نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 349649
تفاوت روزي مردم با عدالت خدا چگونه سازگار است؟
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰
پرسشی که ممکن است ذهن بسیاری از مردم را درگیر کند این است که: آیا ایجاد تفاوت از نظر روزي در میان مردم با عدالت خداوند سازگاری دارد؟

به گزارش کیهان، در سوره نمل آیه ۷۱ می‌خوانیم: «والله فضل بعضکم علی بعض فی الرزق» (خداوند بعضـی از شـما را بر بعضی دیگر از نظر روزي برتري داد)

در اینجـا این سؤال پیش می‌آیـد که آیـا ایجـاد تفـاوت و اختلاف از نظر رزق و روزي در میـان مردم با اصول عـدالت پروردگار و مساواتی که باید بر نظام جوامع بشري حاکم باشد، سازگار است؟

در پاسخ این سؤال باید به دو نکته دقیقًا توجه داشت:

۱ـ بــدون شـک اختلافی کـه در میـان انسان‌هـا از نظر بهره‌هـاي مـادي و درآمـدها وجـود دارد قســمت مهمش مربـوط بـه تفـاوت اسـتعدادهاي آنهـا است، این تفـاوت اسـتعدادهاي جسـمانی و روحـانی که سرچشـمه تفاوت در کمیت و کیفیت فعالیت‌هاي اقتصادي می‌شود بهره بعضی را بیشتر و درآمد بعضی را کمتر می‌کند. البته تردیدي نیست که گاهی صـرفا حوادثی که از نظر ما جنبه تصادف دارد سبب می‌شود که بعضی به مواهب بیشتري دست یابند، ولی اینها را می‌توان امور اسـتثنائی شـمرد، اما آنچه پایه و ضابطه اصـلی در غالب موارد است، همان تفاوت در کمیت یا کیفیت تلاش‌ها است (البته موضـوع بحث مـا یـک جـامعه سـالم و خـالی از اسـتثمار و بهره‌کشـی‌هاي ظالمـانه است، نه جوامـع منحرف که از قـوانین آفرینش و نظام انسان برکنارند).

حتی کسـانی را که گـاهی مـا آنها را انسان‌هاي بی‌دست و پا و بی‌عرضه‌اي می‌پنـداریم و از اینکه درآمـدهاي قابل ملاحظه‌اي دارند تعجب می‌کنیم. اگر با دقت بیشتري در جسم و روان و اخلاق آنها بیندیشـیم و قضاوت‌هایی که از مطالعات سـطحی سرچشمه می‌گیرد، دور بیفکنیم، خواهیم دید که آنها غالبا نقطه قوتی داشـته‌اند که به جایی رسـیده‌اند.

به هر حال این تفاوت درآمدها از تفاوت اسـتعدادهایی سرچشمه می‌گیرد که آن هم نیز از مواهب الهی است، ممکن است در پاره‌اي از موارد اکتسـابی باشـد ولی در پـاره‌اي از موارد نیز قطعـا غیراکتسـابی است، بنابراین حتی در یک جامعه سالم از نظر اقتصادي نیز تفـاوت درآمـدها غیرقابـل انکـار است، مگر اینکه بتوانیم انسان‌هـاي قـالبی هم شـکل و همرنگ و هم اسـتعداد بسازیم که هیـچگونه تفاوتی با هم نداشته باشند و تازه اول دردسر و مشکلات است!.

۲ـ بـدن یـک انسـان، یـا انـدام یک درخت، یا یک بوته گل را در نظر بگیریـد، آیا امکان دارد این ساختمان موزون با تساوي میان اعضاء و اندام‌ها، از هر نظر پیدا شود؟ آیا قدرت مقاومت و استعداد ریشه درختان می‌تواند با گلبرگ‌هاي لطیف شکوفه‌ها، و استخوان پاشـنه پا با پرده‌هاي ظریف شبکیه چشم از هر نظر یکسان باشد؟ و اگر ما بتوانیم آنها را یکسان کنیم آیا فکر می‌کنید کار صحیحی انجام داده‌ایم؟! اگر از «شعارهاي» کاذب و خالی از «شعور» بگذریم، فرض کنید ما یک روز بتوانیم همان انسان هاي قالبی و خیالی از هر نظر بسازیم و مردم کره زمین را هم شکل و هم قواره و هم‌ذوق و همفکر و همسان از هر نظر پر کنیم.

آیا آن روز زندگی خوبی نصـیب انسان‌ها خواهد شد؟ مسلما نه، جهنمی پیدا می‌شود که همه در آن در زحمت خواهند بود، همه به یک سو حرکت می‌کننـد، همه یک چیز می‌خواهنـد همه یک پست می‌طلبنـد، همه یک نوع غـذا را دوست دارنـد، و همه می‌خواهند یک کار واحد انجام دهند.بـدیهی است خیلی زود عمر چنین زنـدگی پایان می‌یابد و به فرض باقی بماند زندگی خسـته‌کننده بی‌روح و یک نواختی خواهد بود که چندان تفاوتی با مرگ ندارد.

بنـابراین وجـود تفـاوت در اسـتعدادها و آنچـه لازمه این تفـاوت است، براي حفـظ نظـام جـامعه و حـتی براي پرورش اسـتعدادهاي مختلف، نهایت لزوم را دارد، و شعارهاي کاذب هرگز نمی‌تواند جلو این واقعیت را بگیرد.

