نظر منتشر شده
۱۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 306943
اولین هشدار سازمان دیدبان شفافیت و عدالت؛
نامه توکلی به شریعتمداری: محصولات پتروشیمی از بورس خارج نشود/ دولت از مظان اتهام بیرون بیاید
بخش خبری الف، 12 آبان 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۷
احمد توکلی ، رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد "دیدبان شفافیت و عدالت"، طی نامه ای به محمد شریعتمداری معاون رئیس جمهور نسبت به تلاش وزارت صنعت و معدن و تجارت برای خارج شدن محصولات پتروشیمی از بورس هشدار داد.

متن این نامه به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر شریعتمداری
معاون محترم ریاست جمهور و جانشین رئیس ستاد هدفمندی یارانه­‌ها
سلام علیکم
وزارت صنعت، معدن و تجارت مدت هاست خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا را پیگیری میکند. بعد از نامه مورخ ۴/۶/۱۳۹۴ آقای نعمت زاده به معاون اول محترم، جلسه مورخ ۳۱/۰۶/۱۳۹۴ کارگروه تنظیم بازار به ریاست جنابعالی، به مصوبه مورخ ۰۶/۰۷/۱۳۹۴ منجر شده است. در این باره توجه شما را به نکات زیر جلب میکنیم :

۱-سیر ماجرا
چنان که مطلع هستید در سال ۱۳۹۰ پس از اعتراضات زیاد به رانت ویژه ای که تولیدکنندگان پتروشیمی از آن برخوردار بودند، سرانجام در۲۸/۱۲/۱۳۹۰ ستاد هدفمندی یارانه ها عرضه مجصولات پتروشیمیایی در بورس را اجباری میکند. متاسفانه برخلاف مقررات قانونی، در تاریخ ۱۲/۰۴/۱۳۹۳ قائم مقام وزیر صمت در امور تجارت طی نامه شماره ۸۵۵۱۴/۶۰ به مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران، مقرراتی را حسب نظر وزیر ابلاغ میکند. در قسمتی از این مقررات غیرقانونی آقای خسروتاج به تولیدکننده اجازه میدهد اگر در دو مرحله متوالی عرضه کالایش بی مشتری ماند میتواند آن را خارج از بورس بفروشد. ۱۰ ماه بعد در تاریخ ۱۶/۰۲/۱۳۹۴ در جلسه دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار درخواست وزیر صمت برای مخیر شدن تولیدکنندگان پتروشیمی بین عرضه در بورس و بیرون بورس مطرح میشود. جلسه، کار غیرقانونی آقای خسروتاج را موجب "فرار از شفافیت موجود در بازار بورس برای عده ای" از تولیدکنندگان دانست. و تمام اعضای حاضر جز نماینده وزاررت صنعت معدن و تجارت با درخواست مخالفت کردند. استدلال کارشناسی به این جمع بندی رسید که "به منظور جلوگیری از ایجاد رانت برای افرادی خاص و امکان پایش عملکرد این شرکت ها، عرضه در بورس در حال حاضر بهترین گزینه خواهد بود" غیر از استدلال کارشناسی، استناد دبیرخانه به بسته ضد رکود مصوب دولت بود که در بند بعد خواهد آمد.

