نظر منتشر شده
۳۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 176154
نقدی بر عملكرد دفاتر نهاد رهبري در دانشگاه ها
رضا نساجی، 30 دی 91
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۴
نسل دهه هفتاد انجمن های اسلامی در مواجهه با ما هماره از دو رویکرد مدیریت فرهنگی در دانشگاه های زمان اصلاحات انتقاد می کنند؛ مدیریت اصلاحات و مدیریت نهاد رهبری.

اخیرا در مراسم پایانی نشست آموزشی دفتر تحکیم وحدت در مشهد مقدس، به عنوان یک فعال سابق دانشجویی، برخی از تحلیل های انتقادی خود را در حضور دانشجویان فعال در انجمن های اسلامی به شخص حجت الاسلام محمدیان- مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها- ارائه دادم و امیدوار بودم ایشان تحلیل متفاوتی از علل وضعیت موجود در دانشگاه ها را شنیده و در کنار تحلیل های سنتی خود و مشاوران و معاونان محترم شان مد نظر گیرند. اما متاسفانه ایشان بر همان تحلیل های گذشته خود اصرار نمودند.

ظاهرا ایشان توجه نداشت که هدف من، به چالش کشیدن ایشان نیست، که اولا؛ ایشان میراث دار اشتباهات مدیران گذشته نهاد است و ثانیا عمده اشتباهات به وزارت علوم خاتمی و احمدی نژاد باز می گردد. ثالثا؛ ما تنها امیدوار بودیم ایشان به جهت ارتباطات بهتر دانشجویی و تحلیل های بالنسبه عمیق تر، زین پس اقدام جدی تری صورت دهد تا بلکه در یک سال باقیمانده از مدیرت مدیران کنونی فرهنگی دانشگاه ها، تحول حداقلی صورت گیرد.

بر این اساس، در این مجال نگاهی داریم به برخی سیاست های غلط نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها در دوران مدیریت حجت الاسلام قمی و سپس حجت الاسلام محمدیان:

گسترش کانون های نهاد رهبری همچنان که معاونت فرهنگی وزارت علوم خاتمی با تشکیل کانون های فرهنگی و هنری، مستقیما به تصدی گری فرهنگی و موازی سازی با تشکل های اصیل دانشجویی پرداخت، مدیریت وقت نهاد رهبری هم کانون ها و تشکل های مشابهی را تشکیل داد که رقیب تشکل های مذهبی شدند. تشکل هایی از قبیل کانون قرآن و عترت، کانون مهدویت، کانون فرهنگی و اجتماعی(کفا) و...

به این لیست می باید «هیئت های دانشجویی» را هم افزود چراکه پیش از راه اندازی این هیئت ها، اداره امور مساجد و برگزاری مراسم مذهبی به عهده تشکل هایی همچون انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی بود. همچنان که هنوز هم در برخی از دانشگاه ها، انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی مراسم مذهبی دانشگاه را برگزار می کنند. اما با تشکیل این هیئت ها، لایه هایی از دانشجویان مذهبی که گرایش سیاسی نداشته و یا مواضع محافظه کارانه داشتند، جذب هیئت دانشجویی شده و در ادامه حتی مانع فعالیت تشکل های مذهبی سیاسی در مساجد شدند. بدین ترتیب تفکرات شبه حجتیه ای و خط اسلام غیرسیاسی در مساجد گسترش یافت و به جهت موقعیت استراتژیک مساجد در تجمیع دانشجویان مذهبی و مستعد فعالیت فرهنگی و سیاسی، به جرأت می توانیم بگوییم بسیاری از این نیروها «هدر» رفتند.

براساس آنچه گفته شد، انتقادات زیر بر این سیاست وارد است:
- ورود مستقیم نهاد رهبری در عرصه فعالیت های تشکیلاتی که حمایت مادی و معنوی آن از کانون های وابسته به خود را در مقابل تشکل های مستقل دانشجویی در پی دارد.

