کد مطلب: 241971
هواپیمای توپولوف مناسب ایران
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۳
رئیس سابق اتحادیه صنایع هوافضا با بیان اینکه توپولف ۲۰۴ با بدنه روسی و تجهیزات غربی برای ایران مناسب است،گفت:خرید این هواپیما نباید در اختیار گروه خاص و کوچکی قرار گیرد و باید برخلاف گذشته از نظر کارشناسان در فرایند خرید استفاده شود.
ایرج ابراهیمی در گفتوگو با تسنیم، اظهار کرد: توپولفهای ۲۰۴ چند مدل دارد که سه نوع موتور از جمله جنرال الکتریک آمریکا و همچنین موتورهای شرقی روی آن نصب میشود. در این نوع هواپیما از سیستمهای الکترونیکی و کامپیوترهای شرقی و غربی استفاده میشود.
وی با بیان اینکه سیستمهای الکترونیکی غربی این هواپیما فرانسوی و آمریکایی است، تصریح کرد: کارایی این هواپیما به موتور و تجهیرات آن بستگی دارد، بدنه توپولف ۲۰۴ که روسها آنرا میسازند بدنه خوبی بوده و قابل اطمینان است. مهم این است که موتور، تجهیزات و سیستمها از کجا (غربی) تامین میشود.
کارشناس ارشد حملونقل هوایی با تاکید بر اینکه در پروسه خرید توپولف ۲۰۴ باید از صاحبنظران و کارشناسان این بخش استفاده شود، بیان کرد: نباید این کار مانند قبل باشد و بایستی امتیاز دهی و ارزیابی این هواپیما توسط کارشناسان حملونقل انجام شود. ابراهیمی با بیان اینکه باید بحث خرید تجمیع شود، افزود: باید شرکتهای هوافضای داخلی بتوانند با خرید توپولفهای ۲۰۴ اشتغالزایی داشته باشند و بخشی از کارها را در کشور انجام دهند تا مقداری از سرمایهای که بیرون میرود به کشور بازگردد.
وی تاکید کرد: در اینصورت میتوانیم توپولفهای ۲۰۴ را با قیمت مناسبتر نسبت به هواپیمای بوئینگ و ایرباس و با کیفیت بالا خریداری کنیم.
ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تحریم ایران در صورت نصب موتور هواپیما و تجهیزات غربی روی توپولف ۲۰۴ آیا میتوانیم این نوع هواپیما را خریداری کنیم، گفت: قطعا میتوانیم در حال حاضر ایرباس را که هواپیمای غربی است بهصورت اقساط خریداری می کنیم و خرید توپولف ۲۰۴ با موتور غربی کار سختی نیست.
وی با بیان اینکه نباید خرید هواپیمای توپولف ۲۰۴ در اختیار گروه خاصی باشد، افزود: اگر این کار به عهده گروه کوچکی سپرده شود و بسته عمل کنند از پتانسیلهای کشور استفاده نشده و دچار مشکلاتی می شویم. رئیس سابق اتحادیه صنایع هوافضا خاطرنشان کرد: سیستم هواپیمای غربی به گونهای است که بهصورت موازی چند سیستم از یکدیگر پشتیبانی میکنند و اگر یکی از آنها ایرادی داشته باشد بلافاصله سیستمی دیگر جایگزین آن می شود.
ابراهیمی با بیان اینکه سیستمهایی که در توپولفها بکار میرود سیستمهایی است که هواپیما را برای تعمیر و نگهداری خیلی زمینگیر میکند، افزود: اگر سیستم الکترونیکی غربی بهکار گرفته شود، ظرف ۱۰ دقیقه حدود ۸۰ درصد هواپیما و ظرف ۲۰ دقیقه نیز بیش از ۹۰ درصد سیستم هواپیما را چک میکند. دیگر نیاز نیست که چند ساعت هواپیما برای چک سیستمها زمینگیر باشد.
وی ادامه داد: تعمیر و نگهداری هواپیما در سیستمهای جدید خیلی ساده است، ضمن آنکه سیستمهای الکترونیکی مصرف سوخت هواپیما را اقتصادی میکند. به عبارت دیگر هواپیما خودش را چک میکند و اگر ایرادی توسط سیستم دیده شود سریعا اطلاع میدهد که ایراد از کدام قسمت است و برای رفع آن چه باید کرد.
