نظر منتشر شده
۷۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 205584
به بهانه ی کار فرهنگی‎؛
نمایش خشونت در شبکه ی پویا
بخش تعاملی الف - دکتر محمد بهروزیه
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۳
هفت سال است که بنده پسری دارم و از سن دو سالگی کودکم، من و همسرم کم کم مجبور شدیم پا به پای او از شبکه ی دو؛ و در سال های اخیر از شبکه ی «پویا» استفاده کنیم. نکته ای که در این سال ها بارها مرا آزار داده آن است که گروهی «انیمیشن ساز» در صدا و سیما، تمام داستان های تاریخی خشن را با «رنگ و لعاب» و به همان صورت نقل شده ی، برای کودکان به تصویر می کشند.

اولین جرقه در ذهنم زمانی شکل گرفت که در یک انیمیشن ساخت داخل، ماجرای «در گهواره گذاشتن حضرت موسی» و اینکه نمرودیان تمام کودکان را برای از بین بردن او، از «دم شمشیر» می گذراندند، به تصویر کشیده شده بود. سایه ی شوم فردی نیزه به دست که به کودک و مادری نزدیک می شد و در میان فریادهای آنان با نیزه بدن کودک نوزاد را سوراخ می کرد...! تا بچه های ما بفهمند که «نمرودیان عجب موجودات پلیدی بوده اند»...! حالا من باید جلوی چشم بچه ام را با دست بگیرم یا بنشینم با زبان الکنم درس تاریخ و پیامبران به او بدهم یا ...!؟

سپس کارتون دیگری را دیدم که در آن به ماجرای «جالوت» اشاره می کرد و اینکه - به گمانم - «تالوت» برای اینکه «زره ساخته شده توسط یک صنعت گر» را «با تیر ساخته شده توسط یک صنعتگر دیگر» امتحان کند، زره را بر تن سازنده ی آن کرد و تیری به سوی او پرتاب کرد و در برابر دیدگان متحیر من، آن تیر بصورتی کاملاً واضح و حرفه ای «از زره عبور کرد» و از قلب آن فرد نگون بخت گذشت و او را به زمین زد و غرق خون نمود...!

از آن زمان من فهمیدم که شبکه ی پویا برای نشان دادن فضای بیرحمانه و جنایات مربوط به هزاران سال پیش، هیچ محدودیتی برای خود نمی شناسد و بنابراین بسیار نگران تماشای این صحنه های خشن برای کودک چند ساله ی خود شد...

گویا شبکه ی پویا نمی داند که چنین صحنه هایی توسط کودکان سه ساله، چهارساله، پنج ساله و ... نیز دیده می شود. کودکانی که در منطق ذهنی، تماشای چنین صحنه های، بجز ضربه عمیق به روان آنان هیچ «آموزندگی» دیگری برای آنان ندارد.

ترم گذشته نیز از یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم و تحقیقات نیشابور شنیدم که «دخترش مدتهاست که در هنگام تماشای شبکه پویا» قدرت تکلم خودش را از دست داده است. از او خواستم که هر زمان این مساله برطرف شد به من نیز خبر بدهد.

امروز - تاسوعا - نیز در کنار همسرم به تلوزیون و شبکه ی پویا نگاه می کردم. صحنه ی دلخراشی از جنایت نسبت به یک نوزاد را نشان می داد که خون اطراف گردن و زمین پیرامون کودک را کاملاً پوشانده بود... اما ما با عکس العمل سریع کانال تلوزیون را عوض کردیم.

من نمی دانم شکایت خود را از این مساله به کجا باید ببرم؟ از پدر و مادرهای دیگر نیز شبیه همین گلایه را شنیده ام. لطفا روان شناسان کشور بفرمایند «آیا ضرورتی دارد که صحنه های دلخراش کربلا» و «دیگر وقایع مهم تاریخی» بطور «انیمیشن و کارتون» و «بصورتی کاملاً محسوس و واضح» برای کودکان ریز و درشتی که گاهی «تک و تنها» در خانه، پای تلوزیون های بزرگ «ال سی دی» و «ال ای دی» نشسته اند، نشان داده شود؟

به نظر من نشان دادن صریح و واضح چنین صحنه هایی، یک جنایت هولناک علیه کودکان امروز ما محسوب می شود و پیامدهای آن را باید در دهه های آینده دید. کودکانی که قتل و آدم کشی را از کودکی در حیرت و ناباوری دیده اند و خشونت در درون آن ها نهادینه و «عادی» می شود. گاهی گمان می کنم که شاید این کار بصورت «آگاهانه» و برای بهره برداریهای جناحی و حزبی صورت می گیرد.

از هموطنان عزیزم می خواهم اگر مثل بنده کودک دارند و این ادعای بنده را در کارتون های تلوزیونی با چشم دیده اند در این قسمت پیام بگذارند و تایید کنند.

امروز که این صحنه ی خشن را در برنامه ی کودک دیدیم، خانومم مرا یاد انتقادها و نگرانی هایی که نسبت به پخش برخی کارتون های خارجی همچون «بن تن» می کردند، انداخت و گفت: «خدا وکیلی تاثیر منفی این برنامه ها بیشتر است یا آن کارتون»

کور خود، بینای مردم که میگن همینه...
 
