نظر منتشر شده
۹۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 298456
بازار منجمد خودرو در فضای واقعی و بازار داغ آن در فضای مجازی
حسین معروف، 8 شهریور 94
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۰
پس از ساخت اولین خودروی داخلی توسط شرکت ایران ناسیونال که در زمان خود و بخش کلاس قیمتی و عملکردی از بهترینها بود و مونتاژ اسطوره های بی نظیر توسط شرکت پارس خودرو، بنا به دلایلی کاملا متقن همچون جنگ تحمیلی و وضعیت اقتصادی نامناسب هیچگاه خوودرو سازی ایران نتوانست حرفی برای گفتن داشته باشد.

دلخوشی به مونتاژ کاری از نوع مدرن، خودکفایی تدریجی، تکوین خودرو و حتی شروع تولید خودرو با سطح خودکفایی بالا با مشارکت خودروسازان بزرگ نتوانست صنعت خودرو سازی کشور را به سطح مورد انتظار و مطلوب برساند، این در حالی است که تقریبا تمامی المان های تولید همچون نیروی انسانی متخصص، مواد اولیه و زیرساختها و مهمتر از آن بازار بزرگ و رو به رشد در اختیار بود.

پس از گذشت تقریبا دو دهه از تولد مجدد خودروسازی در ایران دیگر جایی برای انکار وجود خلاء مدیریتی در این صنعت باقی نمی ماند. این خلاء تماما محدود به بنگاه نیست و مربوط به سیاست گذاریهای کلان بلند مدت دولتها نیز میشود شاید نقش آنها کمتر از سوء مدیریت در سطح بنگاه ها نباشد.

گردش مالی بالا در زنجیره ارزش، بازار انحصاری، اشتغال زایی فراوان، نمادین بودن این صنعت و مواردی از این دست باعث شد تا این صنعت از تعرض سوء استفاده گران، سوداگران اقتصادی و سیاسی کاران در امان نماند. خواسته های حداکثری تاثیرگذاران منفی و خواسته های حداقلی ذینفعان اصلی همچون مشتریان، سهامداران و کارکنان زحمتکش سرانجام کارد را به استخوان رساند و کمپین نخریدن خودروی صفر را به راه انداخت.

تمامی موارد فوق بیانگر وجود واقعیات تأسف بار در این صنعت می باشد این کمپین حرکتی است اعتراضی و حاوی پیامی مهم و جدی به مسئولین و بنگاه داران تا به خود آمده و برای این صنعت چاره ای بیابند. اگرچه از ابتدای کمپین تا کنون مردم و خریداران پاسخی در شأن ولی نعمتان مسئولین، از ایشان دریافت ننموده اند ادامه کمپین آن هم از نوع نخریدن کالایی ملی که حتما به منافع ملی آسیب خواهد زد نیز جای تامل و نقد دارد.

اگر این فرض را بپذیریم که اساس این حرکت نقد دست اندرکاران و مسئولین می باشد خود این حرکت نمیتواند از نقد سالم مورد استثناء قرار گیرد، چرا که نقد سازنده می تواند جهت گیری را صحیح تر و سرعت رسیدن به هدف را بیشتر و هزینه های مترتب را کمتر نماید.

اعضای کمپین حتما میوه های وارداتی در دولتهای قبل را به یاد دارند، ادامه آن روند منجر به فروش نرفتن محصولات باغی گردید و باغداران را متضرر نمود، باغداران عزیز با تحمل هزینه های سنگین یک سال و دو سال بسته به توان خود درخت سی ساله را که به باروری حداکثری رسیده بود نگه داشتند ولی بعد با ادامه روند مجبور به قطع درختان شدند و فروش زمین.

یک تصمیم غلط و اصرار به آن باعث شد این بخش اقتصادی نه یک سال و دو سال بلکه سی سال به عقب برگردد چرا که نهال تازه سالها طول میکشد تا به باروری برسد. ادامه حرکت اعتراض سرانجامی جز این برای صنعت خودرو سازی نخواهد داشت، با این تفاوت که این بار نه بدست عامل دولتی بلکه بدست خود باغبان و ذینفعان این صنعت.

اشتغال زایی فراوان، سطح تکنولوژیکی این صنعت و گستره اقتصادی آن بیانگر این مدعاست که سرمایه گذاری عظیمی در این صنعت از نوع ملموس و غیر ملموس توسط همین مردم و خانواده ها صورت گرفته و قطعا در حال آسیب است.

ادامه حرکت بدون مطالبه واضح، نقدی است که به این کمپین وارد است صرف نخریدن خودرو نه راه حل است نه خواسته ای را عنوان میکند صرفا صدای اعتراض است به وضعیت اسف بار این صنعت،مهیب فریاد اعتراض را همگان شندیدند و قرار نیست که پس از همه عوامل منفی تاثیر گذار بر این صنعت اندک رمق باقیمانده نیز توسط ذینفعان گرفته شود. این موضوع باید بین دوبازیگر اصلی یعنی متقاضیان و تولید کنندگان حل وفصل شود چرا که در غیر اینصورت پای دو عامل دیگر یعنی سوداگران و دولت را به میان کشیده و تجربه نشان داده در آخر، این تولید کنندگان و مشتریان هستند که متضرر خواهند شد.

مثال ساده آن میتواند افزایش تعرفه واردات خودرو بعنوان واکنش دولت و به بهانه حمایت از تولید باشد و عملا چراغ سبزی است به سوداگران. باز در نهایت این مشتری است که بازنده خواهد بود و خودرو سازان باز هم به آن دامی افتاده اند که بارها در آن افتاده و مزیت های رقابتی خود را از دست داده اند. این امر در فضای اقتصادی کشور امری قطعی است چرا که سوداگران در پی سود حداکثری هستند و قدرت حرکت این بازار و ایجاد موج را خواهند داشت.

اگر مدیران خودرو سازی همچون سایر موارد نمیدانند چه واکنشی باید به آن نشان دهند و تعامل با رسانه را بلد نیستند، هستند افرادی دلسوز که یک نه بلکه ده خودروی چینی را خریداری نموده و در رسانه های عمومی نابود کنند تا به همگان اعلام کنند که حامی تولید، اشتغال و خودکفایی و حفظ منزلت مشتری با مدیریت خرد گرا و شایسته هستند و در زمان لازم هم پیغام خود را به هر طریقی به گوش مسئولین خواهند رساند.

این صنعت متاسفانه بدست به اصطلاح حامیان آن در حال نبودی است و وقتی خود ما یک خودروی داخلی را با معیار کیلو مورد سنجش قرار میدهیم از دیگران چه انتظار داریم.
 
کلمات کلیدی : بازار خودرو
 
کریم
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۰۹:۳۷:۴۵
چه دلیلی داره دولت به خودرو سازان کمک کنه ؟
ایا این کمک در واقع کمک به خودشان و سایر سهامداران نیست؟؟؟؟
من نمی دونم آقای روحانی رو مردم انتخاب کردند ولی موقع نیاز میره کمک او وری ها؟؟؟ (3225209) (alef-13)
 
آزاد
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۴۷:۵۴
موافقم!‌همين به اصطلاح حمايت دولتي و مديريت دولتي باعث نابودي خودروسازي خواهد شد. اين صنعت اگر خصوصي شود شايد بتوان به آينده آن اميدوار بود (3225508) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۴۸:۳۳
من نمیدونم نظر منو منتشر میکنید یا نه
اما شما صحبت از ارایه راه حل کردید !!!!!!!!!!!!!!!!
واقعاچه راه حلی ؟؟؟
همه میدونند راه حلی نیست
واقعا هیچ راه حلی نیست
برای صنعتی که بعد از 40 سال فقط یک مونتاژ کارباقی مونده و تمام هنرش مونتاژ کردن خودرو های از رده خارجه چه ارزو وامیدی میشه داشت
تو 1 بازار کاملا انحصاری چه راه کاری رو میشه ارایه داد ؟؟
مردم ظلم وستم این خودرو سازها روبا گوشت و خون خودشون 40 سال حس کرن

از صنعتی که نه خودروسازه و نه علم خودروسازیو داره چه انتظاریو میشه داشت ؟؟

ازصنعتی که قدرت مدیریت مجموعه خودشو نداره و هزینه های سوء مدیریت رو از مشتری میگیره چه انتظاری میشه داشت ؟

از صنعتی که در عین ناباوری به مشتری هاشتوهین میکنه و هیچی از ارزش و کرامت مشترینمیدونه ..............

