نظر منتشر شده
۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 24060
قسمت ششم، صحرای عرفات
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۲۸
 سفرنامه تصویری حج  به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام، هفته وحدت و آغاز عملیات عمره سال 1387 درآمد:

در ایام حج تمتع 1386 ، به همراه آقای محسن تربیت دوست (مستند ساز سیما)، دعاگوی شما در مدینه و مکه بودیم. ماموریت ما ساختن مستندی به سفارش مدیریت حج و زیارت صدا و سیما درباره بازارگردی و افراط برخی زائران ایرانی در خرید سوغات در ایام حج بود.قصد داشتم روایتی کتبی از متن و حاشیه حج 86 هم بنویسم که به دلایل مختلف عملی نشد، پس تصمیم گرفتم تعدادی از عکس هایی که گرفتیم را با توضیحات تکمیلی به عنوان سفرنامه تصویری حج 86 تقدیم کنم.حدود 85 عکس آماده کرده ایم که طی 8 تا 10 قسمت با موضوع مستقل تقدیم می کنم.از کیفیت عکس ها عذرخواهی می کنم، اغلب تفننی گرفته شده و حتی بعضی هایشان را با دوربین 1.3 مگا پیکسلی گوشی همراهم گرفته ام. عکس های خوب کارهای تربیت دوست است که تجربه و شهرتی در عکاسی دارد.

امیدوارم این سفرنامه تصویری بتواند بخشی از حال و هوا و حواشی مراسم حج را انتقال دهد و بویژه برای زائران آتی خانه خدا مفید باشد.  سید امیر سیاح، نوروز 1387 ، شب میلاد پیامبر گرامی اسلام (صلوات الله علیه و آله و سلم)
   قسمت ششم، صحرای عرفات کوه عجیب و معنوی

 کوه جبل الرحمه در وسط صحرای عرفات واقعا پرهیبت و عجیب است. گویی تعدادی تخته سنگ از آسمان وسط این صحرای شنی فروریخته و روی هم تلمبار شده است. حضرت امام حسین (ع) دعای مشهور عرفه را کنار همین کوه خوانده و از همین جا عازم کربلا شده اند. همه مسلمان ها به دعا و استغفار در کنار این کوه اعتقاد دارند. ستون سفید رنگ بالای کوه ، ساخته بشر است از چند روحانی فلسفه اش را پرسیدم ولی نمی دانستند. برخی زائران روی آن ستون، جملات یادگاری یا خواسته هایشان را از خدا می نوشتند. یک مامور وهابی هم آن بالا بود تا کسی روی ستون چیزی ننویسد.
 پارک عرفات

 صحرای عرفات از بالای جبل الرحمه؛ غروب هشتم ذیحجه. در سال های اخیر تعداد زیادی درخت در عرفات کاشته اند که نتیجتا این صحرا از نمای بالا شبیه یک پارک بزرگ شده است. نتیجه دیگر درختکاری در این صحرا اینکه شب نهم ذیحجه که بسیاری از زایران در عرفات می خوابند، پشه ها امانشان نمی دهند نکته سخت ماجرا اینجاست که در لباس احرام نباید آزارمان به موجودات زنده حتی پشه ها برسد. فقط  میتوانیم با احترام آنها را برانیم یا تحملشان کنیم.
درباره پشه های عرفات، آقای ضیایی(روحانی عارف و زاهد کاروان ما که خدا حفظ اش کند) ، نکته جالبی می گفت: اینجا اردوگاهی برای تمرین آدم شدن است. اینجا تمرین می کنیم که پشه هارا آنها را حتی اگر بما مهربانی نکردند، نیازاریم؛ تا وقتی بر می گردیم وطن ، مردم آزاری نکنیم ... اینجا تمرین می کنیم تا به پشه ها هم احترام بگذاریم تا بعد از بازگشت به شهرمان، به هم نوعانمان احترام بگذاریم و ... فقط  تفکر و دعا ...

غروب هشتم ذیحجه ؛ بالای جبل الرحمه. نجوای دعا و نیایش و گریه قطع نمی شود. حاجی همه ساله 

صحرای عرفات؛ صبح روز نهم ذی الحجه (روز عرفه) ؛ خیابان مجاور چادرهای ایران. از آنجا که حضرت مهدی (عجل الله فرجه) هر سال حج به جا می آورند، حتما از ظهر تا غروب امروز در صحرای عرفات حضور می یابند. صبح روز عرفه

صبح روز نهم ذیحجه (عرفه) در کنار جبل الرحمه در صحرای عرفات. نمی دانم چرا برخی برادران اهل سنت، از نظر تمییزی و نظافت به سنت رسول الله عمل نمی کنند؟.

مراسم برائت

ورودی بعثه مقام معظم رهبری در عرفات. صبح روز نهم ذیحجه ؛ دقایقی دیگر مراسم برائت از مشرکین شروع می شود

مامان بزرگ تصویربردار!

