نظر منتشر شده
۱۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 350142
وقتی"حیا و حجاب" نامحسوس گشت
بخش تعاملی الف - مهدی یاراحمدی خراسانی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۱۲


«همه ما باید در زمینه ی فرهنگی کار و تلاش و به‌گونه‌ای عمل کنیم که مسئله‌ای که از طریق فرهنگی قابل‌حل است از طرق دیگر حل نکنیم. ما طبق آیه قرآن باید دنبال موعظه حسنه و جدال احسن باشیم و بهترین و کوتاه‌ترین راه را باید انتخاب کنیم. دولت اقداماتی که در حد توان اجرایی‌اش باشد انجام خواهد داد.» این جملات بخشی از واکنش دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نسبت به گشت نامحسوس ارشاد و مقابله با بحث کشف حجاب تعمدی در اتوموبیل ها است. موضوع مهمی که این روزها تیتر یک بسیاری از رسانه ها در حوزه اجتماعی گشته و حساسیت و اهمیت آن تا بدان جا رسیده که حتی رئیس جمهور نیز در این رابطه موضع گیری کرده است.

مسلماً اظهار نظر و بررسی مقولاتی این چنینی که هم بار فرهنگی، هم امنیتی-اجتماعی و ... را با خود به همراه دارد می بایست با حساسیت و وسواس بیشتری صورت پذیرد. بی شک بیان سلیقه و تصمیمات خلق الساعه و هیجانی در این رابطه بزرگترین آسیب را به رفتارهای فرهنگی در سطح اجتماع وارد می سازد. که می بایست با دقت بیشتری مورد نقد و نظر قرا گیرد.

به عنوان مثال یکی از دغدغه های اساسی که این روزها در ارتباط با این طرح عنوان گردیده است سواستفاده افرادی در قالب گشت نامحسوس از مردم بود. در همین رابطه نیروی انتظامی عنوان کرده این مأموران همان نیروهای رسمی انتظامی هستند که در زمان  بعد از کار گزارش‌های خود را ارائه می‌دهند. در این رابطه به هیچ عنوان بحث برخورد نیست بلکه بحث گزارش از طریق مبادی رسمی و افراد رسمی به یک ‌نهاد رسمی و قانونی صورت می‌گیرد. نیروهایی که حق ورود عملیاتی را نداشته و اگر  فردی جلوی کسی را به‌عنوان پلیس نامحسوس گرفت می تواند فوراً با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرد. امری که نشان از تلاش نیروی انتظامی برای جلوگیری از بی قانونی در این راستا تعریف گردیده است. با این وجود هنوز موضوع گشت نامحسوس یک جنجال بزرگ رسانه ای به همراه دارد و برای عده ای هنوز کلیت این موضوع زیر سوال است که البته تحریکات رسانه‌های غربی و یا رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به ارگانهای رسمی غربی و ... نیز در این رابطه بی تأثیر نبوده است.

فارغ از هیجانات اجتماعی و رسانه ای که در این راستا مطرح شده است توجه به یک موضوع اهمیت دارد. به هر حال حجاب یک موضوع فرهنگی است که می بایست با تذکر، آموزش، فرهنگ سازی، مدیریت رفتار و از همه مهمتر بهره گیری از واجب شرعی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه توسعه یابد. فارغ از این که بخواهم نسبت به طرح گشت نامحسوس موضع مثبت و یا منفی داشته باشم چند سوال ذهن انسان را به سختی مشغول می سازد. به راستی تا چه میزان در همین رابطه از ابزارهای فرهنگی و آموزشی به صورت اثربخش استفاده گردیده است؟ یا اینکه نهادهای متولی ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تا چه حد در این رابطه طرح های عملیاتی موثر داشته اند؟ به عنوان مثال در همین راستا نکته ای که از سوی یک مقام مسوول ناجا مطرح گردید بسیار تأمل برانگیز است که؛ ۲۶ نهاد در حوزه حجاب مسوول است که هیچ کدام به وظایفشان عمل نمی کند و تنها ناجا فعال است. موضوع حجاب که با سلامت نظام خانواده و اجتماع سر و کار دارد با مباحث سیاسی متفاوت است که بخواهد دستاویز تبلیغاتی جناح های سیاسی قرار گیرد. امروز بحث حجاب خصوصاً در کلان شهر تهران دیگر از بی حجابی و یا بد حجابی گذشته است.

متأسفانه در برخی از نقاط چنان دست و دل بازی رفتاری و ولنگاری اجتماعی صورت می پذیرد که شاید مورد مشابه آن در کشورهای غربی هم کمتر پیدا شود. تبرج، بی بند و باری، کشف حجاب، سگ بازی و مواردی از این دست زیبنده ی جامعه ی اسلامی نیست. نکته ی مهمی که در ارتباط با بحث حجاب وجود دارد این است که دیگر قباحت بی حجابی برای برخی به صورت کامل ریخته است. تا جایی که برای هر گونه ولنگاری و برهنگی خط قرمزی قائل نیستند.