تا انحصاره همینه

حداقل براش 1 رقیببتراشید تا1کم جون بگیره

گرچه اگر ضعیف ترین رقبا هم بیان حداکثر 3 ماهه ورشکست میشه

نه

نمیشه ............ (3225510) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۱۱:۲۷
ایا شرکت فولکس واگن که پس از تویوتا بزرگترین سازنده و فروشنده خودرو در جهان است پس از رسوایی در تقلب که الایندگی 40 برابر استاندارد را عادی نشان میداد و بدین ترتیب 7 سال سر مصرف کننده کلاه می گذاشت ایا المانها امده اند برای این رسوایی در تقلب کمپین راه اندازند. (3225626) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۲:۱۳:۴۳
داداش المان ها نهاد های نظارتیشون اونقدر قوی هست که نیازی به کمپین ندارند
خود دولت و سازمان های نظارتی متخلف رو به بدترین نحو و درکوتاه ترین زمان مجازات میکنند
بعد هم اونجا بازار ازاده
اولین اشتباه از هر نظر یقه خود تولید کننده رو میگیره (3226017) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۲:۴۳:۵۷
نخیر مردم کمپن راه ننداختن
ولی
دولت آلمان هم نرفت رود به شرکت کمک کنه بلکه کتار مصرف کننده ی مظلوم وایستاد تا بازار رقابتی و آزاد خودش این شرکت رو تنبیه کنه که کرد. (3226210) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۲:۵۹:۳۲
اولآ فرغون سازها رو با خودروساز جماعت مقایسه نکن
دومآ دیدی که چطور بازارهای جهانی تنبیه ش کردن وسهامش با چه سرعتی پایین اومد
سومآ هنوز بیش از چند روز از این موضوع نمیگذره ومعلوم نیست مردم آلمان چه تصمیمی بخوان بگیرند اما به فرض که اونها به حمایتهاشون ادامه بدهند؛در این صورت آنها دارند واقعآ از تولید داخل وبومیشون حمایت میکنند که کیفیتشون به مراتب از تولیدات چین و ایران بهتره ؛ما مردم ایران به چه امیدی وباچه رویی از مونتاژکاران داخلی که تولیدات 20 تا30 سال پیش فرانسوی ها وکره ای ها را با کیفیت افتضاح تولید میکنند حمایت کنیم
لطفآ احساساتی نظر ندیم (3226299) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۳:۰۴:۴۵
شما تولیدات شرکت فولکس را با آشغالهایی که بلای جون مردم شده یکسان در نظر می گیری؟؟؟؟ (3226341) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۳:۰۸:۰۷
المان هم صد سال پیش با همین اشغال سازی ها شروع کرد و بازار دنیا را گرفت. (3228323) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۸:۲۰:۳۹
اگر اينطوره ما هم 50 ساله كه خودرو سازيم كجاي بازار نيا رو گرفته ايم؟ (3233031) (alef-11)
 
نامی
۱۳۹۴-۰۷-۱۰ ۰۷:۵۲:۳۳
خواسته های بر حق کمپین تحریم خودرو
1-واردات خودروی خارجی بدون گمرکی آزاد باشد
2-قیمت خودروی داخلی یکسوم شود به همراه وارانتی 5 ساله رایگان
3-عوارض تردد سالانه خودرو ها بر حسب حجم و مدل و... باید چند برابر شود
4-اعتبار صنعت رو به نابودی خودروی داخلی باید هزینه گسترش صنعت توریست و کشاورزی مدرن گردد
نمیخریم تا قانون و خواسته های ما انجام شود
دیگر به این لگن سازان احتیاجی ندارم آنها به ما مشتریها محتاجند . اینبار قانون و قاعده بازی را ما معین میکنیم
نمیخریم نمیخرید نمیخرند (3230942) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۳:۴۴:۰۳
شما همون فولکس های تقلبی رو بیار من خودم دوتا دو تا ازت میخرم ...شرف داره به این فرقون ها (3226600) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۰۹:۰۸:۲۷
شما اگه فولكس يا بنز و بي ام و هم سوار شي ولي فرهنگ رانندگي نداشته باشي در جاده ها كشته مي شي . ما مردم بايد فرهنگ رانندگي خود رو بالا ببريم و از صنعت داخلي خود حمايت كنيم . (3236069) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۰۹:۱۰:۲۵
ما مردم ايران بايد در بالا بردن فرهنگ رانندگي خود كوشا باشيم و مرگ و مير هاي جاده اي رو به گردن كيفيت ماشين ها نندازيم . اگر بنز هم سوار شويم ولي فرهنگ رانندگي درست نداشته باشيم باز هم كشته شدگان جاده اي داريم . ملت كي مي خواهيد از اين خواب غفلت بيدار شويد (3236075) (alef-11)
 
شهرام
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۳:۴۹:۲۹
اجرای قوانین مربوط به تجارت و استاندارد و اموزش و مالیات و بهداشت و ........ در کشورهای پیشرفته انقدر جدی و واقعی است که رسیدگی به این تقلب فولکس واگن هیچ نیازی به کمپین مردمی ندارد همچنانکه با گذشت تنها چند روز از کشف این تقلب 1-مدیر عامل فولکس استعفا کرده 2- ارزش سهام فولکس در بازار 30% افت کرده 3- امریکا تقاضای 18 میلیارد دلار خسارت کرده 4- احتمالا سایر کشورهای اروپائی هم تقاضای خسارت خواهند کرد 5- بطور یقین در ادامه شرکت فولکس با بحرانی بسیار جدی در ساختار و سرمایه مواجه خواهد شد // پس لطفا با مثال های بی ربط فرافکنی نکنید . (3226635) (alef-11)
 
