کد مطلب: 196342
«رای ممتنع همان رای مخالف است»
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۴۰
عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس می گوید رای ممتنع تفاوتی با رای مخالف ندارد و در کنار یکدیگر قرار می گیرند.
عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرآنلاین درباره رای ممتنع نمایندگان در جریان بررسی طرح ها و لوایح مختلف و همچنین بررسی صلاحیت وزیران گفت: در شرایطی که نماینده در جریان بررسی موضوعی برای موافقت به جمع بندی نرسد به عنوان مخالف رای خود را به صورت ممتنع و مخالف ارائه می کند.
عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس ادامه داد: حقیقت موضوع این است که رای ممتنع تفاوتی با رای مخالف ندارد و در کنار یکدیگر قرار می گیرند. وی افزود: در آیین نامه مجلس یه رای ممتنع اشاره شده است و نمایندگان به خوبی با این رای آشنا هستند اما این رای در حقیقت همان مخالفت با موضوع است که نمایندگان از آن استفاده می کنند.
مصری همچنین درباره این موضوع که آرا ممتنع تاثیر فراوانی در تعیین سرنوشت یک موضوع دارند، گفت: زمانی که نماینده برای موافقت با یک موضوع به جمع بندی نرسد از آرا ممتنع و مخالف استفاده می کند و رای ممتنع همان رای مخالف است که نام آن فرق دارد و نماینده به خوبی می داند که دادن رای ممتنع در حقیقت با موضوع مخالفت می کند.سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: رای ممتنع در آیین نامه داخلی مجلس آمده است و در شرایطی که نمایندگان بخواهند درباره آن تصمیم جدیدی را بخواهند اتخاذ کنند منع قانونی ندارد و کمیسیون تدوین آیین نامه می تواند این موضوع را بررسی کند.
وی همچنین درباره پخش زنده جلسات علنی مجلس گفت: مجلس از پخش زنده جلسات استقبال می کند و زمانی که جلسات مجلس به صورت علنی برگزار می شود موضوعی برای پنهان کردن وجود ندارد.
مصری درباره علنی شدن جلسات ساید نهادها همچون شورای نگهبان گفت: این موضوع در اختیار نهادهای مختلف است اما جلسات نهادهای دیگر به صورت علنی برگزار نمی شود و قانون اساسی زمانی که جلسات علنی نیست اجازه اعلام مباحث را نمی دهد.
چرا داستان بافی می کنید؟!!
رای ممتنع، ممتنع است! یعنی نماینده خود را از اظهار نظر منع کرده است و اصلا در درصد گیری به شمار نمی آید، همان طور که غایبان جلسه در رای گیری به حساب
نمی آیند!
شاید معنی واژه ممتنع جدیدا تغییر کرده است به مخالف! (1586098) (alef-10)
البته این یک طعنه است که رأی ممتنع همان رأی مخالفه! گفتن بلکه آییننامه خودش خودش رو اصلاح کنه و ممتنع واقعاً ممتنع بشه! (1586155) (alef-10)
رای ممتنع در درصدگیری به شمار می آید
وزیران باید 50 درصد بعلاوه یک رای موافق از کل رای ها را کسب کنن.(کل رای ها شامل موافق، مخالف و ممتنع)
پس رای ممتنع در کنار رای مخالف قرار می گیره و درصد آرا موافقو کاهش می ده. (1586293) (alef-10)
خوب اگر کسی به جمعبندی نرسیده در رای گیری شرکت نکند (1586410) (alef-10)
به نظر من دو تا رای ممتنع باید یک رای حساب بشه. (1586642) (alef-10)
آقاي مصري بفرمايند چرا راي بعضيها هميشه ممتنع است؟ يك فراكسيون تاسيس كنيد به نام فراكسيون ممتنعين.
