نظر منتشر شده
۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 349342
انتشار تصاویر جدیدی از فیس لیفت دنا
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۹
دنا به‌عنوان سومین برند ایران‌خودرو پس از سمند و رانا در سال ۹۰ رونمایی شد درحالی‌که چیزی بیش از یک فیس لیفت کلی از سمند نبود. این خودرو قرار بود یک سال بعد به بازار عرضه شود که البته نشد و پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر قیمت‌گذاری سرانجام در اواخر سال ۹۳ وارد بازار شد.

به گزارش پدال، دنا به‌عنوان سومین برند ایران‌خودرو پس از سمند و رانا در سال ۹۰ رونمایی شد درحالی‌که چیزی بیش از یک فیس لیفت کلی از سمند نبود. این خودرو قرار بود یک سال بعد به بازار عرضه شود که البته نشد و پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر قیمت‌گذاری سرانجام در اواخر سال ۹۳ وارد بازار شد. دنا هرچند درواقع همان سمند بود اما در نمای جلو، عقب و داخل تغییرات کاملی را تجربه کرده بود؛ از همان ابتدای معرفی این خودرو انتقاداتی به طراحی آن و خصوصاً قسمت جانبی مطرح شد. زیرا درحالی‌که نمای جلو و عقب به‌طور کامل عوض‌شده بود، نمای جانبی غیر از تغییر دستگیرهٔ درها و حذف زه‌های جانبی هیچ تغییری نکرده بود. به همین دلیل نمای جانبی دنا به‌طور کامل نمای جانبی سمند را تداعی می‌کرد و با طراحی جلو و عقب هماهنگ نبود.

انتشار تصاویر جدیدی از فیس لیفت دنا
به‌این‌علت ایران‌خودرو هرچند دیر ولی دنا را به اتاق عمل برده و مورد جراحی زیبایی قرارداد. چندی پیش تعدادی تصاویر بی‌کیفیت و ناقص از دنای جدید به بیرون درز کرده بود اما به‌تازگی تصاویر جدید و واضحی منتشرشده است که جزئیات و تغییرات آن را بیشتر نمایان می‌کند. آن‌طور که در تصاویر مشخص است عمده تلاش طراحان ایران‌خودرو در این فیس لیفت معطوف به تغییر نمای جانبی، یعنی جایی که بیشترین انتقادات را دریافت کرده بود شده است.

انتشار تصاویر جدیدی از فیس لیفت دنا
در دنا قالب درها به دلیل تغییر دستگیرهٔ درها به‌طور کامل تغییر کرده بود اما بااین‌وجود درحالی‌که برای تغییر قالب‌ها هزینه شده بود اما فرم کلی درها هیچ تغییری نسبت به سمند نداشت. به همین دلیل در نمونهٔ فیس لیفت شده، ایران‌خودرو به‌طور کامل درها را تعویض و از نو طراحی کرده است. به‌طوری‌که یک خط مورب در قسمت بالایی کشیده شده و در قسمت پایینی درها نیز یک فرم تورفته و موازی با خط بالایی ایجادشده است. لچکی شیشه عقب هم‌تغییر کرده و کوچک‌تر شده است.

انتشار تصاویر جدیدی از فیس لیفت دنا

اما حجم تغییرات در نمای جلو و عقب بسیار اندک بوده و فقط به تغییر گرافیک و طراحی داخلی چراغ‌ها بسنده شده است. به‌نحوی‌که در بالای چراغ‌های جلو یک نوار LED تعبیه‌شده و به نظر می‌رسد به چراغ‌های دی لایت نیز مجهز شده باشد. نمای داخلی چراغ‌های عقب نیز تغییر کرده و از LED در آن‌ها هم استفاده‌شده است. البته قسمت میانی جلوپنجره و محل قرارگیری پلاک جلو هم به رنگ مشکی درآمده است.

درکل مجموعهٔ این تغییرات موجب شده که طراحی دنا تا حدودی به المان‌های طراحی روز دنیا نزدیک‌تر شود. هرچند همچنان به‌کارگیری رینگ‌های کوچک و قدیمی بیشترین لطمه را به طراحی آن زده است و واقعاً عجیب به نظر می‌رسد که ایران‌خودرو بازهم اقدام به طراحی و استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر و جدیدتر در دنا نکرده است. در رابطه با نمای داخلی نیز آن‌طور که از تصاویر پیداست تغییر عمده‌ای در آن ایجاد نشده و دنای جدید با همان طراحی داخلی دنای فعلی تولید خواهد شد.

در بخش قوای محرکه با توجه به شنیده‌ها به نظر می‌رسد دنای جدید مجهز به موتور EF7 توربوشارژر که در حال حاضر بر روی سورن ELX نصب‌شده است باشد. این موتور طبق اعلام ایران‌خودرو قادر بتولید 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور است. حداکثر سرعت و شتاب صفرتا صد سورن ELX توربو 205 کیلومتر در ساعت و 10 ثانیه است که در دنا هم‌تغییر چندانی نخواهد داشت. مصرف سوخت آن‌هم به‌صورت ترکیبی 7.5 لیتر در صد کیلومتر است. همچنین احتمال عرضهٔ دنای فیس لیفت با گیربکس اتوماتیک نیز در آینده وجود دارد که شاید از نوع AMT باشد.

