نظر منتشر شده
۶۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 436741
روایت احمد توکلی از مواضع مسئولان نسبت به خرید اولین ایرباس؛
استقبال تحقیرآمیز؛ تکرار رفتار حقارت بار شاهان قاجار
بخش اقتصادي الف، 30 دی 95
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۷
در گزارش نشست خبری روز سه شنبه 28/10/95 رئیس جمهور محترم آمده است:

«رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه چه اشکال دارد مردم ما یک هواپیما سالم و تمیزسوار شوند گفت: انگار برخی می خواهند هواپیمای کهنه سوار شوند خب کهنه اش را هم داریم ، آن‌ها سوار شوند.»

نو شدن موضوع در این کلام طعنه آمیز و نامناسب شآن رئیس جمهور محترم، سبب شد تا تأخیر را نادیده بگیرم و در این باره مطالبی را تقدیم کنم.
 
نخستین خودرو . . .
 
... در سال 1281 شمسی یا 1902 میلادی(114 سال پیش) مظفرالدین شاه در اولین سفر خود به اروپا با اتومبیل آشنا شد و دو دستگاه از آن را خرید و با خود به ایران آورد . این خرید دقیقاً در زمانی انجام شد که خزانه دولت ایران خالی بود و ملت ایران با شرایط بد اقتصادی روبه رو بودند . او در اولین نظر به اتومبیل ها به آنها دل بست و از محل چند صد هزار لیره استقراضی از بانک شاهنشاهی ایران که متعلق به انگلیسی ها بود دو دستگاه رنو خریداری نمود.

بنا بر گزارش مجله کهکشان مظفرالدین شاه خطاب به مدیر کمپانی رنو می گوید : این دو دستگاه را با ما چند حساب می کنید ؟ مدیر کمپانی پس از تعظیم و عرض ادب خطاب به پادشاه ایران می گوید : اتومبیل اول رایگان و اتومبیل دوم 16000 فرانک و اتومبیل های بعدی هر کدام 15000 فرانک فرانسه . شاه می گوید : مگر اتومبیل های بعدی در کار است ؟ مدیر کمپانی می گوید : ما حدود 100 دستگاه اتومبیل برای صدور به ایران در نظر گرفته ایم ، زیرا مسلم می دانیم به محض بازگشت اعلیحضرت به ایران ، عده زیادی از شاهزادگان و بزرگان و سیاستمداران و رجال ایرانی خواهان خرید اتومبیل خواهند شد. شاه گفت : ما عادت نداریم از بیگانگان چیزی به رایگان بگیریم خواهند گفت " رشوه گرفته ایم". مدیر کمپانی گفت : نخیر قربان امکان ندارد . استدعا دارم اولین اتومبیل را به عنوان کادو قبول نمائید.
                                                    http://komiteh-khodro.persianblog.ir/post/2
 
و نخستین هواپیما ...
 
بنا بر روایتی در ماه صفر سال ۱۳۳۲ هجری قمری (دی ماه 1292)، 103 سال پیش، طیاره ای در آسمان تهران نمودار شده و در میدان مشق فرود می آید و فردای آن روز احمدشاه با جماعتی از درباریان و خدمتگزاران دستگاه کشوری و لشگری از آن دیدن کرده و در کنار آن عکسی به یادگار می‌گیرند.

عکسی که در زیر مشاهده می کنید یک سند تاریخی از اولین هواپیما در ایران است. در این عکس احمدشاه قاجار در کنار جمعی از ملازمان با خلبانی که احتمالا "گوزمینسکی" باشد در مقابل دوربین ایستاده اند و در روزنامه "ایلوستراسیون" فرانسه منتشر شده است.  
 


و نخستین ایرباس نو ...

یک سالی است که بحث خرید هواپیما از فرانسه و بعد از آمریکا گرم بوده تا آن که هفته پیش یک فروند ایرباس در فرودگاه  مهرآباد به زمین نشست. مباحث لازم زیر از حوصله این یادداشت بیرون است:
بررسی قانونی بودن خرید هواپیما با مذاکره شخص رئیس جمهور، وزیر راه و مدیرعامل هما برای یک شرکت دولتی که بخشی از هزینه خرید از صندوق توسعه ملی تامین میشود،
تجهیز تبعیض آمیز و انحصاری شرکت دولتی هما و تأثیر مخرب آن بر کارکرد و سود شرکت های هوایی خصوصی تأثیر تخصیص منابع به حمل و نقل هوایی بدون ارزیابی اولویت های بخش حمل و نقل.