اگر آبي موافق و قرمز مخالف باشد پس بيرنگ همان قرمز است/ (1586104) (alef-10)
سید علی حسینی
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۲۱:۴۰:۵۵
دو رأی با یک بلیط یا: رأی ممتنعی که به صندوق انداخته میشود ممتنع نیست
با اعلام نتایج بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، نتیجهای که در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حاصل شد این سؤال را برای من ایجاد کرد که فلسفهی حقوقی «یک رأی ممتنع» چه میتواند باشد. در پاسخ به این سؤال دو پاسخ به ذهن نابلدم رسید:
1. یکی اینکه قانونگذار مقرر کرده باشد که تمامی حاضرین یک جلسهی رأیگیری ملزم به انداختن رأی به داخل صندوق باشند و به همین خاطر کسانی که حجت عقلی و شرعی برایاشان مسجل و محقق نمیشود حق استفاده از رأی ممتنع را دارند تا بدینترتیب تعداد آراء مأخوذه با تعداد حاضرین در جلسه همخوانی و برابری داشته باشد.
2. دیگری اینکه اساساً یک نماینده یا شخص رأیدهنده (بهمثابه سوژهی تأثیرگذار و تعیینکنندهی سرنوشت) در صورتی که نتواند به حجت عقلی یا شرعی برسد، با استفاده از «بلیط رأی ممتنع» بتواند پیش وجدان خویش آسایش و آرامش داشته باشد؛ بهاینمعنا که مخالفت یا موافقت ناحقی را بر ذمهی خویش گردن نگرفته باشد.
حال با در نظر گرفتن هر یک از این دو حالت، موارد نقضغرض را برمیشمارم:
• در حالت اول، پرسشی که ایجاد میشود این است که: فلسفهی همخوانی و برابری داشتن تعداد حاضرین و تعداد آراء مأخوذه چه میتواند باشد؟ اگر فرض بگیریم که دلیل آن این است که موقع محاسبهی حدنصابِ «نصف بعلاوهی یک رأی»، تعداد حاضرین معیاری برای جمع کل باشد و بماند؛ آنوقت این پرسش ایجاد میشود که: چرا در جلسهی رأی اعتماد اخیر تعداد حاضرین 284 بود ولی در مورد برخی از وزرای پیشنهادی تعداد آراء مأخوذه 283 یا کمتر بود؟ اگر امتناع از رأی مخالف یا موافق دادن ضرورتاً انداختن «بلیط رأی ممتنع» به صندوق را بههمراه ندارد و آن را الزامی نمیسازد؛ پس اساساً انداختن این بلیط چه مقصود دیگری را قرار است حاصل آورد؟
• در حالت دوم، پرسش ایجاد شده این است که: آیا واقعاً استفاده از «بلیط رأی ممتنع» شخص رأیدهندهای را که به حجت عقلی و شرعی نرسیده و میخواهد از ذمهی رأی ناصواب برحذر باشد را به مقصود خود میرساند؟ پاسخ به این سؤال قطعاً منفی است؛ چراکه بههنگام احتساب حد نصابِ «نصف بعلاوهی یک رأی» بهعنوان معیار تعیینکنندهی سرنوشت رأیگیری، «هر رأی ممتنع» درحقیقت بهمثابه «یک رأی مخالف» شمارش میشود و این به این معنا خواهد بود که فرد بدون رسیدن به حجت عقلی و شرعی، «رأی مخالف دادن» را بر ذمهی خویش گردن گرفته است. در حقیقت، نه تنها هیچ امتناعی از رأیگیری صورت نگرفته است، بلکه او بهطور جبری و غیراختیاری (فقط و فقط) رأی مخالف داده است.
از مجموع بررسیهای فوق میتوان نتیجه گرفت:
• یک: رأی ممتنعی که به صندوق انداخته میشود ممتنع نیست؛ یعنی تنها آن حاضرینی موفق به «امتناع» میشوند که اساساً هیچ بلیطی به صندوق نیاندازند.
• دو: «یک بلیط رأی ممتنع» دو کارکرد دارد: اول، اینکه یک امتناع صوری و رفعتکلیفی است. دوم، اینکه «کارکردی» برابر با «یک بلیط رأی مخالف» دارد که قهراً کارکرد اول یعنی «رفع تکلیف» را ملغی میسازد.