صادق
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۵:۱۱:۱۴
به نظرم مسئله چیز دیگری است که حتی مسئولان از آن غافل اند. همه این داستان ها به کنار. دلیل اصلی بحران در صنعت خودروسازی (حالا صرف نظر تاثیرات مسائل هسته ای در قیمت) اساسا اشباع شدن جامعه است. چرا دقت نمی کنید که تولید انبوه موجب می شود کم کم نیاز به داشتن خودرو کم رنگ شود. الان تقریبا در اکثر خانواده ها اتوموبیل شخصی مورد استفاده قرار می گیرد. جامعه مگر چقدر نیاز به خودرو دارد؟؟؟ خب وقتی جامعه از نظر دارا بودن یک چیزی اشباع شد طبیعی است که باقی تولیدات روی دست باد می کند. مثل داستان متور سیکلت است که روزگاری داشتن آن کار هر کسی نبود الان با ماهی سه هزار تومان هر کسی می تواند موتور تهیه کند. (3227121) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۰:۲۶:۲۴
نه عزیزم کمپین لازم نیست.تو سیستم رقابتی که در کشور اونها حاکمه شرکت فولکس تاوان سنگینی واسه این تقلب پرداخت میکنه .تو همون روزهای اول سهام این شرکت 25 درصد سقوط کرد و مدیر عاملش استعفا داد . خیلی سخته که فولکس دوباره پر فروش ترین خودرو ساز بشه .حالا اگه تو کشور ما هم این سیستم بود فکر کن ببین میتونستن پراید 7میلیونی رو به این مردم بد بخت 20 میلیون قالب کنن. (3228004) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۳:۱۷:۴۱
حاجی مغالطه قیاس مع الفارق مرتکب شده ای من حال ندارم کامنت طولانی بنویسم برو ببین این مغالطه چیه (3228345) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۵:۳۲:۳۴
چی میگی
انتظار داری فقط بخاطر کم نشاون دادن آلودگی کمپین راه بندازن؟
مدیر عاملش که رفت کنار،کلی هم جریمه شد
اما ایران چی؟
پژو 405 خونواده ها رو زنده زنده کباب کرد مدیر عامل ایران خودرو چی گفت؟گفت اینا چندتا قطعه چینی بوده تموم شده!
چی و با چی مقایسه میکنی (3229950) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۰ ۱۴:۲۷:۳۵
اونا فقط آلایندگی دارن.نه اینکه نه ایمنی دارن.نه بروزن,نه بی کیفیت. نه گرونن. ,.....و آلایندگی هم دارن. (3231603) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۳۷:۳۴
از یارانه به خودروسازی ها دادن
بعد شروع کردن به قسطی دادن خودرو به کارمندا
و وام خرید خودرو رو هم به 20 میلیون رسوندن تا مانع از موفقیت کمپین مردم بشوند. خود دولت مقصر اصلی بی کیفیتی است. تعرفه ها رو هم که میخان بالا ببرن الان هم بالا هست میخان بالاتر ببرن (3225782) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۰:۰۱:۴۶
در شرایطی که گفته می‌شود بانک مرکزی قصد دارد تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی را به خودروسازان پرداخت کند، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این کار را خیانت به صنایع کشور عنوان می‌کنند (3227962) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۳:۲۰:۱۲
دولت باید مراقب باشد، اگر در این قضیه طرف مردم را نگیرد، ضررش را در انتخابات اسفند خواهد دید. (3226449) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۰:۰۲:۳۴
در شرایطی که گفته می‌شود بانک مرکزی قصد دارد تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی را به خودروسازان پرداخت کند، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این کار را خیانت به صنایع کشور عنوان می‌کنند (3227964) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۰۹:۵۲:۲۴
فعلا نمیخریم تا ورشکست شوند یا اصلاح امور نمایند (3225246) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۲۳:۳۰
ولی به نظر من تجربه ثابت کرده هرچیزی که آدم نیازشه باید بخره وگرنه پشیمونی آخرشه (3225683) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۲:۰۹:۳۶
دقیقا چون طیف وسیعی از هموطنان را شما تشکیل میدین این کمپین به نتیجه نمیرسه و همیشه هم باید گران و بی کیفیت مصرف کنید (3225992) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۳:۲۸:۲۲
در اين مواقع فرهنگ نقش اساسي ايفا ميکنه (3226488) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۳:۵۱:۴۴
شما قطعا نماینده خودرو سازهایین مردم عقل و بصیرت دارن ومیدونن چی رو کی بخرن (3226644) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۵:۱۳:۰۸
بحث همین جاست که اکثرا یانیاز فوری به خودروندارند یابودجه انرا ندارند.چون انهایی که خودروی صفر میخرند بیشتر کسانی هستند که ماشین دارند ومیخواهند تبدیل به احسن کنند که چون احسن وجود ندارد این کار را نمیکند انهایی هم که خودرو ندارند چند ماهی صبوری میکنند .بس تحریم خودروی صفر نتیجه خواهد داد (3227128) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۰۹:۵۷:۳۶
آقاي به اصطلاح دلسوز توليد ملي . اين کمپين به صورت کاملا واضح حرف خود را زده است ، افزايش کيفيت و کاهش قيمت و فقط نه اين ماشينهاي 30 -40 سال قبل بلکه ارائه ماشينهاي روز . و دوم اينکه واقعا اين دولتمردان نميدانند که براي کمک به توليد داخلي بايد رقابت ايجاد کنند و موجب رشد صنعت گردند پس بايد گفت که اگر نميدانند لياقت اين پست و مقام را ندارند و اگر ميدانند و در مقابل مردم ايستاده اند خائن به مملکت و نظام هستند و سوم اينکه فرموديد خودرو هاي چيني را آتش بزنند چرا ميترسيد از اينکه خودرو هاي چيني بازار را در دست بگيرند ، مردم خودشون عقل و شعور دارند اگر واقعا کالاي شما بهتر باشد کسي کالاي چيني نميخرد . عوض اينکه خوتنو اصلاح کنيد دست به هر کاري ميزنيد تا اين رانت ايجاد شده از بين نرود گاهي با افزايش تعرفه ، با تجمع مقابل مجلس ، با معذرت خواهي صوري ، قسطي کردن خودرو ، دادن پول بيت المال به خودرو سازان و ... اما مردم ديگر هوشيار شده اند . من تا جايي که بتوانم از اين کمپين حمايت ميکنم (3225261) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۰۸:۱۴
نخریدن خودرو ربطی به این کمپین شما نداره مملکت در رکوده مردم پول ندارند (3225607) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۲:۴۶:۴۰
پس چرا برای خریدن ماشین چینی پول دارن؟
پس ربطی به رکود نداره و این قطعا اثر کمپین هستش (3226223) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۲:۵۵:۵۰
این مشکل بی پولی که شما می فرمایید قاعدتا باید با فروش قسطی برطرف شده باشه.
ولی چون جواب نداده، مبلغ وام رو افزایش دادن... (3226275) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۳:۰۷:۱۱
شما خوش باش واینطوری فکر کن
کسی که خواب رو میشه بیدار کرد اما کسی که خودشو به خواب زده رو نه
متآسفم که مسولین زمانی دست از این غرور نابه جاشون در مقابل خواسته به حق مردم بیدار میشن که دیگه خیلی دیر شده وکمر صنعت خودرو سازی شکسته
ارزانی وبالارفتن کیفیت در تمام زمینه ها حق مردمه (3226351) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۳:۳۷:۲۱
منظور از شما ینی 70000000 ایرانی هست دیگه؟؟؟اونایی که خودرو خریداری شده پس دادن چی ؟؟اونا هم تو رکود بودن؟؟صبر مردم دیگه لبریز شده میفهمی؟؟؟الف منتشر کن (3226546) (alef-3)
 
ممد
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۷:۳۶:۰۷
نه عزیزم اونایی که پس دادن بخاطر این بوده که قیمت بازار به نسبت کارخونه پایینتر اومده و دیدن ضرر می کنن اگه صفر تحویل بگیرن. پولشون رو پس گرفتن یا رفتن گذاشتن بانک بعدا که ارزون شد بخرن, یا رفتن از دست خریدن به قیمت پایینتر.
با این وضعی که داره پیش میره قیمت ها از این پایینتر هم میاد, پس رکود از این عمیقتر هم میشه, چه در بازار خودرو چه در بقیه بازارها.
در کل شاید 50 هزار نفر هم در مملکت ما اینقدر حال و وقت ندارند که امثال شما دوستان تینیجر شب و صبح توی نت بگردن. پس خیلی جوگیر نشید فکر کنید کمپین شما تاثیری داشته. تجربه نشون داده ایرانی جماعت جنبه این کارهارو نداره, کسانی هم که دنبال این موضوعات راه می افتن اول و آخر ضرر می کنن. (3230139) (alef-11)
 
امیر حسام
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۳:۵۶:۵۸
اگه با گفتن این مطلب ارام میشوی حرفی نیست ولی تا کی می توانی خودت را گول بزنی چون مردم که حقیقت را میدانند . (3226666) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۲:۴۴:۰۳
تو هم حتما از مدیران عامل حقوق بالای 50 میلیون کارخانه هستی (3229619) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۰۹:۰۳:۲۲
چرا شايعه درست مي كني (3236056) (alef-11)
 
ايراني
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۰۹:۵۸:۱۹
صنعت خودرو دچار فساد گسترده است و مديران خودروساز و دولتي ها هم قصد ندارند جلوي فساد را بگيرند بلكه آن را دامن مي زنند پس مردم بايد خودشان كاري بكنند و چاره اي جز نخريدن ندارند (3225268) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۰۹:۵۸:۲۸
اگریک روز خواستیم خودکشی کنم حتما ماشین های بی کیفیت دخلی را میخرم. شما نویسنده محترم به جای تهدید مردم (میتواند افزایش تعرفه واردات خودرو بعنوان واکنش دولت) برو برای بی کیفیتی ماشین های داخلی مقاله بنویس. (3225269) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۰۰:۰۲
اشتغال و صنعتی که خروجی آن کشته شدن مردم بی گناه در جاده ها بخاطر بی کیفیتی محصولات باشد همان بهتر که نباشد