ضرورت پاسخگویی به پرسش هایی مانند این که  آیا صرف همین منابع محدود در حمل و نقل ریلی بازدهی بیشتری برای دولت و ملت نداشت؟ دولتی که دستش از منابع ارزی خالی است و ملتی که با سختی معیشت و بیکاری جوانانش میسازد.

اثار مثبت این قرارداد بر صنعت گردشگری و بخش خدمات مکمل، اثر مثبت قرارداد بر افزایش ایمنی با نوسازی صنعت هواپیمایی و مقایسه آن با افزایش ایمنی سفر در وضعیتی که همین منابع در صنعت ریلی بکار گرفته میشد یا صرف بهبود حمل و نقل جاده ای میگشت.آن چه مرا به نوشتن این یادداشت واداشت، نه مسائل اقتصادی و فنی فوق الذکر؛ بلکه این بود که رفتار حقارت بار شاهان قاجار را برخی مسئولان بلند پایه جمهوری اسلامی تکرار کردند. از وزیر راه و بعضی از معاونان رئیس جمهور و وزیر، تا نایب رئیس و برخی از نمایندگان مجلس در این مراسم تحقیر ملی حضور داشتند. حقارت و تحقیری که در اجرای همین قرارداد و قرارداد بعدی با بوئینگ، آثار مخرب مالی علیه منافع مردم مظلوم ایران دارد. فروشنده وقتی این شور و شعف قجری را ببیند در قیمت گذاری و شرط و شروط گذاری چه راهبردی را بکار خواهد بست؟ و مهمتر از آثار مالی منفی، تبعات مخرب فرهنگی بر عزت ملی و درونگرایی عقلانیِ وطن دوستانه است. یک نتیجه اقتصادی ثانوی آن ضربه فرهنگی افزایش میل نهایی به واردات و تبعات زنجیره ای آن بر بیکاری و رکود تولید داخلی است. 








و. . . «الناس علی دین ملوکهم - مردم بر آئین زمامداران خویش هستند»
برادرانه به مسئولان خاطی عرض میکنم عزتی را که خون شهیدان برای تان به ارمغان آورده این چنین ناسپاسی نکنید و از این ناسپاسی و آسیب های معیشتی بعدی آن برای مردم خوب و نجیب، تا دیر نشده توبه کنید.
 
 

 
 
 
 
کلمات کلیدی : هواپیما+صنعت هوایی+ ایرباس + احمد توکلی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۰۴:۴۰
تذکر کاملا واجبی بود. من از این رفتار آقایان در تعجبم. فهمیدن اینکه این رفتار در شان ما نیست، چندان پیچیده ببنظر نمی رسد. (4125290) (alef-3)
 
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۳:۳۹:۵۶
یک سری رفتار عجیب و کمی تا قسمتی ناپسند ،

پرچم را به دست مشایی دادن توسط احمدی نژاد در اصفهان

کلید دو متر و نیمی را بالا بردن و چرخاندن توسط روحانی با لباس روحانیت

رفتن روحانی در میان کارگران با اتومبیل گرانقیمت و پیاده نشدن از آن

اظهارات آخوندی در سوختن هموطنان در حادث قطار ، خطاب به بازماندگان که بیمه خسارات آنها را پرداخت می کند نگران نباشند

ذوق زدگی آخوندی وزیر راه و به استقبال ایرباس رفتن و دسته گل بردن و عکس گرفتن

واقعا عجیب اند این سبک.... (4125715) (alef-11)
 
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۴:۲۲:۱۴
اثر قریب الوقوع استقبال این چنینی از یک فروند ایرباس سقوط .... است. (4125829) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۵:۰۷:۱۱
100 فروند هواپیما و قرارداد 10 میلیارد دلاری که به گفته رییس ایرباس یکی از بزرگترین قراردادهای تاریخ این صنعته چیزکوچکی است که وزیر برای آغاز به کار اون نره؟ وزیر برای یک پروژه چند میلیاردی هم ممکنه بره برای افتتاح و کلنگ زنی! (4125943) (alef-11)
 
www
Russian Federation
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۰۸:۱۳
اصل خرید درست بود و شما که افتصاددانید قطعا این مسئله را بهتر می فهمید، اما این رفتار درست نبود. (4125299) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۱۰:۴۷
ذوق مرگ شدن مسئولین دولتی برای مسائلی اینچنین کوچک (4125309) (alef-3)
 
