نظر منتشر شده
۲۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 244888
سرنوشت ناگوار جدايي بخش درمان سازمان تامين اجتماعي
فرهاد خادمی، 19 مهر 93
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۶
به‏ موجب ماده يک قانون تأمین اجتماعي (مصوب سال ۱۳۵۴) و اصلاحات بعدي آن (مصوب سال ۱۳۵۸) سازمان تأمین اجتماعي متولي تعميم و گسترش انواع بيمه‏ ها‏ي اجتماعي به‏‏‏ تمامي‏ افراد جامعه (به‏ استثنای کارکنان کشوري و لشکری) بوده ‏است‏ و اگر چنانچه متوليان وقت به‏‏‏ درستي عمل مي‏کردند و بخش درمان جدا نشده بود سازمان تأمین اجتماعي مي‏توانست در ساحت يک وزارتخانه يا سازمان ملي رفاه و تأمین اجتماعي عمل نمايد.
نص صريح ماده ۱ قانون تأمین اجتماعي و تغيير عنوان اين سازمان از "بيمه‏ ها‏ي اجتماعي کارگران" و سپس" بيمه ‏ها‏ي اجتماعي" به‏‏‏"سازمان تأمین اجتماعي" و فرآيند تدريجي تعميم و گسترش نظامات بيمه‏اي مندرج در قانون تأمین اجتماعي،‏ همگي بيانگر اين ظرفيت و قابليت در اين قانون هستند که آن را هم‌طراز قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعي مصوب سال ۱۳۸۳ سازد.

سرنوشت تلخ جدايي بخش درمان سازمان تأمین اجتماعي
يکي ديگر از نتايج تلخ جدايي بخش درمان سازمان تأمین اجتماعي از پيکره آن، ستفاده‏ از منابع و ذخاير بيمه شدگان تأمین اجتماعي براي مصارف بهداشتي (واکسيناسيون،‏ از بين بردن سگ‌های ولگرد و موش‌های مزاحم وو ...‏ توسعه مراکز و شبکه‏ ها‏ي بهداشتي و درماني ( ساخت و توسعه و تجهيز مراکز بهداشتي که مي‏بايست از محل بودجه عمومي‏ صورت مي‏گرفت)،‏ توسعه مراکز و فعالیت‌های آموزشي (توسعه و تجهيز و بهره برداري و نگهداري مراکز درماني و بیمارستان‌های آموزشي) و توسعه ناوگان حمل و نقل (خريد ماشين‏ها‏ي شاسي بلند سفيد رنگ ميتسوبيشي از محل پول بيمه شدگان تأمین اجتماعي که در دهه ۶۰ فقط مختص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي بود و این وزارتخانه توانسته بود با پول تأمین اجتماعي، ممنوعيت خريد ماشين‏ها‏ي لوکس خارجي وزارتخانه‏ ها‏ و دستگاه‏ها‏ي دولتي را دور بزند).‏‏..
طی سال‌های گذشته همواره بین سه وزارتخانه بهداشت، دارایی و کار، یک جنگ و نزاع اداری برای تقسیم این سازمان وجود داشته و هرکدام با توجیهات غیرمنطقی سعی در تجزیه این سازمان بین نسلی داشته‌اند و اینک به دلیل تسامح و تساهل مدیران وزارت تعاون، رفاه، کار و امور اجتماعی گویا زور وزارت بهداشت در حال چربیدن است تا بخش درمان این سازمان را منتزع و به خود وابسته نماید! اصولاً از قدیم‌الایام به طور کلي وزارت بهداشت،‏ درمان و آموزش پزشکي ميل شديدي به ‏استفاده‏ از منابع تأمین اجتماعي براي پيشبرد اهداف خود داشته و دارد و حتي پس از قانون الزام نيز به لحاظ سيطره اي که بر ارکان سازمان تأمین اجتماعي داشت، موارد زيادي را به ‏‏‏اين سازمان تحميل نمود که به عنوان نمونه آن مي‏توان به هزینه‌های تحميلي در بیمارستان‌های آموزشي باقيمانده در اوائل دهه هفتاد که غالباً خارج از سطح بندي خدمات درماني تأمین اجتماعي بودند اشاره نمود.