خودروسازان اینهمه فرصت داشتند کیفیت را بهبود بدهند اما بهتر که نشد بدتر هم شده

بعد هم رییسشان میاد چجوری بی ادبانه با مردم صحبت میکنه؟؟؟؟

نتیجه = خودرو بی کیفیت و گران نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم نمیخریم
دولت هم اشتباه کرده به اینها تسهیلات داده پول بیت المال رو هدر داده باید جوابگوو باشند (3225274) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۰۴:۲۴
فرضا همچین کمپینی هم بوده راجعب میوه که البته ما یادمون نمیاد و میوه گرون شده چون کشاورزا درختاشونو قطع کردن!!!! البته که با مشاهده بازار معلومه میوه فراوانه اما دلالی هم فراوان وعلت گرانی دلالی هست نه قطع درختان کشاورزان .این دلیل میشه ما برای اینکه صنعت مونتاژ خودرو کشور ورشکست نشه سالانه میلیارد ها دلار هزینه جانی ومالی از جیب ملت بپردازیم؟؟ برای چی ؟ برای کی؟؟اصلا میتوانید ادعا کنید ما تولید ملی خودرو داریم؟؟ لطفا به این سئوال جواب بدبن اگر تولید ملی داریم چرا باید اینقدر مستقیم با قیمت ارز ربط داشته باشه؟؟ پیدا کنیم پرتقال فروش را؟؟؟!!! (3225288) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۱۰:۱۳
خودرو صفر نمی خریم تا زمانی که قیمت کاهش یابد و کیفیت افزایش. (3225302) (alef-13)
 
سالار
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۱۱:۵۴
نویسنده متن اولش خوب اومدی ولی بعد خراب کردی.منظورت چیه که مردم نمیدانند چی میخوان؟مشتری خودروی با کیفیت باقیمت مناسب میخواد.مفهومه؟؟ (3225310) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۳:۵۵:۳۳
بابا وقتی میگیم خودروی با کیفیت میخواهیم امثال این نویسنده فکر میکنن منظور ما اینکه ما پراید و پژو405 با کیفیت میخواهیم نه دوست عزیز ما خودروی با ظاهری مدرن و امروزی با امکانات مختلف برای بالابودن ایمنی و مواد به کار رفته با کیفیت میخواهیم فهمیدی دلبندم (3228419) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۱۲:۱۰
واقعیت اینه که با توجه به اوضاع اقتصادی کشور خرید خودرو از اولویت های اول خیلی از مردم حذف شده و حتی واردات خودروهای خارجی که مورد استفاده قشر مرفه جامعه بوده هم کاهش زیادی داشته...خودرو ساز های داخلی در یک سال گذشته پس از کاهش تولیداتشون در سال 91 و 92 به زیر هشتصدهزار خودروبه مدد قطعات چینی تولید خودرو در کشور رو به مرز یک و نیم میلیون دستگاه رسوندن در صورتی که بازار داخل کشش جذب این همه خودرو رو نداره و کیفیت پایین همین خودروها هم سبب شده نه خریدار داخلی رقبت چندانی داشته باشه نه با این کیفیت توان صادرات و رقابت با سایر خودروهای جهانی برای خودروساز داخلی فراهم باشه. خیلی ها کمپین نخریدن رو علت اصلی فروش نرفتن خودرو داخلی میدونن ولی به نظر من تولید بیش از اندازه خودرو در شرکت های داخلی در کنار نبود نو آوری و تفاوت بین خودرهایی که سالها در حال تولید هستن در کنار کیفیت پایین قطعات چینی و پاسخگویی نا مناسب خدمات پس از فروش به همراه رکود شدید اقتصادی و کاهش درآمد خانوار سبب این مشکل شده...چرا خودروساز ها اصرار دارن یک و نیم میلیون خودرو تولید کنن؟با وجود اینکه میدونن بازار داخلی کشش این همه خودرو را نداره. بی شک منافع قطعه سازان و وارد کنندگان قطعات چینی در این تولید بیش از ظرفیته و اون 80000 نفر کارگر بهانه ای برای فشار بر دولت برای امتیاز گرفتن هستن. ای کاش تحقیق جامعی در مورد شرکت های تولید کننده و وارد کننده قطعه و روابط پشت پرده انجام بشه (3225313) (alef-13)
 
--
۱۳۹۴-۰۷-۱۰ ۱۹:۰۶:۳۹
تعداد خودروی مورد نیاز سالانه کشور در حدود همین عدد بیش از یک میلیون هست با توجه به اینکه خودرو هم عمر مفید محدودی دارد و پس از 5 تا 10 سال باید اسقاط شود. مشکل فعلی این است که مردم بیشتر از اینکه در کمپین باشند در کما هستند. کاهش پس انداز منوسط مردم از طرفی و افزایش غیر منطقی قیمت خودروها و افت کیفیت آنها که خطر ساز است مردم را متحیر کرده. آنهایی هم که پول دارند باچه ریسکی خودروهایی را بخرند که خطرآفرینند و در صورت تمایل برای فروش آنها خریداری ممکن است نباشد. (3232103) (alef-11)
 
داریوش
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۱۷:۲۳
همانطور که اشاره شده معضل اصلی خودروسازی مدیریتی وسیاست گذاری کلان اشتباه بوده.خب ایا درعرض این دو سه ماه که کمپین راه افتاده تغییری حاصل شده؟مسلما نه.جز اینکه یارانه تولید هم قراره به خودساز برسد.صرفا پیدا کردن مشکل ر اهگشا نیست باید عملیاتی شود. (3225335) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۲۱:۲۴
چرا ما ایرانیها همیشه و در همه زمینه ها اصرار داریم از اول چرخ را اختراع کنیم. بیاییم از تجربه کشورهای دیگه ای که در شرایط ما یوده اند استفاده کنیم. مثلا دولت هند یک برنامه گذاشت و به شرکت خودرو سازی تاتا مهلت داد تا خودش رو برای رقابت آماده کنه و هر سال مقداری از تعرفه واردات خودرو رو کم کرد. درسته قیمت و کیفیت خودروهای ایرانی رو یک شبه نمیشه بهبود داد اما اگر دولت همچین برنامه ای رو به خودروسازان انحصاری تحمیل کنه مردم هم چشم انداز مطلوب رو حداقل برای آینده خواهند دید و راضی میشن. از این نکته نباید غافل بود که وضعیت اسفبار کیفیت و قیمت خودروهای داخلی ناشی از نبود رقابت هستش. یعنی خودروی دیگه ای در کلاس و کیفیت مشابه به خاطر اعمال تعرفه و همچنین انواع عوارض در همون رنج قیمت در بازار موجود نیست. حواله مشکل به حرص و طمع این و آن و انداختن مشکل به گردن دستهای پشت پرده خیالی نه تنها کمکی به رفع مشکل نیست که باعث ندیدن اصل موضوع و در نتیجه حل نشدن پایه ای مشکل میشه (3225360) (alef-13)
 
دارا
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۲۳:۵۷
این صنعت متاسفانه بدست به اصطلاح حامیان آن در حال نبودی است و وقتی خود ما یک خودروی داخلی را با معیار کیلو مورد سنجش قرار میدهیم از دیگران چه انتظار داریم.
حامیان : همان مدیریت دولتی است
. در ضمن معیار کیلو استهزای صنعت نیست ، صنعتی که در تکنولوژی سرمایه گذاری نمی کند و نوآوری ندارد معیار قیمت گذاری آن بر اساس آهن است. این حرف به شدت حرف درست و قابل دفاع است ، هر کس گفته باشد.
خودروئی که در هرچه کم مصرف کردن ، هر چه ایمن بودن ، دوستی با محیط زیست و مردم سرمایه گذاری نمی کند . معیار ارزش گذاری چنین محصولی فقط بر اساس مواد اصلی یعنی آهن است. ما در اقتصاد باید به مکانیسم ارزیدن عادت کنیم و قیمت تمام شده را فراموش کنیم. (3225375) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۲۸:۴۸
آقای محترم ٬ مطالبات مردم کاملا واضح میباشد ٬واضحتر از اینکه

مردم بدنبال کیفیت و قیمت مناسب هستن ٬ شما که این کمپین را به

نقد میکشی و برای آن مثال واردات محصولات باغی ترسیم میکنی

آیا تابحال پراید یا پژوه یا ...... سوار شدی که هنوز مطالبه این کمپین

را متوجه نشدی ٬ چرا هر کس به بهانه ایجاد اشتغال کمپین را آفات

قلمداد میکند ٬ گویا قرار نیست انحصار از دست این برادران کم فروش

خارج شود ٬ مگر نه این است که لازمه پیشرفت صنایع ؛ بازار رقابتی

احترام به مشتری ٬ به روز کردن محصولات ٬ کیفیت بالای محصول

واز همه مهمتر ارائه خدمات به خریدران است٬ به نظر شما خودرو سازان

زمان کمی داشته اند برای به روز شدن ؟ باور کنید این بازار بزرگ

انحصاری رویای بزرگترین و معروفترین برندهای دنیاست (3225411) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۳۰:۴۴
سالهاست كه خودرو داخلى با كيفيت خيلى پايين باعث مرگ و مير زيادى از هم وطنان ما شده و جنايت محسوب ميشود
و با گرانى بيش از حد به مردم ايران خيانت كرداند
حالا مردم بايد هيچ خودرويي نخرند تا اين خيانت كاران با خاك يكسان شوند (3225423) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۳۰:۴۹
ادامه حرکت بدون مطالبه واضح، نقدی است که به این کمپین وارد است 