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۴:۳۲:۲۷
اخه اینه در این 4 سال کار دیگری انجام ندادند........... (4125863) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۱۳:۲۰
با توجه به مانوری که مقامات محترم دولت در خصوص حسنات برجام و تاثیر آن بر حتی خوردن آب مردم کردند ولی اینطور نشد که نشد حالا با اینگونه حرکات پوپولیستی(عوام فریب) که تازه اول آن است دنبال پاک کردن نتیجه نامحسوس برجام هستند. (4125311) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۱۷:۳۱
واقعا زشت بود (4125318) (alef-3)
 
علی احمدی
Romania
۱۳۹۵-۱۱-۰۱ ۱۲:۳۴:۳۶
حرکت کاملا به جایی بود.
به هرحال وزیر راه است و نوسازی ناوگان هوایی از مهمترین وظایفش است. پادشاه که نیست شان داشته باشد. یک مسئول خدوم در انجام وظایفش شان و پزی برای خود قائل نیست. (4127404) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۱۹:۰۱
آقاي توكلي عزيز اين حرفهاي صادقانه و صحيح را كه مى زني متهم به امل بودن افراطي بودن كاسب تحريم بودن و … مى شوي لياقت بعضي ها همين مسئولان قجري مسلك است! (4125320) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۱۹:۲۵
البته دولت حق داره که ذوق زده بشه چون واقعا پوچی برجام و وعده های توخالیش همه را به ستوه آورده (4125321) (alef-3)
 
مشکین نقاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۲۴:۴۴
امیدوارم مردم به سطحی برسن که فرق فریب تبلیغاتی و کار واقعی رو متوجه شن ... (4125324) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۳۳:۱۷
جناب آقای توکلی مقایسه خوبی بود خیلی ممنون (4125342) (alef-3)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۳۳:۱۸
آقای توکلی چقدر جاتون تو مجلس خالیه,واقعا شما یکی از دلسوز ترین مسیولین کشور هستید و البته معتدل واقعی. (4125343) (alef-3)
 
Netherlands
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۳:۳۸:۱۸
تا وقتی جوگیر هستیم و با تبلیغات پرحجم توی فضای مجازی عقلمون رو میدیم دست افراد دیگر باید هم افرادی مثل احمد توکلی از رفتن به مجلس باز بمونن..از ماست که برماست (4125710) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۳۷:۱۱
آقای توکلی بنظرت چرا به اینجا رسیدیم؟ (4125351) (alef-3)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۳:۰۰:۰۵
حمایت و سکوت یه عده از فتنه گر ها (4125613) (alef-11)
 
باقری
Seychelles
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۳:۰۲:۴۱
من ترجیح میدادم مثل سالهای منتهی به سال 90 که وضعیت مردم برای سفر خیلی بهتر بود باشه..هواپیمایی ماهان هواپیمای خوبی اجاره میکرد و مشکلی هم نبود و پول هم برای سفر داشتیم و کسب وکار آژانسها هم رونق داشت و پروازهای چارتری هم پر میرفت و می آمد..الان جیبهامون خالی و دلار هم 4هزار تومان و همه چی رکود و رفتن به یک سفرهم مثل اون موقع ها برام خاطره شده...کاش به جای یک یا چند ایرباس نو همون هواپیماهای اجاره ای و نه آنچنان نو ماهان بود ولی پول و جوش وخروش اون موقع ها بر میگشت.. (4125621) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۴:۳۴:۳۷
باقری جان اون دوران تمام شد
همه ای مسافرت ها و خوشی ها که می فرمایید به خاطر 10 سال ثابت نگه داشته شدن قیمت دلار بود که به قیمت نابودی آینده اقتصاد کشور تمام شد
....
دیگه باید فکر توریست جذب کردن باشیم نه توریست فرستادن! (4125872) (alef-11)
 
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۳۷:۲۷
تفکر غرب گرا یعنی همین...... (4125352) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۵:۲۱:۱۲
آقای توکلی نظرشون رو گفتن که میتونه درست نباشه. من مخالف نظر ایشانم. ممنکه نظر من درست نباشه. (4125966) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۴۴:۵۷
جانا سخن از زبان ما میگویی (4125372) (alef-3)
 
