نظر منتشر شده
۵۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 294244
مهمترین عامل تصادف‌های شدید رانندگی و تاثیرات آن
سرهنگ مراد مرادی*، 20 شهریور 94
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۶
سالانه در کشور ما افراد زیادی به علت سوانح ترافیکی جان می بازند و بسیار بیشتر از آن دچار ناتوانی و معلولیت هاي جسمي می شوند. متاسفانه قربانیان این حوادث،‌ بیشتر از گروه سنی جوان و مولّد جامعه بوده به طوری که میانگین سنی آنها حدوداً ۳۵ سال است و این خود موجب تحميل باری مضاعف به اقتصاد و سرمایه اجتماعی می شود.

از بین علل وقوع سوانح ترافیکی شدید، سرعت، مهمترین عامل شناخته شده محسوب می شود که با تولید و استفاده رو به رشد خودروهای پر سرعت در کشور، اگر این عامل کنترل نشود ممکن است عواقب ناگوار بیشتری به جامعه تحمیل کند. چرا كه اين عامل هم در بالارفتن خطر بروز تصادفات جاده ای و هم روی شدت مصدومیت‌های ناشی از سوانح ترافیکی تاثیرگذار است.

علی رغم اينكه سازمان ها، موسسات و NGOهای متعددي در امر كاهش تعداد و شدت سوانح ترافیکی تلاش مي کند، ليكن متاسفانه همچنان کشور ما از حيث كاهش تعداد و شدت تصادفات از وضعيت مطلوبي برخوردار نبوده و حل این معضل نه تنها وظیفه پلیس بلکه سایر سازمان‌های دخيل در موضوع و مراکز تحقیقاتی و مردم نیز است.

با افزایش سرعت وسيله نقليه، زمان عکس العمل راننده و فاصله مورد نیاز تا توقف وسیله نقلیه افزایش می یابد و همين امر باعث شده كه احتمال وقوع تصادف افزايش يابد.

براي نمونه اگر راننده اي مسير تهران تا قم را با سرعت ۱۴۰ كيلومتر بر ساعت طی كند در فاصله زماني ۵۲ دقيقه به مقصد مي رسد اما اگر همين مسير را با سرعت ۱۲۰ كيلومتر بر ساعت طي كند در ۶۰دقيقه به مقصد می رسد. بنابراين ارزش رسيدن به مقصد در زمانی كوتاهتر (آن هم صرفاً ۸ دقيقه) در مقايسه با خطرات احتمالي و عواقب ناگوار پيش روي راننده بسيار ناچيز خواهد بود.

در سرعت بالا میزان اشتباهات رانندگی بیشتر خواهد شد و مدت زمان تصمیم گیری کاهش می یابد. در یک تصادف با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت، وزن کودک ۲۰ برابر افزایش می یابد و یک کودک ۵ کیلوگرمی در يك صدم ثانیه، وزنی معادل ۱۰۰ کیلوگرم خواهد یافت بنابراین اقشار آسیب پذیر استفاده کننده از راه ها مانند عابرین پیاده، رانندگان موتورسیکلت و دوچرخه سواران هنگام تصادف با وسایط نقلیه موتوری، بيشتر در معرض آسيب هاي وخيم قرار می گیرند و این بدان علت است که این اقشار کاملا بدون محافظ و یا با سطح محافظت پایین تري قرار دارند.

احتمال کشته شدن یک عابر پیاده در برخورد با یک وسیله نقلیه موتوری با افزایش سرعت به طور چشمگیری افزایش می یابد.

تحقیقات گویای این مطلب است که بیشتر کاربران ترافیکی آسیب پذیر در برخورد با یک خودرو که با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت در حرکت است زنده می مانند، اما در برخورد با خودرویی با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت اغلب کشته می شوند.

بطور خلاصه مي توان گفت راندن وسيله نقليه با سرعت هاي غيرمجاز ميزان و شدت تصادفات، مصدوميت و مرگ و ميرهاي ترافيكي را افزايش داده و كاهش سرعت، ايمني عبور و مرور در معابر را تضمين خواهد كرد.

بنابراين توصيه مي شود شهروندان گرامي با رعايت سرعت مجاز در رانندگي، سلامت و ايمني سفر خود و ساير كاربران ترافيكي را تامين کنند.
* معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ
 
کلمات کلیدی : تصادف
 
1364
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۷:۴۱:۳۰
درسته انسان مهمترین عامل تصادفات است ولی من به چشم خویشتن دیده ام که در تصادف دو تا خودروی ملی از دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو،این دو خودرو با اینکه آنچنان برخورد محکمی از قسمت جلو با هم نداشتن ولی پراید تا شیشه عقب جمع شده بود.

