نظر منتشر شده
۸۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 377189
بد حجابی از منظر دینداری حاکمان
محسن مهدیان، 10 تیر 95
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۵
تحلیل بی حجابی از منظر سیاست چگونه است؟ رابطه بی حجابی و سیاست را اغلب از دو زاویه تحلیل کرده اند. یک تحلیل این است که بدحجابی در جامعه ما نوعی اعتراض سیاسی است. عده ای حجاب را رعایت نمی کنند تا با حاکمیت سیاسی موجود مخالفت کنند.

یک نگاه نیز استفاده ابزاری اهل سیاست از بدحجاب هاست. گفته می شود سیاسیون ما اغلب در ایام خاص مثل راهپیمایی ها و انتخابات ها از بدحجاب ها استفاده ابزاری می کنند.

اما رابطه سیاست و بدحجابی فراتر از این دو دسته تحلیل است. سوال دقیق این است که چه رابطه ای میان بی حجابی در جامعه با رفتار و زندگی سیاسی حاکمان وجود دارد؟ آیا اساسا می توان رابطه ای میان حجاب مردم با دینداری اهل سیاست ترسیم کرد؟

رابطه بین اخلاق جامعه با دینداری مسوولین یک اصل خدشه ناپذیر در تحلیل جامعه است. بی حجابی را از منظرهای مختلف تحلیل کرده اند. اما یک منظر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

حجاب و بی حجابی نشانه چه رفتاری در سبک دینداری مسوولین ماست؟
سالها پیش تعبیری از آیت الله جوادی آملی مطرح شد که در زمان خودش بسیار مود توجه قرار گرفت. تعبیر فیلسوف عالم این بود که ظاهر مردم ما باطن مسوولین است. تحلیل بسیاری از رفتارها و اخلاق اجتماعی مردم را باید از منظر باطن مسوولین تحلیل کرد. این تعبیر از آیت الله جوادی را باید در نسبت الناس علی دین ملوکهم دید.

از همین جهت برای نشان دادن رابطه سیاست حاکمان با زندگی اجتماعی مردم باید ظواهر دینداری مردم را یک نشانه از باطن اعتقادی و دیدنداری مسوولین تحلیل کرد و همان حوالی نیز به دنبال راه حل بود.

حجاب را باید تفکیک و اجزای آنرا ریشه یابی کرد. باید دید ریشه علل هر جزء بی حجابی کجاست. با یک ساده سازی می توان تحلیل کرد که ریشه بسیاری از بدحجابی ها در جامعه ما خودآرایی و تبرج است. "دیده شدن" یکی از مهمترین دلائلی است که برای بی حجابی ذکر می کنند. این جلوه گری و خودنمایی را می تواند در دوعامل جستجو کرد. یکی بی هویتی و دیگری منیت و خودپسندی است. منیتی که فرد را به خودنمایی می کشاند و بی هویت یی که برای خودنمایی چیزی جز تن نمایی به کف ندارد.

منیت و بی هویتی همان است که امروز مهمترین دغدغه ما برای مسوولین کشور شده است. منیتی که از آن هم فیش های نجومی در می آید و هم ریخت و پاش ها و هم تجمل گرایی ها و هم میزپرستی ها و شهوت های سیری ناپذیر معطوف به قدرت. بی هویتی آنجایی است که از دل آن هم بی عزتی بین المللی در میآید و هم اقتصاد وابسته و هم بی اعتنایی به قدرت و توان ملی و هم وابستگی چشم بسته به خارج از مرزها.

ترجمان این منیت و بی هویتی بطون حکام ماست که یکی از جلوه هایش می شود بی حجابی.
رهبر انقلاب چندسال پیش ذیل همین بحث الناس علی دین ملوکهم فرمودند: در یکى از تاریخ‏ها خواندم زمانى که ولیدبن‏ عبدالملک خلیفه شده بود، چون خیلى اهل جمع‏ کردن ثروت و جواهرات و اشیاء قیمتى بود، مردم کوچه و بازار وقتى به همدیگر مى‏ رسیدند، مکالماتشان از این قبیل بود: آقا! فلان لباس را آوردند، شما خریدید؟ آقا! فلان نگین را فلان کس آورده، شما خریدید؟ یعنى مردم همه‏اش راجع به خرید و فروش وسایل و اشیاء زینتى و امثال اینها حرف مى زدند.

