نظر منتشر شده
۲۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 100058
انتقاد آیت الله صافی گلپایگانی از مکتب ایرانی با زبان شعر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۲
 بخش خبری الف

 

آیت الله صافی گلپایگانی با سرودن شعر جدیدی از ترویج مکتب ایرانی و کوروش گرایی انتقاد کرد.

 

در شعر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ضمن انتقاد از کوروش گرایی و طرح مباحث جاهلی از ولایت اهل بیت(ع) و دین مبین اسلام به عنوان راههای رسیدن انسان به رستگاری در دنیا و آخرت یاد کرد.

 

در شعر این مرجع تقلید همچنین به گسترش عدل و عدالت و برچیده شدن ظلم در دوران پس از ظهور حضرت مهدی موعود(عج) نیز اشاره شده است.

 

به گزارش الف، سروده جدید آیت الله صافی گلپایگانی بدین شرح است:

 
ما را ز کورش و کی و جم اعتبار نیست / فخری به داریوش و به اسفندیار نیست

 

مرده است دور رستم و سیروس و کیقباد / ما را به جاهلیّت آن دوره کار نیست

 

در سایه‌ محمد(ص) و آل محمدیم / برتر از این برای بشر افتخار نیست

 

ابناء دین و سوره توحید و کوثریم / بر دل ز کفر و شرک و شرارت غبار نیست

 

اسلام، اعتقاد و نظام و هویت است / هر کس نداشت در دو جهان رستگار نیست

 

اندر دژ ولایت و حِصن امامتیم / مانند این حصار به گیتی حصار نیست

 

ما امت عدالت و صلح و اخوتیم / در ما نفاق و شیطنتِ دیوسار نیست

 

از جاهلیّتِ مجوس نگیریم رسم و راه / ما را به جز ولایت مهدی (عج) شعار نیست

 

اعلام «ان اکرمکم» باشد این پیام / در کیش ما به رنگ و نژاد اعتبار نیست

 

گر مدعی تلاش به توهین ما کند / با او بگو که از تو جز این انتظار نیست

 

تو باش و هفت خوان و خرافات و تُرَّهات / راهی که میروی ره پروردگار نیست

 

زنده است دین احمد(ص) و قرآن و اهل بیت(ع) / اَکمل از آن طریق سوی کردگار نیست

 

یارب رسان امام زمان منجی جهان / فرّخ زمان او که در آن، کار عار نیست

 

پر می‌کند ز عدل به امرِ خدا زمین / بهتر ز عصر دولت او روزگار نیست

 

آئین دین مداری و تقوی شود رواج/ رسم فساد و شرب مدام و قمار نیست

 

 مؤمن عزیز گردد و کافر شود ذلیل / مرد خدا به دوره‌ی او خوار و زار نیست
 

 
 
حسین افتخاری
۱۳۹۰-۰۱-۲۳ ۱۲:۰۴:۵۹
خداوند می فرمایند :
«من يتبع غير الاسلام ديناً فلن يقبل منه و هو في الآخره من الخاسرين»(آل عمران /85)
(( كسي كه غير از اسلام آييني براي خود انتخاب كند، از او پذيرفته نيست و در آخرت از زيانكاران است ))
اما صادقانه می گویم آیه فوق قطعا حجت است و ضمن احترام به سراینده اثر،قلبا و به شخصه علاوه بر اعتقاد به آیه فوق از دیدن طاق بستان و تخت جمشید و نقش رستم و هر اثری که نشاندهنده برتری دانش ملت ایران در آن مقطع زمانی نسبت به همسایگان باشد احساس افتخار و کیفور شدن می نمایم.
یقینا در زمان کوروش نه اسلام محمد ص و نه مسیحیت عیسی س بوده است که بخواهیم اعمال آنانرا با دستورات مسیحیت و اسلام مقایسه نماییم.
آنان در زمان خود و به نسبت نیازهای آن زمان شاید بسیار رهبری محبوب بوده باشند. (428853)
 