فرض بفرمایید گشت نامحسوس توفیقات بسیاری در کنترل بی حجابی و یا بد حجابی در اماکن عمومی به دست آورد(که بسیار بعید است)، با بی حجابی عده ی بسیاری از مردمان همین سرزمین در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟ آیا تصاویر همین شبکه های اجتماعی که بسیار فراتر از ذهن انسان است خود عامل توسعه ی بی حیایی در جامعه نمی گردد؟ این مسأله می بایست به صورت کاملاً سیستمی و با در نظر گرفتن مجموعه ای از عوامل مورد بررسی قرار گیرد. هر چند به شخصه معتقدم که "حجاب" مقوله ای فرهنگی است ولی "بی حجابی" هم جرم اجتماعی است. و در ارتباط با جرم گاهی نیاز به برخوردهای قهری هم داریم. ولی نکته ی اساسی این است که وظیفه ی اصلی نهادهای مربوط در این راستا قبل از مچ گیری و برخودهای قهری پیشگیری است. به نظر می رسد طرح گشت نامحسوس نیت خوبی برای ایجاد امنیت اجتماعی دارد اما آیا در عمل هم این اتفاق شدنی است؟ نتیجه ی برخورد سال های قبل با بی حجابی و یا مانتوها و شلوارهای کوتاه در جامعه چه بود؟ بی شک اگر آن طرح ها جواب می داد اکنون شاهد اینگونه بی حیایی ها در برخی از نقاط کشور نبودیم که بخواهیم گشت نامحسوس داشته باشیم.

بنا به حدیث امام صادق(ع) اگر حیا و عفاف از جامعه رخت برکند به دنبال آن ایمان انسان ها نیز خواهد رفت. شاید مهمتر از بحث حجاب بحث حیا باشد که باور درونی انسان از خویشتن داری و پرهیز از دست و دل بازی های غیر اخلاقی است. پس صحبت در این رابطه بسیار فراتر از نگاه های خام و سطحی خواهد بود. ما در همین زمینه تا به حال کار فرهنگی و هزینه هم بسیار کردیم اما نکته قابل تأمل آن است که بسیاری از این فعالیت ها بدون اثر بخشی بوده است. که شاید یکی از مهمترین دلایل آن دولتی و نه مردمی بودن چنین طرح های فرمالیته و بیلان محور بوده است. حتی متأسفانه در برخی موارد مثل جشنواره ها و شوهای مد و لباس علی رغم هزینه های گزاف شاید اثرات منفی و معکوس هم به همراه داشته است.

سخن پایانی این که امروز روح حجاب و حیا در جامعه و اماکن عمومی نامحسوس است! پس فرای مثبت و یا منفی انگاشتن این طرح هم اینکه نیروی انتظامی نسبت به بحث حجاب در جامعه موج جدیدی از حساسیت را ایجاد کرده است اتفاق خوبی است. اما باید توجه داشت که باور به حیا، حجاب درونی و خویشتن داری و به دنبال آن سلامت اجتماعی بر این امر تقدم دارد. باید مراجع ذیصلاح فرهنگی با مدد گرفتن از نهادهای مردم نهاد با ترویج روحیه ی حیا و ایمان و توسعه ی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه قبل از هر چیز باور به این واجب دینی را در جامعه ایجاد نمایند تا دیگر نیازی به گشت نامحسوس هم نداشته باشیم.
 
کلمات کلیدی : مهدی یاراحمدی خراسانی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۴ ۰۹:۳۶:۴۰
کاملاً با نظرات شما مخالفم. در پاسخ به سوال احتمالی دوستان که مخالفان باید دلیل بیاورند هم باید بگویم مبانی اولیه بسیاری از کسانی که در این کشور زندگی می کنند با آقای نویسنده زمین تا آسمان فرق می کند. البته از آنجایی که این طرز تفکر عملاً در مقاله بالا «جرم» نامیده شده است حرفی برای گفتن باقی نمی ماند! (3681723) (alef-13)
 