مازندرانی
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۴۶:۳۹
جناب آقای توکلی .علی رغم احترام زیادی که به جنابعالی بخاطر صداقت در گفتار ورفتار وپیگیری فسادهای .... در سازمان دیده بان شفاویت قائل هستم اما ذکر این نقد بر مطلب شما را واجب میدانم .امید که مثل همیشه شفاف ومطلب رو درج نمائید.
اینکه با هواپیمای جدید عکس میاندازند درسته یا نه کاری ندارم چون بنده خدا مادرم هروقت میره مشهد, با این همه تکنولوژی بازم میره عکاس خونه ودست بسینه میزاره وبا تصویر حرم امام رضا (ع ) عکس میگیره بزار دولتیها با این عکس خوش باشند بلاخره اگر برای ملت نون نداره برای دولت آب که داره .
اینکه هزینه آن را از محل صندوق توسعه ملی پرداخت کردند , خوب تواین این صندوق همیشه ما عزل ونصب ها داشتیم و حرفهای دیگه این هم یه کار مثبت از صندوق.اما نکته نقد بنده از نوشتار جنابعالی صرف هزینه در بخش ارتباطات ریلی وجاده ای بود.جناب آقای توکلی سالهاست که دولتهای ما افتخار راه سازی در این دوبخش رو دارند پیشنهاد میکنم یکبار با قطار از تهران تشریف ببرید بندرعباس ویکبار هم با ماشین از تهران تشریف ببرید شهر خودتان بهشهر تا وضعیت بهبود وهزینه هاییکه صرف زیرساخت این دو کار شده مشاهده بفرمائید.وقتی با قطار وماشین نمیشه و وضعیت هواپیماهای ما هم اینگونه است چی اشکال داره ...؟من موندم وقتی آزادراه تهران شمال تموم بشه چجوری میخوان عکس بیاندازند> (4125378) (alef-11)
 
علی
United States
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۵۰:۰۶
جناب دکتر توکلی عزیز!

سخن از عزت با کسانی که بویی از ان نبرده اند آب در هاون کوبیدن است! (4125390) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۵۱:۵۶
هواپیما خوب است و تحقیر بد است و فهم این هم مثل آب خوردن است!

تحقیر شدن نتیجه بی عقلی و وادادگی است. (4125395) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۵۲:۴۹
خجالت آور است. (4125397) (alef-3)
 
K
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۵۳:۴۷
انطرفیها الان به قدرت تحریمهایشان با مشاهده این ذوق و شوق این طرفیهاپی میبرند (4125399) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۵۴:۵۸
هواپیما ندیده ها!!! چه ذوقی هم کردند، ایششش (4125400) (alef-3)
 
France
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۵۵:۵۰
چند روز پیش همکارم اومده بهم میگه مگه تا حالا تو ایران هواپیما نبوده !! که وزیرتون رفته استقبال از هواپیما ! جوابی نداشتم فقط تو دلم گفتم خدا را شکر رییس جمهور نرفته (چون احتمالش میرفت). اما چند روز بعد رییس جمهور هم تو تلویزیون یه جورایی استقبال کرد بصورت مجازی!.
تو کشورهای فقیر آفریقا هم اینقدر ....در نمیارن والا. (4125401) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۵:۰۹:۴۱
بهش میگفتی مگه رییس ایرباس تاحالا هواپیما نفروخته که رفته بدرقه هواپیما؟؟؟ (4125948) (alef-11)
 
Ukraine
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۶:۱۱:۱۳
شما که دیروز نظر گذاشتی که ایران بودی به همین سرعت رفتی فرانسه! (4126074) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۰:۵۸:۳۴
مراسم استقبال از شرکتهای هواپیمایی تازه وارد یا بدرقه و استقبال اولین هواپیمای هر قرارداد یا استقبال از اولین هواپیمای تحویل داده شده از هر نوع در همه دنیا امر مرسومی است که بوسیله برگزاری مراسم رسمی یا آبپاشی به هواپیما و... وبا حضور مسئولان مربوطه برگزار میشود . نکته آن است که شان و منزلت افراد شرکت کننده و نیز نوع ابراز احساسات آنان نباید تلقی تحقیر آمیز داشته باشد. ضمنا باید در نظر داشت که تحقیر انواعی دارد که انسان باید از همه آنها بپرهیزد (4125407) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۰۱ ۰۱:۴۲:۱۲
هر کار زشت و ناپسندی را می خواهند توجیه کنند میگن از رسم و رسومات بین المللی است. حرف بی اساس نزنید ، در امارات و قطر که از هواپیماهای قاره پیمای غول پیکر استفاده می کنند ذوق زده به استقبال اولین هواپیمای غول پیکر خریداری شده هم نرفتند. شما آبروی ایران را بردید (4126898) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۱:۰۷:۴۷
ذوق مرگی!!!!!!!! (4125429) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۱:۱۱:۲۴
با اینکه خرید هواپیما بسیار خوب و عالی بود اما این حرکت استقبال از هواپیما و طواف زشت و در حد .... بود (4125431) (alef-11)
 