کلمات کلیدی : دکتر محمد بهروزیه
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۴:۱۹:۰۷
جانا سخن از زبان ما می گویی!!!! (1783263) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۸:۲۷:۱۹
در مورد کودکان 5 6 ساله و کمتر درسته اما برای سنین بالاتر بهتره یه نگاهی هم به بازیهای کامپیوتری خشن موجود بندازین. (1787131) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۲۳:۴۰:۱۹
حالا کی به بچش اجازه داد از اون بازی ها بازی کنه دانشمند؟؟؟ (1789393) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۴-۱۱-۱۷ ۱۴:۳۸:۳۴
بازی ها یه طرف ولی کلا برنامه های سیما باید متناسب با سنین افراد لحاظ شود و مخصوصا وقتی یه شبکه را مختص گروه سنی ویژه ای قرار می دهند مانند پویا. (3527277) (alef-13)
 
mahdi
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۲۱:۰۵:۳۵
موافقم و از شما بخاطر توجه و تذکر تون تشکر میکنم اما امیدوارم مقداری از دغدغه شما را مسوولین شبکه پویا با جایگاه و نقش مهمی که در تربیت بچه های ما دارن پیدا کنند و کارتون هایی مثل باب اسفنجی و دورا را محور برنامه های شبکه پویا قرار ندهند (1789077) (alef-13)
 
بی نام
۱۳۹۲-۱۲-۲۵ ۱۰:۴۷:۴۵
اصلا تقصیر شبکه ی پویا چیه شما خودتان باید کودکانتان را عادت به برنامه ی خردسالان دهید.شبکه ی پویا تمام سنین را در نظر گرفته است.این طوری ما نوجوانان نباید کارتون ببینیم. (2027535) (alef-6)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۴:۲۵:۰۴
با سلام
من تمام این صحبت هار و تایید میکنم چون دختر 4 ساله خودمم ببینده این شبکه هست و متاسفانه باید مراقب باشیم و اجازه ندیم که با این صحنه ها آشنا بشه ، جالب اینکه دخترم در مورد محرم پرسید که چرا آدما سینه میزنن گریه میکنن در مورد هیات عزاداری پرسید ما هم به تناسب سنش بهش گفتم دختر توی زمانهای قدیم یه آدم مهربونی بوده به اسم امام حسین چون همه دوستش داشتن و عزیز بوده و آدم خوب و مهربونی بوده حالا ام از دنیا رفته ( بابا از دنیا رفته یعنی چی؟ یعنی بابا رفته پیش خدا اون بالا بالاها ) یادشو به این شکل زنده نگه میدارن . گفتیم بزرگتر شد براش بیشتر توضیح میدم دیروز که از مهد اومده میگه بابا امام حسین رو آدمای بد بچه هاشو کشتن سرشونو بریدن سر امام حسین رو هم بریدن کردن تو نیزه به بچه هاش آب ندادن تا بمیرن ؟ منو خانومم دهنم وا مونده بود میگه مگه تو نگفتی آدم خوبی بود رفته پیش خدا خلاصه صحنه های فجیع کربلارو خانم قرآنشون تو مهد براشون تشریح کرده من نمی دون نمیشد حالا بجای این حرفای اهداف امام حسین یا از خصلتهای حسنه امام براشون میگفت؟ می مرد ؟ بچه چهار ساله سربردین باید بدونه یا حداقل در سطح بچه چهار ساله توضیح میداد نمی دونم کی به اینا مدرک معلمی میده ؟ ای بابا بیخیال خودتون تا تهش برین (1783280) (alef-13)
 
ص.ج
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۲۲:۵۱:۴۳
با سلام حق با نویسنده مقاله است. چون بنده هم کم و بیش دیدم .بد آموزی های صدا و سیما رو. مثلا چند ماه پیش اتفاقی برنامه کودک شبکه قرآن رو دیدم مجری اون چنان آرایشی کرده بودکه نمی توست چشم هاشو درست حرکت بده اون هم با چادر کش دار و با یک ژست کلیشه ای ادای مجری های شبکه های دیگه رو در میاورد تا شاید بچه ها بش توجه کنن اما بجه ها هم مثل ماست شل و ول وبه زور جواب های از قبل دیکته شده رو کف دستش میذاشتن و کاملا تابلو بود .من مونده بودم که چه اصراری با ادا واصول وتقلید و ارایش و ... تو دل مردم جا واز کنیم ؟ اگه واقعا دلسوز هستین یه شعور لازم داره تا با روش خوب بجه ها و بزرگ هارو جذب کنین .اولش هم اینه که قول و عمل رو یکی کنیم و فقط به خاطر خدا کار کنیم نه جذب مخاطب وگرنه همین میشه که می بینیم فیلمها وانیمیشن های بیزار کننده و گریز اننده از دین واقعا برای خودمون متاسفم چون این ها درده ودادرسی نیست (1785898) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۲۳:۴۲:۲۱
مسئله شعوره ، نه این که طرف معلم چیه!

قرآن با این لطافت داستان میگه برای مومنان بزرگ سال؛ و .... (1789395) (alef-13)
 
یه مادر
۱۳۹۲-۱۲-۱۶ ۱۵:۱۰:۵۹
واقعا راست میگی. (2010699) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۱-۱۱ ۱۹:۲۳:۴۰
دروغ نمیگه (2047725) (alef-11)
 
عباس
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۴:۳۳:۳۶
سلام
من با شما خانواده محترم موافق هستم
بعضی کارشناس نماها که خود را نمیشناسندو بدون تجربه در زمینه برنامه سازی و روانشناسی کودکان در تهیه برنانه برای انها متاسفانه وقاعدتآ بدون اموزش که فقط میخواهند صرفآ وقت بچه ها را تلف وضربات روحی روانی (ترس ؛ خشونت ؛پر خاشگری ؛ دروغ و............) استفاده میشود. بایستی به کیفبت و محتوا دور انیشی وثمره این برنامه ها دقت کنند این همه قرهنگ غنی ایرانی و اسلامی چرا استفاده درست و بجا نمیشود از تجارب افراد استفاده نمیشود .
مثلا فیلم مجید کجا برنامه های کنونی با این امکانات جدید کجا
اقای کارشناس هر الف جای و هر نکته مکانی دارد
این حرفا و ضرب المثل ها حاصل عمر چند صد ساله اند واین گفته ها نه برای وقت گذرانیست و برای برنامه سازی از تجارب افراد وکاردان ان استفاده کنید


