توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 63148
پاسخ به هفتاد سوال و ابهام درباره انتخابات 88
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۲۹


به دنبال درخواست‌های مکرر بنندگان محترم درباره پاسخگویی به شبهات و سوالات موجود درباره انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری، بخش تحلیلی الف طی فراخوانی از 12 تا 22دیماه88 از علاقمندان دعوت کرد سؤالات مورد نظر خود را ارسال کنند تا به کمک مسئولان و کارشناسان، پاسخ آنها ارائه شود و یا مستندات جدید، جهت پیگیری به مقامات ذیربط ارائه گردد.



هدف الف از این فراخوان، اقناع هموطنانی بود که بدون تعصب یا پیش داوری درباره انتخابات22 خرداد، سوال و ابهام دارند.

لازم به یادآوریست که درپی توليد و انتشار شايعات گسترده دربارة انتخابات رياست جمهوري و تعلل مسوولان رسمي و رسانه اي كشور در پاسخگويي به سوالات و شايعات و سوء تفاهم ها، پاسخ هاي نسبتاً محدود مقامات رسمي به سوالات معترضین به نتیجه انتخابات در هياهو و جنجال پس از انتخابات احتمالاً به گوش معترضين نرسيد و برخی سوالات و شبهه ها هم متاسفانه استماع نشد.



درباره سوال هاي منتشر شده و پاسخهاي ارايه شده زیر؛ تذكر چند نكته ضروري است:

1- طي 10روز اين فراخوان، حدود 900سوال به الف واصل شد كه اغلب تكراري و قابل تلفيق بودند در واقع، 70سوال منتشر شده، چكيده و تلفيق صدها سوال رسيده است. برخي سوالات صرفاً نظر يا تخطئه يا پاسخ ديگر سوالات بودند. برخي هم حاوي تهمت هاي غير مستند بود كه طبعاً منتشر نشده است.

2- پاسخهاي ارائه شده تلفيقي است از پاسخهاي وزارت كشور، شوراي نگهبان و چند حقوقدان و كارشناس انتخاباتي كه به الف در اين راه كمك كرده اند. درعين حال سوالاتي كه پاسخ آنها هنوز روشن نيست، كتباً از وزارت كشور يا شوراي نگهبان استعلام شده است و در انتظار و پیگیر پاسخ آنها هستيم.

3- در اين پرسش و پاسخ سعي كرديم تا حد ممكن، محيطي آزاد براي طرح سوالات و شبهه هاي مشهور ايجاد كنيم. ادعا نداريم در اقناع همه معترضين موفق شده ايم. چرا كه برخي، اصل را بر تقلب قرارداده اند و با استدلال قانع نمي شوند. درحالی که طبق قانون باید اصل را بر صحت قرار داد و برای اثبات خلاف آن، مستندات ارائه داد. هدف اين فراخوان، عده ای که مستندی برای تقلب ندارند و با استدلال هم قانع نمی شوند، نبوده است. مخاطب اين پرسش و پاسخ، هموطناني هستند كه نسبت به نتيجه انتخابات سوال يا اعتراض دارند و در مقابل دليل و مدرك، بدون پيش داوري و تعصب، وجدان پاكشان را به قضاوت فرا مي خوانند.

اين پرسش و پاسخ، كار كوچكي بود كه از دست ما براي اقناع هموطنان معترض برمي آمد. ان شاالله در رفع شبه ها در حد خود موثر بوده باشد و كاستي هاي آن مورد عفو بينندگان بزرگوار قرار گيرد.

4- فرصت طرح سوال در 22 دیماه به پایان رسید. الف امیدوار است مسئولان وزارت کشور در ارائه پاسخ سوالات باقی مانده، همکاری کنند و دیگر رسانه ها نیز به وظیفه ملی خود در استماع سوالات معترضان و پاسخگویی به آنها، اهتمام بیشتری بورزند.

یاداوری 26دیماه:

از حدود 900 نظر رسیده، 70سوال غیر تکراری بود و ماهیت سوال داشت که منتشر شده است. بقیه نظرات رسیده از این بخش حذف شده است تا سوالات تکراری همکاران الف را به اشتباه نیندازند و سوالات اصلی در لابلای انبوه نظرات، قابل تشخیص باشند.



متن زیر مشروح سوالات بینندگان و جواب آنها در غالب 70 سوال و 70 پاسخ می باشد:







1- قطع پیامک

در مورد قطع اس ام اس از شب قبل رای گیری خیلی صحبت شده و یکی از دلایل تقلب معرفی شده، ممکنه در این مورد پاسخ بدید. با توجه به اینکه ناظران آقای موسوی در شعب رای گیری قرار بود تخلفات را با ای ام اس به ستاد مرکزی صیانت از آرا ارسال کنند، قطع پیامک در روز رای گیری مشکوک نیست؟

جواب1:

با توجه به افزایش فوق العاده شایعات و تهمتهایی که قبل از انتخابات، از طریق پیامک به سرعت در جامعه پخش می شد، (شایعاتی که دفتر مقام معظم رهبری را مجبور به دادن پیام و تکذیب برخی از آنها نمود) بیم آن وجود داشت که این اتفاق بر روی نتیجه انتخابات تأثیر داشته باشد و در نتیجه از بعدالظهر پنجشنبه 21خردادماه، سامانه پیامک قطع شد.