پس از دستور غیرقانونی قائم مقام وزیر، عرضه محصولات پلیمری در بورس از ۶۹ درصد تولید در ۵ ماه نخست ۹۳ به ۴۱ درصد تنزل میکند. وزیر صمت مجددا در تاریخ ۰۴/۰۶/۱۳۹۴ از معاون اول درخواست میکند که اجازه داده شود بخشی از تولید در بازار آزاد فروخته شود. درخواست به ستاد تنظیم بازار ارجاع میگردد. در جلسه مورخ ۳۱/۰۶/۹۴ وزیر در دفاع از نظر خود عرضه در بورس را خاص کشورهای کمونیستی میخواند و معاذیری مانند عدم تأمین در حجم پائین از طریق بورس و ایجاد فضای سوءاستفاده دلالان بیان میدارد. وزارت اقتصاد این کار را عقبگرد میخواند و دبیرخانه ستاد طی گزارشی بازار محصولات پتروشیمی را انحصاری اعلام میکند و میگوید اگر این تصمیم گرفته شود باید بر اساس دستورالعمل مورخ ۲۵/۰۵/۹۳ دولت مشمول مقررات تنظیمی و قیمتگذاری شوند. در انتها نیز اعلام میدارد که تولیدکنندگان خوراک خود را با ارز مبادله ای معادل ۲۲۸۵ تومان دریافت میکنند و با ارز آزاد میفروشند. سرانجام ستاد با قبول اصل پیشنهاد وزیر کارگروهی را مسئول اتخاذ تصمیم میکند. در عین حال کارگروه"تدوین مقررات، قیمتگذاری و نظارت بر محصولات پتروشیمیایی" تشکیل میدهد تا تمام فرایند تولید، توزیع، قیمتگذاری و صادرات را کنترل کند! این تصمیمات در ۰۶/۰۷/۹۴ ابلاغ میگردد.

۲- تعارض با قانون
ماده ۲۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم برخی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۹۳ مقرر میدارد :

"به منظور تنظیم مناسب بازار، افزایش سطح رقابت، ارتقای بهره وری شبکه توزیع و شفاف سازی فرایند توزیع کالا و خدمات، دولت مکلف است با رعایت قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، قیمت گذاری را به کالاها و خدمات عمومی و انحصاری و کالاهای اساسی یارانه ای و ضروری محدود کند".

این ماده در بورس به بهترین نحو قابل اجراست کما این که دولت در بسته ضد رکودی خویش مصوب ۱۹/۰۵/۹۳ هیأت وزیران که در تاریخ ۲۵/۰۵/۹۳ ابلاغ گردید، آورده است:

" ۱۲- قیمت‌گذاری کالاهایی که امکان پذیرش و خرید و فروش آنها در بورس انرژی یا کالا وجود دارد به جز کالاهای اساسی و انحصاری، ممنوع است. دستگاههای اجرایی ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه نسبت به پذیرش کالاهای مذکور در بورس مربوط اقدام نمایند. "

حالا برعکس این الزام، وزیر محترم میخواهد کالایی را که بیش از سه سال است که در بورس معامله میشده است، از بورس خارج سازد؛ بازگشت از اسلام به جاهلیت!

۳- تضاد خروج پتروشیمی ها از بورس کالا با سیاست های اقتصاد مقاومتی
سیاست های اقتصاد مقاومتی در مواردی که به افزایش سهم درآمدهای مالیاتی، جلوگیری از فعالیت­ها و زمینه های فسادزا، روان­سازی نظام توزیع و قیمت­گذاری، افزایش استاندراد و... اشاره دارد به وضوح در بورس کالا تجلی دارد. خروج محصولات از بورس کالا مصداق عدم شفافیت است که با سیاست­های اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

۴- عدم نظارت و عدم شفافیت
در شش ماهه اول ۱۳۹۴ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با حمایت­های وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودداری سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از ایفای وظیفه قانونی خویش در خصوص ثبات عرضه در بورس، میزان عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا کاهش داشته است، بر اساس محاسبات صورت گرفته شرکت­های پتروشیمی حداقل معادل ۱۴۰۰ میلیارد تومان محصول را خارج از بورس فروخته اند. حال انتظار میرود مسولان توضیح دهند خریداران در خارج از بورس چه کسانی بودند؟ محصول را با چه قیمتی از پتروشیمی­ها خریده اند؟ مالیات دریافتی دولت از این مجتمع ها به ازای فروش خارج از بورس چه میزان بوده است؟

۵- تبعات عرضه بخشی از محصول داخل بورس و بخشی خارج از بورس
در صورتجلسه ۰۶/۰۷/۱۳۹۴ذکر شده است تا کارگروهی تشکیل شود و دراین زمینه بررسی انجام دهد که درصدی از محصولات در داخل بورس و درصدی نیز خارج از بورس معامله شود. در این زمینه نکات زیر حایز اهمیت است:

