نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 115476
نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری درباره روشنگری
تاریخ انتشار : جمعه ۴ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۳۱
عشرت شایق

 

"من با حرکت روشنگرانه، تبیین منطقی و مستدل در مقابل تفکر غلط مخالفتی ندارم، اما نباید این تفکر غلط را نیز تابلو کرد تا همه از آن مطلع شوند" "هرگونه حرکت روشنگرانه باید بدور از هو و جنجال باشد زیرا جنجال، حرف منطقی را هم خراب می کند".

 

قبل از پرداختن به بحث به بررسی دو لغت که در متن فرمایش آمده است می پردازیم: در لغت نامه دهخدا آمده است: تبیین در لغت به معنای هویدا شدن، پیدا شدن، هویدا کردن، بیان کردن و آشکارساختن است.

 

در بخش تبیین تاریخی به پدیده های تاریخی و مطالعه ی آن برای دریافت چرایی و چگونگی آن توجه میشود، به تعبیر دیگران، تبیین تاریخی راه شناخت علل پدیدههای تاریخی و کشف قوانین کلی حاکم بر پدیده ها و حوادث تاریخی را هموار می سازد.

 

در مورد انواع کلمه تبیین آمده است که تبیین علمی یعنی قابل شناخت یک پدیده با دیدی واقع بینانه و به دور از ارزشهای شخصی محقق و روح علمی ادراک شود. یا در جایی دیگر تبیین حالت کاربردی پیدا کند که شامل نتایج و کارکردهای یک پدیده شناسی و درک آن پدیده شناسی است که در این حالت تبیین کاربردی شکل می گیرد.

 

در حالت کلی در جمع بندی تبیین می شود گفت، اصطلاح تبیین واژه ایی که در اعصار گذشته نیز کاربرد داشته است اما باید توجه داشت هدف تبیین از گذشته تا به امروز نیز تغییر یافته است و به یک معنا اصطلاح تبیین از گذشته تا به امروز نیز تغییر یافته است و به یک معنا اصطلاح تبیین فرآیندی است عقلی، پژوهشی (معرفتی) که بر اساس دلیل و برهان به شیوهای منسجم و منطقی به بررسی جنبه یا جنبه های گوناگون یک مساله پرداخته و از پیدایش مسالهی مجهول یا امر مبهم به وجود میآید.

 

به نظر می رسد تبیین یک تفکر و اندیشه چه غلط و چه درست باید از همین شیوه منسجم و منطقی برخوردار باشد تا نقاط مختلف تفکر هویدا و آشکار و شفاف گردد.

 

همچنین در مورد یکی دیگر از کلمات کلیدی که در فرمایش معظمله آمده است در فرهنگ معین ذکر شده است: مستدل یعنی جلوه جوینده، طلب برهان کننده به امر مستدل معنا میدهد. پس مستدل امری است که در مورد جستجو میشود در حالیکه در این جستجو مطالعه برهان نهفته است و دیگر کلماتی که در چند کلام مورد بحث مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران آمده است بار محتوای ارزشی بالایی دارد.

 

استفاده و بهره بردن از سه کلمه کلیدی و مهم یعنی روشنگرانه، تبیین منطقی، مستدل، حجم بالایی را به این عناصر در مقابل یک تفکر غلط بیان میفرمایند اما ظرافت و حساسیت فرمایش ضریب ویژه ای برخوردار می شود که می فرمایند این تبیین نیز نباید مایه تابلو شدن تفکر غلط موجود شود. چرا بررسی و رصدکردند تفکر غلطی که موجودیت خودش را در مطرح کردن و مشهور شدنش راحتی در بدنام معروف شدن هدف گذاری می کند این حرکت تبیینی از ضریب بسیار بالا و حساسیت علمی برخوردار شود.