- موازی سازی تشکیلاتی در برابر تشکل های متقدم و موثر انجمن اسلامی، جامعه اسلامی و بسیج دانشجویی، با این تفاوت که این کانون ها همچون تشکل های مستقل دانشجویی نمی باید پاسخگوی «هیئت نظارت بر تشکلهای اسلامی» دانشگاه باشند و ضمنا حمایت جدی نهاد رهبری را هم با خود دارند،

- افزایش تعداد تشکل های با عقاید کاملا همسان که عموما تعداد نیروهایشان انگشت شمار است،

- گسترش روحیات فردگرایانه و خودخواهانه در دانشجویان فعال سیاسی و فرهنگی که کار جمعی و تشکیلاتی را برنتابیده و به محض بروز نخستین اختلاف نظرها انشعاب می کنند و یا تشکل جدیدی به وجود می آورند،

- قبضه شدن امکانات فیزیکی (محیط مسجد به عنوان مهمترین محل جذب نیرو) و مادی (ردیف بودجه های نهاد رهبری برای تشکل های دانشجویی) توسط کانون های وابسته به نهاد

- بسط تشکل های جزیره ای که همبستگی تشکیلاتی و فکری چندانی در سطح کشور نداشته و فعالیت آنها تعمیق فکری و سازماندهی گروهی شبیه اتحادیه های دانشجویی نمی یابد،

- گسترش تفکرات غیرسیاسی در دانشجویان مذهبی که نوعی «سکولاریسم اسلامی» به مثابه «سکولاریسم مسیحی» (جدایی دین از سیاست) است. مسئولان نهاد رهبری در دفاع از این سیاست، از لزوم تکثر سیاسی و فرهنگی در دانشگاه سخن می گویند که سخنی نابجاست. تکثر سیاسی زمانی شکل می گیرد که طیف ها و قطب های مختلف سیاسی در کنار هم فعالیت موثر و پویا در جذب نیرو و بسط فرهنگ سیاسی داشته باشند نه اینکه تعدادی تشکل همخوان و همسو با همدیگر در جذب بودجه و برگزاری برنامه های کم مخاطب رقابت کنند. ما هم مخالف «تکثر سیاسی» و «تقویت تشکلهای دانشجویی» نیستیم، بلکه انتقاد ما متوجه «تفرق سیاسی» و «فردیت عامه دانشجویان» است که در پی این سیاست ها به وجود آمده است. بدین معنا که فردیت کنشگر سیاسی که می بایست درون ساختار تشکل های دانشجویی به اراده و تفکر جمعی بدل گردد، همچنان مهار نشده و فرد به دنبال تمایلات شخصی خود است تا فعالیت جمعی و گروهی.

لذا نظر جمعی و مشورتی را نمی پذیرد و در رخداد نخستین اختلاف نظر، اقدام به انشعاب و تاسیس یک تشکل جدید می کند که آن هم در چنین فضای متشتت و تفرقه آمیزی توفیقی نخواهد داشت. لذا آنچه که امروزه از تشکل های دانشجویی می بینیم، اراده های معدود نخبگان دانشجویی است که هر کدام یک تشکل کوچک یا بزرگ را در دست گرفته اند و حتی در یک استراتژی یا تاکتیک خاص هم توان وحدت در نظر و عمل ندارند. در این مورد شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اتفاقا مسئولان نهاد رهبری اعتقاد جدی به تکثر سیاسی ندارند.

با دانستن اینکه برخی کانون ها و تشکل هایی زیر مجموعه نهاد رهبری در دانشگاه های مختلف از ابتدای تاسیس تشکل «جنبش عدالتخواه دانشجویی» در آن حضور یافته و یا همراهی داشته اند، می توان این کانون ها را استثنایی در کل آنها دانست که بواسطه ارتباطات فکری و تشکگیلاتی با این تشکل نوظهور و خوشفکر دانشجویی، موجب شدند روح تازه ای در کالبد سیاسی آن دانشگاه ها دمیده شود. اما جالب اینجاست که فعالان همین کانون ها چند سال قبل از سوی نهاد رهبری و وزارت علوم تحت فشار قرار گرفتند که یا با جنبش عدالتخواه قطع رابطه کنند یا کانون را ترک گفته، تشکل جدیدی با عنوان «عدالتخواهی» به ثبت برسانند که زیر نظر «هیئت نظارت بر تشکلهای اسلامی» دانشگاه باشد، که البته با وجود سخت گیری این هیئت ها معلوم بود هیچ گاه مجوز فعالیت اولیه دریافت نخواهند کرد و اگر هم مجوز بگیرند امکانات گذشته خود در ذیل نهاد رهبری را نخواهد داشت.