پس از اعلام نتایج و آغاز اغتشاشات خیابانی نیز، سیستم پیامک تا مدتی وصل نشد چرا که آشوبگران و اغتشاشگران، از پیامک برای هماهنگی و جمع آوری نیروهایشان سواستفاده می کردند.

اینکه نمایندگان ستاد یکی از نامزدها در شعب اخذ رای قرار داشتند که با پیامک تخلفات را گزارش کنند، دلیلی کافی نیست که روز قبل از انتخابات، جلوی پخش گسترده شایعات و اخبار دروغ (نظیر کناره گیری کروبی به نفع موسوی یا پیوستن روسای ستادهای احمدی نژاد به ستادهای موسوی و... ) گرفته نشود. البته جای این سوال هم باقیست که چرا تقریبا همه شایعات و جنگ روانی پیامکی آن روز به نفع یکی از نامزدها بود؟!

ضمنا اگرقطع سامانه پیامک باعث شده بود ناظران آقای موسوی در شعب اخذ رای نتوانند تخلفات احتمالی را گزارش کنند، می توانستند با تلفن همراه عادی این کاررا انجام دهند. اگر آن هم مقدور نبود، می توانستنددر زمان قانونی اعتراض، فهرست تخلفات را به شورای نگهبان ارائه کنند.



2- تاخیر در اعلام تفکیکی صندوق

با سلام و تشکر از اینکه بالاخره یکجا حق سوال داشتن و پاسخ خواستن معترضان را به رسمیت شناخت.

من فقط یک سوال می پرسم

به چه دلیلی نتیجه شمارش آراء صندوقها بصورت تفکیکی آنقدر تاخیر اعلام شد؟

جواب2:

نتایج رای گیری در هر صندوق پس از شمارش در فرمهای متعددی ثبت می شود و به امضای حدود 11 نفر از عوامل اجرایی و نظارت که از معتمدان محلی (اغلب معلمان مدارس) هستند می رسد. این فرمها به بخشداریها و فرمانداریها منتقل شده و در آنجا بعد از تجمیع با دیگر فرمهای دریافتی، فرمهای مخصوص دیگری پر می شوند. فرمهای جدید به استانداریها ارسال و در آنجا ضمن تجمیع در فرمهای مخصوص دیگری ثبت می شوند. نتایج حاصل به صورت فرمهای متعدد به وزارت کشور ارسال می شود و در آنجا ثبت شده و اطلاع رسانی می شود.



حال در نظر بگیرید که برای اعلام عمومی نتیج تفکیکی صندوقها، اتفاقات فوق باید برای بیش از 46 هزار صندوق در سراسر کشور بیفتد، هماهنگی های لازم با بخشهای مختلف نظارتی و امنیتی برای اعلام عمومی این اطلاعات انجام شود و بررسی های مجدد بر آمار صورت پذیرد تا میزان خطاهای انسانی تا حد صفر کاهش یابد. این فرآیند نیاز به صرف وقت طولانی خواهد داشت. (با توجه به این که اعلام آمار ریز صندوقها در انتخابات ایران بی سابقه بوده است، هماهنگی های امنیتی و اجرایی زیادی لازم بوده است) برای اولین بار در 30 سال برگزاری انتخابات ایران، وزارت کشور تنها چند روز پس از برگزاری انتخابات، نتایج تفکیکی شهرها را در اختیار عموم قرار داد. (در دوره های قبل این اطلاعات پس از چند ماه، آن هم فقط در اختیار افراد خاص و حداکثر نمایندگان ستادهای نامزدها قرار می گرفت).

البته بهتر است قانون انتخابات به گونه ای اصلاح شود که انتشار این آمار، وظیفه وزارت کشور باشد و برای انتشار آن، زمانبندی خاصی پیش بینی شود.

