نظر منتشر شده
۲۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 403431
حمله به منصور ارضی و بررسی فقهی مساله فحش
بخش تعاملی الف - معین الحق
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۳۰


در پی سخنان مداح مشهور، حاج منصور ارضی که به این مضمون گفته اند: " ائمه علیهم السلام هم فحش می داده اند" این بحث درجامعه مطرح شد که آیا اصولا ائمه علیهم السلام فحش میداده اند یا خیر؟

در کلیپی تصویری از شخصی نه چندان معروف – و برای نویسنده شخصی به کلی ناشناخته – بنام آیت الله قائم مقامی که در سایت انتخاب منتشر شد، ایشان اظهار می دارند که ائمه علیهم السلام فحش نمیداده اند. بعد هم از مراجع و بزرگان شاکی می شوند که چرا علیه مداح معروف و  با اخلاص کشور، موضع گیری نمی شود.

در پاسخ سخنان ایشان باید گفت  نه تنها در کلمات معصومین علیهم السلام بلکه بالاتر حتی در خود قران کریم هم مواردی هست که خداوند متعال ظاهرا از فحش استفاده کرده اند.

مواردی فحش در قران کریم:
1- اولئک کالانعام بل هم اضل ( مانند حیوان هستند بلکه بدتر از حیوان )
2-کمثل الحمار یحمل اسفارا ( مانند الاغی هستند که کتاب حمل می کنند)
3-مثله کمثل الکلب ( مثل او – یعنی بلعم باعورا – مثل سگ است )

در کلام ائمه علیهم السلام هم مواردی وجود دارد که آن ها فحش داده اند:

1-امام حسین علیه السلام: ألا و إنّ الدّعىّ‏ بن‏ الدّعىّ قد رکزبین اثنتین بین الذلة و السلة ( آگاه باشید که ناپاک زاده یسر ناپاک زاده مخیر کرده مرا بین شمشیر و ذلت ... )

2-امام علی علیه السلام خطاب به یکی از دشمنان: یَا ابْنَ‏اللَّخْنَاء (ای پسر زن لئیم و پست)

3-زیارت ناحیه مقدسه: السلام علی قتبل الادعیا (سلام برکشته شده به دست زنازادگان)

4-وقتی مروان به دنیا آمد او را نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه واله اوردند و ایشان فرمودند: هو الوزغ‏ بن‏ الوزغ‏، الملعون بنالملعون‏ (او چلپاسه – نوعی سوسمار کوچک – پسرچلپاسه و ملعون فرزند ملعون است)

5-امیرالمومنین علیه السلام به معاویه فرمودند: «به زودی...فرزندت یزید که خدا او را لعنت کند فرزندم حسین را می کشد آری این کار فقط از آن زنازاده ساخته است...یکی ازفرزندان تو (سفیانی) بسیار شوم و ملعون احمق و ستمگرقلبش واونه و سرسخت و مرد غلیظی است که خداوند مهرو رحمت را از قلب وی کنده است .دائی های او از نسل سگ هستند! گویی او را می بینم»

با توجه به مطالب فوق سخنان جناب قائم مقامی کاملا اشتباه و نابجا و از سر ناآگاهی است. مسلما در مواردي ائمه عليهم السلام بلکه خود خداي متعال فحش داده اند و شکي در اين نيست آنچه مهم است اين است که فحش دادن در کجا جايز است و در کجا جايز نيست. اين نکته اي بود که مورد بحث واقع شود که متاسفانه به هيچ وجه مورد توجه قرار نگرفت.

متاسفانه قوت علمی نویسندگان منتشرکنندگان آن فیلم تدوین شده، ديگر به اینجا قدنداد تا در این زمینه قلم بزنند تا جایی که مخاطب از لحن نوشته های این سایت و برخی سایت های اصلاح طلب دیگر حس کینه ورزی و عداوت نویسندگان آن ها نسبت به مداحان اهل بیت علیهم السلام و شخص مداح مذکور را استشمام می کند که امیدواریم چنین حسی واقعیت نداشته باشد.

گاه هم از لحن نوشته ها و خبرهای این سایت و چندسایت اصلاح طلب دیگرحس می شود که نویسندگان وگردانندگان آن ها بدشان نمی آید مداحان خدوم و با اخلاص – به صرف تفاوت دیدگاه سیاسی با آن ها – به هر بهانه ای -  تخریب شوند حتی اگر این تخریب به قیمت هتک حیثیت دستگاه حسینی باشد و در مقابل مطربان و رقاصان و برخي هنرمنداني که هرهری مذهب و لامذهب  هستند را به صرف اشتراک در ديدگاه سياسي را محبوب دل ها کنند و شب و روز با انتشار عکس ها و سخنان آنان بر طبل بی دینی بکوبند که البته امیدواریم این احساس هم واقعیت نداشته باشد.