از روستای شه مرادی شهرستان میناب استان هرمزگان

من الله التوفیق (1783302) (alef-13)
 
حمید.ف
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۴:۵۱:۴۳
واقعا حق با شماس!!!
این برنامه ها جز عادی نشان دادن خشونت برای کودک هیچ اثر دیگری ندارد.....
مثل اعدامهای در ملا عام که فقط باعث سنگدل شدن مردم میشد و عوارض ان را بخوبی امروزه مشاهده میکنیم......
کاش گوش شنوایی بود..... (1783335) (alef-13)
 
شیرین صادقی
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۱۶:۲۵:۰۶
جاملا موافقم. در عین اینکه هر بار خواسته ام بی تفاوتی در برابر نمایش عریان خشونت را با حساسیت بسیار شدید دوستان در برابر صحنه های به اصطلاح "غیر اخلاقی" جمع کنم ، به نتایج نومید کننده ای رسیده ام. به عنوان یک والد به هیچ وجه تمایلی ندارم که رسانه ملی صحنه های منافی عفت نشان بدهد، ولی اگر بنا به انتخاب بین یک صحنه بوسیدن متعارف در چهارچوب خانواده و یک صحنه خونین قتل خانوادگی بأشد، قطعا اولی را ترجیح می دهم.  (1783458) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۷:۴۴:۰۳
احسنت ولي بوسيدن خانواده منافي عفت نيست تازه بايدبچه مهرورزي پدر ومدرنسبت بهم روببينه ناازايم جهت اسودهخاطربشه (1784311) (alef-13)
 
محقق
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۲۲:۲۱:۱۵
ممنون از مقاله تون. متاسفانه توی شبکه پویا شخصیت های بد فحش و ناسزا هم میدن که من بسیار دیدم که بچه ها یاد میگیرند. (1783974) (alef-13)
 
بهروزیه
۱۳۹۲-۰۸-۲۸ ۲۳:۲۲:۳۱
شام غریبان امسال بود....دیدم صحنه ی مواجهه ی حضرت رقیه با سر بریده ی امام حسین در خرابه ی شام را دارند بصورت انیمیشنی نمایش می دهند... به پسرم گفتم پسرم اجازه بده کانال را عوض کنم. من میدانم که این صحنه ای که الان ممکنه پخش بشه خیلی وحشتناکه... - حضرت رقیه ی خردسال داشت در زیر سایه های شومی که بر دیوارهای خرابه افتاده بود، با کنجکاوی به سوی یک شی مقدس که زیر پارچه ای سبز رنگ بود و نور از آن ساطع می شد می رفت...- هر چی گفتم پسرم بیا کانال را عوض کنیم نپذیرفت...
منم مجبور شدم کنارش بنشینم تا بلافاصله او را در آغوش بکشم و یا یک جوری توضیح بدهم تا بچه نترسه...
اینجور صحنه ها قلب آدمای چهل پنجاه ساله را هم داغون می کنه تا چه برسه به یک بچه ی شش هفت ساله
خلاصه... ایندفعه خوشبختانه لحظه ای که حضرت رقیه می رسید به اون شی مقدس که زیر پارچه ی نورانی سبز رنگ بود... ناگهان تصویر انیمیشن، نمای بالا را نشان داد و دیگر سر بریده را نشان نداد...
قلبم داشت وای می ایستاد و خدا را شکر کردم که این دفعه عقلشون رسیده و این صحنه را نمایش ندادند.....
ولی بارها و بارها پیش از این دیده بودم که ماجراهای تاریخی مذهبی خشونت آمیز را تا آخرش نشون می دادند... (1784072) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۸:۱۶:۲۹
جالبه شما نمیتونی مدیریت کنی و تلویزیون را خاموش کنی بعد می اندازی تقصیر بقیه، به نظرم شما یک بازنگری در خودت بکنید (1784339) (alef-13)
 
بهروزیه...
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۵:۲۸:۴۷
اگر موافقی بیاییم و تقصیرو بین خودم و صدا وسیما تقسیم کنیم... من موافقم...
ولی بنده که نمی تونم کنار بچه ام دائم مامور به ایستم که شبکه ی کودکان داره چی؟ پخش می کنه ....خاموش کنم یا روشنش کنم یا حالا خاموشش کنم....اسمش شبکه ی کودک است عزیز برا خودشون میلیون میلیون پول روان شناس و کارشناس می دن... اونا باید جلوگیری کنند... (1785180) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۰۸:۴۰:۰۳
آفرين به نبوغت اين بيچاره ها چي ميگن تو چي ميگي من هم پدر هستم و همه موارد را تاييد مي كنم تو قطعا هنوز با بچه ها سر و كار نداري كه فكر ميكني ميتوني تلويزيون را ببندي (1786321) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۲:۵۱:۰۸
اتفاقا باعث مشکلات فعلی کشور که فرزند سالاری است شمایید عزیزان من، من همان نویسنده کامنت بالایی هستم ، واقعا اگر شما اینقدر مدیریت بر بچه خود ندارید دلم برای فرزند شما می سوزد که اسما والد هستید بدون اطلاع از بار مسئولیت ان ، (1786607) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۲۲:۱۷:۱۹
چرا حرف بيخود ميزني اعصاب مردم و خورد ميكني. (1787483) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۰۰:۰۴:۱۷
یعنی مقابله با فرزند سالاری یعنی اینکه در فضای شخصی کودکی که مشغول تماشای تلوزیون است بپری و مثل «قلدرها» در کارتون «گربه سگ» یک دفعه تلوزیونی که خودت اجازه ی تماشا کردنشو دادی خاموش کنی... این میشه مبارزه با فرزند سالاری؟
فرزند من به خاطر روابط سالم و کنترل شده ام احترام کامل را به من می گذارد و دست من و مادرش را نیز بوسیده و می بوسد... مشکل من فرزند سالاری نیست...لطفا به موضوع جور دیگری نگاه کن... (1787666) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۰۹:۰۴:۴۷
چند سالته داری درس بچه داری می دی؟
چند تا بچه بزرگ کردی؟ (1787904) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۱-۰۵ ۲۰:۰۰:۰۰
حرفتو کاملاً قبول دارم ؟