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۱:۱۲:۵۹
جناب آقای توکلی
با سلام ؛

با اصل نوشته شما در اینکه نحوه استقبال از این هواپیمای جدید تحقیر آمیز بوده موافق ام. اما درک می کنم چرا وزیر راه و دوستانشان نتوانستند این ذوق زدگی را پنهان نکنند.
درست از زمانی که صحبت برای انجام قرار داد خرید هواپیما شد تا لحظه ورود اولین هواپیما متاسفانه دوستان زیادی هر روز تلاش کردند با گردن کلفت نشان دادن آمریکا.....القا کنند که این قرارداد ها به نتیجه نمیرسد, خوب در این شرایط دولت بدش نمی آید که از این فرصت بهره برداری تبلیغاتی بکند و بگوید که مخالفانش دروغ میگفتند...

سایت الف: متاسفانه شما نظرات بنده را که حاوی هیچ گونه توهین و نکات منفی نمی باشد را پخش نمی کنید. (4125435) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۱:۱۷:۱۵
دمت گرم اقای توکلی (4125442) (alef-3)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۱:۱۸:۱۱
همین اقا یان روزی تحقیر تاریخ را درتصویر ,ایندگان خواهند (4125445) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۱:۳۴:۵۴
ذوق زدگان چیزی جز این را برای برجام ندارند و انتخابات نزدیک است!!!!!!!!!! حق دارند ابروریزی کنند (4125474) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۱:۴۵:۰۷
احسنت به اقای توکلی کجا بود احمدی نزاد این کارارو میکرد همین ها چقدر مسخرش میکردند که ابروی ایران رو بردی (4125493) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۱:۵۸:۲۲
وزیر باید استیضاح شود (4125515) (alef-11)
 
علی
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۲:۲۸:۱۰
این رفتار نتیجه رفتارهای کسانیست که میگفتند برجام شکست خورده و تحریم ادامه داره و طرف مقابل هم این عمل رو در مقابل حرفای اونا انجام میده........ (4125555) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۲:۳۶:۱۳
فقط به حال ایران باید تاسف خورد کار بجائی رسیده که برای خرید هواپیما اینهمه خوشحال هستند به جای اینکه بفکر ساخت در کشور باشند و کامل به خود اعتماد دارند که نمیتوانند در کشور بسازند (4125568) (alef-3)
 
مهدی مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۶:۲۲:۰۳
همین ماشین میسازن بسه لازم نگرد ه ایران هواپیما بسازه میخواهی بدبختمان گنی (4126110) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۲:۴۷:۲۰
هیچ کس با نوسازی ناوگان هوایی و امنیت مسافران مخالف نیست. ولی بحث بر سر ذوق زدگی مسولان و آثار مخرب آن در وجهه بین المللی ایران است. طواف هواپیما در مشهد که دیگر هیچ....... (4125585) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۳:۰۴:۱۱
این آقا برای فرار از استیضاح و برکناری چه کارهایی که نمیکند !! (4125625) (alef-11)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۳:۲۲:۱۸
الان اون عکس بالایی چیه؟
تا جایی که من میدونم اولین ایرباس 320 بوده نه 350 (4125665) (alef-11)
 
رضا
Russian Federation
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۳:۳۵:۴۵
..اقای توکلی این اسقبال...نه برای..ورود هواپیما بلکه استقبال.از..سمبلیک از اثاربرجام میباشد...ان زمان هم اگر از ان اتومبیل استقبال گردید...که ورود تکنولوزی قرن 20 بود ....این در تمام..تاریخ...مشاهده گردیده. (4125703) (alef-11)
 