عدم توجه به قانون!
طی سال‌های گذشته، متأسفانه هم مردم و هم مسئولين از وضعيت جاري بهداشت و درمان کشور رضايت کامل را ندارند. بالا بودن پرداخت از جيب باعث کاهش دسترسي مردم و به ویژه اقشار کم درآمد و نيازمند به خدمات درماني مناسب و با کيفيت شده است. در حالی که مديران اجرايي و ارائه کنندگان خدمات تشخيصي و درماني، کمبود منابع نظام سلامت و غير واقعي بودن تعرفه‏ ها‏ي درماني (عمومي‏ و دولتي) را عامل اصلي و اساسي براي اين مشکل مي‏دانند، مردم و ناظران حوزه سلامت مديريت ناکارآمد، تخصيص غير بهینه منابع، ستفاده‏ از روش‏هاي تخصيص بودجه و نظام پرداخت نا موثر، عدم توجه به ‏‏‏نياز مشتري، عدم پاسخگويي مسئولين، عدم رعايت قوانين توسط ارائه کنندگان و نبود نظارت موثر، دريافت هزينه‏ها‏ي زيرميزي از بيماران، ناکارآمد بودن نظام بيمه ‏اي و عدم ارائه پوشش بيمه ‏اي مناسب و. ‌. را دليل نابسامانی‌های موجود در نظام سلامت مي‏دانند ...
قانون برنامه پنجم توسعه کشور نيز با تبيين رويکردها و سیاست‌های کلي نظام سلامت تکاليف مهم و اساسي بر دوش دولت گذاشته ‏است. در ماده (۳۸) قانون برنامه پنجم توسعه در ذيل موضوع "بيمه سلامت" از دولت خواسته شده ‏است‏ که براي دستيابي به پوشش فراگير سلامت و کاهش سهم مردم از هزينه‏ ها‏ي سلامت به‏‏‏ کمتر از ۳۰ درصد از طريق مختلف مانند اصلاح ساختار صندوق‏ها، مديريت منابع، متناسب نمودن تعرفه‌ها‏، ستفاده‏ از منابع داخلي صندوق‏ها و در صورت لزوم از محل کمک دولت در قالب بودجه سنواتي و.‏‏.. اقدام نمايد. دولت مکلف شده است‏ ساز و کار‏ها‏ي لازم براي بيمه همگاني و اجباري کردن بيمه پايه سلامت را آماده نموده و اجازه يافته با ادغام بخش‌های بيمه‏ ها‏ي درماني کليه صندوق‏ها نسبت به ‏‏‏تشکيل سازمان بيمه سلامت ايرانيان اقدام نمايد که در اين زمينه بايستي تقدم و تأخر علمي و عملي موضوع را از نظر قانون‏گذار مد نظر قرار داد. يعني ابتدا بايستي فراگيري پوشش ايجاد شود و سپس صندوق و ساختارهاي دولتي متعدد و چند پاره دولتي در وزارتخانه ها و... در وزارت بهداشت و بيمه سلامت ادغام شود و پرواضح است که اين حکم قانوني فقط می‌تواند شامل اموال و دستگاه هاي دولتي شود و حوزه هاي خصوصي نظير سازمان تأمین اجتماعي که حق‌الناس است از اين حکم مستثني می‌باشند و اين موضوع در تبصره هاي اين بخش تصريح شده است.

البته ناگفته نماند که کاهش سهم پرداخت از جيب مردم به‏‏‏ کمتر از ۳۰ درصد، امري‏ است‏ که در ماده (۹۰) قانون برنامه چهارم توسعه نيز به‏‏‏ صراحت آمده بود که متأسفانه محقق نگرديد. در ماده (۹۱) قانون برنامه چهارم نيز براي افزايش اثربخشي نظام ارائه خدمات سلامت در كشور و تقويت و توسعه نظام بيمه خدمات درماني پيشنهاد شده بود که شورای عالی بيمه خدمات درماني تمهيدات لازم، برای استقرار‏ بيمه سلامت را با محوريت پزشك خانواده و نظام ارجاع فراهم نمايد که آن هم فعلاً محقق نگردیده است. عدم توفيق دولت و مجريان در اجراي مصوبات و قوانين البته امري بسيار مهم است‏ که در جاي خود نياز به بحث و بررسي و کارشناسي دارد.

در نهايت، قانون‌گذاران با تصويب و ابلاغ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و تشکيل سازمان بيمه سلامت در قالب آن امیدوار بودند تا بخشي از نابسامانی‌های موجود در نظام سلامت و وضعيت بهداشت و درمان کشور برطرف شود. اما بد نيست بپرسیم به راستی چالش‌های مهم و اساسي بهداشت و درمان کشور جه هستند؟ کداميک از چالش‌های موجود با ادغام بيمه‏ ها‏ي درماني حل خواهد شد و اين چالش‌ها چه سهمی از کل مشکلات درماني مردم را در بر مي‏گيرند؟ آيا مزايايي که ادغام بيمه‏ها‏ي درماني به طور بالقوه مي‏تواند داشته باشد در عمل نيز تحقق خواهد یافت؟ و يا اينکه همچون ساير اقدامات صورت گرفته در گذشته، اين تدبير هم تأثیر چشمگيري در کنترل هزينه ‏ها‏ي نظام سلامت و پرداخت از جيب مردم خواهد داشت؟

