نظر منتشر شده
۲۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 24655
پیشنهادهایی برای بخش مسكن
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۰۸:۱۶
(1) سیاست فعلی شهرداری (مخصوصاً در تهران) برای نوسازی بافت‌های فرسوده، بر آن است كه تجمیع خانه‌های كوچك (مثلاً در نازی‌آباد) در حد و اندازه‌های دو خانه همسایه را هم برای نوسازی قبول می‌كنند. به‌نظر می‏رسد می‌توان بهتر به این موضوع پرداخت: نوسازی را به‌جای اجرا در واحدهای همسایگی دوخانه‌ای می‌توان در حد بلوك‌های بزرگ‌تر و حتی در اندازه محله‌ای (مثلاً در حد یك چهارم محله نازی‌آباد) انجام داد: فرض كنید قرار باشد یك محله فرسوده به‌اندازه 10 هزار خانه قرار است به‌طور یكجا نوسازی شود. دو حالت ممكن پیشنهادی مطرح می‏شود:

(الف) می‌توان در یك طرح ضربتی، با تغییر كاربری یك محدوده خالی تهران (مثلاً یك پادگان داخل شهر) و با هزینه‌ای نزدیك به 400 میلیارد تومان محله‌ای جدید ساخت (اسم این محله را Buffer می‌گذاریم) و آن را در اختیار ساكنان محله فرسوده قرار داد تا در ایام ساخت كامل و یكجای محله فرسوده، در آن سكونت كنند (كاری كه اكنون پیمانكاران جزء یا همان بساز و بفروش‌ها در مقیاسی بسیار كوچك‌تر و به شكلی نابهینه انجام می‌دهند). به‌محض اتمام بازسازی محله فرسوده، به هر یك از ساكنان قبلی یك خانه جدید از محله خودشان داده می‌شود، بخشی از خانه‌ها به‌عنوان هزینه‌های انجام كار (شامل هزینه‌های ساخت محله فرسوده و هزینه‌های استهلاك محله Buffer ساخته شده) در بازار به‌فروش می‌رسند و بخشی نیز به‌عنوان سود همان ساكنان قبلی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

این مورد اخیر باعث ترغیب ساكنان بخش‌های فرسوده دیگر به مشاركت در طرح‌های بعدی می‌شود. مجموع این عوامل اگر خوب مدیریت شوند، به‌خوبی می‌توانند هم از نظر ایمنی ساختمان‌ها، هم از نظر ترافیكی و هم از نظر رضایت شهروندان منافع فراوانی در بر داشته باشند. از محله Buffer می‌توان برای اتمام كار تا پایان بازسازی همه محلات فرسوده استفاده كرد. به‌علاوه، در بازسازی یكجا و عمده محلات فرسوده می‌توان به‌گونه‌ای عمل كرد كه با افزایش عرضه مسكن نسبت به وضعیت قبلی، بخش مهمی از تورم مسكن كه مربوط به كمبود عرضه است مهار شود.
 
(ب) می‌توان همان پیشنهاد بند (الف) را به‌صورتی دیگر اجرا نمود: به جای ساخت یك محله موقتی جدید می‌توان از همان 200 هزار خانه خالی از سكنه در تهران (كه شهردار محترم از آن اطلاع داده‌اند) به‌صورت رهن و اجاره‌ای استفاده نمود. البته این شیوه مقداری هزینه‌های جداسازی اجتماعی خواهد داشت كه نسبت به پیشنهاد قبلی بیشتر است.

برای اجرای هر یك از این دو پیشنهاد، هزینه‌هایی كه مورد نیاز خواهد بود می‌تواند از بخش دولتی، از شهرداری یا از بخش خصوصی تأمین شود (حتی از محل سرمایه‌گذاری خارجی) و یا تركیبی از اینها باشد. تصور می‌كنم بسیاری از موانع اقتصادی و اجتماعی این امر قابل تخفیف یا قابل چشم پوشی است و مهم‌ترین موضوع باقی‌مانده، وجود اراده تصمیم‌گیری‌های بزرگ برای تهران و دیگر كلان‌شهرهاست. مشكلات شهرهای بزرگ ما آن‌قدر بزرگ شده‌اند كه دیگر با تصمیمات كوچك نمی‌توان آنها را حل كرد.