ناشناس
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۰۸:۵۷:۰۵
باسلام
هم وطن گرامی آیا شما حاضری خودت و خانوادت سوار این هواپیمابشین؟
یا اینکه خانواده در آمریکا و کانادا هستند و خودت هم هرچند سال یک بار ایران می آیی و با هواپیمای شخصی فلان شرکت سفر میکنی .همانطور که بزرگان دین ما میگویندهر چرا برای خودت میپسندی برای دیگران هم بپسند (2379232) (alef-10)
آخه چه اصراریه که هواپیماهای بی کیفیت روسی بخریم که به ظاهر لوازم غربی روشه و جون مردم رو بگیرید.پول بیشتر بدین هم مسافر ها در امنیت و رفاه بیشتری هستن هم از بهترین تکنولوژی روز بهره بردیم (2379252) (alef-10)
ابهتر است رئيس سابق اتحاديه صنايع هوا فضا كه معلوم نيست چند صنعت هوافضا!! در ايران را نمايندگي ميكند به موارد زير هم توجه داشته باشند:
1-ظاهرا چون رئيس سابق آن اتحاديه!! بوده اند حتما در جلسات كارشناسي ورود بصورت اجاره و يا خريد اين توپولف ها شركت داشته ودر اين تصميم گيري هاي مهم! سهيم بوده اند. مگر اينكه اين اتحاديه!! مانند بسياري از تشكلهاي صوري كه با هدف بهره برداري از امكانات و مزاياي دولتي پديد آمده اند تنها نامي از هوا فضا را يدك ميكشند.
2-ايشان در صورت كمي بررسي ومطالعه بيشترميتوانستند به اين نتيجه برسند كه خريد هواپيما هاي دست دوم غربي مانند ايرباس با عمر بالاي پانزده يا بيست سال در دنيا بسيار رايج بوده وتحريم ها مانعي براي خريد آنها نميباشد وسئله خريد قسطي از فروشندگان آنها كه عمدتا از سوي دلالان و واسطه ها صورت ميگيرد ربطي به اين موضوع ندارد.
3-مشكل اصلي بعد از خريد هواپيما به پشتيباني و تامين قطعات مربوط به سيستمهاي مختلف هواپيما و ازجمله كمپوننتها وموتور هواپيما و پشتيباني فني ونشرياتي آنها وبه روز رساني اين اقلام ميباشد كه در دايره تحريم قرار ميگيرند . جزئيات بيشتر اين مسائل را كارشناسان هواپيمائي بهتر ميدانند ونيازي به تشريح آنها در اين مقوله نميباشد.
4-از سايت وزين الف انتظار ميرود قبل از انتشار اينگونه اظهار نظرها، با بهره مندي از نظر كارشناسان بيطرف رسالت خود را مانند پيگيريهاي مفاسد اقتصادي بصورت شايسته انجام دهد وخداي ناخواسته تريبون بعضيها نگردد. (2379258) (alef-10)
آقای عزیز ، شما مطمئنی قبلا رییس اتحادیه صنایع هوا فضا بوده ای؟ قصد توهین ندارم اما این حرف ها از شما بعید است. بدنه روسی و تجهیزات اروپایی و آمریکایی؟ جنرال الکتریک؟
شما هواپیمای قسطی از ایر باس می توانید بخرید؟ پس معطل جه هستید؟
گفته اید" مهم این است که موتور، تجهیزات و سیستمها از کجا (غربی) تامین میشود." پس اگر مهم همین قسمت است و آنهم از غرب تهیه می شود پس چرا بدنه را نباید از غرب تهیه کنیم.؟ امروز دقت کن میگویم امروز در کجای کره ارض سراغ داری بدنه از یک جا تهیه کنند و سیستم و موتور را از جای دیگر؟ بله فلان شرکت برزیلی هفتاد سال است بدنه را خودش می سازد و موتور و سیستم را از آمریکا می خرد اما اینکه بدنه از روسها و موتور و سایر سیستم های ناوبری از غرب بیاید، یک فکر خنده دار است. گفته اید " که با این کار، کارآفرینی در ایران اتفاق می افتد. آری شاهد قصه آنتونوف و یا ایران 140 هستیم. پانزده سال است که سه تا هواپیما مونتاژ کرده ایم که ای کاش نمی کردیم و با جان هموطنان عزیزمان بازی نمی کردیم. دوست عزیز این چه راه حلی است که ارائه می دهی؟ این چه آدرس غلطی است؟ چرا مثل آأم نرویم از ایرباس هوا پیمای به قول شما قسطی بخریم؟ (2379265) (alef-10)
انا لله و انا عليه راجعون (2379275) (alef-10)
درجه ایمنی هواپیماهای روسی بسیار ضعیف است. چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی. (2379279) (alef-10)
ما که میخواهیم پول توپولف را پرداخت کنیم خوب با مبلغی کمی بیشتر ایر باس
را بخریم تا مردم هم با خیال راحت پرواز کنند و هم به این باور برسند که جان انها
برای مسئولین مهم است (2379301) (alef-10)
اقا پياده ميريم ولي با توپولف نميريم!!!! (2379307) (alef-10)
تبيان
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۰:۰۵:۲۰
انا لله و انا اليه راجعون
اين روس ها هم مثل سمند خودمون فقط بدنه رو مي سازند و همانطور كه در تحريم ها روشن شد فقط بدنه اش ايراني بود و ساير اجزاش چيني و فرانسوي و هندي بودند بعد كه روسيه به خاطر اوكراين تحريم شد مجبور مي شويم هواپيما ها رو بندازيم دور. يا وقتي سقوط كرد ميگويند بخش هاي مختلفش چون از چند تا كشور بوده هماهنگ نبوده!