مشکین نقاب
United States
۱۳۹۵-۰۲-۲۳ ۲۰:۰۴:۵۲
در تعجب از کسانی که وقتی بهشون میگیم دروغ نگین برمیگردن میگن هرکسی حق داره اونطور که خودش دوست داره زندگی کنه!!!
در تعجبم از کسانی که فکر نمی کنند و میگن فکر نکردن انتخاب ماست و حق داریم فکر نکنیم!!! (3701633) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۲-۱۴ ۱۵:۲۱:۰۳
ازکوزه ..........اوست! (3682607) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۵ ۱۲:۱۳:۰۴
من معتقد به حجابم اما واقعا اگه کسی بهش معتقد نباشه و بخاد ازاد بگرده(ازاد به معنی ناهنجار نیست) مثلا بی روسری خوب حقش هست که بتونه اونکارو بکنه.
ببینید بعضی رفتارهای اجتماعی در جوامع پیشرفته بسیار ناهنجار و حتی مجازات قانونی داده که تو کشور ما اصلا عادی عادیه(مثلا متلک به خانمها- فحش و ناسزا به همدیگه تو اماکن عمومی- رانندگی بد- زباله گردی- کثیف کردن معابر و اماکن عمومی به هر طریقی و حتی برهنه گشتن توخیابون).
خوب ما اگه واقعا قفط اهل تزویر و ریاکاری و تظاهر نیستیم همین موارد رو رعایت کنیم باور کنید حجاب هم ازاد باشه مثا قبل انقلاب اتفاق خاصی نمیافته.
ما با سیاستهای کلی و جزئی که داشتیم و اکثرا همن اشتباه بوده باعث پسرفت فرهنگی شدیم. (3684334) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۷ ۰۱:۲۳:۴۴
باسلام وتبریک عیدمبعث برمسلمانان جهان بالخصوص ملت متدین وانقلابی ایران اساامی.
درجواب این دوست عزیز :
برادرم منظورت ازجوامع پیشرفته چیست ؟ آیا نیمه عریان بودن زنها ومشروب خواری وبی بندوباری درجامعه ای را جامعه پیشرفته میگویید مانند آمریکا ، فرانسه ، ایتالیا ویاانگلیس .ویانه ، جامعه ای که ازنظرعلمی پیشرفت داشته ولی ازنظراخلاقی انحطاط داشته را پیشرفته میپندارید ؟.
دوست من مگرشما تمام جوامع را سفرکردید ؟ که ببینید متلک به خانمها نمیزنند ویا فحاشی نمیکنند ؟
بنده خدا ایران ازجمله کشورهایی است که خواهر ومادر شما میتواند پاسی ازشب گذشته درخیابان قدم بزند وکسی مزاحمش نشود ، این امنیت درخیلی این کشورهای پیشرفته که شما مدعی آنهاهستید وجود ندارد یاخیلی کمرنگ است .این را تحلیل گرهای سیاسی واجتماعی با ادله میگویند .
دوست عزیز نمیدانید درشرع مقدس اسلام این حجابی که شما میگویید خلاف شرع است ووظیفه دولت است به طریقی خاص ازاین بی حجابی ازآن جلوگیری کند .
شما چطور ممکن است اعتقادی به حجاب داشته باشید ولی درعمت آن رانفی میکنید ، انسان عملش بر اساس اعتقاداتش است مگردراعتقاداتش سست باشد. (3686726) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۹ ۰۸:۱۷:۱۵
من به عنوان یک خانم معمولی که عموماَ پوشش متعارفی دارم بعد از تاریکی هوا، به جز در جاهای شلوغ که احساس امنیت نسبی می کنم، اصلاً احساس امنیت نمی کنم. من نمی دانم اینکه می گویید تا پاسی از شب دقیقاً یعنی کی؟؟ در ضمن به برخی کشورهای دیگر هم رفته ام و دیده‌ام که امنیت واقعی یعنی چه (3690635) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۹ ۱۲:۵۸:۴۷
حرفات خیلی عجیبه! ما وسط تهران زندگی می کنیم. اینجا دختران جوان ساعت ده شب به بعد تو خیابون امنیت ندارن. دیگه وای به حال مناطق دور از مرکز (3691328) (alef-3)
 
Spain
۱۳۹۵-۰۲-۱۵ ۱۶:۰۴:۵۸
به نظر من اینگونه طرح ها.بیشتر ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم است تا حفظ نوامیس و اشاعه عفاف در جامعه! (3684829) (alef-3)
 
اسدی
Romania
۱۳۹۵-۰۲-۲۰ ۰۷:۴۰:۲۷
صورت مسءله اشتباه است حجاب فقط یک انتخاب است (3693352) (alef-3)
 
عمار
Germany
۱۳۹۵-۰۲-۲۴ ۰۵:۴۵:۱۹
وقتی حجب و حیا در خیابانها نامحسوس گشت"،گشت نامحسوس به خیابانها بر گشت!!! (3702011) (alef-11)
 
گلنسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۲۷ ۰۰:۱۲:۳۲
کسی که توجه به حجاب ندارد مسلما توجه به مسائل دیگر هم ندارد
وبرایش مهم نیست هرکاری بکند یا بشود . لذا در کشورهائی که اعتقادعملی به حجاب ندارند چون مقید به دیگر اعمال دون شان انسانی هم نیستند لذا احساس امنیت میکنند چون (مثلا) زن که خودشان هستدن . از مردی مردها هم هراس و باکی ندارند . لذا فکر میکنند در امنیتند در صورتی که اینطور نیست
امنیت آنجا و آن زمانی است که تعرضی به زن نشود ولی اگر کسی تعرض را عدم وجود امنیت نداند پس از نظر او امنیت وجود دارد
اما همینها حجاب را باعث ایجاد ناامنی میدانند تاجائی که اجازه تحصیل به یک دختر محجبه نمیدهند . لذا به نظربنده این کار لازم و بجاست اما مجریان باید خوب عمل کنند نه اینکه یک سرباز جوان مجرد را بفرستند برای مثلا ارشاد بد حجابها که این هم شاید موردی بوده و عکاس محترم خواسته بانشان دادن این عکس کل طرح
و ارائه دهندگان ]ن را به چالش بکشد (3707171) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.