(2) دلیل مستثنی نمودن شهر تهران (و كلان‌شهرها) از طرح مسكن 99 ساله چندان قابل درك نیست. اشتمال این تصمیم بر بازار مسكن تهران، دست‌كم از نظر ابزارهای مدیریت بازار قادر به كاهش قیمت‌های متورم فعلی خواهد بود. در واقع قیمت‌های موجود در بازار مسكن تهران در صورت عرضه مسكن ارزان‌قیمت در نقاط مختلف آن و البته در اندازه‌های تأثیرگذار می‌تواند تا حد مناسبی كاهش یابد. تهاتر زمین‌های دولت در محدوده‌های بیرون شهر با زمین‌های سازمانی و نظامی درون شهر می‌تواند بستر مناسبی برای اجرای این تصمیم (و البته برای محقق نمودن بسیاری از شاخص‌های دیگر رفاه‌افزا) فراهم سازد.

*دانشجوی دكتری مهندسی حمل‌ونقل
snazari@iust.ac.ir  
 
احسان
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۰۸:۳۰:۴۱
سلام
راه حل بسیار مهندسی است و فکرمی کنم فقط بر روی کامپیوتر و به منظور نمایش قابل اجرا باشد. (57812)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۰۸:۵۷:۴۶
پیشنهاد خوبی است. گرچه برای اجرا نیاز به یک مدیریت بسیار قوی دارد که در ایران حاضر انجام پروژه ای به این بزرگی و مدیری که چنین توانایی داشته باشد جز آرزوهاست. (57818)
 
سهراب
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۰۹:۱۳:۳۲
بدبختي اينه كه رييس جمهور معلوم نيست سوالاتي رو كه بايد خودشون جواب بدهند رو از كي مي پرسند و از كي انتظار جواب دادن دارند. خيلي ذلم مي خواست كه مملكت اونجوري بود كه مي تونستم يقه دکتر احمدي نژاد رو بگيرم و . و بهش يادآور مي شدم اين سوالي است كه شما بايد به ما جواب بدي، اونو از كي مي پرسي؟ آيا اين همون پول نفتي بود كه قولش رو دادي؟ آيا. (57822)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۱۰:۴۲:۴۸
بعضي ها فقط مي خوان يه جوري به احمدي نژاد گير بدن! نه هزينه اي داره نه كنتور ميندازن!
بابا احمدي نژاد انواع مشكلات رو داره ولي ما ارتباط گير شما رو به مقاله فعلي نفميديم!
شايد اگه آمار بيكاري پايين تر بياد كمتر شاهد اين جور گير دادن ها باشيم! (57853)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۱۳:۱۷:۳۷
احمدی نژاد وعده مسکن ارزان برای همه و ... رو داده بود. مگه نه؟ (57892)
 