کارن تبری
۱۳۹۰-۰۱-۲۳ ۱۳:۱۹:۲۶
طبع شعر \\حضرت صافی خوب است و احترامشان واجب اما به نظر من «مکتب ایرانی» و بزرگداشت اسطوره های ملی و شخصیت های تاریخی ایران پیش از اسلام منافاتی با اسلام و رسول خدا و دیگر اولیای اسلامی ندارد بلکه همانطور که شهید مطهری در کتاب گرانسنگ«خدمات متقابل ایران و اسلام» ثابت کرده است تاثیر اسلام و ایران بر یکدیگر متقابل است.
مکتب بحق شیعه نیز البته به پیروی از رسول خدا و در «مکتب ایرانی \"و با فهمی که ایرانیان از الهیات داشتند بالید و رشد کرد وگرنه در سایر کشورها شیعه چه جایگاهی دارد. ماهم به هویت ملی و هم به هویت دینی و مذهبی خودمان می بالیم.
تازه با اسناد محکمی که تاریخ و تفاسیر المیزان و نمونه در تفسیر سوره مبارکه کهف ارائه کردند،دوران کوروش دوران جاهلیت نبوده است و احتمال «ذوالقرنین» بودن کوروش بسیار زیاد است. نمی شود به جرم عرب و عبری نبودن او این موضوع را نادیده انگاشت.
اگر ایران امروز شیعه و مستقل است هم نوع برداشتش از دین و ملیت با سایر کشورهای اسلامی متفاوت است. این یعنی مکتب ایرانی (428891)
 
آرش
۱۳۹۰-۰۱-۲۳ ۱۳:۲۱:۰۰
ما را هم ز عرب هیچ افتخار نیست
«این زمانه گرچه با هزاران رنگ
ترکتازی کند فساد فرنگ
گند و ننگ عرب زننده تر است
این کهن غم تبه کننده تر است»
م.امید (428892)
 
۱۳۹۰-۰۱-۲۴ ۰۱:۲۱:۴۴
سلام آقای آرش منظور شما اینه که حالا که گفته شد به ایرانی بودن و نژاد خود نبالید نژاد دیگر را می‌کوبید متأسفم (429188)
 
مهدی
۱۳۹۰-۰۱-۲۴ ۱۰:۵۱:۱۲
حتما شما را زانگلیس آمریکا وغرب افتخارات فراوانی است که سینه چاکان کفش واکس رنشان هستیدمانه غرب نه عرب میگوییم بلکه میگوییم اسلام شما اسلام بلد نیستیدقران میخوانید میگوییدعرب (429307)
 
کارن تبری
۱۳۹۰-۰۱-۲۳ ۱۳:۴۲:۴۵
به یقین حضرت آیت الله صافی با مفاهیم رمزی بیگانه نیست آیا در نوردیدن هفت خوان و کشتن دیو نمی تواند رمزی از هفت مرحله عرفان وخودسازی و کشتن اهریمن بداندیش یا همان شیطان باشد؟شاید بفرمایید شاهنامه یک اثر عرفانی نیست اما بی ارتباط با عرفان هم نیست زیرا رستم با آن همه زور و توانمندی همه جا از جمله در هفت خوان خدای یکتا را می ستاید و از او یاری می جوید.
به یزدان چنین گفت کای دادگر
تو دادی مرا دانش و زور و فر
که پیشم چه شیر و چه دیو و چه پیل
بیابان بی‌آب و دریای نیل
بداندیش بسیار و گر اندکیست
چو خشم آورم پیش چشمم یکیست
پس هفتخوان نمی تواند خرافه باشد.رمز یکتا پرستی دیرینه ایرانیان و مبارزه با بد اندیشان است که تا روزگار هست چنین باد. (428899)
 
۱۳۹۰-۰۱-۲۳ ۱۳:۵۳:۲۸
شعر قشنگی بود (428906)
 
۱۳۹۰-۰۱-۲۴ ۱۱:۰۱:۳۶
اگر ايران قبل از اسلام در دوران جاهليت به سر مي‌برد، چرا پيامبر گرامي اسلام فرمودند: اگر دانش در ثريا باشد مرداني از فارس بدان دست خواهند يافت؟ (429309)
 
سيدمحمدرضا منجم
۱۳۹۰-۰۱-۲۳ ۱۵:۳۹:۵۷
واقعا شعر زيبايي است بسيار پر مغز و استخوان دار بود پس از مدتها از خواندن يك شعر به وجد آمدم و لذت بردم
اما سرودن اين شعر با اين مضامين بلند و عميق و تكان دهنده آن هم توسط مرجع عاليقدر شيعه حضرت ايت اله صافي گلپايگاني جاي بسي تامل است.
آيا اين مطلع يك تذكر جدي است ؟ (428967)
 