 

حال به محورهای راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باب می پردازیم:

 

معظم له مخالفتی با حرکت روشنگرانه، تبیین منطقی و مستدل ندارند. می توان گفت که با توجه به این فرمایش اصراری و تاکیدی هم بر پاسخگویی و تبیین این تفکر غلط ندارند چرا که در موضوعات مختلف و مقاطع زمانی افرادی در صدد مطرح مساله جدیدی برمیآیند که هر کدام انحرافی در موضع خاصی که شیرازه اعتقادات و باورهای ارزشمند  مردم را تشکیل می دهند، می باشد اما این نوع طرح در هر محفلی بعنوان شگردی در مسیر مطرح کردن خودشان و ایجاد جاذبه های کاذب برای مخالفین ارزشها هستند که آمادگی و زمینه پذیرش چنین تفکر غلطی را دارند پس بواقع اگر روی چندین موضوع مطروحه تفکرات اشتباه غلطی کار شود باید از حالت صرف موضع گیری پرهیز شود و به جراحی و کنکاش سخن پرداخت آن هم در حدی که قابلیت ارزش نقد و تبیین داشته باشد و نوع تبیین مستدل روشنگرانه برگفته از منابع جاری فکری اسلامی ناب محمدی (ص) در طول تاریخ باشد که چهارچوب ساختاری این حرکت را محدود به بحث مستدل و ارایه برهان قاطع می کند.

 

یکی از مهمترین استدلالها در متن تفکر غلط نه تنها ختم نمی شود بلکه در نوع طرح تفکر غلط است. به این نکته توجه فرماید: یک زمانی، تفکری، طرحی، پیشنهادی، ایده ای، بینشی اگر در مراکز علمی، پژوهشی، تحقیقی یا در جریان یک همایش علمی، فکری یا در متن کنگرهایی مطرح در یک موضوع شخص فکری یا نهایتاً مقالهای در صفحات وب یا مطبوعات و نشریات تخصصی مطرح شود مجال تبیین، پاسخگویی، نقد منطقی است چرا که طرح مباحث فکری در مراسمات غیر مرتبط و سخنرانی های مطول فکری در برنامه جشن و مراکز فرهنگی طی مراسم بزرگداشت و پاسداشت آن هم توسط فرد غیر متخصص در حوزه ی مطروحه از هیچ جایگاه منطقی و عقلانی برخوردار نیست به همین دلیل استدلال عقلانی بر این پایه استوار است که طرح یک فکر و ایده جایگاه، مناسب، موضوعیت، کارشناس متخصص و زمان مطلوب خودش را مطلبد به همین دلیل مساله ایی بعدی که حضرت آقا فرمودند جلوهي دیگر به فرمایش قبلی می دهد: "نباید این تفکر غلط را نیز تابلو کرد تا همه از آن مطلع شوند". در اعجاز الهی حضرت رسول اکرم (ص) قران مجید سوره مبارکه نور شیوع هر حرکت زشت و ناپسندی را گناه بزرگی قلمداد نموده است. سپس در شیوع و تابلو کرد تفکر غلطی که شاید خود منجر به تحرکات و اعمال ناپسندی گردد طبیعتاً گناه بزرگتری نهفته است و آلودگی، گناه عامل زوایه یا رب العالمین و بازماندگان از تقرب الهی و خرسندی محضر ائمه اطهار صلوات علیم اجمعین است پس وقتی تفکر غلطی مطرح می شود خصوصاً زمانیکه هم تفکر غلط است، هم محل اعلام و ابراز این تفکر غلط است هم زمان انتخاب ارایه این تفکر غلط خود غلط و اشتباه است، هم شیوه ارایه غلط می باشد و هم گوینده تخصص و کارشناس حوزه مطرح شده نیست یعنی گوینده هم در جایگاه غلط و اشتباهی قرار گرفته است خود این غلط ها مخلوطی و معجون مسموم را رقم می زنند که شاهد غلط بودن این تفکر است پس باید دقت کرد که شیوه تبیین این تفکر غلط به یک تابلو جهت معرفی و شهرت دادن به مطروحین این تفکر نیانجامد. در این مسیر باید به چند نکته دقیق شویم:

 