صبح نهم ذیحجه؛ صحرای عرفات . جذابیت های متن و حاشیه حج، حتی مامان بزرگ ها را هم  دوربین به دست کرده است. آب میوه نذری

توزیع آب میوه نذری در خیابان نزدیک جبل الرحمه در صحرای عرفات، صبح روز نهم ذیحجه. به دلیل تعدد مراکز توزیع خوراکی نذری در عرفات و منی، در روزهای سخت حج کسی تشنه و گرسنه نمی ماند.  جبل الرحمه در روز عرفه

ظهر روز عرفه (نهم ذی حجه). اطراف جبل الرحمه جای سوزن انداختن نیست. یادتان باشد از این زمان تا غروب روز عرفه (ساعات وقوف اجباری در عرفات) بالا رفتن از کوه از نظر فقهای شیعه مکروه است.  برنامه ریزی زیر چادر  داخل چادرهای عرفات، صبح روز عرفه نهم ذی حجه. روحانی کاروان اتمام حجت می کند که بلافاصله بعد از غروب امروز و بعد از نماز مغرب و عشا باید به سرعت راهی مشعر شویم تا فردا اعمال عید قربان کاروان ما زود انجام شود و در ازدحام قربانگاه و رمی جمرات گرفتار نشویم.  صحنه ای از روز رستاخیز  صحرای عرفات؛ غروب روز نهم ذیحجه. راهپیمایی چند میلیون نفری حجاج به سمت صحرای مشعر آغاز  می شود. چند میلیون کفن پوش (لباس احرام دقیقا شبیه کفن است) از نژادها و ملیت های مختلف همگی به یک سمت حرکت می کنند. یکی از تکان دهنده ترین لحظات و صحنه های حج ، همین است: صحنه ای از روز  رستاخیز...   مرتبط: قسمت پنجم، خدمات حج
 قسمت چهارم، داخل مسجدالحرام قسمت سوم، اطراف مسجدالحرام قسمت دوم، شهرمکه قسمت اول، مدینه
 
چشم انتظار
۱۳۸۷-۰۱-۱۹ ۱۰:۴۱:۰۰
خيلي زيبا و اثرگذار بود خدا قسمت ما هم بكند (56197)
 
يك زائر
۱۳۸۷-۰۱-۱۹ ۱۱:۳۷:۵۶
درباره كثيفي و رعايت نكردن بهداشت و نظافت عمومي توسط برخي حجاج ، خاطره اي بد دارم: يكروز با همسفران در صحن بيروني مسجد النبي نشسته بوديم، يك مرد عرب با لباسهاي شمال آفريقا از كنارمان رد مي شد. آن مرد ناگهان به شكلي مشمئز كننده آب دهان و بيني اش را روي زمين مسجد پيامبر انداخت... البته اين صحنه زشت را بارها در مدينه و مكه برايمان تكرار شد...
از اين كه با خاطره بدم زير اين مطلب زيبا و عرفاني ، خاطرها را مكدر كردم عذر ميخواهم ولي مي خواستم ياداوري كنم اين عقب ماندگي سرزمين هاي اسلامي به فرهنگ مسلمانان خيلي مربوط است . متاسفانه مسلمين سفارش و سنت رسول الله و حضرت علي را فراموش كرده اند كه چقدر به نظافت و نظم اهميت ميدادند. به قول سيد جمال الدين اسدآبادي (يا نمي دان اقبال لاهوري) : در غرب مسلمان نديدم ولي اسلام ديدم.
دين ما آن ديني است كه براي انجام تكاليف عبادي بايد اول غسل كرد يا حداقل وضو گرفت... واقعا مسلمانها را چه شده كه بي نظمي و كثيفي از شهرها و محله هايشان مشهود است؟! (56214)
 