(1931724) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۲۳:۴۵:۵۱
الحمد لله هنوز گیرنده دیجیتال خونه نداریم که نگران این چیزا باشیم، همون شبکه 2 مزخرف برای هفتاد نسلمون کافیه (1789402) (alef-13)
 
فرزاد
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۲۰:۰۵:۵۸
سلام آقا جان این چه استدلالیه که فرمایش کردین باید تلیزیون را خاموش کرد؟ اگه قراره بخاطر برنامه های نامناسب تلیزین رو خاموش کنیم که اونوقت دیگه چرا اصلا همچین شبکه ای گذاشتن. چرا جای خاموش کردن وپاک کردن صورت مسئله به فکر اصلاح برنامه وحل مسئاه نباشیم. این حرف شما خواسته ویا ناخواسته حرف دل کسانیه که خواهان آموزش ویادگیری خشونت به بچه شیعه ها وجوانان فردای این ملت هستن. پس بیایم مشکل رو حل کنیم واین مدیریته نه اینکه تلویزیون ر خامو
ش کنیم برای اینکه مدیریت کرده باشیم. (2005108) (alef-13)
 
فرزاد
۱۳۹۲-۱۲-۱۲ ۲۰:۳۹:۱۷
بسم الله_ والله وقتی این نظرات روخوندم موندم حرفمو از کجا شروع کنم. مسئله ومشکلی که توسط این نظرات بیان شد بیشتر واکثر مسئله خشونت وجنگ طلبی بود اما کسی نگفت که چرا دراین شبکه ما برنامه هایی پخش میشه که تبلیغ محض صهیونیزم وشیطان پرستی وفراماسونری میباشند. چرا کسی اشاره ای به این همه نماد شیطان پرستی در برنامه های ساخت غرب وپخش شده از شبکه پویا نکرد. کسی نگفت چرا دراین فیلم ها تبلیغ جادوگری وسحر وساحری واستفاده از قدرتهای مارایی مثل جن و تک شاخ میشود. بچه های ما برای برآورده نمودن آرزوهای دور ودراز خود درپی یافتن منشاء وسرچشمه نیروهایی هستن که یکباره قدرت پیداکنن وبه آرزوهای خود برسن وقابل ذکر است قدرتهایی که یکباره انسان را به آرزوهایش میرسانند فقط از دست جن وپری وتک شاخ برمیآید ونیز برای برآوردن این آرزوها باید بنده آنها شد بنده جن وشیطان.
بچه های ما برای رسیدن به آرزوهاشون یاد گرفتن اتاقشون فلان رنگ را داشته باشه وتو اتاقشن فلان شیء آیزون باشه تا بتوونن قدرت پیدا کنن. دوستان بدون هیچگونه مبالغه گویی بزرگنمایی باید عرض کنم صداوسیمای ما شده یک آلت تبلیغ برای منافع فراماسونری وشیطان پرستی و برنامه های ضد دینی وفرهنگی.
آقا جان در کشوری که سیگار وقلیان وهرگونه مواد مخدّری تبلیغ میشه وفر وش میرسه نباید انتظار داشت که صداوسیمایی بهتر ازاین داشته باشیم. درکشوری که بیشتر بازیگران صداوسیما وسینمای آن افتخارشون بی عفتی در پارتیها ومجالس ومیهمانیهای شراب خواری ورقص ومسائل جنسی است از این بیشتر انتظار نیست . فیلمهای مارو ببینید خدا وکیلی این همه هزینه صرف صداوسیما میشه برای خوشگذرانی یک عده وتبلیغ بی عفتی ؟ به چهره یبعضی بازیگران وظاهر شدنشان درجامعه نگاه کنیم میفهمیم چقدر انسانهای کثیفی رسانه ملی سینمای مارو اشغال کردن. حتی درقالب فیلم هم نمیتونن خودشون رو مذهبی نشون بدن مثلا بعضی بازیگران ضمن فیلم میخوان وضو بگیرن میبینی وضوش چقدر اشکال داره وهزار درد دیگه . آقا بخدا باید فکر چاره بود هم برای کودکانمان وهم برای خودمان بزرگترها. ای آقا جان چی بگم دلمون پره درده هدف خدا از خلقت ما شده دیده دیدن فیلمهای مهناز افشار والناز شاکر دوست وسحر قریشی وضیغمی و وهزار بازیگر دیگری که ظاهر یک شیعه که هیچ ظاهر یک مسلمان ساده را هم ندارند البته قضاوت به ظاهر نیست ولی بزرگان گفتن درون ظاهر را میسازد واز کوزه برون همان تراود که در اوست. خدا نجاتمان بدهد درآن روزی که هیچ ثروتی جز عمل صالح انسان را از آتش جهنم نجات نمیدهد. اگه خسته شدید عذر خواهی میکنم انشاالله بنده رو ببخشیدو نگاهمان را خدایی کنیم نه شیطانی. یاعلی مدد (2005159) (alef-13)
 