براي پاسخ درست به ‏‏‏اين سؤالات بهتر است‏ نگاهي به‏‏‏ برنامه‌ها‏ و مصوبات گذشته کرد و ديد طرح‌ها و اقدامات گذشته با چه اهدافي شروع شده و چه دستاوردهايي را در عمل به‏‏‏ همراه داشته ‏است؟.
اینجاست که باید از حامیان ادغام بیمه‌ها سؤال کنیم:
الف- چرا عليرغم تغيير ساختار مديريتي بیمارستان‌ها، مديريت منابع در بیمارستان‌ها و.‏‏.. رضايتمندي مردم از بیمارستان‌ها بهتر نشده است؟
ب- چرا با بهبود وضعيت پرداخت اعضاء هيئت عملي، تمايل براي کار در بخش خصوصي کم نشده است؟
پ- چرا تعرفه گذاري خدمات به سازمان نظام پزشکي واگذار و چرا پس گرفته شد؟
ت- چرا با افزايش تعرفه‏ها‏ي پزشکي پرداخت زير ميزي کاهش نیافته است؟
چ- چرا عليرغم گسترش پوشش بيمه‏اي رضايتمندي بيمه شدگان افزايش نمي‏يابد؟
ج- چرا عليرغم اجراي برنامه‏ها‏ي مهم مديريتي از قبيل ايزو، مديريت کيفيت، اعتبار بخشي، حاکميت باليني و.‏‏.. دريافت کنندگان خدمات تغيير جدي در بهبود کيفيت خدمات درماني احساس نمي‏کنند؟
ح- چرا پيشرفت طرح پزشک خانواده با کندي صورت مي‏گيرد؟‏‏
د-آيا با سرانه موجود مي‏توان پرداخت از جيب مردم را به کمتر از ۳۰ درصد کاهش داد؟
ذ- آيا دولت که در حال حاضر در حدود ۱۲- ۱۰ درصد از منابع عمومی در اختيار خود را به حوزه بهداشت و درمان تخصيص مي‏دهد حاضر است‏ و مي‏تواند سهم سلامت را از بودجه عمومی افزایش دهد؟
پس يکي شدن بيمه‏ها‏ الزاماً روش مناسبي براي نيل به این هدف نبوده و تجميع بيمه‏ها‏ ضمن داشتن فوايدي الزاماً منجر به کاهش سهم هزينه درمان مردم و.‏‏.. نمي‏شود.
بايد توجه داشت که ادغام بیمه‌ها صرفاً نمي‏توانند:
۱.منجر به افزایش منابع نظام سلامت شود.
۲. بهره‌وری توليد خدمات در مراکز درماني را افزايش دهد.
۳. کيفيت خدمات درماني را بهبود بخشد.
۴. پديده زير ميزي را کنترل کرده و پرداخت غير قانوني و پرداخت از جيب مردم را کاهش دهد.
۵. تعرفه گذاري را واقعي، معقول و منطقي نمايد.
۶. باعث کاهش تقاضا و کاهش ازدحام در مراکز درماني شود.
۷. رضايتمندي بيمه شده را افزايش دهد.
۸. پزشکان را مکلف به خدمت در مناطق محروم نمايد.
۹. باعث بهبود پاسخگويي و تکريم ارباب رجوع گردد.
۱۰. از ارجاع بيماران از مراکز دولتي و عمومی به مراکز خصوصي جلوگيري نمايد.
۱۱. محاسبه ‏‏‏بهاي تمام شده خدمات را تسهيل نموده و باعث افزايش شفافيت مالي گردد.
۱۲.مدت زمان ويزيت بيمار در مراکز درماني را منطقي و علمی نموده و از ساعتي ۲۰-۳۰ بيمار به‏‏‏۵-۱۰ بيمار کاهش دهد و...
براي رسيدن به ‏‏‏اهداف فوق يکسري اقدامات مهم و اساسي ديگري مورد نیاز است‏ که اگر صورت نگيرد، ادغام بيمه‏ها‏ در عمل دستاورد مهمی را براي مردم و نظام سلامت کشور به دنبال نخواهد داشت.
سؤال مهم و اساسي این است‏ که با توجه به سابقه تاريخي جدايي بيمه درمان سازمان تأمین اجتماعي از وزارت بهداشت و درمان در سال ۱۳۶۸، به دلیل مشکلات مبتلا به، آيا تکرار تجربه آزموده شده و به شکل ديگر، با توجه به هزینه‌های اجتماعي و سياسي متعاقب آن هزينه اثربخش خواهد بود؟
بعضاً ادعا مي‏شود با توجه به اینکه يکي از تبعات ناشي از تعدد سازمان‏هاي بيمه‏گر بالا بودن هزينه‏ها‏ي مديريتي و سرباری است، ادغام بيمه‏ها‏ باعث کاهش هزينه‏ها‏ي مذکور مي‏شود. نکته اي که البته اگر چه در مقام تئوري درست مي‏باشد، اما سؤال این است‏ که هزينه‏ها‏ي ستادي مديريتي سازمان تأمین اجتماعي چه سهمی از کل هزينه‏ها‏ي تشخيصي و درماني آن مي‏باشد و کاهش درصدي از آن چه ميزان در کاهش هزينه‏ها‏ي پرداخت از جيب مردم موثر خواهد بود. آيا منابع حاصل از اين محل با افزايش هزينه‏ها‏ي مديريت در بيمه سلامت در محل ديگري هزينه نشده و تمام منافع آن به بیمه شده برخواهد گشت؟ شواهد مبين آن است‏ که سهم هزينه‏ها‏ي بالاسري بيمه‏ها‏ از کل هزينه‏ها‏ي بيمه کمتر از ۳ درصد مي‏باشد.
نیمه پنهان ادغام بیمه‌ها؟
از ديگر دلايل مهم ولي نيمه پنهان ادغام بيمه‏ها‏ رفع مشکلات و چالش‌های پيش روي نظام سلامت و به عبارت بهتر وزارت بهداشت و درمان کشور از طريق دسترسي به منابع مالي در اختيار بيمه‏ ها‏ مي‏باشد. بيمه‏ ها‏ چند سالی است‏ که تعهدات مالي خود را به دلیل تنگناهاي اقتصاد کلان کشور، بعضاً کمی دیرتر از موعد عمل کرده‌اند. ضمن احترام به لیاقت و شايستگي مديران حوزه بهداشت و درمان و قبول نامتناسب بودن منابع نظام سلامت با تعهدات محوله و انتظارات مردم، لازم به ذکر است‏ که مشکلات حوزه سلامت، کم و بيش با اندکي تغييرات و نوسانات، مشابه همان مقاطعی است‏ که وزارت بهداشت و درمان متولي ارائه درمان به بیمه شدگان تأمین اجتماعي بوده (قبل از تصويب قانون الزام در سال ۱۳۶۹) و يا مديريت سازمان خدمات درماني را در اختيار داشته است‏ (قبل از سال ۱۳۸۳ و شکل گيري وزارت رفاه).
برخي معتقدند که دسترسي مستقيم به منابع بيمه‏ ها‏ مي‏تواند نظارت بيمه را حذف و زمان پرداخت مطالبات را به حداقل برساند ولي اين کمی خوش‌بینانه خواهد بود که فکر کنيم حذف نظارت بيمه‏ ها‏ و يا کاهش زمان پرداخت از ۶-۵ ماه به‏‏‏۲-۱ ماه باعث بر طرف شدن مشکلات درمان کشور خواهد شد و يا اصولاً ادغام بيمه درمان سازمان تأمین اجتماعي در بيمه سلامت و يا وزارت بهداشت بتواند رافع مشکلات بهداشت و درمان کشور باشد. راهکار صحيح براي رفع کمبود منابع، تجميع بيمه‏ ها‏ نيست بلکه ابتدا ساختار نظام تأمین منابع مالي بايد اصلاح گردد. به طور کلي، شکي نيست که وضعيت بهداشت و درمان مردم نياز به ساماندهی داشته و بايد از هر تلاشي در اين مسير حمايت کرد. ادغام بيمه‏ ها‏ي درماني اگر منجر به دستیابی به اهداف پیش گفت گردد امري پسندیده است‏ اما ادغام بيمه‏ ها‏ روش مطلوبي براي رفع دغدغه‏ ها‏ي مالي نظام سلامت کشور نمي‏باشد. ادغام بيمه‏ ها‏ي درماني که تنها دستور هزينه کرد منابع مالي را از سازمان‏هاي بيمه‏گر به بیمه سلامت منتقل مي‏کند، به خودی خود نمي‏تواند منتج به‏‏‏
نتيجه اي شود مگر اينکه با اقدامات مديريتي ديگري همراه گردد.
ادغام بيمه‏ ها‏ي درماني بايد بدون شتاب‌زدگی و به صورت چند مرحله اي صورت گيرد. همان طوری که قانون‌گذار نيز هوشمندانه، در تبصره‏ ها‏ي (۲) و (۴) ذيل بند «ب» ماده (۳۸) قانون برنامه پنجم توسعه، ادغام مراکز درماني ملکي تأمین اجتماعي و انتقال اموال و تعهدات آن سازمان را مستثني کرده است، لذا کليه بيمه‏ ها‏ (مطابق قانون) به غیر از سازمان تأمین اجتماعي مي‏تواند در سازمان خدمات درماني ادغام و بيمه سلامت تشکيل شود. بدیهی است‏ پس از بررسي دستاوردهاي حاصله و در صورت رضايت بخش بودن نتايج، مي‏توان درباره چگونگي ادامه روند ادغام تصميم گيري کرد.
در حال حاضر، سه کارکرد اصلي تأمین مالي که عبارتند از جمع آوري منابع، مديريت منابع و خريد خدمت، به صورتی يکپارچه در سازمان تأمین اجتماعي صورت مي‏گيرد، به این ترتيب، واگذاري بخش يا تمامی تعهدات درماني سازمان در قالب خريد خدمت به بیمه سلامت کشور مي‏تواند هم باعث ايجاد خلل در يکپارچگي و هماهنگي اجراي اين فرايندهاي سه‌گانه و در نهايت شکست کل برنامه اصلاح نظام بيمه درماني کشور شود. بايد توجه داشت که موضوع تعهدات درماني سازمان تأمین اجتماعي که مطابق قانون و با توجه به اصل بيمه‏ ها‏ي اجتماعي بر عهده آن گذاشته شده است‏ را نبايد زير سؤال برد. بهره‌مندی از خدمات درماني سازمان تأمین اجتماعي نقشي کليدي در جذب مردم به سوی اين سازمان و گسترش پوشش جمعيتي آن دارد؛ لذا هر اقدامی که منجر به کاهش استقبال مردم از بيمه‏ ها‏ي اجتماعي شود با کاهش مشارکت مردم در تعيين سرنوشت خويش، تعهدات و نگراني دولت را در تأمین رفاه و امنيت اجتماعي مردم و جامعه افزايش خواهد داد و توجه به این مهم در جايي که رشد اقتصادي منفی است‏ بسيار ضروری است.
براي رفع دغدغه‏ ها‏ي درماني مردم و ارائه پوشش فراگير بيمه، از يکي از دو روش شايع بيمه اجتماعي و طب ملي می‌توان استفاده‏ کرد که نيل به پوشش فراگير از مسير بيمه‏ ها‏ي اجتماعي، براي کشورهاي با درآمد متوسط مانند ايران، مطلوب‌تر است؛ لذا هر تصميم و اقدامی که در جهت تقويت جايگاه بيمه‏ها‏ي اجتماعي نباشد ما را از هدف دور خواهد نمود. در نهايت، شايان توجه است‏ که انتقال اموال مردم بدون رضايت صاحب مال موضوعي شرعی است‏ که پاسخ آن را نزد علما و فقهاي امر بايد جستجو نمود.
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۰۹:۴۵:۰۲
آقا من حاضرم هزینه ده نفر آدم خبره رو بدم که بروند چهار کشور دنیا که بخش بهداشتتون و بیمارستانهاشون عالیه و مردم همه رضایت دارند ، شش ماه کامل تحقیق کنند و مدل آنها رو بیاورند ایران اجرایی کنند. (2419313) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۱۸:۰۱:۵۳
این کار رو قبلا" آمریکاییها کردند که در نهایت الگوی سوئیس رو انتخاب کردند که بر مبنای تعداد بسیار زیادی بیمه های خصوصی و شبکه های درمانی ( هر کدام چند بیمارستان و مرکز درمانی هستند که یک مدیریت دارند و توسط بخش خصوصی اداره میشوند ) است و هر کس خودش باید یکی از طرحهای بیمه را انتخاب کند .
منتها این طرحها توسط دولت شرایطش تعیین میشوند و بیمه ها کاملا" تحت نظارت دولت هستند و بیمه ها فقط در قسمت قیمتی که برای بیمه نامه ها تعیین میشود و همچنین و تعداد مراکز درمانی تحت پوشش و کیفیت آنها می توانند رقابت کنند .
البته این طرح در آمریکا به علت لابی بیمه ها و مجتمعهای درمانی با حذفیاتی اجراشد . هم اکنون در آمریکا بیمه داشتن اجباری است و نداشتن آن شامل جریمه است . هر کس سه نوع طرح بیمه پایه و متوسط و پیشرفته می تواند بخرد . هزینه خدمات درمانی عملا" از حق بیمه ها و کمک دولت به افرادی که شامل سوبسید میشوند تامین میشوند . همچنین در طرحهای بیمه قسمتی از هزینه ها بخصوص هنگام بستری به عهده مریض است که به آن copay می گویند.
برخی از اتفاقاتی که بعد از اجرای پرسر و صدای این طرح افتاده افزایش تعداد بیمه شدگان -افزایش زیاد حق بیمه ها ( زیرا هزینه درمانی افراد بیمار را عملا" باید افراد سالم تامین کنند) -کاهش مراجعه به اورژانس ( زیرا قبلا" فقط هنگام مراجعه به اورژانس خدمات درمانی رایگان بود ) بوده است .
البته بدیهی است که کیفیت خدمات بالاست زیرا در واقع تماما" توسط بخش خصوصی ارائه می شود .
این سیستم به علت عدم گسترش بیمه ها و خدمات درمانی خصوصی و ضعف دولت در نظارت و فرهنگ مردم در ایران غیر قابل اجراست و دولت همچنان باید ترکیبی از بخش خصوصی و دولتی ( شبیه سیستم استرالیا ) داشته باشد منتها باید نظمی به آن بدهد و بخصوص بحث نظارت بر بیمه ها و تجمیع آنها را جدی بگیرد . (2422850) (alef-13)
 
