نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 249046
عاقبت مذاکرات و وزارتخانه بدون وزیر!
لابه لای صفحات سیاسی روزنامه ها
بخش داخلی الف؛ 24 آبان 93
۲خبر از ۲تمدید! اولی اقدام اوباما در تمدید تحریم‌های اضطراری علیه ایران و دومی اظهارنظر صریح روس‌ها درباره عدم توافق ایران و ۱+۵ تا ۳ آذر( ۲۴نوامبر) و احتمال تمدید مذاکرات! این دو خبر هر دو از تمدید می‌گویند و اتفاقا هر دو تمدید به معنای «تحریم» است.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۱۹
اگرچه امروز خبر فوت مرتضی پاشایی، خواننده پاپ؛ تقریبا در تمام روزنامه ها یکی از اخبار نیم تای اول را به خود اختصاص داده بود اما خبرهای اصلی حوزه سیاسی هنوز هم حول محور مذاکرات هسته ای و آخرین وزیر پیشنهادی علوم قرار داشت.

روزنامه های اصلاح طلب آفتاب یزد و آرمان تیتر یک خود را به موضوع انتخاب احمدی آشتیانی برای وزارت علوم اختصاص دادند و روزنامه ایران هم در گزارش شماره یک خود به تاریخچه وزرای علوم پیشنهادی دولت یازدهم و بررسی نظر کارشناسان درباره این موضوع پرداخته است. این روزنامه طبق نقل قول ایسنا از زبان کمال الدین پیرموذن اینگونه مطرح کرده است: «در برهه‌ای که در حال انجام مذاکرات هسته‌ای هستیم برای افزایش چانه‌زنی نیاز به انسجام داخلی بیشتر میان مجلس و دولت داریم. لذا امیدوارم با انتخاب آقای دانش‌آشتیانی، یار دولت در افزایش قدرت چانه‌زنی باشیم»
این درحالی است که آفتاب یزد با تیتر جنجالی « سهم خواهی تندورها از وزارت علوم» گزارشی تهیه کرده که در آن می گوید که افرادی در مجلس مانع از معرفی آشتیانی برای تصدی وزارت علوم بوده اند. روزنامه آرمان هم اظهار نظر نمایندگان بازدیدکننده از نمایشگاه مطبوعات را درباره گزینه پیشنهادی وزارت علوم درقالب یک گزارش کنارهم جمع کرده است.

اما آنچه از گمانه زنی ها راجع به احمدی آشتیانی، جدیدترین گزینه پیشنهادی وزارت علوم به نظر می رسد این است که رویکرد نمایندگان به وی مانند رویکرد دولت به این وزارتخانه هیچ تغییری نکرده است.

تیتر دوی سیاسی روزنامه های فوق درباره مذاکرات هسته ای به خبر اصلی روزنامه های اعتماد و جوان تبدیل شده است. جوان با تیتر «۳سناریوی مذاکرات تا ۳ آذر» از سه احتمال ، تجدید دوباره توافق ژنو، توافقی مثل ژنو ویا توافق کلی و بحث بر سر جزئیات کامل گزارش جامعی ارائه داده است. جوان می گوید که کری در دیدار با وزیرامورخارجه اردن دومرتبه از لفظ «انتخاب» استفاده کرده است که خود تاکیدی بر گفته کارشناسان مبنی بر برطرف شدن اختلافات و رسیدن به مرحله انتخاب دارد. اعتماد نیز احتمال توافق موقت را قوی تر دانسته و درمصاحبه ای تفصیلی با داوود دانش جعفری به این موضوع و همچنین وضعیت اقتصادی دولت یازدهم پرداخته است. دانش جعفری در این مصاحبه به اعتماد می گوید: «برداشت من اين است كه لغو تحريم ها به زودي محقق نخواهد شد. البته ممكن است گشايش هايي در مشكلات كنوني ناشي از تحريم ها صورت گيرد، ولي لغو رسمي تحريم ها با يك فرآيند طولاني همراه است»
به نظر می رسد حامیان مذاکره با غرب با گذشت مدتی طولانی از شروع مذاکرات اکنون به این نتیجه رسیده اند که نه تنها مذاکره با آمریکا موجب برچیده شدن کامل تحریم ها نخواهد شد بلکه حتی ریشه تمام مشکلات جامعه ایرانی را هم نباید مرتبط درتحریم ها جستجو کرد. موضوعی که رئیس جمهور نیز به آن اشاره کرده است.