·متاسفانه منطق این امر مشخص نیست. اگر وزارت صنعت معدن و تجارت تمام خریداران واقعی و نیازمند مصرف محصولات پتروشیمی را شناسایی کرده و از طریق بهین یاب جهت خرید به بورس معرفی میکند، پس این تقاضایی که در خارج از بورس وجود دارد بر چه اساسی شکل گرفته است؟

·جناب وزیر بارها بیان کرده اند که دلالان در بورس خرید می­نمایند. در حالی که تمام مشتریان را وزارت صمت از طریق نظام بهین یاب برای خرید معرفی میکند، اگر دلالان در بورس خرید میکنند، وزارتخانه باید پاسخگو باشد چون او متهم است نه مدعی.

· اطلاعات بورس این ادعای آقای نعمت زاده را که متقاضیان خرد متضرر میشوند، تأیید نمیکند. "اتحادیه سراسری تعاونی های تأمین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی" در نامه مورخ ۱۰/۰۴/۱۳۹۴ به رئیس جمهور این ادعا را رد کرده رسما مخالفت خود را با خروج پتروشیمی از بورس، اعلام میکند

· از لحاظ اقتصادی زمانی خرید محصول در خارج از بورس برای مشتری جاذبه دارد که قیمت در خارج بورس از قیمت بورسی کم تر باشد. حال اگر خریداران این انتظار را داشته باشند که در خارج از بورس با قیمت کمتری محصول را به دست آورند، چرا باید از طریق بورس خرید نمایند؟ و فروشنده هم از عدم شفافیت معاملات بیرون از بورس برای فرار مالیاتی و سوءاستفاده های دیگر بهره میگیرد، به این کار تمایل دارد. در این حالت عملا معامله­ای در بورس صورت نخواهد گرفت و دولت مجبور میشود بورس را تعطیل کند. از سوی دیگر اگر مجتمع های پتروشیمی با کاهش قیمت در خارج از بورس اقدام به فروش محصولات خود می نمایند چرا این عمل را در بورس انجام نمیدهند که شفاف و تحت نظارت باشد؟

·در صورتی که بخشی از محصول در بورس و بخشی در خارج از بورس معامله شوند، پتروشیمی ها میتوانند با کاهش عرضه داخل بورس و افزایش تقاضای احتمالی قیمت ها به طور تصنعی افزایش دهند. در این حالت قیمت سازی در بورس صورت خواهد گرفت و مصرف کنندگان واقعی متضرر خواهند شد و امکان برنامه ریزی تولید برای آنها از بین خواهد رفت و قراردادهای آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در این حالت قیمت بازارگر چه از قیمت بورسی کمتر است، ولی از قیمت رقابتی بالاتر خواهد بود. این سازوکار رانت عظیمی را ایجاد میکند که به صاحبان قدرت و ثروت خواهد رسید.

·در صورتی که این اتفاق رخ دهد قطعا سایر محصولات نیز تدریجا بورس را ترک خواهند کرد و زحمتی که در این چند سال کشیده شده است بی نتیجه خواهد ماند، شفافیت از بین خواهد رفت، تمام شرکت­ها باید تحت قیمت­گذاری دولتی قرار گیرند، هزینه های بازرسی افزایش خواهد یافت، نظام­های اطلاعاتی و آماری حاصل معاملات بورسی که میتواند به مدیریت بازار در زمان رکود و رونق کمک نماید نیز از بین خواهد رفت.

۶-عرضه در خارج از بورس
در بند دیگر صورتجلسه ۰۶/۰۷/۱۳۹۴ذکر شده است که عرضه محصولات در خارج از بورس صورت گیرد. ذکر این نکته ضروری است. در صورتی که قصد دولت این است که عرضه محصولات در خارج از بورس صورت گیرد باید توجه کرد که درآن صورت محصولات تحت قیمت گذاری دولتی قرار خواهد گرفت. و باید کارگروه سابق الذکر تشکیل شود که وظیفه اش پایش مستمر بازار و تصمیم گیری در این زمینه باشد. حال سوال این است مگر الان با وجود بورس این کار با هزینه بسیار کمتر و بدون آن که زمینه فساد تازه ای پیدا شود، انجام نمیگیرد؟ چرا باید یک تشکیلات جدید درست کرد و زمان و هزینه مضاعف برای آن صرف کرد و فساد را زمینه سازی کرد؟ رانت حاصل از این دخالت سالانه چقدر برآورد میشود و به جیب چه کساتی میرود؟ این کار تضاد آشکار با سیاست کاهش دخالت دولت در توزیع و سپردن کارها به سازوکارهای مردمی است. امری که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید شده و بخشی از سیاست های اعلامی دولت است.