داود
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۰:۲۹:۵۲
اتفاقن نظر بنده اینه که بخش درمان مجددا به وزارت بهداشت برگرده چون نظارت بهتری روی این روند خواهد شد و از بی عدالتی هایی که در این مجموعه میشه جلوگیری خواهد شد
تامین اجتماعی جولانگاه یک سری افراد خاص شده است در امور استخدامی نیز از فرزندان بازنشسته و همکار تامین اجتماعی استفاده میشود که این مورد عین بی عدالتی است تمام قشر گارگر و زحمتکش دارن پول تامین اجتماعی رو میدن اونوقت فرزندان مدیران تامین اجتماعی باید استخدام بشند و در اولویت باشند!
در مباحث استخدامی بسیار پسندیده خواهد بود اگر به این بخش وزارت بهداشت ادغام بشند
وزرات بهداشت متولی امر سلامت مردم هست و نیز روی این مجموعه باید نظارت کامل داشته باشد حال انکه مدیریت ئرمان اجتماعی خود را از این امر مستثنی میدانست که شرایط ناجوری را برای بماران و مردم بوجود می اورد
ادغام این مجموعه ها موجب هماهنگی بیشتری اتفاقن در زمینه ی تامین سلامت مردم خواهد شد
بهتر است شما هم چوب لای این چرخ نگذارید.
والسلام
یک هموطن (2419400) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۴:۱۰:۲۷
آقای داود اگر وزارت بهداشت احیا شود و درمان از آموزش پزشکی جدا شود پیشنهاد شما مناسب خواهد بود اما هم اکنون که همه بیمارستانهای دولتی به مرکز آموزشی تبدیل شده اند چهار تا بیمارستان تأمین اجتماعی هم به بیمارستان آموزشی تبدیل خواهند شد و بخش بیشتری از مردم به موش آزمایشگاهی بدل خواهند شد و لذا پیشنهاد شما به ضرر قشر کارگر است (2419963) (alef-13)
 
