الف : یک تماس تلفنی ساده با صدایی گرم ، صمیمی و گاه جدی شما را با نامتان مورد خطاب قرار می دهد.و این اغازی است برای کسب اطلاعات دلخواه .
موضوعی به ظاهر کم اهمیت و ساده که در صورت بی توجهی به آن میتواند پازل اطلاعاتی دشمن(تماس گیرنده )را کامل کند.
برخی (بویژه مدیران جوان امروز) تصور میکنند تخلیه تلفنی روشی کهنه و "سوخته" است . در حالیکه اطلاعات موجود نشان می دهد دشمن و عوامل آن نظیر منافقین همچنان بخشی از اطلاعات خود را از این طریق بدست می آورند.
آنچه در پی می آید نکاتی است درباره "تخلیه تلفنی" که هوشیاری مدیران و کارشناسان بخشهای مختلف کشور را می طلبد.
*******************************
هرگاه دو كشور يا دو گروه يا حتي دو طرز تفكر، طوري كنار هم قراربگيرندكه منافع آنها با هم تقابل داشته باشند بخصوص اينكه باهم در تخاصم باشند، مي طلبد كه جهت مقابله با همديگر،اطلاعات و شناخت كافي از اهداف، مواضع، امكانات، توان علمي ياتسليحاتي يا ... وبالاخره كوچكترين مسايل همديگر داشته باشندتا در زمان لازم با برنامه ريزي بر اساس اطلاعات بدست آمده به اهداف خود برسند. كسب اطلاعات و اخبار حوزه تعريف،ازطرق مختلف آشكار و پنهان ميباشد.
يكي ازآسان ترين و كم خطرترين شيوه هاي دشمن براي كسب اطلاعات به صورت مخفيانه استفاده از ابزار فني و مخابراتي مثل تلفن و اينترنت است و ساده ترين و كم هزينه ترين آن استفاده ازتلفن است. جمع آوري اطلاعات از طريق تلفن را جاسوسي تلفني و به نوعي ديگر كه همراه با فريب باشد تخليه تلفني مي گويند.
تخلیه تلفنی از جمله برنامه های ثابت منافقین به حساب می آید که هم اکنون نیز بطور مستمر به آن می پردازند از آنجا كه گروهك هاي ضد انقلاب مثل منافق و برخي عناصر خود فروخته همواره در پي كسب اطلاعات از مراكز مختلف هستند، جهت اطلاع همگان برخي نكات بارز دربرخورد با اين افراد ذكر مي گردد.
زنگ تلفن هميشه زنگ خبر نيست ، بلكه گاهي زنگ خطر است.
هرگونه اطلاعات درون سازماني كه دانستن آن براي عموم جايز نيست، داراي ارزش است و نمي بايست فاش گردد.
دادن اطلاعات به تماس گيرنده را موكول به تماس تلفني خودتان كنيد كه ضمن اخذ شماره تلفن و چك كردن آن برقرار خواهيد كرد.آنها گاهی جهت رسیدن به شماره موبایل یک رئیس دستگاه اجرایی، ابتدا کارمندان آن دستگاه و خانواده رئیس را بررسی میکنند و مواردی اتفاق افتاده که شماره موبایل رئیس یک دستگاه اجرایی را از همسر راننده آن رئیس به بهانههای مختلف و با استفاده از ساده لوحیاش گرفتهاند. مواردی مانند نیاز به تماس فوری با همسر شما که موبایلش در دسترس نیست و نیاز به شماره موبایل رئیسش داریم و ...
- صرف اينكه طرف تماس، به شما يك شماره داد، دليل صحت او نيست بلكه بايد شماره داده شده را بررسي كنيد.
- از دادن شماره تلفن هاي غير عمومي به افراد ناشناس خودداري كنيد.
- در صورتي كه تماس گيرنده به موارد ضعف شما اشاره كند، يا در صورت ندادن اطلاعات تهديد به از دست دادن شغل يا گزارش به رده هاي بالاتر نمايد، اعتنا نكنيد.
- در اکثر تخلیهها مشاهده شده که دشمن خود را در موضع بالاتر معرفی میکند و با تخلیه شونده به صورت رئیس و مرئوس برخورد میکند تا بتواند اطلاعات را براحتی از فرد مذکور بگیرد. حس خود کم بینی افراد تخلیه شونده به قدری زیاد است که حتی به محض ان که مطلع شوند فلان شخصیت پشت خط است و فلان اطلاعات را میخواهد دست و پای خود را گم کرده و خود را دربست در اختیار وی قرار میدهد.