بعد از ولید، سلیمان‏ بن‏ عبدالملک خلیفه شد. او اهل ساختمان‏سازى بود و به کاخ‏ سازى و ساختمان‏ سازى خیلى عشق مى ‏ورزید. این مورخ مى‏ گوید مردم حتّى وقتى براى نماز به مسجد مى ‏آمدند، یکى مى‏ گفت: آقا! شما کار ساختمانىِ منزلتان را تمام کردید؟ دیگرى مى‏گ فت: آقا! شما فلان خانه یا زمین را خریدید؟ دیگرى مى‏ گفت: آقا! شما آن دو اتاق را اضافه کردید؟ حرفهایشان همه از این قبیل بود...

مدتی پیشتر نیز در جمع هیات دولت و در سال ۹۲ فرمودند: من و امثال من اگر خودمان صادق باشیم، مى‌توانیم مردم را صادق بار بیاوریم. اگر خود ما اسیر هوى‌ و هوس نباشیم، مى‌توانیم مردم را آزاد از هوى‌ و هوس بار بیاوریم. اگر ما شجاع باشیم، مى‌توانیم مردم را شجاع بار بیاوریم. اگر من و امثال من اسیر هوى‌ و هوس و دنبال طمع و بنده و ذلیلِ ترس و طمع خود بودیم، نمى‌توانیم مردم را با فضایل بار بیاوریم.

شاید مناسب باشد یکبار هم حجاب را از این منظر تحلیل کنیم. شاید با این نگاه برای مقابله با بی حجابی به نتایج عمیق تر و راه حل های موثرتری برسیم.
 
کلمات کلیدی : بد حجابی
 
رر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۰:۱۹:۵۷
بی حجابی بزرگترین مشکل حال حاضر ما میباشد باید اقدامی سریع و جدی صورت پذیرد تا مردم به گناه نیفتند... (3856654) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۳۷:۳۹
کسی رو به زور نمیشه به بهشت برد (3857068) (alef-3)
 
رر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۳:۳۵:۲۰
اگر عذاب های جهنم و نعمات بهشت رو درک میکردید از من تشکر میکردید ولی... (3857219) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۴:۵۳:۵۸
شما مطمئني بي حجابها و يا بد حجابها و يا شل حجابها به بهشت نميروند ؟ (3857434) (alef-11)
 
ali
Italy
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۰۵:۱۴:۲۵
بله مطمئنیم (3858752) (alef-11)
 
فراز مغان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۵:۵۷:۰۳
روحانی مچکریم که حرف یاد اصلاح طلبان دادی (3857603) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۳ ۱۹:۴۲:۰۶
این عبارت در مورد رعایت حجاب صادق نیست خلط موضوع نفرمایید چرا که لازمه بودن در اجتماع رعایت مقررات حاکم بران است عدم رعایت در این خصوص به مثابه بی توجهی به بیماری واگیر دار است که اگر رعایت نشود چه بسا موجب نابودی باشد (3865173) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۳۹:۲۸
کاملا با نظر شما مخالفم (3857073) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۴۰:۰۰
بی حجابی اصلا مشکل نیست که بخواد بزرگ یا کوچیک باشه (3857076) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۳:۴۹:۱۵
هروقت بی حجابی دیگران دامن خانواده ات را گرفت متوجه می شوی که بی حجابی اصلا مشکل نیست. (3857258) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۰۳:۵۵:۲۷
بی حجابی دامن خانواده ات را گرفت یعنی چه؟ (3858742) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۵۳:۳۶
خدارو شکر که مشکل بی کاری و تورم و امنیت و مواد مخدر برطرف شده و تنها مشکل کشور ما شده این!!! (3857104) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۳:۴۹:۴۷
این چه استدلالی است. هر مسئله ای در جایگاه خودش است. (3857260) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۴:۰۸:۵۶
امنيت؟؟ (3857309) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۸:۰۷:۱۹
به عنوان به مرد میترسم ۹ شب به بعد بیرون از خونه برم
شما برو مناطق جنوبی و جرم خیز تهران تا امنیت رو بفهمی وقتی یه مشت معتاد و دزد و لات بیرون هستن
لابد کاخ نشین هستی که نمیدونی (3857925) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۳:۰۵:۳۹
در کل این 37 سال هیچ گزینه ای جز چادر سیاه برای حجاب نداشته ایم, نه تغییری نه تنوعی نه طرحی, سال 58 هم چادر سیاه سال 95 هم چادر سیاه, فکر نکردیم در دمای 65 درجه اهواز چادر سیاه چه معنی دارد (3857138) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۲۱:۱۹:۲۶
چادر سیاه باعث افسردگی میشه. حداقل رنگ چادر رو اصلاح کنن. (3858300) (alef-11)
 