رهگذر
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۱۳:۴۹:۰۲
صبح بخیر دوست عزیز
مثل اینکه فراموش کردید آقای احمدی نژاد در حال حاضر رييس جمهور ایران هستندو اجرای خیلی از این پیشنهاد ها به ایشون بر می گرده و تورم و گرانی خصوصا در بخش مسکن به خاطر سیاستهای نادرست دولت هست
به عنوان مثال تو کل دنیا برای مهار تورم ونقدینگی نرخ بهره بانکی رو زیاد کرده تا پولهای سرگردون و..... جمع کنند وسیاستهای انقباضی رو اعمال می کنند (در خبرها اومده بود که فلان کشور اروپایی نرخ بهره بانکی رو نیم درصد زیاد کرده برای کنترل نقدینگی و ...) اونوقت دولت محترم اومده بر عکس کل دنیا و علم اقتصاد این نرخ رو کم کرده ونتیجه این شده که شما می بینید .شما تا چند وقت پیش اگه میگفتین من 100 میلیون دارم چی کار کنم ؟ از جمله پیشنهادهایی که به شما می شد یکی این بود که تو فلان بانک حساب باز کن سود خوبی بهت می ده یا برو تو بورس و.... اما الان چی! تو یکی از همین سایتها یه بنده خدایی پیشنهاد مشارکت و سود بالا البته همراه با ریسک کرده بود (برای پروژه ای ) می دونید اکثر جوابها چی هست/؟ اینکه ای بابا برو همین سرمیه رو ملک یا زمین بخر تا سال بعد کلی کاسبی تازه عمرا ضرر کنی و...
فکر نکنم اینطوری چرخ اقتصاد و تولید بگرده
و یا طرح وامهای زود بازده و... اکثرا وقتی گرفته می شه صرف کار دیگه ای می شه و....
موارد زیاده و تذکر های اقتصاد دانهای محترم مجلس هم همینطور. (57897)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۹ ۲۰:۳۸:۳۶
آقای محترم، نرخ بهره در کشورهایی که شما می فرمائید چند دهم درصد جابجا می شه، یک رقمیه و همون نیم درصد تغییر نرخ بهره، نسبت به کل بهره محاسبه شده رقم زیادیه.
با این حساب شما باید نرخ بهره دوباره به 30 درصد و بالاتر برگرده تا اقتصاد ایران شکوفا بشه!
عجب. اقتصاد آقایون رو هم فهمیدیم! ربا، محور توسعه! (58090)
 
رهگذر
۱۳۸۷-۰۱-۳۰ ۰۱:۵۳:۵۹
سلام
دوست عزیز بعید می دونم شما متوجه صحبتهای من نشده باشید.
ولی در کل خدمت شما باید عرض کنم که من گفتم یکسری از تصمیمات اقتصادی به اشتباه گرفته شده و خلاف علم اقتصاد و دنیا گرفته شده به عنوان مثال به نرخ بهره بانکی اشاره کردم
چه بخواهید وچه نخواهید و یا چشمانمان رو ببندیم.. کاهش نرخ بهره بانکی با این شرایط که در اقتصاد ما هست موجب افزایش نقدینگی و نرخ تورم میشه (و یا افزایش بی رویه بودجه عمرانی) و یا طرح وام و......اگه شما معتقد هستید غیر این هست خوب بهتره که دلیل بیارید ونه عوض کردن موضوع( اینکه سود بانکی وربا رو پیش کشیدید یه موضوعی دیگه است)
و این فقط یک مثال بود ونه اینکه راهکاری راهبردی در مقوله توسعه اقتصادی! (58114)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۰۹:۲۴:۵۲
راه حل شما براي مقاله نوشتن خوبه ولي متاسفانه قابليت اجرايي نداره!
اولا كه تا بيان در يه منطقه مثلا نظامي آپارتمان سازي كنن و بعد براش فضاي سبز و مدرسه و درمانگاه و مسجد و فروشگاه و هزار تا چيز ديگه درست كنن احتمالا نوه هاي ما كمر خم كردن و ثانيا براي بافت هاي فرسوده فعلي 4، 5 برابر مالكان فعلي وارث درست شده كه حالا بيا و اين املاك رو بين اينها تقسيم كن ببين چي ميشه!
بنابراين من به پيشنهاد شما هم يه پيشنهاد اضافه ميكنم!
قبل از ساخت اين آپارتمانها نصف كل فضا رو به ساخت دادگاه اختصاص بدن!
شايد يكي از مشكلات فعلي جامعه ما اينه كه اون هايي هم كه به فكر حل مشكل هستند راهكارهاشون مثل شما شعاري بيش نيست! (57826)
 
