نظر منتشر شده
۳۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 328371
جزئیات خرید هواپیما و نحوه پرداخت پول آنها/ سود 5 میلیارد دلاری ایرلاین های خارجی از ایرانیان
بخش خبری الف، 11 بهمن 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۲
وزیر راه و شهرسازی از امضاء پیش قرارداد ۱۱۸ هواپیمای ایرباس به ارزش ۱۰ و نیم میلیارد دلار خبر داد.

عباس آخوندی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما این اقدام را گامی بزرگ در جهت تحول ناوگان هوایی کشور عنوان کرد و گفت: شرکت هواپیمایی هما ۴۵ فروند هواپیمای اِی ۳۲۰ ، ۴۵ فروند اِی ۳۳۰ ، ۱۶ فروند اِی ۳۵۰ و ۱۲ فروند اِی ۳۸۰ را در قالب اجاره به شرط تملیک از ماه آینده به مدت هشت سال وارد ناوگان هواپیمایی کشور خواهد کرد.

عباس آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فقط ۱۵۰ هواپیما از ۲۵۰ فروند هواپیمای کشور در حال استفاده هستند که البته عمر آنها هم کمتر از ۲۲ سال نیست گفت: صنعت هوایی کشور در وضعیت بسیار ضعیف و یا به اصطلاح در کف قرار گرفته که امید است با ورود غول های ایرباس به کشور شاهد نوسازی و جهشی رو به جلو در این صنعت باشیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر میانگین پروازهای داخلی کشور توسط شرکت ایران ایر چهار و نیم میلیون مسافر در سال است ادامه داد: امید است که بتوانیم با ورود هواپیماهای جدید به کشور این رقم را به ۸۸ میلیون مسافر در سال رسانده تا بتوانیم در منطقه خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

آخوندی از نیاز ۵۰۰ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: برای تأمین این تعداد هواپیما به حدود ۵۰ میلیارد دلار نقدینگی و اعتبار نیازمندیم و زمانی که بودجه کافی برای تأمین این میزان هواپیما نداشته باشیم بهترین راه انتخاب نوع خرید مالی اجاره به شرط تملیک است بگونه ای که ۸۵ درصد از مبلغ کالا را فروشنده تأمین می کند و باقی را ایران از محل درآمد هواپیماها پرداخت خواهد کرد.

ی با بیان اینکه امروز از ۲۵۵ فروند هواپیمای ناوگان مسافری کشور ۱۰ فروند از رده خارج است، افزود: این ۱۵۵ فروند هواپیمای فعال نیز حدود ۲۲ سال سن متوسط دارند و امروز در کف و حداقل صنعت هوانوردی قرار داریم.

وی درباره رقم قرارداد ایرباس‌ها توضیح داد که مبلغ قرارداد ۱۰.۵ میلیارد دلار است و تحویل این ایرباس‌ها از اسفندماه آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروسه تحویل ایرباس‌ها ۸ ساله است درباره سیستم بازپرداخت و نحوه تأمین مالی،‌اظهار داشت: خرید این ایرباس‌ها بر اساس سیستم اجاره به‌شرط تملیک است.

آخوندی افزود: برای توسعه ناوگان هوایی کشور، ۵۰۰ فروند هواپیما لازم داریم که ۵۰ میلیارد دلار اعتبار می‌خواهد، اما ایرلاین‌ها چنین نقدینگی ندارند، ‌بنابراین پس از بررسی لازم به مدل اجاره به‌شرط تملیک رسیدیم.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد مبلغ کل ایرباس‌ها را فروشنده تأمین می‌کند و ۱۵ درصد سهم ما است، گفت: بازپرداخت به‌صورت اقساط و به‌تدریج از محل درآمد هواپیما و فروش بلیت حاصل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی سهم ایران را در این قرارداد ۱.۵ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این مبلغ یکجا پرداخت نمی‌شود. بلکه به‌صورت ۲۰%_%۲۰ در مدت زمان ۸ سال پرداخت خواهد شد.