مطالبه کاملا واضح است حضرت استاد!!!
قیمت و کیفیت خودروهای داخلی باید متناسب با قیمت و کیفیت خودروهای خارجی باشد. و تعرفه واردات باید صفر شود. (3225424) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۳۱:۱۷
حتي اگر دولت تعرفه واردات را افزايش دهد و يا وام و تسهيلات به اصطلاح خودروسازان بدهد وقتي مردم نخرند چه ميشود؟ شما توليد كنيد وقتي فروش نرود چكار ميكنيد؟ بنابراين اگر قيمت خودرو پايين نيايد و كيفيت آن درست نشود هيچ راه حلي براي كمك به آن وجود ندارد. اينكه از مردم بخواهيم بخرند تا اين صنعت از ميان نرود مانند اين است كه به مردم بگوييد پولتان و مالتان به رايگان به ما بدهيد. آيا واقعا خود شما از مال و پولتان مي گذريد. الان بيش از 20سال است يك جور خودرو به ما مي اندازند؟ شما ببينيد همين كيا و هيوندايي هر سال يك مدل جديد و به روز شده ارايه مي كنند ولي مگر ميشود يك پژو 405 را صرف عوض كردن چراغ جلويش به خورد مردم داد؟ من فكر ميكنم مردم شان و جايگاه خودرا مي دانند و حاضر نيستند اين حق مسلم خود را به بهانه هاي واهي از كف بدهند و مطمئنا اين عدم خريد تاثير خود را تا چند ماه آينده بخوبي نمايان خواهد نمود. (3225428) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۳۳:۲۸
باسلام
چرا همش باید مصرف کننده عرق ملی داشته باشه و کوتاه بیاد
چرا بعد از 50سال خودروساز ما درحد همان مونتاژکار درجا زده است و درجا میزند
من عضو این کمین نیستم ولی با دقت تمام مترصد اتفاقات این مدت هستم
مسئولین درابتدا به همین مردم به همین مشتریان انحصاری خودشان حمله ور شدند و با بی ادبانه ترین الفاظ برخورد کردند بعدهم تهدید وبعد هم لشکرکشی به در مجلس و الان هم بالا بردن تعرفه واردات خودرو که در مجلس کلید خورده است
به نظر میرسه که عزمی واقعی بین مسئولین برای حل این مشکل وجود ندارد و باید مثل همیشه این ملت باشند که آش شور و نپخته خاله شان را بزور میل کنند
مشکل خودروسازی در ایران بر کسی پوشیده نیست جای تعجب یا تامل اینه که چرا با اینکه همه از علت این عقب افتادگی و بی کیفیتی و عدم تناسب قیمت با کیفیت باخبرند چرا برای این درد چاره اندیشی نمیکنند؟؟؟
من یک ایرانی هستم
و حداقل خواسته من و هموطنانم داشتن خودرویی ایمن درحد امکانات روز دنیا باکیفیت و قیمتی متناسب است که اگر ساخت دست جوانان برومند وبا استعداد ایرانی باشد که چه بهتر واگرخودروسازان وطنی قدرت ساختن همچین خودرویی دارند بسم الله
و اگرندارند یا نمیخواهند بسازند اگر تا آخرعمرم پیاده باشم از خرید خودروی بی کیفیت وگران همراه با بدترین برخورد از روئسا تا
نمایندگی ها امتناع میکنم
من یک ایرانی هستم و برای خودم و هموطنانم اینقدر ارزش قائل هستم که زیر بار زور هیچ احد الناسی نرم
امیدوارم مسولین محترم قبل از ورشکستگی کامل خودرو سازان که هیچکسی راضی به آن نیست اقدامی عاقلانه سریع و محترمانه انجام دهند (3225437) (alef-11)
 
حامد
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۳۵:۲۰
سالهاست که خودرو سازان به اسم اشتغال -خود کفایی- ایجاد مشاغل جانبی-و و و ...و ..و...............
1- رانت خواری کرده اند
2- با جان و مال مردم بازی کرده اند
3-در بازار بی رقیب هر چه خواستند انجام داده اند.
4-به خود جایزه دادند و از هم تعریف کردند.
5-هر وقت جایگاه خود را در خطر دیدند پشت سر کارگر بی گناه و بیکاری او پنهان شدند
6- امروز هم شاهدیم که به بهانه بیکار شدن کارگران و حمایت از صنایع داخلی دوباره مبلغ کلانی را طلب کرده اند.
7- نبود نظارت-مدیریت ضعیف- و از همه بدتر چشم داشت دولت به در آمد خودرو سازها بزرگترین معضل این صنعت بزرگ و مهم کشور است.
بار ها شنیده ایم و گفته ایم مردم با محترمانه ترین حالت اعتراض خود را به این وضعیت اعلام کرده اند . ادامه این رویکرد غلط با هر توجیهی که باشد جز ضرر و عقب گرد صنعت هیچ منفعتی به دنبال نداشته و نخواهد داشت. (3225446) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۳۹:۵۵
نه خودرو داخلی نه خودرو خارجی (3225476) (alef-3)
 
آرش
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۴۵:۱۵
جالبه جدیدا مد شده دوستانی که میخوان در حمایت از خودروسازها مطلب بنویسند اول شروع میکنن که آقا دولت کوتاهی کرده و سوءمدیریت شدیدی وجود داره و بی برنامگی وجود داشته و از این حرفها بعد نزدیک پایان مطلبشون که میرسن شروع میکنن به کوبیدن کمپین که اینا ضد صنایع داخلی هستن و ضد تولید هستن.بابا کم با کلمات بازی کنید تنها راه علاج و درمان صنعت ورشکسته خودرو واگذاری اونها به خودروسازان بزرگ خارجی است و لاغیر راهی که همتون میترسین حتی بهش اشاره کنید. خودروسازها و حامیانشون روی خون هزاران هموطن نشستن مطمئن باشین انشاا... سرنوشت خوبی در انتظارشون نخواهد بود. ان الله خیر الماکرین (3225499) (alef-11)
 
قرتاسي
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۴۷:۱۴
اين مظلوم نمائي ها بي فايده است بايد قيمت ها واقعي گردد . هيچ دليلي بر 6 برابري بودن قيمت براي مصرف كننده ايراني نمي باشد. (3225506) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۴۸:۰۳
همه این حرفها درست اما یک نکته کلیدی را نگفتید: بایستی "رقیب جدی" در میدان باشد تا انحصار شکسته شده و نرخ ها واقعی و کیفیت بالا برود.
یادمان نمی رود که همین یک دهه قبل همه مجبور بودند سیم کارتهای تلفن همراه را با نرخهای میلیونی بخرند چون تنها یک عرضه کننده انحصاری وجود داشت اما رقیب ایرانی-خارجی که آمد، کم کم مردم دیدند که عــجب می توان سیم کارت را با قیمت 2000 تومان هم خرید!! و از خدمات و سرویس نسبتا خوب بهره مند شد!!
امیدوارم این اتفاق هر چه زودتر برای خودرو داخلی نیز بیافتد و با شکسته شدن انحصار، کیفیت و قیمت مناسب تعیین کننده انتخاب مردم شود. (3225509) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۵۱:۳۶
سلام
من با این کمپین موافقم که ماشین نخریم
خودِ من قصد داشتم که ماشین بخرم ولی دست نگه داشتم و دلیل اصلی اش نیز سخنانِ آن مسئولی بود که در واکنش به عذرخواهی مدیر عامل سایپا که از مردم عذرخواهی کرده بود، گفت که آن مدیر عامل چون جوان بود و بی تجربه، این سخنان را گفته
پس مردم ایران بهتره به بالا دستی ها نشان دهند که صاحبانِ اصلیِ این مرز و بوم، خودِ همین مردم اند نه آن مسئولی که به خود جرأت می دهد با این لحن در صدا و سیما ظاهر شود
از لجِ آن مسئول هم که شده بهتره کمپین گسترش یابد تا مسئولین از جای گرم و نرمی که به آن لم داده اند تکانی بخورند
البته منکر این نیستم که ما مسئولینی هم داریم که خدوم اند و همگام با مردم و امیدوارم از این سخنانم سوء برداشتی نشود زیرا ما کشورمان را و نظام خود را دوست داریم و دوست خواهیم داشت
یا علی
خداحافظ (3225521) (alef-11)
 