اولین اصلاحیه جهت اجرای احسن یک حرکت روشنگرانه و تبیین منطقی و مستدل تفکر غلط این است که حرکت صحیح عقلانی در حوزه رفتار ارایه تفکر تبینی انجام شود اگر تفکر غلط از تریبون غیر مرتبط بصورت غیرمنطقی انجام می شود بهتر نقد و بررسی و تبیین آن دیدگاه از حوزه رفتار صحیح و انتخاب تریبون منطقی صورت گیرد که بخودی خود باعث می شود که از تابلو شدن تفکر غلط و انحرافی جلوگیری شود چرا که وقتی در هر مراسم با موضوعات متنوع گوینده و خطیب مراسم به موضوعات این تفکر اشاره و درصدد پاسخگویی و نقد برآید هم به شهرت کاذب و فکر غلط این تفکر کمک کرده و هم از اینکه کام مخاطبین خود را با خارج شدن از موضوع اصلی مراسم تلخ کرده و از همه مهمتر از حوزه رفتاری غلط و غیر منطقی اشخاص مطروحه تفکر غلط استفاده نموده که این اشکال اساسی به شیوه تبیین صحیح و مستدل این تفکر محسوب می شود.

 

دومین نکته حوزه های طرح شده از سوی تفکر غلط متنوع و در موضوعات جزیی یا کلی در عینحال حساس و اعتقادی و فرهنگی اتفاق میافتاد چرا که این افراد در حال تست کردن جامعه و شخصیت های فرهنگی، اجتماعی کشور نسبت به میزان حساسیت روی واژه ها و موضوعات خاص دینی و ارزشی میباشند و به همین دلیل هنوز یک نظر اعلام نشده نظر بعدی پشت بند آن موضوع قبلی مطرح می شود و همزمان با مظلوم نمایی تبلیغ می کنند که تریبون ندارند یا برای طرح دیدگاههای جدید و سازنده بزرگان فکر و اندیشه ارزش قایل نمیشوند یا اعلام می کنند چرا معترضین وقت نمی گذارند که مطروحین این تفکر مباحثه، مناظره علمی انجام دهند یا زمینه این مناظره را ایجاد نمی کنند یعنی تفکر غلطی که بعنوان یک اندیشه دینی یا فکری، فرهنگی، یا تاریخی از سوی فردی مطرح شده است که متخصص و کارشناس و خبره اسلام شناسی یا تاریخ ادیان یا حتی علوم انسانی نیست اما متوقع است که علمای دین یا اندیشمندان اسلام شناس و خبرگان حوزه های مطروحه با ایشان به بحث و جدل و مناظره علمی بپردازند و این باز هم از یک حرکت نامعقول و غیر مرتبط بهره می جوید عملاً فرد را بعنوان اسلام شناس و تمامی یک اندیشمند متخصص حوزه دینی بپذیرند در حالیکه در این جایگاه قابل تعریف نیست.

 

پس دومین نکته نپرداختن به بحث و نقد و حرکتی تبیینی از جایگاه که طراح ایده و تفکر غلط را به مثابهی یک کارشناس اسلام شناس تایید کند چون به هیچوجه طرح این مطالب از سوی یک نظریه پرداز دینی نیست بلکه وسیلهای برای تصاب کرسی ها قدرت از استفاده موجود امکانات برنامه ای است.

 

و اما مساله بعد رهبر انقلاب در همان دیدار ایجاد جنجال را نمی فرمایند و اشاره دارند که: هرگونه حرکت روشنگرانه باید به دور از هوو جنجال باشد و زیرا جنجال حرف منطقی را خراب می کند.

 

پس لازم است یک حرکت منطقی با هدف تبیین و روشنگری با پرهیز حاشیه و ایجاد و جنجال یا تقویت جنجال آفرینی توام باشد که مهمترین روش این است که عاملین حرکت منطقی در مدیریت از قبل پیش بینی شده سردمداران تفکر غلط بیفتند چون که صاحب تفکر غلط با استفاده از واژههای نامعقول احساس برانگیز، تعصب دینی و غیر ارزشی افراد دلسوز و صاحبان اندیشه را بطوری برمیانگیزد که عصبیت آنها را بدنبال داشته باشد و با مدیریت میدان میزان عصبیت این افراد دلسوز و متعهد جنجالی جدید به ظاهر توسط این افراد موجه رخ میدهد که خود محملی برای تابلو انحرافی تفکر غلط و مطرح شدن آن و حتی مظلوم نمایی آنها می گردد پس در این بخش که نکته سوم تلقی می شود باید از هر گونه رفتارهای عجولانه، عصبی، سطحی ... پرهیز نمود و با دیدی عمیق ریشه ی بی بنیان تفکر غلط را با تبیین جایگاه رفیع دیدگانه اسلام که در دلش را تفکرات غلط را دارد قدم های بلندی را برداشت.