داود
۱۳۹۳-۰۷-۲۲ ۰۰:۴۳:۳۴
بنده کاملن با نظر شما مخالفم
یا شما دوست عزیز اطلاعی از فضاحت های تامین اجتماعی و بخصوص در بخش استخدامی ندارید یا از مجموعه ی تامین اجتماعی و دینفع هستید که خود را به خواب زده اید
بنده به عینه بی عدالتی های این سازمان را دیده ام
چرا یک سازمانی به این عریض و طویلی که زیر نطر مستقم وزارت کار رفاه و تعاون هست قوانینی جدا در تمام زمینه های استخدامی بیمه و سایر موارد دارد
چرا خود را ملزم به اجرای دستورات صادره از دیوان عدالت اداری نمی کند
پس یک جای کار میلنگد دوست من!
دوست عزیز تامین اجتماعی تبدیل به حیات خلوت بعضی ها شده است که ارام و بی سر وصدا مشغول انجام کارهای خود هستند
سوال م این است چرا قشر کارگر و هرکسی که مشغول پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی است نباید در این سازمان اولویت استخدام داشته باشد اما فرزندان همکاران تامین اجتماعی اولویت استخدام داشته باشند؟
ایا این عین بی عدالتی نیست؟
این سازمان کم کم دارد به گونه ای موروثی می شود
تامین اجتماعی باید مجموعه ی درمان ان جدا شود همینطور سایر بخش ها تا نطارت بیشتری روی آن شود.
اگر جناب آقای دکتر روحانی به دنبال اجرای عدالت هستند این مجموعه را مورد بازبینی دقیق تری قرار دهند
والسلام (2425266) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۶:۲۵:۵۶
چرا نصدی گری درمان شامل اصل 44 نمیشه (2420309) (alef-10)
 