مادر دو کودک
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۰۸:۴۲:۱۲
حالا از سریالهای تاریخی تولید داخل که بگذریم سریالها و انیمیشن های سینمایی خارجی مخصوصا ژاپنی که آخر وقت پخش میکند بسیار ترسناک و توهم برانگیز است مثل سریال سفید برفی که تا قبل از محرم پخش میشد و مضامینی مثل جادوگری، اشباح، اهریمن، هیولا و خلاصه هر چیز وحشت ناکی که فکرشو بکنید به بچه ها منتقل میکنند. این کارتونا و جنگهای فضایی و جادوگری کجا اون بزبزقندی و پسر شجاعی که ما میدیدیم کجا؟ حالا چاره چیه؟ (1784358) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۲۳:۴۷:۲۸
چاره اینه که از خیر -- ببخشید از شر تلوزیون بگذرید و خاموشش کنید. توی اینترنتم پره از سریال های زمان خودمون (1789404) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۰:۰۶:۵۶
الان این مطلب برای کی نوشته شده، برای ما که خودمون هم میدونیم و شاکی هستیم؟ ،برای مدیران صدا و سیما؟ مگه اونا این مطالب براشون اهمیتی داره، خیلی هم گیر بدید میرن یه مصاحبه درست می کنند و آمار میدن که چقدر مردم از برنامه ها راضی هستند، بیشتر گیر بدید میزگرد میزارن و از خودشون بیشتر تعریف می کنن.
والا ما تقریبا به منکرات کارتون های باربی و بن تن و ... راضی شدیم. به هر حال باید بین بد و بدتر انتخاب کنیم. (1784489) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۱:۲۳:۳۴
همه از محرم فقط تشنگی و سربریدن و اسارت و مظلومیت رو بلدند و اکثرا" متاسفانه اصلا" با اهداف این موضوع آشنا نیستند. (1784632) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۱:۳۸:۵۱
ازهموطن محترمی که فرموده گیرنده را خاموش کن ونگذار بچه تماشا کند بسیارتعجب می کنم مثل اینکه یا بچه ندارد یا بچه هارا نمی شناسد ویا ازمسئولین محترم شبکه پویا می باشند ، ضمن تشکراز نویسنده مقاله تمام مطالب ایشان را تایید می نمایم مادریک پسر هفت ساله (1784657) (alef-10)
 
سیده
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۳:۵۱:۴۱
سلام . بنده در خارج از کشور زندگی می کنم. سه فرزند 9و 5 و 3 ساله دارم. هیچ وقت فرزندانم تلویزیون اینجا را نمی دیدندو به شدت علاقه مند به دیدن تلویزیون ایران هستند. اوایل که خاله شادونه و پنگول بود ، به مرور می دیدم که کل برنامه هجو است. اما حالا با پویا مشکلاتی اینچنینی که نویسنده محترم بیان کردند را دارم. بنابراین مدتیه که همین تلویزیون اروپا را برای بچه هام میگذارم. که خوشبختانه در بخش کودک نه بد آموزی داره و نه مشکلات خشونت و دیگه. خیلی هم آموزنده است و بدون نیاز به آهنگ های آنچنانی مثل خاله شادونه و عمو پورنگ و پنگول شاد هم هست. (1784958) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۱۷:۴۱:۵۰
انیمیشن که روز عاشورا پخش شد با جزئیات خیلی دردناک که من صبح همان روز در یک روضه شنیده بودم و با این جزئیات تا حالا که 40 سال از عمرم می گذره نشنیده بودم پخش کرد دقیقا من پای فیلم گریه می کردم دخترم هم گریه میکرد و راضی هم نمیشد که کانال را عوض کنم فکر نکنم لزومی داشته باشه این جزئیات برا بچه ها پخش بشه اصولا هیچ نوع خشونتی نباید به تصویر کشیده بشه چون باعث میشه خشونت برا بچه ها عادی بشه (1785416) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۲۹ ۲۲:۳۸:۲۳
من مادرى با پسر ٥ ساله هستم من خودم خيلى وقتها از اين كارتونهايى كه پويا پخش ميكنه چه ايرانى چه خارجى ميترسم مخصوصاً كارتونهايى كه ساعت ٨ شب پخش ميشه الان مدتيه خدا رو شكر پسرم از يه ساعتى به بعد ديگه پويا نگاه نمى كنه باباش براش مجموعه نوروز كلاه قرمزى ، لولك و بولك ، رود رانر ، تام و جرى و كارتونهاى مشابه گرفته تا شبكه مثلاً پويا نبينه (1785875) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۰۰:۰۹:۱۱
به عنوان روانشناس کودک و نوجوان تاکید می کنم که ما تا بخواهیم به استاندارهای جهانی برسیم خیلی فاصله داریم...چند وقت پیش کارتونی در صدا و سیما پخش گردید که مربوط به خواهر و برادی بودند که از بازمانده های جنگ جهانی دوم بودند...و صحنه هایی که این کارتون داشت برای کودکان بسیار سنگین بوده است..بعد از چندین روز والدین جند کودک به کلینیک مراچعه کرده بودند که اضطراب کودکانشان را درمان کنم...و از این مسائل همواره تکرار می شود..لازم به ذکر است که اکثر کارتون های دهه شصت یک کودکی را نشان می دهد که به دنبال مادر (OBJECT) خود می باشد..هاچ زنبور عسل..حنا دختری در مزرعه..بل و سباستین...چوبین...نیک و نیکو...آن شرلی...جکی و جیل...نل...زنان کوچک...جودی ابوت...پس این مساله مربوط به الان نیست و سالهای شال است که در صدا و سیمای محترم در حال اجرا است... (1786047) (alef-13)
 