در مورد رشد تفکرات غیر سیاسی در کانون ها و هیئت های زیرمجموعه نهاد رهبری هم، مسئولان امر می گویند که به طور طبیعی گروهی از دانشجویان مذهبی علاقه ای به فعالیت سیاسی ندارند و لذا می باید آنها را در قالب کانون قرآن و هیئت دانشجویی متشکل ساخت. این عبارت هم که اخیرا از مسئول محترم نهاد رهبری شنیدم، مخالف صریح شعار اعتقادی ما مبنی بر اینکه «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ما» بوده و نوعی سفسطه است. اساسا وظیفه تشکل های دانشجویی اینست که دانشجویان را به تشکل های اجتماعی و سیاسی جذب و اعتقادات مذهبی آنها را با روحیات توامان تئوریک و عمل گرایانه چنان در هم آمیزند که حتی اگر دانش آموز تازه دانشجو شده پیش از این گرایش سیاسی نداشته، هم اینک در محیط دانشگاه – که لزوما می باید سیاسی و انسان ساز باشد- روحیات سیاسی و اجتماعی پیدا کند. وگرنه چه تفاوتی بین دانشگاه و دبیرستان است؟ اساسا مگر اسلام ناب محمدی (ص) در مقابل گونه های پوشالی اسلام غیرسیاسی و غیرمتعهد معنا پیدا نمی کند؟ در شرایط کنونی که قابل مقایسه با فضای تک قطبی دهه شصت دانشگاه ها نیست؛ اساسا این سوال باید به ذهن مسئولین ما برسد که چرا علیرغم تنوع تشکل های سیاسی انقلابی با گرایش های متفاوت از راست تا چپ (جامعه اسلامی تا انجمن اسلامی) عده ای این تشکل را رها کرده و خواستار تشکل غیر سیاسی هستند؟ آیا آنها روحیت حجتیه ای را با خود به مساجد منتقل نمی سازند؟ آیا صرف رویگردانی آنها از بسیج و انجمن، نباید زنگ خطر رشد سکولاریسم را به صدا در می آورد؟ تأسیس تشکل ها و اتحادیه های فصلی یکی از اقدامات غلط نهاد رهبری بر بخش تشکلهای اسلامی این نهاد، گسترش تشکل ها و اتحادیه های فصلی بود که از بالا شکل گرفته و البته در بسط گسترده خود در سطح دانشگاه ها هم ناموفق بودند.

«شورای عالی خواهران مسلمان»، «سازمان رسانه دانشجویی»، «مجمع وبلاگ نویسان» و.... از این دست تشکل ها بودند که البته هیچ کدام در حال حاضر وجود ندارند. چراکه بلافاصله پس از تغییر مدیریت تشکلهای اسلامی نهاد رهبری، همه ین تشکلها منحل شدند. البته در اینجا لازم است تشکل «شورای هماهنگی اردوهای جهادی» را استثنا نماییم. چراکه این تشکل برخلاف تشکلهای قبلی از کف دانشگاه ها و به صورت خودجوش از پایین به بالا شکل گرفته و در نهایت به یک شورای هماهنگی و اتحادیه مرکزی رسید. ضمن اینکه حرف های تازه ای در مقام نظر و عمل برای گفتنم داشت و قبل از رسمیت یافن شورای مرکزی آن، کارهای قابل توجهی انجام داده بود. البته اینکه این تشکل در کش و قوس با اردوهای سازندگی بسیج به ترتیب دیگری بدل شد، بحث دیگری است که مجال جداگانه ای می طلبد.