وی توضیح داد:درواقع آخرین هواپیما از این خرید ظرف ۱۵ سال تسویه حساب می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت ایرباس‌ها گفت که قیمت اسمی یا کاتالوگی این ایرباس‌ها ۲۵ میلیارد دلار است، اما طبق روند کمپانی سازنده، هنگام فروش ارقام کم‌تر می‌شود و به ۱۰.۵ میلیارد دلار می‌رسد. زیرا نرخ مبنای تأخیرات تحویل بر اساس نرخ اسمی خواهد بود.

وی با بیان اینکه همه این ایرباس‌ها برای ایران ایر به‌عنوان شرکت مادر صنعت و حامل پرچم ایران است، گفت: البته شرکت‌های خصوصی نیز خود می‌توانند وارد قرارداد شده و هواپیما تهیه کنند؛ در اجلاس اخیر هوانوردی ایران ۲۰۱۶ پیشنهادی مطرح کردیم مبنی بر اینکه شرکت بزرگ تأمین و اجاره هواپیما به نام شرکت ملی تأمین و اجاره هواپیما در کشور تشکیل شود و این شرکت هواپیماها را وارد کشور کرده و به شرکت‌های خصوصی اجاره دهد یا بفروشد.

وزیر راه و شهرسازی درباره امضای قرارداد ایرباس‌ها توضیح داد: فعلاً در این باره پیش‌قرارداد به امضا رسیده است و پس‌ازآن باید مراحل قانونی طی شود؛ دو طرف ۲۰ روز کاری مهلت دارند تا به قرارداد نهایی دست یابند.

وی با بیان اینکه ایرباس‌های خریداری‌شده همه میان‌برد و بلندبرد است، گفت: در این قرارداد اولویت ما خرید ایرباس ۳۲۰ و ۳۸۰ و ۳۳۰ بود وایرباس پهن‌پیکر ۳۸۰ در سال‌های دورتری تحویل می‌شود.

وی درباره مذاکره با بوئینگ برای خرید هواپیما توضیح داد فعلاً مذاکره مستقیمی با شرکت بوئینگ نداشته‌ایم اما برخی ایرلاین‌های خصوصی مذاکرات غیرمستقیمی داشته‌اند.

وی درباره خرید هواپیما دست دوم و ورود ۱۰ فروند هواپیمای کارکرده به ناوگان تا پایان سال توضیح داد که این هواپیماها توسط شرکت‌های خصوصی خریداری شده‌اند و البته قبل از ورود باید مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی اخذ کنند.

او افزود: در حال حاضر سالانه ۵ میلیارد دلار توسط مسافرهای ایرانی به جیب شرکت های هواپیمایی خارجی سرازیر می شود و دلیل آن هم تنها ضعف ناوگان هوایی کشورمان است.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر فقط ۱۰ مجموعه از ۶۷ فرودگاه کشور کاربردی و مؤثر هستند ادامه داد: ناوگان هوایی کشور نیازمند بازسازی و ترمیم زیرساختی فرودگاهی کشور است که با افزایش هواپیماهای روز دنیا به این ناوگان می توان انتظار داشت ایجاد رقابت و توسعه و پیشرفت زیرساختی و تکنولوژیک پدیدار شود.

او در توضیح اقدامات مؤثر در جهت ترمیم زیرساخت های ناوگان هوایی کشور هم گفت: در حال حاضر هفت فرودگاه در برنامه بازسازی قرار داده ایم از جمله فرودگاه امام در تهران ،‌ طوس در مشهد و فرودگاه اصفهان که قرار است

این سه فرودگاه در سه فاز تعداد ترافیک مسافرینش را از هشت، سه و پنج میلیون مسافر به ۴۵ تا ۵۰ میلیون مسافر در سال ارتقاء دهد.