• سه: «حد نصاب»ی که آراء «ممتنع» را در جمع کل خود (تنها در طرف «مخالف») ملحوظ دارد یک «حد نصاب»ِ حقیقی از نیات واقعی رأیدهندگان نیست.
• چهارم: رأی «ممتنع» یک نماینده از او سلب مسئولیت و رفع تکلیف نمیکند چراکه این رأی او درواقع بهعنوان رأی «مخالف» شمارش میشود، پس تکلیف از او ساقط نشده بلکه مسئولیت عقلی، حقوقی و شرعی این «خوانش» از رأی او بر عهده و ذمهی او خواهد بود و باقی خواهد ماند.
• پنجم: تنها راه امتناع واقعی نیانداختن رأی به صندوق است. آراء صندوق در چنین وضعی تنها متشکل از آراء موافق و مخالف «واقعی» و «حقیقی» خواهد بود؛ بهگونهای که درصد خطای ناشی از حذف آراء ممتنع از جمع کل قابل اغماض خواهد بود (چیزی حدود چند صدم یا دهم درصد). البته چنانچه قانونگذار (به هر دلیل) شمارش را منوط به ملحوظ داشتن آراء ممتنع بنماید، تأثیر این آراء بایستی بنا به نیت رأیدهندگان ممتنع محاسبه شود. در این صورت بایستی وزن درصدی آراء ممتنع بهتناسب درصد آراء موافق و مخالف به هر کدام از این دو افزوده شود؛ که در نتیجه «جهتگیری به نفع اکثریت» در این نوع محاسبه رعایت میشود؛ «جهتگیری به نفع اکثریت»ی که در حقیقت برآمده از نیت و خواست رأیدهندهی ممتنع است؛ چراکه او با دستنیافتن به حجت عقلی و شرعی، تصمیمگیری در مورد موضوع بهرآیگذاشتهشده را بر عهدهی رأی اکثریت سایر رأیدهندگان میگذارد.
در زیر برای ملموستر شدن استدلالات این بحث، پنج نوع محاسبه از حد نصابِ «نصف بعلاوهی یک رأی» را بههمراه فرمولهای هر یک ارائه مینمایم:
1. افزودن تعداد آراء ممتنع ریخته به صندوق به مجموع تعداد آراء مخالف (روشی که نتایج براساس آن اعلام شد):
کل حاضرین: 284؛ کل مأخوذه: 284؛ موافق: 142؛ مخالف: 133؛ ممتنع ریخته به صندوق: 9.
موافق به مأخوذه: 50%؛ مخالف به مأخوذه: 46.83%؛ ممتنع به مأخوذه: 3.17%.
موافق به حاضرین: 50%؛ مخالف بهعلاوهی ممتنع به حاضرین: 50%؛ درصد کل: 100%.
2. نیفزودن تعداد آراء «ممتنع ریخته» به مجموع تعداد آراء مخالف یا هر نوع احتساب دیگر:
کل حاضرین: 284؛ کل مأخوذه: 284؛ موافق: 142؛ مخالف: 133؛ ممتنع ریخته: 9.
موافق به مأخوذه: 50%؛ مخالف به مأخوذه: 46.83%؛ ممتنع به مأخوذه: 3.17%.
موافق به حاضرین: 50%؛ مخالف به حاضرین: 46.83%؛ درصد کل: 96.83%.
3. حذف آراء «ممتنع ریخته» یا «نریخته» از کل مأخوذه و احتساب درصد موافق و مخالف براساس جمع کل باقیمانده:
کل حاضرین: 284؛ کل مأخوذه: 284/275؛ کل باقیمانده: 275؛ موافق: 142؛ مخالف: 133؛ «ممتنع ریخته یا نریخته»: 9.
موافق به مأخوذه: 50%؛ مخالف به مأخوذه: 46.83%؛ ممتنع به باقیمانده: 3.27%.
