیگری هم از طریق اینترنت، تولید علم می کنند، تحقیق می کنند. منکر این نیستم که عده ای هم در ایران از اینترنت استفاده صحیح می کنند اما دارم می بینم که همه پدر و مادر ها که چنین امکانی برای فرزندانشان تهیه کرده اند بی تردید و قطعا مثل یک حیوانی که اسمش را نمی برم!!!!پشیمانند. (2396705) (alef-10)
 
میدو
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۴۲:۴۷
من نیز با فیلترینگ این شبکه ها مخالف هستم. نماینده من در مجلس کجاست؟ (2396731) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۵۶:۱۶
1- در همین فضا ها بسیاری گروه های مذهبی هم حضور دارند که بنده و خانواده ام عضو چند تایی شون هستیم.

2- در این مورد باور اینکه بقصدی غیر از پول شرکتهای مخابراتی اقایان به چیز دیگری فکر میکنند بسیار سخت است. (2396758) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۵۹:۲۲
یهو ماشینم با الاغ عوض کنین (2397673) (alef-10)