مصطفی
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۵۴:۳۳
این مطلب بیشتر یه تهدید بود تا تحلیل!
تعامل بین دو طرف تولید کننده و مصرف کننده یعنی چی؟ تولید کننده که با وقاحت تمام تلاش برای افزایش قیمت میکننه و شعور مصرف کننده رو زیر سوال میبره. پس فقط میمونه مشتری که بیخیال بشه و بازم این خودروهای مثلا داخلی رو به یک و نیم تا دو برابر ارزش بخره (شاید هم بیشتر). در ضمن مگه این خودرو های داخلی واقعا داخلی هستن؟ چنگان داخلیه یا برلیانس یا ...؟ اونایی هم که رسما چینی نیستا حداقل 50 درصد قطعاتش ساخت چینه. چرا به شعور ملت توهین میکنین؟
مردم نه دوست دارن خودروسازهای داخلی نابود بشن، نه اینکه عاشق خودروهای چینی هستن. مردم میخوان قیمت خودرو واقعی بشه متناسب با ارزشش، چه خودرو های داخلی چه خارجی. اونوقت آزاد باشن یه پراید 10 تومنی بخرن یا تویوتا 60 تومنی. (3225537) (alef-11)
 
رضا صیرفیان
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۰:۵۷:۱۷
اقای معروف مثال میوه را زدید شما اگر دقت کرده باشید کیفیت میوه ها امسال خیلی بهترشده برای مثال هلویی که من امثال دربازار دیدم هیچگاه ندیده بودم این نشان می دهد باغدارما که بخش خصوصی است و درکش ازدولتی ها دربازار بالاتر است خطرراحس کرده وبه فکر اصلاح افتاده در مورد خودروساز نیزباید همین اتفاق بیافتد تا زمانی که خودرو ساز ما هرچه تولید کند ودربازارخریدار داشته باشد هیچگاه متحول نمی شود پس بدانید این کمپین شاید به ضرر یکصدهزار نفر باشد ولی به نفع میلیونها نفر است در ضمن خیلی کشورها خودروسازنیستند ولی ثروتمند هستند چون نیرو وتوان خود را درصنایعی به کار گرفته اند که در ان می توانند حرف اول را بزنند ما نیزمی توانستیم در صنایعی مانند فرش نساجی پوشاک کفش توریست که امکانات بالقوه داشتیم سرمایه گذاری کنیم ومطمئن باشید امروز حرف اول را دردنیا می زدیم حالا نیز دیرنشده بهتر است این دو کارخانه را به خودروسازهای بزرگ واگذار کرده و پول وسرمایه خود را صرف صنایعی که در ان توان رقابت داریم بکنیم (3225555) (alef-11)
 
مسعود
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۰۳:۴۷
تعدادی از زائرین خانه خدا در یک زمان مشخص کشته شدند و این وقوع حادثه غمی شد روی دل ملت ایران الانه حساب کنید چند صد برابر این آمار سالیانه داره توی کشور کشته میشوند که برآورد خسارت وارده اینقدر بر کشور و خانواده ها زیاده که با هیچ معیاری نمیشه عمق فاجعه را حساب کرد حال برای اشتغال چند صد هزار نفر که اکثر هیچ سهمی در درآمدهای باد آورده این خودرو سازها ندارند و به عنوان تضمین سیاستهای اشتباه از آنها استفاده میشود دارند با جان و مال مردم سالهاست که بازی میکنند (3225590) (alef-11)
 
سام
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۱۶:۴۸
خودروسازان بخداحرفم از سر دلسوزی است .اگر میخواهید ورشکست نشوید وپاداشهای کلان مدیران قطع نشودراهی جز بالابردن کیفیت وکاهش قیمت ندارید.بخدا عزم مردم درنخریدن جدی وشرایط رکود هم مزید برعلت شده. (3225654) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۲۳:۳۵
با این وضعیت حمایت دولت از خودروسازها و مخالفت عامدانه با خواست مردم در خصوص خودرو و ارز دیگر امیدی به دولت امید نیست. (3225684) (alef-3)
 
منصف
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۲۳:۳۹
به نظر من در نمایش ابعاد کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی اغراق شده است و سخنگویان این کمپین بر موجی سوار شده و سخن سرایی می کنند در حال حاضر که کل کشور و صنایع خوابیده اند و رکود همه را فراگرفته خودرو هم همین وضع را دارد مگر ما در خانه، یخچال و تلویزیون و فرش و کالای خواب و پارچه و کاشی و چینی و سایر کالاها هم کمپین نخریدن داریم که بازارشان کساد است و تولید کنندگان مات و مبهوت به رکود بازار و جمود فروش نظاره می کنند لطفا" برای اثبات قدرت کمپین خودتان یک کمپین خریدن مثلا یخچال یا تلویزیون یا خانه یا چیزهای دیگرراه بیاندازید فکر کنم گرانی قیمت بسیاری از کالاها و کاهش قدرت خرید مردم بیشتر از کمپین باعث خرید نکردن مردم است (3225685) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۲۸:۵۱
خدوریی که در حال نابودی منابع زیرزمینی ما ، از بین بردن شیعیان ایران ، نابودی محیط زیست وازبین بردن صنایع دیگر با جذب تسهیلات رانتی است وممر درامد برخی دولتمردان شده نبایستی تسهیلات جدید می گرفت ودولت نباید درمقابل مردم قرارمی گرفت فکر می کنم در پای صندوق های رای این مردم جواب دولت را خواهند داد (3225711) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۳۱:۲۱
واقعیت اینه که با توجه به اوضاع اقتصادی کشور خرید خودرو از اولویت های اول خیلی از مردم حذف شده و حتی واردات خودروهای خارجی که مورد استفاده قشر مرفه جامعه بوده هم کاهش زیادی داشته...خودرو ساز های داخلی در یک سال گذشته پس از کاهش تولیداتشون در سال 91 و 92 به زیر هشتصدهزار خودروبه مدد قطعات چینی تولید خودرو در کشور رو به مرز یک و نیم میلیون دستگاه رسوندن در صورتی که بازار داخل کشش جذب این همه خودرو رو نداره و کیفیت پایین همین خودروها هم سبب شده نه خریدار داخلی رقبت چندانی داشته باشه نه با این کیفیت توان صادرات و رقابت با سایر خودروهای جهانی برای خودروساز داخلی فراهم باشه. خیلی ها کمپین نخریدن رو علت اصلی فروش نرفتن خودرو داخلی میدونن ولی به نظر من تولید بیش از اندازه خودرو در شرکت های داخلی در کنار نبود نو آوری و تفاوت بین خودرهایی که سالها در حال تولید هستن در کنار کیفیت پایین قطعات چینی و پاسخگویی نا مناسب خدمات پس از فروش به همراه رکود شدید اقتصادی و کاهش درآمد خانوار سبب این مشکل شده...چرا خودروساز ها اصرار دارن یک و نیم میلیون خودرو تولید کنن؟با وجود اینکه میدونن بازار داخلی کشش این همه خودرو را نداره. بی شک منافع قطعه سازان و وارد کنندگان قطعات چینی در این تولید بیش از ظرفیته و اون 80000 نفر کارگر بهانه ای برای فشار بر دولت برای امتیاز گرفتن هستن. ای کاش تحقیق جامعی در مورد شرکت های تولید کننده و وارد کننده قطعه و روابط پشت پرده انجام بشه (3225730) (alef-11)
 