یک روحانی
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۰۲:۱۱:۲۲
ای بابا
من از الان دارم فکر می کنم پسر گلم رو کدام پیش دبستانی بفرستم که زحمات این چند ساله را بر باد ندهند.
با عرض پوزش مسائل هم جنس گرایی از دبستان داره بیداد میکنه
من معلم حق التدریس بودم میدونم ، وضعیت فرهنگی جامعه قرمزه
بعد ما دلم رو خوش کردیم به جمعیت مردم در عاشورا و تاسوعا و شب های قدر
ولی نمی دونیم در سطح جامعه چه خبره
از صدا و سیما که کلاً صحبت نکنیم ارامش بیشتر داریم
تبلیغ کلاهبرداری واقعاً درسته؟ تبلیغ مصرف گرایی چطور؟ تبلیغ فندک بیک خوبه؟
ای بابا (1786178) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۲۳:۵۱:۲۸
حاج اقا به موارد بالا تبلیغ بانک توی برنامه فیتیله ، تبلیغ ماکارونی توی برنامه عموپورنگ و اینا رو هم اضافه کن
جایی برای مهاجرت از دست صدا و سیما سراغ داری بگو (1789411) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۰۷:۴۸:۵۰
بی انصافی نکنید اینهایی که شما گفتید مربوط به شرک انیمیشن صبا بود و شبکه پویا صرفنظر از تولیدات به ظاهر دینی و در واقع ضددینی صبا، خیلی هم عالیه (1786287) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۲-۰۹-۰۴ ۰۸:۳۵:۰۰
اولا محصول صبا یا دیزنی، پویا پخش می کنه بالاخره، مسؤولیت داره.
ثانیا مواردی مثل کارتون بی محتوا و بدآموز باب اسفنجی چطور؟ محصول صباست؟
ثالثا «صرفنظر از بدی هاش خوبه»، در مورد هر چیزی صدق می کنه! (1797127) (alef-13)
 
ر
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۲:۳۴:۰۸
انصافا همین طور. شبکه پویا در نشان دادن خون و زخم و دست بریده و سر جدا شده از بدن تبحری فوق العاده داره. برداشته داستان های تورات و شاهنامه رو به وحشتناکترین روش به تصویر کشیده و برای بچه ها پخش می کنه. (1786589) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۲-۰۹-۰۴ ۰۸:۴۲:۳۸
فقط موضوع خشونت نیست.
پسر 4 ساله من چندین کلمه ی زشت تا حالا از تلویزیون جمهوری اسلامی یادگرفته. نه از سريالهای بزرگسال ها از شبکه 2 و شبکه پویا و برنامه های کودک.
واقعا وقتی کارتون های قدیمیِ زمان بچگی ما (نسل قبل از فوتبالیستها) رو می ذاره خیالمون راحت می شه! کارتون های جدید با تقریب بالایی اصلا مناسب نیست، نه داخلی ها، نه دوبله های خارجی ها. کلمه هایی مثل «لعنتی» و با قی شون که اینجا تنکرار نمی کنم خیلی عادی و زیاد شده. (1797139) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۳:۳۴:۵۷
در تلويزيون ايران فقط مسائل جنسي و سياسي ممنوع است. خشونت كاملا آزاد است. اگر تصور كرده ايد كه تلويزيون ايران امن است، تصور خود را اصلاح كنيد. اساسا رسانه تلويزيون، رسانه اي ناامن است. بهتر است براي اينكه فرزند خود را در شرايطي امن بزرگ كنيد، او را با كتاب بزرگ كنيد كه هر قدر هم كه ناامن باشد، نمي تواند ضربه شديد رواني وارد كند. البته كتاب را قبل از اينكه در اختيار فرزند خود قرار دهيد، يكبار مرور كنيد. (1786687) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۸:۱۴:۰۸
تو جه دکتری هستی که اجازه میدی بجه تو بشینه تلویزیون ایران را ببینه!!! (1787106) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۲-۰۹-۰۴ ۰۸:۴۳:۱۱
شما چه پدری هستید که توصیه بهتری دارید؟ (1797141) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۸:۲۲:۳۶
"اما ما با عکس‌العمل سریع کانال تلویزیون را عوض کردیم."

اینو خوب اومدی! (1787118) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۸-۳۰ ۱۸:۴۳:۳۹
باسلام یه سوال داشتم می خوام بدونم ما که از بچگی حدیث سربریده امام حسین رو شنیدیم وفیلمهای به قول شما خشن در این زمینه دیدیم جز اینکه محبت به امام حسین تو دلمون زیاد شه یاد ندارم شمشیری از جایی پیدا کرده باشیم وسر کسی را بریده باشیم اما یه کارتون غیر خشن مثل مرد عنکبوتی کشته وزخمی داده.من بچه خودم پویا نمایی زیاد می بینه همه کارتونهاش خوب نیست ولی بیشترشون بار ادبی علمی وتاریخی دارن.در هر صورت از شبکه های کارتونی برون مرزی به مراتب نکات منفیش کمتره (1787153) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۰۰:۴۳:۵۰
برای اینکه یادت بیاد کجا خشونت بیجا به خرج دادین می تونی به عملکرد لباس شخصی ها و گروههای فشار و گروههای خودسر و نوچه های مداحان معروف و .... بنگری
البته از نظر شما اونا همه به وظیفشون عمل کرده اند... (1787718) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۲۳:۵۳:۱۸
یه بار برات تمرین اعدام کنه - زبونم لال متوجه خدمت های صدا و سیما به خانوادت میشی (1789413) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۱۷:۱۹:۳۵
نمی دونم چرا اینطوری برخورد می کنید!!! بچه ها نباید در مورد این مسایل و مظلومیت ائمه و قیام امام چیزی بدونند؟!! اونم بچه های این دوره زمونه که وحشتناکترین فیلم های هالیوود با اشتیاق می بینن!
شاید اگر Happy tree friends برای بچه هاتون پخش بشه استقبال کنین و کلی هم ذوق کنین... (1788636) (alef-13)
 