آخوندی از اقدامات انجام شده در راستای ترمیم و توسعه ترمینال شماره ۱ و ایرانشهر فرودگاه امام خبر داد و گفت: در نظر داریم حجم ترافیک این دو ترمینال را به ۱۲ و ۳۰ میلیون مسافر در سال برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از اقدامات اولیه برای احداث شهر فرودگاهی امام خمینی و منطقه آزاد امام خمینی جهت تأمین مالی منطقه با حدود ۲۵۰۰ هکتار و ۱۰ هزار هکتار فضای فرودگاهی خبر داد و گفت:

در نظر داریم تا ظرفیت ترافیک هوایی فرودگاه امام را به ۱۰۰ میلیون مسافر در سال برسانیم.

آخوندی از اقدامات توسعه زیرساختی فرودگاهی همزمان در ترمینال طوس مشهد و فرودگاه اصفهان خبر داد و در ادامه گفت: برای رفع آلودگی شهرهای بزرگ هیچ فرودگاهی از شهرها خارج نخواهد شد بلکه باید به صورت فرودگاه های دم دستی

(تاکسی های هوایی ای که برای پروازهای نیم ساعت تا یک ساعت مورد استفاده قرار می گیرند) استفاده شود.

۱۲۷ هزار کامیون بالای ۲۵ سال در کشور وجود دارد که مانند لوله آفتابه گازوئیل مصرف می کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به معضل کهولت سن ناوگان باربری کشور و وجود ۱۲۷ هزار کامیون غیر استاندارد به نیازمندی شش میلیارد دلاری این ناوگان جهت نوسازی و بهسازی خودروها اشاره کرد.

او همچنین محور ریلی تهران ـ‌ مشهد را با ترافیک سالانه ۱۳ میلیون مسافر به عنوان یکی از پرترددترین خطوط ریلی جهان معرفی کرد و گفت: کشور چین پذیرفته تا سقف دو میلیارد دلار تسهیلات بلندمدت و سه درصدی جهت ترمیم محورهای ریلی ایران اختصاص دهد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین از افتتاح ۳۲۸۹ کیلومتر جاده به مناسبت ایام دهه فجر خبر داد و گفت: در ایام پیش رو حدود ۱۲ طرح ریلی و ۱۰ طرح هوایی مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.
 
کلمات کلیدی : خرید هواپیما
 
سربداران
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۰:۴۰:۴۵
این سفر رییس جمهور محترم را به اروپا به فال نیک میگیریم و دعا میکنیم بیشترین اثرات و پیامدهای آن برای مردم باشد.با آرزوی موفقیتهای بیشتر برای رییس جمهور محترم ایران سربلند (3510086) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۱:۱۳:۴۸
البته عمرا منتشر کنید اما باید از برادر نقدی پرسید اینکه برویم با ایرباس قراردادببندیم وهواپیما نو بخریم واین 5 میلیار دلار در سال از کشور خارج نشود بهتر است وبه نفع اقتصاد مقاومتی یا این که همین هواپیماهای اسقاطی را نگه داریم وهر سال چند تاشون سقوط کنند که مورد اخریش همین در خلال سفر جناب روحانی به فرانسه بود و این 5 میایارد را بریزیم به جیب عربهای طرفدار داعش (3510183) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۰۱:۵۳:۰۲
اینکه چونه بزنیم خط تولید سوخوی جدید رو با این دلارها وارد کنیم و خودکفا بشیم حداقل در هواپیماهای برد کوتاه و متوسط که نیاز اصلی ماست. (3521670) (alef-11)
 