عدم استقلال رآی نمایندگان نهاد رهبری در مواجهه با مدیران محافظه کار دانشگاهی از آنجا که قاطبه مدیران دانشگاهی، مواضع سیاسی و همچنین منافع شخصی خود را مطمح نظر داشته و برخوردهای سلبی با دانشجویان را به درک مقابل و همفکری ترجیح می دهند، انتظار دانشجویان از مسئولان نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها اینست که با توجه به روحیات طلبی، بی طرفی سیاسی و عدم وابستگی به روسای دانشگاه ها، این مواضع را تلطیف و از فعالیت های دانشجویی حمایت کنند. با توجه به اینکه مسئول نهاد انشگاه ها مستقیما از سوی دفتر نهاد نمایندگی انتخاب می شود و وابستگی سیاسی و اداری با مدیران دانشگاه ندارد، چنین انتظاری کاملا به جاست، خاصه اینکه مسئول نهاد در کلیه دستگاه های نظارتی و انضباطی مربوط به فعالیت های دانشجویی(کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی، هیئت نظارت بر تشکلهای اسلامی و شورای انضباطی دانشجویان) حضور داشته و با داشتن یک حق رأی می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

اما در بسیاری موارد دیده می شود که مسئولان نهاد در یک توافق نانوشته با مدیران دانشگاه، در ذبح تشکلهای دانشجویی یا مشارکت می کنند و یا سکوت. ظاهرا آنان قصد ندارند مواقعیت خود را با چالش با همکاران دانشگاهی خود به خطر بیندازند و آبرو و آینده دانشجویان – بویژه فعالان دانشجویی- چندان اهمیتی برای آنها ندارد. البته ما انتظار نداریم که یک مسئول نهاد به تنهایی در برابر کلیه اعضای نهادهای ناظر و انضباطی دانشگاه – که عملا قاطبه آن مستقیم یا غیرمستقیم از سوی رئیس دانشگاه انتخاب می شوند- بایستد و خود را سپر بلای دانشجویان کند. اما اگر با استفاده از پلتیک ریش سفیدی و احترام طرفین به لیاس روحانیت و جایگاه مسئول نهاد – که عملا نماینده رهبر انقلاب در دانشگاه محسوب می شود- این مواضع عمدتا سلبی را تلطیف و طرفیت را به اجرای قانون – بدون تفاسیر شخصی- بخواند، به حداقل وظیفه شرعی و قانونی خود عمل کرده است. امری که در بسیاری موارد اتفاق نمی افتد و دانشگاه را به حیاط خلوت رئیس دانشگاه بدل می سازد، رئیسی که حتی به وزیر علوم هم پاسخگو نیست، چه برسد به دانشجو
 
فرشاد
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۱:۵۸:۲۴
به اعتقاد بنده، وجود نهادهای حکومتی یا وابسته به حکومت در دانشگاهها نه تنها هیچ گونه بازدهی مفیدی نداشته بلکه در کاهش مشارکت سیاسی دانشجویان و به عبارت عوامانه تر سیب زمینی کردن دانشجویان موثرند.
با وجود چنین نهادهایی هیچ دانشجویی جرات ارائه انتقاد و مشارکت سیاسی سازنده را نداشته و ترجیح می دهد تا وضعیت موجود را تحمل کند تا اینکه دارای ستاره های متعدد آینده سوز گردد! (1092049) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۲۰:۴۳:۵۷
سیاست موازی سازی که یکی از سیاستهای پنهان کلان کشور برای ایجاد تعادل بوده، دیگر جواب نمی دهد. (1093046) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۲:۱۸:۵۶
اين مقاله بوي نفاق (1092078) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۱-۱۱-۰۱ ۰۰:۵۶:۵۱
اتفاقاً اين مقاله اظهار دردي است كه مگر كسي از منافع دنيوي خودش بگذرد تا چنين خودسانسوري نكند (1093407) (alef-13)
 