پاسخ
۱۳۸۷-۰۲-۰۱ ۱۴:۱۵:۱۶
به نظر شما، پروژه های عظیمی مانند شهرک اکباتان، شهرک چمران، نور، فکوری که همگی توسط پیمانکاران خارجی انجام شده چندسال طول کشیده است؟
اینقدر در این چند سال داخل مملکت کار بزرگ ندیدیم که فکر می کنیم ساخت چندتا بلوک بلندمرتبه ، شکستن شاخ آقا غول است!
با بکارگیری تکنولوژی های روز و استفاده از پیمانکاران حرفه ای خارجی مطمئناً در بازه 10 ساله،مسکن از حالت بحرانی خارج شده و به وضعیت عادی برمی گردد، مخصوصاً وقتی به هرم سنی کشور توجه بفرمایید.
نکته اساسی این راه حل که مورد تأیید بنده نیز می باشد، حل اساسی بحران زلزله در تهران می باشد که شاید بسیار مهمتر از مسأله مسکن باشد.
نکته آخر اینکه این کار کاملاً شدنی است، منتها به شرط اینکه، حاکمان ما قبول کنند، اولاً مسکن اولین و حیاتی ترین نیاز شهروندان است، ثانیاً وضعیت اجاره نشینها از حد بحرانی هم فراتر رفته و ثالثاً و از همه مهتمر اینکه مردم عادی در این مملکت حق ادامه حیات دارند! (58311)
 
ali
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۰۹:۳۶:۰۶
According to developed counries history the most important key point is to share this issue with international organization ,they have good and well based sciene,the fee of the building will be decreezed significantly, put in place case per case plan will do nothingi,whereas Iran can do many thing in Tehran Particullary
Regards (57831)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۰۹:۴۹:۵۱
فکر کنم هم اون کسي که اين مقاله رو داده هم الف که اين پيشنهاد رو گذاشته دچار توهم شدن.نه اينکه اين کار نشدني نيست تا هست ولي نه تو ايران.بعدشم اين طرحها طرحهاي جديدي نيست که اينقدر شلوغش کردين فکر کنم شما تازه شنيدين.نمونه اين طرح نواب بود. (57835)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۱۰:۰۰:۲۸
با عنایت به دست مریزادی که به آقای کرباسچی در مورد خدماتی که انجام داده بودند گفتیم اگر مدیر دیگری در ان حد واندازه داریم -که چنین پروژه هایی رو به سرانجام برسانند -بیاورید تا بفرستیمش پیش کرباسچی (57839)
 
حامد
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۱۱:۲۳:۰۹
این پروژه احتیاج به یک مدیر قوی و با قوام داره ، که بعید می دونم دکتر قالیباف که البته مدیر قوی ای هست تا یکی ، دو سال دیگه در شهرداری باشه. تا بعد خدا چی بخواهد. (57862)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۱۱:۳۶:۴۳
در مرور مجموعه قوانين و آيين نامه هاي مرتبط با تامين مسكن با مصوبه شماره 380 شوراي اقتصاد مورخ 26/1/1354در خصوص شرايط و مشخصات اوراق سپرده پس انداز مسكن واعطاء وامهاي مربوطه مواجه گشتم به چند نكته مهم در اين آيين نامه براي من بسيار جالب بود
ماده 4 : سود سپرده پس انداز مسكن 8درصد در سال مي باشد
ماده 6:نرخ بهره وامها در اجراي آيين نامه فوق الذكر به شرح ذيل خواهد بود:
الف- براي خريد واحد مسكوني تا يك ميليون ريال 4 درصد در سال
ب- براي خريد واحد مسكوني بيش از يك ميليون ريال و تا دو ميليون ريال 5 درصد
ج- براي خريد واح مسكوني بيش از دو ميليون ريال و تا سه ميليون ريال 6 درصد نسبت به مازاد 2 ميليون ريال بهره بصورت ساده و استهلاكي محاسبه ميشود و وامهاي مذكور بدون كارمزد خواهد بود
پس از عمليات ساختماني بترتيب تقدم پرداخت به دارندگاه سپرده پس انداز مسكن واگذار مي شود با اين ترتيب كه دارنده اوراق سپرده بانك مسكن تا معادل 25% بهاي واحد مسكوني واگذار شده هنگام خريد واحد مسكوني را با استرداد اوراق مربوطه و 75%بقيه بهاي موضوع واگذاري در برابر واحد مسكوني مورد معامله به صورت وام پانزده ساله بر ذمه خريدار خواهد بود.
دانستم چرا پدران ما صاحب خانه مي شدند و دغدغه آن را نداشتند و ما اند خم كوچه اي هستيم كه بن بست است. اين ايين نامه توسط دولت فاسد نوشته شده وام هاي مسكن آنرا باشرايط ناعادلانه و وام هاي بي مصرف حال حاضر مقايسه كنيد
مشكل مسكن و افزايش قيمت مسكن تنها و تنها مترتب از سياستهاي بدون برنامه و بي هدف دولت و سخنان نسنجيده و ناآگاهانه رييس اين دولت مي باشد و بس...
كارشناسي كه كمترين شناختي از ويژگي بخش مسكن در ايران دارد به اين موضوع آگاه است كه تامين كننده اصلي مسكن در ايران به ميزان 90درصد و حتي بيشتر در اختيار بخش خصوصي است و از حوزه هاي نادري است كه عامل تعيين كننده آن تنها و تنها بازار مي باشد وليكن به علت عدم آگاهي مسولين اين بخش و در راس آن رييس اين دولت مداوما\" به تحريك عرضه و تقاضا اقدام نموده اند و هجوم تقاضا به اين بخش همراه با توان كم عرضه و ساير سياستهاي منفعلانه دولت در زمينه ارايه وام مسكن و تامين مصالح ساختماني و... منجر به تبديل شدن تامين مسكن به عنوان معضل بزرگ اين كشور تبديل شده است خدايا خود ناظر بر نا آگاهي سياستمداران ما باش كه تنها از دايره كوچك و تنگ ذهن خود به خداوندي تو و به مواهبت مي نگرند (57865)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۱۳:۰۴:۵۴
اين طرح موفقي كه در برخي از كشورها اجرا شده است و آن را به نام طراحي دوباره زمين مي شناسند. (57889)
 
