کد مطلب: 264651
معمای ۸ دقیقه سکوت در کابین خلبان هواپیمای سانحهدیده آلمانی
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۲۲
سکوت ۸ دقیقهای خلبانی که هواپیمایش در حال شیرجه به سمت زمین بوده و له شدن جعبه سیاهی که برای فشارهای خیلی بالا طراحی شده، سوالات بسیاری در ذهن کارشناسان هوانوردی و خانوادههای جانباختگان ایرباس ۳۲۰ ایجاد کرده است.
به گزارش فارس، سقوط هواپیمای خطوط هوایی «جرمنوینگز» که به کشته شدن ۱۴۸ مسافر از جمله ۲ خبرنگار ایرانی منجر شد، نقطه تاریکی دارد و آن بیخبری از علت سقوط و علت عجیب سکوت خلبان در هشت دقیقه سقوط به سمت زمین است.
هواپیمای سانحهدیده، ۲۴ سال در خدمت خطوط هوایی آلمان بوده که البته مقامات شرکت جرمنوینگز که برَند ارزان شرکت لوفتهانزا محسوب میشود، اصرار دارند که با تعویض به موقع قطعات، هواپیما در وضعیت مناسبی بوده است.
با این اصرار مستدل آلمانیها، نگاهها از احتمال سقوط هواپیما به دلیل فرسودگی قطعات دور شد و نگاهها به سوی ۸ دقیقه سکوت رفت.
۸ دقیقه سکوت دقائق پس از ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی است که هواپیما در ارتفاع ۳۸ هزار پایی، همه ارتباطهای خود با برج مراقبت را قطع میکند و با شیبی تند، به سمت زمین شیرجه میرود.
۸ دقیقه طول میکشد تا این شیرجه به برخورد با کوههای آلپ منجر میشود.
بر اساس قوانین یاتا، خلبانان به هنگام بروز هرگونه مشکل از جمله هواپیماربایی و یا نقص فنی، پیغام اضطرار میفرستند که سیگنال این پیغام، همه برجهای مراقبت موجود در اطراف محل پرواز را به حالت آمادهباش درمیآرود.
خلبان خطوط هوایی جرمنوینگز اما در ۸ دقیقه سقوط هیچ پیغام صوتی و یا پیام اضطراری مخابره نکرده که همین موضوع، گمانهزنیها را در خصوص وقایع غیرمعمول صورتگرفته در کابین خلبان، تقویت میکند.
هواپیمای مالزیایی که سال پیش در مسیر رفتن به چین گم شد هم وضعیتی مشابه داشت؛ هواپیما از مسیر خود خارج شد ولی هیچ صدا و سیگنالی از کابین خلبان مخابره نشد.
امدادگران فرانسوی این بار به محل حادثه رسیدند و با جستجویی یک روزه، جعبه سیاه را پیدا کردند؛ در جعبه سیاه بخشی وجود دارد که به ضبط همه صداهای موجود در کابین خلبان میپردازد.
پیدا شدن این ضبط صوت باید به شایعات و گمانهزنیهای ضد و نقیض پایان میداد ولی وقتی امدادگران اعلام کردند که «ضبط صوت برای مقاومت در برابر فشاری بسیار سنگینتر از سقوط ساخته شده ولی این ضبط صوت، له شده»، دوباره بازار شایعات داغ شد.
اروپاییها گفتهاند که در آزمایشگاههای پیشرفته ایرباس، سعی خواهند کرد که اطلاعات موجود در این ضبط صوت را که حالا بیشتر به آهنپاره میماند، بازیابی کنند.
اروپاییها و به خصوص فرانسویها که هنوز خاطره سریال ۳ روزه تیراندازی و گروگانگیری چند ماه پیش از خاطرشان پاک نشده، از همان دیشب گفتند که «هیچ علتی را برای سقوط این پرنده، رد نمیکنیم و همه احتمالات را درنظر میگیریم.»
امروز اما لغت «تروریسم» و احتمال عملیات خرابکارانه در ایرباس ۳۲۰، علناً در رسانههای اروپایی منتشر شد.
قرتاسب
۱۳۹۴-۰۱-۰۵ ۲۲:۳۵:۴۹
جالب واقعا (2766496) (alef-3)
مگه حرف زدن ماليات داره؟ بگو هرچي ميخواي بگي! ديگه همه شدن كارشناس خبره سقوط و تروريسم! (2766531) (alef-3)
احتمالا یک حادثه بوده اما فرانسوی ها و صهیونیست ها آن را به بهترین فرصت برای اسلام هراسی تبدیل خواهند کرد. (2766711) (alef-3)
ایر باس آ_ 320 با سیستم Fly-by- wire که تمام اطلاعات را بصورت دیجیتالی به کابین خلبانان از تمام نقاط هواپیما انتقال میدهد و اکثر کار کنترل هواپیما را بدونه خلبان انجام میدهد. این سیستم عملأ میتواند بدونه خلبان هواپیما را هدایت کند. ولی از اشکالاتی هم برخوردار است. از جمله اگر سنسورهای تعبیه شده روی بدنه ان یخ بزند اطلاعات اشتباه به کامپیوتر میدهد از جمله تعقییر مسیر و یا کم کردن ارتفاع سطح پرواز در اینصورت خلبان باید سیستم را خاموش کند و خودش بصورت دستی هماپیما را هدایت کند. البته اگر زود متوجه شود. و زمان کافی برای اینکار بماند. خلبانان این نوع از هواپیماها هم چون دیگر تمرین هدایت دستی را دارا نیستند لذا دچار اشکال و وقفه میشوند. اول باید متوجه بشوند چه اشکالی در کار است بعد باید سیستم را خاموش کنند بهد هم بتوانند کنترل را در دست بگیرند. بخاطر همین هواپیمای مطمئنی نیست. (2766753) (alef-10)