3- اجازه تجمع به معترضین

اگر تقلب نبود صاحبان 24 میلیون رای چرا باید از تجمع 13 میلیون بترسند وبه آنها اجازه راهپیمایی ندهند؟

مگر نمی گویید 24 از 13 بزرگتر است؟ مگر نمی گویید طرفداران احمدی نژاد بیشترند؟ پس چرا به این 13میلیون اجازه تجمع ندادند تا در خیابان معلوم شود چه کسی بیشتر است؟

جواب3:

طبق اصل27 قانون اساسی، گروه ها و دسته جات رسمی حق دارند اجتماعات و راهپیمایی تشکیل دهند. البته قانون اساسی یک کل واحد است و اصول دیگرش نباید بخاطر اقامه یک اصل نقض شود در ایم مورد، اصل40 قانون اساسی هم قابل توجه است که:

"هيچ کس نمي‌تواند اعمال حق خويش را وسيله اضرار به ديگران قرار دهد"

از سوي ديگر ماده 31 آيين‌نامه قانون احزاب که در دولت آقاي موسوي تصويب شده است، برگزاري اجتماعات منوط به دادن تعهد مبني بر "عدم حمل سلاح" يا "عدم اخلال نسبت به مباني اسلام" و "امنيت" دانسته و در اصلاحيه ماده 35 همان آيين‌نامه که در هيات وزيران دولت اصلاحات به تصويب رسيده است: "صدور اجازه کتبي تشکيل اجتماعات به عهده وزارت کشور است و برگزاري راهپيمايي منوط به اطلاع وزارت کشور و تشخيص کميسيون ماده 10"، مي‌باشد

طبعا در شرایط خاصی که امنیت عمومی ممکن است به خطر بیفتند، وزارت کشور با برقراری تجمع مخالف می کند چرا که مسئول نظم و امنیت عمومی است.

بعد از انتخابات 22خرداد از یکسو برگزاری تجمع آرام، حق معترضین بود اما از سوی دیگر، اوباش و آشوبگران از تجمعات سوءاستفاده می کردند و از همه بدتر اینکه، برخی هواداران متعصب آقای موسوی در تهران، برایشان تقلب در انتخابات باور شده بود و ممکن بود بر اثر هیجان زیاد و سخنان تحریک آمیز، در تجمعات رفتاری بروز دهند که باعث سوءاستفاده بیشتر اوباش شود. این اتفاق متاسفانه در پایان راهپیمایی دوشنبه 25خرداد در خیابان آزادی به وقوع پیوست و افرادی پس از پرتاب بمب آتشزا به یک مرکز نظامی حاوی اسلحه(پایگاه مقداد)، برای ورود به آن اقدام کردند.

لازم به یادآوری است که آقایان موسوی و کروبی، مسیر قانونی اعتراض به نتیجه را نیز طی نکردند درحالی که برای اعتراض، باید مستندات خود را باذکر نوع تخلف و نام صندوق و شعبه، به شورای نگهبان ارائه می کردند. در این شرایط، دعوت به تجمع خیابانی بدون کسب اجازه قانونی از وزارت کشور، دهن کجی به قانون و نهاد های قانونی بود.

اگر آقای موسوی، از مسیر قانونی اعتراض می کرد با بیانیه های آتشین و حاوی قضاوت و پیشداوری، طرفدارانش را به اعتراض خیابانی تحریک نکرده بود، جای این پرسش جدی از وزارت کشور وجود داشت که چرا به ایشان و هوادارانش اجازه تجمع قانونی نمی دهد. اما وقتی آقای موسوی، مسیر قانونی اعتراض را رها کردند و احتمال سوء استفاده از تجمعات بسیار بالا بود، می توان به مسئولان انتظامی و امنیتی حق داد که به تجمع هواداران نامزدهای معترض به نتیجه که به قانون انتخابات هم تمکین نمیکردند، اجازه تجمع ندهند

شاید یک درس مهم از حوادث سال 88 این باشد که درباره اصل 27 قانون اساسی، تدوین مقررات صورت گیرد تا شرایط درخواست تجمع، تعریف اعتراض قانونی و اثربخش، حقوق معترضان و محدوده اعتراض قانونی و نیز وظیفه مسئولان رسمی در استماع نظر معترضین و پاسخگویی به آنها، روشن و شفاف شود تا مخالفت وزارت کشور با درخواستهای تجمع و راهپیمایی، سلیقه ای و قابل تفسیر نباشد.



4- تبریک زودهنگام رهبری

چرا رهبر انقلاب روز 23 خرداد و قبل از اینکه شورای نگهبان نتیجه انتخابات را تایید کند، به نامزد پیروز تبریک گفتند؟

جواب4:

اولا" - مطابق ماده 18 قانون انتخابات، مصوب 5 تیر 1364، وظیفه اطلاع رسانی نتیجه کلی انتخابات بر عهده وزارت کشور است. بر مبنای این قانون، شورای نگهبان وظیفه نظارتی و رسیدگی به شکایات را بر عهده دارد. بنابراین مطابق قانون آنچه وزارت کشور اعلام می کند، نتیجه انتخابات محسوب می شود، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود

ثانیا" - تبریک رهبر انقلاب به نامزدی که حائز اکثریت آرا اعلام می شود، در همه انتخابات ریاست جمهوری قبلی مرسوم بوده است. به عنوان نمونه، رهبر انقلاب عصر روز شنبه 3خرداد1376 پس از اطلاعیه رسمی وزارت کشور درباره نتیجه انتخابات دوم خرداد، پیروزی آقای خاتمی در انتخابات پرشور آن سال را تبریک گفتند و برایشان آرزوی موفقیت کردند:

http://www.hamshahrionline.ir/hamnews/1376/760304/siasi24.htm

ضمنا تبریک رهبر انقلاب در همه این سالها، خطاب به مردم و از باب تشکر از مشارکت آنها در انتخابات بوده است و طبعا در این پیام ذکر نام و تبریک به فردی که رسما حائز اکثریت آرا اعلام شده، طبیعی است و چه بسا نام نبردن از وی، باعث سوءبرداشت و حرف و حدیث های بیشتری شود.