dovoud
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۲:۲۰:۵۰
اقای نساجی دانشگاههای ما به علت ساختاری که دارند برای کار سیاسی تعبیه نشده اند . در کشور ما به علت نبود و ضعف عمیق احزاب سیاسی ، فشار سیاسی وارد حوزه دانشگاه می شود و دانشجو به خاطر روحیات جوانی و نقادی در مواجه با مسایل سیاسی تندروی می کند و با توجه به اینکه ساختار دانشگاه هم غیر سیاسی تعریف شده ناخود گاه آسیب جدی نصیب دانشجو می شود چون نهادی برای حمایت از دانشجو نیست . بنده سالها عضو دفتر تحکیم دانشگاه تبریز بودم به نظر من دانشجو باید در داخل دانشگاه دنبال مطالبات قانونی خود باشد . در دوران خاتمی فضا برای کار انجمنهای اسلامی بسیار فراهم بود حتی نظرات انجمن های اسلامی در گزینش اساتید و روسای دانشگاهها و تغذیه دانشجویان و اردوهای علمی و ... و مهمتر از آن دفاع از دانشجو در مقابل رفتارهای تبیعض آمیز اساتید در نمره دهی و فعالیتهای نشریاتی و تریبونهای ازاد و ... دارای اهمیت بود ولی اکنون متاسفانه اینگونه نیست و فعالیت دانشجوی آزاد و نقاد بسیار هزینه بر شده است . (1092080) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۲:۵۸:۴۰
ببخشید میدونم که منتشر نمی کنید ولی میگم من معتقدم و به کرات دیدم که نهاد با کارهاش دو تا نیجه سریع دریافت میکنه یک خیانت در حق نام رهبری که منتسب بهش هست دوم خیانت به دین و دیانت و عجیب اینه که چقدر در این زمینه کوشا و فعاله
خواستید در یک مقاله مفصل توضیح میدم البته بدون رو دربایستی های نگارنده متن فوق (1092129) (alef-1)
 
یک مدرس
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۲۲:۵۳:۱۰
دوست عزیز مقاله ات را بنویس و در چارچوب قوانین و مقرات و رعایت اخلاق انتقاداتت را مطرح کن که احتمالا حرف دل بسیاری دیگر از دانشجویان و اساتید مذهبی ولی زبان بسته است. (1093236) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۳:۱۷:۰۹
بسیار عالی بود. (1092165) (alef-1)
 
امین
Netherlands
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۳:۲۱:۴۸
اتفاقا راه اندازی هیت های دانشجویی خیلی کار قشنگی بود چرا شما ها همه کارها رو در سیاسی بودنش تعریف میکنین،به نظر من دانشجو ها آنجایی که باید سیاسی باشند خیلی هم خوب سیاسی هستند ولی اگه منظورتان اینه که دانشجوهای متدین ومذهبی ابزار دست تشکلهایی باشند که هر روز با یک گروه سیاسی زد و بند میکنن ، نه خیر اصلا دیگه دانشجو ها فریب نمی خورند (1092166) (alef-1)
 
hosein
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۷:۲۱:۴۸
موافقم دقیقا همینطوره (1092649) (alef-13)
 
محمودرضا
United States
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۹:۴۷:۰۷
به نظطرم مهمتذین هشداری که این متن داشت؛ رسوخ روحیات حجتیه ای در مساجد و تشکلهای دانشجویی بود.
نباید از این مسئله غفلت کرد. خودآگاه یا ناخودآگاه عملکرد مسئولین دارد به این مسئله دامن می زند. (1092918) (alef-13)
 
سینا
Netherlands
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۳:۳۱:۲۴
من دانشجوی دکتری دانشگاه تهران هستم و کارشناسی و ارشد را در دانشگاه امیر کبیر بودم بر خلاف تصور خیلی ها که فکر میکنن تمام دانشجو های امیرکبیر سیاسی هستند اتفاقا تعداد قابل توجهی از دانشجویان اصلا علاقه ای به مباحث سیاسی و تشکل ها ندارند.که موضوع تاسیس کانونهای فرهنگی توسط دانشگاه خیلی مورد استقبال آنها مواجه میشد (1092186) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۱-۱۱-۰۱ ۰۰:۵۹:۱۳
بله درست مي فرماييد كه برخي علاق به كارسياسي ندارند چون به ايجاد جو پادگاني وتحميل هزينه بر دانشجوي آرمان خواه باعث اين بي ميلي مي شود (1093408) (alef-13)
 
نگار
Netherlands
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۳:۳۶:۱۱
در دانشگاه ما که نهاد خیلی خوب فعالیت میکنه و واقعا همراه دانشجوهاست حتی بچه ها برا حل مشکلات شخصی و خانوادگی شون هم سراغ نهاد میرن و به نهاد اعتماد دارن. (1092199) (alef-1)
 