سید
Australia
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۱۲:۰۶:۱۷
عجب مطلبی میفرمایید. یک ماه تعطیلات اومدم این رو تعدادی که علاقه داشتند نشان دادند و اکثرا مشکل سرما گرما رو حل کردند (البته فقط تهران رو دیدم) (3859412) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۳:۱۵:۰۴
چون امور دست متخصص نیست به اینجا رسیده ایم, لزوما کسی که در جنگ فرمانده خوبی بوده در امور فرهنگی شاید نتواند درست کار کند حتی با اینکه نیت خدمت داشته باشد, متاسفانه از فوتبال گرفته تا سیاست خارجی نظامیها در راس امور هستند (3857176) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۳:۱۷:۴۶
بزرگترین مشکل ما فعلا حقوق های نجومی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود ! به بی حجابی هم می پردازیم (3857182) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۳:۵۲:۲۱
فکر کنم شما از اون مدیرایی که فیش حقوق نجومی داری.
بزرگترین مشکل ایران را بی حجابی میبینی!!؟؟؟؟


این همه فقز، کارتن خواب و معتاد، دزدی و اختلاس و دکل دزدی و .... همه هیچ فقط حجاب را درست کنیم؟ (3857269) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۵:۱۰:۴۴
فکر می کنم شما در تعریف مشکل مشکل داری! (3857475) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۵:۴۹:۲۱
میشه شما شغل و درآمدت رو بگی؟ من چند تا از مشکلات مهم تر از دید خودم رو می گم و می خوام مردم هم نظرشون رو بگن :
1- فساد اداری
2- فساد مالی
3- مشکلات محیط زیستی
4- مشکلات امنیتی
5- بیکاری
6- مشکلات اقتصادی مردم
7- عدم اهمیت دادن به مردم ( نمونه حمایت بی حد و حصر از فرغون سازان داخلی تحت عنوان حمایت از تولید داخلی)
8- مشکلات عدیده در آموزش و پروش
9- مشکلات دستگاه قضایی ( یه پرونده ساده سال ها معطلی داره )
10- بروکراسی در امور اداری ( یه کار ساده ماهها طول میکشه تو نظام اداری حل بشه)
11- وضعیت اسف بار روابط بین المللی
12- عدم صلاحیت بسیاری از مسئولین
13- فرار مغزها


این لیست کامل نیست. (3857585) (alef-11)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۰۷:۳۴:۴۰
خدا رو شکر که بزرگترین مشکل شما بدحجابیه بقیه است. انشالله همیشه همینقدر بی مشکل زندگی کنید... (3858789) (alef-2)
 
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۶ ۰۸:۳۵:۲۲
بزرگترین مشکل ما حجاب نیست بی فرهنگی وافراطی گری توی این مملکته ،بیشتر مردم فکر گرفتن حق خودشون از دیگرون هستند چه توی رانندگی !!چه صف نانوایی و..مشکل ما ادم پرستیه نه تار موی کسی،مشکل ذهن منو تو هست که حجاب نداره دوست من (3869017) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۰:۵۳:۲۵
http://alef.ir/vdcf0edmcw6deya.igiw.html?377128
الف این لینک از خبرهای خودتون مهمه یا بی حجابی؟ که این همه روش مانور میدن و بقیه چیزارو ول کردن؟ (3856739) (alef-13)
 
mr.ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۵:۱۵:۰۸
درست است که جلو گیری از جرم و جنایت وضیفه ی دولت است...ولی اصلی ترین عاملی این همه نارضایتی و مشکلات چه در زمینه ی فرهنگی و یا هر ضمینه ی دیگر خود مردم هستند, رفتار های خود انسان هاست که دنیا رو جای خوب یا بد میکنه حال در میان این همه آدم در ایران عده ای آدم عوضی با زیر پا گذاشتن قانون و وجدان خودشون کار هایی رو انجام میدند درست مثل همین رستوران سر راهی که دوست عزیزم لینکش رو قرار داده
در کل حرف من این است که نباید هر اتفاق اشتباه و غلط رو که در کشور اتفاق میوفته عامل آن خود مردم هستند , چرا که مردم عوض شدند
حتی در مورد حجاب
حتی در مورد غیرت مرد ها
حتی در چشم پوشی از دزدی ها
حتی.......... (3857489) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۰:۵۶:۱۴
مسلمانان با فتح اندلس تا اعماق اروپا نفوذ کردند ولی چه شد که اینقدر راحت اسپانیا و متصرفاتشان را از دست دادند؟ دوستانی که حجاب زنان و مردان و عفت جامعه برایشان مهم نیست کمی مطالعه کنند تا دلیل آن شکست های پیاپی مسلمانان را بیابند
والسلام علی من اتبع الهدی (3856748) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۵:۵۶:۵۱
شكست تلخ اندلس داستان درد و اندوه مردمانى است كه هر چه كشيده‏اند، از دست حاكمان بى‏لياقت دنياپرست و مقام‏طلب و خودخواهى بوده است كه به خاطر چند روز رياست زودگذر، امّتى را در سوگ نشاندند (3857600) (alef-11)
 
