نظر منتشر شده
۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 354354
عامل اصلی تصادفات جاده‌ای چیست؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۰
جاده‌های ایران هنوز هم بحران‌سازند. خودروها هم ایمنی لازم را برای سرنشینان فراهم نمی‌کنند و در نهایت، خطاهای انسانی، منجر به وقوع حوادث ناگوار می‌شود. سه ضلع حادثه‌آفرین مثلث تردد در راه‌های ایران، همیشه خبرساز است.

به گزارش اقتصادنیوز، جاده‌های ایران هنوز هم بحران‌سازند. خودروها هم ایمنی لازم را برای سرنشینان فراهم نمی‌کنند و در نهایت، خطاهای انسانی، منجر به وقوع حوادث ناگوار می‌شود. سه ضلع حادثه‌آفرین مثلث تردد در راه‌های ایران، همیشه خبرساز است.

این بار اما عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی خبر از سهم بالای خطاهای انسانی در وقوع تصادفات جاده‌ای می‌دهد و ابعاد تازه‌ای از سوانح رانندگی کشور را بازگو می‌کند. همه جای دنیا هم همین است و انسان، بیش از دو عامل دیگر، سانحه‌آفرین می‌شود.

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابعاد دیگری از وضعیت سوانح جاده‌ای را در گفت‌وگو با هفته‌نامه تجارت‌فردا (شماره ۱۷۶) بازگو می‌کند. خلاصه‌ای از این گفت‌وگو را در اقتصادنیوز می‌خوانید:

*درست است که می‌گویند ایمنی در رانندگی از سه بخش انسان، جاده و خودرو تشکیل شده است، ولی معمولاً نقش و تاثیر آنها در بروز و پیشگیری از تصادفات، یک نقش کاملاً ترکیبی است. بر اساس آمار، اطلاعات و تحقیقاتی که نه‌تنها در ایران و بلکه در نقاط دیگر دنیا صورت گرفته است، عامل انسانی نقش پررنگ و محوری را در شکل‌گیری تصادفات جاده‌ای ایفا می‌کند و اساساً بین خودرو، انسان و جاده، هوشمندترین عامل که دارای قوه تصمیم‌گیری در مورد چگونگی به‌کارگیری دو عامل دیگر است، انسان بوده و این بشر است که با توجه به شرایط جاده و وضعیت خودرو، می‌تواند تصمیم بگیرد با چه سرعتی براند، کمربند ایمنی خود را ببندد یا اینکه بدون بستن کمربند، در جاده حرکت کند. اوست که تشخیص می‌دهد چراغ ترمز خودرو به درستی کار می‌کند و در نهایت آیا خودرو او، در شرایط ایده‌آلی برای رانندگی قرار دارد یا خیر. اوست که فاصله معنادار خودرو خود با خودرو دیگران را رعایت می‌کند و بنابراین می‌توان گفت دو عامل دیگر نیز، در ید اختیار و مدیریت عامل انسانی است و عامل انسان یا راننده‌ای که به نحوی برای رانندگی آموزش ‌دیده است، می‌تواند در بروز یا عدم شکل‌گیری یک سانحه تاثیرگذار باشد.

* در کنار این، افرادی که سیاستگذار هستند و مباحث آموزشی را دنبال می‌کنند، خیلی نسبت به این موضوع حساس نیستند و به همین دلیل هم، راننده یا هر فردی که پشت فرمان خودرو می‌نشیند، نمی‌داند آنچه حمل می‌کند، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و در واقع، او جانش را در جاده‌ها در طبق می‌گذارد و به این طرف و آن طرف می‌برد. چیزی که هیچ وقت قابل برگشت نیست و داستان سوانحش، بسیار فراتر از یک آسیب مادی و مالی است و حتی ممکن است کوچک‌ترین اشتباهی، منجر به از دست رفتن جان و بخشی از سلامتی او شود. پس نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا، معمولاً عامل انسانی نقش پررنگی در تصادفات دارد.

*چیزی که اطلاعات تصادفات در ایران نشان می‌دهد و بر اساس آمار پلیس به عنوان نهادی که در حین بروز تصادفات و سوانح، سر صحنه حاضر می‌شود و کروکی می‌کشد، بالغ بر ۸۰ درصد عوامل تصادفاتی که ثبت می‌شود، عامل انسان است که به چهار تخلف بسیار شایع منجر می‌شود که شامل خستگی و خواب‌آلودگی، انحراف به چپ، عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز است و این چهار عامل، معمولاً ۸۰ درصد علل وقوع تصادفات را به خود اختصاص می‌دهد.