5- کارت ناظران نامزدها

چرا براي نمايندگان کانديداهای مخالف دولت براي رفتن پاي صندوق و نظارت بر اخذ رای، کارت صادر نشد؟

جواب5:

الف- رئیس ستاد انتخابات کشور، آقای دانشجو: «در تاريخ دوم خردادماه به فاصله 20 روز تا برگزاري انتخابات، در قالب جلسه‌اي با نمايندگان ستادها مقرر شد تا هر يک از ستادها از طريق سايت ويژه‌ اي که از سوي وزارت کشور در قالب نرم ‌افزار صدور کارت طراحي شده، اسامي نمايندگان خود در شعب اخذ رأي را وارد کنند. اما شاهد آن بوديم که در 15 خرداد ماه به فاصله تنها 6 روز تا برگزاري انتخابات ستادها به ما اطلاع دادند که اين امکان براي آنها وجود ندارد. علي‌رغم تمامي مشکلاتي که به واسطه زماني کوتاه براي ساختار فرمانداري ‌ها بوجود آمد بيش از 92 هزار و 200 کارت در سراسر کشور براي نمايندگان کانديداها در شعب اخذ رأي صادر شد که از اين ميان بيش از 40 هزار کارت متعلق به ستاد آقاي موسوي و بيش از 13 هزار کارت براي ستاد آقاي کروبي و بيش از 6 هزار کارت براي ستاد آقاي رضايي صادر شد و اينکه برخي بيان مي‌ کنند براي شعبه ‌اي خاص کارت صادر نشده و يا کارت ‌ها داراي مشکلاتي است، اين موضوع بواسطه نقص در مدارک ارائه شده به فرمانداري ها است به طوري که برخي مدارک ارسالي از سوي برخي ستادهاي انتخاباتي در داخل گوني تحويل فرمانداري ها شده بود با این حال، کارمندان مربوطه با وجود فشار کاری زیاد، برای همه ناظرانی که مدارکشان کامل ارائه شده بود، کارت صادر کردند. از سوي ديگر در برخي شعب، نماينده کانديداها به امور اجرايي ورود پيدا مي ‌کردند که ما براساس تأکيد گذشته و برمبناي قانون، در اين خصوص اقدام کرديم.»



نکته قابل توجه ديگر اين است که بر اساس آمارِ تعداد کارت هاي صادر شده، آقاي موسوي در 89 درصد صندوق هاي راي کل کشور نماينده داشته است. اين درحالي است که احمدي نژاد در 72درصد، کروبي 5/29درصد و رضايي 12درصد صندوق ها نماينده داشته اند. قابل قبول است که آقاي موسوي در مورد صندوق هايي که ناظر نداشته اند داراي شک و شبهه باشد. اين شک کاملاً معقول و منطقي است اما راه حل برطرف شدن آن اين است که ايشان خواستار بازشماري تعدادي از اين صندوق ها بصورت تصادفي شوند و نتايج آنها را با صندوق هايي در همان منطقه و شهر مقايسه کنند که در آنجا ناظر داشته اند و ببينند که آيا چنان تفاوت فاحشي وجود دارد يا خير.



ضمنا ادعاهایی با عنوان صدور کارت برای تعداد کمی از ناظرین معرفی شده از ستاد آقای موسوی یا تکذیب حضور 40هزار ناظر از طرف آقای موسوی و یا حتی ادعای فقط13 هزار ناظر ایشان در صندوقها، با اخبار ستاد رسمی آقای موسوی تناقض دارد. مانند این خبر:

 



6- روند یکسان نتایج

منحنی ثابت و روند یکسان نتایج انتخابات در شهرهای کوچک و بزرگ و عدم تغییر آن در مناطقی که گرایشات قومی در آنها وجود دارد، چطور این ممکن است

جواب 6:

این ادعا صحیح نیست چراکه رأی آقای احمدی نژاد در حوزه های مختلفی نظیر تهران، زاهدان، تبریز و ... از آقای موسوی کمتر است و در بسیاری از حوزه ها نیز، با اختلاف اندکی از ایشان بالاتر است. مراجعه به آمار تفکیکی استانها و شهرها و رسم نمودار نسبت آرا، نادرستی این ادعا را ثابت می کند.