farhad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۶:۰۶:۵۷
نه برادر ارزشی٬وقتی غربی ها رو به علم مادی و زمینی(ونه روحانی!) آوردند و اسلحه برتر و تاکتیک جنگی جدید بدست آوردند٬اونوقت بود که شکست مسلمانان شروع شد.مسلمانان تا وقتی که برتری عددی(بعلت نرخ رشد بالای جمعییت)وروحیه بالا ملاک بود٬در جنگها پیروز میشدند (3857635) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۰۹:۴۵:۳۶
شکست اندلس در زمان قرون وسطی اتفاق افتاد که نشان دهنده ی این است که در آن زمان اروپاییان هنوز به علوم مادی و زمینی!! دست پیدا نکرده بودند.
دلیل از دست دادن اسپانیا در تاریخ کاملا واضح آمده است. (3859036) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۶:۲۶:۴۵
کاملا بی ربطه. علت شکست در جنگ را باید در تئوریهای جنگی جستجو کرد نه حجاب و بی حجابی. (3857695) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۰۹:۴۳:۳۲
بی مطالعه پیام گذاشتی (3859029) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۶:۳۱:۵۸
اگر علت سقوط اتحاد جماهیر شوروی را از کمونیستها سوال کنید خواهند گفت اتحاد امپریالیستی باعث سقوط اتحاد جماهیر شوروی شد و هیچیک نظام فاسد درون حکومت شوروی و نارسایی فلسفه کمونیسم را مقصر این امرنمیدانند آندلس نیز به همین بلیه دچار شد در حالی که تاریخ نویسانی که به مإاق حکومتها تاریخ می نویسند مانند روزنامه نگاران قلم به مزد انچه را که ساطان می خواهد می نویسند نه واقعیت را بنابراین بهتر است منابع مستقل را مطالعه کنید. (3857710) (alef-11)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۰:۵۸:۴۶
اگر فرمایشات مقام عظمای ولایت را سرلوحه ی امور قراردهید ، مشکل حل میشود .
با این حساب ؛ منشاء و بانی و باعث ولنگاری ها و فسادهای اجتماعی و فرهنگی ، همان طاغیان و یاغیان اقتصادی و حرامخواران نجومی هستند .

دوستان بزرگوار ؛ نمیتوان حرامخواری و رانت و اختلاس و کارانه ها ی نجومی و قبیله گرایی و برادر بازی و عالیجناب سالاری و آقازاده محوری را تقبیح و محکوم کرد__و در در عین حال ، از بی بند وباری و طغیان اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی که محصول فساد اقتصادی و سیاسی است حمایت کرد . (3856758) (alef-13)
 
حسن فرامرزی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۰۳:۴۷
تحلیل فوق العاده زیبایی بود: ظاهر مردم، باطن حاکمان است (3856771) (alef-13)
 
