نظر منتشر شده
۶۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 260385
بخش اول؛
دلایل ترافیک شهری
بخش تعاملی الف - محمد فراهانی فر- 28 بهمن 93
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۱۴
وضعیت نابسامان رانندگی و افزایش روز افزون ترافیک شهری در کشور به وضع دردناکی تبدیل شده است. به بهانه اجرای طرح خط سفید چند مطلب را مورد توجه قرار گرفته است. مطالبی که بعضا همه ما آن ها را می دانیم اما گویا هیچ گاه در کنارهم تلاشی برای رفع آنها نمی کنیم.

ترافیک سنگین ۴ هزینه عمده برای کشور دارد:
۱- زمان: روزانه میلیون ها نفر ساعت زمان در کلان شهرها مخصوصا تهران از بین می رود. زمانی که در کمترین حد استفاده می توانست صرف استراحت جمعیت خسته شهر شود.

۲- سوخت: در کلان شهر تهران یک مسیر ۱۰ کیلومتری که باید زمانی زیر یک ربع را نیاز داشته باشد به راحتی ۱ ساعت زمان می برد و به تبع آن چند برابر سوخت مصرف می شود، قابل توجه است که تلاش برای آزاد سازی قیمت بنزین بی نتیجه بوده و بنزین ۷۰۰ تومانی هم مقدار زیادی یارانه در دل دارد.

۳- هزینه روانی: افرادی که زمان زیادی را در ترافیک می گذرانند، هزینه روانی زیادی می پردازند و ماحصل آن درگیری های اجتماعی و نزاع های خیابانی و تنش های خانوادگی و کاری بیشتر است که اگر مورد بررسی دقیق قرار گیرد عمق فاجعه معلوم می گردد. هزینه های اقتصادی تحمیل شده در این بخش هرچند به طور مستقیم قابل شناسایی نیست اما بر همگان معلوم است.

۴- بهداشت و درمان: ترافیک باعث افزایش آلودگی هوا و به دنبال آن بیماری های مختلف و در نهایت تحمیل هزینه های سنگین درمان به جامعه می شود.

در این نوشتار به بررسی علل این ترافیک در شهر تهران می پردازیم و تلاش می کنیم راهکارهایی برای کاهش این معظل ارائه نماییم.

در ایجاد وضع فعلی ۳ عامل نقش اساسی ایفا می کنند:
۱- زیرساخت ها
۲- فرهنگ بد رانندگی
۳- مجریان قانون

ادوارد دمینگ در کتاب خروج از بحران خود می گوید اگر کارمند شما درست کار نمی کند ایراد در درجه اول از او نیست بلکه از سیستم است و اگر سیستم درستی حاکم شود وی نیز کارش را به درستی انجام خواهد داد. هرچند کتاب خروج از بحران راجع به شرکت ها و صنایع است اما این گفته وی تقریبا در همه جا صادق است و اصلاح سیستم ترافیکی می تواند به راحتی منجر به اصلاح رفتارهای فردی شود.

۱- زیر ساخت ها: متاسفانه در بسیاری از معابر اصلی کشور و مخصوصا بزرگراه های شهری اصول مهندسی ترافیک به درستی رعایت نشده است.

a. تغییر عرض اتوبان: وقتی در اتوبانی مثل همت رانندگی می کنید نقاطی وجود دارد که حتی در زمانی که ماشین های زیادی در اتوبان نیست باز هم شاهد کاهش سرعت تردد و ترافیک هستیم. اگر یک مایع یا مقداری شن را در یک لوله یکنواخت بریزید، همه آنها به راحتی عبور می کنند اما اگر حجم زیادی از آنها را در یک لوله که مرتبا تنگ یا گشاد می شود بریزیم می بینیم که هرجا مسیر تنگ می شود با کاهش سرعت عبور و گرفتگی مواجه می شویم و این امر طبیعی است. همین اتفاق در بسیاری از معابر شهری رخ می دهد و در ساعات پر رفت و آمد این محل­ها گره­های ترافیکی را شکل می­دهند و کم کم منجر به کشیده شدن ترافیک به تمام اتوبان می ­شوند.

b. عامل دومی که در بحث زیر ساخت ها می توان مطرح کرد محل نصب نامناسب برخی از تابلوهای راهنماست که بعضا باعث به اشتباه افتادن راننده می شود. متاسفانه در برخی نقاط تابلوها نه تنها زود تر از خروجی ها نصب نشده اند که ۵۰ متر بعد از آنکه خروجی تمام شده نصب شده اند. شاید بزرگی تابلوها باعث دیده شدن زودتر آنها شود اما قطعا این دلیل نمی شود تابلو حداقل ۲۰۰ متر قبل از خروجی نصب نگردد.

c. در برخی نقاط در حاشیه اتوبان ها محل هایی برای تجمع مسافران ایجاد شده است. نبود محل مخصوص سوار و پیاده کردن مسافر در نقاط مذکور باعث می شود مسافران بخشی از یک لاین را اشغال کنند و رانندگان تاکسی ها و مسافرکشان نیز با توفق برای سوار و پیاده کردن مسافر ایجاد گره ترافیکی نمایند. نمونه این مورد را در اتوبان همت و حکیم به راحتی می توان مشاهده کرد. احداث محل های پارکینگ مانند و اعمال جریمه سنگین برای رانندگانی که خارج از این محدوده ها اقدام به سوار و پیاده کردن مسافر می کنند می توانند این مشکل را بهبود دهد. و صد البته برخورد با رانندگانی که از این پارکینگ های موقت، برای عبور یا توقف استفاده می کنند الزامی است.