درباره موضوع نسبت آرا یا قانون بنفورد یا خطی بودن نتایج آرا، علاقمندان می توانند به این مقالات و گزارشها مراجعه فرمایند:

انحراف معیار آرای اعلام شده مشکل دار بود؟

http://alef.ir/1388/content/view/47947

یک منحنی گمراه‌کننده

http://alef.ir/1388/content/view/47953

یک رگرسیون گمراه‌کننده

http://alef.ir/1388/content/view/47955

سازگاری نتایج انتخابات با آزمون‌های بنفورد

http://alef.ir/1388/content/view/48019

انتخابات 88 و نظریه رای‌دهندگان ميانی http://

http://alef.ir/1388/content/view/48418



7- کاهش آرای آقای کروبی

چرا آرای آقای کروبی نسبت به دوره نهم این قدر کاهش پیدا کرده است؟ اگر فقط اعضای ستاد و حزب اعتماد ملی به ایشان رای می دادند، تعداد آرا از این رقم بالاتر نبود؟

جواب7:

الف- اقبال مردم به افراد و شعارهای آنها، در گذر زمان تغییر می کند. همچنانیکه آقای هاشمی رفسنجانی دو دوره رئیس جمهور می شود، اما دو سال بعد در انتخابات مجلس ششم، و 8 سال بعد در انتخابات نهم ریاست جمهوری رأی نمی آورد. از این موارد بسیار زیاد وجود دارد.



شاید کاهش آرای آقای کروبی بین دو انتخابات 1384 تا 1388 را بتوان با کاهش جذابیت مهمترین شعار آقای کروبی در سال84 (دادن پول نقد) به سبب بحث پرداخت یارانه ها و نیز اجرای سهام عدالت در دولت نهم، یا ساخت مستند تلویزیونی ضعیف یا حضور نه چندان پرفروغ در مناظره های تلویزیونی ... توجیه کرد.



با توجه به اینکه فرهنگ حزب و تحزب در کشور ما جا نیفتاده است، نمی توان گفت که هر کسی که در فلان حزب عضو شده است پس در تمام انتخابات به کاندیدای آن حزب رأی خواهد داد. چه بسا افراد زیادی فقط برای گرفتن کارت عضویت در حزبی ثبت نام نمایند. واقعاً چند درصد از مردم ما عضو رسمی احزاب قانونی هستند؟ چه میزان از آنها با اطلاع از اساسنامه حزب، عضو آن شده اند؟ چقدر از آنها حق عضویت خود را می پردازند و در برنامه های حزب شرکت می کنند؟



ضمنا نباید فراموش کرد که رأی آقای کروبی از بین اصلاح طلبان می باشد. در این دوره، تمام توان اصلاح طلبان برای به دست گرفتن قدرت بود و بنابراین طبیعی به نظر می رسید که هر کسی که کوچکترین عُلقه ای به جریان اصلاح طلبی دارد به هر نحو ممکن به پیروزی آن کمک کند. با توجه به اینکه در تمام نظرسنجی ها آقای کروبی پایین ترین رأی را داشت، طبیعی به نظر می رسید که اصلاح طلبان، هر چند طرفدار آقای کروبی باشند، به آقای موسوی رأی بدهند.



8- نتایج مضرب100

با سلام. لطفاً توضیح بدهید که چطور ممکن است در چند استان (مثلاً لرستان) در تعداد بسیار زیادی از صندوق ها (مثلاً بیش از ده درصد از کل صندوق های این استان) تعداد کل آرا مضرب صد بشود (100، 200، 300 و غیره). خیلی ممنون

جواب8:

پاسخ این سوال را شاید بتوان با صدتایی بودن تعرفه های ارسالی به صندوقها و تمام شدن تعرفه در چنین صندوقهایی توضیح داد.

درعین حال برای دریافت پاسخ قانع کننده تر، سوال را برای دفتر روابط عمومی و دفتر مدیرکل انتخابات وزارت کشور ارسال شده است تا جواب کاملتر و دقیق تر را ارائه کنند.

بخش تحلیلی الف

در انتظار پاسخ وزارت کشور



9- اعلام زودهنگام پیروزی احمدی نژاد

چرا سایتهای نزدیک به دولت از جمله همین الف در ساعتهای اولیه روز از پیروزی آقای احمدی نژاد خبر می دادند؟

جواب9:

توضیح کارشناسان وزارت کشور:

الف- به چند صورت می توان از نتیجه شمارش آرا اطلاع پیدا کرد:

1- بر مبنای فرم 28 که مربوط به رأی کلی هر شهرستان می باشد و منوط به شمارش آرای تمام صندوقهای آن شهرستان و بررسی دقیق و پر کردن فرمهای متعدد است. فرمهای مربوط به هر صندوق (از جمله فرم 22) باید به محل فرمانداری منتقل شده و طی روند مشخص جمع بندی شوند و در فرم 28 وارد شده و به امضای تعداد زیادی از مجریان و ناظران برسند. بنابراین اعلام به این صورت زمان زیادی می طلبد و چون اعلام رسمی وزارت کشور در مرحله دوم (از ساعت 9 صبح به بعد) به این شیوه بود، وقفه زیادی در اعلام پیش آمد.