مشکین نقاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۰۵:۴۷
امام صادق (ع) فرمود: برای زن مسلمان جایز نیست كه روسری و پیراهنی بر تن كند كه بدنش را نپوشاند .
منبع روایت : مرحوم شیخ حر عاملی وسائل الشیعه ج 3 ، ص 281 (3856776) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۱۷:۲۰
مقوله بدحجابی مقوله ای است که برای جلوگیری از رشد آن از سنین کودکی می بایست کار فرهنگی کرد و نه تنها بحث حجاب بلکه تمام مقولات فرهنگی مستلزم نهادینه شدن از کودکی است متاسفانه نسل جوان امروز به دلیل ضعف دستگاههای فرهنگی و شیوع استفاده از وسایل و ابزار ارتباط جمعی بدون فرهنگ سازی ضعف هایی مشهود دارد از جمله همین بحث حجاب و حریم محرم و نامحرم، فحاشی و بد دهنی علی الخصوص در فضای مجازی، عدم احترام به بزرگتر، تجمل گرایی و ماشین بازی و موبایل بازی و عدم مسئولیت پذیری و .... . شایسته است ارگان های فرهنگی بویژه آموزش و پرورش با بازنگری در عناوین درسی و تربیت معلم بخصوص در مقطع ابتدایی دروس فرهنگ ساز را در برنامه درسی بگنجانند حتی به بهای کم بارتر کردن آموزش های ادبیات و ریاضیات. رسانه ملی نیز باید با این معضلات واقع بینانه برخورد کند و مبتلایان به این معضلات را از صحنه های خود حذف نکند بلکه بتواند با پخش صحبت ها و دلایل این قشر، مسیر خطرناک پیش رو را واقعی و قابل لمس و نه شعار گونه برایشان ترسیم نماید. (3856821) (alef-11)
 
میلاد حمیدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۲۳:۳۶
من متعجبم که چرا پیوسته از لفظ اشتباهی بنام بد حجابی استفاده می شود. طرف یا حجاب دارد یا ندارد. یا آن حدود لازم در شرع را برای پوشش رعایت کرده که می شود با حجاب و اگر رعایت نکرده می شود بی حجاب. کسی که یک سیب دزدیده دزد است و کسی که یک بانک را زده هم دزد است.
طرف یا دزد است یا دزد نیست. یا با حجاب است یا با حجاب نیست. واژه بد حجاب غلط انداز است چون تعریفی در دین ندارد و در هر زمان ممکن است از دید هر کسی مبنا و معنای مختلفی داشته باشد. (3856845) (alef-11)
 
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۲۸:۵۶
احسنت
با اینکه مخالف حجاب اجباری هستم
اما این تحلیل رو پسندیدم (3856864) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۳:۵۰:۱۴
موافقم (3857261) (alef-11)
 
سید
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۴۱:۴۸
سلام و درود
فکر نمی کنید بهتر است مسولین یک مملکت شبیه مردم شوند تا اینکه مردم را شبیه مسولین کنید؟!..در واقع فکر نمی کنید مسولین یک مملکت باید برامده از همین مردمانی باشند که در خیابان ها میبینیم؟...مسئله بد حجابی نیست مسئله کسانی هستند که پوشش مردم رو مسئله ی خودشان می دانند اما فقر مردم برای اونها دغدغه نیست...
الف این پیاما حق الناسه وقتی که به کسی توهین نمیکنه لطفا منتشر کن... (3856912) (alef-11)
 
کیوان
Netherlands
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۴۴:۴۲
نباید دست روی دست گذاشت هر چی مردم میکشند از دست این مسئولین فاسد است مردم خودشون باید دست به کار بشوند و درخت فساد رو از ریشه در بیارند. (3856920) (alef-11)
 
Alireza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۵۰:۳۴
یه بار هم مرد باشید از منظر اجباری بودن و زوری بودن این حجاب رو تحلیل کنید (3856933) (alef-3)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۵۲:۱۶
این که بدحجابی به مساله ای سیاسی در جامعه ما تبدیل شده باز می گردد به اوایل دهه هفتاد. اما این موضوع به نظر من امروز کمرنگ شده و کمتر رنگ و بوی سیاسی دارد. امروز دختران مادران دهه هفتادی بزرگ شده اند و به تبع مادرانشان حجاب درستی ندارند و اغلب هم درک نمی کنند که چرا مادرانشان در آن برهه زمانی دست از حجاب برداشتند.
من یکی از طرفداران پروپاقرص الف هستم اما هیچ گاه نظراتم منتشر نشده و نمیفهمم چرا. سایت فرارو نظرات انتقادی من رو منتشر میکنه اما الف علیرغم منش آزاد اندیشی خود که مطلوب من هم هست هیچ وقت نظرات دردمندانه من رو منتشر نمیکنه. اگر نظرم منتشر بشه برام ایمیل میفرستید؟ (3856942) (alef-11)
 
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۵۲:۳۱
یعنی اگر در زمان حکومت حضرت علی هم مردم خلاف شرع یا قانونی مرتکب میشدن مشکل از حکومت بوده؟ مردم حکومت را تشکیل میدهند یا حکومت مردم را؟ تحلیل ارائه شده اشتباه است چرا که حکومت جزئی از مردم است و توسط مردم انتخاب میشود. (3856943) (alef-11)
 