۷-رانت ها نصیب چه کسانی شده است؟
کاهش عرضه محصولات در بورس پس از دستور غیرقانونی قائم مقام وزیر مسلما رانت زیادی را خلق کرده است. مقدار آن چقدر برآورد میشود و به جیب چه کسانی سرازیر شده است؟

۸-موضع تهمت
آقای نعمت زاده و منسوبانش مالک سهام زیادی از شرکت های پتروشیمیایی هستند. این نحوه برخورد اگر از روی منفعت طلیی نباشد، لااقل دولت را در مظان تهمت قرار میدهد. که موظف به اجتناب از آن است.

جناب آقای شریعتمداری!
با این اوصاف انتظار این است که :
·از خارج ساختن محصولات پتروشیمیایی از بورس اکیدا خودداری شود.
·رانت خواری حاصل از قانون شکنی های سابق الذکر و کاهش درآمد مالیاتی حاصل از این قانون شکنی ارزیابی شود و مسببان و مرتکبان به مراجع ذیربط معرفی گردند.

·سخنگوی محترم دولت به طور شفاف موضوع را توضیح دهد تا دولت از تهمت مبراء شود.»

احمد توکلی
رئیس هیأت مدیره سازمان مردم نهاد
"دیدبان شفافیت و عدالت"
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۱:۵۸:۳۶
رانت در پتروشیمی ممنوع ! (3296284) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۸:۲۰:۳۴
بورس فقط محل دلال بازی و رانت خواری عده ای شده است . برید تحقیق کنید تا بحال یک شرکت تولیدی موفق به خرید محصولات پتروشیمی از بورس نشده است و همه مجبورند که از دلالان بورس و کارگزارها خرید بکنند . (3297350) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۹:۳۳:۵۶
این مطلب درسته به اضافه اینکه باندهایی که در بورس تشکیل شده اجازه حضور غریبه را میان خودشان نمیدهند
درواقع اینها کسانی هستند که به اطلاعات نهانی شرکتها و عرضه ها و کارگزاران و برخی مسئولین بده بستان دارند
فقط در بازار اولیه بورس کمی عدالت اجرا میشه ولی بازار ثانویه عمدتا دست دلال ها میچرخه (3297529) (alef-13)
 
ابوالحسن-ع
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۲:۵۱:۱۳
جناب آقای دکتر توکلی خداقوت
از دست بعضی مسئولین باید گفت مارادونا را ول کن، غضنفر خودمان را بچسب. (3296455) (alef-13)
 
شهروند
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۲:۵۳:۰۸
با سلام

جای تاسف است که در مملکت به جایی رسیده ایم که وزیر سهامدار در صنایع پتروشیمی و صنایع خودرو برای هر دو صنعت در سطوح عالی مملکت تصمیم گیری می کند.برای یکی وام میلیاردی مصوب می کند و دیگری را از بورس خارج کرده و خواستار سوخت ارزان است.
اینها تخلفاتی است که در روز روشن و جلوی چشم مردم صورت می گیرد حال چه تصمیمات رانتی دیگری در پشت پرده گرفته می شود بماند !!!!!!!!!!!
راستی چرا به اینجا رسیدیم ؟ (3296463) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۴:۲۱:۰۲
کاملا موافقم. نباید دوباره بساط رانت گذاشته شود. (3296730) (alef-13)
 
جلیل پرویز
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۴:۳۱:۰۴
سلام و درود بر جناب دکتر توکلی

