کد مطلب: 262131
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۷
با توافق صورت گرفته بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت، واردات خودرو توسط شرکتهایی غیر از نمایندگیهای رسمی، آزاد، اما مشروط شد.
به گزارش ایسنا، در جدیدترین جلسه شورای رقابت که با هدف بررسی انحصاری شدن واردات خودرو و احتمال ورود این شورا به حوزه قیمتگذاری این محصولات برگزار شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت از تهیه طرحی برای آزاد شدن واردات خودرو توسط واردکنندگان غیر رسمی خبر داد.
طبق این طرح واردکنندگان غیر رسمی میتوانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند مشروط به آنکه با پرداخت مبلغی معادل سه درصد قیمت گمرکی خودرو، خدمات گارانتی را از نمایندگی رسمی خریداری کنند. این وضعیت در حالی است که پیش از این وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور مصوبهای ثبت سفارش واردات خودرو از ابتدای بهمن ماه را برای واردکنندگان متفرقه ممنوع اعلام کرده بود.
با این حال با طرح جدید واردکنندگان غیر رسمی نیز در صورت عقد قرارداد با نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی و خرید گارانتی خواهند توانست نسبت به ثبت سفارش و واردات خودرو اقدام کنند. پیشنهاد طرح جدید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و پذیرش آن از سوی شورای رقابت در حالی است که برخی کارشناسان نسبت به چگونگی اجرایی شدن آن هشدار داده و بر ضرورت نظارت بر عملکرد نمایندگیهای رسمی در این حوزه هشدار میدهند.
در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو میگوید: "وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت باید بر عملکرد نمایندگیهای رسمی در ارائه خدمات گارانتی به واردکنندگان غیر رسمی نظارت کنند."
امرالله امینی با بیان اینکه نمایندگی رسمی خودروساز خارجی ممکن است برای از میدان به در کردن رقبا، در روند فعالیت آنها مانع تراشی کند، خاطرنشان میکند: "به عنوان مثال در بررسی صحت مشخصات فنی خودروی وارد شده توسط واردکنندگان غیر رسمی از سوی نمایندگی رسمی، ممکن است سلیقهای عمل شود." وی ادامه میدهد: "بنابراین بهتر است وظیفه بررسی وضعیت فنی خودروهای وارداتی به شرکتهای بازرسی مستقل سپرده شود تا احتمال اعمال سلیقه و محدود کردن واردکنندگان غیر رسمی، کاهش یابد."
امینی تصریح میکند: "اما اگر اجرای این فرایند تماما به نمایندگیهای رسمی سپرده شده و نظارتی بر عملکرد آنها نشود احتمال اعمال سلیقه و از میدان به در کردن واردکنندگان غیر رسمی، بالا خواهد بود."
abbas
۱۳۹۳-۱۲-۱۲ ۰۷:۳۵:۰۶
در مناظق آزاد نیز باید واردات خودرو بر اساس بودن نمایندگی در آن منطقه باشد . نباید اجازه بدهیم هر خودرویی وارد بشود بدون در نظر گرفتن خدمات پس از فروش (2718275) (alef-10)
شما جوش نزن عباس جان هر خودروی وارد کنن حتی ام وی ام هم از تولید ملی بهتره . (2718495) (alef-10)
آقا شما و امثال شما و وزیر صنعت چرا سنگ وارد کننده رو به سینه میزنید . آقا ما اگه نخواییم گارانتی بگیریم باید کیو ببینیم . گارانتی شد بهونه ای و دستاویزی واسه افزایش قیمت تمام شده خودروی وارداتی .چرا نمیذارن همون اندک سود به وارد کننده برسه . این رانت خوارها چرا اینقدر اشتهاشون زیاده . خودروی 50 میلیونی و 150 میلیون میدن به ملت بعد چشمشون هنوز دنبال سود ناچیز وارد کننده است .
ما مردم ایران چرا حق استفاده از بهترین ها رو نداشته باشیم . (2718530) (alef-10)
با با تو ممگه كارشناسي هر كي دوست داره ماشينشو بخره اخه چقدر تعرفه بابا (2718637) (alef-10)
عجب حرف عجیبی وظیفه نمایندگی در سراسر دنیا با ایران فرق دارد شرکت تولید کننده مگر به افراد نمایندگی نمیدهد که پشتیبانی محصولاتش باشد پس دیگر پول دیگر باره برای پشتیبانی چیست عجب آدمایی هستند این آدما (2718555) (alef-10)
افرين، بايد همه مشكلات رو از طريق منطقي حل كرد، صرفا با محدود كردن هيچ مشكلي حل نمي شه. (2718761) (alef-10)
اكثر اتوموبيلهاي وارداتي داراي گارانتي جهاني است يعني سرويس گارانتي وظيفه نمايندگي ان
محل است و هزينه ان توسط توليد كننده خودرو پرداخت مي شود نه مصرف كننده (2718834) (alef-10)
نمايندگى خودرو سازان موظف به ارائه خدمات هستند و در ازاى خدمات پول دريافت ميكنند و در مورد خدمات گارانتى نيز از شركت سازنده هزينه هاى خود را دريافت ميكنه ، ديگه پرداخت پول براى خريد خدمات چه معنايى دارد و اگر كسى نخواست از خدمات حضرات استفاده كنه ، تكليفش چى ميشه؟ (2720448) (alef-10)
جانانسانبرایخودروسازانهیچارزشینداردآنهافقطفکرسودخودشانهستنایناظهارنظراتشماآبدرحاونکوفتناست (2730438) (alef-3)