مسعود
۱۳۹۳-۰۸-۱۵ ۲۳:۴۳:۳۶
بهداشت و درمان جز اصول حاکمیتیه و دولت ها به سازمان جهانی بهداشت در این مورد متعهد شدند. (2472390) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۰:۵۲:۰۱
مگه در یکسال و اینهمه مشکلات بجای مانده از قبل ،چقدر توقع پیشرفت دارید (2419458) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۰:۵۴:۲۹
ایکاش در سالهای پیش هم اینقدر حساس بودید و کل لیوان خالی را می دید (2419468) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۰:۵۸:۰۹
همه می دانند که اقشار فقیر جامعه فقط از بیمارستانهای دولتی استفاده می کنند تمامی این بیمارستانها نیز آموزشی هستند در واقع اقشار ضعیف جامعه به موشهای آزمایشگاهی تبدیل می شوند تا پزشکان آموزش ببینند و در بیمارستانهای خصوصی قشر مرفه را درمان کنند!!!
در یک زمان بخاطر کمبود پزشک تشخیص دادند که بخش درمان با آموزش پزشکی ادغام شود و همه بیمارستانهای دولتی به دانشگاهها واگذار گردد اما اکنون با ازدیاد پزشکان باید بخش درمان از آموزش منتزع گردد بس است دیگر فقرا را موش آزمایشگاهی نکنید (2419473) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۱:۰۰:۳۶
چرا اجازه نمی دهید سازمان های بیمه گر متمر کز شوند؟ازنگارش این مطالب چه هدفی دنبال می کنید. (2419481) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۱:۱۹:۳۰
لطفا بررسی شود که نقش مرتضوی در ایجاد این مشکلات بیشتر بوده یا مارد ذکر شده فوق؟ (2419517) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۱:۵۶:۱۱
تا سأختار وزارت بهداشت درست نشوب و بيمه ها اعتبار بدست نيا ورند درمان درست نميشود (2419591) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۲:۰۵:۰۸
مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی با پول بیمه شدگان جهت ارائه خدمات رایگان به این قشر تهیه و تجهیز شده است و با این کار قرار است منابع و دسترنج بیمه شدگان در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شود اگر این روال درست است پس مراکز درمانی سایر سازمان ها مانند ارتش ، نیروی انتظامی و بانک هاو شرکت نفت و ....در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد
اما سئوال اصلی این است آیا بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت در شرایط بهتری هستند که می خواهیم مراکز درمانی تامین اجتماعی هم شرایط بهتر داشته باشند یا فقط هدف از این اقدام دستبرد به دسترنج کارگران و بیمه شدگان مظلوم است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2419610) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۲۳:۱۵:۲۴
همچین می گویند دسترنج کارگران انگار فراموش کردند ( به هر علت ) این سازمان ورشکسته بود و کلی کارخانه و معدن و....از سوی دولت به آن بخشیده شد .
در ضمن مدیریت این سازمان خیلی شاهکار کرده که حالا ادعای مدیریت درمان مردم رو هم می کند ؟ (2421002) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۳:۲۹:۵۳
يك سوال :
در كجاي دنيا شركت هاي بيمه مسئول اداره بيمارستان ها هم هستند ؟ (2419840) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۵:۴۰:۵۹
وزارت بهداشت به اندازه کافی عریض و طویل و ناکارآمد است.لطفاً خدمات تامین اجتماعی و دسترنج کارگرانی که حق بیمه پرداخت میکنند را به دست مدیران نالایق وزارت بهداشت و درمان ندهید. (2420178) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۷:۰۰:۱۵
قطع به یقین وزارت بهداشت می خواهد. 9 از 30 درصد حق بیمه بازنشستگان رو بگیرد و مزاکز درمانی سازمان تامین اجتماعی رو که با پول کارگران تاسیس و راه اندازی شده را بگیرد و قاطی بودجه درمان کرده همان خدمات بی کیفیتی رو که به مردم براساس اصل 44 قانون اساسی که استفاده از درمان رایگان حق همه مردم و تکلیف دولت دانسته را به بیمه شدگان تامین اجتماعی بدهد. اگر وزارت بهداشت واقعا هدف بهبود کیفیت خدمات درمانی به مردم است. خدمات پایه درمانی را بصورت رایگان به همه مردم بدهد و بیمه ها را که از منابع مردمی تامین می شوند مکلف به ارائه خدمات درمانی تکمیلی نماید. (2420382) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۲۳:۱۶:۳۴
خدمات درمان در تامین اجتماعی خیلی کیفیت دارد ؟ یک سری به بیمارستان میلاد بزنید تا ببینید اوضاع از چه قرار است . (2421005) (alef-13)
 
پزشك
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۱۸:۱۶:۰۵
با سلام
گويا نويسنده در بخش درمان داراي منافع سرشاري مي باشند كه اينچنين به طرح تجميع بيمه حمله ميكنند .با تجميع بيمه ها منابع مشخص ؛قوانين يكنواخت؛ تعهدات مشابه ونظارت ها هم دقيقتر خواهد شد واز همه مهمتر بحث همپوشاني بيمه ها برطرف خواهد شد (2420515) (alef-13)
 
نیما
۱۳۹۳-۰۷-۱۹ ۲۱:۲۸:۱۶
اموال این سازمان مصداق بارز حق الناسه نمیشه ادقام بشه با سازمان یا وزارتخانه دیگه ای (2420839) (alef-13)
 