*این مطالعات به صورت فراگیر در سطح بین‌المللی انجام نشده است و هر کشوری برای خود، آمارهای مربوط به تصادفات و علل و عوامل آن را منتشر می‌کند؛ اما آنچه به عنوان سهم انسان در وقوع تصادفات مطرح می‌شود، آماری بین ۶۵ تا ۹۰ درصد را شامل می‌شود. بنابراین این سهم، چیزی نیست که بتوان در مورد آن به صراحت قضاوت کرد و عامل انسانی را جداگانه در نظر گرفت و گفت این عامل به تنهایی، منجر به تصادفات و تلفات شده است.

*آنچه آمارهای مراجع رسمی می‌گویند، ما در سال ۹۴ برای چندمین سال پیاپی، کاهش تلفات را تجربه کرده‌ایم که این برای اولین بار است که کشور این وضعیت را در کاهش مستمر تلفات تجربه می‌کند. این آمارها می‌گویند میزان تلفات از یک عدد ۲۸ هزار‌نفری که در سال ۸۵ در کشور به عنوان تلفات حوادث رانندگی ثبت شده است، به ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر در سال ۹۴ رسیده است که البته هنوز آمارهای رسمی منتشر نشده است؛ ولی بالاتر از این رقم نیست. این عدد تقریباً نزدیک ۱۲ هزار نفر کاهش را نشان می‌دهد؛ پس آمارها گویای آن است که روند ایمنی در حوزه رانندگی که مشمول سه عامل انسان، جاده و خودرو است، روند مناسبی بوده ولی این عدد ۱۶ هزار‌نفری، به نسبت مدیریت جهانی، وضعیتی که باید وجود داشته باشد و آسیب‌هایی که کشور از بعد اقتصادی، اجتماعی و روانی موضوع متحمل می‌شود، بسیار بالاست و نیاز به کار جدی‌تر دارد.
 
کلمات کلیدی : تصادفات جاده ای
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۶:۴۷:۳۳
قطعا انسان نقش اساسی رو داره اگر نسان درست رانندگی کنه و سبقت نگیره و با سرعت مطمئنه حرکت کنه تصادف به حداقل میرسه ولی خب در ایران دوستان منکر رانندگی بد خودشون میشن و همه مشکلات رو ناشی از کج بودن جاده میدانند. (3712747) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۱۶:۴۷:۴۱
ريشه اصلى اقتصاد است كه باعث كيفيت پا يين ما شين وجاده واعصاب خراب راننده ووووو (3712748) (alef-11)
 
عمار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۹ ۲۳:۱۴:۳۳
به نظر من بیش از ۹۰درصد عامل تصادفات خطای انسانی است.اگر راننده تمام قوانین راهنمایی،رانندگی را به درستی اجرا کند حتی در یک جاده حادثه خیز و با یک خودرو یی مثل پراید یا پیکان هیچ اتفاقی نمی افتد (3713207) (alef-11)
 
M
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۰۴:۳۷:۳۸
کاهش امار کشته های ذکر شده در متن به علت احداث جاده های اتوبان بر میگردد.
که البته خطاهای بسیار زیاد راهداری ها در نداشتن دانش کافی در احداث ایمن دور برگردان ها و نبود تابلوهای درست -اهمیت ندادن به دید راننده -ایجاد تقاطع چهارطرفه در جاده ها-و لغزندگی جاده ها در زمان بارش باران و برف و خطای رانندگان کم تجربه در چگونگی ورود از فرعی به اصلی وعدم واکنش صحیح رانندگان در هنگام ورود حیوانات به جاده به دلیل ضعف نظام اموزش رانندگی کشور و نیز سبقت در زمانی که پشت سر خودروی روبرو مشخص نیست که باعث شاخ به شاخ شدن هر دو خودروی در حال سبقت از هر دو سمت می شود که نقش کامیونت و کامیون ها به دلیل خطای دیدی که ایجاد می کنند پر رنگ است. (3718096) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۳-۰۲ ۲۲:۰۷:۲۶
ا هیچ ربطی به جاده نداره وقتی که دیوانه وار رانندگی میکنی بدون رعایت حقوق بقیه کسایی که تو جاده هستن عاقبتش تصادفی البته وای به حال اون بی گناهی که بهش میزنند (3719050) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.