شما واقعا جالب تشریح نمودید .ولی اگر محصول شرکتی در بورس معامله نشد

راهش چیه
اینکه ما شنیدیم بعد از دو مرحله اعلام در بورس و نبود مشتری شرکت مربوطه می تواند خود اقدام به فروش نماید

این مسئله شفافیت ندارد.
ضمنا راجع به واگذاری ها ، مثلا پتروشیمی بیستون کرمانشاه نیز حساسیت نشان دهید
پرونده اش مطرح نمایید
کارشناسانی بفرستید با پرسنل صحبت کنند تا مشکلات آن بیان شود
آبی از نماینده های کرمانشاه گرم نمی شود

شما پرونده المهدی را دارید به جایی می رسانید.

اگر شماره تماس را برایم میل نمایید مفصلا شرح خواهم داد (3296772) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۵:۲۵:۳۹
اقای توکلی ادامه دهید شاید اقای هاشمی برای برکناری این وزیر کوتاه بیایند (3296921) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۵:۵۳:۴۵
آقاي توكلي ايكاش بجاي تكرار بر حرفهاي قبلي كمي به بورس نگاه كنيد. چند هزار ميليارد در بورس دود شد. علاوه بر اين اعتماد به بورس كه لازمه رشد يك كشور است از بين رفت. از همان زمان كه بحث خوراك پتروشيمي ها شروع شد بورد با كله سقوط كرد. (3297001) (alef-13)
 
سیدعلی
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۷:۳۶:۳۷
بورس!!! شما هم حرف 4 وزیر رو میزنید که نامه به رئیس جمهور زدن!!! باور بفرمایید نمیدانید که چه ثروتهای بر اساس همین نرخ 3 سنت گذشته بر روی هم تلنبار شد، کاش میدانستید تا عمق فاجعه را درک میکردید که چه کسانی و چه گروههایی چه منافعی بردند، نمیدانم دولتهایی که پتروشیمیها را به ثمن بخس فروختند (اینها اموال مردم بود نه دولت) چطور میخوان پاسخگو باشند (در اون دنیا، این دنیا که کسی پاسخگو نیست) هرچند ترکان خیلی تندروی میکنه ولی پاسخ بسیار جالبی به نامه 4 وزیر و همین ادعاهای کمک و نجات بورس دادن. به اونجا رجوع کنید، پاسخ خوبی خواهید گرفت (3297241) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۶:۰۴:۲۳
جناب توکلی جدا تبریک میگم بهترین محل را برای رسیدگی وبررسی انتخاب کرده اید خیلی ها دردشان خواهد گرفت وداستانها درست خواهد شد وارد سایت بعضی از پتروشیمی ها شدم اکثریت سهامداران را درج نکرده اند این ضعف ماده 4 قانون محاسبات است که عده ای خودرا به این شرکتها رسانده وکل امکانات دولت را در چند شرکت دیگر واین شرکتهای پتروشیمی قرار دادهاند وبدون هیچگونه نظارتی وبی سروصدا ثروت کشور را دردست گرفته اند واقعا باید بحال این کشور گریست شرکتهایی که کلا از امکانات بیت المال درست شده اند ولی دولتها از نظارت وشراکت دران محروم وحتی ظلم بزرگی به سازمان تامین اجتماعی وصندوق بازنشستگی وصندوقهای دیگر شده که پوششی باشند برای غارت عده ای حرفه ای وامکانات بازنشستگان هم دراختیار انها باشد شرکت خصوصی سازی سهام عدالت وسایر شرکتهایی که ماده 4 را دور زده اند ودر شرکتهای پتروشیمی جا خوش کرده وبلعکس شرکتهای پترو شیمی انها را بوجود اورده اند شما به مردم باید اعلام کنید که این شرکتها از بیتالمال است ولی دولتی نیست حیات خلوت ونوندانی صنایع ونفت وچند ین شرکت دولتی هستند که غارت میشوند کسی کاری با انها ندارد شاید اگر مالیاتی ویا سود سهم اندکی به دولت برسد (3297026) (alef-13)
 