اربابان شرکت های سایپا و ایران خودرو:
توجه کنید که کیفیت هم چیزی خوبی ست. (3178992) (alef-11)
 
ارمان
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۳:۰۰:۲۴
ما هم با سرعت به کمپین نخریدن خودرو صفر ادامه میدهیم (3179587) (alef-11)
 
ایمان
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۷:۲۱:۵۶
ادامه میدهیم
همیشه هم ادامه میدهیم
چون خودروهایی که داریم
تولیدات آقایان است (3181726) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۳:۰۲:۴۹
برخی دوستان نمیدونم چطوری خودشون رو گول میزنن که فکر می کنن کیفیت خودرو نقش نداره
شما در تست خودرو بیا یک خودرو با کیفیت خارجی رو و یک ماشین داخلی رو در شرایط یکسان بکوبون به مانع و بعد میزان اسیبها رو بررسی کن و الله مااشین داخلی له میشه ولی ماشین خارجی اسیب در حد له شدن نمیبینه
وجدان داشته باشید این نظرات شما میتونه باعث مرگ ادمها بشه
من اینجا به هر کسی که جان خودش و خاانوادش رو دوست داره میگم ماشین بی کیفیت اگر سوار بشید و تصادف کنید احتمال زنده ماندن شما ناچیزه ماشین با کیفیت سوار بشید
من بارها تصادف پیکان و پراید و ماشینای داخلی رو دیدم چیزی باقی نمونده ازشون
این حرفا که ماشین اثر نداره رو هم نزنید یه کم تعقل کنید اگر نمیتونی بخری دلیل نمیشه که خوب نیست. (3179594) (alef-11)
 
عباس
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۰۸:۴۴:۴۲
حق با شماست دوست عزیز ولی بعضی ها نمیدونم با این نظرات کارشناسی شون اگه مسولیت در نظام حمل و نقل به طور مثال آلمان داشتن مطمنن وضعیتشون از کشور خودمون بدتر بود!بابا خودروساز های جهان هر روز دارن یک تکنولوژی جدید تر میزارن تا خطا راننده و آسیب به سرنشینان کمتر بشه به جایی رسیدن که دارن روی امنیت عابر پیدا کار میکنن با ماشین تصادف کرد کمتر آسیب ببینی!به نظر من علت عقب افتادگی ما اینه که مدیران خودروسازی ما نظرات کارشناسان فوق رو دارن که راننده باید مراعات کنه،من مراعات کردم اگه یکی بی مبالاتی کرد زد به من چی؟نمونه اش سایت الف گذاشت تصادف بنز کاردان سفارت عربستان با پراید یک هم وطن،اون داشت راه خودشون میرفت ولی چون پراید سپار بود به رحمت خدا رفت،دوستان آقا اصلا یک دفعه پشت فرمون سکته کردم رفتم تو شکم یک ماشین نباید حداقل یک ایمنی داشته باشه طرف مقابلم زنده بمونه (3180068) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۴:۵۱:۳۹
ما برای اینکه دو بازیکن فوتبال که در میدان بازی با هم تصادف و برخورد می کنند در یک برنامه دو سه ساعتی مثلا برنامه 90 کارشناسان را می اوریم تا بنشینند و مدتها بحث که کدام مقصر بوده چرا چنین برنامه ای در هفته یا حتی ماه برای تصادفات مهم خودرو ها با اینهمه کشته که در جاده و خیابان پیش می اید نیست تا با حضور کارشنناسان راهنمایی و راهنمایی تا عوامل انسانی جاده ای یا فنی خودرو در ایجاد تصادفات بررسی تا از نظر اموزشی هم که شده تا فرهنگ درست رانندگی بهتر گردد. این کار می تواند با بررسی حتی کروکی تصادفات انجام گردد. (3182795) (alef-11)
 
الوند
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۱:۳۳:۳۱
آدمیزاد همیشه با اشتباه همگامه
ولی خودرو باید ایمن باشه زندگی راننده رو حفظ کنه
به شخصه شنیدم در گردنه های نزدیک شهر ما بهترین خودرو تولید داخل رفت ته دره راننده در جا کشته شد کارآفرینی بود که کارگرهاش دربدر شدند
همون گردنه طرف با خودرو خارجی (بزرگترین خودروساز ژاپنی) رفت ته دره ایربگ ها حفظش کردن و صحیح و سال از خودرو اومد بیرون تازه یه سه چهار ساعتی خود خودرو گیر کرده بود تاکید می کنم صحیح و سالم
قیمت خودروی اولی حدود 40 تومن قیمت خودرو دومی تو امارات و مناطق آزاد 55 تومن
چرا مردم ما باید سوار خودرویی بشن که ایمن نیست اونم به سه برابر قیمت واقعی (3180715) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۷:۵۰:۵۴
حالا اومدیم یکی جوونی کرد و تند رفت ماشین نباید قابلیت کنترل بهتر ود ترمز ای بی اس و کیسه هوا داشته باشه تا اگر تصادفی شد جونش حفظ بشه؟ (3179010) (alef-11)
 