d. نبود جای پارک و کمبود شدید پارکینگ در سطح شهر. وقتی مردم برای یافتن یک جای پارک مجبورند زمان زیادی را در اطراف محل مورد نظر پرسه بزنند، واضح است که هم روی حجم ترافیک اثر می گذارد و هم به علت آنکه این دسته از خودروها با سرعت کم در حال جستجو هستند، سرعت میانگین را کم می کند.

e. حمل و نقل عمومی ضعیف: وقتی یک شهروند برای رسیدن به محل کار خود و برگشتن به خانه یا باید ۶ یا ۸ هزارتومان هزینه تاکسی دهد یا باید شرایط سخت اتوبوس ها و مترو را از نظر تراکم جمعیت و زمان تلف شده زیاد بپذیرد، طبیعی است که با یک حساب سرانگشتی ترجیح دهد ماشین شخصی اش را بردارد و راحت تر از مترو و ارزان تر از تاکسی به مقصد برسد.

f. عملیات عمرانی که بجای انجام در حداقل زمان به صورت بی رویه ای طولانی و بدون لحاظ ملزومات ترافیکی انجام می شود. به عنوان نمونه عملیات اخیر شرکت فاضلاب که بجای بخش بندی یک خیابان به بخش های کوچک و انجام کار سریع و عادی کردن شرایط، دست به کندن کل یک خیابان زده و جمع کردن آن ها مدت­ها طول می کشد.

*در دو بخش آینده به فرهنگ بد رانندگی و نقش مجریان قانون خواهیم پرداخت.
 
کلمات کلیدی : محمد فراهانی فر
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۸:۱۹:۰۱
این یادداشت ادامه دارد ؟ (2686849) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۳:۵۵:۲۸
چه ادامه داشته باشه چه نداشته باشه ، یک کلام ختم کلام ، 100% پروژه های اجرائی در شهر تهران در سال 56 کارشناسی و بر اساس اطلاعات آن سال تهیه گریده است و مدیران زبل ، فقط سربرگ پروژه را تغییر نام داده و به اسم خودشان ثبت می کنند . باز هم سوالی دارید ، در خدمتم . (2689907) (alef-10)
 
دلسوخته
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۸:۲۳:۴۵
كاملاً موافقم (2690484) (alef-10)
 
فراهانی فر
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۵:۲۲:۵۲
با سپاس از نظرات دوستان این بخش اول مقاله است و ادامه دارد... (2690123) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۰۸:۲۶:۵۶
گیرم که همه ی این مطالب درست باشد ، در زمانی که دروازه های تهران بروی تمام اقوام داخلی و خارجی گشوده است و هر روز شاهد قتل و سرقت و کلاه برداری افراد با ملیت های مختلف در شهرمان هستیم و مسئو لین هم به دنبال تبلیغات انتخاباتی و مراسم مختلف تشریفاتی برای خودنمائی و افتتاح چندین باره طرح های بی توجیه و مسائل حاشیه ای و دعواهای خانوادگی و سیاسی هستند ، چه انتظارهایی دارید ! (2686862) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۱:۰۲:۲۴
شما جزو کدوم دسته از مهاجرین گرامی هستی؟؟؟ (2689022) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۱:۱۷:۵۴
جزو خورندگان کنگر و اندازندگان لنگر هستند (2689548) (alef-11)
 
محمدرضا
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۷:۴۴:۵۴
هرشب در ساعت پرترافيك شهر در سالن وزارت كشور بالاتر از ميدان فاطمي و در ابتداي شهيد گمنام مراسمي برگزار ميشود كه اخلال ترافيكي آن وحشتناك است بطوريكه از كمي بالاتر از ميدان وليعصر تا بعداز عبور از جلوي درب ورودي سالن همايش هاي وزات كشور راه بندان ميشود وفاصله حدود 5 دقيقه اي گاها تا نزديك سه ربع طول ميكشد و مشكل ترافيك به خيابان هاي فرعي جنوب خيابان فاطمي و خيابان خروجي ميدان گلها به سمت فاطمي و شمال به جنوب بزرگراه شهيد گمنا و حتي بزرگراه كردستان ميرسد حال بفرمائيد در چند جاي تهران اين وضع را دستگاهها ي دولتي براي همايش هاي بي فايده ايجاد ميكنند وبا وقت و اعصاب مردم ومصرف بالاي سوخت و بالارفتن استهلاك خودرو ها وآلودگي هوا بازي ميكنند اين كه وزارت كشور است وبايد امنيت جامعه ا ايجاد كند اينگونه با منافع مردم وكشور برخورد ميكند واي به حال بقيه و... (2689202) (alef-10)
 
حکیمی
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۹:۳۲:۲۷
مردم در تهران با هم همشهری نیستند. اوایل انقلاب تهران 2 ملیونی بود امروز 12 ملیون . این ده ملیون به هیچ وجه یکدل و یک زبان نیستند و هر کس میخواهد خر خودش را براند .
در شهر های اروپائی سال هاست که جمعیت تفاوتی نکرده و همه با هم همشهری و دوست و فامیل هستند .
دیگر اینجا بنی آدم اعضای یک پیکر نیستند
نمونه اش اینست که هر شهر و دهاتی برای خودش یک مسجد یا حسینیه دارد و بعضا پشت وانت بارشان اسم شهر و استان شان را مینویسند و انگار نه انگار که سال هاست در تهران زندگی میکنند .همیشه فیل شان یاد هندوستان میکنه و برای همین امر است که تا آنجا که بتوانند بی قانونی میکنند و نا فرمانی و ازتبعیت از مقررات شهر نشینی گریزانند. (2689329) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۳۰ ۰۲:۵۴:۱۲
تجربه به من ثابت کرده افرادی که حرفهایی از این دست میزنند خودشون جزو جدیدترین مهاجرین به تهران هستند! (2691085) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۸:۲۴:۴۰
درود بر شما (2690486) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۰:۱۰:۱۱
عدم وچود یک نقشه دستیابی به معابر در اینترنت برای راهنمایی شهروندان. (2687132) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۱:۱۷:۰۷
بیکاری جوانان و عدم وجود سرگرمی مناسب برای جوانان که باعث میشود جوانان به سمت به اصطلاح دور-دور کشانده شوند و با چرخیدن در خیابانها وقت بگذرانند رو از قلم انداخته اید. (2687323) (alef-3)
 