سرشکن «خودبخودی» ممتنع برای موافق: 1.63%؛ سرشکن «خودبخودی» ممتنع برای مخالف: 1.53%.
موافق به باقیمانده: 51.63%؛ مخالف به باقیمانده: 48.36%؛ درصد کل: 99.99%.
4. افزودن سرشکن وزن درصدی آراء «ممتنع ریخته» بهتناسب درصد آراء موافق و مخالف به هر کدام از این دو:
کل حاضرین: 284؛ کل مأخوذه: 284؛ موافق: 142؛ مخالف: 133؛ «ممتنع ریخته»: 9.
موافق به مأخوذه: 50%؛ مخالف به مأخوذه: 46.83%؛ «ممتنع ریخته» به مأخوذه: 3.17%.
سرشکن وزن درصدی ممتنع در موافق: 1.585%؛ سرشکن وزن درصدی ممتنع در مخالف: 1.484%.
موافق و سرشکن به حاضرین: 51.58%؛ مخالف و سرشکن به حاضرین: 48.31%؛ درصد کل: 99.89%.
5. افزودن سرشکن وزن درصدی آراء «ممتنع نریخته» بهتناسب درصد آراء موافق و مخالف به هر کدام از این دو:
کل حاضرین: 284؛ کل مأخوذه: 275؛ موافق: 142؛ مخالف: 133؛ «ممتنع نریخته»: 9.
موافق به حاضرین: 50%؛ مخالف به حاضرین: 46.83%؛ «ممتنع نریخته» به حاضرین: 3.17%.
سرشکن «ممتنع نریخته» برحسب موافق: 1.585%؛ سرشکن «ممتنع نریخته» برحسب مخالف: 1.484%.
موافق به حاضرین و سرشکن به مأخوذه: 51.58%؛ مخالف به حاضرین و سرشکن به مأخوذه: 48.31%؛ درصد کل: 99.89%.
چیزی که در بالا مطرح و نشان داده شد، بهصورت زیر قابل جمعبندی است:
• اصل اساسی «امتناع» یک رأیدهنده «تمکین» او به «رأی اکثریت سایرین» و «واگذاری» حق خویش به ایشان در جهت «انتفاع متناسب اکثریت از امتناع او» میباشد.
• مطابق این اصل در شیوهی اول، حقوق «رأی ممتنع» نه در جهت انتفاع متناسب اکثریت، بلکه در جهت «انتفاع انحصاری مجموع آراء مخالف چه حداقل باشد چه حداکثر» خرج شده است.
• مطابق این اصل در شیوهی دوم، با اینکه «رأی ممتنع» در «جمع کل حاضرین» لحاظ شده ولی حقوق آن ظاهراً در هیچ جهتی خرج نشده است؛ درنتیجه بهسبب این بیطرفی و عدممداخلهی ظاهری، «نیت امتناع» که «تمکین به رأی اکثریت سایرین» و «انتفاع متناسب اکثریت از امتناع» میباشد برآورده نشده است.
• مطابق این اصل در شیوههای سوم، چهارم و پنجم «نیت امتناع» بهطور «عادلانه» محقق شده است؛ با این تفاوت که در میان این سه شیوه، تنها شیوهی سوم است که علاوه بر داشتن «مزیتهای نسبی» از «دقت» بالاتری نیز برخوردار است و میتوان آن را «امتناع عادلانه» نامید. «مزیتهای نسبی» این شیوه عبارتند از:
o عدم نیاز به ریختن رأی ممتنع به صندوق؛ که علاوه بر دقت بیشتر، صرفهجوییهایی نیز بههمراه دارد.
o عدم نیاز به محاسبههای پیچیده و چندگانه، چراکه سهم «انتفاع متناسب اکثریت» (و اقلیت) براساس «سازوکار»ِ حرکت آراء بر روی «طیف اکثریت – اقلیت» بهطور «خودبخودی» و برپایهی جمع آراء مأخوذه، تنظیم شده و به دو سوی «موافق» و «مخالف» بهنسبت «قدرالسهم» هریک افزوده میشود.