ف.خ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۶:۲۸:۴۴
با نظر آقای رضا کاملا موافق هستم. این استقبال نمادین و در حکم آغاز یک فصل جدید در روابط تجاری ایران است. (4126121) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۳:۵۶:۰۰
بخشی از سخنان جناب توکلی را قبول دارم. اما چند نکته در بابت مثالی که آورده اند. باید توجه کنیم که فرق است بین فرآیند نوسازی و ورود. بالاخره ما باید پرواز داشته باشیم. نمی شود هواپیما را حذف کرد. حالا نوسازی آن کاملا به جاست. طبیعی است که به این سال و زمانه هم نمی توانیم هواپیما بسازیم همان طور که در ساخت خودرو هم گیر کرده ایم و کیفیتی در کار نیست. بدیهی است که نمی شود پرواز را شوخی گرفت. همین طور هم کشته های پراید زمینی ما زیادند. یک پراید هوایی هم بسازیم که دیگر واویلا. در بحث ریلی هم باید توجه کنیم که مسافرت با قطار بعضا بسیار خسته کننده است و هرگز جای هواپیما را نمی گیرد. مثلا من از کرمان که می خواهم بیایم تهران 15 ساعت تمام در مسیر هستم که این مسیر با هواپیما فقط یک ساعت و ربع است. پس قابل مقایسه نیست.
اما این جو زدگی آقایان خوب این واقعا با غرور ملی ناسازگاری دارد. می خواهید بخرید بخرید و خوب هم هست ولی این اداها و این شوق و شعف ها برای چیست؟ اگر یک زمانی به واسطه ساخت یک هواپیما در حد و اندازه های استاندارد بین المللی شور و شعف داشتید این توجیه دارد. (4125765) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۳:۵۶:۰۸
40 سال پیش ورود طیاره های فوق مدرن به ایرلاین ملیمون یه اتفاق روزمره و عادی بود... (4125768) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۴:۰۳:۲۰
اگریک مسئول تمام مردم را عوام بنگردوفکرکند که می شود با تبلیغات برای دوره بعدی رای جمع کند سخت دراشتباه است .ورود یک ایرباس که خدا می داند ...... است فقط یک بازی تبلیغاتی وانتخاباتی است.... (4125786) (alef-11)
 
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۴:۳۱:۴۶
انهایی که می گویند اب خوردن ما هم دست کدخداست......بدانند فقط باید بر خدا توکل کرد (4125861) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۴:۴۶:۵۲
این فقط برای نشان دادن اثرات برجام بود و بس چون بعضی ها میگفتند که برجام نتیجه نداشته و مذاکرات خرید به بن بست میرسه هواپیما نمیدن برای دیدن اثرات برجام هواپیما نمونه خوبی بود... (4125911) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۴:۵۷:۴۹
اقای توکلی کاش اشاره میکردید که بخشی از این استقبال پر هیاهو برای پاسخ دادن به منتقدان برچام است که می گویند برجام هیچ چیز نداشته ات و فقط امتیاز دادیم (4125931) (alef-11)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۵:۵۵:۰۱
خب در این 35 سال اولین هواپیمای نویی بود که خریدیم و ملت ایران دیدن . (4126039) (alef-11)
 
کارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۳۰ ۱۸:۵۱:۱۸
در دولت قبل که برای ورود ایرباس امارتی جماعت رفتن استقبال
حداقل این یکی که مال خودمونه (4126335) (alef-13)
 
محمدریحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۰۱ ۱۹:۵۹:۴۶
سلام.به نظر میرسداین اعمال ورفتار بعضی مسولان برای نشان دادن اثرات برجام به منتقدان آن توافق باشدوگرنه خوشحالی برای خرید هواپیما همانند خوشحالی یک بچه برای اسباب بازی است- (4127976) (alef-11)
 
ali tavakkol
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۰۱ ۲۱:۱۸:۵۷
دمت گرم حاج احمداقا . مقاله خوبی بود (4128054) (alef-11)
 
کتولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۱-۰۲ ۰۴:۲۰:۱۶
غیر از اینکه این نوع واکنشها نوعی خودباختگی است. ضرر بزرگتر این اعمال، تغییر ذائقه هاست. ذائقه هایی که باید عادت کند با افتخارات ملی شیرین شود متاسفانه با این چیزها شیرین میشود. (4128297) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.