 

یکی از این مواردی که حدود و شعور تبیین تفکر غلط را محصور می کند معیارها و ملاکهای تفکر صحیح و ارزشمند بنیانگذار انقلاب اسلامی، احیاگر اسلام عزیز در قرن حاضر است که لازم و ضروری است اهداف امام (ره) در پیروزی و بسط انقلاب اسلامی بر پایهی ستونهای قوی اعتقادی دین اسلام و تداوم مسیر با رهبری بیکرانه ولی فقیه زمان مقام معظم رهبری در بین مردم خصوصاً نسل جوان بیان و ابلاغ شود.

 

تقویت و خودآگاهی مردم در مسیر حق و تبیین روش و منش حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای بازیابی هویت دینی ـ نماد وحدت در دنیا و ذخیره آخرت که این همه مسیر ار روشن می کند به دنبال نقاط مهم از نقشه راهبردی ولایت فقیه میگردیم و در پایان مطلب بعنوان تمثیلاتی در راستای احیای ارزشها و تذکر حضور دشمنان قسم خورد استفاده شده است دقت بفرمایید:

 

امروز دشمنی اردوگاه استکبار با ایران اسلامی به خاطر اسلام است آنها با اسلام دشمن هستند که بر جمهوری اسلامی ایران فشار می آورند، آنها با زنده شدن قرآن دشمن هستند که با ملت ایران دشمنی میکنند. "سخنان حضرت آقا در دیدار مهمانان خارجی شرکت کننده در اولین سالگرد حضرت امام (ره) 1370.3.15 "

 

توجه فرمودید معیار دشمنی استکبار اسلام و دیدگاه قرآنی است و هر تفکر، ایده و طرحی که بوی همراهی با این دسایس را بدهد غلط است و نابود شدنی چرا که باطل میباشد و جاءالحق و زهق الباطل و عدهی علمی شده الهی است.

 

یا اینکه می فرمایند: "علیرغم فشاری که امروز مسلمانها و اسلام در دنیاست، دلهای مردم دنیا، به خصوص جوانان و روشنفکران، انسانهای آگاه، متمایل و مجذوب اسلام است و این دو حقیقت همان چیزی است که گسترش اسلام حقیقی را تضمین خواهد کرد."

 

1368.9.1 ـ سخنان معظم له در دیدار گروهی از مردم و اعضای ستاد نماز جمعه تهران در سال 68 اثرگذاری جذبه حق اسلامی در دل و روح جوانان را رهبر معظم اعلام فرمودند که منجر به گسترش اسلام حقیقی بصورت تضمینی می شود که امروز همان تضمین دیروز منجر به موج با شکوه بیداری اسلامی در منطقه شده است طبیعی است هر فرد، از هر جایگاه در هر تریبون نسبت به بیداری اسلامی منطقه دفاع نکند بلکه متاسفانه طرح تفکر غلطی که انحراف از موضوع ایجاد کند و مباحث حاشیهای دیگر برای تحت الشعاع قراردادن این موج عظیم بیداری اسلامی بپردازند مشخص است هم حرکت، هم فکر غلط است.

 

و در مورد دشمنی با مفاهیم و عقاید اسلامی می فرمایند:

 

امروز یکی از مسایل مهم محبان اسلام دشمنی کینه توزانه و دیوانه وار جبههی شیطان و به خصوص شیطان بزرگ با اسلام، مفاهیم و عقاید اسلامی است.