افشین
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۲۲:۰۸:۲۹
کسی ساعت 6 تا 9 صبح نمیره دور دور آقا جان... (2688786) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۸:۵۵:۱۹
آقاجون ترافیک در کل روز بررسی شده نه در 6تا 9 صبح! تو این ساعتها حافظ هم میدونه که ترافیک صبگاحیه و منطقی. اما ساعت 9 تا 3 بعداز ظهر چی؟ 7 تا 12 شب چی؟ تمام خیابونها چی آقاجون؟..... (2689275) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۸:۲۷:۱۵
سرگرمی مناسب هم که باشه که بازم با ماشین میخوان بیان بیرون، تازه سرگرمی از نظر شما چیه؟؟؟؟ مزاحمت میتونه سرگرمی باشه؟؟؟ این همه پارک و سینما و فرهنگسرا و کتابخونه سرگرمی نیست؟؟؟؟ نباید خودمون رو گول بزنیم و باید قبول کنیم از ماست که بر ماست................... (2689240) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۳:۰۲:۳۴
مقصر ترافیک شهری در رتبه اول مدیریت ضعیف شهری و شهرداران تهران و سایر کلانشهر ها هستند که این بلا را بر سر ما اوردند. پس از ان مشکلاتی نظیر بیکاری و تجمع فضای کسب و کار در یک کلان شهر نظیر تهران و سیل مهاجرت بی رویه روستاییان به کلانشهر ها است. سیاست های غلط اقتصادی هم در این پدیده بی اثر نبوده است (2687666) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۶:۴۵:۵۳
مهمترین نکته ای که از دید نویسنده مخفی مانده آنست که
نیاز شهر تهران به این تعداد خودروی شخصی آیا واقعی است؟ شخصا فکر می کنم داشتن اتومبیل نباید به معنی رانندگی در شهر تلقی شود و این رویه قطع شود.

هزینه تردد در شهر تهران برای دارندگان اتومبیل شخصی بسیار پایین است
بجز مالیات و سوخت و عوارض، می بایست از دارندگان خودروی شخصی عوارضی برای حق آلودگی محیط زیست/ حق آلودگی صوتی/ عوارض پارکینگ عمومی شهری و ... دریافت کرد که به این ترتیب ضمن کمک به هزینه نگهداری شهر سالم، خانواده ها را به سمت استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی هدایت می کند.

امکانات ما در شهر و برون شهر، در کشور، اجازه فروش این تعداد خودرو در داخل را نمیدهد. (ایران خودرو سالانه یک میلیون و نیم خودرو در داخل بفروش میرساند و تعداد اتومبیلی که از رده خارج میشوند فقط 20 هزار اعلام شده) (2688186) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۸:۰۸:۱۶
بجز مالیات و سوخت و عوارض، می بایست از دارندگان خودروی شخصی عوارضی برای حق آلودگی محیط زیست/ حق آلودگی صوتی/ عوارض پارکینگ عمومی شهری و ...دریافت کرد....
شما فکر می کنید قیمت خودرویی که مصرف کننده میخرد واقعی است؟ نه عزیز من . همین عوارض متعدد، پیشاپیش برای دست کم شش هفت سال استفاده از خودرو از مصرف کننده عزیز اخذ شده. وگرنه چرا باید اینقدر تفاوت قیمت بین یک خودرو وطنی با خودرو خارجی باشد؟
در ضمن مگر مصرف کننده گناه کرده که خودرو بی کیفیت میخرد؟ نظر مصرف کننده چقدر در تولید با کیفیت خودرو مونتاژ ایران تاثیر دارد؟
همه ی این عوارض قبلا روی خودرو محاسبه شده. اگر عوارض اخذ شده در محل خودش هزینه میشد اکنون نباید دغدغه ی پارکینگ در شهرها وجود داشته باشد. عزت زیاد (2689229) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۸:۳۷:۵۹
اخه این چه حرفیه می زنی شما ... حقوق شهروندی پس چی میشه . کجای دنیا از تردد با ماشین شخصی جلوگیری میشه ...

پی نوشت : داشتن اتوموبیل نباید به معنی رانندگی در شهر باشد .
:::::::: بله در موزه منزلهای 1000 متری نگه داری کنیم
......... در حیاتهای 20000 متری خودمون استفاده کنیم
...........با خودروهایمان فقط در مسابفات رالی سرعت استفاده کنیم
.............بخریم و آبش رو بخوریم ..
.............. تخریم و هرروز نازش را بکشیم (2689254) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۸:۵۷:۰۴
دوست عزیز کل خودرو تولیدی در کشور در سال 93 تازه قراره به یک میلیون برسه. جستجو کنی متوجه میشی. (2689277) (alef-10)
 