2- نوع دیگر اطلاع از آرا بر مبنای فرم 22 است که مربوط به هر صندوق می باشد و منوط به بررسی مجدد آرا و پر کردن این فرم و فرمهای دیگر و امضای آن می باشد. هر چند این فرآیند نیز طولانی است، ولی نسبت به اعلام بر اساس فرم 28 سریعتر است. اعلام وزارت کشور در مرحله اول بر این مبنا بود.

3- سریعترین نوع اطلاع از نتایج آرا، تماس با مجریان، ناظران و یا نماینده های نامزدها در سر صندوقها است که بلافاصله پس از شمارش اولیه صندوق می توانند با تقریب مناسبی نتیجه آرا را اعلام نمایند. این نوع اعلام، غیر رسمی است و همیشه با درصدی خطا همراه است.



ضمنا براساس آمار رسمي، 46 ميليون و 200 هزار نفر واجد شرايط رأي دادن بوده‌اند که از این تعداد:

- رأي دهندگان در جامعه روستايي 15 ميليون و 300 هزار نفر، معادل 33 درصد. - شهرهاي كوچك 19 ميليون و 600 هزار نفر، معادل 43 درصد.

- شهرهاي بزرگ 11 ميليون و 260 هزار نفر، معادل 24 درصد كه از اين رقم آخر حدود 5ميليون شهر تهران است.



لذا بیشتر آرا در این صندوقهای کوچک ریخته شده. از طرف دیگر ساعت رأی گیری تا ساعت 9 شب بوده است و درصورتی که در حوزه صف، وجود داشته قابل تمدید تا ساعت 10 بوده و در اکثر این صندوقهای کوچک چنین اتفاقی رخ نمی دهد. لذا آنها می توانند ساعت 9 درب حوزه را بسته و شروع به شمارش آرا کنند. برای همین است که آمار غیر رسمی (حدود 76 درصد آرا) در عرض حدود یک ساعت الی یک و نیم ساعت قابل دسترسی تلفنی است. در این مدت بعضی حوزه های بزرگ و پرجمعیت ممکن است حتی شروع به کار شمارش آرا نکرده باشند. متأسفانه بعضی رسانه ها هم با وجود اعلام غیرقانونی بودن این کار (اعلام آمار غیر رسمی)، برای خودشیرینی این خبرهای غیررسمی را اعلام می کنند.



البته همانطور که بیان شد، اینگونه اطلاع رسانی از میزان آرا همیشه با درصدی خطا همراه است.



یادآوری بخش تحلیلی الف:

همکاران ما مانند اغلب هموطنان، در پایان یک رقابت بیسابقه و تاریخی انتخاباتی، در ساعات پایانی جمعه شب22 خرداد منتظر نتایج اولیه شمارش آرا بودند. فشار بسیار شدید بر سرور الف در آن ساعات، گویای وجود چنین حس و تقاضایی در بینندگان بود. همان ساعات با یک خبرنگار در شورای نگهبان در تماس بودیم. ایشان حدود ساعت یازده و نیم شب، نتیجه شمارش آرا در چند شهر کوچک در استانهای کرمانشاه، سمنان و کرمان را بطور تقریبی اعلام کرد که بلافاصله با تیتر: «پیروزی احمدی نژاد در شمارش اولیه آرا» روی سایت قرار گرفت. این خبر تا صبح روز شنبه به تدریج کامل شد و به شکل زیر در آمد:

 



یادآوری می شود. اولا آمار موجود در شورای نگهبان توسط ناظرین این شورا در شهرهای مختلف اعلام میشد و البته رسمی نبود اما به دلیل دقت کمتر، سریعتر از آماری که وزارت کشور رسما اعلام میکرد، بدست می رسید.

ثانیا همزمان با الف، چندین خبرگزاری و شبکه خبری داخلی وخارجی از جمله تلویزیونهای الجزیره، سی ان ان و بی بی سی، به نقل از خبرنگاران خود در تهران، نتایج شمارش آرا را لحظه به لحظه اعلام می کردند بطوری که الف گاهی در تکمیل خبر خود، آمار آنها را نقل می کرد.



10- چاپ تعرفه بیشتر

چرا در این دوره علی رغم این که مرکز آمار ایران و سازمان ثبت احوال، جمعیت افراد واجد شرایط رای دادن را حدود 000/200/45 نفر اعلام کرده بودند، تعداد 000/600/59 برگه تعرفه رای با شماره سریال چاپ شد؟ (اعداد ارائه شده ادعای آقای موسوی هستند که در نامه سرگشاده دوم به شورای نگهبان ذکر نموده اند.)