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۷:۲۴:۲۸
با نگار موافقم من خودم چنین بار تو دانشگاه برام اتفاق افتاد و نهاد کمکم کرد (1092655) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۷:۴۶:۳۷
خیلی جالبه
این دوستانی که منفی دادند، اصلا میدونند که ایشون تو چه دانشگاهی درس می‌خونه؟ (1092705) (alef-13)
 
معصومه
United States
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۹:۴۹:۳۰
خواهر! برادر! مسئله را شخصی وفردی نکنید. نهاد رهبری که مددکار اجتماعی و مرکز مشاوره دانشجویی نیست. نهاد بایn در سیاستگذاری و اجرای سیاستهای کلان فرهنگی دانشگاه ها موثر باشد.... آنهم سیاستهای متناسب با آرمانهای انقلاب اسلامی نه اسلام عمل صرف به فرایض (1092920) (alef-13)
 
حامد
Netherlands
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۳:۳۹:۲۰
از اون موقعی که هیت تو دانشگاه ما تاسیس شده در مناسبت ها ی مذهبی مختلف تو مسجد دانشگاه برنامه میذارن و دانشجو ها هم خیلی شرکت میکنن (1092202) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۹:۴۱:۴۶
چندتا کامنت با اسمهای مختلف میذاری ؟خجالت بکش دوره این شلوغ بازیها گذشت (1092909) (alef-13)
 
بامی
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۳:۴۱:۳۴
الف جان وقاحت رو به حد اعلی خودش رسوندی
بدون که مردم توهین به نهادهای منصوب رهبری رو اصلا و ابدا تحمل نمیکنن و واکنش قاطعانه نشون میدن... (1092206) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۷:۵۶:۴۱
توي كجاي قانون اساسي نوشته شده نهادهای منصوب رهبری مصنويت دارند

همه انسانند وجايز الخطا هيچكس جز 14 مغصوم معصوم نيستند (1092736) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۲۱:۲۵:۰۰
این همه تعصب برای چی؟
بهتره کمی تعصبات را کنار بگذاریم و خیال نکنیم هرکس انتقاد کرد توهین کرده و دشمنه و ... (1093113) (alef-13)
 
قلی
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۲۳:۲۷:۲۹
واکنش قاطعانه مردم از تعداد منفی هات مشخصه (1093301) (alef-13)
 
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۱-۰۱ ۱۸:۲۳:۴۹
فک کنم نویسنده این نظر یکی از همین کسانی باشد که آقای نساجی آنها را نقد کرده اند ! :) (1094667) (alef-13)
 
abbas
United Kingdom
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۳:۴۲:۲۰
اینهمه تشکیلات هست تو دانشگاه؟!!!! (1092212) (alef-1)
 
نهادی
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۴:۴۱:۵۵
متاسفانه در دوره آقای محمدیان برخی تشکلهای دانشجویی از جمله مستقلی ها !! بر نهاد سیطره پیدا کردند و از طرفی نیز با رشد باندهای مختلف درون نهاد ، انرژی نهاد هدر رفت و نیروهای با تجربه و توامند که داخل این باندها نبودند رفته رفته ایزوله شده و یا از نهاد رفتند . پیشنهاد می کنم فهرستی از نیروهایی که در همین دو سال اخیر از نهاد جدا شدند را دربیارید ، می بینید که اغلب این نیروها و مدیران از نهاد خارج شده و به عنوان هیات علمی و ... در مصادر مهمتری به کشور خدمت می کنند ولی همان افراد ناکارآمد پیرامون حاج آقا رژه می روند . در ثانی آقای محمدیان با اتخاذ موضع نامناسب در وقایع 88 ( شبیه موضع جبهه پایداری) و افراط بی حد در دفاع از آقای احمدی نژاد ( در نمازخانه نهاد عملا و به صراحت از ایشان حمایت کرد) باعث شد نهاد که بایستی در خط رهبری و به دور از موضع گیری های جناحی باشد ، منحرف شود و بسیاری از نیروهای ولایی نهاد و دانشگاهیان از مواضع نهاد انتقاد کنند و از آن فاصله گیرند و بعضا نیروهایی به مدیریت برسند که به عنوان مثال یک متصدی با مدرک فوق دیپلم به یکی از مدیریت های حساس رسید و یک لیسانس فیزیک مدیر رصد نهاد هست . این ها مشتی از سومدیریت ایشان هست .انشا االله نهاد دوباره نماینده رهبری در دانشگاه باشد و نه نماینده طیف خاصی از افراد با تفکرات حجتیه ای و .... (1092333) (alef-1)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۷:۱۸:۰۵
به نظرم شما جزو اون دسته ای هستید که گفتید از نهاد خارج شدند و به عنوان هیات علمی و ... خدمت می کنن.
که البته بر طبق گفته خودتون احتمالا یا هیت علمی شدین یا در ... خدمت میکنین.
در هر صورت امیدوارم اینبار در ... ایزوله نشی (1092644) (alef-13)
 