فرشید
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۷:۵۲:۰۵
متاسفانه در این مورد هم مردم ما بیشتر فرافکنی میکنند و کیفیت پایین خودروها رو عامل اصلی تلفات بالای جاده ای قلمداد میکنند.ولی واقعیت اینه که عامل اصلی در این مورد فرهنگ بسیار ضعیف ترافیکی و رانندگی غیر اصولی و در بسیاری موارد وحشیانه رانندگان ایرانی است.فراموش نکنیم که بسیاری از کشته شدگان عابران پیاده هستند که قربانی خودخواهی رانندگان میشوند و از طرفی همه ما شاهد بودیم که حتی با ایمن ترین خودروهای روز دنیا (پورشه و بی ام و) چه تصادفات مرگباری در اتوبانهای تهران روی داد. (3179014) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۲:۵۴:۲۸
دوست عزیز من دقت کردم شما همیشه این نظر رو میزاری و دائم بحث پورشه و بی ام و رو مطرح میکنی من نمیخاستم جوابتو بدم ولی میبینم دائم این حرفو هی تکرار میکنی
عزیز من برادر من یه خودرو هست وقتی با 100 کیلومتر در ساعت به جایی برخورد کنه باعث مرگ سرنشیناش میشه یه خودرو وقتی با 50 تا برخورد کنه باعث مرگ سرنشیناش میشه این دیگه انتگرال سه گانه یا انتگرال روی سطح که نیست که نیاز به محاسبات پیچیده داشته باشه یه چیز کاملا معلومه
خودرو باید محکم باشه تا در صورت تصادف تلفات کمی به جا بذاره اینم چیز سختی نیست که ادم بخاد بفهمه
فرهنگ رانندگی ما هم بده خب چیکار کنیم؟ فرهنگ رو درست کنیم یا ماشینا رو؟ عقل میگه فرهنگ درست شدنی نیست بسادگی ولی ما میتونیم ماشینهامون رو با کیفیت تر طراحی کنیم یا اتومبیل خارجی بیاریم. تجربه میگه خودرو سازان ما قادر به با کیفیت ساختن نیستن پس فقط راهی که باقی می ماند استفاده از خودروی با کیفیت خارجیه
تصادف همیشه هست ولی خودروت محکم باشه تلفات فقط مالی میشه نه جانی
چقدر ملت باید اینجا بنویسن تا شما درک کنید اقا چیز بسیار ساده ای است :"خودرو باید وقتی که فرهنگ رانندگی پایینه و جاده خرابه محکم باشه تا تلفات جانی کم بشه"
این سخته درکش؟
بعد کلا فرهنگ ما هم خوب باشه چه عیبی داره ماشین باکیفیت زیر پامون باشه؟ من دیدم پاترول رفته داخل یه دره چیزیش نشده اما پیکان از همونجا رفته همه کشته شدن و ماشین له شده
عززیز من تفاوت هست و این تفاوت خیلی مهمه
یه کم فکر کنیم (3179567) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۷:۵۲:۱۴
حتی اگر در پیکان کمربندی رانندگی بسته شود و تصادف شود شانس زنده ماندن بیشتر از بنز چند صدمیلیونی هست که کمربند را نبسته باشند. برای همین در بنز هم کمر بند رانندگی گذاشته میشود. والا میگفتند بنز کیفیتش بالاست نیاز به کمربند نیست . (3179015) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۲:۵۶:۳۷
نظر شما 100 درصد نه 1000 درصد غلطه
شما بنز رو با پیکان مقایسه میکنی؟ کمربند رو همه باید ببندن اینکه بنز باید ببنده پیکان هم باید ببنده دلیل بی کیفیتی یا کیفیت مساوی بنز با پیکانه؟
جل الخالق با این استدلال!!!! شما در بقیه امور زندگی هم همینطور قضاوت میکنید؟ در این صورت خدا به داد اطرافیات برسه (3179576) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۸:۲۳:۰۸
کاش این نظر رو نمیگذاشتید که ناسا نیاد دنبالتون. ما در کشور به شما نیاز داریم. (3182988) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۷:۵۳:۴۴
راهنمایی و رانندگی واقعا ضعیفه در اجرای قانون،در یک کشور پیشرفته به ندرت کسی با سرعت غیر مجاز میره،ولی اینجا عادیه،حتی جلوی پلیس (3179017) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۷:۵۸:۰۹