انتشار تصاویر جدیدی از فیس لیفت دنا
البته در نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو که سال گذشته برگزار شد، ایران‌خودرو نمونه‌ای از دنای فعلی را با موتور EF4 توربوشارژر (نسخهٔ کوچک‌شدهٔ موتور EF7) به نمایش گذاشته بود. به همین دلیل احتمال عرضهٔ دنای جدید با این موتور نیز وجود دارد. این موتور 127 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست که دنای جدید با کدام موتور عرضه می‌شود هرچند که احتمال تولید با موتور EF4 توربوشارژر کمتر است. در رابطه با تجهیزات رفاهی و ایمنی هم طبق گفته‌ها احتمالاً محصول جدید ایران‌خودرو با تجهیزاتی چون سانروف، دوربین دید عقب، ایربگ های جانبی و… به بازار خواهد آمد که البته شاید به‌صورت آپشن سفارشی باشند.

انتشار تصاویر جدیدی از فیس لیفت دنا
درکل دنای جدید را می‌توان گامی روبه‌جلو برای صنعت خودروی عقب‌ماندهٔ ایران دانست که هرچند همچنان با خودروهای روز دنیا فاصلهٔ زیادی دارد اما حرکتی مثبت از سوی بزرگ‌ترین خودروساز ایران محسوب می‌شود. دنای جدید که فعلاً با کد X409 شناخته می‌شود، احتمالاً با نام دنا ELX به بازار عرضه خواهد شد و قیمت آن نیز با توجه به حجم تغییرات و همین‌طور قیمت 42 میلیون تومانی دنای فعلی به نظر می‌رسد کمتر از 50 میلیون تومان باشد.
 
کلمات کلیدی : تصویر خودرو
 
azad
Germany
۱۳۹۵-۰۲-۱۱ ۱۰:۴۵:۳۱
سلام :من درسال 94 یکعدد از این خودرو(دنا) خریدم وتا برج 10(دیماه) آنرا نگهداشتم .علیرغم موتور خوب واتاق شکیل وزیبا داخل آن بسیار کم جا است وسرنشینان آن در مسافتهای طولانی دچار پادرد میشوند! وبا اینکه ضعفهای آنرا گفتیم وبر شمردیم، متاسفانه اراده وهمیتی یرای اصلاح وجیران آن ندیدم وبالاخره آنرا فروختم ویک ال90 خریدم . البته این نیز ضعفهایی دارد لیکن بمراتب راحت تر وبهتر از دنا است. (3675027) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۱ ۱۱:۰۶:۵۲
دیروز توی مسافرت شمال بودیم توی راه به کررادت ترافیک شد و عموما در سربالایی ها اغلب خودروهایی که متوقف شده و مشکل پیدا کرده بودند خودروهای ایرانی نو بودند که متاسفانه صاحبان این خودروها هاج و واج مانده بودند و میگفتند خودروی ما صفر است چرا اینجوری شده ؟ در کل، قدیمیها میگویند خلایق هرچه لایق. اون موقع که به این ملت گفتند برای خرید خودرو وام میدیم همه با سر دویدند الان که خودرو خراب است و هزینه نگهداریش چندین برابر شده و از اون گذشته خودرو در رهن شرکت ایران خودرو و سایپاست و نمیشه فروخت و قسط هم باید بدهی در ضمن توی جاده ، شبانه هم باید بمانی . آری خلایق هرچه لایق (3675070) (alef-11)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۱ ۱۲:۱۷:۲۳
من هم یک مدل94 صفر گرفتم اما با کلی ایراد. برقی آن کلی ایراد داره و نرم افزارش هم هنگ میکنه. یه روز چراغ خاموش میشه یه روز آمپر بنزین و خلاصه بهتون بگم که دوستان ایراد زیاد داره و ایران خودرو از تامین قطعات اون عاجزه. واسه سه تا ایراد مثل لنت چرخ عقب و آنتن و تعمیر دکمه صندلی 16 روز توی تعمیرگاه یک ماشینو نگه داشتن آخرشم همه رو درست نکردن. همون سمند بهتره (3675209) (alef-11)
 
تبریزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۱ ۱۴:۳۲:۳۲
یه جوری گفتین فیس لیفت انگار یه خودروی مفهومی یا همون کانسپته! (3675510) (alef-11)
 
دنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۱ ۱۵:۲۱:۲۷
حیف این همه امکانات تو دنا هست الی دو سه چیز گیربکس اتوماتیک سانروف و فضای کم من خودم پارسال دنا داشتم ردش کردم جک جی ۵ اتوماتیک خریدم و راضی هستم (3675657) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۹-۱۵ ۲۲:۱۷:۵۴
خودروی خوبیه (4052314) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.