نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 398473
جهان کودکانه کتاب/ معرفی ماهنامه «قلک»
با ماهنامه قلک آشنا شویم
بخش فرهنگی الف؛ 12 مهر 1395
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۸
ماهنامه قلک نشریه‌ای است برای ۳ تا ۷ ساله‌ها که از مرداد ۱۳۹۳ منتشر می‌شود. موضوع تخصصی این ماهنامه، بهبود رفتارهای اقتصادی خردسالان است.

داستان، شعر، بازی، سرگرمی، داستان منظوم و کمیک استریپ، قالب‌های اصلی مطالب این نشریه هستند.

آموزش رفتارهای اقتصادی در قلک، تنها به معنای آموزش سواد مالی و پولی نیست، بلکه مفاهیم کلان اقتصادی مدنظر است که به شیوه‌ی غیر مستقیم به خردسالان منتقل می‌شود تا به تدریج رفتارهای صحیح جایگزین رفتارهای نادرست شود. در وب‌سایت رسمی این نشریه می‌خوانیم:
«ما پدر و مادرها انتظار داریم بچه‌هایمان بلد باشند برای پول‌ توجیبی‌شان برنامه‌ریزی کنند، بدانند چگونه باید برق و آب و گاز را مصرف کنند، دوست داریم مال و اموال دیگران را محترم بشمارند، دوست نداریم بچه‌هایمان دائم خواسته‌های گوناگون مادی داشته باشند که «این را می‌خواهم و آن را می‌خواهم» و هیچ حرفی هم توی گوششان فرو نرود. دوست داریم از پس کارهای خودشان بربیایند، تنبل و وارفته نباشند، دوست داریم وقتی از وسایل خودشان، ما و هر کس دیگری استفاده می‌کنند نه به خودشان آسیب بزنند نه به آن شیء، با شغل‌های مختلف آشنا شوند و ارزش هر حرفه را بدانند و توانایی‌های خودشان را پیدا کنند، دوست داریم عادت کنند به این کار که پاداش و مزد را به کسی می‌دهند که کار می‌کند و ثروتی به وجود نمی‌آید مگر با خلق ایده‌های تازه و تلاش در اجرای خوب ایده‌ها.... انتشار قلک برای همین «دوست‌داشتن‌ها» است.»

با مروری بر ۲۶ شماره منتشر شده ماهنامه قلک به این نتیجه می‌رسیم که بیشترین مطالب مجله را آثار تألیفی شکل می‌دهد تا ترجمه‌ها. از طرفی قلک دارای سبک تصویرسازی منحصربه‌فرد خودش است و به آثاری از تصویرگران خوب کودک برمی‌خوریم که غیردیجیتالی هستند.

بسیاری از مطالب این ماهنامه به صورتی است که مخاطب را فعال می‌کند و از حالت منفعلانه خارج می‌سازد، مثل صفحه آشپزی‌های غیر پختنی که مخاطبان، مانند آنها را درست می‌کنند و عکسش را برای مجله می‌فرستند یا بازی‌هایی که پس از یک داستان مجله آمده تا مخاطب را به بازخوانی متن وادار کند یا صفحه‌ای که کودکان برای کمیک استریپ بی‌کلام، قصه می‌گویند و صدایشان را ضبط می‌کنند و می‌فرستند و مجله قلک از طریق نرم‌افزار واقعیت افزوده به صورت رایگان صدای بچه‌ها را پخش می‌کند. به غیر از این فایل صوتی داستان‌ها و شعرهای قلک از طریق نرم‌افزار واقعیت افزوده از طریق گوشی همراه قابل پخش است.

حضور مشاور روان‌شناس، رسانه و اقتصاد در شناسنامه مجله نشانگر گروهی هدفمند در کنار مجله است. همچنین قطع مجله قلک با سایر نشریات کودک روی پیشخوان‌های مطبوعاتی کاملاً متفاوت است. قطعی متوسط در ابعاد ۲۱*۲۴ که خواندن و دست گرفتن نشریه را برای خردسالان راحت‌تر می‌کند. به جز این، گوشه‌های مجله به صورت نیم‌دایره برش خورده تا احیاناً به سبب تیزی نوک کاغذ، آسیبی به پوست مخاطبان خردسال نرسد.

دو سال متوالی است که شورای بررسی نشریات شورای کتاب کودک، قلک را به عنوان کیفی‌ترین مجله خردسالان کشور معرفی می‌کند. (سال‌های ۹۳ و ۹۴)

قلک، اول هر ماه در ۳۶ صفحه رنگی با کاغذ گلاسه با قیمت شش هزار تومان منتشر می‌شود و علاوه بر کیوسک‌های مطبوعاتی در شهرکتاب‌ها و فروشگاه‌های کتاب معتبر سراسر کشور قابل تهیه است. بسیاری از خانواده‌ها قلک را مانند کتاب ماهانه می‌شناسند، از این رو برخی از کتابفروشی‌ها دوره کامل تمامی شماره‌های قلک را همیشه عرضه می‌نمایند.

صاحب امتیاز و مدیرمسئول: امیر لعلی
سردبیر: علی‌اکبر زین‌العابدین
مدیر داخلی: سمیرا رستگارپور
مدیر هنری: روشنک فتحی
کارشناس شعر: حدیث لزرغلامی
کارشناس داستان: سیدنوید سیدعلی‌اکبر
مشاوران: یوسف تقی‌پور(اقتصاد)، امیرعباس تقی‌پور(رسانه)، علی شوقی‌بنام(هنری)، زهرا برازنده‌نژاد(روان‌شناسی)، بابک مفیدپور(بازار)
 
کلمات کلیدی : ماهنامه قلک
 
ثريا دالغين
۱۳۹۵-۰۷-۱۲ ۱۴:۱۶:۴۱
آفرين...به اين ميگن تفكر توسعه اي...اصلاح رفتار اقتصاد مساله اي زيربنايي است و نه ضربتي و ستادي (3960638) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
با ماهنامه قلک آشنا شویم