تویوتا پرادو که ماشین رویایی بسیاری از ایرانی هاست یادمان هست علی دایی چند سال پیش در یک بزرگراه با آن چپ میکند و کمربندش عمل نمیکندو زخمی میشود. بیست و چند برابر پراید هم برای خرید ان پول داده بود . (3179019) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۰۲:۳۸:۴۰
دانشمند اولا کمربند نبود بلکه کیسه هوا بود که عمل نکرد!
دوما اگه علی دایی با یک پراید با همون سرعت چپ میکرد به نظرت الان کجا بود؟ (3179872) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۵:۱۳:۱۱
پروفسور تویوتا پرادو چند صد میلیونی
اولا چپ کرده !
ثانیا کمربند عمل نکرده !!
ثالثا زخمی شد. فقط مونده بود خدای ناکرده بمیرد !!! (3181393) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۸:۲۴:۴۳
شاید پدالها رو دریبل کرده (3182991) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۸:۰۱:۰۵
اگر با سرعت پراید این چنین کشتارهایی پیش می اید وای به روزی اگر ماشین های پیشرفته تر در سرعت در جاده ها بیایند. (3179025) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۸:۰۱:۱۴
گذشته از مشکلات خودروها ، جاده‌ها و... مشکل اصلی‌ این است که بسیاری از مردم در ایران، چون دیده‌اند همه آنهایی که با استفاده از رانت و پارتی، یک شبه راه صد ساله را پشت سر گذاشته اند، در رانندگی هم میخهند به قول معروف زرنگی کنند، و از دیگران زودتر به مقصد برسند!!! (3179027) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۸:۰۳:۴۷
الان می دونم با این حرف من همه شاکی می شوند ولی علت کشته های جاده ی ما شاید 40% خودرو بی کیفیت داخلی باشد! 60 بد رانندگی کردن خودمان است! بعضی از تصادفاتی که من دیده ام جای پراید هر ماشینی دیگری هم بود کسی درونش زنده نمی ماند ! وقتی هنوز مردم ما برای جان خود حدقل ارزش قایل نیستند و با پراید با سرعت 150-160 کیلومتر حرکت می کنند مقصر کیست ؟ قوانین را هم که تا دوربین و پلیس نباشه رعایت نمی کنیم ... خوب نتیجه چه می خواهید باشد ؟ جان خود را که به بازی می گیریم به تناسب ان جان سایر افراد را هم به مخاطره می اندازیم. باور کنید با همین پراید اگر درست رانندگی کنید اتفاقی نمی افتد ! ( ولی در اینکه پراید خودرو نامطئن، بدون امکانات و ... شکی نیست ) باور کنید تمام پراید های ایران را با بنز معاوضه کنیم امار کشته ها بالا تر هم می رود چون پراید که بیشتر از 150-160 نمی رود اما این ماشین ها راحت 220-240 می روند و کسی هم اصلا به کنترل سرعت مطئنه اعتقاد ندارد وهمه می خواهند با 240 برانند! لزا همین پراید فعلا برای مردم مناسب تر است و ایمنی بیشتری دارد!!!!! تا فرهنگ رانندگی را بیاموزند!!! (3179031) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۸:۰۵:۵۲
مشکل در ایران این است که در بسیاری از مردم ما، منطق تعطیل است!... مثلا بیشتر ایرانیها در سرتسر دنیا میگن، هیچکس دست فرمون ایرانیها را ندارد و مثلأ رانندگان خارجی‌ را که قوانین را رعایت میکنند سؤ سول می‌دانند، ولی‌ از خود نمیپرسند، اگر ایرانی‌ بهترین دست فرمون دنیا و رانندگی‌ دنیا را دارد، پس چرا ایران بیشترین میزان تلفات رانندگی‌ را دارد؟!!! .... و یا همه میگن جنس چینی‌ بنجل است، ولی‌ از خود نمیپرسند چرا اجناس چینی‌ حتی در آلمان و ژاپن بیشترین فروش را دارند؟!!! (3179034) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۸:۰۵:۵۵
عامل اصلی تصادفات سرعت غیر مجاز بوده است و بس.