لازم به ذکر است هر چند در مواردی فحش دادن جایز بلکه واجب می باشد اما در اسلام فحاشی و بددهنی مذمت شده و از صفات بسيار زشت شمرده مي شود. اما اینکه آن موارد استثناء و موارد جواز فحاشي کجاست را به کتب مفصل فقهی ارجاع می دهیم.

برخی از مواردی که در مورد فحش دادن قابل بررسی است عبارت است از:

1 – فحش دادن به مسلمان بدون دلیل جایز است یا خیر؟
2 – حکم فحش دادن به کافر و مشرک چیست؟
3 – اگر امر به معروف یا نهی از منکر تنها راهش منحصر درفحش دادن باشد ایا این کار جایز است یا خیر؟
4 – بیان یک واقعیت که نقل آن فحش تلقی میشود ( مثل اینکه بگوییم ای فرزند زنا زاده که هم فحش هست و هم واقعا شخص زنا زاده است ) برای بیان یک واقعیت مهمتر ومصلحت مهمتر جایز است یا خیر؟
5 – اگر حفظ جان مسلمان یا بیان نفاق یک منافق یا دفع خطر دشمن از راه فحش دادن ممکن باشد جایز است یاخیر؟
6 – در حالت عادی و بدون حضور کسی میتوان فحش داد یاخیر؟
7 – فحش دادن برای خنده و شوخی جایز است یا خیر؟
8 – ایا سب کردن با فحش دادن فرق دارد یا خیر؟
9 و ...
 
کلمات کلیدی : معین الحق
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۸ ۰۶:۴۹:۲۰
اگر كسى واقعاً زنا زاده باشد وهمه اين را بدانند اين فحش نيست ولى اگر كسى براى توجيه بد دهنى هاى خودش اين كلام را به عنوان يك فحش به إمامان معصوم نسبت بدهد بسيار قبيح وبدون شك گناه است (3978557) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۷-۲۸ ۰۷:۱۸:۴۲
مداح نباید در امور اجتماعی سیاسی دخالت کند
روضه خوانی کند وبس. (3978584) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۸ ۰۷:۲۶:۲۶
جالب است درحالی که فحش به دیگری قابل پیگرد قانونی است نویسنده مجوز فحش دادن را صادر میکند آنهم برای هرکس !!! (3978589) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۸ ۰۷:۳۵:۵۱
سلام
شما که فرق فحش و واقعیت را نمی دانید چرا خود را معین الحق می نامید بگویید خاله خرسه و این فحش نیست چون واقعیت است همچنان که زنا زاده گفتن به شخص زنا زاده فحش نیست بلکه واقعیت است
شما که فرق تمثیل و فحش را نمی دانید چرا میگوید ما معین الحق هستیم
آیا وقتی حضرت در نهج البلاغه میگوید" والله لا اکون کالضبع تنال علی طول اللدم" به خودش فحش داده چون تمثیل به کفتار زده است؟! (3978601) (alef-11)
 
مومن باانصاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۸ ۰۷:۴۸:۵۱
این مواردی که شما مثال زدید مصداق فحش دادن نیست. چون اولا ائمه معصوم به ذات وجودی افراد اشنایی داشتند و این کلام ها را برای نشان دادن ذات واقعی انها بکار می بردند ثانیا ما احادیث بسیار معتبر و متعددی داریم که به شدت دشنام دادن از جانب مومن را نهی کرده اند و حتی انرا مانعی بزرگ برای ورود به بهشت دانسته اند. (3978613) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۸ ۱۵:۰۲:۴۶
متاسفم از این برداشت (3979333) (alef-13)
 
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۹ ۱۰:۰۷:۳۳
تاسف شما دليل حساب ميشه ؟ (3980310) (alef-11)
 
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۸ ۱۶:۲۲:۰۶
توجیهات بسیار ناصوابی بود - شان قران و ائمه در این حد پایین آوردین!!! کلمات قرآن حق و ذات امور را نشان میدهند.کلمات ائمه هم از باب عصمت بیان شده و آنچه که در جامعه معروف بوده را متذکر میشدند.
درصورتیکه جملات ایشان از سر غیض، خشم، جو گیری و ...است. لطفا نه شان ایشان را بالا ببرید و نه شان عصمت را کوتاه نشان دهید.