امیری
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۳:۱۲:۱۰
اگر کسانی که از روستاها و شهرهای کوچک به تهران امدند به ولایاتشان برگردند و دولت هم دست و پاشو از تهران جمع کنه،ما تهرانیها خوب و راحت زندگی خواهیم کرد.
ضمنا استفاده کنندگان از وسایل نقیله عمومی بدانند که انها هم از سوخت یارانه ای استفاده میکنند و ثانیا تنها 5% هزینه اتوبوس و مترو را با پول بلیط میدهند و الباقی ان با کمک دولت و عوارض پرداختی اتومبیل داران است.
3- پیشنهاد میکنم شهرداری تهران یک عوارض سنگین برای غیر تهرانیهای ساکن در تهران وضع کنه تا بلکه جلوی مهاجرت بی رویه گرفته بشه و برگردن به شهرها و روستاهاشون.این پیشنهاد جدی است! (2689794) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۸:۱۴:۲۶
بیمه خودرو را کامل می دهیم ....
سوخت را بالاتر از قیمت جهانی می خریم .....
عوارض شهرداری را پرداخت می کنیم...
بعد
نیمی از هفته را با زوج و فرد و در واقع نیمی از ۳۶۵ روز سال را امکان استفاده از خودرو نداریم و محدوده طرح ترافیک هم که ابدا نمی توانیم وارد شویم ....
بعد شما این طرح را هم می دهید ؟؟؟!!!!!! (2690473) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۱۹:۴۵:۵۳
وجود مدیریت نا کارامد (2688540) (alef-10)
 
دکتر جمشید و حیدا
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۲۰:۱۸:۳۸
باید عوامل دیگری را نیز به آنچه در اظهار نظر فوق آمده است افزود: الف: عدم داشتن فرهنگ استفاده از اتومبیل . در مدت کوتاهی اتومبیل جانشین کالسکه و دو چرخه و اتوبوسهای شهری و بین شهری در کشور شد و افراد به همان شکلی که با کالسکه و دو چرخه عمل میکردند با اتومبیل عمل میکنند و اتومبیل خود را در وسط خیابان رها کرده و بدنبال کار خود میروند بدون اینکه به حقوق دیگران توجه نمایند. ب : گواهی نامه رانندگی برای افراد در شرایط بسیار آسان صادر میگردد بدون اینکه توجه به تسلط افراد بر مقررات راهنمایی و رانندگی گردد. ج: اصولا کسانی که به تازگی بدریافت گواهی نامه رانندگی نایل میگردند در یکسال اول نباید مجاز به رانندگی بیش از 90 کیلو متر در ساعت باشند تا در این مدت مهارت و تسلط لازم را برای رانندگی بدست آورند از اینرو باید پلاکی که بر روی آن عدد 90 درج شده است بر روی اتومبیل مورد استفاده آنان نصب گردد تا اینکه هم دیگر اتومبیل سواران از مبتدی بودن آنها آگاه گشته و ملاحظه آنان را بکنند و هم کنترل آنها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی آسان گردد. د: مهمترین علت شلوغ بودن شهر ها در طول روز بیکاری است. در هر شهر و کشوری که پرسه زدن افراد در طول روز و بخصوص در طی ساعات کاری ملاحظه گردد باید دانست که بیکاری در سطح وسیعی در آنجا حکم فرماست. (2688607) (alef-10)
 
احمد ک
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۷:۱۶:۵۶
دوست عزیز موضوع فرهنگ را میفرمایید درست است با فرهنگ ایلیاتی نمیشود قرن بیست ویکمی راند واخر کار اینکه برای حل مشکلات گران کردن سوخت وبستن عوارض وتوسعه حمل ونقل عمومی تنها راه چاره است مثلا ورودی شهرها وورودی اتوبانها عوارض سنگین وصول شود هرکس درتهران واصفهان وشهرهای دیگر عوارض سنگین پرداخت کند خلاصه زندگی در شهرها ارزان نباشد (2690357) (alef-10)
 
ممد
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۲۰:۴۹:۵۶
ارزونی رفت امد با وسیله نقلیه شخصی (2688657) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۲۱:۰۱:۳۱
مشکل ترافیک تهران

1- با آباد سازی و رونق اقتصادی دیگر شهرها و نقاط کشور،
2- توسعه، گسترش و پرسرعت سازی راههای بین شهری
3- کوچک سازی دولت و واگذاری امور به مردم و بخش خصوصی
4- بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری

حل می شود. از بعد انقلاب چقدر به موارد فوق پرداخته ایم؟ (2688680) (alef-10)
 
خسته
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۲۱:۵۱:۵۶
ترافیک تهران و بسیاری از شهرهای ما به خاطر ناکار آمدی و عدم تخصص مسئولان ذیربط است. بطور نمونه در دهانه شرق به غرب تونل رسالت از زمان افتتاح و تقریبا در تمام روز به خاطر دهانه قیفی شکل آن ترافیک سنگین داریم. آیا قدمی برای رفع مشکل برداشته شده؟
راه حل آن نیز محدود کردن تمام مسیر به سه باند حرکتی است در حالیکه الان نزدیک 10 اتومبیل به طور موازی میخواهند وارد تونل سه باندی شوند که میشود اینی که هست. (2688754) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۲۳:۲۷:۱۳
یادداشت خوبی بود...با اکثرش موافقم..بخصوص دیدم بارها قبل تونل رسالت مسافر سوار میکنند و کلی سبب ترافیک میشه و خود بزرگراه 5 لاینه وقتی به تونل میرسه (درب شرقی تونل) یهویی میشه 3 لاین که اون هم یک لاینش برای مسافر سوار کردن و پیاده کردن میشه و میشه 2 لاین!! و ترافیک میکشه تا پل سید خندان!!...یا مثلا با احداث بی آر تی در بزرگراه ها(!!!) عملا آنها رو به کوچه تبدیل کردند و سرعت میانگین نصف شده و یا با سرعت حداکثری 60 در تونل ها که اصولا ملت 30 کیلومتر بر ساعت هم پایینتر از حداکثری میروند یعنی 30 سبب کند شدن شدید سرعت در تونل میشود در حالی که پیشنهاد میشود سرعت تونل از سرعت بزرگراه بدلیل عرض کمترش باید 10 کیلومتر برساعت افزایش پیدا کند(90) یا حداقل همان سرعت بزرگراه باشد(80) و ضمن اینکه متاسفانه بزرگراه ها دارای چاله و چوله های شدید است!!!....شدید!!!...مشکل پارک کردن هم که میشه از پارکینگ طبقاتی استفاده کرد ولی کو گوش شنوا!!!....آخرشم این همه نوشتم سانسور نشه یا الله هست!! (2688907) (alef-10)
 
