نرگس آبیار کارگردان فیلم «نفس» در نشست خبری با اشاره به اظهارات فراستی درمورد آرشیوی بودن صحنههای فیلمش گفت: خوشحالم که صحنههای فیلم آنچنان واقعی شدند که فکر میکنند، صحنهها آرشیوی است در حالی که تمام این سکانسها بازسازی شده است.
نشست خبری فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه کنندگی محمد قاسمی صبح امروز در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.
نیما حسنی نسب منتقد نشست بود که در ابتدای نقدش گفت: بعد از فیلم «شیار ۱۴۳»، که مورد توجه خیلیها قرار گرفت و اقبال عمومی هم داشت، فیلم ساختن را برای فیلمسازان حرفه ای سخت میکند. اینکه خانم آبیار در مسیر فیلمسازیش گرفتار استرسها و وسواسها نشدند و در فاصله یک سال کار بعدیشان را شروع کردند، در جای خودش ارزنده است. اشکالی که معمولا وجود دارد که فیلمسازان به اعتبار فیلم قبلیشان سوار بر توفیق آن میشوند ولی عوامل این فیلم، همه را برای آن فیلم باقی گذاشتند و در کار جدیدشان سراغ فرم و لحن جدید رفتند.
این منتقد بیان کرد: نرگس آبیار به سمت یک تجربه متفاوت در لحن و روایتی متفاوت رفت که نشاندهنده کار جاهطلبانه این کارگردان است. او توانست بخشی از تاریخ معاصر کشور را از نگاه و زبان یک کودک به صورت فانتزی به تصویر بکشد.
نرگس آبیار کارگردان این فیلم در ابتدای صحبتهایش در پاسخ به سوالی که آیا تصمیم دارند از این فیلم سریالی بسازند گفت: سکانسهای خیلی خوبی از این فیلم حذف شده است به دلیل اینکه حوصله مخاطب نمیکشد تا انتهای فیلم بنشیند. ممکن است فیلم را بلند کنیم و نسخه سریالی هم آماده کنیم.
وی پیرامون گرفتن بازی از بازیگران در این فیلم، افزود: در خصوص بازی گرفتن از بازیگران این فیلم، نگاه من این است که تا آنجایی که ممکن باشد، بازیها به چشم نیاید. در حقیقت به دنبال این بودم تا در این فیلم طراحی صحنه، میزانسن و بازی بازیگران همه در اختیار فیلم باشند.
این کارگردان ادامه داد: در ساخت فیلم «نفس» از جلوههای ویژه فراوانی استفاده کردیم، برای مثال باید بیان کنم که این فیلم در فصل تابستان ساخته شده، اما در زمان نمایش مخاطبان صحنههایی از فصل زمستان را مشاهده میکنند.
آبیار خاطرنشان کرد: بسیار خوشحال هستیم که برنامه سینمایی ۷ که شب گذشته از تلویزیون پخش شود، آقای مسعود فراستی منتقد سینما در سخنرانی گفت که در این فیلم از تصاویر آرشیوی استفاده شده، ولی باید بیان کنم تمام صحنههای فیلم ازجمله سخنرانی امام خمینی(ره) در بهشت زهرا و صحنههای دیگر تماماً ساخته شده است.
وی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را داشتیم تا یک فیلم رئال باورپذیر و در عین حال فانتزی داشته باشیم، توضیح داد: در «نفس» ۴ بچه سرتق بازی میکردند که همهاش با هم دعوا میکردند و ما یک نفر را گذاشته بودیم که اینها را از هم جدا کند. این فیلم پشت صحنه بسیار خوبی داشت و با توجه به اینکه عوامل به یاد دنیای کودکی خود میافتادند، «نفس» را بسیار دوست داشتند.
کارگردان فیلم «شیار ۱۴۳» بیان کرد: ساره نورموسوی بازیگر نقش بهار خیلی خوب گریه میکرد و خیلی خوب میخندید و بازیگر بسیار باهوشی بود.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا گریم در این فیلم با توجه به روند داستان تغییر نمیکند، توضیح داد: در این فیلم یک تاریخ ۳ ساله از سال ۵۷ تا ۶۰ به تصویر کشیده شده است و ما باید یک رشد نرم را در شخصیتهای داستان نشان میدادیم.