• به هر حال، در هر کدام از شیوههای سوم، چهارم یا پنجم؛ نکتهی حائز اهمیت این است که بهدلیل تقسیم «سهم امتناع» بین دوسوی موافق و مخالف (حتی اگر جمع این دو بهتنهایی از نصف جمع کل حاضرین کمتر باشد، مثلاً در مثال فوق از 284 نفر حاضر 142 نفر «ممتنع» داشته باشیم)، رأیگیری کماکان از «اعتبار عددی» و «اعتبار حدنصابی» برخوردار خواهد بود. دلیل اصلی این امر، تبعیت «سازوکار» حرکت آراء از منطق درونی و محاسبهپذیری «اکثریتمحور» میباشد که البته در شیوهی سوم به طبیعیترین شکل ممکن میسر میشود. (1586165) (alef-10)
درسته که رای ممتنع به معنای اظهار نظر نیست ولی اثر رای مخالف را میگذارد (1586170) (alef-10)
ممتنع يعني بي تفاوت نسبت به وظيفه اي كه مردم برعهده آنها قرارداده اند (1586188) (alef-10)
اگر ممتنع و مخالف یکی است و خاصیتی ندارد پس حذفش کنید که نه کارت مجزائی چاپ شود نه مردم منتظر شمردن بمانند! (1586257) (alef-10)
خب فقط رای «موافق» و «مخالف» بگذارید دیگه. رای ممتنع اگه همون معنی مخالف رو می دهد یعنی در آئین نامه کلمه ای هجو و بیهوده وجود دارد. (1586322) (alef-10)
اگر کارگر روز مزد را هم به جای این نمایندگان بنشانید می توانند رای ممتنع بدهند. (1586402) (alef-10)
راي ممتنع يك جور راي مخالف بدون مسئوليت پذيري درباره ي راي مخالف است! (1586440) (alef-10)
پس چرا تفسیر به رای می کنید اگر اینچنین است بگویید یا موافق یا مخالف اینقدر هم هزینه و وقت صرف چاپ برگه رای نکنید (1586509) (alef-10)
پس چرا اسمش را گذاشته اند ممتنع؟ (1586558) (alef-10)
علی عسک
۱۳۹۲-۰۵-۳۱ ۰۸:۲۷:۳۰
مخلف انقدر جسارت دارد که بگوید من با این موضوع مخالفم
اما کسانیکه رای ممتنع میدهند ادمهای کم جرات و و از منظر روحی ادمهای متزلزل و ترسو هستند که همیشه در تردید بسر میبرند (1586601) (alef-10)
اصل بر برائت است وسکوت نشان رضایت پس رای ممتنع همان رای مثبت است. (1586677) (alef-10)
رأی ممتنع نباید شمرده شود.رأی ممتنع یعنی رأی مرده.مردگان نباید برای زندگان تصمیم بگیرند. (1586737) (alef-10)
حسین ج
۱۳۹۳-۰۸-۰۸ ۱۱:۴۸:۱۵
سلام
وقتی فردی خود را به عنوان نماینده معرفی می کند و ادعا می کند می تواند برای یک منطقه در خصوص مسائل پیدا و پنهان و حتی مسائل کلان کشور اظهار نظر کند، چطور وقتی موضوعی بحث می شود و یا بحث رآی اعتماد و عدم اعتماد به نماینده در جلوی دیدگان وی روی می دهد، و حدود 2 ساعت، کمتر و یا بیشتر فقط در یک موضوع خاص صحبت می کنند؛ نمی تواند به یک جمع بندی برسد و نظر خود را به عنوان موافق و یا مخالف ابراز دارد. آیا این مسئله واقعاً منطقی به نظر می رسد.
من فکر می کنم نماینده باید بتواند در نهایت باید تصمیم بگیرد که موافق است یا مخالف (2460541) (alef-10)