علي
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۱:۰۰:۲۵
دوست گرانقدر فرمايشات شما متين است اما هيچ پدرگراهي زير 100 كيلومتر سرعت برزگراه محسوب نميشه ، جديداً هم همه برزگزاهاي شهر از جمله حكيم و همت سرهتشون شئه 90 و 80 مابقي هم كه حتي 60 واقعاً شرم اوره بايد اسمش عوض بشه بشه كوچه همت يا خيابون حكيم ديگه بزرگراه نيستن اينا
مسئولين فكر پوي جريمه هستن نه رفع مشكل (2689512) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۲۳:۳۰:۳۰
دقیقا بخش بعدی هم مهم هست زیرا که خود راننده ها هم مقصرن
مثل حرکت بین خطوط ، لایی کشیدنا ، عدم تصمیم گیری تو چراغ راهنماها و ... (2688913) (alef-3)
 
کارمند دولت بدون سرویس
۱۳۹۳-۱۱-۲۸ ۲۳:۵۲:۳۰
ادامه را من می نویسم
1-احداث دور برگردان در بلوارها و اتوبانها که در لاین سرعت 70 باید ناگهان توقف کنید یا مسیر مار پیچی را طی کنید
2- نبود یا کمبود پل عابر پیاده و یا فرهنگ آن در بلوارها و اتوبانها
3-وجود میدانهای قدیمی وتبدیل نشدن آن به تقاطعهای غیر همسطح
4-پارک دوبل بعضی رانندگان بی مسوولیت در خیابانهای 3 بانده و برخورد ضعیف پلیس با این پدیده
5-میدانهایی که با شعاع کم 5یا 6 خیابان را بطور نا متقارن به هم وصل می کنند.
6-برگزاری چند شنبه بازار و پارک وانت و کامیون فروش میوه به بهانه چند صد تومان ارزانی در مسیرهای اتوبان و حریم جاده
7-پارک تاکسیهای خطی در دهانه ورودی خیابان
8-جانمایی نادرست انشعابات از مسیرهای اصلی که باعث تحریک به حرکت خلاف جهت رانندگان می شود
9-خروجی و ورودی به خیابان با زاویه صفر یا 90 درجه
10-عرض زیاد اتوبوسهای خط واحد که تقریبا 1.5 برابر سواری عرض خیابان را می گیرند ودر هنگام پارک در ایستگاه و خروج از آن واقعا خیابان را مسدود می کند
11-وجود درهای چاهکهای آب و فاضلاب در وسط خیابان و چاله هایی که رانندگان باید برای فرار از آنها انحراف کنند.
12- خیابانهای تجاری و اداری بدون پارکینگ
بقیه با شما (2688944) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۷:۲۷:۵۳
عالی بود. (2689169) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۸:۳۴:۲۹
این مواردی که شما گفتید بیشتر در خیابانها هست موضوع اصلی ترافیک وحشتناک در ساعت اول صبح و بعد از ظهر و ان هم در بزرگراه ها می باشد . (2689248) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۸:۳۵:۱۲
یکی از موارد اصلی ترافیک عدم فرهنگ رانندگی در بین خطوط هست که تقریبا در ایران به این حد شدید وجود دارد (2689250) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۹:۲۰:۰۷
بخصوص اين شماره 4 را خوب گفتي (2689309) (alef-10)
 
حمید
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۵:۴۴:۳۷
احمدی نژاد که قانون مصوب مجلس درباره پرداخت 2 میلیارد دلار به متروی تهران و کلانشهرها را اجرا نکرد خیانت کرد به مردم این شهرها و البته غیرمستقیم کل کشور. (2689125) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۸:۲۴:۵۵
مهمترین دلیل مشکل ترافیک همین فرهنگ بد رانندگی و احترام نگذاشتن به قانون است حتی عابرین پیاده که اصلا ایستادن پشت چراغ برایشان افت کلاس دارد یا موتور سوارانی که اصلا چراغ نمیشناسند و رانندگانی که از منتها الیه سمت راست یا چپ می خواهند به سمت مخالف حرکت کنند یا رانندگانی که فکر میکنند فقط زدن راهنما مجوز چرخش های ناگهانی است از همه اینها گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی هم خیلی ضعیف کار میکند و و ظیفه راهنمایی و بازکردن راهها را خوب انجام نمیدهد.مورد اصلی دیگر کمبود حمل و نقل عمومی و عدم مدیریت صحیح حرکت آنهاست مثلا خطوط بی ار تی که برخی اوقات تا نیم ساعت اتوبوس نمی آید و بعد از نیم ساعت 10 اتوبوس با هم وارد ایستگاه می شود که ترافیک این 10 اتوبوس با هم تا ته خط باعث رنجش مسافرین می شود و در مترو هم این مشکل با درجه کمتر وجود دارد.
راهکارهایی که می توان استفاده کرد:
1- خط کشی خیابان ها و الزامی کردن حرکت خودروها در بین خطوط و تعیین جریمه های سنگین برای تخطی از این امر
2-توقیف طولانی مدت و ابطال گواهینامه موتورسوارانی که چراغ ها و خط ویژه را نادیده می گیرند.
3-الزام عابرین پیاده به ایستادن پشت چراغ و کاهش دقایق انتظار چراغ راهنمایی
4- افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و مدیریت صحیح زمان حرکت این وسایل
5-افزایش حضور پلیس راهنمایی و رانندگی جهت راهنمایی خودروها و باز کردن مسیرها نه صرفا حضور جهت جریمه
6-برخورد با فروشندگان که در خیابان بساط می کنند.
7- اصلاح تابلوهای نشانگر مسیر با ذکر فاصله تا خروجی و افزایش خروجی از
اتوبان ها و مدیریت مسیرهای ورودی به اتوبانها که رانندگان بطور ناگهانی مجبور به تغییر لاین نشوند.
9-مدیریت ساعات کاری ادارات، بانک ها، مراکز خصوصی،مدارس بطوری که تداخل از بین برود و باعث ایجاد ازدحام نگردد. (2689236) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۸:۳۳:۰۴
ساعت 7 تا 8 صبح مسیر ده دقیقه ای شیخ فضل ا... بعد از اتوبان کرج تا جلال ال احمد حدود 1 ساعت و 20 دقیقه در بهترین حالت ... واقعا عملیات عمرانی بایک عذرخواهی حل میشود ... (2689245) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۳:۲۴:۰۳
آخ گفتي! بخصوص وقتي كسي قراره بره ستارخان! جلوتر تابلوي ستارخان مستقيم رو ميخونه و ادامه ميده يكدفعه درست همونجايي كه بايد بپيچه ميبينه كه تابلو زدن به علت عمليات عمراني ورودي به ستارخان ممنوع است! خوب پدرجان كور كه نيستيم. تابلو هم نميزدي ميديديم كه مسدود است و حالا بايد توي ترافيك كلي بريم بالاتر و از شهرآرا بريم. تابلوي مسدود بودن را بايد جلوتر و زير تابلوي "ستارخان مستقيم" ميزديد كه از خروجي قبلش راهو پيدا كنيم.
اونوقت ميگن چرا ترافيكه! (2689825) (alef-10)
 