poorya
۱۳۸۷-۰۱-۲۸ ۱۶:۰۰:۰۹
احتمالا این دانشجوی محترم دکترا دانشجوی رییس جمهور محترم میباشند یا هر دوی آنها دانشجو آقای دکتر بهبهانی بوده اند که بدون در نظر گرفتن مسائل نظریه میدهند در کلان شهری مثل تهران طرح داده شده حداقل دو قرن زمان میبرد (57935)
 
مهندس اریان
۱۳۸۷-۰۱-۲۹ ۰۴:۴۰:۱۷
بهره بانکی را برای پرداخت وام به صنایع و بخش تولید کم کردند

در نتیجه تعدادی از تولید کنندگان هم که نیازی به وام نداشتند مبالغ زیادی وام با بهره کم از بانکها دریافت نمودند و ان را در راه خرید مسکن بکار گرفتند بعضی بانکها هم به نحوه مصرف وام های داده شده اهمیت ندادند و یا توان کنترل ان را نداشتند.
در صورتی که دولت میتوانست از طریق تخفیف های مالیاتی و در اختیار گذاشتن تسهیلات غیر نقدی به بخش تولید کمک کند و در اقزایش تولید رقابت ایجاد کند.

-بانک های بخش خصوصی باید در مورد پرداخت وام مسکن با ضابطه عمل میکردند نه اینکه مجاز باشند هر چه نقدینگی دارند با سودهای خیلی زیاد و تا 80درصد مبلغ هر ملک وام خرید مسکن پرداخت نمایند.

-به جای پرداخت پول نقد به پیمانکاران طرحهای عمرانی در صدی از هر پرداخت یا پیش پرداخت از طریق حواله های تحویل مصالح و امکانات و تسهیلات وپرداخت سهام انجام میشد و سعی میشد کمتر پولهای کلان به انها پرداخت گردد.که سودهای خود را در راه خرید مسکن بکار نگیرند.