ایرج سلطانی
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۲۱:۲۵:۰۵
اینجانب بعنوان باز نشسته ی اموزش و پرورش اعلام می کنم که متاسفانه جای روانشناسان کودک در تولیدات سیمایی خالی است (1789117) (alef-13)
 
فیروزه فرشا
۱۳۹۲-۰۹-۰۲ ۱۴:۴۶:۴۲
سایت الف تازگیها با صداوسیما مشکل پیدا کرده داداشم!! زیادم جواب بدیم فکر میکنن مسیله ایه!!!! (1790747) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۲-۰۹-۰۳ ۲۲:۰۵:۲۲
برادر عزیز نمرود حاکم ظالم زمان حضرت ابراهیم علیه السلام بود. اون که دنبال قتل حضرت موسی علیه السلام بود فرعون بود اسمش!
اما خوبی کار اینه که خود صدا و سیما یه جای درست و حسابی برای اعلام نظر نداره و مردم مجبورن جاهای دیگه بالاخره صداشونو بلند کنن بلکه به جایی برسه!
من چند بار برای اعلام نظر با سامانه! ارتباط مردمی شون و سایت صدا و سیما تماس گرفتم و مراجعه کردم و پشیمون شدم... (1796455) (alef-13)
 
شهراد
۱۳۹۲-۰۹-۰۹ ۱۲:۵۰:۲۷
شبکه ی پویا بهترین کارتون هارابگزار (1809770) (alef-13)
 
شهراد
۱۳۹۲-۰۹-۰۹ ۱۲:۵۶:۱۵
شبه ی پویا اکر می شه باب اسونجی را ساعت 3 سبح و تکرار این ساعت 6 سبح نشون دهید (1809784) (alef-13)
 
پارمیس
۱۳۹۲-۰۹-۱۴ ۱۸:۵۵:۲۱
بد نیست (1823116) (alef-13)
 
مسعود
۱۳۹۲-۰۹-۲۸ ۱۷:۰۵:۰۳
بسیارشبکه ی بدی است (1853086) (alef-6)
 
امیر حسین رمضانی
۱۳۹۲-۱۰-۱۲ ۲۱:۳۹:۳۸
همه ی بچه ها این شبکه رو دوست دارن . مگه نه بچه ها:بله و بله (1882907) (alef-6)
 
نا شناس
۱۳۹۲-۱۰-۱۴ ۱۸:۳۵:۴۵
بچه نازک نارنجیه چه قدر بچه لوسی داری& (1886785) (alef-10)
 
نوری
۱۳۹۲-۱۰-۱۶ ۱۱:۰۵:۳۲
یاد برنامه های کودک ونوجوان ده 60 و70 بخیر.هنا دختری در مزرعه، پسرشجاع، نیک ونیکی و.... ما که دوران کودکیمان را با برنامه های عاطفی سر کردیم الان داریم.... بچه های امروز که با برنامه های بزن وبکش سر میکنند ... خدا آخر وعاقبت همه ما را ختم بخیر کند. انشالله (1891324) (alef-6)
 
سجاد
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۱۰:۳۴:۲۷
بسم الله الرحمان الرحیم .صحبت من با کسی هست که مسئول این شبکه هستن .برادر گرامی شما مسئول هستید یعنی باید هم در این دنیا به مردم ومخاطبین عزیز جواب گو باشید وهم دراخرت به اقا امیرالمومنین علیه السلام .طبق ایه قران کریم فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره ومن یعمل مثقال ذره شرا یره -همه ما جواب گو باید باشیم.1-برادر عزیز کجای عقل ومنطق میگوید باید این مدت طولانی برنامه پخش شود بماند نظر اسلام چیست .مگر همه کودکان ایران فرزند شما محسوب نمیشوند ایاشما به فرزند خود اجازه میدهید اینقدر پای شبکه بنشیند .ایا روانشناسان غربی به این نتیجه نرسیدند که دیدن بیش از دو ساعت برای بچه ها مضر هست.2-چند روز دنیا به سرعت گذراست جه نیتی از این شبکه با این مدت طولانی وبا این برنامه های که حقیقتا در شان ما شیعه ها نیست دارید جواب اقا امیرالمنان را چه خواهید داد در مقابل این همه نفوس پاک ومعصوم را به بیراهه میبرید. من خودم در منزل شبکه پویا نداریم اما وقتی به منزل اقوام میروم واقعا ناراحت میشوم از روند این شبکه (1898742) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۱۰-۲۰ ۲۱:۰۷:۴۱
باشه تو راست میگی (1899509) (alef-10)
 
شهراد
۱۳۹۲-۱۰-۲۵ ۱۳:۱۰:۴۴
من از شما می خواهم فیلم نقاشی نقاشی را تمامش کنید.من ازشما می خواهم فیلم بن تن را پخش کنید. فیلم باب اسفنجی هم پخش کنید. (1910173) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۱۱-۱۲ ۲۰:۱۵:۵۸
مشکل داری نزن شبکه پویا (1944845) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۱۲-۰۱ ۲۲:۱۹:۴۶
بنج شنبه ساعت 9شب خواستم برای فرز ندسه ساله ام شبکه بویارابگذارم تاارام شودباعث تاسفه اولین برنامه درمورددختری بودکه ازاول تااخربه مردن طوطیش فکرمیکردفرزندم بغض کردامااصرارمیکردتااخرببیندووقتی فکرکردم برنامه ی بعدی لبخندراروی لبهای کوچکش بیاوردیک کارتون بسیارترسناک که نه تنهامناسب فرزندم نبودمناسب هیچ گروه سنی ازبچه هانبودازاول تااخرچاقوبرتاب میکردند وهمدیگررامیکشتندوبااتش به سوی هم حمله ورمیشدندمن تاب دیدن این همه خشونت رانداشتم ولی وقتی همان لحظه بخواهیم کانال راعوض کنیم حساس ترمیشوندمتاسفم که اینگونه باروح وروان اینده سازان میهن اینگونه بازی میکنیدوبعدابامیلیاردهاسرمایه گذاری وبرنامه ریزی جبران نخواهدشدای کاش برنامه های ساخت کشورخودمان جذابیت داشت وموضوع غم انگیزمرگ طوطی دخترک موضوع اصلی اش نبود (1985431) (alef-6)
 