یک برادر و دوست قدیمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۵:۰۰:۲۱
ای کاش برادر نساجی به همان ساز و کار دموکراتیکی که در این مقاله از آن دم می زند اعتقاد داشت و زمانی که خود در در یکی از همین انجمن ها نتوانست آراء را به خود جلب نماید آن انجمن را زیر سئوال نمی برد و به دنبال تاسیس تشکلی دیگر نمی افتاد.
در مقام صحبت کردن و تحلیل کردن کار خیلی آسان است ولی زمانی که وقت عمل پیش آید ........ (1092373) (alef-1)
 
یونس نادری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۵:۵۱:۱۵
سلام
آقای نساجی حرف دل مارو زدین.نقد و راهکارهای عالمانه ای دادین.بیش از99درصد دانشگاههای کشور فضای واقعا بسته ای دارند.اکثریت مدیران نهادهای دانشگاهها بیش از آنکه حامی تشکلهای دانشجویی و فعالین دانشجویی باشند حامی روساو معاونین دانشگاهها هستند............. حوزه هم در مقابل سیاست میزی زانو میزند (1092453) (alef-1)
 
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۶:۵۳:۴۱
پسر خوب
اگه حمایت نهاد دانشگاه سیستان و بلوچستان از تشکیل تشکلی که شما دنبالش بودید نبود که الان بعنوان هیات موسس اون تشکل وجود خارجی نداشتی... (1092599) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۵:۵۲:۵۹
شما اگر می خواهید در نقد نهاد رهبری و بسیج دانشجویی مطلب بنویسید باید پای درد دل دانشجویان بنشیدنید .
ما با اینکه آنها دوست دارند با هم کیشان (هم فکر یا هم تیپ)خود کار کنند مشگلی نداریم ، اما کاش به ما هم اجازه فعالیت می دادند ، بر سر فعالیت فرهنگی دانشگاهها همان آمده که در مساجد(حتی هیئتها) شاهد هستیم (1092456) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۶:۰۲:۰۰
انشاالله همه نهادهاي غيرپاسخگو كه براي خود مصونيت آهنين درست كرده اند مورد نقد قراربگيرند تا كسي درجايگاه حق مطلق به زير نگاه نكند بلكه درجايگاه انسان جايزالخطا خود را حس كند (1092484) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۶:۰۸:۱۰
اولا در دانشگاه ها تشكل هاي مختلفي فعاليت مي كنند از دفتر فرهنگي گرفته تا گروههاي مختلف كوهنوردي و تئاتر و فيلم و موسيقي بگير تا انواع تشكل هاي ديگر. اگر منظور شما انجمن به اصطلاح اسلامي است، بنده خاطره اي كه از انجمن دارم اين است كه يك پاتوقي بوده براي دانشجويان درس نحوان و سيگاري و يا محلي براي دختر بازي و لاس زدن. هميشه از انجمن دود سيگار بيرون مي زد. همان بهتر كه تشكلي كه گوش به فرمان ورشكستگان سياسي دفتر تحكيم وحدت مثل علي افشاري هاست تعطيل شود. (1092506) (alef-1)
 