بابک
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۸:۴۴:۰۷
بزرگترین و مهمترین نکته را فراموش کردید!! به عنوان یک مهندس معمار عرض میکنم,
شهر تهران رشد بی رویه و کاملا بدون هیچ مطالعه و منطق علمی داشته. فروش بیش از حد تراکم در شهر تهران که نشان از فساد بی رویه در سیستم است باعث ایجاد چنین شهری شده. خیابان ها و شهر ما گنجایش این تراکم را ندارد و زیر ساخت های شهر یا ما بدان تناسب با رشد این شهر ساخته شده. نتیجه حرف من این است تا وقتی این کشور مردم را به خودی و غیر خودی تقسیم میکند و مدیرت را بهم قشر خودی ولی بیسواد میدهد این کشور نه تنها پیشرفتی نخواهد کرد بلکه در آینده‌ای نه چندان دور به گورستان ایرانیان تبدیل خواهد شد. تهران اینه ای از مدیریت ضعیف میباشد که در تمام کشور از خرد تا کلان حاکم است. (2689264) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۹:۱۱:۲۲
در برخی از کشور ها با توجه به توسعه حمل و نقل عمومی ، تعداد خودروهای شخصی را محدود می کنند. اگر کسی بخواهد خودرویی خریداری نماید بایستی یکی از خودروها در آن کشور را اوراق کند. (2689296) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۹:۲۱:۵۳
يكي از مهمترين ولايل ترافيك ، عدم جانمايي درست ساختمانهاي سطح شهر است .
در همه شهرهاي اصولي دنيا ، يك قسمت به عنوان مركز شهر وجود دارد و مناطق مسكوني در حول اين مركز ساخته مي شوند ،

يكي از بزرگترين مشكلات تهران هم ميدان ازادي است كه متاسفانه همه راههاي به اين ميدان ختم مي شود ، اما در انتهاي بزرگراه سعيدي به يكباره به خيابان باريك بر مي خوريم و بعد از ان دوباره بزگراه ادامه پيدا مي كند .
يكپارچه كردن بزگراه سعيدي و ساخت پل هاي غير هم سطح در ميدان آزادي و همچنين ايجاد مسير هاي جديد از كرج به سمت شمال و جنوب تهران بسياري از مشكلات را حل مي كند (2689311) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۰۹:۳۰:۰۲
سلام.
همت . رسالت. و....همه اتوبان ها تنگ و گشاد می شوند. معلوم نیست مهندسین محترم چه کرده اند.
در بسیاری جاها هم محل پیاده و سوار شدن برای مسافر وجود دارد. اما کو گوش شنوا..همین اتوبان همت . تقاطع جنت آباد. هردوطرف ایستگاه و لاین جدا دارد اما امان از این مسافران و راننده ها..... (2689322) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۳:۵۲:۰۲
عزیز ،خیلی رک و صریح ، تا توانستند از سرو ته پروژه زده اند تا هفت نسل بعد هم از لحاظ مالی بیمه هستند . (2689903) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۰:۰۶:۲۸
برخورد جدی با خودروهای تک سرنشین و فروش طرح مجوز تردد تک سرنشینی و افزایش ساعات محدودیت تردد زوج و فرد تا پایان ساعت پیک ترافیک در اتوبانها و خیابانهای اصلی می تواند بار ترافیکی را به شدت کاهش دهد. (2689386) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۳:۲۵:۳۴
نه بابا؟!! پس قيمت فروش خودرو به كساني كه تنها زندگي مي كنند بايد كمتر شود. (2689828) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۰:۱۳:۰۰
شما را بخدا یک مورد پیدا کنید که حل شده باشد و در آن موضمع مشکل نداشته باشیم (2689406) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۰:۲۰:۰۸
هر کسی هر چه خواست بکند . پول به شهرداری داد و ان کار را کرد . یعنی طرح پهنه بندی و طرح تفصیلی کشک !!!×


چرا ؟ چون شهردارمان همه فن حریف است . نظامی تست , سباسی است , مهندس است , خلبان استو خلاصه همه کاره است به جز شهردار