هانیه
۱۳۹۲-۱۲-۱۰ ۱۴:۵۷:۳۵
با سلام به شبکه ی پویا . من و خانواده ام شبکه ی پویا را دوست داشتیم و دوست خواهیم داشت .فقط لطفا باب اسفنجی و مستربین را بیشتر پخش کنید .با تشکر (2000505) (alef-6)
 
عليرضا
۱۳۹۲-۱۲-۱۵ ۱۷:۴۵:۵۵
حرفتون كاملا درسته؟
تازه توي اين شبكه داستانهايي از اساطير و شخصيت هاي تاريخي و پهلوانان ايراني مانند رستم وسهراب و ...را مي خواهند به كودكان ما نشان دهند طوري اين شخصيت ها و كارتن ها را با چهره هاي ترسناك نشان مي دهند كه بزرگتر ها هم مي ترسند چه رسد به بچه هاي 5 ،6 ساله . حالا بچه مونده كه پهلوان رويا هاش رستم وسهراب بايد باشه يا بن تن و باب اسفنجي. (2009717) (alef-6)
 
۱۳۹۳-۰۱-۰۴ ۰۲:۱۴:۰۷
مغالطه کردی داداش (2036251) (alef-13)
 
دکتر
۱۳۹۳-۰۶-۱۸ ۱۱:۵۶:۱۸
با سلام و تشکر از نویسنده محترم مقاله
حقیر نیز با دغدغه های بینندگان محترم موافقم و باید اضافه کنم که علاوه بر موارد یاد شده متاسفانه انیمیشن های شبکه پویا 85 درصد تخیلی بوده آن هم تخیلی که اتفاق افتادن آن حتی برای یکدفعه هم محال است مانند صحبت کردن اشیاء بی جان و ... لذا کودکان را از فضای واقعی دور نموده و در یک فضای ساختگی پرورش می دهند بله، خیال برای دنیای کودکانه خیلی خوب است اما نه این که همیشه در خیالات به سر ببرند. من دختری 7 ساله دارم که با مشاهده این برنامه ها حتی صحبت کردن، حرکت دست و پا، عکس العمل ها ی روزانه و ... مانند کارتون شده است. برای نمونه دیروز که در اتاق را باز کردم دخترم جیغ بلندی زده و در گوشه ی اتاق و با ترس فراوان قایم شد. گفتم چی شده؟ گفت فکر کردم گرگ شنل قرمزی به اتاقم حمله کرده!!!!!
ما می توانیم با ساخت انیمیشن های متناسب با سن کودکان آن ها را شخصیت هایی بسیار مثبت و با اعتماد به نفس عالی پرورش دهیم یادمان باشد که کودکان با همین مشاهده ها یاد می گیرند و در آینده سعی می کنند تا یادگرفته ها را به عرصه ظهور برسانند. پیامبر عظیم الشأن اسلام می فرمایند: یادگیری در کودکی مانند نقش در سنگ است. یعنی یادگیری های کودکی پایدار بوده و به راحتی از ذهن انسان پاک نمی شود.
اگر همین امروز علیه برنامه های بی هدف و خیالی و خشن شبکه پویا قیام نکنیم مطمئن باشید که فردا بچه هایمان مانند شخصیت های کارتونی با هویت خود و خانواده بازی خواهند کرد. شاید مانند باب اسفنجی فکر کنند که همه ی اطرافیان رباتند و یا مانند آقای خرچنگ برای بدست آوردن پول همه چیز را باید فدا کنند و یا .....
عزیزان خواهشمندم بیایید تا کودکان از جان عزیزترمان را از سیطره و زندان خیالبافی های دیگران و فضاهای خشن نجات دهیم.
با تشکر (2366347) (alef-10)
 
میثم
۱۳۹۳-۰۶-۲۹ ۰۰:۳۷:۱۸
به نظرمن شما نبایدخودتان بگذاریدبچهه ی 7 ساله ازاین جورفیلم ها ببینه وگرنه کدام دانشمندی می نشیندبرنامه کودک ببینه اون باید به فکراخطراعاتش بااشه نه انیمیشن تالوت فکرکنم ایرادازشبکه نباشه وگرنه شبکه ی پویا ازساعت 3 تا4 برنامه ای مخصوص بچه های 2تا9 سال داره واماشما نبایدبگذاریدبچه ای که افکار کودکانه داره فیلم خشن ببینه (2382562) (alef-10)
 
امیر زنگنه
۱۳۹۴-۱۰-۱۸ ۱۲:۳۷:۱۲
امروزه همه خانواده ها دچار حلقه های باطل شده است واسیر تجملات سبک زندگی غربی شده است وتغییر فرهنگ باعث شده است که روابط خانوادگی کمتر شود ومنوط به ارتباطات مجازی شده شده است دوستان گرامی امروز در عصر ارتباطات وفناوری قرار داریم ونمی توانیم از فناوری فرار کنیم پس بهتر است اعتقادات وفرهنگ خودمان را تقویت کنیم واز زندگی اسلامی بیشترین عبرت را بگیریم (3452141) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.