فرمایشات معظمله در مراسم تجدید بیعت اعضای بنیاد فرهنگی باقرالعلوم 1370.7.3

 

پس هر کس، در هر موقعیتی، از هر تریبونی، در هم مقطع زمانی مفاهیم و عقاید اسلامی را دستخوش بدعت و خرافه پردازی قرار دهد بخواهد یا نخواهد با دشمنان کینهتوز اسلام همراه نمونه است و بالاخره آنجا که در اولین سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) رهبر معظم انقلاب به مورخه 1369.3.10 اسلام انقلابی را تبیین می کنند لوحی ارزشمند برای همهی اندیشمندان اسلامی، مدافعان ارزشمند انقلاب اسلامی، مروجین و مبلغین اسلام به یادگاری میگذارند که جلوی هر تفکر غلطی می ایستد:

 

"در انقلاب اسلامی، اسلام کتاب و سنت جایگزین اسلام خراف و بدعت، اسلام جهاد و شهادت جایگزین اسلام تعود و اسارت و ذلت، اسلام تعبد و تعقل جایگزین اسلام التقاط و جهالت، اسلام دنیا و آخرت جایگزین اسلام دنیا پرستی یا رهبانیت اسلام علم و معرفت جایگزین اسلام تحجر و غفلت، اسلام دیانت و سیاست جایگزین اسلام بی بندوباری و بی تفاوتی، اسلام قیام و عمل جایگزین اسلام بیحال و افسردگی اسلام فرد در جامعه جایگزین اسلام تشریفات و بیخاصیت، اسلام نجاتبخش محرومین جایگزین اسلام بازیچهی دست قدرتها و خلاصه اسلام ناب محمدی (ص) جایگزین اسلام امریکایی شد. لذا از روز پیروزی انقلاب تا امروز هیچ فرصتی را برای تهاجم و ضربه زدن و توطئه و بدخواهی نسبت به جمهوری اسلامی و کانون حرکت جهانی اسلامی یعنی ایران از دست نداده اند."

 

پس به حق باید به فرمایش معظمله در تابلو نکردن تفکری غلط بکوشیم چون با توجه به فرمایش فوق هر کس در بخش پیروزمند و سازنده اسلام وارد بشود یعنی در کانون حرکت جهانی اسلام نقش پذیرفته است و هر کس با هر حرکت و سخن توطئه و بدخواهی دشمن کمک کند در صف مقابل ایستاده است و مهمترین اتفاقی که در تفکر غلط اتفاق افتاده است همین بیتوجهی به اسلام ناب، بیتوجهی به احکام شارع مقدس، بی اعتنایی به خطر امام حوزه معنوی انقلاب اسلامی، عبور کردن از ارزشهای دینی، طرح مطالب انحرافی غلط خارج از حوزه شرعیت و دین می باشد امید است با بسط و گسترش حوزه تبیین منطقی و مستدل بخشهایی از تفکر غلط را در موضوعات مختلف در جایی دیگر ارایه دهم. آنچه در این سطور گذشت اشاره ای کلی برای بط فرمایش رهبر معظم انقلاب بود امید که خداوند پذیرا باشد.

 

 
 
۱۳۹۰-۰۶-۰۵ ۰۸:۰۱:۵۰
اين نگاه شما كه فقط دنبال دشمن مي گرديد باعث مي شه يك عده اي به راحتي هر نقدي نسبت به خودشون رو يك حركت از طرف دشمن نشون بدن و تمام انتقادها به فتنه، بي بصيرتي و غيره ربط داده بشه (502763)
 
hossein hajiagha
۱۳۹۰-۰۶-۰۵ ۱۷:۳۹:۰۴
خشم را در خود فرو کن
عشق را بیدار کن
در دل شب ناله کن
خویشتن را بیدار کن
با محبت باش و
با خشم بی گانه شو
از علی آموز عشق و
با علی آشنا شو
روز و شب در عشق بسوز و
عاشق باش
چون به هنگام عبادت
خویش را بیدار باش
یار مظلومان باش و
بی تفاوت هم نباش
چون به هنگام نمازی
از علی هم یاد کن
حاجی آقا (503067)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.