نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 396485
عمر شش روزه طرح ترافیکی که قرار بود تهران را نجات دهد!
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۵
طرح کاهش که اجرای آن از ابتدای مهرماه آغاز شد، در ششمین روز حیاتش متوقف شد. آن هم در شرایطی که قرار بود در سایه اجرای این طرح، غول کهنسال آلودگی هوای تهران از پا درآید!

به گزارش تابناک، نیمه های تابستان امسال، زمانی که حاضرین در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گزارش رسمی شکست طرح تردد زوج و فرد خودروها در راستای هدف کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران را شنیدند، به نظر می‌رسید که همه چیز برای اجرای طرح جایگزین آن فراهم شده، اما این گونه نبود.

آن گونه که در آن نشست درباره طرح جایگزین سخن به میان آمد، LEZ یا طرح کاهش، ایده ای نوین بر پایه برخی طرح های ترافیکی به اجرا در آمده در برخی کشورهای جهان بود که بر اساسش ، قرار بود خودروها از نظر فنی مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس نتایج این ارزیابی، در چند گروه دسته بندی شوند.

به این صورت که خودروهای کمتر آلاینده در یک گروه قرار گیرند، خودروهای آلاینده در دسته ای دیگر و خودروهای با آلایندگی متوسط و خودروهای پاک نیز در دسته بندی های جداگانه ای جای گیرند و سرانجام بر اساس این دسته بندی ها، محدوده ای که اجازه تردد در آن را به دست خواهند آورد، مجزا شود.

معنای اجرای این طرح، برچیدن بساط طرح تردد زوج و فرد و طرح ترافیک ویژه مناطق آلوده ی مرکزی پایتخت بود، اما ندید گرفتن یک نکته مهم و کلیدی موجب شد که پلیس با اجرای این طرح جایگزین موافقت نکند و ماجرا وارد فاز اظهار نظرها و مخالفت ها در سطح رسانه ها شود.

اشکالی که ناشی از تمرکز طراحان طرح کاهش بر مسائل آلودگی محیط زیست و غافل شدن از ویژگی های کنترل میزان ترافیک طرح های قبلی بود؛ به این معنی که بر اساس طرح کاهش اگر همه خودروها در دسته پاک قرار گیرند، خواهند توانست که در همه جای شهر تردد کنند که با توجه به ظرفیت کم معابر ترافیکی شهر، زندگی در تهران را مختل خواهد کرد. بماند که بعید به نظر می‌رسد خودروهای حمل و نقل عمومی در دسته خودروهای پاک قرار گیرند و بتوانند به مناطق مرکزی شهر دسترسی یافته و در جابجایی مردم نقش ایفا کنند.

بدین ترتیب به نظر می‌رسید که اجرای این طرح به بن بست خواهد رسید تا اینکه طراحان بخش هایی از آن را موقتا کنار گذاشتند تا رفع مشکل شود. به این صورت که دسته بندی خودروها کنار گذاشته شد و صرفا بر معاینه فنی خودروها متمرکز شدند. با این یادآوری که حتی برچیدن بساط طرح زوج و فرد نیز به آینده موکول شد و از طرح تفصیلی کاهش، تنها تردد مکانیزه خودروها در معابر ورود به طرح زوج و فرد، برای شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی باقی ماند. شبیه شیر بی یال و دم و اشکم معروف که در ضرب المثل ها آمده است!

این گونه بود که پلیس با اجرای طرح کاهش موافقت کرد و قرار شد از ابتدای مهرماه، اجرای آن در دستور کار قرار گیرد و بر این اساس به شهروندان اعلام شد که برای دریافت معاینه فنی اقدام نمایند، اما مگر می‌شود پای ما ایرانیان در میان باشد و کارها به روزها و ساعات آخر واگذار نشود؟!

کافی است کمی درباره خصایص زشت و زیبای خودمان تامل کرده باشیم تا حدس زدن فرجام ماجرا عجیب نباشد. اینکه ازدحام شدید مراکز معاینه فنی، شمار بالای خودروهای متقاضی دریافت برگه این معاینه و موکول شدن همه چیز به روزهای پایان تابستان و ابتدای مهر، بالاخره امروز کار خودش را کرد و مسئولان نیروی انتظامی از توقف اجرای این طرح خبر دادند.

این خبر را سرهنگ حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور تهران اعلام کرد و در توضیحش گفت: با توجه به اینکه محور اصلی اجرای طرح ترافیکی کاهش، معاینه فنی خودرو است، در روزهای اخیر شاهد حجم سنگین مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی در تهران هستیم. به همین دلیل و به منظور همراهی با شهروندان در راستای انجام معاینه فنی خودروها، مقرر شد اجرای طرح ترافیکی کاهش تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

خبری که مخالفت هایی نیز از جانب برخی مسئولان به همراه داشته و به عنوان مثال، یکی از اعضای شورای شهر تهران اقدام پلی در توقف این طرح را غیرقانونی خوانده، اما چه اتفاقی قانونی رخ داده باشد و چه عدول از قانون در رقم زدنش نقش آفرینی کرده باشد، فعلا شاهد توقف اجرای طرحی هستیم که حتی اجرای بسیار ناقص و نصفه و نیمه اش نیز متوقف شده؛ آن هم به مدت نامعلوم و «تا اطلاع ثانوی!»

طرحی که قرار بود سهم هوا در ریه های پرجمعیت ترین شهر کشورمان را افزایش دهد اما کاهش بندها و ماده هایش هم نتوانست عمری بیشتر از شش روز برایش به ارمغان آورد و جلوه جدیدی از آزمون و خطای» مسئولان به رخ همگان کشید!
 
کلمات کلیدی : ترافیک،LEZ
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۷-۰۶ ۲۱:۲۸:۲۸
پلیس راهنمایی ما از تمام وظایفش تنها جریمه کردن را سرلوحه کار قرار داده و اگر دقت کرده باشید و سر چهارراه ازشون یک ادرس بپرسید اکثرا با بی محلی یا عصبانیت جواب میدهند (3952761) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.