سیدعلی
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۶:۴۲:۴۵
مخالف خرج محصولات پتروشیمی از بورسم ولی این بند رو متوجه نشدم:
" ۱۲- قیمت‌گذاری کالاهایی که امکان پذیرش و خرید و فروش آنها در بورس انرژی یا کالا وجود دارد به جز کالاهای اساسی و انحصاری، ممنوع است. دستگاههای اجرایی ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه نسبت به پذیرش کالاهای مذکور در بورس مربوط اقدام نمایند. "
چند سال پیش وقتی قیمتگذاری انجام نمی شد، به دلیل عدم امکان ورود پلی پروپیلن، قیمت این محصولات سر به فلک کشید و ادعاهاها هم امثال همین بندها بود که دولت نباید در قیمتگذاری ورود کند و نشانه اش همان شد که غضنفری وزیر وقت صمت گفتند که قیمت سطل خالی ماست بیشتر از ماست شده است. قانون وحی منزل نیست و در اقتصادی که تحریم شده و ورود این نوع محصولات با هزینه های هنگفت می باشد و فقط تولیدکنندگان داخلی چرخانندگان این بازارند، قیمتگذاری باید انجام میشد.
اگر تحریمها در عمل برداشته شوند و مصرف کنندگان محصولات پتروشیمی نیاز به صرف هزینه های زیاد جهت واردات نداشته باشند این قانون می تواند درست اجرا شود، همانطور که قبل از تحریمها اجرا میشد و برخی محصولات پتروشیمی داخلی اصلا خریدار داخلی نداشت (یا خلی کم بود) چون واردات به صرفه تر بود و .... (3297116) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۷:۲۱:۱۵
از نظر من جناب توكلي بهترين و سالم ترين نماينده مجلس هستند و چون أهل تهران هستم با وجودي در انتخابات نبودم ايشان را نماينده قابل اعتماد خود ميدانم و براي ايشان ارزوي سلامت و موفقيت در دفاع از حقوق ملت ايران و مردم تهران را دارمر (3297214) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۱۸:۰۹:۱۵
اقای توکلی عزیز توجه فرمایید اکثرپتروشیمی ها بابت رد دیون واگذارشده اند وبه بخش دولتی وشبه دولتی وخصوصی نیستند....ضمن اینکه صندوق های بازنشستگی که مالک اکثرپتروشیمی هاست وضعیت مناسبی ندارند بهتر است به مدیریت پتروشینی ها درنحوه ی واگذاری معترض باشیم ودرصورت امکان لغو واگذاری وخصوصی سازی واقعی نا چنین اعتراضاتی توجیه پذیر باشند (3297322) (alef-13)
 
شهروند عادی
۱۳۹۴-۰۸-۱۲ ۲۲:۲۲:۱۰
باسلام واحترام خدمت شما جناب آقای دکترتوکلی وبقیه همراهانت؛
درود برشما که ما را به نظام جمهوری اسلامی امیدوار کردید که بالاخره
بفهمیم مملکت اسلامیمان صاحبان ودلسوزانی دارد وبیشه ازشیر تهی نشده ولرزه براندام فاسدین وخائنین این کشور اسلامی انداخته اید. لطفا" منتشرکنید.ممنون ازهمه ی کارکنان دلاور مرد سایت الف (3297838) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۰۹:۱۷:۳۴
باسلام
به موارد بالا اضافه فرمائید:
آقای خسرو تاج در یک نامه دستوری، یک شبه(تیرماه 93) تکلیف کردند تمامی محصولات پتروشمی با نرخ جانی و بر مبنای دلار آزاد (متقاضی) در بورس و بازار عرضه گردد. و با این تصمیم بسیاری از صنایع پایین دستی را به روز سیاه نشاندند.
این در حالی است که خوراک صنایع مذکور کمتر از نرخ جهانی است. (3304353) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۸-۱۶ ۱۳:۳۸:۲۰
معنی سازمان مردم نهاد را هم فهمیدم.
تا وقتی این تناقضهای اساسی در ایران است مملکت به جایی نمی رسد. (3305067) (alef-6)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.