شهیدی
۱۳۸۷-۰۱-۲۰ ۱۱:۲۴:۵۲
من امسال توفیق تشرف به حج واجب را داشتم ومسایلی که در این یادداشت ها آمده بعینه دیدم. در این جا مایلم در باره خلق وخوی ایرانی ها در حج نکاتی را متذکر شوم، امید که افاده کند:
ایرانی ها خصلت ها وعادات متعددی دارند که برخی مثبت وبرخی منفی است. در حج که یک سفر معنوی ودر عین حال سیاحتی است، بسیاری از این ویژگی ها هویدا می شود.
اولا) احساسات وعواطف معمولا بر ما غلبه دارد، لذا به سرعت تحت تاثیر معنویات حج واماکن مقدسه در مکه ومدینه قرار می گیریم وادابی همچون زیارت وذکر مصیبت وگریه که در ایران جاری است در آن جا به وفور نمودار می شود وبه قولی بازار وعاظ ومداحان ومنبری ها داغ می شود. در میان دیگر ملل چنین عواطفی کمتر به چشم می خورد وخیلی خونسرد وعادی به نظر می رسند.
ثانیا) بر اساس همین روحیه احساسی است که به سرعت دچار تغییر می شویم وبرای مثال در حالی که از حرم بازگشته ویک کاسه هم اشک ریخته ایم در صف اتوبوس بر سر نوبت دعوایمان می شود! با هم اتاقی های خود درگیر شده وکوچکترین مساله می تواند ما را منفجر کند! والبته غالبا قهر ونزاعها به سرعت جای خود را به آشتی می دهد واین هم برخاسته از همان خصلت احساسی ومتغیر بودن ماست.
ثالثا) ایرانی ها معمولا نسبت به سایر جوامع اسلامی(خصوصا اعراب) منظم ونظیف هستند وهتلداران عموما از تعامل ایرانیان راضی هستند. اما از آن طرف صبر وحوصله ما اندک است وخصوصا هر چه به پایان سفر نزدیک می شویم، از تقیدات ما کاسته می شود وتوقعات وگاه پرخاشگری ونق زدن ها افزایش می یابد.
رابعا) فروشگاه های عریض وطویل مکه ومدینه را معمولا ایرانی ها اشغال می کنند. رسم سوغاتی میان ما ریشه دار است اما گاه از حد بدر می رود وعموما ساک های حجاج در روزهای پایانی از فرط بار در حال ترکیدن است! گاه نوعی حرص وولع ویا چشم وهم چشمی هم چاشنی خریدها شده وپول کلانی از جیب ایرانی ها به جیب فروشندگان سعودی می رود، در حالی که بسیاری ازاین خریدها غیرضروری است ویا در ایران هم می توان آن را تامین کرد. اهل سنت تقید خاصی به نماز اول وقت دارند اما متاسفانه ایرانی ها در حالی که اذان سرداده شده در بازار مشغول چانه زنی هستند!
خامسا) سطح عمومی حجاج ایرانی زیاد بالا نیست. از یک سو میانگین سنی بالاست واز دیگر سو سطح سواد وتحصیلات پایین است وبی تردید این امر موجب مشکلاتی می شود از جمله بروز بیماری ها، کم حوصلگی، گم شدن، ناتوانی در انجام مناسک، ویا کندفهمی در احکام حج. البته دیگر کشورهای اسلامی هم دچار این مشکل هستند واین نشانگر مشکلات عمومی در جهان اسلام نسبت به کشورهای پیشرفته است. میانگین سنی بالای حجاج یا نشانگر آن است که جوانان کمتر به حج رغبت نشان می دهند ویا آن که استطاعت مالی ندارند. سطح پایین سواد هم یک بلیه کلی در جهان سوم است که البته طی سال های اخیر در برخی از این کشورها شاهد افزایش سطح سواد بوده ایم.
سادسا) نوعی وسواس وتعصب وخرافه گرایی در عقاید ما ایرانیان رسوخ کرده ومتاسفانه گاه روحانیون کاروان ها به جای آن که به درمان این آسیب بپردازند به آن دامن می زنند. برای نمونه در بیان احکام حج سخت گیری های بیهوده مشاهده می شود وحجاج دچار وسواس وتردید می شوند. گاه نسبت به مستحبات حج بیش از واجبات تاکید می شود وبرای مثال زیارت ائمه بقیع به عنوان اصل قلمداد می شود. نسبت به اموری چون صحت قرائت در نماز ویا تعداد سنگریزه ودیگر جزئیات حج گاه آن چنان اصرار می شود که روح واصل حج به فراموشی سپرده می شود. یادم هست در صحرای مشعر در حال استراحت بودم که یک مصری مرا بیدار کرد ودر حالی که کیسه ای دردست داشت از من پرسید: کم حصی اجمع للجمرات؟(چند سنگریزه برای جمرات جمع کنم؟). اولا صراحت وبی ریایی او برایم قابل توجه بود که به راحتی مرا از خواب بلند کرده وسوال می کند! ثانیا در طلیعه ورود به منی ورمی جمرات تازه می خواهد بداند چند سنگریزه جمع کند! البته بدین گونه که آن مصری عمل می کرد، نوعی تفریط است، اما از آن سو ما دچار افراط هستیم!
سابعا) با همه این احوالات حجاج وقتی به ایران بازمی گردند تازه می فهمند که درچه فضای معنوی وزیبایی بوده اند وتنها خاطرات شیرین حج در ذهنشان می ماند وبلکه تا مدت ها حسرت آن را می خورند. این هم نشانگر خصلت های عاطفی واحساسی ماست وشاید به همین خاطر حفظ روحیات ومعنویات حج کار ساده ای نیست. (56430)
 
معين فر
۱۳۸۷-۰۱-۲۰ ۱۶:۲۵:۳۹
نکات جالبی بود. ان شاءالله فرهنگ ما وسایر ملل مسلمان بالاتر برود وگرفتار این مشکلات نشویم ودعا کنید خدا قسمت ما هم بکند برویم زیارت مکه مکرمه ممدینه منوره... (56552)
 
مريم احمدي
United States
۱۳۹۰-۰۸-۱۴ ۱۰:۴۳:۴۱
تورروخدابراي شادي روح بابا حاجي مهربان منم دعاكنيد (525178) (moderator22)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.