علا
۱۳۹۰-۰۱-۲۳ ۱۷:۳۱:۲۶
دیدی چه بپا کردند مشتی عرب بربر خون ریزتر از چنگیز وحشی تر از اسکندر با ادای احترام به بزرگواری حضرت آیت ا...صافی مصلحت دین وملت ومملکت در آن است که بر طبل ایرانیت واسلامیت نکوبیم و به همین که هست بسنده کنیم . اکنون در دنیا 1.5میلیارد مسلمان است ولی از کدام کشور مسلمان غیرازایران آدم حسابی در کشور های خودشان یا خارج از کشورشان وجود دارد ولی به لطف الهی بیشترین و مبرز ترین دانشمندان در ینگه دنیا و اقصی نقاط عالم ایرانی هستند این یک نعمت الهی و ذاتی است . همین عمارت تخت جمشید(برخی خرابه مینامند مهم نیست) در سه هزار سال پیش با کدام اصول مهندسی و تجهیزات ساخته شده است که پس از سی قرن ستونهای استوار بدون کوچکترین انحراف و اعوجاجی پا برجا مانده است.این از افتخارات مختص ایرانی ها است باید قدر دانست و بلکه بسی افتخار هم نمود. (429023)
 
سید مهدی حسینی
۱۳۹۰-۰۱-۲۳ ۲۲:۵۶:۵۸
با سلام و احترام حضور دست اندرکاران سایت الف،به نظر من کار اشتباهی است که نظر مبارک یک مرجع تقلید را در معرض اظهار نظر عمومی بگذارید تا افرادی که شاید غرضی ندارند ولی قطعا تخصص کاملی ندارند بیایند با جملات سخیفی بیایند و اظهار نظر و ایجاد شبهه کنند. عزیزان اگر بنا به نقد عالمانه باشد این روش درست نیست لطفا حریم ها نشکنید.جوانی که نمی داند اسلام ناب با عرب فرق دارد و افتخار همه مومنان و در راس آنان علما و مراجع به اسلام است و نگرانی از ترجیح و برجسته کردن قومیت ها و ملیت ها در مقابل اسلام است و الا کسی با عشق به وطن و نمقش ایرانیان در گسترش اسلام ندارد. (429134)
 
حسن
۱۳۹۰-۰۱-۲۵ ۰۳:۰۳:۲۸
چگ.نه است که قران خدا اجازه میدهد که به چلشش بکشیم اما به چالش کشیدن بنده خدا جرم است؟ شما ها کاسه داغتر از آش هستید.
آیا رهبر انقلاب بارها نگفتند که حتی خود ایشان را هم به چالش بکشیم بگزریم از اینکه چون مگسان دور شیرینی چون ایراد دارند میترسند از آزادی بیان چون خودشان ایراد دارند و نقص خود را بپای بزرگان میگزارند (429550)
 
ع ف
۱۳۹۰-۰۱-۲۳ ۲۳:۰۷:۲۳
طبع شعر می تواند مطالب را بهتر از آنچه که بصورت عادی است منعکس و بیشتر به پذیرش مطالب ترغیب نماید به نوبه خود از این عالم ربانی تقدیر و تشکر بعمل آمده و از خداوند متعال عزت بیش از پیش وی را خواهانم (429138)
 
سياوش
۱۳۹۰-۰۱-۲۴ ۰۸:۴۰:۱۸
در كشور ما پيروان مذاهب مختلف هستند كه هر كدام براي خود محترم هستند ولي همه ما اول ايراني هستيم بعد پيرو فلان مذهب يا فرقه به نظر من هيچ منافاتي بين دين و مليت وجود نداردضمنا عليرغ نظر ايت ا.. صافي من به ايراني بودن افتخار ميكنم و از اينكه مذهب تشيع دارم خدا را شكر مي نمايم. (429249)
 
مختاري
۱۳۹۰-۰۱-۲۴ ۰۹:۵۱:۴۷
در کجاي اين شعر به مکتب ايراني اشاره شده است؟ (429284)
 
عماد
۱۳۹۰-۰۱-۲۴ ۱۰:۱۱:۰۴
هرکه را خدا دوست میدارد دوست میداریم
اما از فضل همه آنهایی که نام برده شد
مارا چه حاصل؟
فخر کنیم که چه؟
ما را به عمل خودمان حساب میکندد. (429294)
 
۱۳۹۰-۰۱-۲۴ ۱۲:۰۴:۵۵
سلام و درود همگان بر روح پاك مرجع مراجعين اسلام حضرت امام خميني (ره) و سلام و درود بندگان خوب خداوند به همه مراجعين تقليد جهان اسلام بخصوص حضرت آيت اله صافي دامت بركاته كه طبع شعري زيبا و خواندني دارند كه شيفتگان فراواني را در آستان خود جاي داده اند اما از باب اينكه اسطوره ها و پيشينيان ايران زمين را ناديده بگيريم كمي خوشايند نيست البته كوچكتر از آن هستيم كه بخواهيم در برابر ايشان ارزاندام نماييم ولي سخني است شايد كه قبول افتد چون پيشينيان پدران ما بوده اند و كسي به پدر و اجدادش بي حرمتي نميكند پس با عوض شدن دين نبايستي پدران را ناديده گرفت و حديث هم داريم كه پدر ظالم را بايستي احترام كرد پس از طرف كورش و داريوش ظلمي به اين آب و خاك نشده پس حداقل بايستي نام نيك از ايشان برده شود چون كورش نمادي بر ساختمان جهان دارد كه براي هميشه ماندگار است (429327)
 