گواه و شاهد نظر این کارشناس تراز اول که امار همه تصادفات کشور را پیمایش می کند .

هنگامیکه بسیاری از رانندگان خودرو های سنگین حتی سواد خواندن نوشتن ندارند . چگونه می خواهید فرهنگ درست رانندگی را بدانند و عامل تصادف نشوند. (3179035) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۸:۰۹:۱۲
اصلا به کیفیت ماشین ها هم هیچ ربطی ندارد... (3179042) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۸:۱۵:۳۳
بعضی رانندگان در بزرگراه بین شهرها که بیشترین تصادفات را اتفاق می افتاد برای جریمه نشدن کمربند می بندند.
یک بار اموزش راهنمایی رانندگی این اموزش را در رسانه ها توضیح نداده که ترمز تنها بازدارنده خودرو هست راننده و سرنشینان که ترمز ندارند که همراه خودرو با آن سرعت میروند تنها کمربند ایمنی می تواند ترمز آنان باشد. (3179054) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۸:۲۳:۴۳
يعني حالا بااين نصيحتهائي که کرديد باعث ميشود تمام رانندگان خلافکار بطور ناگهاني بخود بيايند وازاين ساعت به بعد تمام مقررات راهنمائي و رانندگي را رعايت ميکنند؟ (3179065) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۹:۴۹:۲۴
موضوع خطرناک این است که خودروهای سنگین که در جاده های کشتار میکنند بیشتر رانندگان انها تحصیلات ابتدایی تا بیسوادی هستند و فرهنگ درست رانندگی ندارند. (3179213) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۹:۵۵:۵۹
این فرهنگ بسیار غلط در بعضی اینست که راننده های بسیار پر رسیک و خطر امیز در جاده ها می رانند تا موقع رسیدن بگویند خیلی خوب اومدی !!!؟؟؟ (3179231) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۰:۰۸:۵۴
مهمترین عامل جاده های نامناسب است. در دنیا اتوبان هایی است که در آن سرعت حد ندارد یعنی تا 400 کیلومتر بر ساعت اما هیچ اتفاقی رخ نمی دهد. پلیس به جای این که در پی کاهش سرعت باشد که نتیجه آن می شود افزایش تعداد جریمه ها و افزایش درآمد پلیس، در پی بهبود وضعیت جاده ها باشد؟؟؟ (3179260) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۰:۰۹:۴۵
جالب است که پلیس یا در صدد افزایش جریمه هاست یا کاهش سرعت که نتیجه آن هم می شود افزایش تعداد کسانی که به علت سرعت غیر مجاز جریمه می شوند؟؟؟ (3179263) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۰:۱۱:۲۸
سالانه چند هزار میلیارد مردم به خاطر تخلفات رانندگی جریمه می شوند. کاهش سرعت مجاز از 120 کیلومتر فعلی به 110 یا 105 و یا حتی 100 کیلومتر برای ماشین هایی که سرعت آنها تا 220 کیلومتر است = افزایش درآمدهای ناشی از تخلفات رانندگی؟؟ (3179266) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۰:۳۰:۱۳
با نگرش به اظهارات این مقام ذیربط بهتر می بود تیتر زده میشد

"سرعت غیر مجاز عامل اصلی تصادفات در ایران" (3179295) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۰:۳۸:۳۱
زمینه ای است برای کاهش سرعت مجاز از 120 کیلومتر در اتوبانها به 100 کیلومتر و در نتیجه افزایش درامدهای ناشی از تخلفات رانندگی (3179308) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۰:۴۶:۱۱
شاید خنده دار به نظر برسه، اما به نظر من آدمایی که زود جوش میارن موقع رانندگی هم تند میرن و از اونجا که کلاً ما آدمای عصبی هستیم همه جا تند میریم، چه در رانندگی چه در قضاوت (3179323) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۰:۴۷:۲۶
مثل اینکه کیفیت خودرو اصلا تاثیر ندارد. خیلی خوب خیلی خوب (3179324) (alef-3)
 
شریفی
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۱:۰۱:۱۳
چهار عامل اصلی در تصادفات ایران.1 عدم رعایت قانون2 عدم کیفیت خودرو3عدم کیفیت جاده 4عدم سختگیری شدید با متخلفان. (3179343) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۰۹:۱۹:۳۰
بهترین نظر و منصفانه ترین نظر بود، فرین. (3180164) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۱:۲۱:۳۳
بنده به عنوان پزشکی که بصورت داوطلب در پایگاههای امداد جاده ای کشیک دا ه ام و شاهد صدها تصادف و مرگ صدها نفر بوده ام

به جرات میتوانم بگویم 99 درصد عامل مرگ و میر و تصادفات عدم رعایت قوانیین و فرهنگ رانندگی است
دلیل انهم بسیار ساده است خودرو در کشورما 40 50 سال است که فراگیر شده اما در اروپا وامریکا ازبیش از صد سال قبل خودرو استفاده میشده

اگر به تعداد تصادفات و مرگ در 50 سال قبل امریکا نگاه کنیم که امنیت خودرو ها در انزمان بسیار کمتر از خودروهای فعلی ایرانی بود باز میبیینیم که امار ما صدها برابر بیشتر است چرا؟

چون همزمان با ختراع خودرو به تدریج مردم نیز با فرهنگ رانندگی اشنا شده اند و با مدرنتر شدن خودرو باز هم فرهنگ و رعایت قوانین را حفظ کرده اند یعنی الان میتوان گفت یک جوان 20 ساله امریکایی جد پدربزرگش هم خودرو سوار بوده

اما در کشور ما؟
خانواده هایی هستند که جوان 20 سال اولین نفر در کل نسلهایشان است که رانندگی خودرو میکند و یا حداکثر پدرش رانندگی میکرده ایا غیر این است ؟؟