- بعضي وقتها تماس گيرنده، اتفاق مدنظر را به صورتي تعريف مي نمايد تا مخاطب تحريك شده و اطلاعات جزئي تري بدهد
- استفاده از زبان محلی( ترکی، گیلکی، کردی و...) برای اعتماد سازی طرف مقابل از جمله شگردهای تماس گیرنده است.
- اگر فردي تماس گرفته و اطلاعات آشكاري راجع به موضوع دارد، دليل صاحب نظر بودن او نيست، پس به او اعتماد نكنيد.
- جاسوس ها از علاقه نيروهاي يك سازمان در جهت راه اندازي كار سازمان هاي ديگر استفاده كرده و در ساعات غير اداري تماس گرفته، خود را مسئول سازمان ديگر معرفي مي كنند، پس با سوال و جواب زيركانه ادعاي او را بررسي كنيد.
- باید قبل از هر مکالمه طرف تماس شناسایی شود با سوالات اولیه میتوان از فرد تلفن کننده خواست که خود را معرفی کند و بگوید که از کجا زنگ میزند و با چه کسی کار دارد ممکن است طرف مقابل با احوال پرسی و صحبتهای متفرقه از پاسخ به سوالهای ما طفره برود ولی باید هوشیاری و تکرار سوال از ایشان خواست پاسخ بدهد و از پاسخهای احتمالی مطرح شده از طرف او و این که اینجا کجاست؟ مگر فلان فرد درآنجا نیست؟ مگر آنجا فلان مرکز نیست؟ با فلان فرد و فلان مرکز کار دارم؟ چگونه میتوانم تماس بگیرم؟ و…خودداری کرد.
- اگر تلفن کننده شناسایی شود و تشخیص داده شود که واقعا همان فردی است که ادعا میکند میتوان با رعایت موازین و مقررات ساده حفاظتی با ایشان مکالمه نمود و در غیر اینصورت لازم است از هر گونه مکالمه و پاسخ به سوال ایشان خوداری نمود.
- اساس تخليه تلفني بر غفلت و فريب است ، مواظب غفلت خود و فريبكاري دشمن باشيد.
در ادامه برخي روش هايي كه منافقين، اخيراً از آنها در تماس با افراد نخبه و علمي كشور بهره برده اند، جهت بهره برداري اعلام مي شود:
- تماس گيرنده خود را با هويت فردي ديگر از مراكز علمي و پژوهشي يا رياست جمهوري يا وزارت علوم معرفي مي نمايد.
یکی از روشهایی که دشمن در تخلیههای گوناگون به کار میبرند استفاده از نام و مکان جعلی میباشد و خود را اکثرا از وزارت خانههای ذیصلاح در آن موضوع معرفی میکنند. همچنین دشمنان به جهت این که از علاقه و حساسیت بین نیروهای سازمان جهت راه اندازی کار سازمانهای دیگر اطلاع دارند در تماس با هر سازمان خود را یکی از مسولان سازمان دیگر معرفی مینمایند و مخاطب برای رعایت اخلاق و نشان دادن حسن نیت سعی میکند که با تلفن کننده همکاری نماید.
- جاسوس پس از مدتی مکالمه و یا پس از تکرار چند تماس در موضوع مورد نظر خود آن قدر مسلط میشود که دیگر در توجیه طرف تماس با هیچ مشکلی رو برو نمیشود و به خوبی از عهده پاسخ هر سوال بر میآید.
- موضوع صحبت در محور برگزاري سمينار يا نشست علمي، ارائه مقاله، مصاحبه مطبوعاتي بوده و خواستار اطلاعات از مخاطب پيرامون افراد و پروژه هاي علمي و اداري مي گردند.
- مشخصات و شماره تماس افراد مختلف و اساتيد و پژوهشگران مرتبط با علوم فوق الذكر را خواستار مي گردند.
- مشخصات و شماره تماس افراد مرتبط با صنايع نظامي و يا دانشجويان دوره دكتري يا كارشناسي ارشد نظامي، شاغل به تحصيل در محيط هاي وزارت علوم را درخواست مي نمايند.
- مشخصات پروژه هاي مرتبط با پيشرفت هاي علمي و افراد فعال در آن را درخواست مي نمايند.
- فرد تماس گيرنده، نامه اي رسمي و جعلي به امضاي مقامي مسئول مي فرستد و خواستار ارسال اطلاعات خاص مي شود.در مكالمات تلفني از به كار بردن اخبار و اطلاعات طبقه بندي شده خودداري کنید.
متاسفانه با توجه به رشد کانالهای مجازی برخی افراد و کسانی که دسترسی به اطلاعات سازمانی و یا محرمانه دارند در گروهها به راحتی این اطلاعات را در معرض دید دشمن قرار میدهند.
هوشیار باشیم