داريوش
۱۳۹۰-۰۱-۲۴ ۱۲:۱۳:۳۵
واقعا براي شما الفي ها متأسفم ، اگر جرأت درج نظرات مخالفي كه با حفظ حريم افراد و رعايت اخلاق برايتان ارسال ميشود را نداريد چرا ذيل عكس حضرت آيت اله دقيقاً بيتي را درج كرده ايد كه مخالفين نظرش را با زبان شعر و بدون شنيدن نقد و نظرشان از قبل با توهيني كه نكرده اند محكوم ميكنند . آيا اين مصداق قصاص قبل از جنايت (اگر مخالفت را جنايت فرض كنيم ) نيست ؟ مگر حضرت آيت اله بر اساس اين آيه اراده نفرموده اند كه نظر خود را عمومي سازند كه : ... فبشر عبادي الذين يستمعون القول و يتبعون احسنه ... چگونه است كه ايشان و هم شما شعر را مصداق قولي كه قابل شنيدن و اتباع ميدانيد منتشر كرده اما از قبل هر نظر مخالف يا نقد كننده اي را محكوم ، مذموم و توهين كننده ميپنداريد و از مخالفان هم انتظاري جز آن ( يني توهين) نداريد ؟ اما از سوي ديگر مگر همه مخالفين از نظر شدت و حدت مخالفت و نيات يكسانند كه همه را بايد به چوب عمل مذموم از پيش معلوم كوبيد ؟ چنانچه حضرات بر سيره ائمه و شخص امام جعفر صادق (ع) و نيز امام باقر (ع) عمل نمايند خواهند ديد كه دانشگاهي به وسعت كشور به نام امامان صادق و باقر (عليهم السلام ) گسترده خواهد شد . امام باقر (ع) حتي عليرغم توهين مستقيم فرد هتاك بحثي صادقانه و عالمانه و بر مدار اخلاق و سيره نبوي داشته و حاضران را مجاز به تأديب فرد ندانستند نه مانند حضرت ايت اله كه ناديده و ناشنيده نقد مخالفان و نقادان را از پيش ، توهين فرض و ايشان را به چوب انتظاري جز اين نمي رود مورد ملاطفت قرار دهند . با تمام احترام و عزتي كه ايشان براي ما عوام دارند اما حق اين گلايه را براي خود بعنوان يك عامي كه دلايل مطمئنا محكم و متقن ايشان را نشنيده ام محفوظ مي دانم و عمل ايشان را در تعارض آشكار با اين نظر كه ميفرمايد : ... كونوا دعاة الناس بغير السنتكم .
اما از شما هم گلايه دارم كه بعنوان يك رسانه مجازي يك قول و نظر را از ديگران صلب يا به بهانه غير قابل انتشار به چوب سخافت و تكراري و بدون ارزش شنيدن دفن نماييد . البته صلاح مملكت خويش خسروان دانند و اين حق هم برايتان محفوظ است كه صلاح خود را خود برگزينيد .اما معناي برخي از كامنت ها را اكنون درك ميكنم كه به شما و سايت تان توهين ميكردند و ناراحت از عدم درج كامنت ارسالي شان شما را سانسورچي ميخواندند ، پيش خود ميگفتم چه مظلوم است اين سايت الف و چه توهين هايي به دست اندركاران اش ميشود . نتيجه اي كه امروز بدان رسيده ام آن است كه درج كامنت هاي توهيني به شما فقط براي مظلوم نمايي تان بوده و بس.اگر مدعايي غير از اين داريد شعري را كه ديروز برايتان ارسال كردم در معرض عموم قرار دهيد تا بينندگان ، خود قضاوت نمايند . (429331)
 
۱۳۹۰-۰۱-۲۵ ۰۲:۱۴:۵۲
ما هم پیرو محمدیم و از تبار کورشیم.به نیاکان یکتاپرست خود هم افتخار می کنیم.توهین به هر طرف این ها را هم توهین به خود می دانیم. (429546)
 
علی علیپور
۱۳۹۰-۰۱-۲۵ ۲۰:۱۴:۵۱
با رنگ خدایی گرفتن رفتار گاهی یک خدمت کوچک ثوابی بسیار بزرگ را موجب خواهد شد و اگر اکسیر خلوص به کار ها نخورد هر چند عمل بسیار هم بزرگ باشد کوچکترین ارزشی نخواهد داشت . (429748)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.