مستمری بگیر تامین اجتماعی
۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۰۲:۴۸:۲۴
یکی از اهداف ادغام بخش درمان تامین اجتماعی یکنواختی درمان در کشور می باشد و این امر باعث می شود از پرت هزینه هاا جلوگیری و موازی کاری از بین برود خوب است مخالفین این طرح سری به ستاد مرکزی تامین اجتماعی بزنند و ببیند که بالای 500 نفر پزشک عمومی و کارمند در حوزه ستادی معالونت درمان تامنین اجتماعی بدون هیج کارایی ماهانه با دریافت انواع پاداشها اعم از پرکیس وغیره بالای ده میلیون تومان در ماه حقوق دریافت می نمایند که با ادغام در وزارت بهداری از این هزینه های سرسام اور جلوگیری و بیمه شدگان از خدمات بهتر بهرهمند خواهند شد. (2421225) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۰۹:۱۴:۲۹
حق بیمه هایی که مردم به تامین اجتماعی می پردازند حق الناس است در صورتی که بیمارستان هایی وزارت بهداشت با بودجه عمومی و بیت المال راه اندازی و اداره می شوند.
در بخش اول که حق الناس است یعنی فقط متعلق به افرادی است که در ان سهمی ( حق بیمه ) داشته اند اما مراکز دولتمی حقی همگانی است.
از اینم گذشته چگونه به بحث ادغام که می رسیم به مراکز درمانی وزارت خانه ها و، شرکت نفت، شهرداری ها و کمیته امداد که عینا با پول بیت المال راه اندازی و ادراه می شویم فکر نمی شود و یک راست می روند سراغ حق الناس( حق بیمه مردم)
اگر قراری بر ادغام است اولویت با مراکز دولتی است نه با تامین اجتماعی که حاصل دسترنج بیمه شدگان است.
در خصوص کارکنان این سازمان هم باید گفت این کارکنان( کاری با عده معدود نداریم) از مظلوم ترین کارکنان و زحمت کش ترین هستند با وجود دارا بودن حدود 270 مرکز درمانی در سازمان کارکنان فاقد یک مرکز درمانی برای مراجعه خود و خانواده هستند. و همچون بیمه شدگان در مراکز درمانی به انتظار می نشینند. (2421483) (alef-13)
 
دكتر احمد نصرتي
۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۱۰:۱۱:۱۹
با سلام و تشكر از فرصت اظهار نظر: سازمان تامين اجتماعي يك سازمان عموي غير دولتي است لذا كليه منابع و دارايي هايش متعلق به سازمان بوده و حق الناس مي باشد لذا حسب قوانين مجلس شوراي اسلامي يكپارچگي سازمان تامين اجتماعي يك الزام قانوني است كه شامل :
1.مغايرت با اصل 44 قانون اساسي و اصول و سياستهاي كلي ابلاغي آن
2.مغايرت با قانون برنامه پنچم توسعه:
بموجب قانون برنامه پنچ ساله توسعه وزارت بهداشت مكلف به واگذاري تصديهاي خود به بخش غير دولتي است و بطور كلي دولت مكلف به كوچك سازي خود شده است فلذا اضافه شدن درمان سازما تامين اجتماعي به هر نهاد دولتي مغاير با قانون برنامه توسعه بوده چون منجر به بزرگي حجم دولت مي شود .بويژه اينكه اين ادغام با تبصره 2 ماده 38 قانون برنامه مغايرت اساسي و ماهوي دارد.
3.مغايرت با قانون مديريت خدمات كشوري:
در قانون مزبور و منبعث از اصل 44قانون اساسي و اصول و سياستهاي كلي ابلاغي وظايف تصديگري و اجرايي (قابل واگذاري)و وظايف حاكميتي دولت مشخص گرديده ودر آن بخش درمان جزو وظايف تصديگري است و مي بايست دولت به سمت خروج از اين بخش حركت كند و اين ادغام حركت در جهت عكس اين رويكرد است.
4.مغايرت با قانون بودجه كل كشور :
بر اساس برنامه توسعه پنجم دولت مي بايست هر ساله درصدي از پرسنل خود را كاهش دهد ولي ادغام بخشي از درمان سازمان تامين اجتماعي باعث افزايش قابل توجه پرسنل دولت مي شود و بودجه اين بخش را دچار انحراف و مغايرت مي سازد.
5.مغايرت با قانون نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي(مصوب 1383):
1-5- در قانون مزبور بيمه هاي اجتماعي (بازنشتگي و بيكاري و ...)با بيمه هاي درمان بطور توامان مطرح شده است وبين مقوله درمان تفكيك قايل شده است (تبصره ماده 2)مراكز درماني سازمان تامين اجتماعي (بيمارستان و درمانگاه و ...)جزء ذخاير و سرمايه هاي سازمان محسوب مي شوند و خروج آنها از تملك يا مديرت سازمان تامين اجتماعي مغايرت با شرع و قانون دارد.
در قانون پنچ ساله پنجم هم به اين مهم توجه شده است ودر تبصره 2 ماده 38 قاون كه حكم به ايجاد سازمان بيمه سلامت ايران داده شده است "بيمارستانها و مراكز دولتي و مراكز ملكي صندوق تامين اجتماعي " مستثني شده است :
تبصره 2 بيمارستانها و مراكز ملكي صندوق تامين اجتماعي كه درمان مستيقيم را بر عهده دارند با حفظ مالكيت در اختيار صندوق مذكور باقيمانده و مطابق مقررات به سازمان بيمه سلامت ايرانيان فروش خدمت خواهد داد.
نتيجه گيري :
1.باتوجه به اينكه براي اولين بار پس از تشكيل جمهوري اسلامي ايران ۀ مديران ارشد سازمان تامين اجتماعي از مديران باسابقه و كارمند رسمي تامين اجتماعي انتخاب شده و اشراف كامل بر كليه فرايند هاي سازمان داشته و سند چشم انداز را به همراهي كليه مديران استانها و كارشناسان تدوين كرده و معتقد به حفظ منابع و دارايي هاي تامين اجتماعي هستند لذا سازمان در حال تحول ماهوي بوده كه نتايج آن تا پايان سال 93 محقق خواهد شد.
2.يكپارچگي و انسجام بخشهاي بيمه اي و درمان (مستقيم و غير مستقيم ) و سرمايه گذاري سازمان تامين اجتماعي كه كليه منابع و دارايي هايش حق الناس است يكي از ضرورتها و الزامات حفظ كيان بيمه شدگان و مستمري بگيران و تضمين كننده حفظ تعادل منابع و مصارف سازمان تامين اجتماعي جمهوري اسلامي ايران تحت رهبري هاي ولايت فقيه يعني حضرت آيت ا.. خامنه اي مي باشد .دكتر احمد نصرتي (2421631) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۱۴:۰۵:۴۷
سازمان تامین اجتمایی سازمان خوبی از اب در نیامد بیایید وطرحی نودر اندازید .وقشر کارگر را از یوغ استعمار این سازمان در اورید از یک سوراخ چند بار گزیده شدن بنظر شما کافی نیست . (2422310) (alef-13)
 