فاطمه
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۳۳:۲۰
آقای نویسنده درست به همین دلیل است که خودروسازان هیچ وقت به سراغ بهبود کیفیت نمی روند چون تعرفه ورود را به بهانه حمایت از تولید داخلی بالا می برند تا خودروهای وارداتی گران شود و مردم نتوانند بخرند و خودرو سازها هم خوشحال و خندان دست رو دست گذاشته اند. باور کنید اگر شرایط تولید مثلا برند تویوتا در ایران فراهم شود دو برابر دو خودرو ساز بزرگ فعلی اشتغال زایی و انتقال تکنولوژی صورت می گیرد. ورود میوه را با تولید میوه در داخل با بحث خودرو خلط نکنید جانم. (3225746) (alef-11)
 
ناصر
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۳۳:۲۴
30 ساله حرف از حمایت از تولید داخل می زنند و با این بهانه خودروهای از رده خارج رو با کیفیت پایین و قیمت گزاف به به اجبار به خورد مصرف کننده می دن. شما می فرمایید این رویه تا ابد ادامه پیدا کنه؟ نه خیر آقا باید یه جایی این کار متوقف بشه. همه مردم در اینکه دیگه نباید به خودروسازها فرصت داد هم رایند. 30 سال مدت کمی نیست. مگه مردم چقدر می خوان زنده بمونن که 30 ساله دیگه هم منتظر بمونن؟ (3225747) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۳۵:۲۷
دولتی که این همه پول داردکه به خودروسازان بدهدجهت گسترش رانت و...به فکرداروی بیماران صعب الاعلاج کند..تابتوانندراحت داروبخرند..هزاران مشکل درکشوروجوددارد..200میلیاردکمک به خودروسازان...اگه دولت نفعی نداشت اینطوری پول خرج نمی کرد.......احقاق حقوق شهروندی...کلید (3225765) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۳۸:۵۷
وقتی استفاده از تولید داخلی باعث کشته شده مردم و ثروتمند شدن عده ای خاص می شود من بعنوان یک ایرانی با این کمپین همراهی می کنم و شدیدا" به این اقدام دولت معترض می باشم (3225795) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۴۹:۱۳
شوری آش گرانی و بی کیفیتی خودرو وهمچنین کارنامه غیر قابل دفاع 30 ساله خودرو سازان به بن بستی تبدیل شده که مردم
از خرید یک کالای سرمایه ای با دوام به دلیل بی اعتمادی به حرف های خودرو سازها امتناع میکنن و از طرف دیگه بازار اشباع شده و نیاز مردم از حالت ضرورت به ایجاد تنوع تبدیل شده خلاصه اینکه آقایان خودرو ساز بهشت فروختن خودرو 20 سال پیش به قیمت 20 سال آینده وانتظار های دوساله برای پیکان سرآمده ومطمئن باشید یکبار با کمک200میلیاردی ازبحران در بیاین باربعد با فروش قسطی به کارمند ازبحران فرارکنید باربعد محکوم به ورشکستگی هستید (3225880) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۵۴:۰۵
همون دنیای واقعی مهمه که خدا رو شکر منجمده. آفرین مردم! (3225911) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۱:۵۶:۳۵
ولی صنعت خودروسازی ایران مردم را به چشم رعیت می بیند متاسفانه مسولین هم مردم را مجبور به خرید خودروهای بی کیفیت می کنند که سال به سال عقب گرد دارد
فقط خوشحالم تو صنعت الکترونیک نزدیم . (3225928) (alef-3)
 
نادر
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۲:۰۶:۳۹
با سلام،
درخواست مردم کاملاً واضح و مشخص است ، مردم می گویند این کیفیت با این قیمت همخوانی ندارد و تا وقتی که احساس نکنند که خودروسازها تغییر رویه داده اند همین آش و همین کاسه ،
بایستی احساس شود پیام مردم بدرستی از سوی تولید کنندگان نه بلکه شنیده شده بلکه ایشان بر انجام اصلاحات لازم مصمم شده اند ، که این تغییر رویه را هیچکسی حس نکرده بلکه خودروسازان میخواهند و حاضرند همه کار بکنند الا اصلاح اشتباهات
یعنی فهمیدن این موضوع به این اندازه مشکل است ؟
در ضمن شما مثال درختان میوه را آوردید ، در صورتی که معدود درختی وجود دارد که 30 سالگی بهترین سن میوه دهی آن باشد لطفاً بیشتر تحقیق فرمائید ( درخت 30 ساله دیگر چیزی برای تولید ندارد ) . (3225981) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۲:۰۸:۲۴
سری به سایت ایران خودرو بزنین تا ببینین کمپین با خودروسازا چه کرده.تمام محصولات رو چکی یک ساله تا دو ساله میفروشن .جالبه دنایی رو که مدیر عامل ایران خودرو مدعی بود زیر 50میلیون صرف نداره بفروشن و همه محصول رو صادر میکنند الان 42 میلیون نقدی دارن میدن ویک ساله قسطی هم دارن میدن.چطوره که الان صرف میکنه اقای مدیر عامل این قیمت؟ (3225986) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۵:۱۹:۱۲
خوب اومدی (3227152) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۶:۴۶:۲۵
تا قسطای خریدار فلک زده تموم بشه یه تن آهن قراضه رو دستش مونده.... (3227477) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۲:۱۴:۳۳
منظور نگارنده محترم این مقاله را از این حرف نمی فهمم که می گوید مردم با تحریم خرید پیام خود را به گوش خودروسازان رساندند اما خواسته خود را نگفتند. نگارنده محترم مردم خودرو با کیفیت و فناوری روز می خواهند البته با قیمت عادلانه. این پیام روشنی است که به راحتی می توانید در همه نظرات مشاهده کنید اما مشکل این است که خودرو سازان نه تنها به خواست مردم احترام نمی گذارند بلکه مردم را تهدید به افزایش قیمت می کنند و دولت محترم نیز از خودروسازان حمایت می کند و بنا ندارد به خواسته مردم احترام بگذارد.
زور که نیست خودرو بی کیفیت داخلی رو به چنذ برابر قیمت نمی خریم (3226023) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۲:۵۹:۲۶
خوب شد مثال درخت زدی . درخت 50 ساله صنعت خودروی ما رو با درخت 50 ساله صنعت خودروی کره جنوبی مقایسه کن . شما درختی که بهترین و با کیفیت ترین میوه ها رو میده با درختی که میوه های پوسیده و گندیده میده مقایسه کن . اون وقت میفهمی که باید درخت ضعیف از ریشه قطع بشه و یک نهال با کیفیت بجاش کاشته بشه تا ایندگان لااقل از ثمراتش استفاده کنن . (3226297) (alef-11)
 
سادات
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۳:۳۲:۴۲
یادش بخیر یک
پیکان را ایران خودرو بدون هیچ کمکی از دولت با کیفت و بهترین قیمت به مردم واگذار میکرد حال چه شده با این همه کمک دولت و قیمت صدبرابر انهمه با کیفت بد بد بد وای به حال ان کسانیکه این همه بی عدالتی را درحق مردم کرده (3226506) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۴:۵۴:۵۱
دولت حق ندارد از جیب ملت به خودروساز ها کمک کند.
حق من و امثال من را تو حلقوم خودروساز ها ریختن ، حرام است. (3227018) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۴:۵۵:۲۲
دولت وام ازدواج 5 میلیون تومانی نمی دهد، اون وقت از کجا میاره 1000.000 میلیون تومان وام به خودروساز ها میده؟؟؟ (3227022) (alef-11)
 
آرمااان
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۶:۲۴:۴۳
من نمیدونم چرا نویسنده اصرار داره تو متن خودرو سازو بی گناه جلوه بده؟این درخت خودروسازی باید خشکیده بشه چون هزینه ابیاری این درخت مساوی بوده با از بین بردن چندین خانواده (3227419) (alef-11)
 
مهندس
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۷:۵۳:۵۵
، سطح تکنولوژیکی این صنعت..!!!!!!!!!!!
منظور سطح تکنولوزیکی سمند است یا پراید ؟؟ شاید م 405 ؟؟؟ (3227681) (alef-11)
 