اسدي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۵۵:۰۹
حجاب فقط يك انتخاب است. (3856953) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۳:۴۶:۰۱
خیر، حکم الهی است. این شما نیستید که حجاب را انتخاب می کنید بلکه شما یا به خالق خود ایمان می آورید یا نمی آورید.
آن که خالق خویش را نفی نمی کند، به حجاب به عنوان یک انتخاب نگاه نمی کند بلکه آن را اطاعت از امر الهی می داند. (3857247) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۷:۳۰:۲۵
ببخشید یک سوال. آیا کسی حق دارد به خدایی که شما ایمان دارید ایمان نداشته باشد و به تبع حجاب هم نداشته باشد؟ مسئله اجبار در کشور ما فراتر از حجاب است. (3857836) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۴ ۱۱:۵۲:۵۲
لا اکراه فی الدین (3866228) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۱:۵۷:۰۴
حجاب اجباری محکوم است (3856963) (alef-3)
 
Russian Federation
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۳:۱۰:۱۱
عکس العمل نجومی !! (3857154) (alef-11)
 
amir
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۳:۵۰:۳۰
چون پوشش نامناسب ( چه مرد و چه زن ؛ علی الخصوص زنان به خاطر جاذبه جنسی شون) علاوه بر فرد، تاثیر وسیعی بر کل اجتماع داره پس حکام خودشون باید ملزم بدونن با روشهای مناسب پوشش مناسب اسلامی رواج بدن. در تمام ادیان الهی پوشش مناسب الزامی است (3857263) (alef-11)
 
جلیلیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۰۸:۱۲
شهروندانی که گوش و چشمشان به صفحه ی جادویی ماهواره ها دوخته اند و سفراشات دلسوزان خارج کشور را در امور خود لحاظ می کنند را نمی توان به سادگی و یا چند تجزیه و تحلیل سطحی مداوا کرد . (3856994) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۱۲:۵۱
" ظاهر مردم ما باطن مسوولین است "
این جمله رو باید با آب طلا نوشت (3857003) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۱۹:۲۲
احسنت بر آيةالله جوادی آملی
ظاهر مردم ما باطن مسئولین است (3857016) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۲۰:۴۱
من حديث الناس علي دين ملوكهم را (صرفنظر از اينكه بلحاظ سند و سلسله راويان محكم باشد يا نه) منطقاً قبول دارم اما نبايد اين را به شكل يك قاعده صددرصد بيان كرد. همانگونه كه در تربيت فرزندان، ما گاهي مي بينيم انسانهاي شرافتمندي كه در محيط و خانواده آلوده زندگي كرده اند ولي تصميم گرفته اند پاك باشند و بالعكس فردي مانند جعفر كذاب كه در خاندان امامت و در دامان معصوم تربيت شد ولي نااهل بود. بعنوان يك فردي كه هم خودم و هم خانواده ام مدتي مقيم آمريكا بوديم و الان نيز اقوام زيادي در آنجا داريم اعلام مي كنم كه مردم آمريكا در حالي كه يكي از دروغگو ترين، قالتاق ترين، ظالم ترين و فريبكارترين حكومتهاي دنيا را دارند اما مردمي هستند كه خيلي كم دروغ مي گويند، خيلي كم غيبت مي كنند و خيلي دلرحم تر از دواتمردانشان هستند. همچنين حضرت علي(ع) در 4 سال حكومتشان شايد خيلي در سبك زندگي، بينش و روش زندگي مردمشان تغيير ايجاد نكردند. چرا كه "فرهنگ" موضوعي است كه گاهي ريشه دارتر از اين حرفهاس و با تغيير حاكمان به اين زودي درست (يا خراب) نمي شود. (3857022) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۲۹:۲۶
اجتماع واقعا فاسد شده، مانتوها دکمه ندارن، شلوارا پاره، مردان بی غیرت، نمیتونند جلوی زن و خواهر خود را بگیرن، جوونا چه گناهی کردن اخه (3857049) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۳۹:۱۷
اولا بسیار تند رفتی داداش
جوونها خویشتن داری کنند و چشماشونو درویش
ضمنا یک روز چادر سر کن توی این گرمای تابستان و بعد بیا در موردش حرف بزن (3857072) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۸:۱۶:۱۸
شاید یک جوان نتواند یا نخواهد خویشتنداری کند آنوقت تکلیف خواهر و همسر ومادر و دختر من وشما با این حجاب چه میشود؟
غیر از این است که میشوند مرتعی برای چشم چرانی هوس بازان؟ شما درب خونه وماشینت را باز بگزار بعد بگو دزد باید خویشتنداری داشته باشد آیا عاقلانه است؟ (3857944) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۹:۱۱:۰۴
ان جوانی که نتواند یا نخواهد خویشتنداری کند خوب بیمار است برادر و همانطور که دزد را میگیرند،ان جوان را هم باید بگیرند. (3858095) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۱۲:۱۹:۲۱
آیا این عاقلانه است که به شما گفته شود وقتی بیرون می روی، موبایل گرانقیمتت را نبر چون ممکن است دزد و زورگیر بیایند و بخواهند موبایلت را بدزدند؟
و اگر این اتفاق افتاد، آیا منطقی است که به شما بگویند تقصیر خودت است که موبایلت را دستت گرفته بودی؟ (3859442) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۵۹:۳۹
مانتو دکمه نداشته باشه . مگه چادر دکمه داره؟؟؟؟ (3857117) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۳:۴۸:۲۵
چه جواب متین و پراستحکامی، چه قیاسی!
شما چادر مشکی که تمام اندام بدن را می پوشاند با این مانتوهایی که هیچ جا را نمی پوشاند بلکه چشم دیگران را دعوت می کند به سمت همه اندام های یک زن یا دختر جوان بنگرند قیاس می کنید؟ (3857255) (alef-11)
 