هادی ایرانی
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۱:۱۸:۱۲
خرید 12 فروند a380 هرکدام 414 میلیون دلار واقعا چه توجیهی داره؟؟؟ هواپیمایی که هیچ کاربرد داخلی نداره و بازار ایران فقط برای پرواز حج می تونه ازش استفاده کنه. نیاز ایران نهایت 2 تا از این هواپیمای غول پیکر بود نه 12 تا!!!! (3510200) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۵:۳۷:۴۰
برادرفکر می کنی چرا شرکتهایی همانند لوفت هانزا وبریتیش ایرویز مشتاقند که دوباره به ایران برگردند مگر دیوانه اند که پروازی برفرار کنند که مسافر نداشته باشد ثانیا این هواپیماها برای پروارهای دوربرد مانند مقاصد همچون پکن یا اروپا استفاده می شود بنابراین هر روفت وبرگشت یک روز طول می کشد و مثل داخل نیست که یک هواپیما در یک روز چند پرواز به مفاضد مختلف داشته باشد بنابراین استفاده از انها با توجه به ضریب اشغال صندلی کاملا توجیه دارد (3511079) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۶:۳۴:۳۶
شما کارشناس هواپیمایی هستید؟؟؟ راستی سقف آرزو ها و افق دید تو چقدر است؟؟؟!!!! (3511261) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۶:۴۵:۳۰
شما چطور به این نتیجه رسیدید ؟ ممکنه توضیح بدید ؟ (3511288) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۸:۲۶:۰۴
از نیاز سنجی دقیق و علمی شما بر اساس آمار و اطلاعات کافی و تحلیل هزینه فایده بسیار علمی و دقیقی که انجام دادید سپاسگذرام. (3511530) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۸:۴۸:۲۸
این رو خوندی:
"سالانه ۵ میلیارد دلار توسط مسافرهای ایرانی به جیب شرکت های هواپیمایی خارجی سرازیر می شود"

ما چند میلیون ایرانی خارج از کشور داریم. هر سال هم کلی ایرانی به دبی و ترکیه میرن برای تفریح و یا به عربستان برای حج. تا حالا عمده پول اینها به جیب شرکتهای خارجی میرفت مخصوصا اینکه ارز خارج میشد. باید بدونیم که ارزش واقعی ارز حتی از قیمت بازار آزاد هم بیشتره چون منابع ارزی ما محدوده (3511586) (alef-3)
 
ماهان
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۰۷:۲۵:۵۲
دانشمند این هواپیما میتونه پروازای چین، عربستان، سیدنی، مالزی، تورنتو، امریکا و خیلی از مسیر های دیگه که الان توست هواپیماهای عربی انجام میشه رو انجام بده. ایرانی ها اگه این خطوط راه بیوفته دیگه از ایرلاین های عربی استفاده نمیکنن (3512478) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۲:۱۰:۵۰
اگر فرمايشات جناب وزير در مورد قيمت 10.7 ميليارد دلاري درست باشد خريد خوبي كردند و بايد به دولت تبريك گفت و طبق سخنان ايشان من از دولت تشكر مي كنم (3510339) (alef-13)
 
Amir
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۳:۳۴:۲۶
خدا رو شکر خط تولید هواپیمایی که نزدیک بود تعطیل شود شروع به کار کرد مهم نیست خط تولید ما خوابیده باشد و بیکار باشیم جوانان فرانسوی و خط تولید آنها نخوابد همین کافیست (3510669) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۸:۵۵:۰۴
تولید هواپیما اونهم هواپیمای اکراینی که اصلش هم قابل اطمینان نیست چه برسه نسخه ایرانی شده اش کار بسیار اشتباهی بود. تازه گفته میشد اصلا اون هواپیما برای هوای گرم ایران مناسب نیست.

الان حتی ژاپن هم هواپیمای متوسط و بزرگ تولید نمی کنه! نه به دلیل اینکه نمیتونه برای اینکه از نظر اقتصادی اگر بخواد این کار رو بکنه اصلا صرف نداره و نمیتونه با ایرباس و بویینگ که به کل دنیا هواپیما صادر میکنن رقابت کنه.