طبق گفته روزنامه وطن امروز که نوشته است: « ۲خبر از ۲تمدید! اولی اقدام اوباما در تمدید تحریم‌های اضطراری علیه ایران و دومی اظهارنظر صریح روس‌ها درباره عدم توافق ایران و ۱+۵ تا ۳ آذر( ۲۴نوامبر) و احتمال تمدید مذاکرات! این دو خبر هر دو از تمدید می‌گویند و اتفاقا هر دو تمدید به معنای «تحریم» است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته است قانون موسوم به «وضعیت ملی اضطراری» که تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را دست کم تا یک سال دیگر پابرجا نگاه می‌دارد، تمدید کند. اوباما روز چهارشنبه(۲۱آبان) به کنگره اعلام کرد «از آنجا که روابط ما با ایران هنوز به حالت عادی باز نگشته است» وضعیت فوق‌العاده را درباره ایران برای سی و ششمین سال تمدید می‌کند. وضعیت فوق‌العاده را جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۷۹ در پاسخ به تسخیر سفارت سابق آمریکا در تهران اعلام کرد. از آن زمان تاکنون، رؤسای جمهور آمریکا در نوامبر هر سال این وضع را مرتبا تمدید کرده‌اند. به گزارش نشریه «یواس‌ا‌ی تو دی» در حال حاضر ۳۰ مورد وضع فوق‌العاده تحت لوای قانون «وضعیت ملی اضطراری» برقرار است»
بر همین اساس روحانی در دیدار با بازرگانان ایرانی و آذربایجانی گفت که از فشار تحریم آموختیم که کشورهای غربی قابل اعتماد نیستند و در روز فشار و خطر وتحریم به بهانه های اندکی طرف مقابل خود را رها می کنند و حتی منافع خود را هم زیرپا می گذارند.

درهمین رابطه روزنامه «دنیای اقتصاد» هم تیتر یک خود را به مبحث تحریم ها اختصاص داده و در گزارشی به مناسبت نزدیک شدن مذاکرات به دور حساس گزارشی به چگونگی اعمال و لغو تحریم ها و چالش اوباما و کنگره دراین رابطه پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا علیه ایران را در یک دیدگاه کلی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: تحریم‌هایی که توسط کنگره وضع شده‌اند؛‌ و تحریم‌هایی که بر اساس دستورهای اجرایی رئیس‌جمهور وضع شده‌اند. تحریم‌هایی که بر اساس دستور اجرایی رئیس‌جمهور وضع شده‌اند، عمدتا ناشی از اختیاراتی هستند که قانون اختیارات اضطراری اقتصادیبه رئیس‌جمهور می‌دهند. براساس این قانون،‌ رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند هر زمان که وضعیت اضطراری را در رابطه با یک کشور تشخیص دهد، محدودیت‌هایی را در رابطه با آن اعمال کند. ایالات‌متحده آمریکا از مارس ۱۹۹۵از این اختیار در رابطه با ایران استفاده کرده است و چنین وضعیتی را در خصوص ایران اعلام کرده است. از آنجایی که این اختیار‌ برای یک سال مورد استفاده قرار می‌گیرد، از آن زمان تا کنون، همه ساله اعلام این وضعیت تجدید شده است. نمونه‌هایی از دستورهای اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا که با استفاده از این اختیار صادر شده‌اند.
جدا از آن دسته از دستورات اجرایی که رئیس‌جمهور به ابتکار خود صادر کرده است، یک‌سری دستورات اجرایی دیگر نیز صادر شده‌اند که مبتنی بر مصوبات کنگره هستند یا متعاقبا در مصوبات کنگره تایید شده‌اند و لذا رئیس‌جمهور نمی‌تواند به تنهایی و بدون مجوز کنگره آنها را اصلاح نموده یا تغییر دهد.
 
۱۳۹۳-۰۸-۲۴ ۱۷:۰۱:۲۶
این روسها و چینی ها چرا از زندگی ما نمیرن بیرون ؟ (2489367) (alef-10)