-قانون پیش خرید مسکن باید فورا از طرف مجلس محترم تصویب و ابلاغ گردد تا قسمتی از فشارها از خرید به پیش خرید مسکن تبدیل شود. و سازندگان انبوه ساز فعال شوند و دولت هم وام پیش خرید مسکن پرداخت کند. (57987)
 
علي
۱۳۸۷-۰۱-۲۹ ۰۷:۱۱:۰۷
ساخت مسكن با بهترين مصالح طبق اعلام سازندگان حداكثر متري 400هزار تومان ميشود يادمان نرود متري 400 هزار تومان پس مشكل كجاست ؟اگر بدون هرگونه رانت بازي بيايند وساخت و ساز حداقا 5000 واحددر هر مركز استان يا شهركهاي اقماري بستگي به جمعيت بدهند شركتهاي سازنده درست حسابي كه با استاندارد روز و مصالح خوب كار بكنند البته در اين مورد با نظارت واقعي و اگر شهامت داشته باشند براي يكبار بدهند چند شركت خارجي بدون واسطه قطعا با سرعت عمل و ساختي كه از آنها درخارج ديده شده و بگذارند در ايران عزيز هم كاربكنند كمر اين گروه بساز و بنداز وبورس باز در اين رشته كه اين چنين دارند به اين مملكت و مردم خيانت مي كنند قطعا ميشكند انشااله. (57992)
 
علی
۱۳۸۷-۰۱-۲۹ ۰۷:۲۷:۲۴
با تشکر از الف که این پیشنهاد را درج کرده اند همچنین تشکر میکنم از تمام کسانی که وقت گذاشتن این مطلب رو خوندن و صد البته کلی انتقاد کردن و بر تخیلی بودن این طرح صحه گذاشتن!

اما خوانندگان محترم باید بخاطر داشته باشن که مطلب ارائه شده اگر هیچ حسنی نداشته باشه حداقل این حسن رو داره که به مسولین هشدار میده تو رو به هر چی مقدساته اجرای چنین طرح هایی هم به مخیله تان خطور نکنه

در هر حال از الف باید متشکر بود و امیدوارم این پیشنهادها همچنان ادامه داشته باشد


متشکرم (57994)
 
سروش
۱۳۸۷-۰۱-۲۹ ۱۰:۳۷:۱۰
دست کم خود من بارها به چنین طرحی فکر کرده ام. به نظر می رسد به عنوان یک طرح کلان، قابل طرح باشد اما متاسفانه چون شهرداری تهران سکوی پرتاب شده است طرحهای زودبازده و آش نذری کاربردش بیشتر است. بعد از کرباسچی دیگر از شهرداری تهران نمی توان انتظار طرحهای کلان و زیربنایی داشت. (58014)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۹ ۲۰:۴۰:۲۳
مشکلاتی که کرباسچی با توسعه ی بی مبنا و غیر علمی و با فروش تراکم برای تهران ایجاد کرد، با میلیاردها دلار هزینه هم قابل حل نیست. (58091)
 
جواد
۱۳۸۷-۰۱-۲۹ ۱۰:۴۴:۵۴
خوبه من هم با شما موافقم .
مثلا از پادگان قلعه مرغي نزديك كشتارگاه سابق يا ف لج ارتش در خيابان عباس آباد مي توان به اين منظور استفاده كرد . اما نكته در اين جاست كه خود اين سازمان هاي مالك هم افراد و كاركناني دارند بي خانه يا به دنبال خانه دوم و سوم و چهارم و .... كه هرگز اجازه اين كار را نخواهند داد ! (58018)
 
------
۱۳۸۷-۰۱-۲۹ ۱۷:۲۹:۲۴
تا جایی که من برداشت می کنم، موضوع هیچ ربطی به دولت و رییس جمهور و ... ندارد. چرا برخی دوستان در مواجهه با اینگونه پیشنهادها تعصبات سیاسی به خرج می دهند؟ اگر این پیشنهاد غیرعملی است به شکل منطقی و علمی اثبات کنید و حداقل بهره مندی خود از یک هوش حداقلی را نمایش دهید... (58073)
 
۱۳۸۷-۰۱-۲۹ ۲۰:۳۶:۰۳
مطمئن باشید در ایران همان -به قول شما - بافر را هم به یک محله بد ساخت و نامناسب تبدیل می کنند و یک آب هم رویش می خورند.
مگر از این نمونه ها در شهرهای کشورمان کم داشته ایم؟
به گمان من، مشکل این است که به جای اصلاح و منظم کردن امور به فکر راه هایی برای فرار از مشکلات خود ساخته خود هستیم. (58089)
 