حالا وقتی این فرد با خودروی پژو بجای سزعت مجاز 120 با 180 حرکت میکند و در صورت تصادف چیزی غیر از مرگ در انتظارش نیست حالا به فرض مدرتنرین و امن ترین مرسدس بنز المانی در اختیار این فرد قرار بگیرد چه میشود؟
این فرد بجای سرعت 120 بازهم غیر مجاز اما اینبار با سرعت 250 کیلومتر برساعت که حتی تانک زرهی هم توان مقاومت در تصادف را نخواهد داشت

پس بجای انداختن تقصیر گردن خودروها و جاده بهتر است فرهنگسازی انجام شود چرا که با همین خودروهای خودمان نیز اگر با سرعت مجاز برانیم و رعایت کنیم دیگر حوادث جانی نخواهیم داشت (3179377) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۳:۰۶:۲۲
اقای دکتر عزیز
در سرعت برابر ماشین خارجی دوام بیشتر و تلفات کمتر داره فرهنگ که خرابه دلیل نمیشه ماشین هم حلبی باشه و تلفات رو بیشتر کنه
مجموعه ای از رانندگی بد ، اتومبیل بی کیفیت و جاده بد باعث تصادف میشه اما وقتی به بحث تلفات داخل خودرو میرسیم ماشین خارجی قرص تره و احتمال فوت سرنشیناش کمتره (3179599) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۱:۰۰:۴۰
عزیزم خودت داری میگی در سرعت برابر امنیت خارجیش بیشتره حالا ما ایرانی جماعت بنز سوار شیم با سرعت 120 رانندگی میکنیم ؟
شما فقط یک نگاه به اتوبانهای شهری بنداز که حداکثر سرعت 80 هستش میبینی کسی که mvmچینی داره هم داره با 180 رانندگی میکنه چه برسه به بنز سوارا (3180575) (alef-11)
 
حسامی
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۶:۱۳:۱۴
من تو جاده ها دقت می کنم می بینم راننده های پراید از همه تند تر می رن و از همه خودرو ها سبقت می گیرن . اکثرا می بینم راننده های ماشین های گرون قیمت با احتیاط تر رانندگی می کنند . علتش نمی دونم چیه ؟
چرا اونی که خودرو کمتر ایمن داره تند تر می رونه . شاید چون ایران کشور وارونه هاست .
اکثرا خانواده هایی که در آمد کمتر داره و فقیر تره تعداد بچه زیادتر داره ولی اونی که می تونه ده تا بچه رو اداره کنه فقط یه دونه بچه داره . (3187219) (alef-11)
 
رسول بخشنده
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۱:۳۲:۴۶
شما سوار پراید باشید، همه سرعت ها غیر مجاز است، حتی صفر کیلومتر در ساعت چن ممکن است یک موتوری ماشین شما را جمع کند. (3179389) (alef-11)
 
نیما
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۱:۴۱:۰۱
عامل اصلی منجر به خسارات شدید و مرگ کیفیت پایین خودرو و بعد جاده است. کسی که در حین رانندگی خواب آلود باشد یا سرعت زیاد میرود نباید محکوم به مرگ بشود اگر سیستم ایمنی ماشین بالا باشد. (3179411) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۰۸:۱۸:۰۱
اتفاقا باید محکوم به مرگ بشه.در حالت خواب آلودگی خیلی بیجا کرده رانندگی میکنه.اگه به یک عابر پیاده بزنه چی؟ عابر پیاده هم باید ایمنی خودش رو بالا ببره؟ (3180017) (alef-11)
 
سعید
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۱:۴۸:۲۵
چشم بخش زیادی از تصادفات به دلیل رانندگی بد مردم

ولی

اون بخش که دلیلش کیفیت جاده . اشکالات جاده ها و کیفیت خودر داخلیه چی شد پس؟
عزیز من یکی از خودرو سازان المان ادعا کرده با خودرو ما نمی تونید خودکشی کنید!

چرا من راننده باید بخشی از حواسم به چاله های جاده باشه؟

دست اندازه های غیر اصولی چی ؟ اخه کی وسط بر بیابون سرعت گیر میزاره من شاهد تصادف و چپ کردن یه ماشین به دلیل همین سرعت گیر غیر اصولی وسط بیابون بودم
میدونی از پرسو جو هام متوجه شدم راهنمایی رانندگی ... بایت این سرعت گیرها پس بی دلیل سرعت گیر می ذارن اصلا هم براشون جون مردم مهم نیست

تمام تقصیر ها انداختن گردن رانندگان اشتباه برعکس مسولین هستن که گناه کارن (3179424) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۰:۵۷:۲۹
وقتی از اتوبان با سرعت 200 میری تو کمربندی شهری معلومه بنده خداها چاره ندارن سرعت گیر بزارن چون شما متوجه نیستی سرعت مجاز شهری فرق میکنه با بیرون شهر
سرعت گیر استاندارد هم بزارن چون میدونی استاندارده بازم با 200 میری چون میدونی اسیب به ماشینت نمیزنه پس ما بخاطر فرهنگمون مجبوریم بجای سرعت گیر تپه درست کنیم
شما با سرعت مجاز برون هر سرعت گیریم باشه میتونی راحت از روش رد بشی (3180560) (alef-11)
 