برای جبران اشتباهات یک فرد نبایست مقدسات را قربانی نمود. (3979431) (alef-13)
 
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۹ ۱۰:۰۷:۱۱
کسي نه شان ايشان را بالا برد و نه شان عصمت را پايين اورد. فقها و بزرگان گفته اند که ائمه در مواردي فحش داده اند و در مواردي هم فحش را حرام اعلام کرده اند. حالا شما هي توجيه کن (3980308) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۷-۳۰ ۰۲:۴۷:۰۴
نظر سيد علي حجازي رو بخون، بعد بگو بقيه توجيه ميكنن و حق با شماست. (3981248) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۳۰ ۱۰:۲۹:۲۱
بله اما در چه مواردی وبه چه کسانی ؟! (3981419) (alef-11)
 
سید علی حجازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۹ ۰۷:۵۴:۲۷
باسلام
--
ولَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَـٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَـٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﴿١٧٩﴾
و در حقيقت، بسيارى از جنّيان و آدميان را براى دوزخ آفريده‌ايم. [چرا كه‌] دلهايى دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمى‌كنند، و چشمانى دارند كه با آنها نمى‌بينند، و گوشهايى دارند كه با آنها نمى‌شنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراه‌ترند. [آرى،] آنها همان غافل‌ماندگ
آیه شریفه اول نسبت به حیوانات دید منفی ندارد بلکه بحث بحث مقایسه است و بنوعی ارشاد و راهنمایی حتی در مورد کسانی که در جهنم هستند و در آنجا هم دلیل بودنشان را در جهنم نداشتن فهم, نداشتن بصیرت, و نشیندن ناشی از لجالت گوش ندادن می داند و هدف کوبیدن و حتی تحقیر جهنمیان جن وانس نیست بلکه دادن هشدار است به دیگران یعنی ماحصل کار یک چیز مثبت است و قبح و قبح فحش را نمی شکند و باعث نشر و مباح شدن آن نمی گردد

----
مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّـهِ ۚ وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿٥﴾
مثل كسانى كه [عمل به‌] تورات بر آنان بار شد [و بدان مكلف گرديدند] آنگاه آن را به كار نبستند، همچون مثل خرى است كه كتابهايى را برپشت مى‌كشد. [وه‌] چه زشت است وصف آن قومى كه آيات خدا را به دروغ گرفتند. و خدا مردم ستمگر را راه نمى‌نمايد
-- در این آیه شریفه نیز اصل برارشاد است نه کوبیدن و نه نشر بار منفی فحش که عکس العمل بد در خود دارد چه توسط مخاطب و چه توسط کسانی که ممکن است از این عمل بد پیروی شان که از الزامات کلیت هستی و زندگی ما انسانهاست بوده است کنند!!! قرآن کسانی را خطاب می کند که یکی از نعمت های بزرگ خداوندیعنی علم را دارهستند اما متعمدا در رابطه با ارشاد دیگران اقدامی نمی کنند و یا ازآن غافل اند در اینجا هم اشاره به حیوان در رابطه با بدی آن حیوان نیست بلکه اشاره به خصلت حیوان در جهت بیان منظور است و الا خدای متعال برای همه مخلوقات تدبیر داشته و اصل برمفید بودن آنها از نظر خصوصیات است

-- وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَـٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ ۚ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث ۚ ذَّٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَو اگر مى‌خواستيم، قدر او را به وسيله آن [آيات‌] بالا مى‌برديم، اما او به زمين [=دنيا] گراييد و از هواى نَفْس خود پيروى كرد. از اين رو داستانش چون داستان سگ است [كه‌] اگر بر آن حمله‌ور شوى زبان از كام برآورد، و اگر آن را رها كنى [باز هم‌] زبان از كام برآورد. اين، مَثَل آن گروهى است كه آيات ما را تكذيب كردند. پس اين داستان را [براى آنان‌] حكايت كن، شايد كه آعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴿١٧٦﴾
در این آیه شریفه هم همانند آیلات قبل در وهله اول زیبایی بیان قران اصل است مثالی بسیار بسیار قابل تعمق و اثر در بخش در دادن هشدار و تادیب و تربیت واشاره به حیوان یعنی کلب و بیان خصوصیات خلقس این حیوان بسیار بجاست است و تعریف روانشناسانه ای از انسانهایی است که مذبذب اند و اسیر هوا وهوس و اینکه این خصوصیات متاثر ومترتب از ندیدن و نادیده گرفتن آیات الهی است
واما خصوصیات بهشتیان ومحیط بهشت و فضای محبوب ومطلوب آن :
لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا ۖ وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا ﴿٦٢﴾در آنجا سخن بيهوده‌اى نمى‌شنوند، جز درود. و روزى‌شان صبح و شام در آنجا [آماده‌] است
سحن بیهوده نیست چه برسد به فحش !!! وایضا پیش شرط و ضامن و اصل مهمتری که ما باید دراین آیه توجه کنیم نطر خداوند در امر معیشتی انسانهاست که قطعا در رابطه با اعمال ما اثربخش است ( البته مطمئن نیستم) اما ریشه یابی فحش و حرف لغوا وبیهوده بنوعی غیرمستقیم به گرسنگی و ترس ما در رابطه بانداشتن خورد وخوراک است و تلاشی که برای تهیه آن می کنیم با تبعات آن
وآخر سخن اینکه ما نباید معصومیت امامان را به همه چیز و همه کس تعمیم بدهیم
آدمی هستیم واهل خطا و سهو و حتی احساسی شدن ونباید نسبت به انسانها صفر و صدی باشیم ود رابطه با آنان اثر اثربخشی شغل وعادات را دربروز رخدا ها و عکس العمل های آنان نبینیم
اصولا مداحان محترم اهالی اغراق با دید منفی و یا تعمیق بیان با تفسیر وتمثیل و بهره گیری از زیبایی های کلام هستند
حاج آقا منصور بزرگ دلسوز و باسبقه ای است که قطعا باید به خاطر خودش زحماتش و تربیت شاگران بسیار خوبی مورد تقدیر و احترام باشد خوب حالا حرفی زده و باید به آن کسانی که در برنامه تلویزیونی غفلت کردن و آنرا پخش کردن یه کم خرده گرفت (3980199) (alef-13)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۹ ۰۹:۵۵:۱۰
اقای نویسنده محترم
اشارات قران کریم وپیامبر مکرم وائمه اطهار بیان واقعیات است نه کینه ورزی وفحش
حضرات معصومین ع در مورد این اشخاص بااین اصل ونسب واقعی چه باید عرض کنند ایا عبارات بکاربرده شده توسط این مداح در مورد مخاطبین در محاکم تائید شده ..... (3980295) (alef-11)
 
مهدی
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۷-۲۹ ۱۰:۱۱:۴۱
باسلام
ایشان روی منبر امام حسین به افرادی که مسلمان و شیعه و هم وطن هستند فحش دادند نه در میدان جنگ و به یک کافر (3980313) (alef-11)
 
محمد رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۲۹ ۱۲:۱۳:۲۶
به نام خدا؛ اگر چه این نظر کمی طولانی است، اما خواهش می کنم بخوانید اگر درستش می دانید نشرش بدهیدمتاسفانه نویسنده ی این مطلب فقط دارای یک سری اطلاعات کلی بوده و مثلاً فرق فحش و دشنام و نسبت دادن و... را ندانسته است. فحش به معنای کلمه رکیک است: خواه نسبت به کسی گفته شود یا نه. مثلاً اگر کسی در خیابان راه برود و کلمات رکیک به کار ببرد، کلام او فحش است. دشنام به معنای نسبت دادن در فحش است: یعنی کلامی که دارای رکاکت ذاتی یا عرفی است را به کسی نسبت دادن. آنچه در قرآن وجود دارد، کلام رکیک نیست{ رکیک یعنی کلمات جنسی قبیح} بلکه عرفا اهانت به شمار می رود؛ مانند الاغ و... . در آنها نیز نسبت شخصی وجود ندارد. مثلاً سعدی هم می گوید: گاوان و خران بار بردار، به ز آدمیان مردم آزار! این بیت نه فحش است نه دشنام. به هیچ فرد خاصی نسبتی داده نشده بلکه یک کلام کلی گفته شده است که اصلاً کنایه ای هم به فرد خاصی ندارد.
آنچه در مورد امام حسین(ع) نقل شده، اِخبار است نه دشنام. فرض کنید مثلاً یک بی سواد می خواهد علی رغم نداشتن شرایط، نماینده ی مجلس بشود؛ شما بگویید این فرد چون بیسواد است،شایستگی نماینده شدن ندارد. در اینجا شما دشنام نداده اید؛ اما اگر همان فرد را در خیابان ببینید و او را «بی سواد» خطاب کنید، دشنامش داده اید. فرق است میان خبر دادن و دشنام دادن. ابن زیاد «دعی» بود: یعنی به فردی غیر از پدرش نسبت داده شده بود و خودش نیز در آن جلسه ی خفتبار شرکت کرد و شهادت علیه مادر خودش را گردن نهاد تا ثابت کند فرزند ابوسفیان و برادر معاویه است. چنین فردی اصلاً صلاحیت حاکم شدن ندارد: امام نیز فرمود : این دعی فرزند دعی مرا میان دو جیز مخیر کرده است. او را به حرام زادگی دشنام نداد. ابن زیاد خودش پذیرفت که فرزند پدرش نیست{ با اینکه چنین اقراری حرام است} و این مسئله در معرض دید عموم بود.
فرق دارد بگوییم چون فلانی «دعی» هست، صلاحیت حکومت ندارد؛ یا در کوچه و خیابان او را « دعی» لقب بدهیم. این کار دوم در سیره ی هیچ امامی وجود ندارد. سعی می کنم بحث مفصل و مستدلی را در این موضوع اماده کنم و از همین طریق با دوستان در میان بگذارم. (3980450) (alef-13)
 