ایران
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۱۹:۳۴:۱۱
دولت بجای ریختن پول مردم به جیب مدیران نالایق خودروسازی یه زحمتی به خودش بده این شرکت های دلالی که صرفا برای ایجاد پست به بعضی ها ایجاد شده اند و نقشی در صنعت ندارند جز اینکه قطعه را از قطعه ساز به قیمت نازلی بخرن وبه چند برابر قیمت به خودروساز بفروشن را حذف کنه مثل ایساکو و ... که البته سهامداران و مدیران این شرکت ها اغلب همان مدیران ارشد خودروسازی است و معلومه که اینکار نخواهد شد
جالبه که سهامداران شرکت های تامین قطعه و خودروساز خریدار اغلب یکی هستند! یعنی خودشان می فروشند و خودشان میخرند! خوب معلومه نتیجه میشه خودرویی که با قیمت چندید برابر به مشتری فروخته میشه (3227912) (alef-11)
 
mr
۱۳۹۴-۰۷-۰۸ ۲۱:۲۸:۳۰
لطفا وعده سر خرمن ندهید اول از کاهش قیمت شروع کنید بعد به سراغ کیفیت هم میرویم سیلی نقد به ز حلوای نسیه همه اش دارن وعده افزایش کیفیت میدهند میدونید چرا چون فعلا میخان از این مخمصه فرار کنند مطمن باشید به وعدشون. هم عمل نمیکنند اگر راست میگن اول از کاهش قیمت شروع کنند (3228133) (alef-11)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۰:۲۴:۴۰
حرف حساب مردم اینه که شرکت های خودرو سازی بهتری می خوان این شرکت های که ما داریم همان بهتر که نباشند مثلا قیمتشان مناسبه کیفیتشان مناسبه خدمات پس از فروششان مناسبه نمی دونم کی به مسئولین ایران یاد داده هر آشغال بنجول به درد نخور که ملی است را باید بخریم آخه این چه جور کشور داریه. حالا بگو این حرف حساب هست یا نه (3228464) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۸:۳۶:۳۱
مقایسه نویسنده در زمینه اجازه واردات میوه با واردات خودرو اشتباه است اول اینکه ایران کشوری کم آب هست منبعد هم باید منتظر واردات تنوع میوه ها باشیم دوم اینکه مردم معظم ایران از هر چی انحصار گر، رانت خوار ، سوء استفاده کنندگان مالی و .... نفرت دارند بس است این همه حق الناس را خوردن، از همه گستاختر هم مسئولین خودرو سازها هستند که هم از رانت و انحصار بهره مندند و هم به مشتریان خودشون که همان مردم ایران هست توهین می کنند. مگر مردم از این افراد چی می خواد واقعی سازی قیمت و بالا بردن کیفیت. آیا انتظار زیادی هست؟ (3228942) (alef-11)
 
مرتضی
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۰۹:۱۱:۳۹
اصلا صنعتی که توان رقابت نداشته باشد که صنعت نیست !
همین اش شله قلمکاری هست که الانه ملاحظه میفرمایید .
هر طرفشو میگیری به یه طرف دیگه غش میکنه .و من حیرانم که چه اصراری هست که این بنای لرزان را به هر قیمتی سرپا نگهداشت . اقا جان این بنایی که ساخته شده با دیوارهای کج و مصالح خراب ساخته شده و چه بخواهید و چه نخواهید بزودی فرو میریزه !! از ما گفتن .😡 (3229048) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۰۹ ۱۶:۱۷:۲۲
هيچ كمپيني نبوده ، فقط كشور از خودرو ييراب شده نسبت به درآمد و بازار اقتصادي. (3230029) (alef-3)
 
مرتضی
۱۳۹۴-۰۷-۱۰ ۲۳:۱۰:۰۹
دولت تدبیر و امید اگر با تدبیری از این خودروسازان حمایت نکن، تدبیری برای آموزش و انتقال شاغلین این شرکت ها به شرکت های جدید سودده داشته باش، با دادن یارانه های سنگین به این شرکت های ورشکسته امید مردم رو نا امید نکن، اونقدر به بهانه اشتغال، بد تو این زمینه حرکت کردین تا در نهایت مردم خودشون به فکر افتادن، لطفا حساب خودتونو از این سود جوها جدا کنید تا از مردم فاصله نگیرید، اینو گفتم که فردا مردم رو عوام خطاب نکنید و تصمیم اونها رو اشتباه نشمرید. (3232590) (alef-11)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۰۹:۲۶:۵۸
يكي از دلايل عقب ماندگي ما در اين صنعت نبود يك استراتژي زمان بندي شده ميباشد. شايد نبود چنين استراتژي به علت نداشتن ديد فني در آنهايي است كه به عنوان مشاور به خودروسازان مشاوره ميدهند. يك راه به كار بستن مدل هاي كره اي/ژاپني و اخيرا چيني و تركي است. اين كار به هيچوجه نكوهيده نيست. مدل هاي پيشرفت ژاپني در دانشگاههاي آمريكا و مخصوصا MIT در دهه 60 شمسي مورد مطالعه قرار گرفت. برنامه ريزي كره اي ها ميتواند براي ما مدل خوبي باشد. البته به شرطي كه مديران ما از لجاجت دست بردارند و نگويند خودمان بلديم براي اينكه پول را به جيب خود سرازير كنند و با جملات فريبنده نظير اينكه كارشناسان ما بلدند و چرا بايد پول به خارجي بدهيم و از اين اراجيف عامه پسند كه چهل سال است به كمك آنها ما را در صنعت عقب نگه دارند، مانع اين كار نشوند. صنعت ما تا كنون باري به هر جهت بوده و با اين شيوه تا صد سال ديگر هم ره به جايي نخواهيم برد. با نگاهي اجمالي در ميابيم ايراني ها هيچگاه برنامه ريزان خوبي نبوده اند اگر چه از هوش و استعدادي بالاتر از ميانگين جهاني هستند. پس در اين زمينه بايد از آنها كه از ما بهتر اند كمك بگيريم. چگونه چين در مدت 10 سال به توليد كننده و صادر كننده خودرو تبديل شد؟ البته تعامل با دنيا را نميتوان در اين معادله ناديده گرفت و آنها كه به هر نحو با اين مورد برخورد ميكنند و خود را دلواپسان مينامند بايد تكليف خود را با مردم معين كنند و به مردم به صورت واضح بگويند خواهان كشوري مدل كره شمالي ميخواهند كه مرتب براي اين و آن شاخ شونه بكشد در حاليكه نصف مردمش در فقر مطلق اند و دستش براي سير كردن شكم مردمش به سوي همان كره جنوبي كه هر روز تهديدش ميكند دراز است يا كشوري مدل كره جنوبي ميخواهند كه مردمش در رفاه اند و حواسش به كار خود بوده و فكر مردم خود است. البته ما نميتوانيم روي عقايد و معيارهاي خود چشم ببنديم ولي ميتوان با رسيدن به اقتدار اقتصادي و سياسي امنيتي اثر گذاري بيشتري براي كمك به آرمان هاي انساني و عدالتي خود داشته باشيم. يك كشور وابسته و فقير از درون ضعيف شده و امكان كمك كردن به ديگران را هم از دست ميدهد. پس اگ عقلايي فكر كنيم چاره اي جز تعامل با دنيا نداريم و با تعديل در روش ها و منش هاي خود ميتوانيم از خروج مغز هاي خود جلوگيري كنيم تا رضواني ها و منصوري ها به جاي رفتن به كاليفرنيا و آلمان در همين كشور خودمان فعاليت صنعتي كنند. منتها با وجود افراطي ها در قالب دلواپسان نميتوان به تغييري در صنعت و خودكفايي اميدوار بود. مسايل زنجيروار به هم پيوسته اند و واقعا نميتوان به راحتي براي كسي حكم بريد. شايد اگر من و شما هم مديران ايران خودرو و ساپا بوديم وضع از اينهم بد تر بود. بايد مجموعه تصحيح شود و الا نميتوان به صورت جزيره اي خوب عمل كرد. به اميد آن روز.
در ضمن الف هيچگاه كامنت هاي مرا منتشر نكرده شايد اينهم مسئله ايست (3233199) (alef-11)
 
از مردم
۱۳۹۴-۰۷-۱۱ ۱۲:۳۹:۵۳
الف تو ديگه چرا؟
از اين مقاله برمياد كه شما هم مردم را ول كردي و طرف اون وريهايي.... (3233825) (alef-11)
 
م ج
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۰۷:۵۸:۱۷
در کشور ما در هیچی عدالت رعایت نشده انوقت از چی و از کی انتظار دارید (3235894) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.