کد مطلب: 374966
تاریخ انتشار : شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۷
هنوز وقت زیادی نمیگذرد؛ از زمانی که تبلیغات ماهوارهای فیلمها، جنجالی رسانهای در اهالی سینما به پا کرد. یکی دو فیلم تهدید به توقیف شدند، یکی از پرده کشیده شد پایین و چند تهیهکننده هم به دادسرا فراخوانده شدند. دراین میان نزاع بین اصحاب سینما و قوهقهریه جاری بود. هرکدام هم دلایل خود را داشتند. قانونگذار بر اعمال فشار حکم میکرد و اهل سینما هم براین باور بودند که صدا وسیمای ایران با نگاه میلی تبلیغ میکند و سینما را پای سفره سلایق سیاسی حیف و میل میکند.
به گزارش شهروند، عدهای هم بر این باور بودند که تبلیغ یک فیلم ایرانی که از وزارت ارشاد جمهوری اسلامی مجوز گرفته، چه مانعی دارد؟ در هرحال که جر و بحثها چنان داغ شد که آتش آن فیلم «آاااادت نمیکنیم» را هم گرفت. هرچند با رایزنیها این فیلم دوباره توانست به اکران خود ادامه دهد اما گویا شبکه جم دستبردار نیست و دوباره شروع کرده به تبلیغ فیلمهای ایرانی. براین اساس، پنجشنبهشب تیزر فیلمهایی چون «آبنبات چوبی»، «زاپاس»، «دختر»، «دراکولا» و «بارکد» از شبکه جم پخش شدند که واکنشهایی متفاوت درپی داشت.
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به ایسنا گفت: «ظاهرا این شبکه در اقدامی خودسرانه بار دیگر تیزر فیلمهای سینمایی ایرانی را پخش میکند و دراین شرایط، دستگاه قضائی میتواند از طریق مجامع بینالمللی پیگیر این موضوع باشد.» که البته واکنشی کلی به موضوع است و گره از کاری نمیگشاید. اول اینکه ایران جزو کشورهای پیوسته به کنسوانسیون برن و به تبع، کپیرایت نیست و دوم اینکه اگر قرار باشد پای مجامع بینالمللی وسط بیاید، بعید است رأیشان همسو با قوانین داخلی باشد.
ضمن اینکه غلامرضا موسوی، رئیس شورایعالی تهیهکنندگان سینما و تهیهکننده فیلم «خشکسالی و دروغ» نیز درباره پیگیری این موضوع از طریق قوهقضائیه توضیح داد: «براساس یک قاعده جهانی، پخش دو تا سه دقیقه از هر فیلمی در شبکهها و تلویزیونهای خارجی مجاز است و درشرایطی میتوان شکایت کرد که آن فیلم بهطور کامل پخش شده باشد.» این درواقع آب پاکی است به دست کسانی که فکر شکایت قانونی از جم را در سرمیپرورانند. از آنسو، حبیبالله ایلبیگی در ادامه با اشاره به عواقب دامنگیر گذشته، گفته: «تهیهکنندگان ما عواقب سفارش این آگهیها و تیزرها را میدانند و اگر کسی در این زمینه اقدامی انجام داده باشد، باید منتظر عواقبش هم باشد.» به هرحال گویا اینبار شبکه مزبور خود اقدام کرده و سینماگران دستی نداشتهاند. قوانین بینالمللی هم دست شکایت را بسته است. به همین جهت معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی یکی هم به نعل کوفته و در ادامه آورده است؛ یکی از مشکلات ما این است که فیلمها به درستی معرفی نمیشوند و همانگونه که آقای میرکریمی هم گفته، با یک تیزر ٢٠ ثانیهای نمیتوان یک فیلم را به خوبی معرفی کرد. ضمن اینکه گاه بعضی تبلیغات، خود به ضد تبلیغ تبدیل میشود. بنایراین گاهی تبلیغات ما نهتنها کمککننده نیست، بلکه ضد تبلیغ است.»
او در ادامه از ارایه طرحی برای تبلیغ فیلمهای سینمایی در تلویزیونی خبر داده، بلکه از تنش بکاهند؛ هرچند گویا خود او نیز چندان به این باور اعتقادی ندارد و میافزاید: «البته این رسانه نیز تحت فشار است و جالب این است که پیامدهای بیپولی تلویزیون متوجه ما میشود زیرا درحال حاضر که ساخت برنامهها و سریالهای تلوزیونی دچار رکود شده، شاغلان این حرفهها که عموما اعضای خانه سینما هم هستند، به این تشکل مراجعه میکنند و شاهد خیل گسترده هنرمندان بیکاری هستیم که گلایههای بسیار دارند. درحالی که سینما رونق دارد و تولیدش نسبت به چند سال پیش بهتر شده است اما حجم نیروی انسانی مشغول در صداوسیما بیکار هستند و غرولندشان به سمت ما است زیرا صداوسیما تشکل صنفی مانند خانه سینما ندارد که اعضایش مشکلاتشان را همان جا مطرح کنند.»
سمت تاریک، سمت روشنهمانطور که گفته شد اینبار شبکه جم، خودسرانه اقدام کرده است. به همین جهت احتمالا کسی نمیتواند خشم تبلیغات ماهوارهای را سر کسی دیگر خالی کند یا از اهرمهای تنبیهی برای این ماجرا استفاده کند. دراین شرایط آیسینما با چند تن از سینماگران کشور گفتوگو کرده که نظراتشان البته متفاوت بوده است. مثلا حسین فرحبخش، کارگردان «آبنبات چوبی»، این اتفاق را خبری خوشایند دانسته و سیدامیر پروین حسینی، تهیهکننده «زاپاس»، ابراز نگرانی کرده است. جالب اینجاست نگرانی حسینی از توقیف فیلمها نبوده بلکه عنوان کرده نگران است پخش این تیزرها به فروش فیلمش لطمه بزند.
حسینی در توضیح این موضوع گفته: «زاپاس، در هفتههای اخیر تنها فیلمی بوده است که فروش هفتگی آن هر هفته دوبرابر هفته قبل بوده و میترسم این اتفاق به فروش فیلم لطمه بزند. درواقع فکر میکنم مردم ما مردم باهوشی هستند و فیلم خوب را پیدا میکنند. اصلا استراتژی من هم برای تبلیغ فیلم برهمین اساس است و به تبلیغات شفاهی اعتقاد دارم.» هرچند که او درصحبتهایش عنوان نکرده بنا بر چه آماری تبلیغات ماهوارهای خارج از کشور، در کاهش فروش تأثیر میگذارند. از آنسو حسین فرحبخش دراینباره عنوان کرده: «مگر فروش خوب چهار پنجماه اول سال را ندیدید؟ قطعا پخش این تیزرها درماهواره در فروش فیلمها بیتأثیر نیست.»
درهرحال چه سینماگران ما راضی باشند و چه نباشند، اینبار گویا دادگاه و دادسرا هم راه به جایی نخواهند برد. جِم اینبار جنجالی به راه انداخته که باید منتظر نشست و دید دود آن به کجا میرود....
کلمات کلیدی : شبکههای ماهوارهای