۱۳۸۷-۰۱-۳۰ ۰۰:۴۶:۱۵
جالبه! وقتي نگاه ميكنم، دوستان هموطني كه از خارج از ايران (پرچمهاي خارجي) نظر ميدهند بيشتر به ديده مثبت به پيشنهاد نگاه كرده اند و ترجيح داده اند از محكوم كردن آن به خاطر سليقه هاي سياسي خودداري كنند، اما بيشتر دوستان نظردهنده از ايران توجهي به اصل اين ايده نداشته اند و فقط جايي پيدا كرده اند براي درد دل!
چند وقت پيش در جايي مي خواندم كه هيچ مشكل بزرگي غير قابل حل نيست، اگر آن را به بخش هاي كوچكتر تقسيم كنيم. من هم با اين دانشجوي محترم موافقم. به نظرم اصل مسأله، مشكل مسكن است كه بخش مهمي از توليد ناخالص ملي را به خود اختصاص مي دهد. اينكه شهردار قاليباف باشد و رييس جمهور احمدي نژاد، يا اينكه سابقة دولت ما در طرحهاي مشابه خوب است يا بد مسائلي حاشيه اي هستند كه بايد حل شوند. تأكيد ميكنم: بايد حل شوند. پيشنهاد ميكنم سايت محترم الف از نويسندة مقاله درخواست كند موضوع را بيشتر تشريح نمايد و مثلا از ابعاد اقتصادي آن حرف بزند تا دوستان نظردهنده بدانند كه در صورت انجام چنين طرحي تا چه اندازه منفعت نصيب مردم خواهد شد.
با تشكر. (58109)
 
امير110
۱۳۸۷-۰۱-۳۰ ۰۶:۴۸:۰۵
1-اين طرح مشابه طرح آقاي كرباسچي قبل از عنصر نامطلوب شدن؟! است.
2-توانايي علمي و اجرايي اين دولت بسيار ضعيف است.از عهده اين كارا بر نمي آيد.(شاهد 3 سال گذشته).براي مثال اين آقاي باصطلاح رئيس جمهور در خصوص كاهش قيمت مسكن افاضات فرمودند : قيمتها را پايين بياور وزير مسكن.انگار قيمتها هم مثل آدم هستند كه بگيرن و زندان بكنند.
3-بازار مسكن در ايران واقعا يك بازار رقابتي است.تنها وظيفه دولت در اين بازار فقط تحريك عرضه و تقاضا ست و خود نمي تواند نه عرضه كننده باشدو نه تقاضا كننده.الحمدا.. وظيفه تحريك عرضه و تقاضا را هم نتوانسته انجام بده (يا به قولي كاملا ريده).پس بهتره هيچ دخالتي نكنه تا وضع بدتر از اين نشه. (58122)
 
سید محمد نوربخش
۱۳۸۷-۰۱-۳۰ ۱۱:۰۸:۵۷
ایده جالبی است. البته در مورد عملی بودنش یه کم شک دارم.

البته همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند امسال ساله نوآوری است و باید ایده های جدید رو مطرح کنیم و روشون بیشتر فکر کنیم (58127)
 
۱۳۸۷-۰۱-۳۱ ۰۹:۲۷:۱۰
تصمیم اخیر دولت مبنی بر انحصار پرداخت وام مسکن توسط بانک مسکن نیز می تواند باعث افزایش قیمت مسکن شود به این دلیل وقتی بانکهای خصوصی که بخش قابل توجهی از سپرده های مردم را در اختیار دارند نتوانند فعالیت کامل داشته باشند و بخشی از فعالیت خود را که همان پرداخت وام مسکن می باشد حذف نمایند ممکن است دچار افت فعالیت شده در وهله نخست سهام آنها افت کرده و در مرحله بعدی مشتریان خود را از دست می دهند و مشتریان با خارج کردن سپرده خود به دنبال جایگزین که یکی از شاخص ترین آن مسکن برای اجاره دادن است خواهند رفت امیدوارم در تصمیم گیری های دولت خدمتگزار بخصوص دراین بخش حیاتی احساسی عمل نشده باشد چون این تصمیم یک اشکال پیچیده و پنهانی دارد. (58205)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.