United Kingdom
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۳:۰۸:۰۰
زن همانند شما یک انسان است علی آقا و مانند شما حق انتخاب و تصمیم گیری و قدرت تشخیص دارد. (3857144) (alef-3)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۱۳:۴۰:۵۶
دوست عزیز چرا فکر میکنی اختیار خواهر و همسرم دست منه و من باید بگم چی بپوشن و چی نپوشن. با صغیر طرف نیستیم که، آنها هم به اندازه من توانایی و قدرت تحلیل در اختیارشون قرار داده شده است (3859634) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۳۲:۳۰
قسمت اول بحث مردم به دین حاکمان هستند رو خوب آمدی اما بعدش چه ربطی داشت (3857057) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۳۳:۱۵
دین جهان شمول را با تنگ نظری محدود نکنیم
---
اگر ظاهر کل آیات قرآن کریم در باره ی حجاب را با در نظر گرفتن لحنی که دارند و نوع مخاطبان به دور از تعصبهای سنتی و با الهام گرفتن خرد گرار و فراگیر و متکی بر اصول جامعه شناسی و روان شناسی از عبارتهای قرآنی : (لا اکراه فی الدین ...، یرید الله بکم الیسر ولا... ، ... و ماجعل الله علیکم فی الدین من حرج ... ، ... و لو اعجبک حسنهن...،... فمن شاء فلیؤمن و من شاء فلیکفر... ،... لیس علیک هداهم... ، انک لا تهدی من احببت... ، ... لا یضرکم من ضل اذا اهتدیتم... ، ادع الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنه... و...) با در نظر گرفتن سنت و سیرت خرد گرای معتبر و بی خدشه ی پیامبر (ص) و امامان (ع) و ضرورتهای اجتناب ناپذیر تحولهای گوناگون زمانی و مکانی در جوامع بشری تفسیر می کردیم بی تردید نسبت به چگونگی و ضرورتهای برخورد با این مسئله ی دینی - اجتماعی مشکلات بسیار کمتری داشتیم و دین جهان شمول و خرد گرای خدا را با تنگ نظریهای خود محدود نمی کردیم و اقشاری از جامعه را نسبت به دین بد بین نمی ساختیم که سبب شود کل دین را از زندگی خود حذف کنند و عده ای از آنان ضرورتهای عفت عمومی را نیز آشکارا نشانه روند؟؟؟!!! (3857059) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۴۳:۵۹
گناه جوانان اینست که کسانی برای انها تصمیم میگیرند که "وقتی به خلوت میروند ان کار دیگر میکنند" (3857087) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۲:۵۸:۱۲
احسنت به شما

خیلی نوشته خوبی بود (3857114) (alef-3)
 
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۴:۱۱:۳۴
به این دوستان باید گفت که همه دریک اجتماع زندگی می کنند وزندگی اجتماعی تک روی ندارد پس مسئله حجاب در اجتماع امری ضروری و اجتماعی است ونه فردی (3857317) (alef-11)
 
امیراسد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۴:۵۵:۴۶
الان هم همینطور است، زمانیکه 30-35سال پیش ما نوجوان بودیم، اصلا نمیدونستیم مثلا قیمت فلان ماشین چنده یا خونه بخریم خوبه یا نه و.... حتی تا جوانیمان هم صحبتی از این چیزها نبود.