بزرگراه شهری می سازد کنارش در پیاده رو اجازه همه گون کاربری مغازه ای می دهد سپس می بینی بجای اینکه تسهیل ترافیک شود همه در برزگراه جند جانبه پارک می کنند و می شود قوز بالاقوز . برود به بزرگره شهید تند گویان بعنوان نمونه سری بزنید

به املاک مسکونی کاربری تجاری میدهد در هر کجا که باشد کوچه شش و دوازده متی فرقی ندارد پول بدهید جواز می دهیم به خیابان دربند نگاهی بیاندازید خود شهر داری به تعاونی شهرداری روبروی سعد اباذ به بهانه پارگینگ طبقاتی مجوز تجاری داده است و صد در صد زمین را به شیوه گام به گام زیر بنا برده اند . کناترس ساختمانهای ویلائی قدیمی به سرعت به طمع افتاده به شهر داری پول مربوطه را دادند و در حال احداث ساختمان چند طبقه تجاری هستند
در خروجی خیابان دربند از سه را جعفر اباد به میدان تجریش خروجی مجتمع عظیم تجاری کندیس را دادند و بیا و بیین جه ترافیکی ساختهاند حالا کوتاه هم نیامده در این خیابان بینوا که تنها خروجی دربند است مجوز راه انداری هایپر مارکت داده اند

یک دربند و یک کوهستان است برای مردم تهران روز روزش ترافیک بدون این فعالیتها جواب نمی دهد و علیرغم اجرای هبچ طرح و برنامه ای برای گشایش عبور و مرور و تسهیل ترافیکی این مسیر که حقا متعلق به مردم تهران برای ایام فراغتشان است تازه شهرداری با ایجاد انواع و اقسام مزاحمت های تراقیکی بوسیله خود شهرداری با مجوزهای بی خردانه هر روز بر مشکلات ترافیکی ان می افزاید
این تنها دو نمونه برای فرصت محدود صفحه شما بقیه را خودتان روزانه در همه کریدورهای ترافیک شهر تهران شاهد هستید. طبیعی است وقتی نارسائی درمدیریت و برنامه و مجور ظهور دارد نابسامانی ترافیکی بعنوان یک معلول ظهور نموده و این مکافاتهای اقازاده سالاری و همه فن حریفی سالیان دراز بر پیکره شهر تهران و بر مردو تهران عارض خواهد بود . یقینا عاقبت نابخردان و تهی دانشان در اداره امور اگر در دنیا حسابرس نشود قطعا در اخرت بی جواب نخواهد بود (2689421) (alef-10)
 
abbas
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۰:۳۶:۳۴
اصل آن قیمت پایین سوخت است که نویسنده آن را توضیح نداده است
وقتی قیمت سوخت پایین باشد رفت و آمد ناموجه شهری زیاد میشود (2689453) (alef-10)
 
اکبری
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۰:۴۴:۱۸
زمان صرف شده در ترافیک یک موضوع است؛ کیفیت زمان صرف شده در ترافیک موضوعی کاملاً متفاوت. اگر رانندگان مقررات و خصوصاً ادب را در رانندگی رعایت کنند، لااقل زمانی که در ترافیک می گذرانیم باعث شکنجۀ روح و روانمان نمی شود. فهم این مسأله که حرکت قانونمند باعث سرعت آمد و شد می شود نیازی به نبوغ ندارد، ولی افسوس که اکثر رانندگان جُز به چند متر جلوتر به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنند و طوری با هیجان و دلهره رانندگی می کنند که انگار مرگ و زندگی شان به جلو زدن از دیگران بستگی دارد. (2689473) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۰:۴۷:۲۷
خوب نتیجه این فرمایشات و پیشنهادات چی شد؟ (2689483) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۱:۰۰:۵۹
تعداد سفرها واقعا در شهرها زیاد است و این مهمترین دلیل ترافیک است. برای یک کار کوچک اداری حداقل باید 5 سفر باید انجام دهی و همین سبب افزایش ترد و ترافیک می شود. (2689514) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۲:۵۴:۴۷
وقتی با افتخار اعلام میکنید امسال خودروسازان 500 هزار دستگاه خودور تولید کرده و تنها دو هزار دستگاه ان صادر شده باید منتظر این روزها هم باشید
شهر سیدنی در استرالیا چند برابر تهران وسعت دارد و چهار میلیون جمعیت دارد یعنی تقریبا به اندازه خودورهای موجود در تهران
یک زمانی داشتن یک خودور برای یک خانواده 7 نفره ارزو بود الان همان خانواده 8 تا 9 خودرو دارند یعنی نه فرهنگ استفاده از خودرو اموزش داده شده و نه تولید کننده از سود خود گذشته
حدود 30 درصد از ترافیک صبحگاهی نیز بابت خانواده هایی است که بعضا یک لندکروزر 8 سیلندر را به خیابان اورده اند که فرزند دوم دبستانی خود را به مدرسه برسانند.. بعضی ها یا فرهنگ استفاده از سرویس مدرسه را ندارند و یا خود را تافته جدا بافته میدانند (2689745) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۳:۳۰:۵۹
سال ها با فروش بی رویه تراکم مشکلات عدیده برای شهر ایجاد شده است. ترافیک وحشتناک، نبودن جای پارکینگ، جمعیت بیش از حد، آلودگی هوا، کاهش ایمنی شهر در برابر حوادث طبیعی و غیر طبیعی، افزایش خشونت و مشکلات روانی و ... حاصل این رویه است که شهرداری و شورای شهر برای منافع خود ایجاد کرده اند. شما هم بی راهه آدرس می دهید. شهرداری با فروش تراکم چه چیزی می فروشد؟ چه جنس یا خدماتی در قبال پول به فروش می رود؟ هوا و به قیمت سلامت مردم است که به فروش می رود. ساکنین کوچه ها و خیابان ها آسایش ندارند و حتی آفتاب هم نمی بینند زیرا هوا را شهرداری به اسم تراکم فروخته است. (2689843) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۳:۵۰:۱۶
ما که بیسوادیم ، یکی از کارشناسان ترافیک محبت نموده و بفرمایند : " در کدام کشور دنیا ، در خط سرعت ( خط سوم بزرگراه ) خط تندرو BRT راه اندازی شده است ؟ (2689897) (alef-10)
 