جواب 10:

1- در تمام دوره های رای گیری، تعرفه ها با درصد مشخصی بیشتر از واجدین شرایط آماده می شده اند. (این کار هم دلایل مختلفی دارد: از جمله اینکه تعداد مراجعه کنندگان به صندوقها از قبل مشخص نیست، و بنابراین مسئولین اجرایی، باید برای هر صندوق با ضریب اطمینان مناسب، تعرفه اضافه در نظر بگیرند. بنابراین در برخی حوزه ها، تعرفه های موجود کفاف مراجعه کنندگان را نمی کند و در برخی حوزه ها اضافه می آید. آنچه واضح بوده و همه ناظران تایید می کنند، این است که تعداد شعبی که تعرفه در آنها اضافه می آید و در فرم 22 ثیت می شود، بسیار بیشتر از تعداد شعبی است که تعرفه در آنها کم می آید. (در نظر داشته باشید که مجریان موظفند با شروع آخرین قبض صد تایی تعرفه، به فرمانداری گزارش دهند که تعرفه های جدید برای آنها ارسال شود، و بنابراین خیلی از صندوقهایی که در ابتدا به ظاهر تعرفه کم آورده اند، در انتها تعرفه زیاد می آورند.) با توجه به اینکه حدود 50 هزار صندوق در سراسر کشور وجود دارد، اگر به طو متوسط در هر صندوق فقط 200 تعرفه اضافه آمده باشد، در کل حدود 10 میلیون تعرفه باید اضافه آماده شده باشد.) در این دوره، با توجه به پیش بینی مشارکت گسترده، مسئولین تعداد مناسبی تعرفه اضافی آماده کرده اند، که آمار درست به این صورت است: واجدین شرایط رای دادن: 46 میلیون و 200 هزار نفر. تعداد برگه های رای چاپ شده: 58 میلیون و 785 هزار برگ. (از این تعداد: حدود 40 میلیون رأی شمرده شده است، تعداد معینی تعرفه استفاده نشده در انبار وزارت کشور و انبار استانداری ها موجود و در دسترس است و بقیه نیز در صندوقهای پلمپ شده موجود می باشند. تمام موارد فوق به علاوه کلیه قراردادهای چاپ تعرفه، توسط هیئت سه نفره ای از جانب شورای نگهبان طی مدت دو روز بررسی شده است و تطابق آنها ثابت شده است.)



2- مطابق آنچه در پاسخ به شبهه دوم ذکر شده است، تعداد تعرفه های مصرفی و اضافی، برای تمامی صندوقها مشخص بوده و در فرم 22 (که همه ناظران امضا می کنند، و شماره ناظرانی که از طرف آقای موسوی این فرمها را در صنوقهای مختلف امضا نموده اند بیش از 40 هزار نفر است) آمده است. بنابراین خیلی راحت می توان کشف کرد که آیا از تعرفه های اضافی، استفاده سوء شده است یا نه.



3- تمام تعرفه ها دارای شماره سریال هستند که این شماره ها، استان به استان متفاوتند. با توجه به تفاوت استان به استان سریالِ تعرفه ها، لزوم چاپ تعداد بیشتر تعرفه مشخص می شود، زیرا اگر در یک شهر مشارکت افزایش زیادی داشته باشد، نمی توان از شهر دیگر به آن شهر، تعرفه فرستاد.



4- نکته ای هم که بد نیست یادآوری شود، این که در برخی کشورها، کسانی که می خواهند در انتخابات شرکت کنند از مدتی قبل اعلام می کنند، و در نتیجه مسئولین کشور تعداد تعرفه ها را با ضریب بسیار مناسب آماده می کنند. متأسفانه در کشور ما (با توجه به ضعف امکانات و احیاناً مشکلات فرهنگی) نمی توان این کار را عملی کرد و در نتیجه این مشکلات تا حدودی پذیرفتنی است.



11- تعرفه های تا نخورده

در مورد انتشار تصاویر تعرفه های تا نخورده و نو از تلویزیون در باز شماری آرا توسط شورای نگهبان چه توضيحی وجود دارد؟ ,...



12- عدم تمدید ساعت اخذ رای

چرا در این دوره بر خلاف دوره های پیشین، زمان رای گیری فقط تا ساعت 22 تمدید شد؟

جواب 12:

1- زمان اخذ رای، در دوره های پیش از ساعت 9 تا 23 بوده است، که در این دوره این زمان از ساعت 8 آغاز و با چهار بار تمدید، در ساعت 22 پایان یافته است. ضمن اینکه مطابق ابلاغیه وزارت کشور، از افراد حاضر در پای صندوق تا آخرین نفر رای گیری شده است و به اقرار ناظران موجود، در برخی حوزه ها کار اخذ رأی تا ساعت ها بعد از 22 شب، ادامه داشته است

2- میزان مشارکت بالای مردم (85%) می تواند نشانگر این باشد که زمان در نظر گرفته شده برای اخذ رای تقریباً مناسب بوده است.