محمدحسین قاسمی تهیهکننده این فیلم در ادامه بیان کرد: این کار بر اساس یکی از رمانهای نرگس آبیار به نام «نفس» ساخته شده است. ما در طول جنگ ۲ هزار و ۹۰۶ کودک داشتیم که همه شهید شدند و متاسفانه هیچکس تا به حال به آن نپرداخته است. هدف ما این بود که به رؤیاها و زندگی کودکانه در آن برهه زمانی بپردازیم و هیچ چیز بهتر از سینما نمیتواند چنین مفاهیمی را دنبال کند.
پانتهآ پناهیها بازیگر این فیلم سینمایی گفت: بازی در «نفس» برای من یک تجربه عجیب و چالش برانگیز بود و خوشحالم که بعد از آشنایی با نرگس آبیار، بازی در این فیلم را پذیرفتم.
شبنم مقدمی یکی دیگر از بازیگران فیلم «نفس» در ادامه بیان کرد: من کمترین سهم را در این فیلم داشتم اما با توجه به به نقش کوتاهی که بازی کردم کارم نسبت به بقیه سختتر بود. البته بخشهایی از بازی من در این فیلم حذف شده است. یکی از مهمترین چالشهای من در این نقش لهجه شخصیتی بود که بازی کردم.
گلاره عباسی نیز بیان کرد: نقش معلم در این فیلم را بسیار دوست داشتم و خوشحالم که سهمی هر چقدر کوچک از یک فیلم پاک و معصوم داشتم. زمانی که فیلم را دیدم متوجه شدم که «نفس» پاکتر از آنچه فکر میکردم شده است.
نرگس آبیار کارگردان این فیلم با اشاره به اینکه از موسیقی تلفیقی ایرانی و کُولی استفاده شده است، گفت: خوشبختانه موسیقی این فیلم خوب از آب درآمد و آنطور که میخواستم تنها موسیقی مخاطب را به هیجان نمیآورد، بلکه صحنهها و بازیها بود که باعث رضایت مخاطب میشد.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین بخشهای «نفس» انیمیشنهای استفاده شده در این کار است. برای ساخت بخشهای انیمیشن زمان زیادی گذاشتیم و با گروههای مختلفی صحبت کردیم تا در نهایت با جمشید گوهری و امین حقشناس برای ساخت این بخشها به توافق رسیدیم. ما به دنبال ساخت انیمیشن هالیوودی نبودیم و میخواستیم انیمیشنهایی که ساخته میشود نگاهی کودکانه داشته باشد.
در ادامه این جلسه نیکزاد فیلمبردار این فیلم بیان کرد: در یک اثر سینمایی هماهنگی بین طراح صحنه، فیلمبردار و جلوههای ویژه از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر تصویرها در این فیلم خوب شده است به دلیل کار گروهی است. دوربین در «نفس» قرار بود سیار باشد و جریان زندگی در آن دیده شود چرا که دوربین باید از نگاه یک کودک به دنیا نگاه میکرد.
این فیلمبردار با اشاره به وضعیت سینماهای کشور گفت: تمام هزینههای مربوط به DCP انجام شد تا فیلم در نهایت به صورت دوبعدی روی پرده سینما دیده شود. ما در ایران تنها ۱۲ سالن Dسینما داریم و بقیه سالنها Eسینما است. در چنین شرایطی سینماداران ما به جای آنکه برای نمایش فیلمها از دو لامپ Eسینما استفاده کنند، برای کم کردن هزینه از یک لامپ استفاده میکنند. متاسفانه مدیران سینمایی کشور بعد از سالها نتوانستند سالنهای مناسبی را برای مردم در حوزه سینما بسازند. ما حتی بعد از سالها یک کاخ جشنواره مناسب سینما نداریم. در کشوری که انقلاب فرهنگی دارد، باید به مردم، نگاه و فرهنگ آنها احترام بگذارد.
ساره نورموسوی بازیگر نقش «بهار» گفت: خانم آبیار برای ساخت این فیلم بسیار تلاش کرد. بعد از دیدن «نفس» متوجه شدم که این فیلم بسیار تاثیرگذار است و همه برای ساخت آن تلاش بسیاری کردند. به عنوان مثال دوربین بسیار سنگین بود و عمو نیکزاد کمرش درد میگرفت.