شایان بی
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۵:۴۸:۴۷
باید منتظر دو بخش بعدی مقاله هه باشیم
فک کنم اونا جذاب تر باشه
در کل جالب بود (2690177) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۶:۳۷:۰۷
درشهرما ساعت ۶ بعدازظهر که پليس تعطيل ميشود اتوبانها تبديل به جنگل ميشود و هرکس هرطوردلش ميخواهد رانندگي ميکند هرچندکه ديده ام جلوي چشم پليس هم باسرعت بسياربالا لايي ميکشندو آب ازآب تکان نميخورد . دوربين هاي ثبت تخلف هم هر ٢٠٠ مترکارگذاري شده , دريغ از کاردهي يکي ازآنها , جالب است که قبل ازرسيدن به اين دوربينها يک تابلو بزرگ نوشته اينجا دوربين هست يعني که سرعتت را در برد دوربين کم کن . پليس کنترل نامحسوس هم بغل ماشين با خط درشت نوشته پليس نامحسوس (2690282) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۶:۳۸:۴۴
بیشترین علت ماشین های تک سر نشین هستند (2690284) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۱۸:۴۵:۵۱
اگر میخواهید ترافیک تهران حداقل نصف شود شهرداری بدون مالیات و هزینه های دیگر مجوز ساخت پارکینگ صادر کند و بعد از اینکه در هر خیابان پارکینگ به حد کافی رسید تمامی دو لاینی از خیابان که در حال حاضر پارکینگ است را خالی از ماشین کنید و اجازه ندهند کسی در حاشیه خیابانها پارک کنند آنوقت خواهید دید که ترافیک نصف خواهد شد . این طرح در بوگوتا پایتخت کلمبیا اجرا شده و جواب گرفته شده است . کلمبیا همانجایی است که طرح اتوبوس بی آر تی از آن کشور کپی برداری ناقص شده است. (2690511) (alef-10)
 
دبیر
۱۳۹۳-۱۱-۲۹ ۲۳:۳۰:۰۴
حتما یکی از عوامل ترافیک حضور پلیس ناکار آمد و مسدود کردن بدون اطلاع قبلی معابر و ایجاد چراغ های قرمز طولانی است. (2690910) (alef-10)
 
محمدام
۱۳۹۳-۱۱-۳۰ ۰۰:۱۴:۰۶
خانوم 4 بعداز طهر از خیابان دولت میره شهرک غرب دندون پر کنه اونم 8 جلسه مثلا برا یه دندون اگه منه راننده تاکسی سرویس 1000تومن گرون بگیریم برا ترافیک میگه ترافیک به من چه وقت منم گرفته شده زنگ میزنه تعزیرات خوب الحمدلله همه چی به کام پولدارا است بعد مردم بدبخت اویزون تو اتوبوس تو ترافیکی که محصول مشترکی است از حماقت مدیران بی کفایت و پولداران بی ریشه و بی سواد و بی لیاقت و خودخواه ما هم که خدمتگزار نه بلکه کلفتیم البته کلفتی بهتر از احساس مسولیت بدون سواد و لیاقته (2690968) (alef-10)
 
امید
۱۳۹۳-۱۱-۳۰ ۰۰:۳۵:۲۵
نقش ماموران راهنمایی رانمیتواننادیدهگرفت به دلایل ذیل :
1- حضور در جای نامناسب دستکاری چراغها ؛ چراغ3 دقیقه از یک سو و10 ثانیه از سوی دیگر؛صفر شدن ناگهانی چراغ کهباعث بهم ریختگی نظم چهارراه میشود.
2-بستن یا باریک کردن ورودی یا خروجی اصلی با قرار دادن اتوموبیل یا نرده و قفل و الزام رانندگان به توقف در بزرگراه با ورود به طرح و قبول جریمه مانند . ورودی به مطهری از مدرس - ورودی مدرس به همت -

3-عدم برخورد با پارک دوبله مانند خ وزرا به طرف شمال و وزرا به مدرس و بر خوزد بی مورد و الزام به حرکت بیمورد مثلا میدان سپاه
4- عدم توجه برخی از مامورین به زمان تغییر چراغ و در نتیجه پر شدن ظرفیت چهارراه یا میدان و عدم امکان حرکت و عبور از چهار راه علیرغم سبز بودن چراغ
چهارراه جهان کودک -میدان 7 تیر شهید بهشتی تقاطع های مطهری و...
این ها را می شود با یک تذکر حل کرد. (2690998) (alef-10)
 
یک شهرساز
۱۳۹۳-۱۱-۳۰ ۰۳:۳۳:۰۵
در تخصص شهرسازی (که متاسفانه برعکس همه جای دنیا هیچ جایگاه و مفهومی برای مردم و مسئولین در ایران نداره) مهترین دلیل ترافیک عدم هماهنگی کاربری ها با دسترسی هاست. لطفا این نگاه صرفا عمرانی و راه سازی رو تمومش کنید. دنیا خیلی وقته از این مرحله عبور کرده. طبق آخرین تحقیقات وسیع کردن خیابون ها و ساخت بزرگراههای بیشتر نه تنها مشکلات ترافیکی رو حل نمی کنه بلکه به مرور زمان آونها رو تشدید می کنه (2691098) (alef-10)