3- اگر فرض کنیم تمام آنهایی که به هر دلیلی (کمبود تعرفه، بسته شدن دربها، کهولت سن، بیمار بودن، نداشتن شناسنامه، و ...) نتوانسته اند رای بدهند، پای صندوق می آمدند و همه آنها هم به آقای موسوی رای می دادند، رای ایشان حدود 19 میلیون می شد که باز آقای احمدی نژاد با کسب اکثریت مطلق (بیشتر از نیمی از آرا) رئیس جمهور منتخب محسوب می شد.



13 - رد پیشنهاد موسوی

چرا خواسته آقاي موسوي كه تطبيق سريال شناسنامه وته برگ ها بود و همچنين بررسي دست خط ها مورد موافقت شوراي نگهبان واقع نشد؟

جواب 13:

شورای نگهبان:

این امر مورد موافقت شورای نگهبان قرار گرفت لیکن آقای موسوی از پیگیری آن خودداری کرد. شورای نگهبان در بند 9 گزارش تفضیلی خود درباره انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ـ که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت و در پایگاه اصلاع رسانی شورای نگهبان نیز قابل دسترسی است ـ به این پرسش پاسخ داده است. نامزدهای معترض متاسفانه در فرصت قانونی، از اعلام شکایت قطعی و تفضیلی و مستند رسمی خودداری کرده و به دعوت شورای نگهبان برای حضور در جلسات شورا و طرح ایرادات خود، پاسخ مثبت ندادند.

شورای نگهبان جهت بررسی هر چه بیشتر شکایات، علاوه بر مهلت ده روزه خود، 5 روز دیگر نیز از رهبر معظم انقلاب درخواست تمدید مهلت نمود که با موافقت معظم‌له روبرو گردید. در نهایت، در حالی که مهت پنج روزه (تمدید شده) شورای نگهبان برای بررسی شکایت‌ها رو به پایان بود، نامزد مورد نظر در ساعات پایانی روز یکشنبه 7 تیر 1388،از طریق یکی از واسطه‌ها و به صورت شفاهی خواستار تطبیق سریال شناسنامه و ته برگ‌ها شد. طرح این درخواست در حالی بود که شورای نگهبان تنها یک روز تا پایان زمان اعلام نظر نهایی، فرصت داشت. با این حال به وی اعلام شد اگر خود ایشان، این درخواست را به طور کتبی و رسمی مطرح ساخته و اعلام کند که «اگر با این بررسی‌ها ثابت شد تخلفی در انتخابات صورت نگرفته است، شکایت خود را پس می‌گیرد». شورای نگهبان علیرغم محدودیت زمانی، به این کار خواهد پرداخت. با این وجود وی حاضر به انجام این کار نشد.



14- کاهش آرای رضایی

من تقریبا مطمئنم که ادعای تقلب، ناشی از توهم و واقعا تهمتی بزرگ و خانمان برانداز بود اما فقط یک سوال دارم که هیچکسی نتونسته جوابشو بده لطفا بفرمایید: چرا آراي محسن رضائي از صبح تا بعدازظهر از630 هزارتا به 580 هزارتا كاهش پيدا كرد؟

اینم لینک سندش:

http://www.rezaee.ir/fa/pages/?cid=8521



جواب 14:

این سوال عینا برای روابط عمومی وزارت کشور ارسال شد و منتظر پاسخ آن هستیم.

بخش تحلیلی الف



15 - امکان تقلب با توجه به سوابق

باتوجه به اينكه حتي آقاي احمدي نژاد در انتخابت مجلس ششم مدعي تقلب شد وحتي آيت الله مومن هم مدعي شده در انتخابت مجلس سوم تقلب شده،آياامكان تقلب در كشور ما وجود ندارد؟

جواب 15:

تقلب در سیستم انتخاباتی ایران غیرممکن نیست ولی تقلب سراسری آن هم در انتخابات ریاست جمهوری فوق العاده سخت است و به هماهنگی صدها هزار نفر نیاز دارد که امکان آن بسیارکم است.





پاسخ به هفتاد سوال و ابهام درباره انتخابات 88



پاسخ به هفتاد سوال و ابهام درباره انتخابات 88 (قسمت دوم)



پاسخ به هفتاد سوال و ابهام درباره انتخابات 88 (قسمت سوم)



پاسخ به هفتاد سوال و ابهام درباره انتخابات 88 (قسمت چهارم)



پاسخ به هفتاد سوال و ابهام درباره انتخابات 88 (قسمت پنجم)



  مرتبط: محل اصلی دریافت نظرات و پاسخ ها
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.