حتی فرانسه هم نمیتونه به تنهایی کالایی با کیفیت و قیمت ایرباس تولید کنه و ایرباس محصول مشترک چندین کشور اروپاییه از جمله فرانسه، آلمان، اسپانیا و غیره است.

هر کشوری باید چیزهایی تولید کنه که در اون مزیت نسبی داره. تولید هواپیمای مسافربری در شرایطی که ما یک خودروی به دردبخور هم تولید نمی کنیم کار بسیار اشتباهیه. (3511605) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۰۱:۵۱:۵۴
هم در خودروسازی و هم هواپیما سازی کوتاه برد می تونیم وارد بشیم و با کیفیت تولید کنیم اگر از نخبگان متخصص متعهد استفاده بشه و زیرساخت مدیریتی نیز متحول بشه. حتما می تونیم. (3521669) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۲۰:۰۹:۰۷
خط تولید هواپیما داشتید شما؟ (3511800) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۳ ۱۳:۰۰:۳۰
مگه ایران هم خط تولید هواپیما داره؟ (3516942) (alef-11)
 
داریوش
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۶:۲۳:۲۱
سلام
من بخشهای از اخبار شما رو خوندم در بیشتر موارد ایراد گرفتید این نقد نیست چرا راهکار نمی دهید .
من در عسلویه کار می کنم با کره ای ها که کار می کردم همه چیز خوب بود کارگر مهندس راننده همه راضی بودند الان حقوق من نبست به زمان هیوندا 300 هزار تومن اضافه شده 10 سال است منتظر شرکت های خارجی هستیم الان که دارم کار می کنم حقوق 3600 من به 2200 کم شد اضافه کاری هدیه سهمیه کارانه پول غذا همه کم شد یعنی چیزی نزدیک به 5 میلیون می شد حالا 2200 است .ممکن است بگویید ما 1میلیون میگیریم بله در تهران در اصفهان در تبریز .با همسرتان به پارک نزدیک خانه می روید به سینما می روید .یک کیلیو شیرینی خوب می خرید .ولی اینجا چی بجز 4 روز باران در سال و 35 روز هوای خنک بقیه اش جهنم است .شاید بگویید هر طاووس خواهد ...کدام طاووس ؟ پ
الان هم بعضی از آقایون جلوی شرکت نفت تظاهرات می کنید که چرا قرارداد این طور است و یا آن طور است....
متاسفم که زندگی مان را در این جا هدر دادیم که گاز به رستوران هایی برسد که بعضی از آقایون معترض بعد از راهپیایی علیه قرارداد های نفتی به آنجا می روند و بهترین غذای فرانسوی و انگلیسی و ایتالیایی سفارش می دهند .دو هفته پیش سه نفر خفه شدند شاید باورتان نشود ولی یکیشان در میان دستان من جان داد در حالیکه دوده گاز او را مانند هیزم سیاه کرده بود.حداقل احترام زحمات او را حفظ کنید راهی پیدا کنید که این کشور به اوج اقتدار برسد همچنان که هست .
با احترام (3511215) (alef-11)
 
دكتر خشنود
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۷:۱۰:۰۹
ارزوي سلامتي و تندرستي براي عزيزان دارم (3514417) (alef-11)
 
بهروز
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۱۸:۴۷:۱۱
نتیجه عقب نگهداشتن یک صنعت ، پرداخت هزینه کلان برای رسیدن به سطح استاندارد جهانی هست.هر چه چقدر شما از استاندارد دنیا عقب بروید ، باید هزینه سنتگینتری برای رسیدن به سطح دنیا پرداخت کنید.تعجبی ندارد چرا ما پول زیاد میدیم. (3511578) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۲۱:۵۰:۵۹
شاید انتظار دارید مفتی به ما هواپیما بدهند ویا با هزینه تمام شده. آیا کسانی یافت می شوند ازاین خیال های باطل داشته باشند. شاید هم فکر می کنند هواپیما های خراب وزمین گیر شده با ورد درست می شوند. (3511963) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۳ ۱۳:۰۳:۰۵
چرا می دهند . جیبوتی و ونزوئلا (3516953) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۲۱:۵۱:۵۳
در داستان هسته اب چه كشورهاي و به چه ميزان سود كردند؟
روسيه پول چند نيروگاه را از ما گرفت؟
چي بدست اورديم؟ (3511966) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۲۲:۲۴:۰۸
در این شرایط اقتصادی نیازی به این همه هواپیما نیست، چیزهای خیلی مهمتری هست که باید تامین بودجه شود (3512048) (alef-11)
 