محمود
۱۳۹۳-۰۷-۲۰ ۱۸:۱۳:۴۳
متولی بهداشت ودرمان کشور،وزارت بهداشت ودرمان است،درستش همینه،نمیشه پول بره یه جایی دیگه اما وزارت بهداشت پاسخگوی مشکلات باشه.یه سفره بوده ،حالا جمع شده،عده ای ناراحتن،توده مردم چکار کنن (2422870) (alef-13)
 
کارمند سازمان
۱۳۹۳-۰۷-۲۲ ۰۲:۰۹:۱۶
اای دکتر نصرتی گفته با توجه به اینکه برای اولین بار از تشکیل جمهوری اسلامی مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی از کارمندان باسابقه و رسمی سازمان انتخاب شدهاند پس دیگر روند ارایه خدمات تامین اجتماعی مطلوب است باید به ایشان عرض کنم جناب دکتر معاونت فرهنگی و معاونت حقوقی و امور مجلس و معاونت اقتصادی و .... برخی از اعضا هیئت مدیره سازمان از کی وارد سازمان شده و سابقه سازمانی دارند ضمنا مگر در حال حاضر خود کارکنان سازمان از ارائه خدمات درمانی سازمان راضیند و چند درصد از بیمه شدگان و مستمری بگیران از خدمات درمانی سازمان رضایت دارند بگذارید با یکسان سازی درمان همچون کشورهای توسعه یافته جامعه هدف سازمان از درمان مطلوبتری بهره ببرند. (2425330) (alef-13)
 
بازنشسته سازمان تامین اجتماعی
۱۳۹۳-۰۷-۲۳ ۱۷:۱۳:۲۳
جناب خادمی اگر خیلی دغدغه سازمان را دارید و سرمایه ان را حق الناس می دانی پس چرا با کسانیکه در گزارش تحقیق و تفحص مجلس به صراحت از حیف و میل اموال سازمان تامین اجتماعی از انان اسم برده شد هیچ برخوردی با انان انجام نگرفت و اکثرا در پستهای مدیریتی مشغول بکارند ایا باج دادن به کانو نهای بازنشستگی چه در ادوار گذشته8 و حال برای چیست جهت این نیست که هر موقع سازمان بخواهد بیانیه ای را تحریر و اینان نیز ان را امضاو در سایتها و نشریات چاپ شود چرا علی رغم نارضایتی پرسنل سازمان و مستمری بگیران و بیمه شدگان از خدمات نا مطلوب درمانی و حتی بیمه تکمیلی اتیه سازان حافظ اصرار بر خوب جلوه دادن بخش درمان سازمان دارید می دانید اگر همین بیمارستانها و مراکز درمانی و اگذار و این تشکیلات عریض و طویل معاونت درمان حذف شود و بجای ان سازمان بجای تولید درمان به خرید درمان برای کارکنان و افراد تحت پوشش اقدام نماید میزان رضایتمندی از عملکرد سازمان بیشتر خواهد شد و در اخر بجای اضهار نظر عدهای که منافعشان در بودن بخش درمان نهفته است خوب است صدا وسیما در برنامهای نظر شرکای سازمان یعنی کلیه اقشار را دریافت و بازخورد ان را همگان بپذیزند نه با شعار و نوشتن مقاله توسط عدهای خاص. (2428761) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۸-۰۴ ۱۴:۰۱:۱۹
سلام. این را بدانید که به این کارگرهای بدبخت شده در تامین اجتماعی از قسمت درمان هم به این کارگرها خیانت شده است چراکه اولا درست درمان نمیشوند و این قشر کارگر هر روز دکتر میروند، ولی دریغ از اینکه درست درمان شوند ،میگن چرا ، جواب ان دوستی که گفته بود دربیمارستان های دولتی مردم موش ازمایشگاهی هستند درست نیست چون در وزارت بهداشت علم پزشکی به روز است ولی در تامین اجتماعی واقعا پزشکها فرصت مطالعه ندارن وخیلی بیسواد هستند .اگر یک نظر سنجی از بیماران تامین کنید پی به این همه ظلم میشوید ،البته پزشکی که درچند ساعت صد تا مریض میبیند فقط کتابت میکند نه طبابت،عزیزان اگر درستی وجود دارد باید بخش درمان از تامین جدا شود تا درمان در مسیر درست خود قرار گیرد ،انهایی هم که مخالفت میکنند مطمعنا سود میبرند ونمیگذارند درمان جدا شود .به امید ان روز که درمان دانشگاهی شود (2451190) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.