خادم الحسین ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۶:۴۹:۵۴
به نام خدا
جناب آقای نساجی عزیر
در دانشگاهی که تشکل ها، کانون ها . انجمن های مختلف علمی با دیدگاه های متفاوت در حال فعالیت هستند جهت ایجاد هم دلی و وحدت میان آن ها قاعدتا باید نقطه مشترکشان پررنگ کرد. نقطه مشترکی که میان همه دانشجویان مسلمان حتی آن ها که در دیدگاه مخالف جنابعالی هستند وجود دارد دستگاهی است که همچون نوری بیش از 1400 سال در حال پرتوافشانی است و آن دستگاه اهل بیت ع می باشد.
ابتکار جناب حجه الاسلام محمدیان در تقویت هیت های داتشجویی همان پررنگ کردن نقطه مشترک همه فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است که بزرگترین برکت آن این است که دانشجویان مختلف با هر دیدگاه سیاسی اعم از بسیجی، انجمنی، تحکیمی و .. نام و نشان خود را کنار می گذارند و همه زیر پرچم اهل بیت ع تحت نام مشترک هیات با هم بودن و در یک کلمه وحدت در مقابل دشمنان این نظام را به همگان نشان می دهند.
آیا اجتماع دیدگاه های مختلف در زیر پرچم اهل بیت ع جدایی دین از سیاست است?!
به نظر حقیر برای جلوگیری از انحراف هیات ها و اتفاقا جلوگیری از جدایی دین از سیاست و ممانعت از سوء استفاده انجمن حجتیه باید هیات ها تحت نظارت مستقیم روحانیت و نهاد دانشگاه فعالیت نمایند تجربه مثبتی که برکات آن را به عینه در دانشگاه خود لمس نموده ایم. (1092593) (alef-13)
 
حزب الله
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۷:۰۶:۳۸
بنظر من باید یک بازنگری در نگرش نهادهای دانشگاه صورت بگیره.. باید نهاد رهبری تکیه گاه همه گروه ها با نظرات متفاوت باشه،تا همه بتوانند همچنان نگاه امیدوارانه خود را نسبت به این حفظ کنند و فعالیت خود که همان احساس تکلیف هست در این زمان به نحو احسن انجام دهند .نه اینکه کی بود کی بود؟ من نبودم. (1092630) (alef-13)
 
فاطمه
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۷:۰۸:۴۵
اگر در بستر قانون نشود فعالیت کرد کجا می شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هر کسی تاب و توان اجرای قانون رو نداره یاعلی....... حالا هر کی میخاد باشه (1092633) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۱۷:۱۴:۴۷
سلام.هرچندبه هیچ وجه موافق بازگشت انجمن های اسلامی به سبک دوران اصلاحات نیستم ولی اینکه درنهاد دانشگاه هاتشکل سازی ازبالا صورت میگیرد نه از بدنه دانشجویی و عدم کارایی بعضی از تشکل های ساخته نهادباآقای نساجی موافقم. (1092639) (alef-13)
 
الف الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۳۰ ۲۲:۰۸:۰۴
با توجه به عملکرد نهاد به نظر هیچ فایده ای برای نظام ندارند و اسم رهبری را فقط برای تظاهر به یدک می کشند و حتی بسیار سختگیر در گزینش استاد دخالت در کار دانشگاهها و رویه یکسان و غیر علمی بدون توجه به رشد و پیشرفت و نیز یکطرفه عمل کردن و دوست و رفیق بازی کاملا در ان جریان دارند استفاده از افراد غیر علمی و سطحی نگری از افت های نهاد است که بودجه کلانی هم ظاهرا خرج می کند که باعث تاسف است .به نظر من باید در این نهاد تجدید نظر شود و خلاف فرامین رهبری هم عمل می شود (1093176) (alef-13)
 
Russian Federation
۱۳۹۱-۱۱-۰۱ ۰۰:۵۰:۱۵
در دانشگاه تشکیلاتی چون کانون فرهنگی دانشجویی وجود دارد و به موازات آن جهاد دانشگاهی هم همان کار را می کند و نهاد رهبری هم به موازات آنها هم همان کار را انجام میدهد. مضافا بر اینکه بودجه و بریز و بپاش نهاد به مراتب بیشتر و تعدد پستهای الکی بیشتر و کارایی آن به مراتب از قسمتهای موازی با آن کمتر است و همچنین محلی برای ورود یک عده به دانشگاه به عنوانهای مختلف و سپس استاد دروس معارف می باشد. (1093400) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.