اما از 10-15 سال پیش به اینطرف، میبینی بچه های 7-8 ساله صحبت از پول و درآمد و اینکه قیمت فلان ماشین چنده و ..... می زنند!!!

چند چیز باعث هرج و مرج فرهنگی موجود، من جمله حجاب است.

1- کسب مال حرام
2- برره ایسم لجام گسیخته
3- عدم دفاع معقول و بی برنامگی محض در مقابل تهاجم فرهنگی
4- حساسیت فوق العاده روی مقوله حجاب توسط کسانی که یا در مقابل غارت بیت المال و اجحاف به مردم، کم فروشی و احتکار و گران فروشی، بی تفاوت هستند یا از راه های پنهان همراه آن هستند.

و همه موارد بالا اول باید از خود مردم شروع شود.

روزی در یک هیئت مذهبی دهه محرم به جوونایی که تو سر و مغز خودشون می زدند عرض کردم، " می خواهید همین الان خدا شما رو در زمره شهدای کربلا در روز عاشورا در کنار ابا عبداله بنویسه!؟" همه گفتند بله ! گفتم می خواهید اگه یه دختر خانمی یا یه خانمی رو که تو محله تون بد حجابه، اگه امر به معروف می کنید ، با جون و دل گوش کنه!؟ همه گفتند بله!

گفتم تو محل خودتون " همیشه در کنار مظلوم و در جلوی ظالم بیاستید!"

مخصوصا اگر دیدید مثلا یه کاسب محلتون که اتفاقا رفیقتون هست و حتی به هیئتتون هم کمک می کنه، به یه گبری که هیچ چیز رو قبول نداره ظلم کرد و گرون فروشی یا کم فروشی یا تقلب کرد جلوش بیاستید.

از فرداش خیلیاشون باهام حرف نزدند!!!! (3857436) (alef-11)
 
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۵:۱۷:۵۶
نمیشه حاکمان جای این حرفا به فقر ....فساد اداری ..بیت المال ...بیکاری ...تنفروشی بخاطر فقر و.... فکرکنن یانه اصلا به این چیزا فکرنمیکنن و درد مردم مهم نیست (3857498) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۵:۳۴:۲۶
با توجه به افشای فیشهای نجومی ظاهر مردم با باطن مسئولان هم خوانی ندارد (3857544) (alef-11)
 
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۵:۵۶:۵۴
نظر من اینکه اینده پیشبینی شده از قبل شده در قران پس چرا ما داریم اذیت میکنیم خودمون رو (3857601) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۶:۰۹:۰۸
در هر کشوری رعایت قوانین آن کشور الزامی است. حجاب قانون این کشور است. کسی را هم به زور به بهشت نمی برند. خودش باید بره. (3857641) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۰۴:۰۴:۴۸
در قانون باید تجدید نظر شود. (3858745) (alef-11)
 
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۱۹:۱۴:۴۱
ظاهر مردم ما باطن مسوولین است.)دقیق ومتین.رسا وصائب (3858100) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۰ ۲۲:۰۸:۱۶
بدحجابی از وقتی شروع شد که دستور دینی را تبدیل به دستور حکومتی کردیم .
وقتی اسلام می گوید بدن را باید پوشاند ، ما بخشنامه کردیم که باید با مانتو و چادر و رنگ مشکی پوشاند ،
و چشم بستیم به لباس سنتی همه جای ایران که لباس زنان همه رنگی بود و شاد و البته پوشیده (3858382) (alef-2)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۱۱:۰۰:۱۶
بالاخره در تفسیر متن مقدس نظرات متفاوت است
مثلا جناب مرحوم آیت الله قابل عنوان می نمایند پوشش موی سر و گردن الزام نیست و خطاب آیه استحسان می باشد (3859232) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۱۱:۲۵:۲۲
تبادل نظرها و باز کردن فضای فکری جامعه و اینکه انسانها به تفکر ترویج بشوند به نظرم برای حل کردن مسائل اجتماعی بهترین راه است (3859300) (alef-11)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۵-۱۱ ۱۲:۱۸:۴۸
به نظر من این نوع بی حجابی این دو سه سال اخیر که با پوشیدن ساپورت و مانتو جلو باز درست شده صرف نظر از جوانب دینی یک نوع مردم آزاری و از این جهت غیر اخلاقیست (3859440) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.