آقاي ابراهيمي لطفا مملكت و كارشناسان و .... را در معرض كارهاي بد قرار ندهيد.
تو رو خدا تو برويد از يك كشور صاحب سبك و فناوري چهار تا هواپيماي درست بخريد و اينقدر خوتونو و خودمونو و ديگرانو بازي ندهيد. (2379310) (alef-10)
به عبارت دیگر هواپیما خودش را چک میکند و اگر ایرادی توسط سیستم دیده شود سریعا اطلاع میدهد که ایراد از کدام قسمت است و برای رفع آن چه باید کرد. (2379329) (alef-10)
ناشناس
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۰:۴۱:۲۳
چرا کشورروسیه بیشتراز ایرباس وبوئینگ استفاده میکند اگرتوپولوف خوب بود
سفارش اینهمه ایرباس وبوئیینگ را نمیداد.لطفا بفکرجان مردم باشید.پشیمانی بعدی بی فایده است. (2379351) (alef-10)
RD پرنده! (2379376) (alef-10)
حمید خان
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۱۱:۳۵:۵۳
امتحانش ضرر نداره ، دوات ایران بره هواپیماها را خریداری کنه ، بعداگر تعداد سقوطهایش بیش از میزان لازم شد ، دستور لغو پروازهای این نوع هواپیما رو صادر میکنه و این هواپیماها رو جمع می کنند. فقط این وسط یک عده کشته میشند و یک عده سرپرستان خانواده خود را از دست می دهند و یک مقدار هم پول بیت المال این مردم بابت خرید این سوپر هواپیماها میشه که خوشبختانه ما ایرانیها عادت به حیف ومیل کردن ثروت ملی خودمون داریم و این موضوع هم اهمیتی نداره . هیچ مشکل دیگری هم پیش نمیاد. البته در این بین یک عده هم سود خیلی خوبی به جیب می زنند که مهمترین اونها روسیه و شرکتهای فروشنده این سوپر هواپیماهاست !!!! (2379440) (alef-10)
خدا رحم کنه (2379455) (alef-10)
هر کاری میکنید لطفا با جان مردم بازی نکنید. (2379469) (alef-10)
همون ایرباس بخرین.
اگر بدنه روسی خوب بود، بویینگ و ایرباس نمی گذاشتن اون کارخونه بیکار بمونه و ارزونتر میخریدن تا از سفارشاشون عقب نیفتند! (2379624) (alef-10)
این اندازه که ما اصرار به خرید توپولوف داریم اونها خودشون اصرار ندارند! (2379935) (alef-10)
حقیقت
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۲۰:۱۷:۳۳
هرگز به صنیایع روس دل خوش نکنید امتحان خود را بد جور پس داده اند خداوندا ما مردم ایران را از شر روس در امان دار آمین. (2379969) (alef-10)
انصاری
۱۳۹۳-۰۶-۲۶ ۲۳:۲۸:۱۵
بابا انسان سوار این می خواهد بشود نه گوسفند که اینقدر اهمیت ندارد برایتان هر کسی پیشرفت می کند ما برعکسش هستیم توپولوف مساوی است با از دست دادن جان (2380134) (alef-10)