توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 457404
شمارگان نشر باز هم تحلیل رفت
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۸
آمارهای نشر کتاب نشان می‌دهد که شمارگان متوسط کتاب‌ها ۱۷ درصد کاهش یافته و قیمت هر کتاب ۸درصد در سال ۹۵ افزایش داشته است.

به گزارش تسنیم،‌ در چند سال اخیر در پی مشکلات اقتصادی نشر،‌ شمارگان 5 تا 10 هزار نسخه‌ای کتاب که در سه دهه پس از انقلاب نیاز مخاطبان را برآورده می‌کردف  رو به کاستی گذاشت‌، از سوی دیگر با برو زشدن تکنولوژی چاپ و استفاده از چاپ دیجیتال تعداد نسخه‌هایی که از هر کتاب می‌شود به 50 تا 100 نسخه نیز کاهش یافته است. آمارهای نشر نیز در سال‌های اخیر نشان از تحلیل کاهش شمارگان دارد.

بر اساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در سایت موسسه خانه کتاب از اول فروردین تا پایان بهمن ماه سال جاری،‌  74 هزار و 631 عنوان کتاب منتشر شده است که در مقایسه با سال گذشته (69 هزار و 167 عنوان ) 8 درصد رشد را تجربه کرده است.
اما شمارگان این کتاب‌ها چه اندازه بوده است؟‌ جدول زیر تعداد شمارگان کل و متوسط این 74 هزار و 631 عنوان کتاب را نشان می‌دهد.
 
سال 1394 1395 درصد تغییر
شمارگان کل 136,120,245 121,378,292 11-
شمارگان متوسط 1,983 1,641 17-

در یازده ماه نخست سال 1395، بیشترین شمارگان کل با 26.320.551 نسخه به موضوع کمک درسی و پس از آن، کتاب­های کودک با 25.777.220 نسخه اختصاص دارد و موضوع دین با 15.230.227 نسخه، موضوع علوم عملی با 13.389.589 نسخه، موضوع علوم اجتماعی با 12.145.535 نسخه و موضوع ادبیات با 11.031.587 نسخه در رتبه­‌های بعدی قرار دارند
در یازده ماه نخست سال 1395، نسبت به سال گذشته بیشترین کاهش شمارگانِ کل در موضوع کمک درسی بوده است. شمارگان کل کتاب­های این رده­ 35 درصد، شمارگان کل کتاب­های رده دین 19 درصد و کلیات 11 درصد کاهش داشته است.

قیمت:

قیمت کتاب­ها در یازده ماه نخست سال 1395 نسبت به سال گذشته، در سطح: «قیمت کل»، «میانگین قیمت هر کتاب» و «میانگین قیمت هر صفحه» به شرح زیر تغییر داشته است:
 
سال 1394 1395 درصد تغییر
قیمت کل (هزار ریال) 15,662,259,890 15,465,906,067  2- %
میانگین قیمت هر کتاب (ریال) 142,680 154,040   8%
میانگین قیمت هر صفحه (ریال) 858 964   12%
 
کلمات کلیدی : نشر کتاب+ کتاب
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.