اما مبادا این سـخن را چنین تفسـیر کنید که ما جامعه طبقاتی و نظام اسـتثمار و اسـتعمار را با این سـخن توجیه کرده و می‌پذیریم، نه، هرگز، منظور تفاوت هاي طبیعی است و نه مصـنوعی و تفاوت هائی است که در عین حال مکمل یکدیگر و معاون یکدیگر بوده باشند، نه سدي بر سر راه پیشرفت یکدیگر ایجاد کنند و به تجاوز و تعدي بپردازند.

اختلاف طبقاتی (توجه داشـته باشـید منظور از طبقات همان مفهوم اصـطلاحی آن یعنی طبقه اسـتثمار‌کننده و اسـتثمار شونـده است) هرگز موافق نظـام آفرینش نیست، آنچه موافق و هماهنـگ نظام آفرینش است، تفاوت اسـتعدادها و تلاش‌ها و کوشش‌ها است و میان این دو از زمین تا آسمان فرق است و به تعبیر دیگر، تفاوت اسـتعدادها بایـد در مسـیر سازنـده به کار افتـد، درست مانند تفاوت ساختمان اعضاء یک بدن، یا اندام یک گل، آنها در عین تفاوت معاون یکدیگرند، نه مزاحم یکدیگر.

کوتاه سخن اینکه: نباید تفاوت استعدادها و درآمدها باعث سوء‌استفاده در راه ایجاد جامعه طبقاتی گردد. و به همین دلیل در پایان آیه مورد بحث می‌فرماید: «آیا آنها نعمت خدا را انکار می‌کنند» (أَفَبِنِعْمَةِ اللَّهِ يَجْحَدُونَ اشـاره به اینکه این تفاوت‌هـا در صورت طبیعیش (نه صورت مصـنوعی و ظالمـانه) از نعمت‌هـاي خـدا است که براي حفـظ نظام مجتمع بشري ایجاد شده است.

قرآن کریم در سوره زخرف آیه ۳۲ فلسفه تفاوت استعدادها و معیشت‌های مردم را چرخش جامعه و تعاون اجتماعی بیان کرده و می‌فرماید: آیا آنان رحمت پروردگارت را تقسیم می‌کنند؟! ما معیشت آنها را در حیات دنیا در میانشان تقسیم کردیم و بعضی را بر بعض دیگر برتری دادیم تا یکدیگر را مسخر کرده (و با هم تعاون نمایند) و رحمت پروردگارت از تمام آنچه جمع آوری می‌کنند، بهتر است.
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۴:۰۰:۳۴
مبنای عدل الهی
---
عدالت خداوند در برخورد با بشر با حساب و ارزیابی مبتنی بر علم و حکمت الهی بر مبنای اصل قرآنی :« و أن لیس للانسان الا ما سعی...»( آیه 39 سوره نجم) استوار است و ارتباطی به برابری بی منطق در همه چیز ندارد.
آیه ی فوق تلاش عملی و فکری انسان را مبنای عدل الهی در داد و ستدهای خداوندی قرار داده است.
نتایج بازده مثبت و منفی تلاش و داد و ستدهای بشری با عدل عالمانه و حکیمانه الهی در قیامت محاسبه می شود و نتایج مثبت و منفی این بازده در دنیا به نوع تلاش و داد و ستد انسان و شرایط طبیعی و غیر طبیعی تلاش و داد و ستد و محیط آن وابسته است که برای پاداش و مجازات در قیامت به محاسبه گذاشته می شود.
احیانا طبق مقتضای علم و حکمت الهی تلاش و داد وستد انسان در دنیا نیز آثاری از پاداش و مجازات الهی خواهد داشت ، که طبق محاسبات خداوندی و نهان از علم و آگاهی بشر، در موقعیت مناسب آشکار می گردد. (3677572) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۴:۱۹:۰۶
این تحلیل شما با زندگی واقعی مردم جور نیست
تحلیل شما شبیه داستانهای تخیلی میمونه
یعنی جوان بیست ساله مازراتی سوار که پدرش یقه سفیده و ماهی شصت میلیون فقط پول تو جیبی میگیره استعداد داره ولی مهندس بیکار مملکت استعداد نداره (3677630) (alef-11)
 
کامیاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۲ ۱۵:۱۴:۲۹
این جملات تکراری را از دهان بسیاری شنیده ایم و خود نویسنده نیز قطعا همانند دیگران در ذهن و باور و اندیشه خود به این باور رسیده است که نمی تواند برای این تفاوت ها دلیل قانع کننده ای بیاورد چرا که این دلایل ساخته خود بشر است و به نوعی دوست دارند عدلی که به خداوند متعال نسبت می دهند توجیه کنند اما متاسفانه چون به معنا و مفهوم عدالت الهی اشراف ندارند به نوعی خطا رفته و کار را بدتر می کنند.

به همین دلیل توصیه می کنم دوستان بزرگوار بجای توجیه غیر منطقی عدل الهی، به آن نپردازند چرا که به شک و تردید در باره عدالت خداوند دامن می زنند.

هر چند میدانم که سایت محترم الف اینگونه کامنت ها را منتشر نمیکند اما محض اطلاع کارشناسان سایت خواستم عرض کنم که اینگونه مطالب بیشتر آسیب رسان است ... (3677789) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.