یک استاد اقتصاد
۱۳۹۴-۱۱-۱۱ ۲۳:۰۷:۰۵
از آقای وزیر محترم باید سئوالات زیر را پرسید.
1. آیا قرراداد خرید هواپیما شرکت فرانسوی را موظف میکند که بخش هائی از هواپیما را در ایران تولید کند؟ طبیعتأ چنین سرمایه گذاری در ایران هم فرصت های شغلی ایجاد میکند و هم ممکن است باعث انتقال فناوری به کشور شود.
2. آیا محاسبه شده است که با 50 ملیارد سرمایه گذاری در صنعت راه آهن به عوض خرید هواپیما از فرانسوی ها چه میزانی از مسائل حمل و نقل کالا و مسافر در ایران حل میشد؟
3. آیا این افتخار است که «حرف اول» را در این صنعت در منطقه با پاداشت دادن به کشوری که فعالانه در «تحریم های کمر شکن» علیه ملت ایران شرکت داشت بزنیم بدون اینکه کوچک ترین نقشی در تولید هواپیما های تولید شده داشته باشیم؟ (3512154) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۲۲:۲۸:۳۳
هماپیما رو تو ایران تولید کنن؟
راست میگی خیلی دلم می خواد ببینم وانت بویینگ چه شکلی میشه ! (3515305) (alef-11)
 
محمد علی
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۰۱:۵۰:۱۶
شکل ماهواره ها و موشکهای پیشرفته ای که ما رو جزو کلوپ فضایی و موشکی کرده و داعش و ... رو پشت مرز نگه داشته (3521667) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۰۴:۵۰:۵۷
اگر قرار باشد ازاين هواپيما ها درخطوط داخلي استفاده شود با يد قيمت تمام شدهبليطرا با احتساب هزينه تعميرات خريد لوازم يدكي وبهره پرداختي محاسبهواعلام نما يند تا فردا مجبورنشوند براى خريد بليط سوبسيد به پردازند (3512409) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۰۸:۰۰:۴۷
چرا همه هواپيماها را براي ايران اير خريده اند پس بخش خصوصي و حمايت از آن چه ميشود (3512542) (alef-3)
 