۱۳۹۵-۰۷-۲۹ ۱۳:۱۷:۲۰
تاسف کوچکترین چیزی هست که میشود گفت ؟نویسنده بنظر خودش را خیلی باسواد می داند و بقیه را هیچ
دراصل ایشان مغلطه کرده است اصلا ایشان معنی و مفهوم فحش و ناسزارا تغییر داده اند .
اولا- ایشان تذکرات و تشبیه کردن قران کریم رو فحش و فحاشی خواننده اندو بعد خود و مداحان رو در سطح قرآن قرارداده وبا این استدلال می گویند که هر زمان اینها تشخیص بدهند می توانند هرچه از دهانشان درآمد به دیگران نسبت دهند .
دوما .روایاتی که از ائمه می آورند همگی واقعیات را بیان می کنند و اتفاقا در مورد افرادی هست که همه در این صفات نسبت داده شده شناخته شده بوده اند
یعنی ائمه دقیقا می دانسته اند که فلان فرد زنا زاده است
نه اینکه از روی عصبانیت و جدل و خصومت شخصی ومنافع به فردی نسبت ناروا داده اند .
سوما -اون شخصی که این حرف کاملا نادرست رو زد منظورش این بود که تمام خطا های خود رو توجیه کنه و فحاشی های خود رو شرعی جلوه بدهد
حالا یکی مثل این آقای نویسنده هم می آید همه را قربانی دفاع از ایشان می کند
چرا ؟
چهارم -مداح خدوم چه خدمتی .مگه اینها چه می کنند مگه اینها جز یک صدا خوب اگر داشته باشند چیز دیگه ای دارند که در همه امور دخالت می کنند خدمت اصلی رو صاحب اصلی مجلس میکنه و بعد مردمی که در این مراسمات شرکت می کنند
مداحان که شغلشون هست و از این راه نون می خورند . (3980522) (alef-13)
 
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۱ ۰۹:۳۲:۱۸
من سالهاست پای روضه ی حاج منصور با همه ی نواقص شخصیتی اش
می نشینم . همه ی این سالها تلاش کرده ام که بین روضه هایی که می شنوم و شخصیت حاجی فاصله قائل شوم و بهره را ببرم و بروم
اما واقعا برایم درد دارد
کسی که اسم نوکر و پیر غلام را به یدک می کشد برای توجیخ غلط هایش از کیسه ی ارباب
خرج کند 😔 (3982199) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۸-۰۲ ۰۶:۲۷:۰۲
ظاهرا در قرآن هست که خداوند بلندکردن صدا به بدی (جهر بالسوء) را دوست نمی دارد مگر برای کسی که به او ظلم شده و در این مورد نیز باید راست بگوید. یعنی چیزی به کسی نسبت بدهد که در او باشد. آیا این فحش است یا مذمت است یا رو کردن دست است یا همه بحث دیگری است. (3983439) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۰۲ ۰۸:۰۶:۵۷
ببخشید این که میگن اخلاق اسلامی یعنی چه؟ (3983500) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۸-۰۵ ۱۹:۴۵:۱۴
پس جاي اخلاق و صبر و گذشت و پرده پوشي و اين چيزها در دين كجا است؟ (3989525) (alef-11)
 
2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۸-۱۷ ۱۳:۲۱:۴۹
نسبت فحش به قرآن و ائمه هدي ظلمي بسيار عظيم است. در باب اولئك كالانعام و .... قرآن داره يه حقيقتي رو بازگو مي كنه چون در فحش معمولا واقعيت نهفته نيست ولي مثلا افراد بي ايمان ذاتشان رو كه بشكافي غير از .... ديده نميشه . برخي اولياء الهي كه چشم بصيرت انان باز ميشه هر كسي رو به شكل صفات دروني آنان مي بينند مثلا برخي را به شكل روباه، گاو سگ و... ميبينند (4005125) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.