تيباران
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۷:۰۰:۴۶
بعضي هاشون كه بيشتر تله انفجاري هستند نه سرعت گير. به بلندي كوه هستند، اونم از جنس آسفالت ، كه شب هنگام به هيچ وقت از راه دور ديده نمي شوند و ماشين را به هوا پرتاب مي كنند. (3181664) (alef-11)
 
تيباران
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۷:۱۱:۲۰
راستي چرا جناب سرهنگ از سيستم عقب افتاده صدور گواهينامه راهنمايي و راننگي چيزي نگفته اند. حتمن شما هم افرادي را مي شناسيد كه با وجود گرفتن گواهينامه، حتي توانايي رانندگي در شهر را نداشته اند، جاده كه جاي خود دارد.سالهاست كه يك پارك دوبل يا نيم كلاچ رفتن دو دقيقه اي، نشانه توانايي راننده شناخته مي شود كه به هيچ وجه جوابگوي راهها نيستند و همين خطر تصادف را بيشتر مي كند. (3181692) (alef-11)
 
هاله
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۱:۴۸:۴۱
واقعا راست میگن من خودم از سال 84 ی پراید جی ال ایکس دارم یعنی ده ساله هر سال یک بار میبرم سرویس پیش مکانیک تا سال بعد خدایی همه اش هم تو جاده های مختلف از شمال تا مشهد و اصفهان باهاش رفتم ولی چون رعایت می کنم چیزیش نشده ما هم الحمد لله سالمیم شکر خدا پس رانندگی خیلی مهم ولی برعکس ی جوونی رفته بود ی از هم ولایتی هامان ی وانت پیکان خریده بود هنوز 3 ماه نشده با یک پژو چنان تصادفی کردند که هر دو فوت کردند ماشین پراید و پژو برای این ویراژ دادنها نیست بعضی جوونا واقعا به خدا مثل عقده ای ها رانندگی می کنند باید قانون را رعایت کننده البته این خودروهایی که تازه دارند تولید می شوند بی کیفیت هستند درست ولی بی احتیاطی خودمان را درنظر داشته باشیم (3179426) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۱:۵۰:۵۹
به نظر من راهنمایی رانندگی خیلی در این زمینه نقش مهمی داره که ایفای اون نیاز به تغییر مهم ماهیتی در این نیرو داره .
در تمام جوامع افرادی وجود دارند که خواسته یا ناخواسته قوانین رو زیر پا میذارن اما این نحوه برخورد سیستم نظم دهنده است که عادت افراد رو میسازه .عرض من اینه که همونطور که وقتی شخصی کار خلافی (مثل دعوا ،دزدی ، تعرض به حقوق دیگران و...) رو مرتکب میشه دستگاه قضایی قاطعانه اونو به مجازات میرسونه که جریمه نقدی فقط بخشی از اونه .سرعت زیاد یعنی بازی کردن با زندگی خود و انسانهای دیگه پیر و جوان هم نداره ...متاسفانه در ذهن ما ایرانی ها جا افتاده که خلاف کردن در زمینه رانندگی زیاد مهم نیست و میشه با پول درستش کرد .در کشورهایی که جاده های ایمن دارند پلیس کوچکترین خطایی رو شدیدا برخورد خواهد کرد. یه جایی یه مطلبی خوندم که اقایی به دلیل دنده عقب گرفتن با کامیون تو اتوبان به ده سال زندان محکوم شد.اما وقتی این ایراد بزرگ با خوردروی بی کیفیت که هیچ اعتمادی به ترمز و لاستیک و فولاد بدنه اون نیست جمع میشه فاجعه بزرگ ایجاد میشه ..
به نظر من راهنمایی رانندگی باید قاطعیت برخوردش رو هزاران برابر کنه و دولت هم پشتیبانی لازم حقوقی رو انجام بده . (3179430) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۲:۰۱:۱۱
سایپا مطمئن ،شاد بیاید شادروان بروید
کیفیت خودروهای ایرانی ازنظر استحکام = ارابه مرگ (3179454) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۲:۰۸:۳۷
حدود بیست سال قبل که هنوز پراید در ایران تولید نشده بود یک جهانگرد اسپانیایی که از راه زمینی وارد ایران شده بود می گفت جاده های ایران عالی هستند اما با توجه به ماشین های پیکان چرا اینهمه درب و داغون هستند. (3179466) (alef-11)
 