م
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۰۸:۲۵:۲۶
در ضرورت تجهیز و نوسازی ناوگان هوائی کشور و روزآمد کردن آن هیچ شکی نیست و بسیار هم خوب و لازم است و ما هم خوشحال شدیم .
اما انتظار میرود که سیاستگزاران دولتی مانند عوام رفتار نکنند . دقت کرده اید که یک آدم فقیر یا متوسط که چند سالی از داشتن حداقل های زندگی محروم بوده است بمحض اینکه کار و درآمدی کسب میکند اول از همه چند دست لباس نو می خرد و بعد اگر پول بیشتری داشت یک ماشین قسطی می خرد و هر روز اتو کشیده و ادکلن زده بیرون می آید و از پول جیبش خرج می کند ! و یادش میرود که خانه ندارد و کارش هم موقتی است و نیاز به پس انداز و سرمایه گذاری را فراموش می کند !
یادمان نرود همین کشورهای توسعه یافته امروزی در آغاز راه توسعه خود یکهو به هوا نپریدند بلکه اول از زیربناها شروع کردند و راه آهن را گسترش دادند , شبکه جاده ای و حمل و تقل عمومی را بازسازی کردند , بنادر را توسعه دادند و غیره ...
اگر بدانیم که حمل و نقل هوائی چند درصد از کل صنعت حمل و نقل ایران را تشکیل میدهد و چند درصد مردم یا بازرگانان از آن استفاده می کنند و در مقایل حمل و نقل ریلی و جاده ای چند درصد از این صنعت را شامل می شود آنگاه حتما" تصدیق میفرمائید که اولویت اول با تجهیز و نوسازی و گسترش راه آهن می باشد و نوسازی هواپیمائی قطعا" در مراحل بعدی خواهد بود .
همین کشور فرانسه دارای شبکه ریلی پیشرفته و قطارهای سریع و امروزی است . آیا بهتر نبود که اول یک قرارداد برای توسعه و تجهیز و به روز کردن راه آهن ایران با فرانسه می بستیم و بعد به سراغ هواپیما میرفتیم ؟ آیا مسئولین نمی دانند که حمل ونقل با راه آهن , اقتصادی تر و عمومی تر است ؟ آیا اینهمه کامیونهای فرسوده در جاده ها را ندیده اند که به خاطر قدیمی بودن و هزینه های بالا چقدر منابع کشور را به هدر می دهند ؟ آیا نوسازی آنها در اولویت نبود ؟
متاسفانه همه دنبال کارهای قشنگ و نمایش آن هستند و زیربناها اکثرا" فراموش می شوند . امیدواریم که زیربناهائی که موجب توسعه پایدار و اشتغال میشود هم دیده شوند . (3512615) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۱۳:۱۰:۰۵
نزدیک به ۴ میلیون ایرانی نسل اول و دوم در سه کشور کانادا ، امریکا و استرالیا زندگی می کنند که همه آنها در حال حاضر از خدمات شرکتهای اماراتی و ترکیه ای برای مسافرت به ایران استفاده میکندد ، تصور کنید پرواز مستقیم به این سه مقصد چه مقدار ارز تنها از ایرانیان مقیم خارج از کشور نصیب ایران میکند .
به مطلب فوق اضافه کنید که فرضا پرواز یک اروپایی به استرالیا یا یک چینی به آمریکا از طریق ترانزیت از تهران، حدود ۱.۵ تا ۲ ساعت کوتاه تر از ترانزیت از دبی یا دوحه است .
با خرید هواپیما و فراهم آوری زیر ساخت ، اصل و سود ناشی از این خریدها کاملا در دسترس است ... (3513555) (alef-3)
 
شیبانی
۱۳۹۴-۱۱-۱۳ ۰۴:۱۴:۳۸
گفته اقای وزیر کاملا درست است که میگوید میلیارد ها دلار ارز سالیانه از سوی ایرانیها به جیب شرکتهای هواپیمائی خارجی ریخته میشود. من خودم مقیم امریکا هستم و در طول سال دو الی سه بار از امریکا به ایران میروم و برمیگردم که عمدتا بدلیل نبود پرواز شرکتهای ایرانی به امریکا از پرواز شرکتهای خارجی علی الخصوص ترکیش ایرلاین و الیتالیا استفاده میکنم . که در این پروازها عمدتا پر از مسافران ایرانی است. غیر از دو ایرلاین فوق ایرلاینهای کشورهای حاشیه خلیچ فارس نیز پروازهای مرتب روزانه به کانادا و امریکا دارند که عمده ترین مسافر انها نیز ایرانی هستند . پس برقراری پرواز به امریکا و کانادا از سوی خطوط هوائی ایرانی منطقی و قابل توجه است. (3515774) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۲ ۲۲:۰۷:۱۷
ما در دولتهای قبلی به دلیل تحریم هواپیمای دست دوم به قیمت نو یا بیشتر می خریدیم ولی صداش در نمی امد!!!! (3515251) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.