ایرانی
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۲۲:۵۶:۵۵
اکثر مشکلات و آمار تصادفات فوتی کشور ما خطای انسانی است .....از جمله هم تازه به دوران رسیده هایی که حتی خیابان و کوچه هارو هم مانند اتوبان می دانند و هر طور که بخواهند با سرعت حرکت می کنند و کسی هم بهشون کاری نداره....علت اصلی مشکل فرهنگیه......در یک کوچه بسیار باریک که خودرو باید مانند راه رفتن حرکت کند یه آدم نو کیسه بی فرهنگ با سرعت بالا جلوی چشمم پسرم رو که در حال عبور از عرض کوچه بود زد و پرتاب کرد وو.....اما خدا خیلی بهم رحم کرد....راهنمایی و رانندگی شهرما هم که فقط میدان اصلی شهر را بلده و بقیه جاهای شهر به حال خودش رها شده....گاهی در میدان شهر ده ها افسر و سرباز با هم مشغول تعریف هستند و مردم در جاهای دیگر شهر با مشکلات بسیاری در رفت و آمد درگیر هستند....ده ها بار هم به راهنمایی نامه نوشتیم اما هیچ کس پاسخگو نیست.... (3179578) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۰۰:۱۹:۵۶
راهنمایی رانندگی مشکل اصلیه! برخورد قاطع نداره, نظارت نداره, ماشین غیر استاندارد هم پلاک میکنه (3179732) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۱:۳۶:۴۶
کیفیت خودرو کیفی جاده و از ان مهم تر کیفیت پلیس و نحوه اجرای قوانین مهم است. بعلاوه وقتی در مملکتی روش جاری کشتن و پرداخت پول باشد تصادف رانندگی که جای خود دارد! (3180730) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۲:۳۰:۵۸
فرض کن شما رعایت میکنی اما یه نفر رعایت نمیکنه و تصادف میکنی چیزی از پرایدت باقی خواهد ماند؟ یه چیزی که دیگه واضح هست رو چرا میایید روش بحث بی مورد میکنید؟ سرعت بالا باشه 200 تا باشه اتومبیل خارجی هم اسیب میبینه اما در سرعتهای معمول خودرو داخلی منجر به فوت میشه ولی خودرو خارجی معمولا فوتی نداره بحث رو خواهشا نپیچونین بحث مشخصه شما سوار خودوی محکمی نباشی با سرعت کم هم تصادف کنی منجر به فوت خواهد شد. حالا دیگه به شانست بستگی داره که شاخ به شاخ بشی یا بخوری به مانع و...اینکه من یه خودرو خارجی دیدم که داغون شده بود که نشد استدلال شما باید در سرعت مساوی عملکرد دو خودرو رو مقایسه کنی با شرایط برابر . اینکه طرف خودرو خارجی رو با 200 رونده شاخ به شاخ شده دلیل بر ببد بودن خودرو خارجی نیست. این رو درک کنید که در سرعتهای معمول که تصادف میشه خودرو داخلی کلا از بین میره

سالانه 20 هزار فوتی ما داریم اگر زنده میشدن و میتونستن تایپ کنن به نظرت چی می نوشتن؟ اینکه دستشون از دنیا کوتاهه نمیتونن کامنت بذارن دلیل نمیشه شما بیای اینجا پراید رو مورد تایید قرار بدی. اتومبیل خارجی برای سرعت 200 طراحی نشده اگر با سرعت 70 باهاش تصادف کنی احتمال فوت شدنت کمتر از تصادف با پرایده وقتی 70 تا میری (3180904) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۳:۲۱:۳۹
با سرعت کم ما هیچ فوتی تداشتیم حتی اگه سوار گاری باشی
شما داری بحثو میپیچونی
ماشینای خارجی امنن قبول ولی نه اینکه راننده کامیون با سرعت 200 بیاد از روت رد بشه یا رانتده اتوبوس بخوابه و از لاین خودش بیاد روی لاین تو
سوار لندکوز هم بشی در مقابل وانت نیسان ابی که با 200 داره شاخ به شاخ میا د هیچ کاری نمیتونه بکنه عزیزم الان خیلیا حتی گواهینامه ندارن ولی ماشین میرونن خب این فک میکنه پدال گازو گذاشتن که تا ته فشار بدی (3181084) (alef-11)
 
مسلمی
۱۳۹۴-۰۶-۲۳ ۱۶:۲۱:۱۸
اتوبان های المان سرعت نامحدوده ( بعضا بالای 300 کیلو متر سرعت می رونن ) ، اونجا خودرو ها خیلی ایمن تره ، جاده ها بهترن و قوانین خیلی محکم تره و به همون نسبت تلفات کمتر . همه چی سرعت نیست . این طوری باشه برای کاهش تلفات باید بریم سراغ درشکه مثل چند قرن پیش که تلفات رانندگی هم نداشته باشیم . (3187242) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.